PDA

Se full versjon : uten lov!!

JanneogTanha
06-02-2007, 01:08
i dag ble jeg med ei veninne på ridetur på to hester som hun er med på å trene. samme plass der de to hestene står er det en annen stall også med to hester. da vi var ferdige på ridetur.kom det er lita jente på ca 10år leiende på en hest(en kalblodstraver,som kan være nokså vill av seg) med grimen satt på feil vei!!så den fikk grimen i øyet ++.hun jeg red sammen med sa til jentungen:
-"du må gå å snu grimen den er satt på feil vei!"
"hvorfor det?" svarte jentungen som de fleste jentunger/gutter svarer i den alderen,med en sur mine
-"forde grimen er satt på feil vei"svarte veninnen min igjenn...

jentungen snudde hesten og det så ut som hun skulle ordne opp i dette.
da vi to var nesten ferdige med hestene vi hadde vært på tur med.skulle vi fikse noe jærder før vi slapp hestene ut på jordet. da jeg med et sjokk så hesten den lille jenta hadde leid rundt på var løs!!vi fikk fanget hesten og det gikk bra.heldigvis!!men med hovedveien velig nære der stallene er så kunne det gått værre!
vi spurte jentungen om hun hadde lov til å "låne" denne hesten.
-nei det hadde hun ikke,hun hadde ikke spurt eieren en gang!!vi spikret inn i hodet hennes at dette kunne vært farlig.og at hun måtte spør nestegang eieren om hun kunne "låne" hesten.ikke i det minste ha noen som hjalp jentungen.siden hun tydelig ikke visste hvordan hun skulle sette på grima! :shock:
er så inderlig glad dette gikk bra..og er bare så inderlig glad vi to var der da.
skal ringe til eieren i morgen for å høre med henne om hun hvet hvem denne jenta er osv. sidne veninna mi aldri hadde sett jenta før :shock:

Ingeborg
06-02-2007, 01:14
Uff.. Hu tok seg altså til rette helt uten videre og ingen av dere visste hvem det var?

Makan så frekkt!!
Har vært borti noe lignende selv.. Blir like oppgitt hver gang!

JanneogTanha
06-02-2007, 01:15
ja uff om det hadde vært min hest.blir redd når slik skjer.jeg skal i en time etterpå!

hun tok seg til rette av seg selv den lille tutta

Ingeborg
06-02-2007, 01:23
*legge over knea og delje stump! :lol: *

Selv om det er fristende får ei slik ei å innbile seg å være ekspert!

Catharina
06-02-2007, 08:26
Enkelte eier ikke respekt for andre sine ting. *Sinna* :twisted:
Er veldig irriterende når små drittunger tror de kan alt

JanneogTanha
06-02-2007, 12:25
ja det er veldig trist at de tror de kan gjør slik de vil. :cry:

Silje og Tindra
06-02-2007, 12:58
Men var det ikke dere som ba henne snu grima da, mens hun leide på hesten? Om jenta faktisk fulgte dette, så vil det si at hun tok grima av en hest (som du karakteriserer som vill) mens hun var ute og gikk med den - nære veien? Burde man ikke da heller sagt at hun skulle gå tilbake med den, eller eventuelt hjulpet henne?

Det er lett å glemme at en tiåring faktisk bare er en tiåring.. Ikke for det, sånt skal ikke skje, og jeg forsvarer det ikke - men man skal huske at barn er barn, og ikke en voksen (denne var ikke til deg, Janne, men til Catharina :-))

JanneogTanha
06-02-2007, 13:26
vi trodde jentungen fikk lov til å leie på denne hesten,så derfor ba vi henne gå å snu grimen.men det var da vi så hesten var løs,vi spurte henne om hun hadde lov til dette egentlig.
ja vi har jo alle vært 10 åringer hehe,da kunne vi klare alt selv :lol:

absinthe
06-02-2007, 21:08
herrejemini, så frekt!!!!!!

