PDA

Se full versjon : Dansk hest til Norge

nano.O
10-12-2011, 21:21
Jeg har et par spørsmål om dette med frakt av hest fra Danmark til Norge.

1. Det mest vesentlige spørsmålet - hvordan får jeg den hit? Jeg kan eventuelt smiske peeeent med stefaren min, men om det (sannsynligvis) ikke går, finnes det noen andre måter?

2. Dette med moms og tolling, hvordan fungerer dette, hvordan blir det utført? Blir den som frakter hesten stoppet i tollen må jeg vel ha papirer i orden, hvordan blir dette ordnet?

nano.O
10-12-2011, 21:35
Jeg har sett dette med kjøttavgift på 5000 - hesten jeg ser på koster 4000, de kan ikke mene seriøst at jeg skal betale mer for å få den inn i landet enn det jeg betalte for den? Det blir over 100% ekstra i kostnader :S

tigergutt
10-12-2011, 21:52
tollvesenet sine særavgifter tar ikke hensyn til hva gjenstanden koster.

Avgifter for en hest er kr 5000 i toll og 25 % moms av vareverdien, tollbeløpet og frakten.

nano.O
10-12-2011, 21:56
Det er så teit :p Akkurat nå skulle jeg ønske vi var i EU...

nano.O
10-12-2011, 21:56
Men det jeg tenkte mest på var hvordan man gjør dette? Når skal det betales og hvor, osv :)

Shenzi
11-12-2011, 00:13
Kan jeg være så frekk å spørre hvorfor du skal importere en hest som koster 4000?

Med fare for å fornærme deg veldig nå...
Når en hest koster såpass lite så antar jeg at det egentlig ikke er en spesielt bra hest. Hvorfor ikke da skaffe seg en hest i Norge (hvor hestene blir kastet etter deg om dagen), i stedet for å importere enda mer ræl?

Ved import skal man betale tollavgift på 5000, pluss moms av det hesten koster, OG moms av transporten fra Danmark til Norge.
Alt papirarbeid gjøres på grensen, men man må ha endel klart på forhånd om jeg husker riktig. Har ikke importert hest selv, men har vært med på endel grensepasseringer med konkurransehest, og et par ganger har det vært med importhest på samme transporten.
Alltid når en hest passerer grensen skal den tolles inn eller ut, så det er ikke noe "om man blir stoppet". Man skal stoppe uansett.

nano.O
11-12-2011, 08:09
Det er en renraset hingst av god kvalitet, det er ikke gode tider i danmark om dagen, pluss at de sliter med plass til hesten. Så jeg gjør et kupp :)
Så da skal betalingene gjøres på grensen? Hva gjør man da hvis noen frakter hesten for deg?

Mette*
11-12-2011, 10:22
Du betaler ikke mva eller toll på import av hest dersom verdien er under Nok 5000. Da går hesten under vanlige regler for reisegods. Det forutsetter at du har vært ute av landet 24 t. Dersom du skal ha andre til å frakte den for deg er jeg litt usikker på reglene.

catien
11-12-2011, 11:43
Annbefaler deg å bruke lastebil for å frakte hesten til Norge, det er mer komfor for hestene. Turen er jo ganske lang. Da jeg kjøpte hest i Danmark leverte jeg alle papirene til han som kjørte hestebilen, han fiksa alt for meg. Det er mange hestebil-firmaer som kjører Norge-DK. Søk på google;)

Ellers vil jeg annbefale deg å være litt forsiktig. 4000dk for en renraset hingst synes jeg høres veldig lite ut. Jeg har to venninner som er blitt rundlurte på det de trodde var et kupp.. Men er det snakk om en ponni kanskje?

Shenzi
11-12-2011, 18:22
Selv om det skulle være et kupp, så synes jeg 4000 for en renraset kåret hingst høres veeeeeldig suspekt ut. Med mindre det er en shetlandsponni kanskje....

Iberica
11-12-2011, 19:43
OT kanskje - noen som vet om man må ha vetrinær på hesten i forkant før man får ta den inn til Norge? Og må hesten være vaksinert?

tigergutt
12-12-2011, 02:10
OT kanskje - noen som vet om man må ha vetrinær på hesten i forkant før man får ta den inn til Norge? Og må hesten være vaksinert?

Den som ønsker å innføre hest til Norge må være registrert hos Mattilsynets distriktskontor før innførselen.

