PDA

Se full versjon : Hvor trafikksikker bør en hest være for å kunne ris i trafikken?

Johanne S.
05-01-2012, 12:41
Ja, overskriften sier det meste: Hvor trafikksikker mener du at en hest bør være før det er forsvarlig å ri den i trafikken? De som driver med kjøring eller leiing kan også svare.

Grunnen til at jeg spør er at vi har to hopper som kanskje ikke er helt trygge på traktorer, noe det er relativt mye av på landsbygda hvor vi har våre hester (jeg skriver kanskje fordi datteren min som har ridd mest sier hun har ridd forbi traktorer flere ganger uten at noen av hoppene har reagert).

Det er vel greit at vi ferdes langs veien selv om hestene kan finne på å skvette? Kan jo godt være de er trygge på traktorer men man vet jo aldri hva som dukker opp langs veien, det kan jo komme et stort, uvanlig og bråkete kjøretøy langs veien og det er vel ikke så veldig mange som kan garantere at deres hest aldri skvetter av noe som helst?

Jeg pratet nylig med en bonde som sa han er redd for å skremme hestene våre slik at de hopper ut i veien og han dermed kjører på dem, det er derfor jeg nå spør hva dere andre tenker om dette. Jeg syns det må være plass til både hester og kjøretøy og jeg sa til denne bonden at han ikke skal tenke for mye på hestene våre men kjøre slik han pleier (han er hensynsfull og kjører sakte forbi). Men jeg ble litt lei meg etter at jeg hadde snakket med han for vi prøver å være hensynsfulle selv og holder gjerdene i orden slik at ikke hestene skal stikke av, vi rir ikke på jordene til bøndene og vi fjerner møkk som havner på veien. Veldig ekkelt hvis noen av bøndene her omkring plages med at de er redde for å kjøre forbi hestene (med traktor, hestene er bombesikre på biler og hengere heldigvis).
Men er jeg ikke for nærtagende nå? Bør ikke traktorkjørerene godta å treffe på en hest i ny og ne, de trenger jo ikke gjøre annet enn å slakke av farten til de har passert. Kjenner at jeg har roet meg allerede, det hjalp å skrive det ned :blid: Våre hester får jo ikke full panikk heller og de løper ikke ut i veien foran traktoren. Mye av problemet vårt - eller det eneste problemet - er at jeg ikke klarer å slappe av når jeg møter en traktor, det er egentlig jeg som ikke er trafikksikker...

Ada-Marlene
05-01-2012, 12:50
Altså en gang er den første for alle:) Hvordan blir hesten trafikksikker, jo du begynner å tilvenne den biler og alt muligrart på små veier. Hester er jo ikke født trafikksikre etter min mening (noen bryr seg jo ikke, men) Så en eller annen gang må jo en usikker hest ut i trafikken.

Har selv ei hoppe som hopper ut i grøfta av og til hvis det kommer store kjøretøy. Men også for biler med rare lyder:P Men er som regel min feil hvis jeg blir stressa.
Hun var ikke trafikksikker når hun kom, men for å ri i skogen måtte vi ri langs veien, så hun har sakte men sikkert blitt mer trafikksikker:)

Cecci&fullbl0dsen
05-01-2012, 12:57
Man får vel ikke en trafikksikker hest om man ikke inntroduserer den for trafikken ^.^
Sånn som jeg har vært borti har vi ridd på rekke, der vi plaserer de mest uerfarne/utrygge
hestene i midten, å har trygge hester forran å bak :)

Johanne S.
05-01-2012, 13:13
Ja, jeg lurer ikke på hvordan vi skal få hestene trafikksikre, er klar over at det bare er tilvenning som skal til. Den ene hoppen er bare 4 år (2008-modell) og har ikke møtt så mange traktorer enda så henne er jeg ikke noe bekymret for. Den andre hoppen derimot er 11 år og det varierer fra dag til dag om hun blir redd eller ikke :wink: Hun har vært drektig to ganger de snart 4 årene vi har eid henne og det er vel stort sett bare når hun er drektig hun blir skvetten. Hun gjør uansett ikke annet enn å skvette litt til når en traktor passerer, hun løper ikke sin vei. Så det er ikke noe stort problem for oss, det er bare jeg som må lære å stole på hestene og bli trafikksikker selv :blid:

Det er fint når en usikker hest kan gå bak eller sammen med erfarne og rolige hester men når man bare har to ridehester på stallen og ingen er helt trafikksikre utgår jo den løsningen :blid:

Men mener dere andre at det er greit å ta en usikker hest ut i trafikken, er dette noe billister og andre trafikkanter må finne seg i? Jeg har fått tenkt meg om nå og jeg syns dette er ok. Kanskje ikke en hest som får fullstendig panikk og stadig spretter ut i veien men at en hest kan skvette til må vel være lov. Det er jo nok av andre dyr som ferdes på veien og kan skvette til, både husdyr og ville dyr.

