PDA

Se full versjon : Torv?

Issa
16-02-2012, 13:03
Er det noen her som bruker torv som underlag i boksen sin, og kan fortelle litt om det?

- støver det?
- møkker man på samme måte som med flis?
- bruker man kun torv i, eller et blandingsforhold mellom torv og flis?
- er det mye fuktighet i det, slik at det fryser? (har kaldstall med minusgrader inne som ute)

linn_elvoey
16-02-2012, 13:28
Det krever litt "tilvenning" for den som møkker å bruke torv kontra flis. Men i mine øyne er det mange fordeler med torv:
- torv gjør at det lukter mindre surt (piss) i boksen
- torv suger bedre opp fuktighet enn spon
- torv støver mindre
- det er drøyere i bruk, du bruker mindre strø
- det ligger på plass, flytter seg ikke ut i kantene
- og det er bra for høvene å stå på (ikke surt)

Jeg har valgt å bruke den med 10% flis, eller blande inn flis selv, for å få det litt luftigere og lysere i boksen. Det er det første man reagerer på - det ser mørkt og skittent ut, men det blir man vant til. Og det ER jo ikke skittent!
Til å begynne med er det vanskelig å skille ut det som er møkk og det som er klumper med torv. Men etterhvert ser man fort forskjell. Det er også lettere hvis du "banker" løs alle klumpene når du tar inn nytt. Ang. støv, er det litt støvete når det er helt tørt, men det er et "tungt" støv som legger seg fort, tror ikke det gir noe særlig luftveisplager.

Hvordan du møkker, det er jo opp til deg selv. Noen velger å la det våte ligge og lage matte. Men da blir det en heeeelsikkes jobb med å ta det ut en vakker dag...!
Jeg tar ut det våte og møkker som jeg ville møkket i spon; jeg vender på alt. Men man kan la det ligge der man vet det ikke er piss/drit, da blir det kompakt og fungerer godt som en matte. Da får de heller ikke så lett liggesår, synes torven holder seg bedre på plass enn sponen gjør - den flytter seg som regel ut i kantene av boksen.

Ang. minusgrader, så ja. Torv fryser. Det er, i mine øyne det eneste minuset med torv. Må stå og hakke den opp hvis det virkelig er kaldt. Men da skal det være mange minusgrader, ikke bare et par.

julnil
16-02-2012, 14:02
Er IKKE vanskelig å fjerne pissmatte på våren når man f.eks skal spyle ned stallen. Er omtrent like vanskelig som å måkke litt snø :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

linn_elvoey
16-02-2012, 14:05
Jo.. det er det!! :-/ Vi må tømme møkka på marken, dvs. opp en bakke. Jeg kjørte ut sikkert 10 trillebårer med TUNG, våt torv. Var helt segen etterpå...!!!

Det er forresten en annen fordel med torv - det er jo å regne som ferdig jord - fin gjødsel å spre på marken. I motsetning til flis som er tregt nedbrytbart.

julnil
16-02-2012, 14:59
Jo.. det er det!! :-/ Vi må tømme møkka på marken, dvs. opp en bakke. Jeg kjørte ut sikkert 10 trillebårer med TUNG, våt torv. Var helt segen etterpå...!!!

Det er forresten en annen fordel med torv - det er jo å regne som ferdig jord - fin gjødsel å spre på marken. I motsetning til flis som er tregt nedbrytbart.

Ja, men da snakker du jo om at dere har et tungvindt system, det betyr ikke at det er vanskelig å fjerne pissmatter...

Det blir det samme som at jeg skulle si at det å møkke flis er driiiiiiittung, fordi jeg da må heise møkka opp i 10-litersbøtter og gå 50 meter før jeg tømmer det i møkkadungen til naboen...

linn_elvoey
16-02-2012, 15:08
Haha, det var ikke mitt poeng heller, men pissematten er våt og TUNG, uansett om du må trille den til månen eller ei :D

Issa
16-02-2012, 15:20
Takk for info :) Skal forsøke torv f.o.m. søndag, og håpe på bedre inneklima :) Man kan kanskje vanne den nye torva? Hos meg blir det jo snakk om kun ny torv i starten, og ingen etablert bunn.