Ved innførsel fra land i EØS-området skal hesten følges av godkjent hestepass, og et helsesertifikat utfylt av offentlig veterinær i avsenderlandet. Mattilsynets distriktskontor skal varsles 24 timer før innførsel av uregistert hest. Tilleggskravene for innførsel av hest fra land som ikke er med i EØS, er at innførselen må skje fra land hvor innførsel er godkjent. Hesten må gå gjennom en veterinær grensekontroll i det første EØS-landet den ankommer. Grensekontrollstasjonen må være varslet senest 24 timer før ankomst.

http://toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=131795&epslanguage=no#tollhest

Du betaler ikke mva eller toll på import av hest dersom verdien er under Nok 5000. Da går hesten under vanlige regler for reisegods. Det forutsetter at du har vært ute av landet 24 t. Dersom du skal ha andre til å frakte den for deg er jeg litt usikker på reglene.

Ja fanken, reisegodsparagrafen tenkte jeg faktisk ikke på, men sånn til info er gresen NOK 6000 over 24 timer.

tipsy
12-12-2011, 08:59

Er under 6000 kr man kan ta med som reisegods. Har selv innført hest under denne.

Har transportert 2 hester fra DK til Norge (riktignok den ene kun hjem til Sverige der jeg nå bor, men det er ca like langt som til Norge :p) på hestehenger. Med en god henger og hensynsfull kjøring+ pauser går det fint.
Husk at det er et max antall timer man kan ha hesten på transport. Mener det er 8 timer. (?)

Bruker man ikke reisegodsparagrafen så er det 5000 kr i kjøttavgift + 25 % mva.

Hestene skal ha en veterinærklarering som er max 48 timer gammel, pass og kjøpekontrakt/kviteringer når du kommer til grensa.

Men jeg ville dobbelsjekket med MT og Tollvesnet, så ikke regler har endret seg. Innimellom får de sånn "Endrings-kick" og skifter ut regler, for så å føre tilbake de samme gamle :o

nano.O
12-12-2011, 11:32
Nei, han er ikke kåret! :) Han selges pga plassmangel (han skulle vært borte igår, kan man vel si :p) og ville ordinært blitt solgt for 10000 (fortsatt lite, jeg er enig). Jeg var veldig skeptisk, men har mailet mye med oppdretterene. De har også hjemmeside og har drevet med oppdrett en stund virker det som, så jeg tror ikke det er noe tull.

REGO
12-12-2011, 12:53
Kjøper du hesten usett?

nano.O
12-12-2011, 13:25
Ja, da har jeg ringt tollvesenet og ått det bekreftet jeg også :) Ingen avgifter :) Blir nok usett, ja. Men prøver å hente selv så jeg får sett hesten før jeg tar den med hjem - er det noe tydelig alvorlig galt så er det bare en bortkastet tur :p

Shenzi
12-12-2011, 15:50
Hm, har fortsatt skepsis-brillene på jeg altså.

hva slags rase er det forresten? Og hvor gammel er han?

julnil
12-12-2011, 18:06
"bare en bortkastet tur"

Jaha......god holdning det der...

Sent from my iPhone using Tapatalk

June og Travern
12-12-2011, 19:16
"bare en bortkastet tur"

Jaha......god holdning det der...

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hm sikker på at du ikke misforsto henne nå ?
Hun skriver jo at det bare er bortkastet om det er noe galt med hesten når hun henter den...

Suser rundt med Tapatalk på iPad

Lopke
12-12-2011, 19:21
men en GOD hingst som egentlig skulle ha kostet 10.000 i DK... er må da ringe noen bjeller??
GODE hester i DK koster ikke 10.000 dem heller.

Det er de dårlige hestene som bråsynker i pris og folk selger ut for de må. De gode hestene holder prisen litt lengre og 4000 er jo slaktepris.
Er du helt sikker på du ikke bare blir litt lurt nå?

julnil
12-12-2011, 19:31
Hm sikker på at du ikke misforsto henne nå ?
Hun skriver jo at det bare er bortkastet om det er noe galt med hesten når hun henter den...

Suser rundt med Tapatalk på iPad

Ja, var vel kanskje slikt ment...

