PDA

Se full versjon : Ri åleine?

jilmavi
24-02-2012, 23:04
Gjer de det? Eg vart nyss fortald av ein gjeng amerikanarar kor utruleg dumt og lite gjennomtenkt det er å ri utan andre folk til stades, for di hestar er uforutsigbare dyr og dei kan skvette av kva som helst. Sjølv har eg vel eit vagt minne om liknande formaningar frå barndommens hestebøker, og eg ville nok ikkje ridd ein grøn/vanskeleg/ukjend hest åleine, og eg har heller aldri hoppa utan andre folk til stades. Men vanleg bakkearbeid, dressur og turriding på eiga hand har eg gjort masse av, sidan det rett og slett ikkje alltid er andre folk i stallen når eg er der. Eg har aldri sett på dette som nokon voldsom risiko.

Kva meiner de? Rir/køyrer/trener de åleine eller ikkje?

Nimbus
24-02-2012, 23:15
Jeg gjør det ikke nå, fordi sist jeg red alene ble jeg kastet av og skadet :p Men jeg red jo masse alene frem til det, og når jeg er over skrekken kommer jeg nok til gjøre det igjen, men enn så lenge kjennes det greit med en ambulansevakt... Jeg er stort sett i stallen på dagtid, så trolig klønete å ikke få ridd uten andre til stede.

RakelF
24-02-2012, 23:16
Så lenge det er en trygg og kjent hest jeg rir, kan jeg ri alene. Men sier alltid ifra hvor jeg skal ri, hvor lenge jeg blir borte og har med mobil:)

Johanne S.
24-02-2012, 23:19
I vår stall er det kun meg og min datter og jeg er ofte alene i stallen ettersom datteren min har det travelt med lekser og venner. Så om jeg ikke kunne ri alene så måtte jeg bare ha kvittet meg med hestene... Men man kan ikke være redd for alt mulig heller, det er fullt mulig å skade seg alvorlig hjemme i sitt eget hus men de fleste tør å være hjemme alene allikevel.

Kakemonsteret
24-02-2012, 23:20
Daglig rir jeg alene ja, og jeg rir stort sett på tur. Hesten min er ganske snill, så føler meg trygg på alle måter.

Jeg hopper aldri når jeg er alene. Eller, har hendt en gang at jeg la noen bommer etterfulgt av et kryss på 20cm, om det kan telle som hopping.

Har alltid med mobilen med, sånn at jeg kan ringe etter hjelp om det skulle skje noe, både når jeg rir på bane (er litt leit om jeg ligger på ridebanen med brekt rygg, og kommer meg ikke inn i stallen for å hente mobilen som ligger der, for å ringe etter hjelp) og tur.

Johanne S.
24-02-2012, 23:20
I vår stall er det kun meg og min datter og jeg er ofte alene i stallen ettersom datteren min har det travelt med lekser og venner. Så om jeg ikke kunne ri alene så måtte jeg bare ha kvittet meg med hestene... Men man kan ikke være redd for alt mulig heller, det er fullt mulig å skade seg alvorlig hjemme i sitt eget hus men de fleste tør å være hjemme alene allikevel.

Edit for å tilføye at jeg ikke sier fra hvor jeg rir og hvor lenge jeg blir borte, det vet jeg som oftest ikke på forhånd. Men har med mobil, bruker hjelm (og iblandt sikkerhetsvest, litt sløv der) og kjenner hestene våre.

Edit igjen: Jeg fikk visst ikke helt til å redigere det første innlegget mitt... Ble en sitering i stedet. Ja, ja.

jilmavi
24-02-2012, 23:23
Eg lærde at ein iallfall ikkje skal stole på elektronikk, for det einaste som er meir uberegneleg enn hestar, er elektroniske dingsar. :P Ber om orsak for den spydige tonen, men eg ser ikkje kvifor det for ein vaksen, erfaren ryttar og ein rimeleg normal hest skal vere stort farlegare å ri dressur eller tur åleine enn det er å køyre bil...

Men eg ser at eg burde hugse å seie frå kor eg rir, for det gjer eg sjeldan – på den andre sida hendar det ganske ofte at eg endrar meg når eg vel er ute av stallen og rir ein annan veg enn det eg først hadde tenkt. Det er sikkert dumt og uansvarleg, men ... :P

June og Travern
24-02-2012, 23:27
Om jeg ikke skulle ri alene hadde jeg bare fått ridd en gang i mnd eller noe.. Så ja jeg rir alene. I går tenkte jeg da tullehesten (som vanligvis er grei) heiv seg rundt å tullet en plass han ikke ville gå at det var jammen godt jeg var nært folk så noen ville sett meg om jeg lå på bakken ! Mobil så si alltid med.

