PDA

Se full versjon : Sendes ut av Norge

Lopke
23-03-2012, 23:45
http://www.dagbladet.no/2012/03/23/nyheter/innenriks/utenriks/asylbarn/20810670/

Synes denne saken er ganske tragisk.

Cecci&fullbl0dsen
23-03-2012, 23:48
Hva er det som feiler Norge? Blir bare utrolig lei meg når jeg ser slikt. Stakkars familie.

Lopke
24-03-2012, 00:00
Jeg kan forstå at man ikke automatisk får opphold i Norge "bare fordi" man har barn.
Men når staten bruker 11!! år på å behandle saken deres (inkl ankesaker) er det helt utrolig at man ikke kan la hensyn til barnet komme først.
Trodde man hadde individuelle behandlinger av slike saker? hvis ikke kan jeg ikke skjønne at det skal ta så mange år.

I mellomtiden fylles de norske fengsler med kriminelle innvandrere, gatene fylles opp med folk på tiggerferier og vi lar krek som Mullah Krekar bli.
Jeg vet godt det er 2 forskjellige saker her, men dette er tragisk.

Det er ikke lenge siden vi hadde en sak i lokalmiljøet der 2 mennesker, han med full jobb i Norge, forsørget sin familie han hadde fått her måtte reise hjem. Snodig greie siden mor og barn 99% ville bli trygdet da han reiste. Noe de ikke var før.
Ikke nok med det skiller man en familie med tvang.

Kan det virkelig ikke være mer lønnsomt i lengden å ansette flere behandlere i UDI enn å lage årelange køer som får tragiske utfall?

flaana
24-03-2012, 09:49
Nja, jeg synes foreldrene har et ansvar for barna sine. Kommer de til norge uten papirer og uten grunn for å søke asyl her, vet de hva de gjør om de får opptil flere barn før de blir sendt ut av norge. Mulig jeg er gammeldags og slem, men jeg synes ikke noe om å komme hit, være fødemaskin og enten få opphold eller klage fordi de blir sendt ut. Det er jo ikke sånn at staten bruker 11 år på å behandle en søknad, da er det opptil flere anker i saken. Trist at det går utover barna selvsagt.

Lopke
24-03-2012, 10:13
Er vel ikke akkurat fødemaskin med 2 barn med 10 års mellomrom?

Nimbus
24-03-2012, 10:47
Jeg synes det er helt tragisk for denne jenta sin del :( Og samtidig er jeg nok enig med flaana her, det kan ikke bli sånn at det skal belønnes å trenere en sak. Utrolig vanskelig med slike saker, og det blir ikke riktig samme hva utfallet blir.

Birre
24-03-2012, 13:27
Jeg er nok av de harde og kalde i saker som dette. Trist for barna ja, men det å produsere barn skal vel ikke være inngangsbillett til oppholdstillatelse? jeg synes media fremstiller disse sakene på en helt feil måte, da de bruker vinklingen rundt barna for å gjøre sakene "ummenneskelige" og uverdige. Man har kommet til et land og venter på et ja eller nei om man får lov til å bli, da får man akseptere et avslag når det kommer - barn eller ikke.

jilmavi
24-03-2012, 14:50
Greia er vel at det har take så lang tid i mange av sakene. Så når mange familiar har vore her i fleire år medan saka deira driv kring i systemet og dei ventar på ei endeleg avgjerdsle, så seier vel rettskjensla og medmenneskeligheita til folk at det er like greit om dei får bli. Det er jo snakk om ca. 500 born av alle asylsøkjarar som har kome hit gjennom mange år, så eg ser ikkje heilt faren for at folk byrjer å spekulere i å få born for å få bli. Ein kan jo heller ikkje nekte folk å få born; mange asylsøkjarar er jo i den fasa i livet kor det er naturleg.

Lopke
24-03-2012, 15:12
Jeg mener overhodet ikke at barn skal være inngangsbilletten.
Men når det tar 10 år, så har staten selv visst om at de var her et helt årti, jenta har gått i skole, snakker språket. Hadde de ventet 10 år til ville hun vært voksen og kunne klart seg selv.
Jeg kan ikke skjønne det skal ta 10 år å finne ut om de kan bli her eller ikke. Det er den prakisen som må snus. Så slipper man slike tilfeller som dette. Men at jenta skal være en brikke i det politiske spillet her blir feil.

mallilen
24-03-2012, 15:14
Slik jeg har forstått det fikk de avslag på opphold for lenge siden, men på grunn av manglende ID-papirer har de ikke kunnet bli tvangsutsendt..

whisket
24-03-2012, 17:01
Feig politikk!! Hiv ut barn og barnefamilier istedenfor kriminelle.... Ufyslig.