Felice
12-12-2011, 23:33
Husk at det ikke gratis å frakte hest fra DK til Norge heller, uansett om du gjør det selv eller sender den med transport..

nano.O
14-12-2011, 15:54
Ja for all del, jeg mente det sånn, hehe :p Altså hvis han ikke er noe bra, så har jeg - istedenfor å sitte med en dårlig hest - bare kastet bort en kjøretur :)

Felice - det er jeg klar over :) Sitter å leter etter transport nå, det er passelig dyrt bare det, desverre. Kunne vært billigere, hehe. Men slik er det ikke. Håper det dukker opp noen som skal fra DK med hest så han kan sitte på, jeg :p

Felice
14-12-2011, 22:47
Men.. Det koster jo en del å holde hest også. Hva med å vente et par mnd, spare opp det du egentlig ville brukt på å ha hesten, timer, utstyr +++, og ikke minst spare turen til Danmark/transporten, og så heller legge litt mer penger i det? Hentet hesten tilbake fra Sverige tidligere i høst, måtte regne sikkert 1500 i bensin, 600 i hengerleie (har ikke selv), bompenger, kanskje overnatting osv så blir det godt over et par tusen, og det er jo et tillegg på 50% av hestebudsjettet ditt slik du legger det frem nå. Evt ha en på fôr, du skrev jo i en annen tråd her at du ønsket en å utvikle deg i dressur med. T

nano.O
14-12-2011, 23:13
Ja jeg har hatt hest i over 3 år nå, så det er jeg klar over. kjøper ikke hesten bare fordi den er billig, men også fordi det er det jeg leter etter. er et stoooort pluss at den er så billig :)
Man vil alltid ha ting billigst, ikke misforstå og tro at det vil si at jeg ikke har råd :)

Shenzi
15-12-2011, 00:26
Billige hester kan fort bli veldig veldig dyre.

Den hesten jeg har hatt som var billigst i innkjøp (<5000) har vært helt klart dyrest i månedlige kostnader og veterinærutgifter. Om det ikke var for at jeg allerede kjente den ville jeg aldri ha kjøpt den.

Det er som regel en grunn for at hesten selges så billig.
Og det er ikke sikkert du oppdager den grunnen når du er nede og ser på han.

Også spør jeg igjen, hva slags rase er det snakk om?

nano.O
15-12-2011, 02:12
Det stemmer. Jeg skal få en dyrlege til å ta en titt på hesten, selvvalgt.
Det er en knabstrupper.

kjersti *
15-12-2011, 09:41
Kan jeg gjette at det er en unghest? Det virker som det er endel hester som selges ut pgav plassmangel som følge av finanskrisen, og spesielt da unghester. Jeg gjorde et kjapt søk og lurer på om jeg fikk den opp. I så fall syns jeg den ser ut som en søt liten hest som nok skal vokse seg til endel ennå :) Lykke til i hvertfall, håper den er frisk og rask og fungerer til det du vil bruke den til!

Et lite spørsmål forresten: når man tar inn hest som reisegods, kan den da få pass/bli registrert og brukes i konkurranser ol på lik linje med enhver annen hest?

Grovegroven
15-12-2011, 11:40
Det stemmer. Jeg skal få en dyrlege til å ta en titt på hesten, selvvalgt.
Det er en knabstrupper.

Kan jeg få se bilde/annonsen? ::-):

nano.O
15-12-2011, 16:19
Kan jeg gjette at det er en unghest? Det virker som det er endel hester som selges ut pgav plassmangel som følge av finanskrisen, og spesielt da unghester. Jeg gjorde et kjapt søk og lurer på om jeg fikk den opp. I så fall syns jeg den ser ut som en søt liten hest som nok skal vokse seg til endel ennå :) Lykke til i hvertfall, håper den er frisk og rask og fungerer til det du vil bruke den til!

Et lite spørsmål forresten: når man tar inn hest som reisegods, kan den da få pass/bli registrert og brukes i konkurranser ol på lik linje med enhver annen hest?

Kan godt være du fant han :) Født 09 (altså 2 år gammel, men blir 3 neste år). Står som 150 høy.
Han har pass fra før, så det bør ikke være noe problem selvom han blir tatt inn som reisegods?

Iberica
15-12-2011, 16:38
Kan godt være du fant han :) Født 09 (altså 2 år gammel, men blir 3 neste år). Står som 150 høy.
Han har pass fra før, så det bør ikke være noe problem selvom han blir tatt inn som reisegods?

Det kommer vel an på hva transporten koster? Siden man betaler moms av kjøpesum + transport?

nano.O
15-12-2011, 16:44
Betaler man moms på transporten ved grensa? Betaler jo allerede moms på transporten til firmaet, jo?

Iberica
15-12-2011, 17:04
Betaler man moms på transporten ved grensa? Betaler jo allerede moms på transporten til firmaet, jo?

