PDA

Se full versjon : død hest-sletting av pass?

linnda
26-01-2012, 23:29
finnes det noen lover og regler rundt dette?

tenkt scenario:

jeg står opp i morgen og finner en av hestene mine død på utegangen...
hesten er ikke forsikret og jeg ser ikke noe grunn til å få dødsårsak sjekket opp.
jeg bestemmer meg for å begrave den i bakgården.
passet brenner jeg i peisen.

så kommer spørsmålene:
-er dette lov?
-kan jeg sende inn passet til registeret og melde hesten død uten veterinær attest?

bare noen spørsmål som dukket opp i hodet mitt....

Vestbø
26-01-2012, 23:48
Så lenge hesten er registrert, må du melde fra om død. Hva du gjør med passet, må du spør stambokfører om. Husker en hest jeg sendte til slakt, ble automatisk meldt fra til stambokfører om dens død - passet ble makulert av slakteriet om jeg ikke husker feil, etter chipkontroll.
Du har ikke lov til å begrave hest i bakgården din sånn uten videre mtp drikkevannskilder o.l. Hvorvidt du trenger dødsattest fra veterinær, kan jeg ikke svare på - tviler i grunnen på det så lenge du ikke blander inn forsikringsselskapet.

Torhild
26-01-2012, 23:52
Hmmm... tror ikke jeg har meldt i fra om at Katie ble slaktet for 4 år siden...

heidi84
27-01-2012, 01:57
Døde hester, eller hester som blir solgt til utlandet skal meldes inn. Står hver gang i Hestesport :blid:

Harneshaug
27-01-2012, 02:00
Har bare sent mail jet til tilhørende forbund om at hesten er død. Trengte ikke sende vetattest. Sendte med passet da :)

Shenzi
27-01-2012, 04:04
Døde hester, eller hester som blir solgt til utlandet skal meldes inn. Står hver gang i Hestesport :blid:

Men det er vel til NRYF?

Ikke alle hester som er registrert der, og om de er det, så er de fortsatt registrert hos Norsk Hestesenter eller et raseforbund.

Når forrige hesten min døde sendte jeg mail både til NHS og NRYF om det.
I NRYF er det registrert, mens hos NHS fikk jeg aldri noe svar på mailen og hesten står fortsatt som "levende" i stamboka på nett.

linnda
27-01-2012, 07:41
"skal" meldes inn som i at eieren gidder å ta seg bryet med det?
syns dette er litt små ekkelt å tenke på.
at ikke det finnes noe system som passer på dette.
jeg forstår at det sikkert er en umulig oppgave med tanke på antall hester rundt omkring i vårt langstrakte land...

er nok mange tragedier rundt omkring:(
og da tenker jeg på misslighold av hest og dyr generelt.
ingen kontroll på hvor mange dyr et menneske kan ha og om det plutselig "mangler" 3 dyr så finnes det ikke noe kontroll på det?!:(

skulle så inderlig ønske at det fantes noe system som passet på dette....

stallflua
27-01-2012, 08:35
Er det ikke på eigerkortet det er en kolonne for avkryssing om hesten er avlivet / slaktet da? At det er eigerkort man skal sende inn til NHS ?

Vestbø
27-01-2012, 09:25
Men det er vel til NRYF?

Ikke alle hester som er registrert der, og om de er det, så er de fortsatt registrert hos Norsk Hestesenter eller et raseforbund.

Når forrige hesten min døde sendte jeg mail både til NHS og NRYF om det.
I NRYF er det registrert, mens hos NHS fikk jeg aldri noe svar på mailen og hesten står fortsatt som "levende" i stamboka på nett.

Det er NHS i et nøtteskall. Jeg har også meldt i fra om flere døde og kastrerte hester, men det kan ta sin tid før de oppdaterer listene, ofte må man purre.

T.B.
28-01-2012, 04:03
Ja, jeg ville blitt frustrert hvis jeg hadde jobbet på NHS, med så mye som ikke er oppdatert.
Skal tro om de blir det noengang....

Kan ta en OT, som viser noe annet om å ha registrene på stell:
Mindre enn en uke etter at min mann døde, ringte politiet og spurte hva jeg hadde tenkt med de to våpnene han var registrert med (han var i beredskap og hadde tjenestevåpen). Akkurat der og da syntes jeg de kunne ventet LITT med å komme med noe sånt, ihvertfall til etter bisettelsen....
Men det er klart - våpen er viktig å holde styr på.

Og ja, i alle de år jeg har holdt på med nl-hest, har jeg samvittighetsfullt gitt alle nødvendige opplysninger til Stambokkontoret - i rett tid. Men har ofte opplevd at det er et solid etterslep - det er sikkert.
Man får håpe at NHS kommer ajour - en vakker dag - men da er de også avhengige av å få riktige opplysninger fra oss.
Så vi er alle ansvarlige for at riktigte opplysninger kommer til NHS, så de slipper å lure på om den og den hesten er i live.

SnippSnapp
28-01-2012, 16:11
Jeg måtte sende passet med kadaverbilen, og har adri sett noe til det siden.. (Ble lovet at jeg skulle få det i retur). Så hvis man skal gjøre det lovlig, må man vel gi det fra seg i det man får hentet hesten, da det ikke er lov å grave kadaveret ned i hagen.