Snuser rundt med Tapatalk på iPadda

Bea
24-02-2012, 23:28
Her er det ikke saa vanlig ri ut alene, det er mer en organisert ting som ikke foregaar ofte.
Veldig annerledes i Norge, aldri tenkt paa det der engang. Naa er det litt mer trafikk rundt her og ikke norske turmuligheter da.

Aa baneri alene maa man vel nesten regne med aa gjoere innimellom..

jilmavi
24-02-2012, 23:30
I Amerika får ein ikkje gå på ski åleine heller, virka det som. :D

Bea
24-02-2012, 23:32
:D Leste noe om det paa pleasureforum en gang ogsaa, at de unge jentene ( tenaaringene) ikke fikk ri uten tilsyn paa banen paa sine egne hester.

jilmavi
24-02-2012, 23:33
Kva gale kan ein pleasurehest gjere eigentleg? :D

Timmyjenta
24-02-2012, 23:36
Jeg rir og kjører stort sett alltid alene, men pleier vite hvor jeg skal og mobilen er alltid med.

Bea
24-02-2012, 23:43
Kva gale kan ein pleasurehest gjere eigentleg? :D

Snuble saaklart !!

carambee
24-02-2012, 23:57
Jeg rir nesten alltid alene, ofte med en hest på slep og en del klabb og babb i den forbindelse. Gått bra så langt :D

mallilen
25-02-2012, 00:01

I amerika må man bruke vernebriller om de skal slå inn en løs spiker også, så... :hmm:

Om man går på ski alene i Amerika, så kan vel produsenten av skiskoene saksøkes om en person faller og skader seg også? ;)

Det tryggeste er nok i det minste å gi beskjed om hvor en skal ri, om en rir alene.
Jeg har alltid på hjelm, og har alltid med mobilen. Skulle det skje noe har jeg i det minste en fair sjanse til å gi noen i området beskjed om hvorjeg evt ligger med brukket bein, eller at hesten er på vei hjem alene.
Nå rir jeg sjeldent andre hester enn min egen, og han er såpass praktisk innrettet at hus=muligheter for mat. Skulle han dra avgårde stopper han i det minste på første og beste gårdsplass der det befinner seg folk, eller en plass han har fått snop tidligere (og det er ikke få..).

Torhild
25-02-2012, 00:06
9 av 10 ganger rir jeg på tur alene, gjerne langtur opp i mark og terreng. Mest fordi ingen andre vil være med meg på mine turer (i deres øyne er det galskapsturer når vi beveger oss utenfor oppmerket løype ;) ), men også fordi da kan jeg bestemme selv uten å ta noe hensyn.

Den Røde Fare
25-02-2012, 00:22
Bor alene, har hunder og hester alene, så jeg gjør i grunnen alt alene. Og så klønete som jeg er så er det større fare for å ramle ned trappa og brekke nakken enn å ramle av hesten på tur og okke som er jeg alene. :giggle:

Eneste gangen det har vært skikkelig ekkelt å være alene var da jeg snublet, yep snublet, inne hos hestene og plantet kneet i ei trerot og ikke kom meg opp på lenge fordi jeg holdt på å besvime hver gang jeg reiste meg. Fikk kravlet inn til slutt og satt i en halvtime på gulvet med huet mellom beina før jeg kunne reise meg. Og jeg husker jo aldri å ta med mobil heller. :Ehhh: Burde egentlig ikke få gjøre noe alene jeg, når jeg tenker meg om. :giggle:

duredillen
25-02-2012, 00:25
Rir mye alene, i alle tempo og vanskelighetsgrader. Bruker alltid hjelm og har alltid med telefon, men ellers tar jeg ikke noen forholdsregler annet enn at sambo vet at jeg er ute. Han ringer alltid sånn litt utpå og spør hvordan det går, hadde han titt flere ganger uten å få svar hadde han reist av gårde for å sjekke, det er jeg ganske sikker på.

Felice
25-02-2012, 00:36
Rir ofte alene på bane, rir på tur alene, innimellom med hensikt, for at hesten ikke skal bli avhengig av å ha andre hester til stede. Skal jeg ri langt utenfor allfarvei sier jeg såklart i fra hvor jeg har tenkt å ri osv, men la oss si at jeg rir langs veien og det skulle skje noe, selv om jeg er eneste rytter vil det sannsynligvis komme noen gående/syklende/kjørende rimelig fort som kan hjelpe.

