PDA

Se full versjon : Hva mener dere om eksteriøret på denne?

MBK
31-01-2012, 19:52
..

MBK
31-01-2012, 19:59
..

Hanna&Brá
31-01-2012, 20:43
Jeg er ingen dommer og ingen fjordhest-ekspert.. Vanskelig å se beinstilling/beinkvalitet på bildene.

Jeg synes dette er en hoppe med pent hode, pent uttrykk og fin halsansetning/reisning. Lite markert/dårlig manke muligens?(men det kan også komme av min uvitenhet rundt fjording), også er det et eller annet med lend/kryss som ikke helt rimer.. Men om det er sånn et fjordhestkryss/lend skal se ut så kan det jo hende det er riktig.. Synes hun ser litt uferdig ut/har litt lite masse, spesielt bak, men det sier du jo selv. Meget velpresentert på utstillingsbildene! :-) Beina klarer jeg ikke å si så mye om.
Synes du har ei fin hoppe jeg! :-) En pen fjording i mine øyne:-)

Lucinda
31-01-2012, 21:25
Hals og hodet er flott, litt steil skulder, men ikkje so værst den heller med tanke på att rasen sliter med mykje steil skulder. Lenda virker veldig rett og muskelfattig på dei frå 2012. krysset er toppa og hellande og her kan du nok fort få trekk for dette er nok ikkje slik fjordingen skal være på krysset. Men eg trur med meir muskler og meir masse på så vil det sjå anneleis ut med ein gang. Kanskje ein tanke spe bein? Litt vanskelig å sei ut i frå bilder. Ho er nok bra lang i ryggen? og ville nok gjerne tenkt litt på det med valg av hingst. Manken ser ut til å kunne bli bra markert. Den blir nok litt skjult av masse pels og av manen.

MBK
31-01-2012, 21:44
Jeg er ingen dommer og ingen fjordhest-ekspert.. Vanskelig å se beinstilling/beinkvalitet på bildene.

Jeg synes dette er en hoppe med pent hode, pent uttrykk og fin halsansetning/reisning. Lite markert/dårlig manke muligens?(men det kan også komme av min uvitenhet rundt fjording), også er det et eller annet med lend/kryss som ikke helt rimer.. Men om det er sånn et fjordhestkryss/lend skal se ut så kan det jo hende det er riktig.. Synes hun ser litt uferdig ut/har litt lite masse, spesielt bak, men det sier du jo selv. Meget velpresentert på utstillingsbildene! :-) Beina klarer jeg ikke å si så mye om.
Synes du har ei fin hoppe jeg! :-) En pen fjording i mine øyne:-)

Tusen takk for tilbakemelding. Jeg sliter enormt med å få masse på henne, hun går ute i flokk i ulendt terreng, får mye mat (og vi har jobbet mye med fôrplanen), men hun tar ufattelig fort av seg. Frustrasjon. Det positive er vel at jeg nok aldri må slite med feit hest...

Hals og hodet er flott, litt steil skulder, men ikkje so værst den heller med tanke på att rasen sliter med mykje steil skulder. Lenda virker veldig rett og muskelfattig på dei frå 2012. krysset er toppa og hellande og her kan du nok fort få trekk for dette er nok ikkje slik fjordingen skal være på krysset. Men eg trur med meir muskler og meir masse på så vil det sjå anneleis ut med ein gang. Kanskje ein tanke spe bein? Litt vanskelig å sei ut i frå bilder. Ho er nok bra lang i ryggen? og ville nok gjerne tenkt litt på det med valg av hingst. Manken ser ut til å kunne bli bra markert. Den blir nok litt skjult av masse pels og av manen.

