PDA

Se full versjon : Er dette et kåringsemne?

nano.O
17-01-2012, 10:19
Jeg har kjøpt meg en 3års knabstrupperhingst, og lurer på om han kan være noe kåringsemne? Akkurat sånt kan jeg jo ikke så mye om, så vil høre om dere tror det er verd det å dra dit, eller om han ikke har en sjanse?

http://i26.photobucket.com/albums/c149/CherokeeeekorehC/150112/IMG_0181.jpg

http://i26.photobucket.com/albums/c149/CherokeeeekorehC/150112/IMG_0188.jpg

http://i26.photobucket.com/albums/c149/CherokeeeekorehC/150112/IMG_0203.jpg

http://i26.photobucket.com/albums/c149/CherokeeeekorehC/150112/IMG_0248.jpg

http://i26.photobucket.com/albums/c149/CherokeeeekorehC/150112/IMG_0272.jpg

http://i26.photobucket.com/albums/c149/CherokeeeekorehC/150112/IMG_0304.jpg

http://i26.photobucket.com/albums/c149/CherokeeeekorehC/Muninhent/IMG_0141.jpg

http://i26.photobucket.com/albums/c149/CherokeeeekorehC/Muninhent/IMG_0152.jpg

MonaB
17-01-2012, 10:22
Skulle hatt oppstilte bilder rett fra siden hvis du har :)

nano.O
17-01-2012, 10:23
Ja jeg satt nettopp å lette etter det, men har bare fra i sommer... Skal se litt til :)

Fant nå :)

Bea
17-01-2012, 10:27
Er benstilling fremme (og bak) slik som paa nederste bilde eller er det uheldig bilde ?

nano.O
17-01-2012, 10:31
Det er nok uheldig, ujevn bakke osv :)

Ennovy
17-01-2012, 11:00
Når tenkte du evt å stille den? Det er vel så få i Norge at man i teorien sikkert kunne ha godt av friskt blod, men samtidig må man jo sette krav til individene.

Jeg er også usikker på de beina, for jeg klarer ikke helt å se at det bare er bildene liksom. HVIS bildene ikke lyver for meget, så er det en beinstilling som fort påvirker holdbarhet, og slikt trekker jo ned som kåringshingst.

Med mindre hesten utvikler seg mye på svært kort tid (er ikke kåring for spesialraser i mars eller noe?), så ville jeg ventet til neste år. Jeg synes hesten ser veldig uferdig ut, og synes også at den mangler hingstepreg ut i fra disse bildene.

nano.O
17-01-2012, 11:20
Ja, jeg er enig i det du sier, han er noe treig i utviklingen.
Jeg spør jo fordi jeg vil vite om det er noe poeng, og jeg er litt usiker på om det faktisk er det.
Det er kåring i mars, jo. Det er ganske kort tid til.

Høvene hans er også litt rare bak, trenger noe jobb, som sannsynligvis også påvirker noe, de er litt merkelig verket, men det fikser vi idag.

jilmavi
17-01-2012, 12:02
Eg ville gjeve han eit år og sett. Akkurat no har han ganske mykje imot seg, som Yvonne påpeiker. Tipper han kjem til å gje eit heilt anna inntrykk når han får lagt seg ut meir og blir meir ferdig i kroppen.

Ennovy
17-01-2012, 12:14
Det var frambeina jeg hang meg opp i.

nano.O
17-01-2012, 21:40
Hva da, med frembeina?

nano.O
17-01-2012, 21:43
Hvis du mener på det stillestående bildet bakfra, så er det VELDIG uheldig, så ikke det før nå. Han har helt rett beinstilling foran, uten tvil! :)

Ennovy
17-01-2012, 22:11
Det trodde jeg faktisk var et noe uheldig bilde (bakbeina der er jo heller ikke heldige), men jeg synes ikke frambeina sett fra siden så korrekte ut heller. Uansett synes jeg personlig at han trenger tid på å modne. Det er vel uansett begrenset hoppemateriell for rasen, og jeg er redd han ikke vil kunne vise sitt potensiale nå. Da må (bør) du uansett stille han neste år for å forbedre karakterene, så de hoppene du evt. går glipp av for sesongen 2012 er vel uansett ikke mange.