Shenzi
25-02-2012, 00:39
Å, har ridd myyyyyye alene!
Og det kommer jeg til å fortsette med. Hvis ikke blir det dårlig med trening på gampen.
Selv om jeg står på stall med flere andre, så betyr ikke det at det alltid er noen å ri sammen med. Kanskje er jeg eneste i stallen akkurat da, kanskje skal vi gjøre forskjellige ting, eller hestene har forskjellige behov for intensitet på turen.

Ville nok ikke ridd sprang alene (også fordi jeg ikke gidder å hoppe av å styre med hindrene hele tiden), men dressur, kjøring og tur-ridning gjør jeg gjerne alene.
Om jeg red en hest jeg visste kunne være vanskelig ville jeg kanskje latt være, men da kan det jo hende jeg hadde vurdert å la være å ri den hesten i det hele tatt.
Unghest ville jeg også vært forsiktig med å ri alene, på tur ville jeg også hatt med noen (andre hester) for unghestens skyld.

Har som regel med meg telefon, men det hender den blir glemt hjemme.
Og sier sjelden fra hvor jeg drar. Det burde jeg bli flinkere med.

Shenzi
25-02-2012, 00:41

Eller gå tur alene på sine egne føtter :-p
(eller vent, var det ikke gå på sine egne føtter i det hele tatt?)

EinsteinJr
25-02-2012, 01:16
Rir så godt som alltid alene. Har hestene hjemme på gården hos mamma, og det er dårlig med ridekamerater i nærområdet. Flyr land og strand, og ser nå at jeg er elendig på å si fra hvor jeg rir. Det er ikke alltid folk får med seg at jeg er ute med hestene engang, så de eneste sikkerhetstiltakene mine i så henseende, er hjelm og medbrakt mobil.

T.B.
25-02-2012, 01:26
Min hest går greit alene, men mang en gang har hun vært "guide" og turleder for nye hester på stallen - så de blir kjent i terrenget, i følge med en trygg og rolig hest.
De siste åra har datter vært rytter på gamla, og noen ganger går det best hvis nyhesten tusler i hæla på gamla, mens andre ganger går nyhesten foran - men den stikker ikke ifra gamla som kommer etter - såsant den oppfatter at den erfarne, gamle hesten er trygg å gå sammen med.
At noen nye ryttere synes det kan gå litt saaakte, og prøver å løpe hjem, så har de fått problemer med at hestene "kommuniserer", og helst vil holde sammen.
Hehh - ja, noen ganger har gamla dratt på, og kommet først hjem, hun er nemlig sprekere enn man først antok.... ;-)

Maria
25-02-2012, 02:16
Jeg rir mye alene ja. Har jobbet med det endel etter en ulykke på tur for litt siden(med flere andre ryttere), da hesten min er hyperfølsom på om jeg er usikker eller ikke og "utnytter" det. Men har ikke tenkt til å la ufrivillig skrekk stanse meg i å ri på tur alene, for det ligger hos meg og ikke hesten. Hun er vel strengt tatt verre sammen med andre hester på grunn av et helt vilt konkurranseinstinkt. På banen rir jeg ofte alene, og jeg kan fint finne på å hoppe alene(kan legge til at jeg hopper sånn ca. to ganger i halvåret og aldri mer enn 50 cm :D).

Sier heller ikke ifra, på grunn av at når jeg rir alene er det sannsynligvis fordi jeg er alene i stallen. Men har alltid med mobil og hjelm, og sikkerhetsvesten har jeg blitt veldig flink til å bruke etter ulykken. Fikk en liten påminnelse på at ting kan faktisk skje kan man vel si... Men syns det blir litt for dumt å skulle la være å ri ut uten andre, særlig når man har en hest man kjenner/er trygg på.

LeneHenriksen
25-02-2012, 06:54
Jeg rir stort sett alene. Er en sjelden gang jeg har med meg noen eller noen som rir. Var en periode jeg måtte ha med meg noen når jeg skulle ri hesten min, men det var for at han hadde stått lenge og var usikkre på hvordan han villebta det. Nå rir jeg han selv om jeg er aleine, men kun på banen. Ellet når jeg tenker meg om er jeg jo ikke helt alene, er jo alltids noem hjemme på gården da

også andre hester jeg rir, rir jeg stort sett aleine. En gang i blant jeg rir med andre

Nikita
25-02-2012, 08:08
Jøss, så sosiale de er i statene da :rofl:

Jeg rir alene, og sier ikke i fra hvor jeg rir (for da er jeg som regel alene i stallen også). Skjer ting, så skjer ting... Du kan kjøre av veien en plass i mørket der folk heller ikke finner deg.

Det er en risiko å leve!

Felice
25-02-2012, 08:21
Dere som ikke sier fra hvor dere rir, har dere ikke en travle eller noe i stallen da? Sier som sagt ikke alltid fra men hvis jeg sier fra er det ved å skrive opp på stalltavlen.

