PDA

Se full versjon : Feltritt dressur

GULLPER
01-03-2012, 11:19
Hei.

Jeg har lyst å dra med meg hesten litt rundt på feltritt stevner i sommer, men sitter å funderer på om det er noe vits i å gjøre det.

Jeg har startet to stevner her hjemme i Bergen, et 60 cm og et 80 cm.
Sprangen og feltritt delen er ikke noe problem. Den kommer jeg feilfritt i fra. Men det er dette her med den dressuren.

Han er en x-traver, så galloppen er hovedproblemet.
Dressur banene er 20x60 (om jeg ikke husker feil) og det er jo den størrelsen jeg pleier å ha på en storvolte når jeg gallopperer nærmest. Så dette er ufattelig trangt for han når han skal ta en mini volte på en "lang side". Ikke er han stor fan av gallopp fatningen på annet enn bøyd spor heller...

Så mitt store spørsmål er; Kan jeg droppe å galloppere å likevel få godkjent? (45%)
Vurderer sterkt å bare skritte og trave gjennom hele programmet, for når jeg skal galloppere på så liten plass blir han sterk og løpete og mister all kontakt...

Har ridd til 49% og 51,33% på de tidligere med en forferdelig gallopp...
Han går ikke rundt og sammen, da jeg rir han litt opp og frem for at han ikke skal gå å subbe med bakbena og skrumpe seg sammen.

Litt rotete forklart, men håper jeg fikk frem poenget mitt.

Winzerballade
01-03-2012, 11:24
Skal nok kansje gå hvis skritt og trav er godt utført. Vil nok gå gjennom i knøttecup med det. Er ikke sikker da..

Bea
01-03-2012, 11:25
Gaar det ikke ann jobbe mer med galoppen da ? Vil jo aldri bli perfekt men kanskje nok til at han kan gaa ok ? Er jo synd faa saa mye trekk paa dressurdelen om det andre gaar knirkefritt :)
Er jo en stund til sommeren, om du jobber mye med galoppen kanskje det kan gaa litt lettere saa kan du heller ri volten litt storre ?
De traverne jeg har jobbet med fikk mye utav aa galoppere mye i roundpen uten rytter ( og tau ).

MonaB
01-03-2012, 11:31
Det er bedre å prøve og heller galoppere elendig enn å ikke prøve i det hele tatt. Du vil få 0 på en øvelse som ikke er vist, men hvis du har en galopp i det minste så får du mest sannsynlig mellom 3 og 7, alt etter kvaliteten på galoppen, og poengsummen blir høyere. (Dette er selvsagt gjetting siden jeg ikke har sett galoppen til hesten din, men jeg har sett en del travere galoppere, og det er alltid bedre å prøve altså!)

GULLPER
01-03-2012, 13:40
Jeg gallopperer veldig mye på sprang trening, og litt på tur.

Jeg synes dressur er kjedelig og vanskelig på han noe som ikke gjør det noe bedre. Rir han litt på hjelpetøyler (trenger ikke ha de stram, men bare ha de der) og da går han som en kule. Med en gang jeg tar de av, så er han en ræv å bare løfter hodet å gidd ikke gjøre noe særlig..
Jeg MÅ jo ha de av på stevne, så da gjør jeg bare det beste ut av det.

I dressuren er han ganske sterk i galloppen. Han løper seg opp i den, vrangstiller seg og drar meg ut av salen og har på ingen måte noe kontroll over hvor han plasserer bena sine. Mens i sprangen er galloppen super fin. Et fint tempo, jevn rytme og løs og fin foran. Og han kan gå rett ned i skritt. Mens i dressuren bare løper han. Dette har også resultert i at jeg ikke jobber med gallopp i dressuren for jeg får ingenting ut av det. Jeg er bare lei..

Utenom akkurat dette er det en super hest. Han elsker sprang og er super positiv på hinder. Hoppet alt og stor koser seg i terrenget. Ørene rett frem og nyter livet sitt. Denne dumme dressur delen altså :(

Men er vell som MonaB sier. Er vell bedre å få 3 enn 0.
Spørsmålet er bare om det er verdt å reise så langt, for å eventuelt ikke komme lengre enn dressuren.