GryCat
17-01-2012, 22:42
Hva da, med frembeina?

Mulig det at han er litt utovertået?

Men som alle her har påpekt ser han uferdig ut, mer som en toåring. Slår meg at spesielt bogen er smal. Hvis han legger seg mer ut (spesielt i bogen), noe du egentlig kan forvente når han er så "føllete" nå, vil bena rette seg ut og tærne peke fremover. Hvis det var dette, og ikke noe annet som jeg ikke ser, synes jeg han ser ut til å være i rute med frambena.

At føll med rettstilte ben ble kåret på topp i mange år (muligens fortsatt) på SWB-kåringer har ført til at de nå har flere innovertåede, godkjente og høyt premierte avlshopper og -hingster. Snakk om feilvurdering ..

Ennovy
17-01-2012, 23:01
Ååååh! Jeg har ikke noe godt ord for det jeg synes at jeg ser! Bare glem hva jeg sa, jeg klarer jo ikke engang å sette finger'n på det :p *slåsegselvihodet*

jilmavi
17-01-2012, 23:40
Eg tykkjer han ser litt sabelbeint ut på dei bileta han står stille (sett frå sida). Men det kan jo vere bileta som spøker, at han ikkje eigentlig legg så mykje vekt på beinet likevel osb.

stallflua
18-01-2012, 08:02
Etter min mening så bør du vente til neste vår med å stille han ut. Ut fra bildene å vurdere har han et svakt hingstepreg med en lite / dårlig muskulert kropp. Han ser uferdig ut i utviklingen, han blir litt ubetydelig.Han ser rett og slett veldig unghest ut i kroppen. Når det kommer til frambeina er jeg enig med Ennovy at det virker som der er et eller annet som trekker ned, men det er vanskelig å se ut fra bildene. Får du mulighet så ta skikkelig oppstillingsbilder av han en dag der du mønstrer han. Da blir det strax litt lettere å se.

Men jeg må si jeg gleder meg til å se bilder av han når du har fått satt han i gang og begynt å få muskler, for det er en fin hest :)

nano.O
19-01-2012, 11:28
Takk for tilbakemeldiger, jeg skal nok vente til neste år.

Men det bildet lyver veldig, for frembeina hans er rettstilt, det er ikke noe galt med de. Og bakbeina er ikke så ille som man skal ha det til heller, men høvene har sklidd ut litt noe som gjør at vektfordelingen blir litt annerledes enn den kunne vært, men det skal vi fikse på, jeg må bare venne han litt til å holde bena oppe, det er nemlig ikke så populært :p

Han blir nok en bred og fin gutt med litt med muskler og voksing :) :)

GryCat
19-01-2012, 14:29
Han blir nok en bred og fin gutt med litt med muskler og voksing :) :)

Det tror jeg nok! Gratulerer med søt, liten hest :D

nano.O
19-01-2012, 17:05
Tusen hjertelig takk! :D

Maya
24-01-2012, 21:03
Har foreldrene prestert noe, og om -i hva? Ut fra det jeg ser på de bildene, så vil jeg si han ikke er et kåringsemne. I min verden skal de være up and above the rest. De skal være eksepsjonelt gode, og med et tilnærmet perfekt eksteriør og gemytt.

jankaa
25-01-2012, 10:21
Nå kan jeg svært lite om avl, men jeg personlig ville brukt en hingst som hadde prestert godt innen sin/sine grener, med resultater fra mer enn bare ett par år å vise til. En hingst som var helt korrekt eksteriørmessig, og hadde et godt temperament, og gemytt. Og minst like viktig: jeg ville brukt en hingst der stort sett alle leddene bakover i stammen oppfylte disse kravene.

T.B.
26-01-2012, 01:42
Signerer de over - at han trenger litt tid på baken.
Men det er jo greit å stille en hingst for mye, enn en for lite - og da har man ihvertfall prøvd den for dommere, istedet for å lure på om han er verdt å beholde som hingst.