Jepp. Du betaler moms av all transport fram til norges grenser

nano.O
15-12-2011, 17:09
Ok, godt å vite. Men går det på hestens kostnader også, sånn at jeg må betale kjøttavgift likevel? :S Eller er det separat?

Iberica
15-12-2011, 17:43
Ok, godt å vite. Men går det på hestens kostnader også, sånn at jeg må betale kjøttavgift likevel? :S Eller er det separat?

Det er det jeg ikke vet. Ikke vet jeg om tollstasjonen faktisk godtar at du har en kvittering på at hesten koster 5000,- Mener å ha hørt at de ikke tolerer et beløp under 10.000? Jeg vet ikke, har aldri kjøpt hester fra utlandet i den prisklassen. En hest koster jo det samme å holde i måneden uansett hva kjøpesummen er, derfor har jeg alltid lagt i ekstra penger i kjøpesummen, for jeg gidder ikke å betale for en hest jeg bare står på stedet "hvil" med.

nano.O
15-12-2011, 18:15
Jeg har jo snakket med dem, det er i orden, de kommer bare til å ha en del spørsmål :)

Iberica
15-12-2011, 18:20
En annen ting: ikke glem at hvis du skal importere hesten selv så må du registrere deg som importør hos mattilsynet før inførsel.

"Hest
Den som ønsker å innføre hest til Norge må være registrert hos Mattilsynets distriktskontor før innførselen.
Ved innførsel fra land i EØS-området skal hesten følges av godkjent hestepass, og et helsesertifikat utfylt av offentlig veterinær i avsenderlandet. Mattilsynets distriktskontor skal varsles 24 timer før innførsel av uregistert hest. Tilleggskravene for innførsel av hest fra land som ikke er med i EØS, er at innførselen må skje fra land hvor innførsel er godkjent. Hesten må gå gjennom en veterinær grensekontroll i det første EØS-landet den ankommer. Grensekontrollstasjonen må være varslet senest 24 timer før ankomst."

link: http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=131795&epslanguage=no#tollhest

Felice
15-12-2011, 18:27
TrueBlood: er det ikke slik at rytterforbundet brukes som importør for hester, om man er medlem?

Iberica
15-12-2011, 18:30
TrueBlood: er det ikke slik at rytterforbundet brukes som importør for hester, om man er medlem?

Det har jeg aldri hørt om. Mye mulig at det går an, selv om jeg ikke ser helt hvordan rytterforbundet ønsker å være ansvarlig for import av all slags hester? (står ingen ting om det på tollvesenet sine sider). Det er bare snakk om å fylle ut et skjema på mattilsynet sine sider, koster ingen ting annet enn 2-3minutter av din egen tid :)

nano.O
15-12-2011, 18:30
En annen ting: ikke glem at hvis du skal importere hesten selv så må du registrere deg som importør hos mattilsynet før inførsel.

"Hest
Ved innførsel fra land i EØS-området skal hesten følges av godkjent hestepass, og et helsesertifikat utfylt av offentlig veterinær i avsenderlandet. Mattilsynets distriktskontor skal varsles 24 timer før innførsel av uregistert hest. Tilleggskravene for innførsel av hest fra land som ikke er med i EØS, er at innførselen må skje fra land hvor innførsel er godkjent. Hesten må gå gjennom en veterinær grensekontroll i det første EØS-landet den ankommer. Grensekontrollstasjonen må være varslet senest 24 timer før ankomst."

link: http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=131795&epslanguage=no#tollhest

Ja, har lest det der. Men visste ikke at jeg måtte registrere meg som importør, good to know :) Mye å vite om det her, altså!!

Iberica
15-12-2011, 18:32
Ja, har lest det der. Men visste ikke at jeg måtte registrere meg som importør, good to know :) Mye å vite om det her, altså!!

Joda, det er en link der også til skjemaet som må fylles ut hvis du ønsker å importere hesten selv. En annen mulighet er feks å bruke BL-Shipping som mellomledd. Da tar de seg av ALLT papirarbeid for deg, evnt også alle spørsmål som tollvesenet måtte ha. Tror de tar rundt 1000-1500,- kr for tjenesten. Jeg har brukt de tidligere og har aldri hatt verken problemer eller spørsmål.

nano.O
15-12-2011, 18:34
Har forsåvidt bestemt meg for å kjøre selv, det eneste er at jeg mangler bil... Jeg har en lilla volvo 240 jeg KAN bruke (trenger litt rep), men altså.... nei :p

Iberica
15-12-2011, 18:44
Har forsåvidt bestemt meg for å kjøre selv, det eneste er at jeg mangler bil... Jeg har en lilla volvo 240 jeg KAN bruke (trenger litt rep), men altså.... nei :p

Ikke misforstå - de driver ikke med transport av hest. Men de fikser papirene :)

Felice
15-12-2011, 18:50
http://www.rytter.no/Ryttersport/Tilutlandetmedhest.aspx står her. Men ser nå st det gjelder NRYF-registrerte konkurransehester (noe jeg ikke helt skjønner siden de skal stå som importør??).

