PDA

Se full versjon : Vanskelig å få inn. Noen øvelser?

Stine og Mani
07-02-2007, 08:32
Lagde en lignende tråd et annet sted, men tenkte jeg skulle prøve på nytt her.

Er det noen som har noen øvelser man kan gjøre med hesten når den er vanskelig å få inn fra beite?

Når det gjelder min hest, så kommer han bort til meg når jeg kommer, men jeg får ikke tatt på grima. Han viker unna med en gang jeg prøver å ta på han. Han er litt sånn at hvis får jeg klappa han på halsen går alt greit, men det vanskelig å komme på siden av han.
Han har perioder da han er vanskelig å få inn og andre ganger er det veldig enkelt. Er det vanlig?

Sol
07-02-2007, 14:08
for meg høres dette ut som en hest som er litt hodesky, og som er veldig usikker på hvilken forventninger du har til han. Jeg ville derfor jobbet litt med forventningene jeg, fordi dette også vil hjelpe på med hodeskyhet.
Det er en soleklar fordel å ha mulighet til å besøke hesten sin oftere enn man trener eller steller. På den måten kan man sørge for at hesten ALDRI veit hva som skal skje når du kommer. dermed blir det intressant å være med deg ut, fordi det stort sett alltid skjer noe uventa.
Det eneste mine hester veit er at når jeg kommer uten grime og leietau skal det skje noe inne på beitet, mens når jeg kommer med skal de få være med på noe som skal foregå utenfor luftegården/beitet. de foretrekker helt klart det siste.. De krangler nemlig om hvem som skal få putte hodet ned i grima, og den som må bli stående igjen FURTER. Om det er noen andre enn meg som skal ta dem ut, kan de bli frekke, for å "vinne" grima om man ikke setter dem på plass.
jeg har brukt mye tid på å gå å hente en hest, ta den med meg til en gressflekk og la den får spise, eller ruslet en tur i grime og leietau, eller bundet dem opp og pusset dem skikkelig, vasket dem, ridd dem, bakketrent dem. derfor veit de aldri om det denne gangen er snakk om en kosestund eller hard jobbing. egentlig tror jeg ikke de bryr seg så mye om det lenger heller, fordi jeg nå føler at jeg kjenner dem godt nok til ikke å trene dem mer enn de syns er komfortabelt. Dvs at de blir slitne i muskularuren og hodet, men de får avslutte før det blir masete og negativt.
Jeg bruker også mye tid på å besøke dem inne på beitet/uteboksen. tar med meg ei bøtte som stol og sitter og snakker med dem. noen ganger kommer de bort for å kose, andre ganger overlater de "vaktholdet" til meg og legger seg nedpå begge to. Og de er alltid med på å møkke, fikse gjerder, reparere saker og ting, etterfylle høylager. noen ganger må de gjerdes litt vekk, sånn at de ikke øelegger seg eller det jeg driver med, men de har alltid frit innsyn i hva som skjer rundt dem.
Om du gjøre deg sjøl litt mindre forutsigbar og samtidig forsøker enda hardere å sette deg inn i hva hesten din VIRKELIG setter pris på her i livet, bortsett fra mat, tror jeg snart du har en som stikker hodet i grima og er klar for eventyr!

Stine og Mani
08-02-2007, 09:03
Du har et poeng! Har tenkt å gjøre det sånn som du foreslår. Men det som er problemet er å få han til å skjønne at det ikke alltid er jobbing når han skal inn, nå de første gangene.

I ukedagene blir han sluppet inn sammen med de andre hestene. Da får han stå inne i en eller to timer før jeg kommer, og han får stå å spise høy også får han kraftfor. Men i helga har jeg bedre tid og er mer på stallen. Så da kan jeg jo ta han inn flere ganger og gjøre forskjellig ting..

Er det forresten noen som vet om et horsemanshipkurs i Oslo/Akershus området i nærmeste framtid?

Sol
08-02-2007, 11:10
Du må nok bare slite med å få tak i han, og skjemme han kraftig bort når du først han fått han med deg.. IKKE trene, BARE kose.. og gjerne bare 5 minutter.. på den måten blir det et veldig lite offer for han å bli med deg litt i steden for å drive med sine egne saker. Det er deilig og tar ikke lang tid!Med andre ord genialt for en hest som kjeder seg fort

Thea og Ronja
09-02-2007, 18:08
Du sier masse flott Solanju!
Jeg sliter for tiden, for den siste perioden har Ronja begynt å stikke fra meg. Og jeg kommer ikke i nærheten uten å ha med bøtte med mat! Det er total forandring, før kom hun, gjerne travende, til meg! Når jeg ser på henne og kroppspråket virket det ikke som hun er redd, men hun vil rett og slett ikke inn.
For å prøve metodene dine må jeg jo få tak i henne først og da må jeg nesten ha med fòrbøtte ellers får jeg jo ikke tak i henne. Men vet ikke hvor positivt dette er å venne henne til at jeg har med mat hver gang... =S HJELP

Flashback
09-02-2007, 20:15
For det første; ALDRI lokke / hente inn med hjelp av fôr! Det er fyfy, og får hesten til å bli sint. Hvis du slutter å gi henne dette fôret, blir det nok gradvis bedre.