Ada-Marlene
05-01-2012, 13:45
Som du sier så gjør jo ikke hesten noe mer ut av seg enn å skvette. Og da er det jo i orden:)
Dette høres ut som hoppa mi, 15 år og varierer fra dag til dag.
Vi rir ofte med andre hester og ryttere som ikke er trafikksikre, men er som du også sier at man må selv lære seg at det somregel ikke er farlig:)

Hadde hesten hoppet mot bilene, flydd av gårde eller liknende ville jeg ansett det som uforsvarlig.
Men så lenge den ikke gjør det så tror jeg det går veldig bra.

MarenOgJoy
05-01-2012, 13:51
Det er jo synd at bonden ikke er komfortabel med å kjøre forbi... Har selv en hest som er passe skvetten, men da jeg i sommer hadde med henne til tante på tjukkeste bøgda, var det ingen, og jeg mener ingen, som brydde seg særlig om deeet. Traktorene suste forbi (så fort en traktor kan suse), hesten var helt ok (helt til traktoren kom opp på siden) og jeg satt med hjertet i halsen. :Jeg er OK: Det er vel like mye jeg som er redd for traktorer (de er så stoore) som hesten, så det var ikke egentlig et problem.

Og for å svare på om det er noe bilistene må finne seg i, så vet de ikke noe om hesten er trafikksikker eller ikke. Spørsmålet er vel heller om vi tør ta med oss hesten ut. Her hjemme tar de fleste nada hensyn (er du heldig får du en brusboks kasta etter deg), og jeg liker meg ikke ute på veien... Hadde aldri tatt med meg unghesten vår med noen på ryggen første gang hun skulle ferdes der, men det har jo noe med hvor komfortabel man er. Merker egentlig bilistene at hesten skvetter? Synes det er så mange som er ignorante der ute, jeg... :Sinna:

flaana
05-01-2012, 13:52
Dersom ikke DU kan ferdes langs veien, så kan hvertfall ikke jeg... min kan finne på å bli kjemperedd, så redd at fører av traktoren har måttet stoppe motoren for at jeg skal komme meg forbi :sad: Så ri med god samvittighet du, de må jo uansett senke farten for fotgjengere og syklister så...

Johanne S.
05-01-2012, 14:10
Det er jo synd at bonden ikke er komfortabel med å kjøre forbi... Har selv en hest som er passe skvetten, men da jeg i sommer hadde med henne til tante på tjukkeste bøgda, var det ingen, og jeg mener ingen, som brydde seg særlig om deeet. Traktorene suste forbi (så fort en traktor kan suse), hesten var helt ok (helt til traktoren kom opp på siden) og jeg satt med hjertet i halsen. :Jeg er OK: Det er vel like mye jeg som er redd for traktorer (de er så stoore) som hesten, så det var ikke egentlig et problem.

Og for å svare på om det er noe bilistene må finne seg i, så vet de ikke noe om hesten er trafikksikker eller ikke. Spørsmålet er vel heller om vi tør ta med oss hesten ut. Her hjemme tar de fleste nada hensyn (er du heldig får du en brusboks kasta etter deg), og jeg liker meg ikke ute på veien... Hadde aldri tatt med meg unghesten vår med noen på ryggen første gang hun skulle ferdes der, men det har jo noe med hvor komfortabel man er. Merker egentlig bilistene at hesten skvetter? Synes det er så mange som er ignorante der ute, jeg... :Sinna:

Men i alle dager, hadde det vært sånne forhold her hadde jeg vel ikke turt å nærme meg veien med hest! De merker nok at hesten skvetter men det er vel ikke alle som bryr seg om det. Jeg har kun opplevd et møte med en sint billist og det er over 20 år siden, han brølte til oss at hester skal ikke være på veien men bare på en bane...
Skjønner at vi er heldige for de aller fleste tar hensyn her vi ferdes. Det er noen billister som suser forbi men hestene våre er som sagt heldigvis bombesikre på biler. De som ikke tar hensyn er ikke bare ignorante forresten, de bryter vel egentlig loven. Det står i vegtrafikkloven at alle trafikkanter skal være hensynsfulle og aktpågivende og det er man ikke om man suser forbi en hest.

