PDA

Se full versjon : Den kvinnelige salen!

Iberica
14-02-2012, 11:04
Legger ved en link til en youtube video som viser hvor viktig det er å finne en sal som passer den kvinnelige kroppen.

Er det noe spesiellt du synes er vanskelig å få til når du rir? Noe du irriterer deg over? Da kan denne videoen være verdt en titt.

http://youtu.be/aTVuy0e_yNw

GryCat
14-02-2012, 11:14
Veldig interessant. At vår fysikk er veldig annerledes, er fakta. At det påvirker sitsen i ulike saler, må det heller ikke være stor tvil rundt i så måte. Vinkelen i hoften er blant annet grunnen til at mange flere kvinnelige håndballspillere lider av røket korsbånd, enn menn (belastningen i knærne blir helt annerledes).

Kan noen legge ut eksempler på "kvinnelige" og "mannlige" salemerker man får tak i, i Norge? (ikke sett hele videoen ennå, så vet ikke om spesifikke merker nevnes?)

carambee
14-02-2012, 11:14
Har sett den for noen år siden, og glemt det igjen, hehe. Rart at ikke flere produsenter har fokusert på dette, det er jo en og annen kvinnelig rytter i verden :P

Iberica
14-02-2012, 11:17
Jeg går ut ifra at siden der er Schleese (sånn det staves ?) saddelry som har laget videoen så har de "en og annen" modell for kvinner?
Og hvis de ikke gjør det så er det jo uansett fint at de tar seg tid til å tegne og forklare :blid:

Iberica
14-02-2012, 11:19
Kan noen legge ut eksempler på "kvinnelige" og "mannlige" salemerker man får tak i, i Norge? (ikke sett hele videoen ennå, så vet ikke om spesifikke merker nevnes?)

Dette er jeg også interessert i å vite! Når man ser på forskjellige dressursaler så finnes det jo noen modeller som har en mer framoverskåren kappe en andre. - Men jeg trodde at dette også påvirket skulderaksjonen til hesten?

carambee
14-02-2012, 11:21
Joda, dette saddleryet lager nok saler som passer damer, men tenkte sånn generelt. Det fokuseres mye på at salen skal passe hesten, men om rytteren sitter feil så går jo også dette utover hesten.

Lille Kylling
14-02-2012, 11:30
Veldig interessant! man er nesten like langt om salen bare passer hesten og ikke rytteren!=)

julnil
14-02-2012, 11:58
Her er video nr 2 http://www.youtube.com/watch?v=-8TGprmjdLs&feature=related

GryCat
14-02-2012, 12:06
Veldig interessant! man er nesten like langt om salen bare passer hesten og ikke rytteren!=)

Nei, det stemmer jo.

Jeg tenker også på det de viser av ulik venusbue (vet ikke om det heter det samme for menn, men dere skjønner nok hva jeg mener). Hvis vi kvinner sitter i en sal som gi oss ekstra trykk i skambenet, vil ikke trykket være like stort den andre veien ..? Altså at hestene kan få et større trykk bak manken, av at salen presser på oss der? Eller vil det bli omvnedt - at på grunn av dette, blir kvinner presset bakover i salen og fører til større trykk i lenden? (Tenker høyt her nå).

Skulle så utrolig gjerne sett en identisk video der de tar for seg sprangsaler! Synes nemlig jeg aner en større grad av stolsits og pippitær hos kvinnelige enn mannlige sprangryttere.

Når det er sagt, er vel selve prinsippet det samme.

Maria
14-02-2012, 12:26
Interessant ja! Skulle også gjerne sett en slik liste.

Bitten&Betty
14-02-2012, 16:40
Syns ikke denne filmen var spesielt troverdig, ihvertfall ikke når man ser hvilken sal den benytter som eksempel for en "herresal". Den ser jo utbrukt ut, og jeg tviler sterkt på et den er representativ for mykhet osv i forhold til en ny.

En annen ting er jo at dersom man skulle kjøpt en slik sal så ville en god del hester blitt byttet ut, min f.esk kunne aldri hatt en sal som var smal ved tvisten. Hun er ekstrem der og det må jeg leve med.. heldigvis har jeg en sal som er tilpasset oss begg og som jeg sitter meget godt i, selv om den er bred forran. Stigbøylefester er det jo heller ikke bare å plassere hvor en vil for alle typer hester..

Jeg syns forøvrig itillegg at fokuset burde være på forskjellige kroppsfasonger/bygninger generelt og ikke bare fokuserer på kjønn. Det finner utallige variasjoner innen begge kjønn, og jeg tror ikke en unik damesal vil passe flere enn hva en av dagens saler gjør. Den treffer sikker en målgruppe, men jeg tror noe en like stor gruppe vil ha de samme problemene som før. Likevel er det jo ett greit poeng å få fram, at man trenger en større variasjon av saltyper slik at de kan passe en bredere gruppe ryttere :)

GryCat
14-02-2012, 22:21
Syns ikke denne filmen var spesielt troverdig, ihvertfall ikke når man ser hvilken sal den benytter som eksempel for en "herresal". Den ser jo utbrukt ut, og jeg tviler sterkt på et den er representativ for mykhet osv i forhold til en ny.