Provoserende at regjeringen later som de tar tak i innvandringen men bare hiver ut de som ikke har noen mulighet til å forsvare seg selv eller forsørge seg i ett nytt land de ikke vet noenting om.

Men foreldre som kommer hit uten papirer har også ett ansvar for barnet, iallefall før de bestemmer seg for å få barn. Men synes det er mange som kommer før i listen over grupper som bør kastes ut.

Birre
24-03-2012, 17:48
Jeg er helt enig i at behandlingstiden er urimelig lang og at her må noe emdres drastisk. Men det er heller ikke til å stikke under en stol at de som kommer ikke vil dra og gjør alt de kan for å dra ut tiden. De som kommer skulle fått saken behandlet innen 24 timer. Rett inn og rett ut.

mallilen
24-03-2012, 17:50
Jeg er helt enig i at behandlingstiden er urimelig lang og at her må noe emdres drastisk. Men det er heller ikke til å stikke under en stol at de som kommer ikke vil dra og gjør alt de kan for å dra ut tiden. De som kommer skulle fått saken behandlet innen 24 timer. Rett inn og rett ut.

Jeg tror aldri jeg har vært mer enig med deg!

jilmavi
24-03-2012, 19:01
24 timer er ein veldig urealistisk frist, både med tanke på dei ressursane UDI har og på forskriftene som må følgjast. Per i dag skal sokalla antatt grunnlause sakar vere ferdig behandla innan 48 timar, det er vel i hovudsak når folk kjem frå land med «tilfredsstillande menneskeretter», type Aust-Europa og deromkring. Men du meinte kanskje at det bør gjerast ei vurdering av alle søknadar på om det er grunn til å tru at der er behov for beskyttelse?

Birre
24-03-2012, 19:09
Joda, jeg ser da realitene og forstår at 24 timer ikke lar seg gjennomføre i praksis. Det var en ønskedrøm fra min side.

flaana
24-03-2012, 19:10
Er vel ikke akkurat fødemaskin med 2 barn med 10 års mellomrom?

Nei akkurat denne saken var ikke så ille med tanke på det. Men det finnes nok av tilfeller hvor de har tre barn fra før og venter en fjerde og har ikke fått permanent opphold... For min del hadde jeg aldri valgt å sette et barn til verden om jeg ikke visste jeg fikk bli i landet, og kunne tilby barnet det det fortjener. Det er ingen menneskerett å få barn.

Birre
24-03-2012, 19:14
Det med å sette barn til verden er vel veldig forskjellig fra vestlig og østlig kultur? Vi får barn for å "kose oss med", de får barn for å sikre alderdommen sin? Nei, jeg vet ikke helt jeg, men jeg heller forstår ikke at man setter barn til verden når man er i en så usikker situasjon. Da VET man jo med sikkerhet at man komme i situasjoner som akkurat denne. For å si det på den stygge måten: Lage barn og kose seg først, for så å skrike og hyle etterpå? Nei, beklager, jeg ser ikke helt det samme som mange andre.

Bea
24-03-2012, 19:21
Tragisk :( Stakkars jente.

Birre
24-03-2012, 19:30
Selvfølgelig er det synd på disse barna. Det er tragisk!

Lopke
25-03-2012, 01:52
Det jeg synes blir feil i denne saken er at for det første bør man vurdere opphold individuelt. Familiens langvarige opphold i Norge, det at barnet har slått røtter, snakker språket og har startet sin skolegang og er født her bør veie opp for utkastelse.

Hennes fremtid i Bosnia vil være veldig dårlig pga blandet ekteskap, ingen jobb, ingen penger og ingen bolig. Bosnia er stadig veldig korrupt og man kommer ingen vei uten penger og ressurser.

Som andre nevner det er flere som burde stått foran i denne køen.