Timmyjenta
05-01-2012, 14:36
Da jeg skulle begynne å ferdes i veien med hesten min så hadde jeg gullhesten med sånn at unghesten hadde en trygg rolig hest med seg. Dette fungerte veldig bra, men så når vi tok turer uten hest med var det tydelig at hun ble usikker. Men dette kom seg fort og hun er ikke redd biler, men større kjøretøy er litt værre(ting som overgangsfelt, kumlokk osv er faktisk myyye farligere enn lastebiler.. :P)
Treffer vi på noe som hun reagerer på så viser hun det veldig med å trippe sidelengs og ville hive seg rundt og når de fleste bilister ser dette så venter de.
Men jeg prøver likevel å gå ut av veien så godt det lar seg gjøre når traktorer, busser og lastebiler kommer.

Jeg kjører omtrent daglig i et boligfelt, så jeg skal slippe ut i tungtrafikkveien på smale veier annet enn helgene og her er det mange som overhodet ikke tar hensyn, men som likevel forventer at JEG skal gjøre det.
Det er med både mitt og hestens liv som innsats innimellom kan det virke som, men det morsomme er at når vi har truffet på sånne tankeløse tullinger så stopper hesten og står bom i ro. :lol:

Hadde en fyr engang- jeg ler høyt hver gang jeg tenker på det enda. Jeg og hesten kom(heldigvis med vogn) gående godt utpå siden så det var plass for bilen å passere oss. Så kom det bil både bak oss og imot oss. Bilen imot tok jo tegningen og slakket på farten men idet den var nesten på siden av oss presser bilen bak seg MELLOM den møtende bilen og meg og hesten. Både jeg og sjåføren ble helt satt ut og jeg tenkte NÅ skal du se på liv..
Bilen skrapte langs HELE vognen men heldigvis kom både jeg og hesten fra det uten en skramme. Begge bilene stoppet og vi lurte fælt på hva han tredje personen tenkte på??
Svar: "Jeg trodde dere hadde en en knapp på disse hesten som dere trykker på så de står helt i ro?! Stemmer ikke det??" Betale for fiksingen av oppskrapt bil mente han også at jeg hadde plikt til. Takk gud og lov for vitner!!

I rest my case... Greit nok å være uvitende, men dette ble for dumt.

Johanne S.
05-01-2012, 14:40
Hadde en fyr engang- jeg ler høyt hver gang jeg tenker på det enda. Jeg og hesten kom(heldigvis med vogn) gående godt utpå siden så det var plass for bilen å passere oss. Så kom det bil både bak oss og imot oss. Bilen imot tok jo tegningen og slakket på farten men idet den var nesten på siden av oss presser bilen bak seg MELLOM den møtende bilen og meg og hesten. Både jeg og sjåføren ble helt satt ut og jeg tenkte NÅ skal du se på liv..
Bilen skrapte langs HELE vognen men heldigvis kom både jeg og hesten fra det uten en skramme. Begge bilene stoppet og vi lurte fælt på hva han tredje personen tenkte på??
Svar: "Jeg trodde dere hadde en en knapp på disse hesten som dere trykker på så de står helt i ro?! Stemmer ikke det??" Betale for fiksingen av oppskrapt bil mente han også at jeg hadde plikt til. Takk gud og lov for vitner!!

I rest my case... Greit nok å være uvitende, men dette ble for dumt.

:Sjokkert: Jøss, er det mulig. Og så med hest og vogn da, takk og pris at du tydeligvis hadde en stødig hest!

Timmyjenta
05-01-2012, 14:45
Ja hun viste en side da som jeg aldri hadde sett hos henne før da hun kan være litt skvetten for lyder, og her fikk hun jo skrapelyder helt inntil kroppen men likevel tok hun det hele med en ro jeg beundret henne for! Hadde fort blitt et helt annet utfall dersom hun hadde blitt redd og hoppet rundt..

