PDA

Se full versjon : Hva er horsemanship for deg?

EldingogHvammur
05-02-2007, 14:07
Hva synes dere er viktig i håndtering og i forholdet dere har til hesten?
Er det metodene som er viktige? Eller utstyret? Eller holdninger? Følger der noen bestemt person eller et system? Og ikke minst, hva er målet med å jobbe med hesten?

Håper på innlegg som beskriver hva som er viktig for akkurat DEG! (Det vil si ikke alt for mange diskusjoner om begreper, "heter det horsemanship eller natural horsemanship", osv.) Begreper har ikke mye å si her, jeg brukte ordet horsemanship fordi det er noe alle driver med, og da kan alle ha mulighet til å svare - ikke bare dem som praktiserer såkalt natural horsemanship.

Edit: Leif

Natalie_s
05-02-2007, 14:17
Håndtering av hest for meg baserer seg på sunn fornuft, kall det gjerne NH, og det å kommunisere med hesten på dets eget språk (kroppspråk) og dens prinsipper. Man skal være hestens leder, men lederskapet skal ikke komme via tvang eller underkastelse, man skal gjøre seg fortjent til å være hestens leder, slik at den ser på deg som noe trygt, og derfor gjerne vil være sammen med deg, det skal ikke være fordi den ikke tør annet. Jeg er konsekvent i min håndering og trening av hest, slik at hesten vet hva som er lov og ikke lov, under forutsetning at hesten virkelig har forstått hva jeg ber om. Jeg trener etter positiv forsterknings-metoden. NH for meg er ikke rundpen og presseninger, jeg har aldri behøvd å "trene" på slike ting for få hestene mine trygge i alle situasjoner, fordi det kommer helt av seg selv så lenge det finnes gjensidig tillit, og jeg kan vel igrunn gjøre hva som helst med Holter uten at hun synes det er skummelt :smile: Og det ser ut til at min lille Tora følger i mammas fotspor ;-)

Kaja
05-02-2007, 14:17
Har vært spurt om dette før, tror jeg.
Eller var det kanskje på mix?

For meg er forholdet til hesten VELDIG viktig.
IKKE fysisk straff, aldri.
Ellers i hesteholdet er jeg ikke så naturlig av meg..

Hege
05-02-2007, 19:36
Jeg er veldig opptatt av et godt forhold til hesten min, med gjennsidig tillit og respekt. Det har seg slik at jeg har kjøpt meg hester med sterkere og sterkere psyke, noe som gjør håndtering og ridning til en utfordring innemellom! Derfor har jeg de siste 5-6 år begynt å interessere meg mer for NH, og blitt mer bevisst på kroppsspråk og å kommunisere med hestene.

Jeg har kun tatt timer med en trener av meg og ei venninne av henne (O store Bjørg, som forøvrig er gravid nå!). Så jeg gjør enkelt og greit det som passer for hver hest- det som funker. En har jeg trent litt i rundpad, mens de andre bruker jeg bare taugrime på når jeg skal trene på noe spesielt. Jeg bruker jo NH i alle mine situasjoner med hestene, ellers ville jeg nok ikke klart å opprettholde forholdet.
Babyen jeg har nå trenger en konsekvent og bestemt håndtering, ellers hadde hun nok vært slik hun var da hun kom til meg- en godstoglignende sprettball;)
Jeg vil nok ikke si jeg bruker mye straff i håndteringen, men noe rygging og pirking i siden har det blitt!

Sol
05-02-2007, 19:55
For meg er det viktig at jeg føler at jeg og hesten har det bra sammen. at kommunikasjonen er positiv for begge parter, og at vi jobber på et nivå som begge to er komfortable med.
Det er viktig for meg at hesten min kan en ting skikkelig og er trygg på å gjøre denne tingen før jeg fortsetter med en ny øvelse. jeg mener derfor at jeg har to hester, som av person er veldig forskjellige, men som er trygge på de nivået de befinner seg på til en hver tid. Og at de er åpne og trygge for å gi meg tilbakemeldinger når det er noe som er bra og morsomt, eller skummelt og ukomfortabelt.
Jeg blåser i om en person har masse utstyr, dyr stall og strøkne hester, eller om stallen er slitt, utsyret er slitt og hesten ser "stygg" ut, så lenge eier trives, hesten trives, begge to er sunne og friske og forholda rundt dem er trygge. for meg fins det bra eiere og dårlig eiere, og dette henger sammen med innstilling ikke økonomi.
Sånn forsøker jeg også å holde hestene mine. jeg har ikke så mye penger til bruk på hest, men jeg passer på at hestene mine får alt det de trenger av livsnødvendigheter. det betyr at jeg har lite matchende utstyr, og at noen ting deles på, men at jeg aldri tenker penger når det gjelder for, dyrlege eller sko.
jeg er opptatt av at hestene mine skal ha det så optimalt helsemessig som mulig. de som trives på utegang får det, men om jeg har noen som liker en god varm stall, så skal de også få dette. Jeg har plass og mulighet til begge deler.
Jeg eier ikke konkurranseinnstinkt eller sans for timeplanjobbing. Mine hester har derfor varierende grad av trening, men får mye mosjon pga stort uteområde. Når jeg jobber, jobber jeg så lenge som det er hensiktsmessig og positivt den dagen. deretter avslutter jeg. Hovedmålet med treningen er at vi skal gjøre noe mer enn vi gjorde sist trening. Noen treninger lærer hestene mye nytt, andre ganger nesten ingenting. Hestene mine og jeg kommer nok aldri til ol.. men ingen av oss kommer til å savne det heller..
Jeg har oppriktig tro på at mine hester trives sammen med meg og min familie, og det er ekstremt viktig for meg å kjenne at det er sånn! så lar jeg naboer og venner jobbe på den måten som de trives med...

