PDA

Se full versjon : Drikker LITE

Kaja
11-02-2007, 00:06
Hva kan jeg gjøre for å få Meeg til å drikke mer?
Jeg synes hun drikker utrolig lite.
Alle hestene på stallen drikker 20L-bøtter tomme på natta, og noen må ha to i boksen.
Meeg drikker under halvparten av den, og har også en 20L-bøtte i paddocken som fylles på om det trengs men hun drikker jo såvidt halvparten av den og! =/
Har også prøvd med salt i fôret.

Andrea
11-02-2007, 00:07
Prøv med noe smak i vannet. Melasse eller noe sånt?

Kaja
11-02-2007, 00:11
Drikker hesten av det om jeg blander melasse i det da?
Kan prøve hvertfall! =)

Andrea
11-02-2007, 00:14
Aner ikke jeg.. Men om vannet smaker godt tror jeg nok at den vil h mer av det.

Liz
11-02-2007, 00:17
Sharmona drakk også lite, det hjalp å gi henne lunket vann når hun kom inn på kvelden. Har du forsøkt det?

Sofie & Suzett
11-02-2007, 00:18
Hun får fortsatt salt i foret?

Stonesland
11-02-2007, 10:25
Sjekk om hun er dehydrert ved å se på fargen på tannkjøttet..Er det blekt drikker hun nok for lite.
Klip i en hudfold på halsen og se om den trekker seg raskt tilbake på plass, eller blir "hengende" igjen.. Det er også et tegn på det samme..
Jeg ville prøvd med en liten "dæsj" melasse i bøtta, eller evnt litt eplejuice e.l. for å gi det en fristende smak. Det går også ann å bløte opp kraftforet for å få i henne ekstra væske.

lillekira
11-02-2007, 11:08
Mine drikker også veldig lite. Kanskje max 10-15 liter i døynet. Men så spiser de silo(fri tilgang) og da får de jo masse væske i det. Så har vi mye snø her nå,og det er jo også litt snø i foret de spiser.Mine er ikke dehydrert,så da stresser jeg ikke så mye med det.
Og noen ganger får de "grøt" på kvelden og det er det også blandet 2-4dl vann i.
Bør jeg gjøre noe for å få dem til å drikke mer eller? Eller er de bare ikke tørste?

Kaja
11-02-2007, 11:13
Åi, skal sjekke tannkjøtt og klipe. Hehe.
Så skal jeg prøve med melasse i vannet i dag!

Torhild
11-02-2007, 13:51
Jeg pleier å ta en god kork med melasse i en bøtte med lunkent vann. 25 liter blir da borte på 5 minutter!!! I tillegg fyller jeg også opp bøtten med rent vann og har stående i boksen over natten. Den pleier også å være nesten tom, så Katie drikker ca 40 liter pr dag (og tisser like mye....)

Bobbibrown
11-02-2007, 14:00
Er det kaldt i stallen?
Noen av hestene i stallen vår har fått kolikk/forstoppelse pga. de ikke drakk noe fordi det var så kaldt. Da vi fant ut at det skyldes kulden har vi begynt og koke opp varmt vann og blande det i kaldt, slik at det blir lunket.
Det funker fint. Du kan også prøve melasse, men hester bør ikke få for ofte av det.

Liz
11-02-2007, 15:20
Hva er melasse og hvor kjøper man det? *dum*

Kristin
11-02-2007, 15:46
Dersom man bare skal ha litt melasse, så får man kjøpt "syltetøyglass" med dette på matvarebutikker med stort utvalg (type Meny) og på helsekostbutikk.

En annen ting som kan få hesten til å drikke mer er å vaske vannbøttene hver dag med såpe og vann. Når vannet står stille i bøttene så kommer dette "slimet" på innsiden av bøtten. Dette er alger, og de er til en viss grad giftig for hest. Prøv å vaske bøttene hver dag og se om det ikke vil hjelpe. Tipsene om melasse og lunket vann er også verdt å ta med seg.

Catharina
11-02-2007, 17:34
Melasse er flytende lakris?

Kaja
11-02-2007, 18:07
Å skylle/vaske bøttene hver dag er da en selvfølge!

Uansett, som Torhild sa, 20-liters bøtta gikk bort på få minutter da jeg blandet melasse i lunka vann!
Supert!

Liz
11-02-2007, 18:11
Åja, nå kom jeg på at jeg veit hva det er! :D

Merete
11-02-2007, 18:26
Mine hester drikker også mer av lunkent vann enn det iskalde.

Kristin
11-02-2007, 23:00
Å skylle/vaske bøttene hver dag er da en selvfølge!

Uansett, som Torhild sa, 20-liters bøtta gikk bort på få minutter da jeg blandet melasse i lunka vann!
Supert!

Nei, dessverre er det ikke det for veldig mange. :rolleyes:
Supert at du fant noe som fungerte :)

Lopke
11-02-2007, 23:35
Melasse er flytende lakris?

Nei det er ikke flytende lakris..
melasse er, den sirup som blir igjen etter at den mulige mengde sukker er utkrystallisert av sukkersaften ved raffinering av rørsukker. Brukes vesentlig til dyrefôr og fremstilling av brennevin (rom). Inneholder masse mineraler og vitaminer.

Lakris kommer fra lakrisplanten.