I tillegg til dette skjønner jeg at man ikke bare kan gi fribillett til barnefamilier, men nettopp denne familien har fulgt reglene, de har søkt og anket, de har ikke gått i skjul eller stukket av som mange andre gjør. Myndighetene har hele tiden visst hvor de bodde, og de har slått røtter et sted.
Jeg forstår jo godt at mange (som er mange tusen) stikker av og vi mister overblikket.
Er det ikke bedre å gi et signal ut at man vil ha folk som integrerer seg, lærer språket, IKKE går i dekning eller stikker av, men lar ungene snakke språket (ikke sitt morsmål) og ønsker å få en fremtid her?
Især når det er myndighetene som har brukt for lang tid til å behandle saken.

er jo forskjell på 24 timer og 10 år..

KatrineB
26-03-2012, 09:33
Jeg vet ikke helt hva jeg mener. Jeg synes synd på enkelt individene, veldig synd på dem, men som noen andre nevnte her så skal ikke barna være inngangsbilletter. Og det at foreldre kanskje ofte velger å ødelegge papirene sine er jo dems egen feil, i tillegg til de driver og anker så det tar mange år. Som noen andre nevnte så har foreldrene selv et ansvar for disse barna. Og Sarajevo, Bosnia, er ikke en by og et land som man etterfølges i lenger. Sarajevo begynner vell smått å bli et interessant turistmål for flere. Det ligger tross alt i nede i Europa ved Kroatia og kan ikke sammenlignes med land som f.eks Iran og Irak. Bosnere, albanere og irakiske kurdere blandt annet har vell Norge sluttet å ta inn pga ting har endret seg nå. Og skal man få opphold i Norge så skal det være fordi livet står i fare, det er vell slik regelen er. Da jeg var liten hadde jeg en klassevenninne fra Bosnia, faren hennes var blitt drept av serberne pga de var muslimske, så var jo helt andre tilstander da enn nå. Nå kommer vell heller folk fra Bosnia til Norge pga dårlig med arbeid, tror jeg. Men igjen, veldig synd det skal gå ut over barn som ikke kjenner til annet enn Norge, som føler seg norske, og som noen ganger kanskje ikke kan foreldrene sitt språk. Men jeg regner med at foreldrene bruker eget språk innenfor familien. Beklager å si det, men Norge kan desverre ikke redde hele verden :( Mange av flyktningene har faktisk aldri opplevd noe vondt, med unntak av å ikke ha arbeid og slite med økonomien. Enten sender familien opp et medlem her for å jobbe og sende penger, eller så reiser hele familien. Men fare for livet har de da ganske ofte ikke. For ikke lenge siden ville jeg nok hatt en litt annen innstilling, men etter å ha vert flyktningsguide og opplevd flytkninger som virkelig lider etter å ha mistet hele sin familie, blitt mishandet og torturert og sett pårørende bli drept foran øynene på dem, så klarer jeg bare ikke helt å ha den store medlidenhet for noen som kommer fra en helt annen situasjon enn det, og det selv om det desverre er uskyldige barn. Har bare fått ting satt litt i perspektiv.

tipsy
26-03-2012, 10:52
Blir bare så ufattelig trist på barnas vegne jeg :( Forjævli at en 9 åring skal rives opp og sendes ut av landet når den så og si er norsk.

Kjappere behandling av saker og hive ut de som gjør noe straffbart her....

*fremdeles trist*

berith
26-03-2012, 10:55
Det jeg synes blir feil i denne saken er at for det første bør man vurdere opphold individuelt. Familiens langvarige opphold i Norge, det at barnet har slått røtter, snakker språket og har startet sin skolegang og er født her bør veie opp for utkastelse.

Hennes fremtid i Bosnia vil være veldig dårlig pga blandet ekteskap, ingen jobb, ingen penger og ingen bolig. Bosnia er stadig veldig korrupt og man kommer ingen vei uten penger og ressurser.

Som andre nevner det er flere som burde stått foran i denne køen.

I tillegg til dette skjønner jeg at man ikke bare kan gi fribillett til barnefamilier, men nettopp denne familien har fulgt reglene, de har søkt og anket, de har ikke gått i skjul eller stukket av som mange andre gjør. Myndighetene har hele tiden visst hvor de bodde, og de har slått røtter et sted.
Jeg forstår jo godt at mange (som er mange tusen) stikker av og vi mister overblikket.
Er det ikke bedre å gi et signal ut at man vil ha folk som integrerer seg, lærer språket, IKKE går i dekning eller stikker av, men lar ungene snakke språket (ikke sitt morsmål) og ønsker å få en fremtid her?
Især når det er myndighetene som har brukt for lang tid til å behandle saken.

er jo forskjell på 24 timer og 10 år..