Liv Merete
05-01-2012, 14:45
Alle må begynne en gang.
Kanskje leieturer kan være en fin måte å introdusere trafikken til hesten på?

Jeg har i løpet av mine år som rytter, ferdet en del på trafikert vei. Vi kan møte på bilder, traktorer, camipngbiler, trailere, biler med campingvogner, med hengere, syklister, morotsyklister osv. (Stallen ligger ved siden av en stor campingplass...)
Noen råd jeg kan gi er følgende:
- ikke ri helt inn på siden. Hester er "kjørende", så bruk litt mer av veibanen. Om noe skulle skje, som f.eks at hesten skvetter, så har du litt plass på begge sider.
- strekk ut hånden når du får motgående trafikk. Beveg hånden opp og ned, mange ganger = ro ned farten, ta det med ro. De fleste skjønner det.
- Jeg har også brukt pisk som en forlenger av min hånd, på den måten brukt nesten hele min veibane og derfor må bilene ro ned. Dette kan være en hjelp noen ganger.
- Ri aldri ved siden av hverandre langs veien, men på rekke. Da unngår dere i alle fall mange sinnatagger av den grunn...
- Om dere skal krysse en vei: pass på at alle får være med. Om en hest blir stående igjen alene, mens de andre har rukket å krysse kan bli farlig.

LYKKE TIL!

duredillen
05-01-2012, 15:14
Et lite tilllegg til å krysse veg; si en - to - tre, også krysser alle SAMTIDIG. Da blir det mange hester midt i veien et øyeblikk, men selve kryssingen tar mye kortere tid, fordi det tar like lang tid for hele gjengen å krysse som det ville gjort for én hest å krysse.

Sånn ellers; så lenge hesten er kontrollerbar, til tross for at den kan bli engstelig, syns jeg det er greit å ta den med i trafikken. Uten å bli utsatt for det vil den heller ikke lære. Vær flink til å signalisere at du ønsker at sjåføren skal bremse, de fleste respekterer det, men vi kan dessverre ikke forvente at folk som ikke driver med dyr skal forstå av seg selv at de bør bremse ned. For mange hester vil det også føles mye tryggere å gå forbi mens eksempelvis traktor står i ro, enn å bli forbikjørt. Dette klarer man normalt sett også å signalisere til sjåfør. Hvis ikke får man prøve å komme seg unna - kommer man seg ikke unna til siden, går man mer midt i feltet og tvinger vedkommende til å holde seg bak (så lenge hesten tåler dette!), og svinger inn første og beste innkjørsel så vedkommende kan komme seg forbi. Ikke helt riktig måte å gjøre det på sånn egentlig, men må man, så må man. Bedre enn en stygg ulykke, hvertfall.

Men så det er sagt; hvis hesten ikke engang skulle tåle å bli forbikjørt av vanlige biler osv, syns jeg man bør trene mer på trafikk i kontrollerte former før man begir seg ut i trafikk med ukjente førere.

Nimbus
05-01-2012, 16:07
Jeg er veldig ukomfortabel med hest i trafikk i det hele tatt. Kan ikke fordra å ri min egen noe sted det kan komme biler, og å ri langs en asfaltvei er helt uaktuelt. Hesten reagerer faktisk ikke på noe i trafikken, så det er ikke der problemet ligger, men jeg synes det er skummelt. I høst fallt jeg jo av (for første gang på 18 år), uten at det var noen bil i nærheten. Men hadde jeg vært i trafikken, og samme situasjon hadde oppstått kunne jeg satt andre mennesker i fare. Det synes jeg faktisk ikke man har noe rett til.

Liker ikke å møte hester når jeg kjører bil heller. Noen vil at man skal stoppe helt, andre at man skal kjøre rolig forbi, og mange blir sinte om man gjetter feil på hva de foretrekker. At man ikke skal suse forbi sier seg jo selv.

Synes mange rir i trafikken med hester som er til fare for andre. I fjor red jeg en tur sammen med to jenter, der den ene hester sparket etter alle biler som kjørte forbi, og i et tilfelle der bilen stoppet helt opp satte hesten seg på banseret (og bulket bilen). Eier så ikke problemet, og hun måtte jo ri i trafikken for å øve, og bilene måtte regne med at en hest eller elg kunne komme ut i veien og gjøre skade på bilen... jeg blir helt sjokkert over en slik holdning! Bare i går hørte jeg om en bekjent som hadde ridd tur, der hestene ble skremt av en trailer og den ene hesten stakk og den andre kastet av rytteren. Ikke stygg kjøring fra traileren sin side, bare stor bil med mye lyd i. Jeg synes ikke det er ok at sånne situasjoner oppstår. Men er kanskej bare meg som ikek vil være ansvarlig for at hesten min løper ned en barnevogn eller surrer seg ut i veien så en bil kjører på den og de i bilen dør eller blir alvorlig skadet. For ikke å snakke om at hesten min kan bli skadet eller drept...

