PDA

Se full versjon : Hingstemerker

Iberica
22-01-2012, 12:12
Lurer på hvor man får tak i hingstemerker til å ha på hodelag når man er på stevner?
Har prøvd å lete, men finner ingen.. .. ... :sad:

Marte
22-01-2012, 12:17
Hva med her? http://www.idrettsbutikken.no/Avdelinger/Produkter/Rytter/Merker/Merker/Hingstemerke,-1-par-2-stk--2210011047-p0000023256.aspx

Første treffet jeg fikk på Google ;)

flaana
22-01-2012, 12:21
Her http://www.idrettsbutikken.no/Avdelinger/Produkter/Rytter/Merker.aspx

Nina
22-01-2012, 18:30
Jeg laget selv jeg, enkelt og greit.;)

Iberica
22-01-2012, 19:40
Tusen takk! :D

Jorryt
22-01-2012, 20:10
Må man ha det? Har vært på ørten utstillinger med hingst, og aldri hatt hingstemerke på en eneste hingst....

Vestbø
22-01-2012, 20:18
Ikke utstillinger, men stevner.

Jorryt
22-01-2012, 20:19
Ikke utstillinger, men stevner.

Ridefolk er jammen rare:)

Vestbø
22-01-2012, 20:25
Ridefolk er jammen rare:)

Jammen hvorfor gjøre det enkelt, når man kan klatte det litt ekstra til? :kneggen:

Jorryt
22-01-2012, 20:27
Jammen hvorfor gjøre det enkelt, når man kan klatte det litt ekstra til? :kneggen:

Ja, det kan du jammen si:) Hvis noen skulle merkes, burde det vært hopper, spør du meg. Særlig hvis de er i brunst....

Vestbø
22-01-2012, 20:27
Ja, det kan du jammen si:) Hvis noen skulle merkes, burde det vært hopper, spør du meg. Særlig hvis de er i brunst....

JA! Signeres :D

Iberica
22-01-2012, 20:50

JA! Signeres :D

Enig!! :D

Iberica
22-01-2012, 20:51
Må man ha det? Har vært på ørten utstillinger med hingst, og aldri hatt hingstemerke på en eneste hingst....

Det er vel også kun hingster på en hingsteutstilling og ingen hopper som trenger å vise hensyn :giggle:

Vestbø
22-01-2012, 20:59
Det er vel også kun hingster på en hingsteutstilling og ingen hopper som trenger å vise hensyn :giggle:

Mja, kikk på side 2 her under Utstyr http://www.norskvarmblod.no/div_filer/tidsskjemaaeg2010.pdf :p

Iberica
22-01-2012, 21:08
Mja, kikk på side 2 her under Utstyr http://www.norskvarmblod.no/div_filer/tidsskjemaaeg2010.pdf :p
haha, ja, se der!! :D

Jorryt
22-01-2012, 21:14

Ja, men man trenger vel ikke hingstemerker hvis det kun er hingsteutstilling..... Eller? :)

Iberica
22-01-2012, 21:35
Ja, men man trenger vel ikke hingstemerker hvis det kun er hingsteutstilling..... Eller? :)

Nettopp. :D Det var det jeg prøvde å forklare, men kanskje på en klønete måte. :blid:
Klikker man inn på linken som vestbø la inn, så er det faktisk påbudt med hingstemerker på hingsteutstillinger også. Det visste ikke jeg.

*Best at jeg tar med det også og har i "bakhånd" når jeg skal på utstilling* :D

Jorryt
22-01-2012, 23:05
Nettopp. :D Det var det jeg prøvde å forklare, men kanskje på en klønete måte. :blid:
Klikker man inn på linken som vestbø la inn, så er det faktisk påbudt med hingstemerker på hingsteutstillinger også. Det visste ikke jeg.

*Best at jeg tar med det også og har i "bakhånd" når jeg skal på utstilling* :D

Siterer meg selv; ridehestfolk er rare.....
"HJELP en hingst, på en hingsteutstilling!! Iiiiiik, vi må sporenstreks sette merke på den!" Unnskyld meg altså, men ha ha ha!!

Iberica
22-01-2012, 23:53
[QUOTE=Jorryt;2495175]
"HJELP en hingst, på en hingsteutstilling!! Iiiiiik, vi må sporenstreks sette merke på den!" Unnskyld meg altså, men ha ha ha!!