Vi har ikke lov å slippe hestene i ridehallen, så det er litt vanskelig. Jeg kan galloppere han i longen, men der er han rolig å fin. Er bare når jeg krever at han skal galloppere mellom hånd og sjenkel uten å løpe avgårde at han blir helt merkelig. Han er sjekket opp og ned, og det er ingenting gale med han..

Edit for å legge til; Hva skal til for å ri underkjent??

MonaB
01-03-2012, 18:16
Hva som skal til kommer jo an på? Du risikerer jo å ri underkjent om du får 4 og 5 på alle øvelser, og 0 på alt av galopparbeid. Da trekkes du gjerne for samarbeids/lydighetsdelen og, og dess mer som går skeis dess større sjangse for å få underkjent.

MEn ang. galoppen så tenker jeg litt på det at du synes det er kjedelig/det funker ikke å ri dressur osv... KAN du ri dressur? Får du hjelp av noen, utenom sprangtreninger? Har du prøvd å galoppere over bommer? Å sette hjelpetøyler på en hest som i utgangspunktet ikke fungerer ordentlig tror jeg er en løsning som bare dekker over problemene, og du sier jo selv at problemet kommer igjen med en gang de kommer av? Kanskje du kan få noen som er dyktige til å ri til å prøve ham og se om de får en følelse av hva du kan jobbe mer med :) Er jo moro med dressur når det bare virker!

GULLPER
01-03-2012, 22:56
Okei. Har han litt fart tar han sjenkelen, men det blir jo litt det samme som å løpe seg i gallopp. Så han fatter ikke akkurat på punkt og prikke der han egentlig skal, men noen meter forbi, gjerne i det jeg rir inn i volten for da er det lettere for han.

Ja, jeg synes det er kjedelig. Egentlig har jeg ikke motivasjon. Jeg er lei. Har brukt så lang tid på å få det til, men føler jeg står helt fast. MEN jeg får det til med hjelpetøylene på, men i mine øyne og i mitt hode så jukser jeg.

En venninne som har ridd han før, som forøvrig får han veldig fint til, skal ri han på Søndag. Da skal hun ri han først (det har hun ikke gjort før) så skal jeg ri han etterpå. Hun har ridd i x-antall år, og er mye sterkere i setet sitt enn det jeg er. Jeg synes dressur er veldig gøy når jeg får det til!

Vi rir av og til bommer på sprang trening, men det er jo i en helt annen setting. Rir litt trav bommer i dressur, og da går han veldig fint. Han er litt sterk på bommer og blir til tider litt løpete. Jeg personlig føler det blir veldig slitsomt og unøvendig siden han spenner seg og blir veeeeldig ivrig.. Mye ligger nok i mitt hodet, og i min motivasjon og ikke minst tolmodihet. Jeg eier ikke tolmodighet.

Legger ved et bilde av hesten og venninnen min for å vise hva han kan med riktig hjelp:
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/383017_10150573847250813_662680812_10953825_202680 0329_n.jpg

Harneshaug
02-03-2012, 04:04
Du har rett i at det ligger i ditt hode ;) Kan han galloppere rundt en feltrittsbane kan han også galloppere på dressurbanen...
Jeg slet med å få min til å fatte gallopp fra skritt i dressurtrening, aldri når vi skulle hoppe hinder. "Instruktøren roper, jeg stopper for å høre hva han sier, får beskjed om å komme på kombinasjon en gang ti"... Hesten fatter gallopp fra holdt :shock:
Det er MEG ikke hesten. Man må bare se for seg at man skal runde en hinderstøtte før man legger veien mot hinderet :lol:
Bruk hinder når du øver galloppfatninger om det hjelper. Poenget er at du skal kjenne på hva du gjør og hva du IKKE gjør når de er borte. Som regel ligger det i hodet, ikke i kroppen.
Han trenger IKKE gå stabilt til tøylen i det hele tatt når det er snakk om Knøttecup. Det er en innføringsklasse til Feltritt og får du underkjent pga nesa frem eller hodet opp vet ikke dommeren hva h*n gjør! Fatt rett gallopp og hold den så står du ;) Du kan tilogmed ha en feilridning, en feil fatning og en bråstopp :lol:

Det er ikke samme kriteriene som i vanlig dressur. Been there done that.