Marte+Quicky
06-02-2007, 21:49
:???: Tenk da, om noen bare kom og tok hesten din. Hva om det hadde skjedd noe? Hva om hesten hadde blitt påkjørt feks? Det kan jo skje omtrent hvem som helst da, er jo ganske skummelt å tenke på da. Heldigvis står hesten min på en forholdsvis stor stall da, hvor det er folk døgnet rundt, så tviler på noen hadde gjort det der. Men i småstaller så er det jo lett å "ta" en hest og bare gå en tur :roll:

Sigrid
07-02-2007, 13:26
Utrolig irriterende med slike frekke unger!

JanneogTanha
09-02-2007, 23:44
JA NÅ VAR JENTA PÅ TUR IGJENN!:( men med noen andre hester!!!!uffuffuff.
sa til ei dame jeg hjelper hesten hennes med at hun bør ha på hengelås på jæret sitt(siden hun har tre jæret,så da går det jo greit.OG DET SKULLE HUN!:)

Bente & Etanec
09-02-2007, 23:53
Er det ikke bare (som eier) og kjefte litt hardt på denne ungen da?? Heise henne "litt opp etter øra" og lese henne leksen??
Jeg hadde vridd denne **** om jeg opplevde slikt!! http://www.cheesebuerger.de/images/smilie/boese/h050.gif

Sol
10-02-2007, 00:03
(dødsbra "smiley" Bente! Fniis...)
Går det ikke an å løfte denne unge frekkasen opp etter øra og bære henne hjem til foreldre som tydelig har glemt å lære henne at andres ting skal være i fred, og sagt et par sannhetens ord????
Håper aldri noen kommer hjem til meg og "låner" dem uten lov, for da er jeg redd jeg kan komme til å bli SKUMMEL!!

Bente & Etanec
10-02-2007, 00:08
Thi hi , ja ikke sant Solanju? http://www.cheesebuerger.de/images/smilie/froehlich/c035.gif

Ja, er enig med deg i det du skriver. Ta en aldri så liten prat med foreldrene og fortelle hav ungen deres holder på med!! Det er tross alt ganske risikabelt og ferdes rundt forbi med andre hester, og når det i tillegg er uten lov??.... Nei jeg blir rett og slett målløs av hva drittunger kan greie og finne på jeg.... http://www.cheesebuerger.de/images/smilie/boese/h022.gif

MariaR
10-02-2007, 10:40
Var noen jenter som holdt på her, sto noen hester like ved en skole.. Var to jenter som hele tiden skulle ha på grimen på nytt, av alle ting :S Endte med at ene hesten satte fast hoven sin i grima som var satt på helt feil! (u)heldigvis var jentene der når jeg kom, og tror de skjønte at de ikke burde gjøre sånt igjen..

Var også en gutt som gikk i stallen jeg er nå, han for å slapp ut hestene inne i stallen! :S Eieren tok seg en prat med han, og han slutte heldigvis, ikke fikk han komme tilbake heller, siden det er flere som har "tatt" han i å gjøre diverse oppi der.. Skrullete folk :S

JanneogTanha
10-02-2007, 11:59
den første jenta fikk en skikkelig skjenneprek av venninna mi,hihi:D . men jeg aner ikke hva de gjorde med de andre som var på den andre stallen.håper de tok tak i dem også.

Flashback
10-02-2007, 14:15
Har opplevd det samme med Cimmi.. Ei jente jeg kjenner og venninna hennes tok Cimmi og red tur på han. Da de kom tilbake til stallen, sto hesteeier med politiet siden hesten var lånt uten lov..

Makan, slike teite unger bør lære seg leksa!

Ferrari & Miriam
10-02-2007, 14:25
Finn foreldrene til denne lille jenta og forklar situasjonen. Det kan jo tross alt være farlig for jenta også å håndtere hester hun ikke kjenner.

LeneogShatan
03-09-2007, 17:59
Kom tilfeldig vis over denne tråden, og drar den opp igjen.