Hehe det blir ikke pissmatte, jeg HATER å fjerne dem på våren selv om jeg har et enkelt møkkasystem med svak nedoverbakke :p Lurte mer på om det var mulig å møkke med greip slik som på flis, eller om det var mer som.. halm f.eks.

Nina007
16-02-2012, 15:23
Det krever litt "tilvenning" for den som møkker å bruke torv kontra flis. Men i mine øyne er det mange fordeler med torv:
- torv gjør at det lukter mindre surt (piss) i boksen
- torv suger bedre opp fuktighet enn spon
- torv støver mindre
- det er drøyere i bruk, du bruker mindre strø
- det ligger på plass, flytter seg ikke ut i kantene
- og det er bra for høvene å stå på (ikke surt)

Jeg har motsatt erfaringer. Det luktet skikkelig surt i stallen, det støvet og det flyttet seg rundt. I tillegg var det sykt vanskelig å møkke i og med at alt var mørkt. Og ja, jeg brukte anbefalt mengde osv.

I tillegg fikk hestene på stallen hovbyller av torven som igjen skapte store problemer. Torv kommer derfor aldri i hus her igjen.

Det som under meg litt er jo at torv kommer fra myr og i myr er det meget surt. Hvordan kan da torven ikke være sur og god for høvene?? I såfall må det vel tilsettes noe annet en spon?

linn_elvoey
16-02-2012, 15:52
Jeg har motsatt erfaringer. Det luktet skikkelig surt i stallen, det støvet og det flyttet seg rundt. I tillegg var det sykt vanskelig å møkke i og med at alt var mørkt. Og ja, jeg brukte anbefalt mengde osv.

I tillegg fikk hestene på stallen hovbyller av torven som igjen skapte store problemer. Torv kommer derfor aldri i hus her igjen.

Det som under meg litt er jo at torv kommer fra myr og i myr er det meget surt. Hvordan kan da torven ikke være sur og god for høvene?? I såfall må det vel tilsettes noe annet en spon?

Tror det er mange som har et hat/elsk forhold til torvstrø.
På vår stall står alle på torv, og ingen har noengang hatt hovbyll, luftveisplager eller vært plaget med sure høver.
Har også erfart at sår på beina blir ikke så lett betente når de står på torv kontra flis.
Når FK stoppet salg av torv i en periode, og vi måtte gå tilbake til spon, luktet det piss i hele stallen.. :-(
Så vi sverger til torv, ihvertfall!

Du kan fint møkke med greipp i torv! Det er løst og fint som pudder, og går rett igjennom. Du trenger ikke vanne, tar noen dager før det setter seg litt i boksen når alt er nytt.

Issa
16-02-2012, 16:02
Det essensielle er at det ikke må støve, pga luftfeisplager hos hest.

Flere erfaringer?

Nitapita
16-02-2012, 16:29
Jeg synes selv at det går mye raskere å møkke i torv enn å møkke i spon. Da vender jeg ikke alt, men fjerner møkk og det som evt er veldig vått. (Har ennå ikke hatt vårrengjøring under matten, så den mener jeg ikke noe spesielt om ennå. ;)) Jeg har funnet ut at dersom jeg flater alt ut holder det seg bedre enn om jeg har et fluffy lag på toppen. Jeg bruker torv iblandet spon; ren torv har jeg ikke særlig mye erfaring med..

Lukten i stallen er mye bedre med torv, men gud hjelpe meg som det stinker om du får det med deg hjem på klær eller under sko. Klesbytte anbefales før hjemtur. Det merket jeg aldri med spon.

På spon brukte jeg en sponball i uken, og hev inn alt på en gang. Det funket ikke med torv. Her må jeg dele en torvball ut over flere dager, og ha inn litt og litt ca annenhver dag. (Da jeg først skjønte det brukte jeg plutselig MYE mindre torv, da hesten min faktisk spiser det som er rent..) Men jeg er ca nede i en ball i uken nå. Jeg ser for meg at forbruket er endel lavere med matte kontra uten. Det klumper seg ganske mye, så jeg vil tro at man møkker ut mye brukbar torv dersom man møkker som man møkker spon?

therese89
16-02-2012, 17:04
En av hestene på vår stall har alltid stått på spon, og hatt luftveisplager. Så flyttet han til denne stallen, der bruker vi 60%torv og 40% flis. Hans luftveisplager stoppet opp umiddelbart, og vetrinæren var meget fornøyd med at de flyttet stall, fordi torv gav et mye bedre inneklima for hestene. Så jeg er veldig fornøyd med det!