Nikita
25-02-2012, 08:59
Dere som ikke sier fra hvor dere rir, har dere ikke en travle eller noe i stallen da? Sier som sagt ikke alltid fra men hvis jeg sier fra er det ved å skrive opp på stalltavlen.

Rett og slett fordi jeg ikke vet hvor jeg skal ri, tar det på sparket. Rir etter sola og hva som passer meg. Bestemmer meg etterhvert som jeg rir ;)

MonaB
25-02-2012, 09:06
Jeg trodde jeg red en del alene, men når jeg tenker meg om er det svæært sjeldent det skjer. Som regel er vi to. Kjører heller ikke alene, vertfall ikke hver. Når jeg bodde på Eid var det travbane mellom to staller, og konstant mye hestefolk rundt, så da var det mer ok følte jeg. Men her har jeg alltid med groom.

JiviDream
25-02-2012, 09:35
Rir som oftest aleine hvis ikke hesteeier er med på den andre hesten sin. Men hun slutter fire på jobb og jeg ett, så jeg er som oftest ferdig med rideøkten før hun er ferdig på jobb, også er jo hele poenget med at jeg har hestene at hun skal få fri de dagene jeg er der.
Hestene jeg har står på en egen stall forsiden av en større stall, men jeg kjenner ingen der ennå, og de er og som oftest der etter skoletid/vanlig jobbtid.
Har alltid med mobilen, men sier ikke fra hvor jeg går, da jeg aldri vet hva jeg bestemmer meg for når vi kommer ut på turen.

Kaia
25-02-2012, 10:14
Eg rir aleine rett som det er. Det er koseligast å ri saman med nokon, men eg føler ikkje det er noko eg treng for tryggleiken sin del. Eg seier ikkje alltid ifrå kvar eg rir og har ikkje alltid med mobil. Eg innser at det er lurt å ta moblien med, men har ikkje heilt klart å få inn vanen. Eit typisk scenario er at eg oppdagar mobilen eg hadde lagt fram i det eg kjem inn døra etter turen. Hjelmen er alltid på, men det gjeld uansett om eg rir aleine eller med fylgje.

BenteB
25-02-2012, 10:25
Det har jeg ikke tenkt over som en problemstilling engang. Å være *alene* i skogen med hesten og bikkja er ren terapi for meg, og ikke søren om jeg har tenkt å slutte med det :) Ikke gir jeg beskjed om hvor vi er heller, og om noe skulle skje er det slett ikke sikkert vi har mobilsignal ute i bushen - men mobilen er stort sett med i det minste. Hadde en heftig ulykke for et par år siden, og da var ikke mobilen med; men da var jeg så omtåket i hodet at jeg nok ikke hadde skjønt hvordan den skulle brukes uansett (pluss at den sikkert hadde blitt knust, slik som kameraet ble). Like mye en falsk trygghet som noe annet.

Synes det er veldig hyggelig å ha noen å trene sammen med i blant, og er veldig heldig med medoppstallørene i så måte, men timeplanene passer ikke alltid sammen. Og ikke alltid humøret heller :)

Tibia
25-02-2012, 11:19
Amerikanerene har et poeng. For er uhellet ute og en har maks uflaks så nytter det ikke å bli funnet etter en stund. Og hester er levende vesen med et sterkt fluktinstinkt og egen vilje, uavhengig av hvor snille/rolige de er.
På den andre siden blir livet kjedelig hvis en hele tiden skal tenke på det verst tenkelige.

Jeg har sett en rekke alvorlige skade som følge av hest, bla avært alvorlige hjerneskader etter ridning uten hjelm. Om jeg skulle hatt det konstant i bakhodet så måtte jeg bare sluttet med hest, og det er ikke noe alternativ :)

Dog bør en ha et reflektert forhold til det en driver med og ta sine forholdsregler.
Rir nesten alltid alene både på tur og i ridehusene (gidder da ikke dele ridehus om jeg ikke må). Rir på tur i et område med noen flotte ridestier, så det ville ikke ta lang tid for noen å finne meg om noe skjer. Rir jeg andre steder sier jeg fra til sambo. Bruker alltid sikkerhetsvest, sikkerthetsstigbøyler og hjelm. Mobilien er også med.

Frykten for det som kan skje stopper ikke meg fra å kose meg sammen med hestene mine!

EvaV
25-02-2012, 11:22
Jeg rir nesten bare aleine og liker best å ri på tur alene; men har som regel mobilen med og på. Ellers har jeg hest i et område der det bor folk, så skulle jeg blir slått ut så tar det nok ikke så veldig lang tid før noen finner meg. Skulle jeg bare ridd når det var folk tilstede hadde jeg aldri fått ridd noe særlig og det hadde heller ikke vært like gøy.