Veldig enig med deg i denne saken. 10 år er veldig drøyt! Syns DENNE familien burde fått være i Norge. En familie som er integrert i det Norske samfunnet. Et barn som snakker Norsk. Nei fy f... Kast heller ut de kriminelle. Men DET klarer ikke myndighetene. Disse får bli. Merkelig politikk!

Nina_ck
26-03-2012, 14:23
Løsningen etter mitt skjønn, er å kutte ankemulighetene for behandling av asyl. Det virker nesten som om det er utallig antall ankemuligheter, noe som igjen fører til trenering av søknaden. Jeg er ellers veldig enig med Birre, skal personer som bryter norske lover, bli belønnet med opphold? Og jeg synes media sin vinkling av saken er helt latterlig, snakk om en ensidig vinkling..

Lopke
26-03-2012, 20:57
Løsningen etter mitt skjønn, er å kutte ankemulighetene for behandling av asyl. Det virker nesten som om det er utallig antall ankemuligheter, noe som igjen fører til trenering av søknaden. Jeg er ellers veldig enig med Birre, skal personer som bryter norske lover, bli belønnet med opphold? Og jeg synes media sin vinkling av saken er helt latterlig, snakk om en ensidig vinkling..

Hvor har de brutt loven?

Nina_ck
26-03-2012, 23:01
Hvor har de brutt loven?

Har de ikke fått endelig avslag på asylsøknaden sin? Slik at de oppholder seg ulovelig i landet?

Lopke
26-03-2012, 23:11
Jo nå nylig, men teller det om de har vært her en uke etter avslaget før flyreisen ble satt opp?

whisket
26-03-2012, 23:13
Blir vell det at foreldrene har oppholdt seg ulovlig for så å få barn, kanskje noen også får det nettopp fordi de tror det gjør de trygge.

I bunn og grunn hadde ikke barnet rett til å være her siden foreldrene ikke hadde det. Synes det er sykt trist mtp på barna og synes dette er feil måte, Men foreldrene har faktisk selv skyld i det.
Grunnen til at jeg synes det er så vanskelig er fordi myndighetene er totalt ubrukelig når det gjelder behandlingstider, De kan jo ikke stoppe leve i alle disse årene de skal bruke, selvom det virker slik.

Men grunnen til det tar tid har Norge selv skyld i, Politikere fremstiller Norge som ett himmelrike for alle der det finnes jobb og bolig. Først og fremst drar vi til oss alle de vi ikke vil ha - lykkejegerne, De som tør og klarer utnytte seg av systemet for å leve fett på nav. Så kommer barnefamilier som oftest gjør det etter boka å må lide fordi vi ikke tar tak i problemer som ulovlig innvandring. Men heller gir de som driver ulovlig innvandring stadig flere grunner til å komme til Norge.

Så familier som gjør slik de skal, blir sittende i lange køer uten å vite om de i det heletatt får bli, De finner også fort ut at jobbene og boligene ikke er så lette å skaffe som det ble fremstilt, Så ender de opp som de laveste i navsystemet å kan ikke forsørge familien. som igjen ofte truer de inn i kriminelle miljøer.

Mange bare ristet på hodet av forslaget om å lage asylmottak i andre land. Jeg synes det var veldig smart, for da stopper vi mye trafikk og kan ha de på kontrollerte plasser. Samtidig mens de venter der kan de ta opplæringer og kanskje også bygge opp skoler og sykehus. Det er ikke mye men det er en start på ett problem som til nå bare har blitt oversett. Norge sender økonomisk støtte til flere land, men til hvilket nytte når det ikke finnes en regjering i landet pengene går til? De blir kastet ut i luften å plukket opp av korrupte personer og terrorgrupper.

Raudi
26-03-2012, 23:20
Hva er en lykkejeger? Et menneske som prøver å bygge et bedre liv for seg selv og sine?

Lopke
26-03-2012, 23:53
Blir vell det at foreldrene har oppholdt seg ulovlig for så å få barn, kanskje noen også får det nettopp fordi de tror det gjør de trygge.