En annen ting er jo at dersom man skulle kjøpt en slik sal så ville en god del hester blitt byttet ut, min f.esk kunne aldri hatt en sal som var smal ved tvisten. Hun er ekstrem der og det må jeg leve med.. heldigvis har jeg en sal som er tilpasset oss begg og som jeg sitter meget godt i, selv om den er bred forran. Stigbøylefester er det jo heller ikke bare å plassere hvor en vil for alle typer hester..

Jeg syns forøvrig itillegg at fokuset burde være på forskjellige kroppsfasonger/bygninger generelt og ikke bare fokuserer på kjønn. Det finner utallige variasjoner innen begge kjønn, og jeg tror ikke en unik damesal vil passe flere enn hva en av dagens saler gjør. Den treffer sikker en målgruppe, men jeg tror noe en like stor gruppe vil ha de samme problemene som før. Likevel er det jo ett greit poeng å få fram, at man trenger en større variasjon av saltyper slik at de kan passe en bredere gruppe ryttere :)

Min understreking.

Til den første: Trodde hun sier at twisten (under, det som hesten kjenner) og bredden over twisten, er to forskjellige ting i videoen og at mange tar feil her?

Til den andre: At menn og kvinner har vidt forskjellige bekken, hoftevinkler og dermed også ulik vinkling på femur er fakta. Ja, det er variasjoner innen dette igjen, men det er ikke mange kvinner som har samme vinkler her som menn. Hvis de har samme vinkler i bena, er uansett bekkenet ulikt formet.

http://www.quailridgestudios.com/graphics/med/med9.jpg

Til den tredje: Helt enig! Det er definitivt det viktigste, og jeg synes dame- og herresaler er en god start, og man trenger uansett ikke å låse seg til å ri i verken det ene eller det andre så lenge salen passer rytterens og hestens anatomi.

kjersti *
14-02-2012, 23:05
Jeg må si meg enig her. Jeg er ikke overbevist om at dette er løsningen for kvinner. I 2009 var jeg i USA på et dagsseminar om saler og tilpasning av saler direkte rettet mot Schleese. I den forbindelse kunne ryttere prøve saler fra Schleese og få tilpasset saler de allerede hadde kjøpt. Seminaret ble holdt på et dressurstevne med unghestklasser i tillegg til ordinære klasser helt opp til GP ( stevnene ble holdt på til sammen 3 dressurbaner). Siden jeg likevel var der så fulgte jeg med de rytterne som prøvde denne salen da jeg syntes teorien var ganske interressant. Desverre så jeg ingen endring, mulig det hadde stilt seg annerledes dersom jeg hadde prøvd selv :p Det kan sikkert fungere fint for en del, men jeg har følelsen av at det er en velfungerende markedsstrategi uten at salene i seg selv er så revolusjonerende. Fra tidligere mener jeg at jeg har vært borti andre modeller ment for kvinner. Jeg mener å huske at prestige har en tilsvarende modell, noen som vet?

smulemor
15-02-2012, 00:21
tja, konseptet er spennende, det skal jeg innrømme men stiller meg bak skeptikerne og funderer på hvorfor saljungelen ikke har adoptert fenomenet for lengst hvis det er så fantastisk ?

men når det er sagt så leste jeg en artikkel i siste horse&rider om dette med ulik fysikk hos kjønnene, noe å lese videre på kanskje ?

jilmavi
15-02-2012, 00:59
Hm. Eg betviler ikkje at hofter og bekken er ulikt utforma på menn og kvinner (noko anne ville jo vore rart), men tykkjer nok likevel at behovet for spesielle salar for kvinner må vere nokså begrensa. Den videoen overbeviste ikkje meg iallfall. Dei «problema» ho listar opp er jo ikkje noko som ikkje riktig sitstrening kan fikse for ei frisk og normalbygd kvinne? Høyrest meir ut som ei lettvint løysing for utålmodige rytterinnar som ikkje gidd å trene, spør de meg. ;)

smulemor
15-02-2012, 01:19
tja, kunne vært artig å testet en sånn sal. sliter mye med hoftene selv og ingenting bør være uprøvd ;)

heidi84
15-02-2012, 01:26
At salen har mye og si for rytteren, det er ganske så sikkert som spikern i kista, men at en dame sal kontra en herresal skal ha noen stor betydning tviler jeg litt på.. Hadde dette vært tilfellet så hadde vel sal produsentene gjort et marked av det???

Raudi
15-02-2012, 14:18
Det står litt om "twist" og brede hester i denne artikkelen: http://www.horsehero.com/editorial/?feat=75069