Jeg er nok mer hysterisk for trafikk enn jeg har godt av, men synes at mange tar alt for lett på det også.

:Love: ridehall :Love:

Katrine
05-01-2012, 16:38
Hesten blir da ikke trafikksikker hvis den ikke går i trafikken!
En venninne av meg som øver sin 2008 modell med trafikk setter på seg gul refleksvest hvor det står "HEST UNDER OPPLÆRING" i stor skrift over hele ryggen, og foran på brystet.

Jeg selv har ikke hatt min '08-modell i trafikk enda, da jeg ikke er komfortabel nok med det selv, og derfor ikke vil introdusere hun for det heller.. Men de voksne, skolerte hestene mine har jeg i trafikk, og det går fint. Noen biler tar hensyn, andre raser forbi i samme fart.

Johanne S.
05-01-2012, 17:19
Her var det kommet mange gode råd og svar :blid:

Jeg har ikke tenkt på å ta mer plass på veien, jeg har alltid brukt å ri helt ut på veikanten når det kommer kjøretøy, kanskje ikke så dumt å bruke litt mer av veibanen. Ulempen er at jeg kommer nærmere kjøretøyene men samtidig greit å ha mer plass hvis hesten blir redd.

Når det gjelder å signalisere til billister at de skal ta det med ro så har jeg ikke brukt å gjøre det. Har aldri gjort det, mener jeg. Det er ikke noe galt i å gjøre det og det er et tegn alle billister skal forstå men grunnen til at jeg ikke liker å gjøre dette er delvis fordi jeg ofte har vært borti slike ryttere som Nimbus nevner, de som blir sure om man ikke kjører forbi i "rett" fart. Nesten så jeg forventer å se at veivende armer etterfølges av et surt fjes på rytteren. Jeg har ikke lyst til å bli oppfattet som et slikt surtryne, jeg lar heller billistene kjøre som de vil og så fortsetter vi å trene våre hester til at de skal tåle det meste av trafikk.
Våre hester er bombesikre på biler (og biler med hengere), selv om bilene passerer i høy hastighet. Noen har t.o.m kjørt så fort at grus og småsteiner har haglet rundt oss uten at hestene har reagert.

Enig at man bør trene mer før man tar veldig redde hester ut i trafikken. Og leietrening er lurt med unge hester, det er nok derfor våre unghester er såpass trygge. Vi har vært på maange leieturer helt fra de var små. Foruten 4-åringen jeg nevnte i startinnlegget har vi ei hoppe som er 3 år i år, hun er trygg på traktorer også ettersom hun har vokst opp hos oss og vært med på veien fra hun var bittelita. For de som har hestene fra de er født så kan jeg anbefale å ta hesten med på veien så tidlig som mulig, føll lærer utrolig fort. Så lenge den som leier ikke er redd blir føllene trygge nesten med en gang, det er i alle fall det som har skjedd med våre føll.

Skal vi se om jeg husker alt jeg skulle kommentere, jo det med å ha en refleksvest hvor det står "unghest under opplæring" har jeg hørt om før og tenkt å skaffe meg. Men har visst helt glemt det av :blid: Det må jo være kjempelurt.

Og så må jeg si meg enig i det Nimbus skriver om ansvaret man har for ikke å sette andre i fare. Vi er så heldige at den bilveien vi ferdes på er en relativt lite trafikkert landevei. En del biler og mange traktorer på sommeren men det er lite folk langs veien. Noen syklister i ny og ne men svært sjeldent det er barn og barnevogner på veien. På en mer trafikkert vei ville jeg ha vært mer forsiktig. Vi har E6 ca 1 km fra stallen og her rir vi aldri, vi må være langt tryggere før vi begir oss utpå der. Og E6 syns jeg ikke er noen ridevei uansett, det er altfor mye trafikk der. Men på landeveien vi rir på tror jeg det er liten sjanse for at det skal skje noe dersom en hest sliter seg og løper avsted. Så det har mye å si hva slags bilvei man skal ut og ferdes på :blid:

LeneHenriksen
05-01-2012, 18:03
"Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpŒgivende og varsom såŒ det ikke voldes skade eller oppstŒår fare, og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret."