:hahaha:

Rasken
23-01-2012, 09:41
Enig i at at ridehestfolk er rare :D

I travmiljøet vrimler det jo av hingster, ingen som "merker" dem på løpsdagene... Har eid hingst selv i mange år men aldri hatt et sånt merke.... Ante ikke at det fantes før et par år siden, og da trodde jeg først at det bare var tull..

Forstår at enkelte hester bør en være litt ekstra påpasselige med men det er da eierens ansvar.. Og en holder vel en viss avstand uansett? Dette gjelder foresten både hingster og hopper..

Iberica
23-01-2012, 09:48
Og en holder vel en viss avstand uansett? Dette gjelder foresten både hingster og hopper..

En skulle tro at de gjorde det, men nei. Senest i helgen var jeg på stevne som "hestepasser" og i den begrensa tiden jeg var der så var det en 3-4 stykker som ble sparket. (og dette var av hester som IKKE hadde rød sløye i halen).

Ridehestfolk rir i "sin egen verden" og er svært lite interessert i å "holde avstand". Jeg holdt på å bli ridd ner flere ganger når jeg gikk og leide på hest i den siste klassen han skulle delta i... :Gretten:

Vestbø
23-01-2012, 10:22
Jeg syns dere skal passe dere for å bruke stempel som "ridehestfolk" og gre over alle med èn kam. Noen kan bli såret over slike bastante uttalelser.

Iberica
23-01-2012, 10:25
Jeg syns dere skal passe dere for å bruke stempel som "ridehestfolk" og gre over alle med èn kam. Noen kan bli såret over slike bastante uttalelser.
Har aldri hørt om noen som har klaget over å være en del av "travfolket"? Hvorfor går ikke slike benevninger begge veier?

Vestbø
23-01-2012, 10:31
En skulle tro at de gjorde det, men nei. Senest i helgen var jeg på stevne som "hestepasser" og i den begrensa tiden jeg var der så var det en 3-4 stykker som ble sparket. (og dette var av hester som IKKE hadde rød sløye i halen).

Ridehestfolk rir i "sin egen verden" og er svært lite interessert i å "holde avstand". Jeg holdt på å bli ridd ner flere ganger når jeg gikk og leide på hest i den siste klassen han skulle delta i... :Gretten:

Den nestsiste setningen her tenker jeg på.

Har aldri hørt om noen som har klaget over å være en del av "travfolket"? Hvorfor går ikke slike benevninger begge veier?

Det vet jeg ikke, jeg unngår slike uttalelser i.o.m at jeg både er sprangrytter, har jobbet på travstall i flere år, og er hingsteeier.
Nå var det ikke "ridehestfolk" i seg selv om var ille, men at du sa at de rir i sin egen verden og ikke er interessert i å holde avstand. Det er ikke riktig at alle er slik.

Iberica
23-01-2012, 10:38
Den nestsiste setningen her tenker jeg på.

Nå var det ikke "ridehestfolk" i seg selv om var ille, men at du sa at de rir i sin egen verden og ikke er interessert i å holde avstand. Det er ikke riktig at alle er slik.

Mulig at de ikke "tenker" slik, men de klarer i alle fall ikke å omsette det i praksis. Når man holder på å bli ridd ner 3-4 ganger på en ti minutter får i alle fall jeg kort lunte. Og jeg blir jo heller ikke noe blidere når hesten som skal starte i tillegg blir sparket, like før start fordi folk ikke klarer å holde styr på hoppe-loppene sine.

Jeg kan legge til og si at jeg er generellt er i mot at det skal være 10 stykker inne på en liten oppvarmingsbane.

Beklager hvis du føler deg støtt, men dette er nå min mening uansett. Vet også om den mennesker som er frustrerte fordi andre folk ikke vet hva "rød sløyfe" i halen betyr og absolutt ikke klarer å holde avstand. Det blir heller ikke nevnt noe om dette på Grønt Kort kurs og det er veldig dumt synes jeg.