Tvillingmamma
25-02-2012, 12:12
Jeg rir alene. Joda, mobilen er med den, men dekkningen er aldeles ikke enig i de dype skogene så den stoler jeg ikke på. Kjører også alene og samme som å ri det. Sier aldri fra hvor jeg skal fordi veien blir til mens jeg rir. Finner vi en sti som ser spennende ut rir vi inn der. Finner vi en ny vei kan vi kjøre inn der. Lengden på turer er også veldig variabelt.

Ridehuset er det så som så om jeg er alene i. Trenerstall betyr mye i bruk og som oftest folk på bruket. Alene, men ikke alene ;) Banen vår ute har jeg ikke brukt ennå, men blir det samme som inne. Om jeg får han til å konsentrere seg ute. Der kan han jo se sine kompiser og misunne dem mat og da pleier han å miste konsentrasjonen helt.

Kjersti&Cha
25-02-2012, 12:41
Jeg rir omtrent alltid aleine, rett og slett fordi det ikke er så mange å ri sammen med for tiden. Men har ikke noe problemer med det. Rir ofte på ukjente steder, tenker som så at om jeg ikke veit hvor jeg ender opp hen, går det alltids ann å ri tilbake der man kom fra. Har heldigvis en snill hest, som jeg omtrent aldri har falt av på tur, hun løper heller ikke ut med meg, så stoler ganske godt på hu.
Det kjekkeste med å ri på tur er jo å oppdage nye turstier, det syns både Cha og jeg. Da er hu helt med, og veldig ivrig på å fortsette. Ellers er hu slik at hu helst vil tilbake i stallen.

Malene_Fiola
25-02-2012, 15:41
Nå rir jeg ikke alene på tur fordi jeg det er i mot reglene, men der jeg red før gjorde jeg det, var ikke alltid jeg hadde noen å ri med så da la jeg liksågodt ut på tur for meg selv. Men jeg sa alltid fra til noen, hvor jeg sannsynligvis skulle, og jeg hadde alltid med mobil i tilfelle noe skulle skje, som f.eks at hesten skvetter, du faller av og den stikker. Og jeg vil senere fortsette å ri alene, fordi jeg syns det er helt greit, og hesten stoler nok på meg til at den syns det går greit

Vestbø
25-02-2012, 17:35
Rir aldri sprang alene, kun for instruktør og/eller medhjelper. På bakken og under kjøring hender det at jeg er alene - men det er alltid folk i nærheten (altså ikke på banen, men på gården). På tur er jeg alene, men sier alltid i fra hvor jeg er.

Lopke
25-02-2012, 18:12
Når jeg rir, for det er jo sjeldent for tiden så er det alene men red som regel alltid 2 før.
Har egentlig aldri vært redd for å ri alene. Bor såpass tett på folk at skulle noe skje ville det ikke være mange minuttene før noen grep inn.

Men har som regel med meg mobil, for hvis jeg skulle bli kastet av så er det jo greit å kunne ringe. Eller at folk kan få tak i meg.
Hjelm og telefon er vel det jeg pleier å ta for gitt, har ikke fortalt når jeg rir eller hvor heller, men som sagt, big brother tilstander her så man blir sett uansett.

Ang USA og deres regler så har det kanskje litt med at de saksøker hverandre for ALT mulig.
så mulig alt det rare de gjør bunner i en slags forsikring i at færre uhell skal skje.

Men rare lover har de jo..
Især i Georgia!!!

Grovegroven
25-02-2012, 18:20
Jeg rir som regel alltid alene, men jeg liker det best slik, spesielt på ridebanen. Før var jeg litt engstelig for å ri på tur alene da hesten var veldig "der oppe" og usikker fordi jeg var det, men nå er det helt omvendt. Hestene til de andre oppstallørene er svært skvetne og tullete, noe Max har hisset seg opp over flere ganger, men alene er han en engel og vi kan fly bortover stiene i galopp på løse tøyler.
Synes nå det er kjempekoselig å ri sammen med andre da, men når man ikke har en så veldig stor ridebane og hesten min blir irritert og ufokusert når de andre passerer oss, så vil jeg helst ha den for meg selv, haha. På tur er alltid hjelmen, sikkerhetsvesten og mobilen med, da. ::-):

xHelene
25-02-2012, 18:43
Jeg rir alene noen ganger:) men vi har sånn tavle i stallen hvor man skriver opp hvor man rir osv om man rir alene, tilfelle det skjer noe :)