Det er da ikke ulovlig opphold når myndighetene har brukt 10 år på å behandle saken deres.
De har ikke hatt skjult adresse eller stukket av. Alle har visst de var her. Om de får barn eller ikke er irrelevant om oppholdet er ulovlig eller ikke. Det er jo ikke ulovlig.
Med 2 barn med 10 års mellomrom så produserer de vel sjeldnere enn den gjennomsnittlige nordmannen.

whisket
27-03-2012, 23:55
Hva er en lykkejeger? Et menneske som prøver å bygge et bedre liv for seg selv og sine?

Nei ett avskom som bruker ressursene til de som faktisk trenger det for egen gevinst. Som eks de som kommer å henter engangssummer som startstøtte for å dra videre når de har fått den. Var en ganske artig lesning om det i dagbladet for ett års tid siden, Om at man kunne motta penger fra nav uten å engang ha søkt oppholdstillatelse.

Lopke
28-03-2012, 00:07
Det sier kanskje litt mer om hvor dumme vi er og hvor smarte de er da...

Og ikke kom å si at INGEN nordmenn hadde gått til NAV og fått cashet ut en 10K til studiestart om det var mulig..
eller lar være å skrive på fradrag på skatten om de har mulighet, penger som kunne gått til kommunekassa og bedre tilskudd til sykehjem og omsorg.
Bare for å sammenligne litt. Folk tar de mulighetene til et bedre liv så snart de kan. Det ligger naturlig i oss alle.

Om det mer riktig enn det andre blir jo en annen sak. Ifølge noen kanskje ikke?

whisket
28-03-2012, 06:08
Det sier kanskje litt mer om hvor dumme vi er og hvor smarte de er da...

Og ikke kom å si at INGEN nordmenn hadde gått til NAV og fått cashet ut en 10K til studiestart om det var mulig..
eller lar være å skrive på fradrag på skatten om de har mulighet, penger som kunne gått til kommunekassa og bedre tilskudd til sykehjem og omsorg.
Bare for å sammenligne litt. Folk tar de mulighetene til et bedre liv så snart de kan. Det ligger naturlig i oss alle.

Om det mer riktig enn det andre blir jo en annen sak. Ifølge noen kanskje ikke?

Synes også at vi selv har skyld i det, Men for vær gang noen snylter noe enten norsk eller utlending så må en annen lide for det. Men jeg synes det er ille at folk er så lavmål at de faktisk kommer til ett land for å utnytte ett system, Men samtidig er det en veldig naiv innvandringspolitikk vi har.

Støtte til studiehjelp synes jeg faktisk ikke er så galt, for det er bedre at de punger ut det å får folk en utdanning og ut i jobb. Enn at de skal gå på sosialen resten av livet, For da blir utgiftene mye større.

Nav har så sprengte budsjetter at eks: handicappede må lide på grunn av mangel på regler. Det kan godt være smart å utnytte seg av noe totalt handlingslammet, Men folk har lov til å bruke hodet selv enten de er brun,gul eller hvit. Synes det heller ikke rettferdigjør det på noen måte.

Man kan si mye om at pengene går til sykehus og omsorg, Vi betaler mer for alt, Men det eneste vi ser er nedleggelser og store økonomiske kutt i alle sektorer untatt nav. Så da kan vi vell egentlig bare begynne lure på hvor pengene faktisk går.

Jeg vil faktisk gå så langt som å påstå at denne familien og dette barnet må lide grunnet alt dette. Det blir som en ond sirkel for alle parter untatt " lykkejegerne" som sitter igjen med store gevinster og regjeringen som står å klør seg i hodet.

Lopke
28-03-2012, 13:18
Synes også at vi selv har skyld i det, Men for vær gang noen snylter noe enten norsk eller utlending så må en annen lide for det. Men jeg synes det er ille at folk er så lavmål at de faktisk kommer til ett land for å utnytte ett system, Men samtidig er det en veldig naiv innvandringspolitikk vi har.

Støtte til studiehjelp synes jeg faktisk ikke er så galt, for det er bedre at de punger ut det å får folk en utdanning og ut i jobb. Enn at de skal gå på sosialen resten av livet, For da blir utgiftene mye større.

Nav har så sprengte budsjetter at eks: handicappede må lide på grunn av mangel på regler. Det kan godt være smart å utnytte seg av noe totalt handlingslammet, Men folk har lov til å bruke hodet selv enten de er brun,gul eller hvit. Synes det heller ikke rettferdigjør det på noen måte.