Vestbø
23-01-2012, 10:45
Det er dumt at du har hatt veldig uheldige opplevelser, jeg har også vært på avridninger der det har vært ille - men du kan likevel ikke påstå at alle er uansvarlige ryttere. Jeg tenker alltid sikkerhet enten jeg er på stevne, utstilling eller travkjøring. Jeg blir ikke støtt av det du sier, fordi jeg vet med meg selv at jeg er en observant og ansvarsfull rytter, selv om du sikkert ville puttet meg i kategorien ridehestfolk.

Iberica
23-01-2012, 10:53

Det er dumt at du har hatt veldig uheldige opplevelser, jeg har også vært på avridninger der det har vært ille - men du kan likevel ikke påstå at alle er uansvarlige ryttere. Jeg tenker alltid sikkerhet enten jeg er på stevne, utstilling eller travkjøring. Jeg blir ikke støtt av det du sier, fordi jeg vet med meg selv at jeg er en observant og ansvarsfull rytter, selv om du sikkert ville puttet meg i kategorien ridehestfolk.

Jeg ser poenget ditt. Problemet er det er alltid negative opplevelser man husker. Stewardene burde kanskje vært mer frampå, men det blir kanskje vanskelig når hele stevnevirksomheten er basert på frivillig arbeid. Tror det hadde vært en helt annen kvalitet på stevnene dersom de hadde blitt arrangert av funksjonærer som fikk lønn på lik linje med trav og galopp sport.

Vestbø
23-01-2012, 11:00
Helt klart. Det største problemet på avridningen i sprang (vet ikke hvordan det er i dressur, men de holder seg jo kun på bakken tenker jeg), er at man får jo ikke komme inn til oppvarming før det er 10 starter igjen - da er det lett å ri som en idiot fordi man er stresset over den korte tiden man får på seg. Jeg lærte tidlig at det var best å finne seg en avstikker og trave seg i gang før jeg skulle til oppvarming, så kunne jeg hoppe i ro og fred.
Stewardene ser vi sjelden på D-stevner, syns det er mye bedre på L-stevner. Det foregår utrolig mye rart uten at noen griper inn, enkeltes oppførsel på avridningen kan vel sammenlignes med at de rir som de har stjålet både hest og ustyr. Det går desverre også utover dem som prøver å passe seg.
Jeg har en venninne som har en hest som ble ridd på bakfra, han er LIVREDD ting som kommer nært og brått bakfra nå. Hun red med rød sløyfe kjempelenge, men har nå gitt opp - nettopp fordi så mange ikke tar hensyn.
Lønn/godtgjørelse vil helt klart løfte smilebåndet på de frivillige som tar på seg et ansvar ved slike arrangement.

Rasken
23-01-2012, 12:12

Hallo...ikke vær hårsår da....jeg mener ihvertfall ingenting vondt med det! Var ment litt humoristisk fra min side når jeg siterte det. Har også fått hørt uttrykket "travhestfolk" i alle år. ;)

Har selv mange venninner som har ridehester og syns de er flotte dyr. Ingenting vondt om verken folka eller hestene. Er dog en del normer, regler og uvante saker å forholde seg til innen ridesporten som er ganske uvandte og uforståelige for oss utenifrastående. (Det er det sikker vica vers også..)

Bea
23-01-2012, 12:21
Det er det samme uansett gren, ofte er det begrenset oppvarmingsplass og folk er for det meste interessert i egen hest og vil varme opp paa sin maate.
Skal garantere at det ikke er morsomt varme opp med unghingst paa sitt forste stevne sammen med 15 reinere som spinner, stopper og gaar volter i full fart paa 20x40 bane

Bea
23-01-2012, 12:31
Ble ridd ned hele to ganger av forskjellige ekvipasjer :p Var ogswaa ei som plasserte en brunstig hoppe foran trynet paa hingsten under klassen, det var med vilje da de saa han reagerte hefitg paa hun under oppvarming.
Min hest gikk saktere enn hennes i rail klasse ( alle rir langs sporet viser gangarter) saa hun red forbi og krysset rett inn foran oss ( ikke lov, men dommer sa det ikke) gudskjelov oppforte hingsten sg som en engel under klassen :D

Vestbø
23-01-2012, 13:11
Hallo...ikke vær hårsår da....jeg mener ihvertfall ingenting vondt med det! Var ment litt humoristisk fra min side når jeg siterte det. Har også fått hørt uttrykket "travhestfolk" i alle år. ;)

Har selv mange venninner som har ridehester og syns de er flotte dyr. Ingenting vondt om verken folka eller hestene. Er dog en del normer, regler og uvante saker å forholde seg til innen ridesporten som er ganske uvandte og uforståelige for oss utenifrastående. (Det er det sikker vica vers også..)