Syns denne grunnreglen for trafikk er ganske grei og ha i bakhode. For en hest bør være såpass trygg på mengden kjøretøy og typen kjøretøy som normalt brukes/kjøres der hvor man ferdes. Veit man at hesten ikke takler mengden eller typen kjøretøy så rir/går/kjører man ikke der, vi har tross alt et ansvar selv med tanke på og forhindre ulykker. Man må rett og slett tilpasse stedene man går etter hva hesten faktisk takler. Bedre og heller trene opp sakte og sikkert enn å kanskje forårsake ulykker med kjøretøy osv.

Ada-Marlene
05-01-2012, 18:50
Jeg tok min gigantiske refleksvest og tagga på med sprittusj "HEST I TRENING, VIS HENSYN" *SMILY* bak og foran står det "VÆR VARSOM" :)
Har faktisk funka..

http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/392321_10150456708425770_540330769_9102041_1618999 765_n.jpg
Jeg foreslår at dere alle deler denne på facebook etc, jeg la ut dette bildet der og håper kanskje det kan gi en liten effekt. Og jo fler som deler jo bedre:)

Lopke
05-01-2012, 19:00
Jeg red Lopke ganske tidlig ut i trafikken. dvs den trafikk som finnes her på bygda da. Men det er ikke sjeldent det kommer tungtrafikk pga melkebiler og FK med kraftfor. Og det føles av og til at det er like mange traktorer her som personbiler.
I tillegg til det har vi motorbane med løp ganske ofte så jeg har truffet på mange vogntog.

Men hesten vil aldri bli trygg i trafikken om ikke den får prøvd seg. Det sier jo seg selv. Den må jo lære at det er ok.
Jeg red i starten mye med en gammel hest som er dønn rolig. Og folk her tar hensyn til hestene så jeg har aldri hatt uhell eller dumme opplevelser.
Hesten kan bli mer skremt av en sykkel fordi den er lydløs og blir derfor mer overrasket når den sniker innpå.
Det allerviktigste er at rytter er rolig!

Men ut og test ut, jo mer jo bedre!

Lopke
05-01-2012, 19:01
Nimbus, rir du aldri utenfor hallen? på tur eller mark?

Nimbus
05-01-2012, 19:30
Nimbus, rir du aldri utenfor hallen? på tur eller mark?

Joda, jeg har ikke engang ridehall lenger, men jeg misliker det sterkt. Må jo dessverre ut på tur så stakkars hesten ikke blir firkantet i øynene. Har for så vidt ikek ridd siden jeg skadet meg, men leier på tur, og minst like pisseredd da :(

Eller, ri i skogen liker jeg. På stier, ikke veier. Men vil helst kjøre hestehenger de ca 500 meterene med grusvei før man kommer seg til skogen (jeg har ikke sunket så lavt at jeg faktisk gjør det enda :p )

Lopke
05-01-2012, 19:33
hmmm men det er jo god hengertrening da.
Jeg har det garantert like ubehagelig med å kjøre med hest og henger alene som du har det med å ri i trafikken ;)

Nimbus
05-01-2012, 19:47
he he... jeg har ikke hengerlappen, og ser for meg at det er vanskelig å overtale mannen til å komme for å kjøre oss en halv kilometer hver vei, men eller hadde jeg lett heller lastet og kjørt alene enn å leie langs en vei der man kanskje muligens kan møte en eller to biler :p Slighty fobisk for trafikk når relatert til hest, og det hjelper ikke at det tross alt ikke er en helt irrasjonell frykt slik som edderkoppfobien er.

Nina&Løvehjerte
05-01-2012, 19:52
Hesten BØR være trafikksikker ja, men det er ikke alltid d er tilfelle... Min er desverre litt nervøs for større kjøretøy og har han "dagen sin" er han redd for biler og:p har heldigvis ikke skjedd oss noe i trafikken enda, selv om han tok piruett en dag vi møtte en varebil som kjørte i minst 80km/t... skal vi på hovedveien er jeg avhengig og ha med en annen (trygg hest) som jeg rir på innsiden av. Jeg rir aldri alene langs hovedvei der det er 80 fartsgrense.... Men så andre dager går han kjempe fint langs motorvei, men masse trailere kjørende forbi.. så alt avhenger av formen min(om jeg er nervøs eller ikke) eller hans form, om han er litt heit i topplokket eller om vi rir sammen med stressende hester.... Det er sistnevnte som det kommer mest an på.