T.B.
02-03-2012, 05:41
Harneshaug sier mye av det riktige.
I "dressur" er det snakk om grunnleggende saker: Gå - Stopp - Høyre - Venstre.
Man må begynne med det heeelt enkle - ingen er vel i tvil om det.
Gå blir til skritt, trav og galopp, da lagt inn med brems og retning.
Et poeng er å gjøre selv det enkle til en "øvelse" som hesten må lære og konsentrere seg om - med mer enn nok av ros når det sitter.
En "øvelse" er å se og lære hva hesten gjør av seg selv - uten at rytter gjør noe som helst - og jobbe videre med å lære den å "lytte" og roe seg, og å lære seg å lyde så små innvirkninger som mulig - hmm, vet ikke riktig hvordan dette kan forklares, siden jeg ikke har lært opp sprang- eller dressur-hester - "bare" terapihester.

GULLPER
02-03-2012, 15:43
Hesten min kan gå - stopp - høyre - venstre og skritte trave og galloppere.
Jeg må jo fatte gallopp for at han skal gjøre det? Jeg kan jo ikke forlange at han skal galloppere når han synes det er vanskelig uten å hjelpe han.
Tingen er at han tar ikke fatningen verken med meg eller noen andre. Han kan galloppere, men han vrangstiller seg, for han har ikke balanse til å gå rettstilt eller innoverstilt.

Jeg skal ikke starte knøttecup. Jeg skal starte 80cm :) I sprangen og i feltet har han et større tempo. Der lar jeg han flyte og suge mot hinderet, men når jeg kommer inn på en trang dressurbane med små volter og svinger så synes både jeg og hesten at det blir veldig vanskelig. Er nok lettere å bruke hinder eller bom ja, men da må jeg ri han frem mot bommen å "kaste" han over i gallopp. Noe jeg ikke vil. Jeg vil han skal ta sjenkelen, men hvordan skal jeg klare å lære en 19 år gammel hest at han skal fatte gallopp når jeg ber om gallopp fatning? Hesten fatter alltid rett gallopp i dressuren (gjerne feil når han kommer over hinder pgr jeg sitter skjevt eller et lar annet) så det er ikke noe problem. Selve fatningen er problemet..

Kan det hjelpe å galloppere han i longen? For der synes jeg han har en veldig fin gallopp. Eventuelt longere han før jeg rir og galloppere han i longen for så å ri dressur uten gallopp når jeg sitter oppå??

Nitapita
02-03-2012, 20:39
Galopp i longe vil vel hjelpe på balanse og muskler, så hvorfor ikke? Alt med måte, bare. Hvis han fatter i longe på stemmekommando, hva med å ta dette med over til ridearbeidet, og fatte både med stemme og sjenkel på ett fast punkt på banen? Deretter flytter du punktet for fatning etterhvert som han kobler kommandoene opp mot løsningen? Det er nok ikke gjort over natten, men du er vel uansett et stykke på vei når hesten i det minste kan galoppere fra før. ;)

Iberica
02-03-2012, 21:11
Jeg kan jo ikke forlange at han skal galloppere når han synes det er vanskelig uten å hjelpe han.

Jo, det kan du. Klarer hesten å galoppere på en sprangbane så kan han også galoppere på en dressurbane. Hvis hesten synes det er vanskelig og tungt så øver du bare på det i kortere intervaller i stedet for. Hvis hesten klarer 2 galoppsteg så begynner du med det. Klarer den 4, så begynner du der. Rytme og balanse er alfa og omega!

Har du vurdert å få hjelp av instruktør med hesten?

Tingen er at han tar ikke fatningen verken med meg eller noen andre. Han kan galloppere, men han vrangstiller seg, for han har ikke balanse til å gå rettstilt eller innoverstilt.