Iberica
15-12-2011, 18:57
http://www.rytter.no/Ryttersport/Tilutlandetmedhest.aspx står her. Men ser nå st det gjelder NRYF-registrerte konkurransehester (noe jeg ikke helt skjønner siden de skal stå som importør??).

Dette gjelder når man starter i konkurranser i utlandet og heter forenklet grensepassering, og har såvidt jeg vet ingen ting med det å importere en hest permanent til Norge. Vil tro at de velger å gjøre det slik for å motivere gode ryttere ( og løpshester) til å kunne starte i utlandet uten for mye papirarbeid og penger. (for det genereres både exportmelding og importmelding osv)

BenteB
15-12-2011, 19:01
Du kan ikke ta inn hesten som reisegods med mindre du kjører og henter den selv. Registrerte transportfirma kan ikke ta inn noe som helst som reisegods, sjåførene har kun sin egen kvote de har lov til å ta med over grensa.

Iberica
15-12-2011, 19:09
Du kan ikke ta inn hesten som reisegods med mindre du kjører og henter den selv. Registrerte transportfirma kan ikke ta inn noe som helst som reisegods, sjåførene har kun sin egen kvote de har lov til å ta med over grensa.

Det visste jeg ikke *legge på minnet*. Gjelder det også hvis man bruker firma (feks BL-Shipping) til papirarbeid?

nano.O
15-12-2011, 19:41
Hva om jeg møter opp på tollstasjonen, hvis noen skulle kjørt hesten for meg?

Iberica
15-12-2011, 19:46
Hva om jeg møter opp på tollstasjonen, hvis noen skulle kjørt hesten for meg?

Forstår ikke spørsmålet? Du må fremdeles betale det samme - moms av transport fram til landegrensen og vise alle papirene - og korrespondere å være på tollstasjoenen samtidig som de andre?

Katrine
15-12-2011, 19:47
Men Nina, du kan vel ikke reise å hente hesten selv når du ikke har hengerlappen?

nano.O
15-12-2011, 20:02
Forstår ikke spørsmålet? Du må fremdeles betale det samme - moms av transport fram til landegrensen og vise alle papirene - og korrespondere å være på tollstasjoenen samtidig som de andre?

Tenker på det med reisegods :) Fikk nettopp et tilbud på 5000 med transporten, ser du. Det er 2000 kr forskjell på om jeg kjører selv, mer behagelig for hesten, men jeg får da ikke møtt han selv, eller eierene. Så om de kjører for meg, så må jeg vel være der for at han skal komme inn som reisegods, fordi de kommer til å ha en del spørsmål mtp en så billig hest.
Så i tillegg til de 5000 (som er inkl moms) til transportfirmaet, må jeg betale 25% til tollvesenet?

Men Nina, du kan vel ikke reise å hente hesten selv når du ikke har hengerlappen?
Med lett henger, eller å få noen til å kjøre for meg :)

Det ALLER beste er å overtale stefaren min, da er det gratis bil og gratis bensin, men tror ikke det lar seg gjøre. Dog ville hentingen kommet på bare 600, altså hengerleie. Så det hadde vært noe, hehe.

Nina007
15-12-2011, 20:16
Er det denne?

http://www.heste-nettet.dk/markedspladsen/hest/vis/241880/

Iberica
15-12-2011, 20:21
Så i tillegg til de 5000 (som er inkl moms) til transportfirmaet, må jeg betale 25% til tollvesenet?
Jepp.

nano.O
15-12-2011, 20:24
Ok, good to know :)

nano.O
15-12-2011, 23:34
Takk for alt av tips og hjelp, setter stor pris på det!

Nå er planen endelig klar;
Jeg henter han selv via ferge (Larvik-Hirtshals) iløpet av den første uken av Januar, sannsynligvis den 4. Det som står igjen i planen er å låne bil så jeg slipper å bruke volvo-vraket. Når det er i orden er alt i boks :)