SecretViking
25-02-2012, 18:56
Rir alltid aleine på tur, og nokon gonger på bane/ihall aleine, rett og slett fordi det ikkje er andre til stades :)

jilmavi
25-02-2012, 19:00
Hehe. Ein del av amerikanarane var så kategoriske i sine utsegner at eg til slutt skreiv det på kontoen for kulturelle skilnader. :D Godt å sjå at alle andre i Noreg er like gale som eg! ;)

Renate
25-02-2012, 19:04
Hehe. Ein del av amerikanarane var så kategoriske i sine utsegner at eg til slutt skreiv det på kontoen for kulturelle skilnader. :D Godt å sjå at alle andre i Noreg er like gale som eg! ;)

Ja, du vet, det er jo nesten like uansvarlig som å gå på ski alene, og hvem er i landet ville finne på å gjøre noe sånt??

sjarmtroll
25-02-2012, 21:52
Jeg trener og rir alltid alene, ettersom jeg har hestene hjemme, og bare jeg holder på med de. Prøver å ri og trene når mannen er hjemme, ettersom vi bor øde til og ikke har mobildekning på flere mil. Når jeg er helt alene rir jeg ikke på tur i skogen eller etter veien, men holder meg på jordene og på skogsveiene nært gårdsplassen og fjøsen. For sikkerhetsskyld...

ThereseH
25-02-2012, 22:46
Jeg rir minst like mye alene som sammen med noen. Rett og slett fordi jeg ønsker å ri på dagstid når jeg har mulighet til det. Men jeg har alltid telefon med meg.

June og Travern
26-02-2012, 00:14
Jeg rir alene ja, har ikke alltid mobil med heller (men skal kjøpe en slik liten veske til den så den kan bli med selv om jeg ikke har egnet lomme). Hadde jeg bare skulle ridd sammen med noen ville jeg fått ridd fint lite !

Snuser rundt med Tapatalk på iPadda

Astrid
26-02-2012, 00:19
Foretrekker å ri alene jeg :) Da slipper jeg hvertfall at hesten min tar løs for noe en annen hest blir skremt for..

Nina
26-02-2012, 14:00
Hadde blitt lite ridning på meg om jeg aldri skulle ridd alene. Står på en liten stall med bare 6 hester, der en er unghest, så sier seg selv at det ikke alltid er noen der jeg kan ri med. Jeg har alltid med mobil, men sier ikke fra hvor jeg skal fordi jeg sjelden vet det når jeg rir ut.

Batmat
28-02-2012, 23:51
Hm, rir masse alene jeg. Trives egentlig best med å ri alene også, lange turer i skogen, bare du og hesten, fred og ro :P Har aldri tenkt over at det skal ikke være "greit" å ri alene, snart er det jo ingenting man kan gjøre lengre jo. Livet er farlig, mygg og biler er to av de største dødsårsakene vi har i verden, en tur med hesten min i skogen er neppe høyt på den lista.

Jeg kjenner dyret ut og inn og vet hvordan han reagerer i absolutt alle situasjoner (brannbiler, trær som faller, kaniner(!) og aggressive geiter), og elsker nye utfordringer! Vi har vært igjennom så himla mye sammen at om han skulle skvette noe inni helvete så tror jeg vi fint hadde kommet til enighet relativt raskt. Jeg holder meg i salen, og om jeg ikke gjør det, så holder jeg i tøylene. Hesten tør ikke løpe sin vei uten meg, spesielt ikke hvis jeg tviholder i tøylene. Etter å ha hatt å gjøre med frieseren min som ekstremt krevende unghest føler jeg at det ikke egentlig kan bli noe verre enn det jeg allerede har overlevd. Den gangen jeg holdt på henge meg selv i et tre, for eksempel. Takk og pris så røyk hetta og jeg klamret meg til hesten!

Den risioken det innebærer å ri ut på tur alene, den tar jeg faktisk, jeg bruker hodet, har hodet beskyttet av hjelm, en klok hest jeg kjenner svært godt, god balanse og mobil alltid med. Jeg tar forhåndsregler når jeg rir alene, og jeg har gjennom årene med hesten min lært meg å avverge farlige situasjoner, og forutse dem. Ja, hester er fluktdyr med instinker og bla bla bla, men ALLE mine mer alvorligere rideulykker har innebåret at andres hester har fått panikk og min har fulgt flokkinstinktet og flyktet fordi de andre hestene ble skremt. Jeg synes det er langt mer behagelig å ri alene kontra å ri med andre hester ..