Jepp, hun har fått trekk for steil skulder på utstilling. Klar over bakparten, jeg fôrer og trener, men hun legger seg ikke ut. Får en lang sommer mot Stryn for å holde henne i passe form på beite. Jeg vet ikke hva som defineres som spede bein, hovslager (som driver med døl) mener de er fine da, men jeg vet ikke. Og jeg har også fått høre at hun er så kort i ryggen, men jeg synes selv hun er bra lang. Skal ta med dette i betraktningen, tusen tusen takk :)

Hun står i noe oppoverbakke på 2012-bildene forresten, men det har kanskje ikke noe å si. Noen tips til trening for bakparten? Hun blir kjørt på tur, vi har ikke tilgang på bane før i mai. Smal vei, så ikke mulighet for volter etc. Serpentiner kan vi til nøds prøve oss på langsetter veien. Jeg studerer fulltid, så det blir litt i rykk og napp trening, dessverre.

Igjen - takk for svar. Det er så mye rar dømming ute og går, så det er litt deilig å høre hva "vanlige" folk mener!

GryCat
31-01-2012, 21:47
Sier det samme som de over, notabene for at jeg ikke har særkunnskap på fjordhest. La spesielt merke til steil skulder, toppet kryss og rette skanker bak.

Jeg kunne tenkt meg å høre hva føllet du avler frem skal brukes til? Det synes jeg skal vektlegges ved valg av hingst.

Skal den for eksempel brukes til dressur, bør du se etter en hingst med kraftigere vinkler i kryss, hofte, skank og bog, skulder, samt kortere rygg.

Skal du derimot ha en kjørehest, er det helt andre hensyn å ta. I så fall se etter en hingst med kraftigere bog (vinkel på skulder er ikke kritisk i så måte) og generelt sett kraftigere beinstamme.

Vakkert presentert på bildene! Synes hun har godt hode, lekker hals/bæring, fantastisk farge og ser ut til å ha et meget godt lynne. Vanskelig å si noe om gangarter og/eller beinstilling ut fra bildene.

MBK
31-01-2012, 21:53
Sier det samme som de over, notabene for at jeg ikke har særkunnskap på fjordhest. La spesielt merke til steil skulder, toppet kryss og rette skanker bak.

Jeg kunne tenkt meg å høre hva føllet du avler frem skal brukes til? Det synes jeg skal vektlegges ved valg av hingst.

Skal den for eksempel brukes til dressur, bør du se etter en hingst med kraftigere vinkler i kryss, hofte, skank og bog, skulder, samt kortere rygg.

Skal du derimot ha en kjørehest, er det helt andre hensyn å ta. I så fall se etter en hingst med kraftigere bog (vinkel på skulder er ikke kritisk i så måte) og generelt sett kraftigere beinstamme.

Vakkert presentert på bildene! Synes hun har godt hode, lekker hals/bæring, fantastisk farge og ser ut til å ha et meget godt lynne. Vanskelig å si noe om gangarter og/eller beinstilling ut fra bildene.

Takk for gode synspunkter. Avkommet skal være "potet", men primært dressurhest. Den skal selvsagt kjøres inn også, men vi ønsker oss først og fremst noe som kan ris på. Takk for hint til hva jeg bør se etter *notere seg*

Da er dere alle (inkl "min" fagpersoner") enige om hvor skoen trykker, altså. Bakpart og skulder, hehe.

Jeg tar gjerne mot tips til hvordan jeg spesifikk kan forbedre bakparten hennes.

Lucinda
31-01-2012, 22:00
For å bygge muskeler i bakparten er det nokre viktige faktorer. Nok mat til å bygge musklane, og det ser jo ut som du sliter litt med. Så ikkje så enkelt, men... Ellers ville eg klatra masse, med lett vogn, eller uten. ikkje køyre tungt for da berre legger den seg på og blir tung framme. Men ting tar tid....

Lucinda
31-01-2012, 22:03
Tuse

Jepp, hun har fått trekk for steil skulder på utstilling. Klar over bakparten, jeg fôrer og trener, men hun legger seg ikke ut. Får en lang sommer mot Stryn for å holde henne i passe form på beite. Jeg vet ikke hva som defineres som spede bein, hovslager (som driver med døl) mener de er fine da, men jeg vet ikke.

