PDA

Se full versjon : Knabstruper

nano.O
10-12-2011, 21:51
Hvor ofte er det kåring for dette i Norge? Og hvis den kan avles med Norsk Varmblod, må den kåres der separat, eller blir det automatisk under den første kåringen?

Nina007
10-12-2011, 21:52
Ta kontakt med Anette S Grønnestad - bor Stakland. Hun har arrangert knabstruperkåring og kjenner reglene :)

Katrine
11-12-2011, 01:00
Så vidt jeg vet kan ikke knabstrupperen krysses med Norsk Varmblod.

Nina007
11-12-2011, 01:18
Så vidt jeg vet kan ikke knabstrupperen krysses med Norsk Varmblod.

Jo det tror jeg. Om man bruker en kåret hingst vil føllet registreres som knabstrupper :)

Katrine
11-12-2011, 09:48
Jo det tror jeg. Om man bruker en kåret hingst vil føllet registreres som knabstrupper :)

Jaha? Høres litt mer fornuftig ut at avkommet da blir registrert som Knabstrupper og ikke i Norsk Varmblod, da. Men syns det høres rart ut hvis NV har knabstrupper inn i NV-avlen. Men da blir det jo egentlig NV som tas inn i Knabstrupperavlen?

Tibia
11-12-2011, 10:08
Etter hva jeg forstår er det kun hingster fra disse avlsforbundene (http://www.norskvarmblod.no/index.php?option=com_content&view=article&id=715:godkjente-avlsforbund-for-registrering-i-norsk-varmblod&catid=102:registreringsregler&Itemid=50) som er godkjent til bruk i NV-avl?

Katrine
11-12-2011, 10:22
Ja, så en krysning mellom knabstrupper og NV vil ikke kunne registreres som NV. Men den kan altså registreres som Knabstrupper?
Fant dette på hjemmesiden til Stutteri ML på deres side om en knabstrupperhingst:

En kåret knabstupper kan bedekke følgende raser:

Dansk Oldenburger
Trakhener
Shagyaraber
Angloarabe
Norsk Varmblod (alle raser som kan godkjennes i NV)
Fullblod

Ponnyraser som er godkjent for bedekning:
Welsh (ikke Welsh Cob)
Connemara
Sprotsponni (som kan registeres i NPA)
Dartmoor
Det er ikke lov å benytte skimmel hopper i knabstupper avl.