PDA

Se full versjon : Shetlandsponni - Barbere før utstilling?

RakelF
29-01-2012, 11:30
Ei venninne av meg skal stille 3 årshingsten (shettis) på Starum i april, og det sier seg selv at hesten kommer til å være en stor pelsdott... Er det vanlig å barbere før utstillingen, evt hvor lenge før? Kan man få trekk om man barberer/ikke barberer?

Har prøvd å finne info på nett, og sett på bilder, og synes noen av ponniene har mistenkelig lite pels til å være i april... :blid:

Håper noen har peiling:)

Nina&Løvehjerte
29-01-2012, 11:58
Bør ta og ringe starum for sikkerhetsskyld.. Men ville barbert nå isåfall så pelsen vokser ut igjen litt hvertfall hehe

Nina&Løvehjerte
29-01-2012, 11:58
Stod ingenting i reglementet her hvertfall..
http://www.nhest.no/Andre-elementer/Skjemaer/Utstillingreglement/

Nina
29-01-2012, 20:14
Som regel er shettisene ubarbert. Jeg barberte heller ikke min welsh før kåring på den tiden av året,men vasket han en del i tiden før utstilling så han slapp litt mer pels.;)

Bea
29-01-2012, 20:25
Det er ikke lurt barbere saa sent.

MBK
29-01-2012, 20:50
B-vitaminsprøyte kan gjøre at de slipper noe pels. La han få tilgang til mye lys, solskinn og varme (hm, hørtes eksotisk ut). Han er jo en shettis, så han skal liksom ikke være en kortpelset sak heller. Ikke barber, mener jeg.

Vestbø
29-01-2012, 21:33
Ha lys på i stallen (dersom den står på stall) så lenge som mulig utover kvelden. Det har jeg hele vinteren, så her setter shettisene og Nordlandshestene svært lite pels, mens varmblodsene ikke setter pels i det hele tatt. Luxus ;) Du kan også begynne å gi Hilton Herbs Top Coat, det setter fart på fellinga.

herremann
29-01-2012, 23:00
En barbert shettis vil ikke ha det karakteristiske "shettis utsende" så jeg tror det vil trekke ned å barbere den. Den skal heller ikke ha rett av klipt hale og man. Det skal se ut som en shetlandsponni. :)

Så lenge den er ren og pen, med masse show shine. Så vil ikke naturlig ponni pels trekke ned. Tror no jeg.

Issa
29-01-2012, 23:04
Er ikke alle shettisene pelsdotter på utstillingen? Man regner vel med at de har sin naturlige pelsdrakt når man arrangerer en utstillin på den tiden av året. Skal en tre år gammel hest, som mest sannsynlig ikke er spesielt mye i bruk, stå barbert kun for den utstillingen? Hadde aldri stilt opp med en barbert islandshest på utstilling i alle fall! :)

yeahliza
29-01-2012, 23:16
De vil jo se at ponnien har bra pelskvalitet, så ikke klipp!

En shettis skal ha mye pels :-)

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

irenee
29-01-2012, 23:55
Enig med de andre at : Ikke barber, men myye pelsstell framover, vasking, bvitaminer og lys, varme og stell. De skal være skinnende pene på utstilling, uansett rase.

RakelF
31-01-2012, 22:05
Takk for gode råd! Spørst om det er best å la vær da ja, og drive effektiv børsting av dyret så man ivertfall ser konturene.... Men vil tro og håpe at dommerene tar hensyn til at det faktisk er en shetlandsponni i april;)

Nina
31-01-2012, 22:08
Det kommer til å være mange langhårede shettiser der, så ta det helt med ro.;) Har aldri sett en barbert en på hingstekåring i hvert fall.:)