Thea og Ronja
09-02-2007, 21:20
Jammen da får jeg seriøst ikke tak i henne! Hun har jo hode av stein og løper til hun stuper! :'( :cry:

Flashback
09-02-2007, 21:28
Jo, men du gjør det bare værre med å lokke med fôr.

Thea og Ronja
09-02-2007, 21:34
Hvordan skal jeg få tak i henne da?

Sol
09-02-2007, 21:38
hva om du gjør det stikk motsatte av hva hun venter seg da? om du IKKE har med for og IKKe prøver å fange henne heller??? Om du rett og slett går inn på beitet og setter deg på huk, ikke ser på henne, ikke smatter på henne, ikke bryr deg om hva hun gjør. bare driv med noe for deg sjøl.. grav et hull, hold på med en pinne.. gjør noe som du blir så oppslukt av at HUN får mulighet til å snike seg inn på DEG, i stedenfor motsatt. til mer opptatt du blir, til fortere kommer hun.. Og når hun kommer å er superintressert i hva du gjør, reiser du deg rolig og går VEKK fra henne, setter deg på huk, og fortsetter med ditt. Ingen hest i verden klarer å dy seg for å snike seg etter.. de er såå nysgjerrige på HVORFOR du ikke gjør sånn som du pleier... og snart kan du klappe henne litt, før du igjen forlater henne.. bruk mye tid på å la henne komme til deg og avvis henne flere ganger etter hverandre. bruk helga, når du kanskje har litt ekstra god tid. seinere passer du på at du også gjør dette av og til, eller at du bare stikker på besøk på beitet...
tror nok dette kommer til å gjøre susen altså

EldingogHvammur
09-02-2007, 22:25
Solanju skriver mye bra her! Dette handler om å snu forventninger. Jeg ville prøvd å bare være ute i luftegården og gjøre andre ting. Ikke berør hesten før den eventuelt berører deg. Jeg vet dette kan være vanskelig, men ikke la deg friste til å gå for fort frem her og lokke med mat. Det ideelle er at hesten VIL komme til deg. Hvis du prøver dette, så ikke forvent at du skal klare å få hesten med deg inn. Hvis du har som mål å fange den merker hesten dette. Tenk at du vil at hesten skal fange deg, det eneste du skal gjøre er å hode på med dine egne "viktige" ting i lufegården.

Thea og Ronja
09-02-2007, 22:41
Hmm det dere skriver gir mening!
Men for meg som ikke bor i mjøndalen(men i Oslo) og bare holder på med henne hver onsdag og annen hver helg blir det vanskelig, spess siden eieren vil ha betaling for at driver med henne og for at pappa ikke vil betale for at jeg ikke rir.. Når jeg flytter til mjøndalen blir jo alt dette bedre, da kommer jeg til å være der hver dag, men sånn som situasjonen er idag har jeg to valg, ri henne eller ikke ri henne og velger jeg ikke ri henne så finner eieren en annen rytter til henne! og det overlever jeg ikke... :cry: Jeg skjønner bare ikke hvorfor hun NÅ har bestemt seg for ikke å villekomme til meg! Før kom hun jo alltid...! ååh, hva har jeg gjort galt...???

Thea og Ronja
09-02-2007, 22:54
BTW jeg leste på hjemmesiden din Solanju om *Personlighetsanalyse på hest*jeg vuderer veldig sterkt å gjøre dette. Jeg har penger så det frister veldig! Jeg har jo mer enn nok av bilder :P Vil du ha mer enn to bilder? I så fall hva slags bilder?

EldingogHvammur
09-02-2007, 22:57
Det er ikke sikkert du har gjort noe galt. Det KAN jo være noe med ridningen din, men det er nye annet som kan spille inn. Problemet er at hun er mer motivert for å være ute enn å komme til deg. Det kan skyldes at hun enten assosierer det å bli tatt inn med noe negativt eller at det å være ute rett og slett bare er mer positivt. Kanskje har hun et bedre uteområde eller bedre hestevenner enn før? Eller har fått en annen posisjon i flokken? Hormoner kan også spille inn hos disse hoppene... Eller det kan være noe som er negativt, f.eks. salen, utstyret, ridningen, forholdet til mennesker, eller annet. Det er også mulig hun har fysisk vondt en plass.