For det er Perla det er snakk om??
Vi har "rista" denne jenta flere ganger, da ho har hengt rundt stallen og hestene flere ganger. Forklart at hestene både kan bite og sparke og det IKKE er lov å gå inn til hestene uten av vi er tilstede og har gitt tilatelse til det. Foreldrene er også informert.

Men på søndag holdt jeg virkelig på å eksplodere.
Var innon en kjapp tur i stallen og rydda litt og koste med hesten. Da denne jenta kom inn i stallen og spurte om ho kunne børste hestene. Sa nei, fordi jeg snart skulle dra fra stallen.

Gikk innon en tur til mine foreldre som bor 50 m fra stallen, satt vel der i 1,5 time før min bestemor ringte meg, ho bor 10 m fra stallen.
Jo, da hadde 3 unger under 10 år vert i stallen i over en time, og ho lurte på om de hadde lov å være der.
Sprang bort i stallen og telte til 10, 10 ganger, for å ikke slå ned ungene.

Det som møtte meg i stallen var åpne stall dører og lys som sto på. Kasse med børster sto på utsiden. Og samme jenta som slapp løs hesten, var på vei ned til ridebanen med Shatan i grime og leietau og en PISK i hånda for ho skulle få hesten til å gå "rundt og rundt".

Blei så rasende at eg kunne ha.. (vil ikke skrive det her..)
Fikk hentet meg litt inn og forklart høyt å tydelig hva min meining om saken var..Ho sa ikke et ord og forsvant ganske fort.

Aner ikke hva vi kan gjøre for at ho skal skjønne at det ho gjør ikke er lov, og det faktisk kan være veldig farlig.

Marianne
03-09-2007, 18:02
Seriøst? Noe så utrolig frekt!! Hadde det kommet noen unger å holdt på slik med min hest uten å spørre om det, så hadde jeg jammen meg blitt irritert.

Reaper
03-09-2007, 18:04
Glad sånt ikke har skjedd meg ennå, er litt redd for hva jeg kunne ha funnet på å gjøre.
Jeg er ikke spesiellt glad i små barn i det hele tatt, og i sånne situasjoner klarer jeg ikke å tenke på at de faktisk bare er foreks 10 år.

Har vært borti en sånn èn gang, heldigvis møtte jeg henne aldri i stallen igjen etter jeg fikk høre hva hun hadde gjort.
Det skal hun være glad for!

Tornado
03-09-2007, 18:09
Det der er forferdelig ekkelt. Har helt angst for at noen skal ta seg til rette med min hest uten min tilatelse.

LeneogShatan
03-09-2007, 19:26
Tenk hvis ho en dag saler på og tar seg en tur??

Skal snakke med foreldra en gang til, og si at hvis det skjer igjen blir ho anmeldt for tyveri, for det er jo det det er. Så kansje foreldrene tar det litt mer seriøst og kan snakke ordentig med dattera si. :mad:

Ragnhild
03-09-2007, 21:04
Håddu heite kveite.. Hadde det der skjedd her hadde det blitt månelyst til Afrika. Hadde to jenter her som tusla rundt inne på beitet til hestene og koste med dem. De fikk pent (ja, faktisk pent) høre at de ikke hadde lov å gå der. Hadde jeg sett dem igjen hadde longepisken kommet fram.. Nei, sånne små barn skulle virkelig ha.. ja.. *grmf*

Anniken
03-09-2007, 21:53
Makan, så frekt! ;o Skjønner ikke at noen kan få seg til å gjøre sånt!
Hadde vært greit om hun iallefal hadde fått lov OG at det var en voksen med siden du ville ha karakerisert den som vill... Off...

Bitten&Betty
04-09-2007, 13:15
Så utrolig frekkt!! Hadde eksplodert hadde det skjedd med noen av mine hester!

lillekira
04-09-2007, 14:16
Her hadde jeg kontaktet foreldrene. Fortalt dem "klart og tydelig" hvor skapet skal stå.
Og om jeg hadde observert den ungen i nærhetene av stallen igjen,truet med å anmelde det. For dette er jo virkelig farlig.
Tenk om hun tar med seg hesten din,og "jobber" med den og du ender opp med ett nærvøst vrak av en hest.Hvem er ansvarlig da?
Eller om hesten skulle skade jenta,hvem stilles til ansvar da?

