PDA

Se full versjon : Liten problemstilling!

Kaja
07-02-2007, 18:13
Okei.. Here we go, sorry hvis dette blir rotete, skal prøve å gjøre det oversiktlig.
Meeg og jeg har et veldig bra forhold.
Hun vrinsker alltid og kommer til meg når jeg roper, senker hodet ned i grima selv, og blir med meg inn.
Vi har fått til mye og har kunnet ri henne "utstyrsløs" siden november.
Ikke at det har noe med saken å gjøre, men vil bare få sagt at vi har et ganske bra forhold.
Men nåå.. har det kommet et problem.
Før red vi på tur som bare det.
Nå, så stopper hun nesten alltid på et fast sted nede i veien, og vil ikke gå videre.
Jeg trenger aldri å stige av, får henne til å gå til slutt, ved rolige sjenkler og stemme.
Hun steiler alltid, men det har ingenting med saken å gjøre for steilinga er ikke problemetegentlig, den begynner å roe seg.
Pisk er ikke aktuelt her, rir aldri med pisk og kommer aldri til å gjøre det
heller, med mindre vi skal trene på bukking mens jeg sitter på rygg osv.
-Hun går alltid frem til slutt, og resten av turen er så koselig at.

MEN - jeg lurer på om dette har noe med at jeg gir henne kraftforet
nesten rett etter turen?
Er ikke mye, er middagen, betfiber med tilskuddene hun får.

Vil gjerne ri i dagslys så orker ikke gi henne kraftforet og vente en time.
Så det jeg tenkte var at jeg setter henne i boksen uten høy og tygge på, i en time ca., og deretter får hun kraftforet?

Eller kommer hun fremdeles til å tenke at nå får hun kraftfor rett etter rideturen og derfor er det viktig å prøve å snu og drite i turen?

Kommer det til å funke om jeg venter en time?

Sol
07-02-2007, 18:18
Jeg tror du er inne på noe med det kraftforet. har gjort det som en regel å ikke fore rett etter trening rett og slett for at det å gå hjem skal bli litt mindre attraktivt. Meeg høres ut som en intelligent hest, og de finner ofte på nye ting for å teste lederevnene til den som trener.. Gjør et forsøk, så kanskje du får en slutt på dette. høres jo unektelig ut som en protest!

Kaja
07-02-2007, 18:19
Jepp, skal gjøre et forsøk, så ville høre om dere her trodde dette funker! =)

Sol
07-02-2007, 18:39
jeg tror hvertfall det..

Hanna
07-02-2007, 18:39
men er det mye kraft hun får? hvis det bare er litt og du ikke rir veldig hardt, trenger du nok ikke å vente i en hel time.. (f.eks. slippe henne inn, og la henne spise mens du gjør andre ting - steller, møkker, blander fór eller whatever du uansett må gjøre etterpå..)
ny forskning viser iallfall at kraftfor før trening ikke gir spesielt økt sjanse for kolikk. det er jo litt tungt å jobbe med mat i magen, da, men (som det sto i artikkelen) hvis ikke det er mye kraftfor og hard trening har det ikke såå mye å si sånn helsemessig...

drep meg om jeg sier mye dumt nå :roll:

kan finne artikkelen om noen er veldig interesserte..

Kaja
07-02-2007, 19:32
Hun får 3dl betfiber..
Interessant!
Skal la det gå en uke eller to for å se om det virker å vente en time før hun får kraftforet.
Men nei, er ikke hard trening nå heller, vi skritter/traver litt på tur nå.

Therese
08-02-2007, 23:15
3dl er ikke mye, tror ikke du trenger å vente så lenge!

Hege
08-02-2007, 23:18
Det som er problemet med Meeg, er at den første eieren lærte henne å steile... Kan godt hende at dette fremdeles sitter igjen på en måte.

Kaja
09-02-2007, 09:42
Okei, Therese! :)

Hege: TAKK for at du skrev det, da vet jeg at det ikke bare er en slags uvane, og det forklarte en del også, for hun steiler ofte!

Therese
09-02-2007, 19:13
Så fikk vi et levende bevis på at det ikke er lurt å lære hesten å steile *host*