PDA

Se full versjon : hovproblemer???

Sol
07-02-2007, 21:32
http://i174.photobucket.com/albums/w106/solanju/bilder2007122.jpg

Denne hoven tilhører en 8 år gammel hest, og er en av to framhover med likt utseende. Litt vanskelig å se vinkelen på hoven på dette bildet, men den går nesten loddrett ned fra kronranden. Hovsprekken ser ut til å være dyp, og når man løfter hoven opp, ser det ut til at hovveggen er i ferd med å løsne rundt hele veien. I tillegg er hoven rundet av sånn at hovveggen er høyere opp enn sålen. denne hesten belaster derfor kun sålen, ikke hovveggen i tåa..
Jeg er ingen ekspert på høver, men er ikke dette ganske katastrofalt???

Hilde
08-02-2007, 15:49
For å kunne gi best mulig råd, bør man ha flere bilder fra forskjellige vinkler. Bildene bør også tas vinkelrett på hoven, slik at bildet gjengir motivet mest mulig korrekt. Jeg skal forsøke å gi noen kommentarer til denne hoven. Men ha det ovenforstående i mente. Det jeg kommenterer er ut i fra det jeg ser på dette bildet og trenger ikke være helt i samsvar med virkeligheten.

Dette ser på ingen måte katastrofalt ut. For meg ser det ut til at "hælene" er alt for høye. Dette gir et stort press på tåpartiet hvor så hovveggen til slutt har gitt etter. Det er også mye sleng i tåa som må raspes bort. Det er faktisk positivt at hesten går på sålen. Noe annet ville vært svært smertefult. Det er viktig at man fjerner alle de mekaniske kreftene som påviker hovveggen der hvor sprekken er, slik at den få en mulighet til å gro ned. Det eneste denne hoven trenger er en kyndig hånd. "Hælene" bør senkes gradvis og slengen må raspes. Det at hovveggen løsner fra sålen kalles seperasjon. Det er nok forårsaket av de store kreften som virker på hovveggen. Ved å senke "hælene" og raspe inn slengen i tåa, vi det gro ned nye og tette lameller.

Sol
08-02-2007, 16:12
Ok. så det du sier er at det er riktig at hesten skal gå på innmaten av hoven, og ikke belaste hovveggene i det hele tatt. ja "helene" var virkelig altfor høye på denne hesten, men de er nå i følge forrytter på denne plassen rettet opp noe. Hesten viser tegn til smerter og halthet, men har fått noe akupunktur på nakke skuldre, og dette så ut til å hjelpe noe. dessverre er ikke eier den som har tatt ansvar for hesten, men mennesker i området som så at denne hesten trengte hjelp. Godt at det fins mennesker som tar et ansvar der hvor eiere svikter, selv om det er trist at eier ikke ser... dyrlege er der i dag og ser over både denne hesten og en til som står der..
Hva mener du med sleng i tåa forresten?? Og hvordan kan man raspe ned noe mer når hovveggen allerede er høyere enn jeg tror den burde være? den er liksom rundet av så mye at den har krøpet oppover (dårlig forklaring, men veit ikke hvordan jeg skal få sagt det). Eller er det min hovslager som lar hestene få for lange "tær"? lurer veldig og vil gjerne lære...
kameraet mitt fiksa ikke kuldgradene, så fikk ikke tatt flere bilder dessverre. har på video, men ikke kabel til å legge til pc..

Hilde
08-02-2007, 16:58
Ideelt sett skal hovvegg, såle og stråle bære vekta sammen. Men når hovveggen er i så dårlig forfatning, er det bedre at den ikke er vektbærende. Det gjør bare saken verre.

Det jeg mener med sleng er det at hovveggen blir dratt utover. Dersom du ser på den øverst 3. delen av hoven, skal resten følge samme linje helt ned til bakken. Det skal ikke være noen "knekk" på hovveggen. Dette raspes inn til den hvite linjen - altså den hvit upikmenterte hovveggen - fra utsiden. Man rasper slengen i den nederst 3. delen og fortsetter med dette etter hvert som hovveggen vokser nedover. Til slutt vil man ha en fast forbindelse hele veien ned. Dette forustatt at det ikke oppstår andre ting underveis, som forfangenhet og lignende. Jo mer hesten beveger seg, jo raskere vil hoven vokse. Det er også viktig med forholdsvis fast underlag. Dersom det er meningen at hesten skal være uten sko, vil det være en fordel med boots, da det vil være enklere å mosjonere hesten nok. Uten sko vil også rehabiliteringen gå raskere av flere grunner. Bedre hovmekanisme (i hvertfall om hælene blir senket) og mer slitasje gir raskere hovvekst. Dessuten er det lettere å trimme/beskjære høvene ofte nok når de er uten sko. De bør sikkert trimmes så ofte som hver 14. dag.

