PDA

Se full versjon : Helsedirektøren drar på fem mnd. kurs i Roma...

Gudhild
08-01-2012, 04:29
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10074757
Noen reaksjoner:
http://www.abcnyheter.no/nyheter/helse/2012/01/07/helsetoppens-roma-opphold-far-krass-kritikk

Hva mener dere om dette?

MBK
08-01-2012, 10:00
Jeg vet ikke om dette kurset er "livsviktig". Det ER viktig at folk kurser seg, lærer nye ting og får ny kunnskap. Med FEM mnd. i Roma med FULL lønn, mens sykehusene sliter....? Noe som skurrer i mine ører.

catie1
08-01-2012, 10:12
Jeg vet ikke om dette kurset er "livsviktig". Det ER viktig at folk kurser seg, lærer nye ting og får ny kunnskap. Med FEM mnd. i Roma med FULL lønn, mens sykehusene sliter....? Noe som skurrer i mine ører.
enig med deg. burde iallefall ikke ta ut full lønn...

Tibia
08-01-2012, 10:34
Selvsagt skal en ha full lønn når en reiser på kurs i regi av jobben. At kurs er viktig er det ingen tvil om. MEN når kursmidlene for andre i foretaket (og helse-Norge generelt) er kuttet til beinet, så er det usmakelig.

julnil
08-01-2012, 14:05
Det er billigere totalt sett å kurse seg i utlandet enn i Norge, selv om alle som skal delta på kurset drar FRA Norge til Roma.

Billigere flyreise, billigere hotell, billigere mat, billigere kursavgift

mallilen
08-01-2012, 14:33
Det er billigere totalt sett å kurse seg i utlandet enn i Norge, selv om alle som skal delta på kurset drar FRA Norge til Roma.

Billigere flyreise, billigere hotell, billigere mat, billigere kursavgift

Det blir ganske dårlige argumenter, når man ser at prisen for KUN Mikkelsen er satt til 350.000. Dette kunne nok blitt gjort ganske så mye billigere.

Edit: Hadde Mikkelsen vært direktør i forsvaret hadde dette kanskje kunnet forsvares. Men direktør i Helse Sør-Øst? Det er vel nok et slikt "superkurs" der noen topper i andre land har deltatt for "moro skyld" og følt at det er minst like nyttig som et opphold hos munkene i Tibet. Dersom Mikkelsen skulle bli for praktisk anlagt etter dette studieoppholdet i Italia, kan vi vel ikke se bort fra at det må bøtes på med litt åndelighet fra Østen senere..:blablabla:

Fra ndc sine sider:

Study Period A: The Global Security Environment *

Study Period B: International Organizations *

Study Period B - Field Study: European Perspectives

Study Period C: NATO: Present and Future *

Study Period C - Field Study: The Transatlantic Link

Study Period D: Global Security Challenges *

Study Period E: Regional Issues *

Study Period E - Field Study: Regional Approaches

Study Period F: Crisis Management – The NMDX

Hovslager
08-01-2012, 14:37
kunne det?
jeg vet lite om hva det koster å kurse den ligaen, så jeg vet ikke.

Nå er det nå ute i medka og så får vi håpe noen med makt og mot ser etter i kortene.

Squaw
08-01-2012, 14:56
Synes det er helt på trynet. Selv om det er helt tydelig at sykehusene i helse sør-øst får forbedret kompetanse blant lederne sine (det er jo tydelig at noe er galt når det er sånne akutte behov for så omfattende innsparinger) så synes jeg det rett og slett er en hån mot de som blir lidende av disse kuttene at man koster på så omfattende kurs på lederne. De kunne heller kalt det utdanning når det er så langvarig. Ord og handlinger henger bare ikke sammen i dagens Helse- Norge. Ventetidene skal forkortes, samtidig skal det kuttes og spares, men lederne, - DE kan bruke uendelig med tid og penger på å videreutdanne seg, og dette er det selvsagt bedriften som koster.

Jeg ser helt klart behovet for flere ledere med god kompetanse, men om det er rette veien å gå og sende dem til Roma i månedsvis stiller jeg meg litt undrende til. Særlig for dette foretaket som tydeligvis bare såvidt foter seg som det er.

julnil
08-01-2012, 15:20
Det blir ganske dårlige argumenter, når man ser at prisen for KUN Mikkelsen er satt til 350.000. Dette kunne nok blitt gjort ganske så mye billigere.

Nei, det er ganske gode argumenter, et tilsvarende kurs i Norge kunne kostet det dobbelte.

Hva viktigheten av akkurat dette kurset er, orker jeg ikke gå inn på, for erfaringsmessig fra næringslivet så vet jeg at alle detaljer ikke kommer ut i media, for da kan det ta bort hele brodden av saken ;)

Squaw
08-01-2012, 15:36
Nei, det er ganske gode argumenter, et tilsvarende kurs i Norge kunne kostet det dobbelte.

Hva viktigheten av akkurat dette kurset er, orker jeg ikke gå inn på, for erfaringsmessig fra næringslivet så vet jeg at alle detaljer ikke kommer ut i media, for da kan det ta bort hele brodden av saken ;)

Skjønte ikke helt hva du mente med det siste der jeg?