Har du målt omkretsen rundt pipa? No er eg dog heldig som har ei hoppe med rimelig solide bein så gjerne eg som er godt vandt...

MBK
31-01-2012, 22:07
Takk for tips, Lucinda. Vi har bare en tung Nilsvogn, men vi kjører ikke bakker med henne, kun flatt. Jeg har tømmekjørt henne noe, men så var den der helsa da, klarer ikke gå noe særlig nå pga hælskade. Men har prøvd henne som håndhest, og det funker greit, så får satse litt på det.

Hun er ikke målt noe sted på beina, så jeg vet ikke. Men når jeg så henne på Stav i fjor hadde hun nok litt pipstikler sammenlignet med endel av de andre, så det kan svært godt ligge noe i spede bein ja, hehe. Hun får jo målt seg i Stryn regner jeg med. Regner med de måler bein og slikt også på hoppeutstilling?

Lucinda
31-01-2012, 22:14
Dei måler ja, men stol no ikkje heilt på måla ;)

Lindy fekk som tre års 143 i stang, 153 i band, 179 i brystomfang 20 cm rundt pipa og 7,4 i klavemål. 143 cm er jo vilt lavt på ho. Eg nekta på att det kunne stemme, men fekk beskjeden "du får ikkje meir i dag". Eg har målt ho av kyndige personer både før og etter utstillinga det året og fekk 145 cm. Eg og ei vennine målte ho og sjølv med målestaven i Stryn og fekk 145 cm.... Dei andre måla var nok meir riktige.

Men i førde som 4 års så var ho plutselig 19,5 rundt beina og klavemålet var og mindre... trudde ikkje beina kunne krympe eg.... Men da fekk vi 145 i stang ... men det kom jo ikkje i stamboka. Grrrrrrrr ho blir jo ståande med måla som 3 år ser det ut til... Men det eg ville fram til er att målinga som blir gjort skal man ta med eit klype salt. Er ikkje alltid det er så korrekt som det burde vore. Masse rar måling til tider. og ein del hester som regelrett krymper.........

MBK
31-01-2012, 22:17
Dei måler ja, men stol no ikkje heilt på måla ;)

Lindy fekk som tre års 143 i stang, 153 i band, 179 i brystomfang 20 cm rundt pipa og 7,4 i klavemål. 143 cm er jo vilt lavt på ho. Eg nekta på att det kunne stemme, men fekk beskjeden "du får ikkje meir i dag". Eg har målt ho av kyndige personer både før og etter utstillinga det året og fekk 145 cm. Eg og ei vennine målte ho og sjølv med målestaven i Stryn og fekk 145 cm.... Dei andre måla var nok meir riktige.

Men i førde som 4 års så var ho plutselig 19,5 rundt beina og klavemålet var og mindre... trudde ikkje beina kunne krympe eg.... Men da fekk vi 145 i stang ... men det kom jo ikkje i stamboka. Grrrrrrrr ho blir jo ståande med måla som 3 år ser det ut til... Men det eg ville fram til er att målinga som blir gjort skal man ta med eit klype salt. Er ikkje alltid det er så korrekt som det burde vore. Masse rar måling til tider. og ein del hester som regelrett krymper.........

Såpass! Det er jo også endel merkelig dømming, så jeg grugleder meg veldig til Stryn. Men først unghestskue. Men det er Stryn som er det store, så da får vi bare kjøre og kose oss. Går det skeis får jeg prøve igjen en annen gang, for jeg har iallefall en godlynt sak med masse fremdrift og gode bevegelser, og det er jo egentlig det jeg vil ha jeg som skal ha ridehest, hehe.

MBK
01-02-2012, 01:22
Du skal ikkje vere redd for å køyre litt bakkar med Nilsvogna med ein hest som er nesten 3 år. Viktig at du har ein god sele med baksele da. Enig med Lucinda sine kommentarar her ellers :) Kva forar du med?

Takk for innspill.