Nei,dette hadde jeg tatt tak i med en gang,og snakket med foreldrene i første omgang :(

LeneogShatan
04-09-2007, 14:17
Makan, så frekt! ;o Skjønner ikke at noen kan få seg til å gjøre sånt!
Hadde vært greit om hun iallefal hadde fått lov OG at det var en voksen med siden du ville ha karakerisert den som vill... Off...

Vert greit å slippe løs en hest, og slå en annen hest med pisk om det var en voksen med og hun hadde fått lov?? :confused:

Anniken
04-09-2007, 17:11
Vert greit å slippe løs en hest, og slå en annen hest med pisk om det var en voksen med og hun hadde fått lov?? :confused:
Nei det har jeg ikke sagt, jeg mente jenta som hadde med seg kaldblodsen(?), om det hadde vært med noen voksene OG at hun hadde fått lov så hadde det vert greit at hun tok den med seg, men ikke alene... Håper du forsto hva jeg mente...

Nimbus
22-01-2008, 17:41
Jeg hadde politianmeldt det.

JanneogTanha
22-01-2008, 18:39
å fytti!jeg har ikke sett på denne tråden på ei good stund nå ser jeg!! ja, lene når jeg leser hva som du skriver her, så hadde jeg absolutt politianmeldt det. eller værtfall truet om det!! jeg hadde sikkert blitt så sint, jeg tør ikke si hva jeg hadde gjort!men å se deg sint?! det kan jeg ikke se meg for:Dhihi

håper de har sluttet med det nå, dette er jo en gammel tråd.

IngvildK
22-01-2008, 20:27
Guri malla. Jeg kjenner jeg blir sint bare av å lese det andre skriver her! Hadde noen gjort noe sånt med Quiet eller Geni, hadde det ikke kostet meg en kalori å ta tak i nakken på dem og brøle noen alvorsord, før jeg hadde dratt dem hjem og hevet dem inn til foreldrene hvor de fikk klar beskjed om at neste gang ble dette politianmeldt.. Fy satan altså..

Pseudonym
22-01-2008, 20:38
Særriøst :O

får frysninger her altså.
Hadde det skjedd med Magic hadde jeg klikka mentalt.

Bra det gikk slik det gikk da (At hesten ikke ble påkjørt eller no slikt alvorlig liksom)

Ida&Hestene<3
22-01-2008, 20:44
&#197; herrefred s&#229; UTROLIG frekt!!! Jeg har ikke ORD!!!

Hegepii
23-01-2008, 07:45
hadde lett politianmelt dette ja!! har ogs&#229; angst for at noen skal komme &#229; "l&#229;ne" hesten min.. han er yndling til de fleste som g&#229;r p&#229; ridekurs her 2 dager i uka, og de maser masse om han.. s&#229; er redd hver kursdag for at noen skal finne p&#229; &#229; g&#229; inn til han :/
har allerede gitt klar beskjed om at det er ikke lov til &#229; g&#229; inn i boksen da, h&#229;per de respekterer det.. gampen er jo ca 1.70, og et lite nervevrak :p st&#229;r det noen der n&#229;r han skvetter, og det ikke er meg, s&#229; kan det hende de ligger langflate ja..

men siden jeg har varsla om at det ikke er lov til &#229; g&#229; inn til/holde p&#229; med hesten min, er det jeg som har ansvaret om det skjer noe?? foreldrene er der ogs&#229;..
tror jeg skal si at jeg fraskriver meg alt ansvar hvis noen g&#229;r inn hos han uten at jeg er der..

