PDA

Se full versjon : 3 mnd i DK ?

fabolos_willow
31-12-2011, 21:59
Noen her som har hatt hesten sin i Dk over en kortere periode(3 mnd)? noe man må tenke på i forhold til mattilsynet, toll osv? :)
Jeg skal være 3 mnd på Enggaarden fom. Mars 2013.

Filizity
01-01-2012, 14:00
Du må ha dyrlegeattest senest 24t (??) før avreise og betale toll og moms selvom det er for en kortere periode dessverre :/ Om ikke du tar den med som flyttegodt, men man "flytter" jo ikke for 3mnd... Da jeg var på Enggaarden lot jeg hesten min bli igjen hjemme, kort og greit fordi det ble så mye "styr" og ta den med. Gled deg kjempemasse :D

Filizity
01-01-2012, 14:00
Men akkurat det tollgreiene får du nok bedre svar på av noen andre enn meg :P

fabolos_willow
02-01-2012, 22:18
men halve morroa er å ta med min egen hest, mitt eget oppdrett som jeg kan skollere selv. så ser det egentlig som uaktuelt å IKKE ta han med....
men kanskje noen har noen andre erfaringer? man får jo uansett annledning til å ri høyere skolerte hester samt mange andre unghester osv.

Rosita!
15-01-2012, 02:33
Jeg hadde hesten min i dk ca. 3 mnd. for noen år siden.

Litt styr med alt papirarbeidet og slikt var det. Men vi fikk noen til å fikse det meste av papirarbeidet for oss. Så det gikk veldig greit.

Man må betale inn 25%(tror jeg det var) av hestens verdi , men dette får man tilbake når hesten tas inn i Norge igjen.

Og dyrlegeattest av en distriktsvetrinær som ikke skal være eldre enn 24? t. før avreise både til dk og når man reiser tilbake til Norge igjen.

Iberica
15-01-2012, 10:20
BL shipping kan ta seg av papirarbeidet hvis du vil. Tror de tar rundt 1000 kr for selve jobben

BenteB
15-01-2012, 11:40
Er det ikke ca hundre tråder om dette her nå? :P Føler i alle fall jeg har svart det samme ganske så mange ganger, for reglene er de samme om det gjelder DK, HU eller SE. Et lite søk vil nok gi deg mange svar, men jeg kan jo alltids skrive det i korthet her også.

Vet et tre mnds opphold er det midlertidig eksport/import som er aktuelt. Du må ta alle forhåndsregler som ved full eksport, dvs veterinærattest fra Mattilsynet som er max 24 t gammel ved avreise, gyldige vaksinasjoner osv. Hesten må være chippet. For å estimere verdien på hesten er det greit å ha med seg forsikringspapirer som viser hvor mye den er forsikret for. Ved lengre reise må du også ha lagt opp en reiseplan som viser hvor dere skal stoppe slik at hesten får de tilmålte pausene (står mer om det på mattilsynet.no).

Ved grensepassering får du en midlertidig ekportdeklarasjon samt et transittdokument som er utstedt til nærmeste tollsted ved bestemmelsesstedet. Siden du skal til Danmark, betaler du ingenting på norsk/svensk grense (foruten kostnader for papirarbeid). Hesten må midlertidig innfortolles i DK ved bestemmelsesstedet så fort som mulig (og senest 10 dager etter avreise fra Norge). Her betaler du 25 % av verdien i mva. Denne summen får du tilbake igjen når du drar ut av landet. Derimot må du ved hjemreise også betale mva av stalleie osv for den tiden hesten var borte (alle kostnader påløpt i tiden du var i DK), samt at det påregnes en verdiøkning av hesten dersom den har vært i trening el.l. Dette er dog litt trynefaktorbasert ettersom hvilken toller du møter på...

Ved midlertidig opphold tror jeg nesten jeg hadde gått for Carnet jeg altså - det kan du enten kjøpe selv fra handelskammeret, eller eventuelt om du har noen organisasjon (DNT, galoppforbund el.l.) som kan være behjelpelig. Midlertidig import er mye styr for lite.

fabolos_willow
15-01-2012, 14:27
jeg fikk annbefalt Carnet jeg også, av Solveig. :)
Nå er det sånn at jeg tror det blir 4 mnd isteden for 3, men det spiller vel liten rolle?
Og jeg få jo ikke noen ekstra utgifter der nede med unntak av evt veterinærutgifter hvis det skulle trenges. For jeg er jo praktikant der.. og ja, hesten vil vel da stige i verdi. i o m at hesten blir skolert/trent i løpet av oppholdet.

Men så det eneste jeg egentlig trenger å ha i orden er gyldig vaksinasjon og få vet-attest dagen før avreise? + carnet?
For det jeg jo lurer på er hvis man tar båten over, er det på båten man må ha de riktige dokumentene? eller i Danmark ett sted? :P jeg har ikke peiling jeg. hehe

og en ting. Jeg har egentlig ikke satt noen verdi på han.. han er mitt eget oppdrett og trent han selv til en godt grunnskolert hest, også har jeg papirene ferdig utfyldt for å forsikre han i gjensidige tror jeg.. men jeg har ikke sendt dem inn enda.. (tåpelig) men det er egentlig mest fordi jeg er så usikker på hva jeg skal fylle ut og hva som er verdien. det sies at de hjelper meg med å gi ett tilbud eller forslag, men det ble jo totalt feil :P
men burde kanskje ha han forsikret hvis jeg tar han med til utlandet? :S

så man kan få Carnet via DNT?? det er genialt da.. da har jeg enda en grunn for å fortsette medlemskapet ;)