Øvelse gjør mester! Hvordan er tempoet og balansen hvis du galopperer på tur? Fungerer hesten hvis du også mer om lavere tempo? Går han i lavere tempo på sprangbanen hvis du for eksempel hopper stuss?

I sprangen og i feltet har han et større tempo. Der lar jeg han flyte og suge mot hinderet, men når jeg kommer inn på en trang dressurbane med små volter og svinger så synes både jeg og hesten at det blir veldig vanskelig.
Hesten fatter alltid rett gallopp i dressuren (gjerne feil når han kommer over hinder pgr jeg sitter skjevt eller et lar annet) så det er ikke noe problem. Selve fatningen er problemet..

Mulig at jeg misforstår deg nå, men virker som om du motsier deg selv. Ene stunden får han til galoppfatningen mens i andre stunder så sliter han med fatningen?

Hva er det som gjør at hesten går så mye bedre med hjelpetøyler enn uten? For hvis han klarer det du ber han om med hjelpetøyler så skal hesten også klare det uten hjelpetøyler.

Feltritt er kjempegøy og jeg er sikker på at du hadde hatt det mye kjekkere på stevner hvis dere får til dressuren sammen :blid:
Husk: ingen ting er umulig, det umulige tar bare litt lenger tid :;):

GULLPER
02-03-2012, 21:24
Kan først svare på det med fatningene. Han fatter fra et høyere tempo i trav. Han klarer ikke fatte fra holdt, skritt eller rolig trav. Han må ha fart.

Han er veldig fin i longen, og veldig lydhør der.
Han bruker litt lengre tid på å fatte på venstre hånd, enn på høyre hånd, men han er nok sterkere på høyre hånd.
Han løper seg litt opp "2-4" trav steg her før han fatter, men da er ikke jeg oppå å kan eventuelt forstyrre han.

Han kan galloppere på sprangbanen for der har jeg større tempo. Det er vanskelig å holde han i gang på en liten dressurbane, for han må ha litt fart for å holde galloppen. Han er ikke sterk nok til å gå i kort gallopp.......
Poenget mitt er at det er for liten plass iforhold til tempo!

Jeg har ridd litt for instruktør, men det er fåtall som vil prøve å ri han først, og da synes jeg det blir vanskelig. For det er ikke bare å trykke der, ta sånn, lede der, ditt og datt. Han er tung og seig selv om han går godt fremover. Første dressur treneren min red han først etter 1 år, og da innrømte hun at det var veldig vanskelig og at hun skjønte at det ikke bare var å gjøre ting!

Han støtter seg nok litt på hjelpetøylene, men jeg rir ikke på de. De bare henger der, og om han eventuelt skal ta opp hodet så stopper de han, så går han ned igjen og arbeider videre. Jeg vet han klarer det uten, for en venninne av meg som er mye sterkere i setet sitt enn det jeg er får det til. Hun sitter å lirker å lurer å lalala og da kommer han etterhvert. Men jeg er ikke så sterk i setet mitt som henne, og det gjør at jeg ikke like lett får det til. Jeg er veldig sprang rytter, og det er jeg fult klar over. Jeg har lett for å tippe litt frem og være veldig lett i setet mitt, men når jeg klarer å rette meg opp, sitte riktig i salen å skyve riktig med setet går han bedre (vell å merke, med hjelpetøyler) Jeg rir med hjelpetøyler for da krangler vi ikke, eller er uenig.

Feltritt er kjempe gøy. Både meg og hesten trives kjempe godt på sprang banen og ute i terrenget.
Vi har ikke lov å løpe på tur her på stallen hvor jeg står nå på grunn av mye turgåere, men på den stallen jeg stod på tidligere, så løp jeg en del på tur. Han har veldig fin gallopp i terrenget, men det er fordi jeg red han i en såpass gallopp som jeg rir i ute i terrenget. Hvis han går i en "kort" gallopp, så blir han veldig tung å ri og bryter lett av. Hvis jeg er våken med en gang å virkelig RIR så klarer han som regel å holde den.
Skal se om jeg får til å legge ut en video fra sprang trening i dag. :)

Jeg har pleid å longere med hjelpetøyler og ikke innspenningstøyler. Hva tenker dere om det, og hva synes dere er best?

