PDA

Se full versjon : Lys til å feste på hest

mala
14-01-2012, 21:02
Bor i Nord- Norge, og selv om vi går mot lysere tider blir det fortsatt mørkt tidlig. Jeg driver endel med kjøring med gampen min, og i jula ble vi påkjørt. Det gikk heldigvis bra, ingen ble skadet. Men da begynte jeg å leke med tanken på om det finnes noen form for "hodelykt" til å ha på hesten slik at den blir sett tidligere. Vi bruker masse refleks på hesten, men tenker at kanskje et lys hadde blitt enda bedre. Har lett etter på nettbutikker, men har ikke funnet noe som kan brukes. Noen som har tips???

BenteB
14-01-2012, 21:09
Jeg bestilte en hel gjeng med latterlig billige sykkellykter for et par år siden, som jeg monterte både foran og bak på roadcarten. Teipet fast festene med duct tape, hehe, og så kan jeg ta av selve lykta og legge tørt når de ikke er i bruk :) Funker dønn fremdeles, det er LED-pærer, så jeg trenger bare å lade opp batteriene en gang i blant.

Bestilte lysene på pixmania.com om jeg ikke husker helt feil. 6 stk til under 200 kroner til sammen :)

Nitapita
14-01-2012, 21:35
Jeg var ute i skogen en mørk kveld for noen uker siden, og møtte da på en kjøreekvipasje. Hesten hadde en vanvittig sterk lykt festet oppe mellom ørene, så det er åpenbart at det finnes noe. Det kan for den del ha vært en helt enkel hodelykt. Går det ikke an å mekke til noe greier på nakkestykket, kanskje?

Merk bare at hvis du skal ha en slik lykt i trafikken, at du da retter den slik at du ikke blender bilistene du møter. Det kan være ganske farlig det også. ;)

mala
14-01-2012, 21:42
Hmm, må tenke litt mer på dette og prøve å fikse noe. Så lenge lyset ikke er så altfor sterkt burde det gå greit med tanke på blendinga. Vil helst unngå en til påkjøring, for neste gang er det ikke sikkert at det går like bra...

Timmyjenta
14-01-2012, 21:54
Jeg bruker en sykkellykt som jeg klipser på pannereimen.

mala
14-01-2012, 21:56
Jeg bruker en sykkellykt som jeg klipser på pannereimen.
En sånn vanlig en som dette?

http://www.biltema.no/no/Fritid/Sykler/Tilbehor/Belysning-og-reflekser/Sykkellykt-diode-27062/

Timmyjenta
14-01-2012, 22:01
De jeg har ser ut som denne (http://www.xxl.no/sykkel/sykkeltilbehoer/sykkellykter-refleks/roed-diodelykt-rl-603r-1026546) og så er det en klips på baksiden som passer perfekt rundt en pannereim så den blir sittende fast.

mala
14-01-2012, 22:19
Oi, sånne har jeg ikke funnet før! Takk :)

Tone
15-01-2012, 00:28
Den smart lykten har jeg også, hatt i mange år. Finnes også i gult/hvitt. Hvilken sele kjører du med? Jeg fester smart lykten framme i bogtreet på nedre festereim. Har tatt et gummi-sikkerhets-strikk(stigbøyle) og surret 2 ganger rundt og klipser lykta fast. Og ja den sitter hos meg tross svintravkjøring :giggle: Har også en på venstre armen min i slikt gult strikk som fulgte med de gamle.
Rir jeg fester jeg smarten i refleks-Y-brystet.

En venninne av meg kjøpte roadcart fra sverige, hvor det var montert 2 lys på kanten av kurven og lyste framover. Batterieløsningen her var dårlig, lite bærbart batteri som gikk tom iløpet av turen. Bedre batteri hadde funket mye bedre.

Keeta
15-01-2012, 06:54
Beklager OT, men må bare - jeg leste "Lyst til å feste på hest?" og tenkte hvem i huleste fester på en hest?! :giggle:

VesleVesla
15-01-2012, 11:48
Beklager OT, men må bare - jeg leste "Lyst til å feste på hest?" og tenkte hvem i huleste fester på en hest?! :giggle:

Godt det ikke bare er meg :giggle:

mala
15-01-2012, 13:58
Hehe, feste på hest ja...
Jeg kjører med bogtresele, så har vært inne på tanken med å feste noe framme på den. Har bare ikke kommet meg så langt til å prøve ut noe ennå... Er litt treg. Da burde det vel holdt med en vanlig hodelykt som surres fast?

JiviDream
15-01-2012, 18:33
Keeta: Jeg leste det samme :lol:

Jeg såg idag en pannereim med hodelykt på, den var helt genial! Men aner ikke hvor de blir kjøpt da, men det kan jeg nok finne utav.. :-)

MonaB
15-01-2012, 18:57

Jeg og x)

duredillen
15-01-2012, 19:04
Jeg har også lest det med å ville feste på hest så uendelig mange ganger nå :p

dede
18-01-2012, 00:12
Jeg bruker disse lyktene på stigbøylene, eller hvor man ønsker å feste dem. http://http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=165304938

Fast eller blinklys.

CatharinaB
18-01-2012, 03:13
Hehe.. jeg leste også lyst til å feste på hest :lol:

IrisV
18-01-2012, 20:13
Jeg også har bladd rundt og lest "lyst å feste på hest" og nå måtte jeg bare inn å se hva i heite som egentlig stod der :p