Ennovy
26-01-2012, 01:47
En negativ dommerkritikk ligger ute for evig og alltid. Selv om hesten evt blir bedre med tiden, vil det trekke ned hvis den feks omtales som uferdig, muskelfattig, dårlig kjønnspreg, uheldige beinstillinger etc. Med tanke på en annen tråd der hestens høver vises, mener jeg at det også er en grunn til ikke å stille i mars.

MBK
26-01-2012, 11:27
Enig med Yvonne. Selv om han skulle slå gjennom senere, så vil mange kunne forbinde han med den dårlige kritikken han vil kunne få nå. Du vil se hvilke svakheter han har, men for alle andre vil det være negativt.

T.B.
01-02-2012, 05:48
Ja, man stiller ikke en unghingst som man "ser" at ikke er særlig utviklet.
Har man kontakt med dyktige hovfolk og veterinærer, kan man få visse faglige råd.
Ville også brukt litt tid på å finne ut av slekta - særlig om det er noe å slekte på.
Anbefaler å trene ham i mønstring - og ta bilder - sånn at vi "eksperter" her på fh kan se hesten oppstilt og ikke bare i full fart.

Batmat
01-02-2012, 13:05
Ville DEFINITIVT ventet et år! Jeg kan lite om avl og kåring av knappstrupper(?) men han her har jo en diger hovsprekk per dags dato som vil ta lang tid å bli kvitt, i tillegg til sårskader? Ikke akkurat en idè å stille på kåring med en hov som ser ut som den skal falle fra hverandre, og det i tillegg til at han er litt sent utviklet og har ganske mye føllpreg fremdeles så ville jeg ikke nølt med å vente til neste år når dere har hatt bedre tid på å forberede dere begge to. Forstår jeg bloggene dine rett så er han ikke temt engang og er vrang å håndtere? Det er ikke noe å stille på kåring med ihvertfall, han bør kunne mønstres og stilles opp for dommere uten problem.

Synes også han ser veldig "uferdig unghest ut" nå, det er jo helt normalt, noen vokser senere enn andre, men etter at år hos deg med trening og riktig fôring vil han nok ha vokst seg mye flottere til neste år og kan gjøre et bedre inntrykk da! :)

nano.O
01-02-2012, 18:01
Jeg har nevnt lenger opp at jeg skal vente.

nano.O
01-02-2012, 18:02
Og jo han er 100% tam, han er bare ikke 100% håndtert, og jeg tror bildene lyver for det er ikke en diger hovsprekk hvor hoven ser ut til å falle fra hverandre, den er helt fin og hoven blir bra. Og hadde jeg skulle stille han i år måtte jeg nok ombestemt meg nå pga såret, som ikke er særlig tiltrekkende å se på, tror ikke det er helt fint i slutten av mars heller, men man kna jo håpe. Men jeg venter til eventuelt neste år. Vi tar det som det kommer.

Batmat
01-02-2012, 18:10
Beklager, så ikke at du hadde bestemt deg :) Men synes du skrev at han aldri var håndtert før og har sett masse bilder der han steiler og stikker fra deg under bakkehåndtering, var vel egentlig det jeg mente .. Ordla meg sikkert feil. At det ikke er en villhest du har kjøpt vet jeg jo =P

nano.O
01-02-2012, 18:17
Nja, han er håndtert, men ikke trent :) Som jeg skrev i de bildene, så står det at han aldri har blitt longert før, jeg har funnet ut at det er liten vits, for han skjønner ikke hvorfor eller hva poenget er, forstår ikke hvorfor han ikke kan gå der han vil, hvorfor tauet skal stoppe han og bestemme, og hvordan bestemmer tauet osv osv. Så jeg fokuserer heller på tømmerkjøring, så går vi inn på longering derfra tenkte jeg :) Han er jo en supersnill og god gutt, veldig grei å ha med å gjøre, han må bare få inn ting med teskje som mannfolk flest :D

Jorryt
01-02-2012, 19:45
Det er også krav til bruksprøver ved kåring, men det vet du sikkert.

nano.O
01-02-2012, 20:12
Jepp