Jeg må være synsk... dette begrepet kjente jeg ikke, men idag skriver de om noe lignende.
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark_og_oppland/1.8053044

Er dette avskum også?
er det INGEN her på FH som hadde gjort det???

:D jo..

mallilen
28-03-2012, 14:25
For å si det slik: Den som tror det bare er å gå på sosialen og få penger i Kongsvinger (som artikkelen over tar for seg)tar kraftig feil.

De ungdommene jeg kjenner til, som har droppet ut av skolen og går på sosialhjelp, ville uansett ikke klart å gjennomføre noen skolegang uten å få en kraftig oppfølging både på skolen og i det private. Årsaken er rett og slett at sikkert 95% av de som FÅR sosiale stønader er så innsausa i rusmiljøet her i byen at de uansett ikke klarer å ta rede på seg selv engang.
Og så tror de andre at det skal være enkelt å få samme hjelpen.
De kommer til å få seg et helvetes sjokk, for å si det slik.
Dengang jeg hadde behov for sosialhjelp en kort periode, drøyde jeg i det lengste før jeg ba om hjelp. Det første jeg fikk beskjed om var at mor mi kunne forsørge meg. Eller så kunne jeg vel flytte til faren min?
Jeg var da 26 år...

Brennpunkt hadde et program om rusproblematikken i Kongsvinger i høst. Og det som ble presentert er dessverre ingen overdrivelse; jeg er sikker på at det er mer dop rundtom i de ganske hjem enn potetgull.

Å dra på fest i dette distriktet innebærer ikke rent sjelden at noen fyrer opp en "luring" eller "drar ei stripe" på do.
Hver helg er det narkobeslag i større eller mindre grad.

Det er tragisk og forkastelig at den enkle løsningen er å plassere disse ungdommene i den onde sirkelen nav-hjelp kan være heller enn å ta problemet ved roten først som sist. Samtidig er det vanskelig for de som allerede har havnet på skråplanet å komme på rett kjøl igjen. I mange tilfeller er det snakk om å få støtte til å ha tak over hodet, klær og mat nok til at man i bunn og grunn ikke trenger mer før man får seg en jobb. Flere av de som tidligere var "skråplan-unger" som brukte pengene på stoff, forsøker idag å komme seg på beina igjen. Men uten støtte må de fortsette det småkriminelle livet de levde som 18-19-åringer for å klare seg sånn noenlunde, selv om de idag er rusfrie. Det er ikke akkurat å hjelpe det heller..

Hadde det vært innført obligatoriske urinprøver før stønadsutbetaling f.eks, ville antallet sosialstønadsmottakere i denne kommunen vært redusert til en brøkdel. Sikkert over resten av landet også, Men Kongsvinger ser virkelig ut til å ha havnet i bakevja når det kommer til dette. Forøvrig flytter det utrolig mange unge ut av distriktet og inn til Oslo i stedet. Der er det lettere for dem å klare seg...

Raudi
28-03-2012, 15:22
Hvordan ser vi på utvandrerne som reiste fra nød og fattigdom i Norge på jakt etter lykke i USA sammenlikna med mennesker som i dag reiser fra nød og fattigdom for å søke lykke i Norge?

smulemor
28-03-2012, 16:56
en ting jeg stusser litt på i denne saken. fikk vite i går at faren til denne jenta i dagbladet sin sak faktisk er dømt i en større narkosmuglingssak. hvorfor blir ikke dette tatt opp i artikkelen ? mediene har tross alt tilgang på domsavsigelser etc.

(edit - det er kun denne saken som har vært blåst opp i det siste ? eller er det en til så jeg ikke blander fedre her)

(edit 2 - det var denne (http://www.dagbladet.no/2012/03/19/nyheter/innenriks/asyl/politiets_utlendingsenhet/20745892/) saken jeg tenkte på, sorry)

Birre
28-03-2012, 17:09
Hvordan ser vi på utvandrerne som reiste fra nød og fattigdom i Norge på jakt etter lykke i USA sammenlikna med mennesker som i dag reiser fra nød og fattigdom for å søke lykke i Norge?

Hvordan kan du sammenligne dette? Her må du sette deg ned og lese en historiebok eller to.

mallilen
28-03-2012, 18:03

På en helt annen måte, selvfølgelig. Da folk emigrerte både hit og dit fantes det ikke sosialehjelpeapparater noe sted. Man dro nårman fikk råd, vel vitende omatlivet som ventet villevære knallhardt, men forhåpentligvis slapp man å sulte ihjel. Lykke dengang betød ikke flatskjermer, sportsbiler og dyre dupeditter som ko flaksende i fanget på en mens en satt på internett på jakt etter mer å kjøpe, men å ha mat på bordet, friske barn og å kunne spise seg mett hver eneste dag uten å fryse halvt i hjel.