Er i gang med å ta lederutdanning selv jeg, på helt grunnleggende nivå selvsagt, og ser absolutt at videreutdanninger og kurs er viktig. Og jeg ser også at det er viktig for helse-sørøst og nå utvikle gode og kompetente ledere som kan ta styring for foretaket.
Jeg ser også at det er viktig at det helhetlige bildet er på plass (utover det foretaket man er i) når man skal ta styring i et såpass skakkjørt foretak. Men jeg må si at jeg er forundret over at det ikke finnes andre måter å løse dette problemet må, enn å sende helsedirektøren til Roma i fem måneder. (Med alle de følger det både midlertidig og langsiktig vil gi for foretaket).

julnil
08-01-2012, 15:40
Skjønte ikke helt hva du mente med det siste der jeg?

Er i gang med å ta lederutdanning selv jeg, på helt grunnleggende nivå selvsagt, og ser absolutt at videreutdanninger og kurs er viktig. Og jeg ser også at det er viktig for helse-sørøst og nå utvikle gode og kompetente ledere som kan ta styring for foretaket.
Jeg ser også at det er viktig at det helhetlige bildet er på plass (utover det foretaket man er i) når man skal ta styring i et såpass skakkjørt foretak. Men jeg må si at jeg er forundret over at det ikke finnes andre måter å løse dette problemet må, enn å sende helsedirektøren til Roma i fem måneder. (Med alle de følger det både midlertidig og langsiktig vil gi for foretaket).

Om det viser seg at kurset er viktig, og at de har funnet det billigste alternativet, så er det ikke noen mediasak lengre, var det jeg mente

Squaw
08-01-2012, 15:41
Ah, da skjønte jeg :)

Lopke
08-01-2012, 20:12
skurrer litt for meg at vedkommende skal være borte fra jobb i 5 mdr. Tenker da på hvor viktig denne personen er på arbeidsplassen.
At kursing er viktig er jeg enig i, men jeg synes ikke det skal være viktigere enn at folk får behandling.
Det virker som det er noe helt galt i prioriteringene av pengene fordelt omkring til sykehusene. At verdens rikeste land har ventelister på den størrelsen vi har er både flaut og noe jeg ikke helt skjønner.
At vi fordeler antall milliarder til operahus og andre mindre viktige formål og lar syke folk dø i helsekøer (og sende toppledelsen) til Roma på kurs er usmakelig men det har helt sikkert et regnestykke som kan forsvares på et vis.

whisket
08-01-2012, 23:46
Vis dette kurset var så viktig burde det vært ett krav før hun tok jobben?

5 mnd herregud? Det er ikke sånn at ho skal fly rundt å redde alle pasienter for alt av sykdommer personlig heller... Hun drar på 5 mnd kurs, kommer tilbake like smartass, og vi ser ikke en dritt forskjell. Det at det skjer i tider hvor flere sykehus sliter veldig er vell stanard? stikke med halen mellom beina og skylde på at vi prøver forbedre sykehusene ved å sende folk på kurs i Roma Istedenfor gjøre noe med sykehusene. Ikke bare preke om hvor mye de lærer av å sende folk vekk, Det blir jo aldri resultater av det?

Husker når det var snakk om prislappen på opera'n på tv2 nyhetene, i samme sending måtte sykehusene kutte 2 milliarder. Som ville resultere i kutt av viktige avdelinger og føre til lenger køer med flere dødsfall.

mallilen
08-01-2012, 23:50
Mulig et kurs i bedriftsøkonomi, budsjett og likviditetsstyring kunne gjort seg bedre? :p

Gudhild
09-01-2012, 01:02
Mulig et kurs i bedriftsøkonomi, budsjett og likviditetsstyring kunne gjort seg bedre? :p

Enig. Avdelingen jeg jobber på skal spare 4 millioner i år+ at vi drar med oss underskuddet fra i fjor. Håper jeg får nok jobb til at jeg klarer meg økonomisk til skolestart på egenhånd.

Karolinee
09-01-2012, 12:22
Nå skal hun ikke likevel da sies det:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10074883

Sussi
09-01-2012, 13:09
Nå skal hun ikke likevel da sies det:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10074883

Om det stemmer er det flott. Det er absolutt ikke noe galt i å ta kurs. Det er jo utrolig viktig å etterutdanne seg. Men det er også viktig å velge tiden med omhu. Nå har hun vel andre oppgaver som bør prioriteres!

T.B.
10-01-2012, 01:54
I de fleste helseforetak er det et rotterace av topptung administrasjon som skal mele sin egen kake, samt bruke millioner på "konsulenter". Det er DER underskuddene kommer - ikke på reell pasientbehandling.

Kan sitere en gammel pleier som jobbet på Gaustad sykehus i årevis: "Før var det 750 pasienter her og 150 ansatte - nå er det knapt 150 pasienter og 750 ansatte, hvorav svært få jobber konkret med pasientene...."
Det verste er at han ikke har heelt feil....