Den Røde Fare
16-02-2012, 18:02
Nysgjerrig på dette jeg og, har stort skjul som jeg vurderer å bruke torv i. Men etter vårrengjøringen, legger dere inn ny torv om våren og etablerer ny matte? Er utegangsskjul jeg har.

sjarmtroll
17-02-2012, 17:31
Jeg prøvde torvstrø, og var ikke fornøyd. Jeg har også kaldstall, endte med at alt frøs fast, umulig å måke i, umulig å få talle av :p Jeg har en hest som plages litt med hoste, men jeg bruker grov flis, som ikke støver mye, og det går likegreit.

Guest
17-02-2012, 18:32
Jeg prøvde torv med 10% flis den vinteren det var umulig og få tak i flis .... jeg bruker vanligvis flispakker, og de er langtfra støvfrie.

Det tok litt tid før det gikk opp for meg, men den støver. Enormt. Jeg vasket stallen sommeren etter, og tok inn de to ballene jeg hadde igjen i bunnen av boksen, og hele stallen ble dekket av brunt støv. og hesten som er litt støvømfintelig har aldri noen gang hverken før eller siden hostet så mye som den vinteren, og jeg som støvallergiker, og som ikke reagerer når jeg møkker bokser vanligvis, var pottetett denne vinteren. Så torv støver på en helt annen måte enn flisa. Og ja, har man den på kaldstall er det et helsikes styr og få strødd den, den fryser dønn. Ikke i boksen, men ballene fryser.

aldri mer torv her om ikke jeg må. OPplevde mindre lukt, men utrolig mye dårligere innemiljø

Den Røde Fare
18-02-2012, 01:59
Da er ikke torv noe for oss, mer støv trenger vi ikke.

Men hestene drar jo med litt snø inn så flisa fryser i inngangen uansett, men det får bare være, skjulet er stort nok til at de kan ligge der inne uansett. :)

Belinda<3
18-02-2012, 09:52
Jeg bruker torv og er veldig fornøyd med det :) Synes det er mye lettere å møkke ordentlig og mye drøyere, siden våt torv ikke blander seg med ren sånn som det gjør med flis. Lukter mye mindre også.

- støver det?
Jeg har hatt støvete torv en gang, men da var det store støvpartikler som ikke var irriterende å puste inn på samme måte som støvete flis. Vannet og alt var fint etterpå. Mener det var degernes torva(fk), og ikke den jeg bruker nå.

- møkker man på samme måte som med flis?
Jeg har gummimatter under og møkker som flis, men mange lager talle også.

- bruker man kun torv i, eller et blandingsforhold mellom torv og flis?
Jeg har ren torv nå, men når jeg kjøpte fra FK hadde jeg en blanding på 30% eller 50% med flis. Var helt likt å møkke osv. som den rene.

- er det mye fuktighet i det, slik at det fryser? (har kaldstall med minusgrader inne som ute)
Min fryser når det er kaldt. Den står inntil en uisolert vegg med sprekker i. Ligger alltid en i tørkerommet til dekken, så er det alltid tint og fin torv :) Eneste ulempen jeg har opplevd. Fryser vel ikke så fort med flisblandingene.

Bruker Stockås torv(?), fra Sverige. Er en bonde i vestby som importerer, og igjen leverer på stallen eller så kjører vi ut og henter. Betaler 85 for en ganske grov type med mye "fiber" i, eller 95 for en silt helt finkornet. Jeg har bare brukt den grove, og den støver ikke. Mener bonden anbefalte den grove om sommeren og den fine om vinteren, siden den fine er tørrere.

SecretViking
18-02-2012, 10:50
Jeg syns ikke torv var noe særlig, men det var i hovedsak på grunn av lukta, syns det lukta veldig kvalmende søtt av piss.
Vi blandet med kutterspon og det fungerer jo greit, for hester som pisser mye, men syns det er mer praktisk med flis, blir bedre miljø av det, men er nok forskjell på hvilke hester som står på torv også :)