Til slutt vil jeg bare si for sikkerhetsskyld at dette ikke er noe man gjør på egen hånd, uten å ha trimmet en hov før. Det bør gjøres av en flink hovslager (aller helst en med fagbrev) eller en flink barfottrimmer. De fleste barfottrimmere som er seriøse og som har dette som jobb, fikser disse høvene uten problemer. Jeg vil da minne om mitt forbehold om andre ting som ikke synes på bildet eller at bildet "lyver" pga vinkelen.

Sol
08-02-2007, 17:10
Takk for masse bra info!!
Denne hesten får aldri noe mer mosjon enn den skaffer seg selv. Og siden den har hatt vondt, har den beveget seg mindre enn en hest normalt ville gjøre.. dette var grunnen til at jeg "oppdaget" denne hesten. var egentlig der for å se på en annen....
Tror den personen som har trimmet høvene denne gangen er utdannet i USA, men det er eier som har gjort det tidligere. hun har bare rundet kantene hele veien..
Tusen takk for lærerik informasjon..

Hilde
08-02-2007, 19:12
Bare hyggelig :)
Dersom høvene nå blir trimmet av en utdannet person, går nok dette bra. Men er det noen som kan gi hesten mosjon? Eller står den oppstallet slik at den kan bevege seg mye selv?

Sol
08-02-2007, 21:23
Den står på 50 mål eller noe der omkring, men den mosjonerer seg ikke sjøl. skal snakke med hun forjenta og si hva jeg nå har lært av deg. Hun er ansvarsbevisst og tar nok saken! Eieren bryr seg ikke.
men det er kanskje lurt å ikke ri, siden hesten tydelig har vondt....

Hilde
09-02-2007, 13:45
Har hesten vondt, skal den ikke rides. Først og fremst må hun få orden på høvene.

Hva sier den personen som har vært der å trimmet høvene da? Ble bildet tatt før eller etter trimmingen?

For å få hesten til å bevege seg på egen hånd, kan man legge ut høy på forskjellig plasser. Litt der og litt der. Helst et stykke fra vannbøtte el. slik at hesten må gå for å drikke også. 50 mål er jo en del å bevege seg på det da. Står hun alene? Hvordan er underlaget? Dersom hesten har smerter, kan det være at hovbeinspissen trykker mot sålen. Dette ville ikke overaske meg med de høye hælene. Men dette må man ha røntgen for å si med sikkerhet. Men dette kan også fikses med å senke hælene. Det er ikke noen tvil at høvene ikke er bra og at de er en utfordring. Men det lar seg fikse. Godt at det er noen som tar ansvar for henne nå.

Sol
09-02-2007, 13:54
Jeg var ikke til stede da hovene blei trimmet. dette bildet er fra før det blei gjort. Men hun hadde uttrykt bekymring i forhold til at hesten kunne ha konstante smerter. det var trimmeren som hadde satt akupunktur på hesten, for å forsøke å lindre litt smerter.
Underlaget er bløtt og bløtere. det er også veldig,veldig dårlig system rundt foring. tror de fores bare en gang til dagen jeg..
Skal se hva jeg kan gjøre for å få litt bedre orden for hesten. korte leieturer på hardt underlag kan kanskje hjelpe noe.
Hesten står sammen med to andre hester, men den ene vil om kort tid komme hit i trening. da jeg var der for å vurdere denne virket det som hele flokken avr utrolig passiv. jeg fikk dette bekreftet av hun som møtte meg der også. kunne ikke finne noen umiddelbar grunn til at den tredje hesten var passiv, da dette soleklart var den som var i best forfatning. jeg har bedt om at de må foreta fulle vet-sjekker av alle tre hestene der oppe, for å se om dette kan avdekke problemet. Om ikke vil jeg få mattilsynet til å komme opp der å foreta en inspeksjon.. De går på utegang, men har kun ett leskur på 3*3 meter, og dette var fuktig og delvis dekket av vann.. så det er flere forhold som bør rettes opp i.

Hilde
09-02-2007, 20:20
Du skal ikke presse henne til å gå på underlag hun ikke er komfortabel med. Er det vondt å gå på hardt underlag, så skal du ikke leie henne på tur. Det er vanskelig for meg å gi konkrete råd når jeg ikke har sett hesten og heller ikke har sett flere bilder enn dette ene. Og som jeg har sakt før, så understreker jeg at kommentarene min gjelder på grunnlag av hva det ser ut som på dette bildet. Virkeligheten kan være noe anderledes. Jeg ville rådført meg med hovtrimmeren som er den som har mest peiling og som har sett høvene IRL.

Sol
12-02-2007, 11:25
skal ta tak i dette med hun som jeg kjenner. dette er jo ikke en stall i nærheten av meg, men en plass jeg tilfelidigvis var, fordi jeg skulle se på en annen hest. jeg kjenner derfor ikke hovtrimmer eller eier av denne hesten.. men jeg kjenner ei som gjør.. hvis du skjønner? Skal gjøre så godt jeg kan hvertfall!