Hallo....Les nå hele tråden da ;)

Det er det samme uansett gren, ofte er det begrenset oppvarmingsplass og folk er for det meste interessert i egen hest og vil varme opp paa sin maate.
Skal garantere at det ikke er morsomt varme opp med unghingst paa sitt forste stevne sammen med 15 reinere som spinner, stopper og gaar volter i full fart paa 20x40 bane

Ja, det kan jeg godt tenke meg. Husker første gangen jeg var på kjørestevne med unghingsten min, da jeg stod i gaten for sikkerhetskontroll hadde jeg 6-7 hester som stod tett rundt meg, og ikke en kjeft som brydde seg om lillegutt som stod og vibrerte oppi kjekene :D

T.B.
24-01-2012, 01:00
Tror nok at mange typer hestefolk kan "gres over ubetenksomhetens kam" - har da sett nok av eksempler på det.
Et lite et: På en hoppeutstilling, var det noen som mente de skulle spare noen meter å gå ved å passere mellom en føllhoppe og føllet hennes, og gjennomtrengeren la på øra, noe føllhoppa reagerte på og slengte ut et bein, så det ble full baluba. Heldigvis ble verken hester, folk eller unger skadet, men speaker måtte henstille folk til å holde forsvarlig avstand mellom hestene - for det fleste en unødvendig beskjed, men ikke alle....

Pier
24-01-2012, 11:20
jeg har kjøpt hingstemerker som NRYF har laget fra idrettsbutikken, MEN jeg er veldig skuffet over dem. de er vanskelige å sette på hodelaget for de brekker bare og blir ikke seende ut etter kort tid og det er ikke verd 100 kr. Jeg skal lage mine egne!
Når det gjelder å bruke dem på stevner så synes jeg det er veldig greit.
jeg har en hingst som ikke gjør så mye utav seg så uten de merkene hadde ingen visst at han var hingst engang... han reagerer ikke noe særlig på andre hester, MEN de reagerer på ham. Derfor er det veldig greit at istedet for at jeg hele tiden må passe ekstra på for å holde sure og brunstige hopper på avstand så kan de rytterne være litt obs de også når vi varmer opp.
Jeg har vært på stevne hvor jeg hadde merkene på og varmet opp som vanlig. Da var det en rytter som fikk problemer med hesten sin, den ble veldig "snakkende" og skjenet hit og dit og hun slet med kontrollen over den. Holdt oss da unna vi for gutten min syntes rett og slett denne hesten var litt skummel. Etterpå fikk jeg vite at dette OGSÅ var en hingst , men uten merker på... hadde jeg visst det hadde jeg funnet en annen bane å varme opp på for hun slet virkelig med den når vi var på banen. Så bruk merkene folkens!

Iberica
24-01-2012, 11:26
Pier: godt skrevet!

Vestbø
24-01-2012, 13:37
Jeg pleier å feste merke på både hodelag (langt nede på kinnstykkene) og sjabraken, siden hesten min har så mye lugg og man som dekker til merkene på hodet. Har erfart at folk er mye mer obeservante når de ser merkene på sjabraken, faktisk.

Muzikaa
24-01-2012, 16:48
Jeg har også hatt en del "interessante" opplevelser med hingst på stevne... Jeg fatter og begriper ikke hvordan folk fremdeles rir rett oppi ræva på og rett foran snuten på en hingst som går både med merker OG sløyfe.... :roll:
Men, har jeg på merkene har iallefall jeg gjort mitt for å varsle om at det faktisk ER en hingst og den KAN sparke!

Iberica
24-01-2012, 17:18
Er det påbudt med rød sløyde i halen også når det er hingst?

Pier
24-01-2012, 18:19
Påbudt med rød sløyfe hvis hesten kan sparke om det er hingst eller ikke. Mange hingster har lett for å sparke for å sette andre hester på plass