StallNes
05-01-2012, 20:04
Hører at eg bør vere takknemlig ovenfor all traktortrafikken vi hadde heime i FJOR vinter/vår! :)
I 3-4 veker i strekk, møtte eg og hestetrollet 3 traktorer som kjørte jord og slikt vekk (dvs heim til oss på tunet) under tilgraving av tomter, disse møtte vi omtrent kvart 5minutt.

Uansett kor vi går og vender oss må vi ut i trafikken, så her blir dei meir eller mindre trafikksikre som føll! :) Det har vi hatt veldig mykje igjen for!

Jorryt
05-01-2012, 20:27
En ting er jo hvor trafikksikker hesten er, noe annet er hvor trafikksikker rytter/kusk er. Jeg stoler 100% på min hest, og han stoler på meg. Jeg blir sjelden/aldri redd hvis jeg kommer ut for uventede situasjoner, nettopp fordi jeg vet at Jorryt aldri vil ta ut med meg. Det vet jeg av erfaring, jeg stoler alltid på han, og han på meg. Han kan godt kikke og trippe litt, men da snakker jeg bare rolig til han, også går det helt fint.
På min første ridetur etter jeg fikk eldstemann, tre uker etter fødsel, med et skranglete bekken, rei jeg på en grusveg opp fra et grustak. Siden det var høst og søndag, var jeg helt sikker på at det ikke skulle være noe trafikk der. Der tok jeg grundig feil! Midt i en bakke, med bratt steirøys på ene siden og bratt skog på den andre, kom det en gruslaster med henger rundt en sving. Den kjørte absolutt ikke sakte, og jeg trodde hesten skulle bli redd og stikke. Bilen kjørte så nært oss at hvis jeg hadde strukket ut armen, så hadde jeg tatt på den og hesten sto plett, bom stille. Jeg ble så glad at tårene bare rant. DET er hva man kaller trafikksikker! Siden den dagen, vet jeg at Jorryt er til å stole på, og han takler alt fra korps som øver til 17.mai, til børstetraktorer og råkjørende rånere som syns det er dødskult å tråkke gassen i bånn når de ser en hest etter vegen.
Trygg rytter gir trygg hest. En god ide er også å finne en trygg hest å ri sammen med når man trener hester på situasjoner i trafikken

Johanne S.
05-01-2012, 21:39
Som trådstarter takker jeg for enda flere svar, mye interessant å lese her :blid:

Jeg nevnte i et tidligere innlegg at vi er heldige siden de fleste billistene på veien vi ferdes tar hensyn til hestene. Bra typisk at jeg i e.middag kom oppi to situasjoner hvor andre trafikkanter ikke tok hensyn... Først var jeg ute med 2008-modellen Flora som fortsatt syns det er litt skummelt å være på tur uten andre hester. Her ser jeg fem syklister komme i rasende fart mot oss, det var mørkt og de blendet oss med de skarpe lysene de bruker nå for tiden (visste ikke at man fikk tak i så kraftige lys til sykler engang). Flora stoppet opp og lurte på hva det var og jeg lot henne bare stå, lettere å kontrollere hvis hun skulle bli redd. Ikke snakk om at de bremset ned, de suste forbi og de greide å bruke hele kjørebanen. Den nærmeste syklisten strøk formelig inntil Flora men hun ble heldigvis ikke noe redd.

Etterpå ridde jeg en tur på Reisa på 11 år. Enda mørkere ute og her ser jeg lysene av en bil som kjører i en voldsom fart mot oss. Siden jeg da var midt mellom fem hus, et hestegjerde og en fjøs tenkte jeg at han er jo nødt til å slakke av farten. Det gjorde han sikkert men jeg vil anta at han hadde mellom 60 og 70 km/t da han passerte oss, på en smal grusvei... Jeg var nesten 100% sikker på at Reisa ikke villle reagere så jeg ble ikke redd på egne vegne. Men skummelt at det fins folk som kjører så fort i boligområder, det bor jo små barn der.