LisaFi
05-02-2007, 22:20
For meg er navnet "horsemanship" amerikansk og glorifisert og trademarkifisert og kommersielt.

Selv om det bitvis er fine tanker der, er det alt for mange som skal ha en del av kaka og sko seg på at byfolk (folk som ikke egentlig er oppvokst med dyr) plutselig skal drive med store farlige dyr for rekreasjonens skyld.

Derfor steiler jeg litt når folk bruker engelske ord om normal håndtering av dyra og innsikt i deres natur og psykologi.

Og når man skal selge spesielt utstyr og videoer og gud vet hva for at folk skal kunne få det "riktig til" , da steiler jeg enda mer...

Men ellers er tanken sikkert helt fin, bortsett fra det kommersielle, altså..

Flashback
05-02-2007, 22:22
Å ha god kontakt med hesten din, gjensidig vennskap og ha det gøy. :mrgreen:

Og forresten. Respekt av hesten og mest mulig hesteforståelse kommer av se fra hestens synsvinkel. ;-)

Sol
05-02-2007, 22:25
Neimen frøken Lisafi da.. dette skulle jo være en tråd som IKKE skulle bli en diskusjon om begreper.. men om de tingene som trådstarter la innunder begrepet.... fnis..

EldingogHvammur
05-02-2007, 22:27
For meg er navnet "horsemanship" amerikansk og glorifisert og trademarkifisert og kommersielt.

Som sagt er ikke begrepene så veldig interessante. Kall det hva du vil for min del.

LisaFi
06-02-2007, 15:57
Jamen, for meg er det ingenting som heter DET!

Jeg driver med hest, jeg, håndterer dem som jeg finner det naturlig, og varierer utstyr etter behov.

Kan ikke kalle det noe spesielt av den grunn..

Men jeg er GANSKE så opptatt av at de skal få lov til å være hester, bli forstått på sine egne premisser, og at de skal ha det så bra som overhodet mulig der vi er...

Sol
06-02-2007, 16:28
du er rett og slett SØT du LisaFi.. og en av de som virkelig kunne lære NH-frelste ett og annet om hva det EGENTLIG dreier seg om!

EldingogHvammur
06-02-2007, 20:12
He, he, jeg burde visst at det kom til å bli diskusjon rundt selve ordene selv om jeg påpekte det i første innlegg. :lol: For meg har det ingenting å si hva vi kaller det. Synes egentlig det er litt rart at enkelte legger så stor vekt på det.

Får skrive litt selv også. Jeg er veldig opptatt av hvordan jeg er og hva jeg gjør med hester og når jeg rir. Som menneske har jeg veldig mange rovdyregenskaper, og i utgangspunktet liten forutsetning for å tolke hestens kroppsspråk riktig. Derfor har jeg det perspektivet at det er jeg som skal lære ting. Jeg er ikke spesielt opptatt av å lære hesten bestemte kommandoer, men synes det blir riktigere å lære meg å presentere det jeg vil slik at jeg gjør meg forstått. Derfor er det sjelden jeg korrigerer. Hvis noe ikke går som jeg hadde tenkt er det jeg som må endre meg. Enten ved å kommunisere på en annen måte eller bli tydeligere i det jeg gjør.

Jeg er totalt nerd på detaljer og eksperimenterer hele tiden med små ting for å se om de gjør en forskjell for hesten. For eksempel hvordan jeg holder tauet, hvordan blikket mitt er, om jeg er soft i hele kroppen, og mange ting som ikke trenger å være fysisk. Ofte gjør forventningen eller det jeg tenker på stor forskjell. Hestene kommer alltid til å vite mer enn meg om disse tingene, så sånn sett er jeg evig student. Det er noe av det som gjør det spennende.

Utstyr legger jeg ikke så stor vekt på, men unngår mest mulig dilldall og tekniske grimer og tau til tusenvis av kroner. Men jeg er veldig glad i taugrimen min og laaangt tau.

Sagitaria
06-02-2007, 22:07
Henger meg på LisaFi jeg :smile:

LisaFi
06-02-2007, 23:20
Og så er jeg også ganske opptatt av at hester må lære seg at mennesker er en egen art, og ikke "reservehester som ser litt rare ut".

At en hest skal være hyggelig mot meg, og klø meg med tennene, som den ville gjort til en annen hest, for eksempel, aksepteres IKKE, til tross for at det menes godt. Jeg er menneske, og skal behandles, respekteres, og vises tillit dertil.

Siden jeg er menneske, og har en ganske så stor hjerne sammenlignet med min gode venn, forventer jeg at den lærer å stole på at det er best at jeg tar avgjørelsene i tvilsomme situasjoner. Dette krever at jeg viser i alle situasjoner at jeg er til å stole på. I den sammenhengen er jobben min å vite hva som kan skremme hester, og unngå det.
Så får vennen min ta seg av det, om min avgjørelse består i å komme oss vekk derfra fort som f, for eksempel. For vennen min har jo mye mer muskler og fart enn meg.

Vi utfyller hverandre godt, vennen min og jeg,omtrent som mann og kone - "I`ve got the muscles, she`s got the brains"...

Tihi!

Sol
06-02-2007, 23:25
hehe..

Anne&gneistene
09-02-2007, 13:46
Gjensidig respekt, gjensidig tillit.