Livet er farlig, holder du på med hest er det ikke til å unngå at du utsetter deg selv for risiko. Det var en mann som holdt på å bli drept da han skulle slippe hesten sin ut i paddocken, for den sparket bakut og traff ham i hodet, tenk litt på det!

Therese&Gro
29-02-2012, 00:19
Red mye alene på min hest, da jeg hadde henne hjemme. Hun var ikke alltid like enkel, men kjente henne såpass godt, at jeg ikke så på det som noe problem å ri henne alene.

Red også mye alee på forhesten min, men han var jo bare helt utrolig snill, så så aldri på det som noe problem :-)

Hanne&SiljanGutten
29-02-2012, 00:41
Jeg rir aleine på tur på Siljan. Han er utrolig grei så det er ingen problem, kjenner han så godt nå at jeg vet hva han event. skulle reagere på. Men jeg kjører ikke aleine, har alltid med meg noen i vognen når jeg kjører og det er vel noe jeg alltid kommer til å ville ha også. Ikke fordi han ikke er grei, for all del, han er utrolig snill og finner aldri på noe tull, men jeg syns det er best sånn. :)

I sprang har jeg alltid også noen med meg (rir som oftest på trening når jeg rir sprang) fordi jeg er under 18 og vi ikke har lov til å hoppe uten at noen over 18 er til stede.

Helga
29-02-2012, 03:27
Rir åleine heile tida. Det gir meg litt sjelefred i kvardagen.

Ellers er det jo standard for amerikanerane å ver redd for alt som beveger seg. Og alt som ikkje beveger seg, for den saks skuld.

Harneshaug
29-02-2012, 03:41
http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/378089_203944556356553_101841893233487_421308_8941 18485_n.jpg

Akvinn4ever
29-02-2012, 10:58
Jeg har ikke annet valg enn å ri alene. Da måtte hesten min stått fryktelig mye. Men har alltid med meg mobil da.

Grovegroven
29-02-2012, 14:13
http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/378089_203944556356553_101841893233487_421308_8941 18485_n.jpg

:lol: So true!

Tibia
29-02-2012, 14:20
Herlig Harneshaug!

Batmat
29-02-2012, 15:59
Rir åleine heile tida. Det gir meg litt sjelefred i kvardagen.

Ellers er det jo standard for amerikanerane å ver redd for alt som beveger seg. Og alt som ikkje beveger seg, for den saks skuld.

Hahaha, så sant det der! Både hester og amerikanere, skjønner hvorfor amerikanere ikke rir på tur alene når de er mer skvetne enn hesten. Fnis.

Sjelefred! :thumbup1:

minikyvik
05-03-2012, 07:46
Rir litt alene ja, både på tur og ridebane, men er ofte jeg rir sammen med andre også. De få gangene jeg kjører så er vi alltid to, hovedsaklig fordi vi har en hest bak, men også fordi det alltid planlegges slik at vi er to.
De sjeldne gangene jeg rir sprang så er det alltid flere der, for da er det alltid trening.

Lille Kylling
05-03-2012, 09:46
Rir oftest alene! Mest fordi jeg må=)

kikki
09-03-2012, 08:02
Rir ofte alene og tar ingen spesielle forhåndsregler. Husker fra jeg var yngre at vi ikke skulle gjøre det, men nå er jeg voksen og om jeg ikke kan gjøre noe alene er det ikke mye jeg kan gjøre :p Har med mobiltelefon, men sier i grunn ikke fra til noen spesielle at jeg drar ut, så om noe hadde hendt er det ikke sikkert det hadde blitt oppdaget med en gang. Men hesten hadde antakelig tuslet hjem, og da ville jo noen reagert. Så sånn er det. Rir gjerne sammen med andre, men 90% av hestene på stallen er storhester og de rir så ubegripelig sakte, i tillegg til at de fortsatt står og pusser når jeg kommer tilbake fra tur. Der slutter tålmodigheten min :p

Vanjar
16-03-2012, 13:17
Har vokst fra fart og spenning og har etterhvert erfart at det skjer flere farlige og potensielt farlige episoder når man rir på tur sammen med andre enn når man rir alene. Så når jeg rir så er det som oftest bare meg og Vanjar.

Chem
16-03-2012, 15:45
Litt on topic, noen som har testet/ vurdert denne appen www.horseridersos.com.

LeneHenriksen
16-03-2012, 16:50
Kan legge til en ting til. Nå har jeg jo begynnt og bevege med på tur, og da rir jeg ALLTID med noen pga hesten. Og syns det er greit med en trygg rompe foran :)

Elis&Merita
16-03-2012, 22:52
Jeg synes at det kommer ann på hesten. Jeg har ingen problemer med å ri min egen alene, men er mer skeptisk til å ri alene med andre sine hester som jeg ikke kjenner så godt. Kjenner jeg hesten og har ridd den litt kan jeg godt ri den alene. Bruker alltid hjelm og reflekser og har med mobiltelefon på tur, og ellers må en bare ta den risikoen det er å ri ut alene.