Hun er jo endel kjørt da. Litt i rykk og napp som sagt, men vi er veldig nøye på å se ann formen, og hun elsker å bli kjørt. Vi bruker en solid travsele, men bakselen er absolutt like brukandes som på f.eks. en arbeidssele. Samme sele brukes til tung trening av travhester.

Hun får spise seg mett på rundball ute (får en stor rasjon som holder til småspising nesten hele dagen) og inne får hun ca 10 kg høy (husker ikke kvaliteten i farten, men godt høy). Hun spiser nesten aldri opp absolutt alt, så jeg regner med hun spiser seg god og mett. Av kraftfôr får hun komplett og bygg + mineraler og olje i fôret. Hun får ikke oppdrett fordi hun rett og slett får ekstremt løs mage av både oppdretten fra FK og Norgesfôr. Jeg er obs på at hun skal få i seg nok proteiner, for det er vel det oppdretten faktisk er (correct me if I'm wrong), men jeg mener vi kom frem til at det var tilstrekkelig. Hadde forøvrig samme problemet med å legge på seg når hun fikk oppdrett.

Hvis noen atter har forslag til fôr med bra med proteiner, så sier jeg veldig jatakk.

MBK
01-02-2012, 01:48
Forhandler FK dette fôret, tro?

MBK
01-02-2012, 02:09
Faktisk forhandler i Bergen, supert! takk, Gunvor!

MonaB
01-02-2012, 12:23
Svarer jeg og, selv om mange med mer peiling har svart før :p

For meg synes det som hun har litt lengde på ryggen, og litt feil vinkel i ræva til å få satt beina skikkelig under seg, men akkurat det er jo vanskelig å si bare ved å se på bilder. Ville sett etter en hingst med gode bevegelser og som de andre sa, vertfall ikke steilere skuldre enn hun har, og kanskje en som har litt mer markerte skuldre og manke. Men lykke til, så sees vi på Eid :D

MBK
01-02-2012, 13:30
Vi sees på Eid ja :D Men hun har veldig gode bevegelser virker det som, kan iallefall å sette beina godt under og strekke de ut. Men om de er gode nok vil bare tiden vise, hun er jo ikke ridd enda så. Takk for synspunkter, Mona :)

MBK
08-02-2012, 19:25
..

maiken
28-02-2012, 20:22
Kjempefin hest! Litt samme type som vår fjording egentlig. :) hun har samme bygning.

Ellers har jeg brukt eggersman på min traver som var tynn, veldig bra. Nå får han energi og bygg, jeg trodde egentlig at energi og gull var de man burde bruke når man gir bygg eller havre ved siden av, men mye mulig det er feil, lenge siden jeg leste brosjyra. ;)

MBK
28-02-2012, 21:20
..

EvaV
28-02-2012, 21:32
Må bare henge meg på anbefaling av Spillers Conditioning Mix/Cubes for hester som trenger å bli litt rundere i kantene, var veldig effektiv på min også. Og funket mye bedre enn både champion og eggersmann som jeg har prøvd før.

Ellers syntes jeg hun er veldig pen!

Bea
28-02-2012, 21:39
Jeg synes hun er kjempefin :) Ser at hun som min er hoy bak naa, jeg gleder meg saann til hun er ferdig vokse !!

Rasken
05-03-2012, 14:40
Så fin hun var! Ser ganske høy ut, har du målt henne? Lett fin type sånn som jeg liker dem:) Tror hun blir en fin brukshest! Den sped bakparten kommer seg nok med alderen, hun er jo bare 3 år...

MBK
05-03-2012, 14:47
Takk igjen for alle tips! :-) Hun ble målt til 146 med sko i høst, he he. Så jeg tipper hun er litt større nå, men hun er veldig edel. Skal forsøke å få tatt en video snart, for fytti h*lvete for noen bevegelser det er på henne, wiii :D Ellers har vi gått til innkjøp av en annen type vogn nå, slik at vi lettere kan variere treningen med tung/lett på flatmark og i bakker, med det mål å få litt mer volum bakpå stumpen hennes.

MBK
25-04-2012, 12:07
..