PDA

Se full versjon : Varm mat

Ragnhild
09-02-2007, 00:56
Jada, siden jeg lager en frossenmat tråd, så må jeg jo lage en varm mat tråd.
Jeg gir jo Janko betfiber. Dette skal jo svelle i to timer i vann. Nå har det seg slik at innen de to timene har gått (for ikke å snakke om innen de timene det går før vi får fôra) så har dette blitt en klump. Så i morra går jeg til anskaffelse av vannkoker slik at betfiberet kan stå kortere tid i bløt. Men med vannkoker så blir jo vannet varmt. Hvor varmt kan det være for at hest ikke bør spise det? Jeg skjønner jo at man ikke gir en hest kokende vann, men går det greit om det er fingervarmt f.eks? Eller bør det være kaldere? Kan det hende at hester synes det er godt å få litt varm mat innabords?

Torhild
09-02-2007, 01:38
Jeg lar Katie spise fingervarmt betfor, og det går ned på høykant. Dessuten gir jeg også av og til lunkent melasse-vann nå som det er så kaldt, for å få i henne nok væske, og da går en hel bøtte ned på høykant (ca en kork melasse til en 15 liter-bøtte)

Aina
09-02-2007, 02:20
Hender at jeg bløter fôret til hestene på jobben, og om det er lunka i tillegg, så blir den ene hesten helt apatisk og spiser som et monster. Hun ELSKER det.

Sigrid
09-02-2007, 08:43
Siden mennesker og andre dyr kan spise fingervarm mat, så kan vel hester det og :P

Liz
09-02-2007, 12:18
Sharmona sin kveldsmat er ganske varm - litt over 37grader vil jeg tippe - og dette liker hun veldig godt. Om jeg en sjelden gang lager mat med kaldt vann står hun og furter.. hehe

Astrid
09-02-2007, 16:41
Western sin middag pleier også å være lunken.. Jeg tenker at jeg selv ville foretrekt den sann, så da gjør sikkert han også det.. Hehe.. Men om han gjør det vet ikke jeg, for han sluker den jo i seg uansett..:p

Sara&Korak
09-02-2007, 17:09
Korak får den når den er passe varm, da avgjør han selv om han vil spise den med en gang eller vente ;)

Ragnhild
09-02-2007, 20:49
Ga Janko ganske varm mat i dag (litt over fingervarm). Han stakk mulen bort, så rart på maten, gikk litt vekk for å tenke også kastet han seg over den. Så tror det falt i smak.. :)

Sparkling
09-02-2007, 21:33
Hestene våre får en halv liter Betfiber (Champion) hver dag. Nå for tiden er det så kaldt at vannet i betforet fryser, så da vanner jeg det ut med varmt vann, sånn at det blir litt varmere enn lunkent. Hestene elsker det!