T.B.
03-03-2012, 01:10
Jeg er noldus i dressur, men har noen ganger vært skriver for dressurdommer, og har fått med meg at "rytter prøver galoppfatning" som mer positivt enn at "rytter fatter ikke galopp", og at det har betydning for poeng-givning.
Du kan jo prøve å se hvor mye fart du trenger for å gå fra trav til galopp - og så prøve å senke hastigheten - litt etter litt.

GULLPER
03-03-2012, 11:20
Jeg er noldus i dressur, men har noen ganger vært skriver for dressurdommer, og har fått med meg at "rytter prøver galoppfatning" som mer positivt enn at "rytter fatter ikke galopp", og at det har betydning for poeng-givning.
Du kan jo prøve å se hvor mye fart du trenger for å gå fra trav til galopp - og så prøve å senke hastigheten - litt etter litt.

Det er jeg jo fult klar over. Det er også nevnt tidligere i tråden.

Jeg vet hvor mye fart jeg trenger. Den senker seg etterhvert som hesten blir sterkere.

MonaB
03-03-2012, 12:00
Jeg kunne tenkt meg og sett bilder eller helst film av når du rir med hjelpetøyler og når du rir uten, spesielt i galoppfatninger? Har du noe slikt liggende, så er det mye enklere å komme med noe konkret :)

GULLPER
03-03-2012, 12:03
Jeg kunne tenkt meg og sett bilder eller helst film av når du rir med hjelpetøyler og når du rir uten, spesielt i galoppfatninger? Har du noe slikt liggende, så er det mye enklere å komme med noe konkret :)

Jeg kan filme når jeg gallopperer uten. Jeg gallopperer han aldri med når jeg sitter oppå siden han tar opp hodet og vrangstiller seg, og dermed mister jeg kontakten i tøylene.
Nå når utebanen er ferdig pleier jeg å galloppere i to punkts sits ute der hvor han har litt større plass enn inne i ridehallen.

Som sagt, jeg jobber veldig lite gallopp i dressuren, helst i sprangen.

GULLPER
03-03-2012, 12:16
Fant noen bilder fra galloppen og en super kort film siden mobilen min er så treg å ta bilder. På filmen er det forøvrig venninnen min som rir han. Filmen er fra helt på slutten av rideøkten etter at hun har lirket å luret en veldig god stund.

Som dere ser så står jeg veldig mye i topunkts sits, for da er det lettere for han å finne sin egen balanse uten at jeg sitter å forstyrrer han, og han får en mye jevnere gallopp.

Dette bildet er tatt fra vår første sprang trening i 2009.
Her går han med et 1 cm for stort tredelt D-rings bitt, så han var litt sterk, og jeg blir litt hard i hånden.
http://i285.photobucket.com/albums/ll51/gullper/7622_160113025812_662680812_3853499_6045987_n.jpg

Her er han løs i banen på gamle stallen sommeren 2010. Gallopperer nedover langsiden. Han er forøvrig veldig fin når han gallopperer for seg selv, dog går det litt fort.
http://i285.photobucket.com/albums/ll51/gullper/msnplus_20100728_41.jpg

Her er et bilde fra oppvarming til terrenget. Her rir jeg han i en helt ok sprang gallopp.
http://i285.photobucket.com/albums/ll51/gullper/306425_2548939127746_1381882910_32925103_118651183 3_n.jpg

Dette er mellom to hinder ute i terrenget.
http://i285.photobucket.com/albums/ll51/gullper/268970_10150300510335813_662680812_9416402_1784677 _n.jpg

Her er en super kort video. Jeg red han etterpå og han var veldig lett og fin foran.
http://i285.photobucket.com/albums/ll51/gullper/th_VIDEO0003.jpg (http://s285.photobucket.com/albums/ll51/gullper/?action=view&current=VIDEO0003.mp4)