Sendte epost til DNT om at hesten var død, selv om de egentlig skal ha sertifikatet til hesten. Gikk greit å få det registrert slik.

RakelF
28-01-2012, 17:47
Jeg sendte inn nederste delen av eiersertifikatet, that's it. Gikk vel en knapp uke før hesten var registrert død på stamboka, noe mer hørte ikke jeg... Det står jo oppført chipnr og opplysninger på bare den hesten, så kan ikke forstå at det går an å "bruke det opp igjen"/svindle folk på den måten...

heidi84
28-01-2012, 18:12
Jeg syns at dette bør det settes strengere krav til, uansett hvilket forbund hesten hører til!

Ta f.eks. Danmark der enkelte "fabrikk staller" bruker pass om igjen, og jukser og trikser med papirer/chip. Hadde det vært STRENGE regler for innlevering av pass osv så hadde tjangsen for svindel av papirer vært mye mindre.

Timmyjenta
28-01-2012, 18:19
Jeg sendte passet på forhånd fordi det måtte godkjennes av mattilsynet og så sendte jeg sertifikatet til DNT når hesten var bekreftet død fra slakteriet.

Har et par hester fra tidligere som ikke er registrert døde, den ene ville jeg absolutt grave ned i hagen men det var jo ikke lov så da ble det til at jeg beholdt sertifikatet som et minne.

Hadde et føll som døde, dette ble begravet etter tillatelse fra grunneier langt inne i en skog langt fra bebyggelse og rør og slikt. Men dette føllet ble jo aldri registrert så var aldri snakk om vetattest og slike ting.

Astrid
04-04-2012, 02:08
Drar opp denne jeg.. Avlivde hesten min for en måned siden, og kom på at jeg ikke har gjort noe med det. Han som kjørte kadaverbilen lurte på om han hadde pass, men jeg fant ikke det i farta. Også lurte han på om han var chippet, og det var han jo. Men ja, hesten ble hentet uten pass og det var ikke noe problem. Chippen ble forresten også lest av av veterinæren.
Men må jeg gjør noe mer? Hesten var registert hos Norsk Jockey klubb, og jeg ser han ikke er registrert død der. Mens passet var utsendt av Norsk hestesenter.

T.B.
04-04-2012, 03:06
Teoretisk er en chippet hest (hund,katt) å sammenligne med en bil med nummerskilt.
Når bilen skrotes blir nummerskiltet slettet, og bilen er "død".
Det samme er vel tilfelle med chippete dyr - som alle hester skal være - at når dyret dør, blir chippen "slettet" fra de levendes registere.
Om man da beholder passet, som et minne, skal da ikke ha noen betydning for registeret, siden chippen er registrert som "død".

Hvor mange hester som enda ikke er chippet har jeg ikke lest/hørt noen oversikt over, men siden prinsippet om chipping er "gjeldende for alle", vil man tro at veterinærer/slakterier har prosedyrer som registrerer døde hester.

Shenzi
04-04-2012, 04:08
Men må jeg gjør noe mer? Hesten var registert hos Norsk Jockey klubb, og jeg ser han ikke er registrert død der. Mens passet var utsendt av Norsk hestesenter.

Har du noe registreringsbevis på hesten?
Jeg har fullblods, med pass fra en utenlands jockeyklubb, og registreringsbevis utstedt av Norsk Jockeyklubb. Nederst på det arket er det en del som skal fylles ut ved eierskifte eller død.
Ellers så kan du ringe til resepsjonen på Øvrevoll og si at hesten er død, så ordner damen det med en gang. Hun er veldig hyggelig, så ikke farlig å ringe.

Astrid
04-04-2012, 16:56
Har du noe registreringsbevis på hesten?
Jeg har fullblods, med pass fra en utenlands jockeyklubb, og registreringsbevis utstedt av Norsk Jockeyklubb. Nederst på det arket er det en del som skal fylles ut ved eierskifte eller død.
Ellers så kan du ringe til resepsjonen på Øvrevoll og si at hesten er død, så ordner damen det med en gang. Hun er veldig hyggelig, så ikke farlig å ringe.

Har pass både fra norsk jockeyklubb og norsk hestesenter. Får se om jeg finner de og se om der er noe jeg kan fylle ut :)

Shenzi
04-04-2012, 19:49
Registreringsbeviset er et eget ark, og ikke noe du finner i passet (med mindre du har lagt det der da).
Det greieste da er sikkert å ta en kjapp telefon til Liv på sekretariatet.

Lucinda
05-04-2012, 20:06
Her i området får man ikkje levert hesten til slakt uten att passet er med. Da må man faktisk returnere. Passet skal makulerast hos slakteriet når hesten slaktes.

anettex
08-04-2012, 18:41
Da Blue døde, sendte jeg inn stamtavla til araberhestforeninga.
Bad om å få den tilbake, og det fikk jeg.
Da var den påført et stempel, mener det stod "avdød" eller "død".
Blue ble avlivet hjemme av veterinær, og deponert på fyllinga.
Ingen som etterlyste passet, så det har jeg enda.

ThereseH
08-04-2012, 18:58
Kostet det noe å få levert død hest på fyllinga? Lenge siden?