Sol
09-02-2007, 23:02
jeg vil ha bilder forfra, hvor alt av detaljer syns, og fra siden. begge bilder BØr være uten grime, sånn at alle humper og dumper kommer tydelig fram..

Thea og Ronja
09-02-2007, 23:06
Ja jeg tenker og tenker og tenker!
Men for å gjøre en lang historie kort, når jeg startet med henne var hun akkurat sånn som hun er nå! Etter at jeg hadde jobbet med henne ca 1 mnd ble alt mye bedre og hun har kommet til meg på beitet ca fra april hvis jeg husker riktig. Og det er jo lenge siden hun startet med det og hun har jo gjort det mer eller mindre hver gang!
Dette med å løpe fra meg har nå hendt tre ganger på rad... Jeg tenker utstyr og smerter først, jeg har hatt en mistanke om at hun har hatt små vondt i ryggen og at salen kanskje var feil. Rei barbakk en uke eller noe før vi gikk over til en annen sal (nå skal hun få pad).
BTW: hun har nettopp hatt en skrekk opplevelse, som også er en veldig lang historie! Men det som skjedde var at eieren var heelt sikker på at hun var innkjørt så uten å skjekke først satt de bare på slede på henne. Jeg stod å holdt i disse "tøylene" (Jeg er nybegynner innen kjøring). Plutselig merker hun at noe sitter fast bak henne og hun får panikk (Innkjørt sa de??) så hun steiler og ryker alt som er av utstyr og fyker ut. Jeg holder igjen så jeg får stoppet henne et stk unna. Da kom hun rett til meg og begravde hodet i armene mine, som å si: - Å fy flate nå ble jeg redd, takk for at du er her, trygg hos deg! --- Har ikke vært så sur på noen mennesker noen sinne i mitt liv, men det virket ikke som hun så på den episoden med noe med meg å gjøre, hun kom rett til meg, som om hun hadde tenkt det hele veien og virkelig begravde hodet i hendene mine... Usj får grøssninger når jeg tenker på det...
(Har jeg nevnt at vi tror at hun har vært mishandlet før hun kom til Norge?)

Sol
09-02-2007, 23:15
Tanke som slår ned i hodet til Sol: siden det HELT tydelig er et spesiellt bånd mellom dere to, så tror jeg at det MÅ være noe som skremmer/gjør vondt/er ubehagelig for henne, og siden hun stoler på deg, prøver hun alt hun kan å få deg til å forstå at det er noe, og hva det er. kanskje hun føler at du er den som forstår henne best av alle akkurat nå, og at siden du fortsetter å ta henne ut for å ri, har hun nå satt tre streker under svaret og økt protestene til "nei, du får ikke ri på meg, fordi du skal først fikse det som er feil"
få eier til å sjekke alt mulig som kan være vondt, sitte feil, skremme henne, være ekkelt. og vær STOLT fordi du har en hestevenn som stoler nok på deg til å fortelle deg at noe er galt!

Thea og Ronja
09-02-2007, 23:29
Ja... Jeg kan prate med han... Men han er så veldig sånn... hmm hva skal jeg si... for å si det sånn hadde han fått visst at jeg har lyst til å ta en personlighetsprøve på henne hadde han ledd seg skakk da... Så er vanskelig å diskutere mine tanker og følelser om dette siden han avfyrer det med en gang... Men er jo bare meg som holder på med henne og det har BARE vært meg snart et år nå... har vel blitt brukt på noen få ridetimer, kanskje hver tredje eller fjerde uke, en time.. Men utrolig sjeldent det skjer.

Sol
09-02-2007, 23:30
prøv da vel...

Thea og Ronja
09-02-2007, 23:33
Ja skal prate med han... Prøve :)
Tusen takk for svar idag =D Dere er utrolig flinke!

Thea og Ronja
10-02-2007, 21:31
Oki etter idag har jeg, mine to venninner og eieren kommet til den konklusjonen at Ronja har vondt i ledd og muskler om vinteren. Jeg har hørt om dette før, at speisellt hester som kommer fra utlandet og ikke er vant til kulden kan få problemer med det når de kommer hit. Dessuten er jo Ronja utegang hest og hun har aldri på seg dekken...! Idag gikk jeg vel inn til henne 200 ganger og hver gang gikk jeg bare bort å koste så gikk jeg ut igjen. Vi har funnet ut at vi skal ha på henne dekken om natten og se om det hjelper. Tror jeg skal lage en egen tråd når det gjelder sånn vinter greier.

Tvistjerna&Anette
11-02-2007, 20:27
200 Thea Kristine?! Nå underdriver du vel!? XD Haha

Thea og Ronja
11-02-2007, 20:35
ja jeg underdriver no veldig XD as always leom ;)