Innvandrerne som kom hit på 60-tallet var vel også av en litt annen kaliber enn flesteparten som kommer idag. De kom til landet, og begynte øyeblikkelig å søke etter jobber og å lære språket. De varkanskje noe mer ydmyke? Litt mer "takk for at vi får muligheten, vi vil oppføre oss og gjøre så godt vi kan!"
Det varjo heller ikke noe hjelpeapparat som sto klart til å misbrukes dengang...

Lopke
28-03-2012, 19:00
Dem som reiste til USA (halve vestlandet nesten) var for å jobbe, det var ikke flyktninger, asylsøkere eller kriminelle.
Det kalles arbeidsinnvandring, dem tok vi selv imot fra 1960-1970 og vil komme til å trenge (og trenger) i fremtiden og.

Men man kan jo godt kalle dem lykkejegere ja. Jeg har nær familie som dro til USA for å jobbe.
Jeg kan jo ta min svigerfar som eksempel.. (og hans 10 søsken :D)
Dro til USA og jobbet i Alaska. 12-14 timer pr dag. 6-7 dager i uka. i månedsvis!
Dro etterpå til Afrika og jobbet, vet ikke hvor lenge.. men noe sier meg det ikke var NAV der heller. Lurer på om han var i Sibir og... Han skapte seg en økonomisk plattform, goder han (og vi) nyter godt av idag.
Noen kom hjem. Noen ble igjen.

Man kan sammenligne det med 50% av mine kollegaer idag som er ingeniører fra hele verden. De kommer til Norge og jobber, og reiser hjem en gang. Noen blir men de fleste drar hjem. De er her for å jobbe slik vi selv gjorde i USA. Siden vi trenger flere folk i oljesektoren

i fremtiden vil vi trenge folk i mange sektorer.. Helse, skole, eldre.. og i jobber vi ikke selv gidder å ta.
Man kan vel kalle dem lykkejegere, de er overlykkelige for å være her. Synes vi syter for mye :D

Raudi
29-03-2012, 22:06
Hvordan kan du sammenligne dette? Her må du sette deg ned og lese en historiebok eller to.

Heh. Jeg har lest både ei og to historiebøker og er fullt på det rene med at jeg satte dette på spissen.

På en helt annen måte, selvfølgelig. Da folk emigrerte både hit og dit fantes det ikke sosialehjelpeapparater noe sted. Man dro nårman fikk råd, vel vitende omatlivet som ventet villevære knallhardt, men forhåpentligvis slapp man å sulte ihjel. Lykke dengang betød ikke flatskjermer, sportsbiler og dyre dupeditter som ko flaksende i fanget på en mens en satt på internett på jakt etter mer å kjøpe, men å ha mat på bordet, friske barn og å kunne spise seg mett hver eneste dag uten å fryse halvt i hjel.

For mange i verden i dag er det fremdeles det å ha friske, for ikke å si levende, mette barn og tak over hodet som er lykka i livet. Når de da, på grunn av informasjonsflyten i dag som er blitt raskere, men ikke feilfri, for eksempel blir presentert for et bilde av Norden som et sted der alle som kommer inn til landet får en bil og høyere utdanning (og her dikter jeg ikke, jeg siterer en afrikaners historie om hvorfor han forlot hjemlandet) for så å være sikra jobb og framtid, da synes jeg ikke det er rart om noen pakker de få sakene de har og reiser i håp om å finne det livet de tror vi alle har.

whisket
30-03-2012, 00:39
Jeg må være synsk... dette begrepet kjente jeg ikke, men idag skriver de om noe lignende.
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark_og_oppland/1.8053044

Er dette avskum også?
er det INGEN her på FH som hadde gjort det???

:D jo..

Jepp, De er tapere, som kanskje er ett mer riktig ordvalg, Og jeg har aldri lagt skjul på at jeg mener det. Grunnen er en ting, men veldig mange av de som "naver" er folk med vondt i viljen og er late.

jilmavi
30-03-2012, 16:01
http://p3.no/asylbarn/