Nitapita
05-01-2012, 22:00
Jeg tok min gigantiske refleksvest og tagga på med sprittusj "HEST I TRENING, VIS HENSYN" *SMILY* bak og foran står det "VÆR VARSOM" :)
Har faktisk funka..

http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/392321_10150456708425770_540330769_9102041_1618999 765_n.jpg
Jeg foreslår at dere alle deler denne på facebook etc, jeg la ut dette bildet der og håper kanskje det kan gi en liten effekt. Og jo fler som deler jo bedre:)

Dette hadde ikke vært så dumt dersom førere av "skumle" kjøretøy faktisk hadde reagert. Jeg ba sjåføren av en diger brøytebil stoppe opp og la meg og hesten gå forbi på den smale veien, ved bruk av tegnet for holdt. Han kunne imidlertid ikke ha brydd seg mindre, og durte avgårde som han kom. Takk og pris at hesten ikke gjorde annet enn å kikke på monsterskuffen da den var halvmeteren ved siden av oss.

Lopke
05-01-2012, 22:02
En ting er jo hvor trafikksikker hesten er, noe annet er hvor trafikksikker rytter/kusk er. Jeg stoler 100% på min hest, og han stoler på meg. Jeg blir sjelden/aldri redd hvis jeg kommer ut for uventede situasjoner, nettopp fordi jeg vet at Jorryt aldri vil ta ut med meg. Det vet jeg av erfaring, jeg stoler alltid på han, og han på meg. Han kan godt kikke og trippe litt, men da snakker jeg bare rolig til han, også går det helt fint.
På min første ridetur etter jeg fikk eldstemann, tre uker etter fødsel, med et skranglete bekken, rei jeg på en grusveg opp fra et grustak. Siden det var høst og søndag, var jeg helt sikker på at det ikke skulle være noe trafikk der. Der tok jeg grundig feil! Midt i en bakke, med bratt steirøys på ene siden og bratt skog på den andre, kom det en gruslaster med henger rundt en sving. Den kjørte absolutt ikke sakte, og jeg trodde hesten skulle bli redd og stikke. Bilen kjørte så nært oss at hvis jeg hadde strukket ut armen, så hadde jeg tatt på den og hesten sto plett, bom stille. Jeg ble så glad at tårene bare rant. DET er hva man kaller trafikksikker! Siden den dagen, vet jeg at Jorryt er til å stole på, og han takler alt fra korps som øver til 17.mai, til børstetraktorer og råkjørende rånere som syns det er dødskult å tråkke gassen i bånn når de ser en hest etter vegen.
Trygg rytter gir trygg hest. En god ide er også å finne en trygg hest å ri sammen med når man trener hester på situasjoner i trafikken

snille trygge frieserne våre :Happy love:

Chevaleresse
05-01-2012, 23:11
Har lite problemer med trafikk som ikke tar hensyn her heldigvis. Noen kjører fort, men ingen legger seg nært hestene el.l. Jeg hilser alltid og smiler til biler vi møter som tar hensyn.

Ellers så er jeg litt der som Nimbus er. Aldri i verden om jeg rir en ikke trafikksikkerhest alene ut i trafikken. Vi trener på tilvenning av trafikk på annen måte. Hos oss finnes det ikke en ehst som er redd traktor for vi kjører inne hos hestene med traktor hele tiden og må omtrent skyve hester foran oss innimellom for de er så nysgjerrige på traktoren. Har noen skikkelige "traktorkarer" i hesteflokken.

Når vi trener hestene for å venne dem til trafikk gjør vi det i trygge rammer, inne på egen eiendom i starten. Vi er jo heldige da siden vi ahr både biler, traktor og moped tilgjengelig for trening her. Mangler trailer men det har naboen så får benytte sjansen når han skal ut på tur:)

Gudhild
09-01-2012, 02:32
Den ene hesten min er så trafikksikker at det er ikke trafikken jeg er redd for, men den søpla en eller annen har slengt fra seg i vegkanten som plutselig blafrer litt. Dette synes jeg er et must å trene på om jeg skulle tatt hestene ut i trafikken langs trafikkert veg. Da dette er vanskelig å trene helt bort, så bryter jeg heller loven å rir på gang og sykkelveg. så slipper man i hvert fall at bilene tuter på en som også bør trenes på.