RebeccaK
20-03-2012, 11:57
Rir gjerne alene på stallen, har vel aldri tenkt noe over det. Har dog alltid med meg mobil og sier alltid ifra hjemme at jeg drar dit.
På tur er det ikke så greit med en halvskvetten hest, så da rir jeg gjerne i lag med noen.

JeanetteU
25-03-2012, 23:40
Jeg trives best med å ri alene, så rir stort sett alene, både på bane og på tur. Har alltid gjort det ;) men jeg er også mer obs på hestens oppførsel pga det. Må være på vakt. Jeg vet ikke hva det er, men er noe med det å bare ha seg selv og hesten og være tilstede. Liker det godt :D

tipsy
26-03-2012, 09:53
Rir stort sett alltid alene, men gir beskjed om hvor jeg rir og har emd tlf.

JeanetteU
01-04-2012, 00:32
selvfølgelig har jeg med meg mobil i tilfelle det skulle skje noe ;)

hildevictoria
01-04-2012, 00:39
Opplever ofte at det faktisk er "tryggere" å ri alene på tur.
Om man rir flere hester på tur oppstår det gjerne en smittende effekt hvis f.eks. en hest skvetter eller tuller. Er man alene kan man enklere kontrollere/korrigere et "skvett" eller ulydighet.

Kakemonsteret
01-04-2012, 00:55
Opplever ofte at det faktisk er "tryggere" å ri alene på tur.
Om man rir flere hester på tur oppstår det gjerne en smittende effekt hvis f.eks. en hest skvetter eller tuller. Er man alene kan man enklere kontrollere/korrigere et "skvett" eller ulydighet.

Helt enig med deg! Hender oftere at hestene jeg har ridd har feks løpt ut når vi har ridd med andre, enn alene.

Jeg traver/galopperer oftere med hesten når jeg rir alene, enn med andre. Rir jeg med andre er det mest skritt (sikkert noe med at vi pleier å skravle mye:P), men også en del trav, men galopp er det lite av.

Såklart er det dumt å være alene på tur om det skulle skje noe, men med mobilen i lomma går det som regel greit. Iallefall her på øya er det såpass med folk at man blir oppdaget før eller siden, hehe!

Sigrid
07-04-2012, 19:01
Min hest funker definitivt best alene på tur! Han har kokurranseinstinkt til tusen, så det blir som regel stress.. Litt kjipt er det, hadde vært fint å kunne ri en koselig tur sammen med noen andre. Men jeg liker meg best alene på tur. Og jeg har ikke med meg mobil nei.

IMOemir
07-04-2012, 19:14
Jeg rir også ofte på tur alene. (blir vel feil å si ofte, siden jeg pr dags dato ikke har hest, men når jeg rir på tur er det som oftest alene) har selvsagt alltid telefon med meg ifall noe skal skje. Er jo nesten umulig å unngå å ri en tur alene nå og da, og uansett så er alt man foretar seg farlig nå til dags.. så tror verken hest eller rytter har vondt av å ta seg en ensom, fredelig tur i skog og mark :-)

Cecci&fullbl0dsen
07-04-2012, 19:20
Ziwy er kjempesnill i alle situasjoner, både alene å sammen med andre, men foretrekker å ri på tur alene, pga. det Hilde sier, blir som regel en kjedereakson når en hest reagerer :p Å hvis en hest skulle løpe ut, er det vanskeligere med en flokk løpske hester enn en hest som stikker. Man har mer kontroll, for da er faktisk rytteren den eneste flokken hesten har.

ChristineU
07-04-2012, 20:12
For tiden rir jeg ikke så ofte, hesten er i overgangsfase til barfot, og akkurat nå har jeg ikke boots som passer. Trener mye bakkearbeid i stedet, på mer passende underlag.

Men når jeg rir rir jeg mest med andre, men det er av sosiale grunner og ikke fordi hesten ikke takler det. Hesten er mer eller mindre like grei med andre som alene. Likevel kan han bli urolig om det er bare han og en kjempestresset hest, hvis dagsformen ikke er på topp. Uansett om jeg rir alene eller med andre, så har jeg alltid mobil med. Jeg sier som regel fra hvor jeg tenker å ri. Synes alltid det er greit å være føre var :-)

Edit: Jeg rir hovedsaklig bittløst i grime, og avpasser fart/selskap ut fra forholdene.
Sent from my iPhone using Tapatalk