Oda
26-01-2008, 19:29
Var ei nabojente her som tok med Moshli ut p&#229; ridetur i fjor v&#229;r, hvor hesten var if&#248;rt hodelag (satt p&#229; feil vei..), og jenta uten hjelm. Moshli er ingen enkel hest, sti og stressa, og til tider ingen enkel hest &#229; h&#229;ndtere. Dessuten var hun drektig.
Mamma kommenterte plutselig at 'den lille merra mi' ikke var p&#229; jordet med 'den store r&#248;de', og da fikk jeg panikk. L&#248;p ut, og fant hesten med den derre hel****es jenta p&#229; ryggen. (Hun hadde v&#230;rt her og mast om &#229; f&#229; ri henne tuuusen ganger f&#248;r, men hadde f&#229;tt et klart NEI, med forklaring).
Skal LOVE dere at jenta kom raskt ned fra ryggen hennes ja (..med en god del hjelp fra meg :rolleyes: )!
Truet med &#229; anmelde det, i tillegg til en hard skjennepreken, men jeg tror hun l&#230;rte leksa si, s&#229; jeg gjorde ikke alvor ut av tanken.
FREKKE sm&#229;unge!

TeamFånna
26-01-2008, 19:54
Var borti no s&#229;nt med f&#242;rhesten til venninna mi! Hun st&#229;r alene p&#229; et beite, med en familie p&#229; 5 guttunger et par hundre meter unna, tror dere ikke venninna mi fant fire av dem med steiner og stokker som de slo og kastet p&#229; den stakkers hesten da?! Venninna mi tok tak i kragene deres og dro dem rett hjem og skjelte ned foreldrene for &#229; ikke passe p&#229; sm&#229;ungene( mellom 3-6 &#229;r)! Dette gjorde de flere ganger! Heldigvis er hesten flyttet n&#229; :)

Nimbus
26-01-2008, 21:42
Kjenner at jeg blir litt for barnemishandling av å lese denne tråden.:fire:

stino89
26-01-2008, 22:57
Kjenner at jeg blir litt for barnemishandling av &#229; lese denne tr&#229;den

... Og for foreldremishandling, n&#229;r de ikke greier &#229; ha kontroll p&#229; ungene, oppdra de til at andes ting er andres og l&#230;re dem folkeskikk! Det er jo i bunn og grunn foreldrenes ansvar n&#229;r ungene er s&#229;ppass sm&#229;. Og n&#229;r de f&#229;r vite at ungen deres har gjort ditt og datt, da er det deres ansvar &#229; ta det opp med ungene, forklare hvorfor det er galt og forhindre at det skjer igjen! Ikke bare for hesteeiers skyld, men for ungen selv, for s&#229;nne tilfeller kan bli sv&#230;rt farlige.

Hadde jeg opplevd noe s&#229;nn hadde jeg klikka i vinkel. Ikke bare av sinne (det ogs&#229;, tro meg), men ogs&#229; i ren redsel for at noen er blitt/kunne ha blitt/skal bli skadet, b&#229;de av barn og hester...

Nimbus
27-01-2008, 00:16
sant nok. Sånne folk burde ikke få lov å ha barn.

Tinnis
31-01-2008, 15:14
Herregud at noen kan finne p&#229; noe slikt uten lov!! Hadde noe av dette skjedd meg, hadde jeg garantert klikket i vinkel og slept de etter h&#229;ret hjem til foreldra. Og hvis noen hadde kastet stener p&#229; hesten min skulle jeg s&#248;rge for at de fikk like vondt som hesten min fikk..!
Enig med Numbus, folk som ikke klarer &#229; oppdra barn p&#229; en ordentlig m&#229;te skulle ikke f&#229;tt lov til &#229; ha barn.

Martee
11-02-2008, 14:31
Fy søren ! ; o
Det der kunne jo ha gått skikkelig galt, både med hesten og jenta.
Det er jo utrolig frekt gjort, å bare ta med seg hesten, sånn som det sto hvis dere ikke hadde sett henne før, så kan hun jo umulig ha kjent hesten, som alle vet skal man jo da være forsiktig rundt ukjente hester, for selv den snilleste hesten kan finne på noe. Huff sånn er så fælt, har selv opplevd at de småjentene gjør ting de ikke skal gjøre !