PDA

Se full versjon : Overvektige unger blir flyttet i fosterhjem.

Karolinee
29-11-2011, 15:53
http://www.dagbladet.no/2011/11/29/nyheter/fedme/overkt/usa/ernering/19206841/

Tror dere det vil ha noen hensikt?

heidi84
29-11-2011, 16:00
En må jo først og fremst se om det ligger noen medisinske årsaker i bunn for overvekten.. Men er det slik at foreldrene ikke klarer å ha et sunt kosthold på ungen, slik som her i Dagbladet; 8 år og 90kg da er det etter mitt hode grov omsorgssvikt!!

At barn kan ha en kilo og to for mye på kroppen synes jeg er helt greit, men blir det sykelig overvekt: ja, da blir jeg rett og slett forb..net!

Bea
29-11-2011, 16:08
Enig med Heidi.

Bea
29-11-2011, 16:11
Det er jo noen tilfeller hvor barnet selv er "problemet" om man kan kalle det det. Ei jente i 1. klasse hvor jeg jobbet paa SFO var veldig overvektig men foreldrene proevde alt de kunne.
Hun fikk bare lov til aa spise to brodskiver, var trist nekte et barn mer mat saa jeg skjonner at det er vanskelig. Om vi ikke passet paa hadde hun fort hele smorboksen paa brodskiva og hun provde div taktikker hele tiden som aa spise paalegget og faa nytt paa eller late som hun ikke hadde spist 2 broedskiver enda osv. De skjonner det jo ikke selv i den alderen saa foreldrene maa nesten klare vaere strenge selv om det er utrolig vanskelig.
Heller fremme mye aktivitet ol, er jo mest dataspilling og tv om dagen har jeg intrykk av.

Lopke
29-11-2011, 16:31
Tror ikke det er løsningen å ta ungene heller :(
Overspising er ikke alltid kun inaktivitet som er årsaken.
Hva med skoler i USA, har ikke de et ansvar? definerer Pizza som en grønsak og serverer ungene pommes frites?
Hver 3 amerkanske unge er feit. Det er absolutt et samfunnsproblem, ikke kun foreldrene.
Og hvem skal ta seg av alle disse ungene som blir fratatt foreldrene??? Jeg tror ikke USA kryr med oppegående forsterfamilier når tilstanden er fraværende i Norge for å si det sånn. Hvem sier at disse ungene får det bedre i et fremmed hjem?

Tvungen opphold på skole/helsefarm med normal kost og aktiviteter burde være veien å gå. Ikke bare barnet men også foreldrene.
Og så må de innføre litt andre kostvaner på skoler først og fremst.

Bea
29-11-2011, 16:59
Enig der..

whisket
29-11-2011, 17:15
Tror det eneste som hjelper er at usa og helsemyndighetene der får realistiske folk. Pizza er blitt en grønnsak, pizza og hamburger er skolemat og junkfood på alle hjørner selv i kirker og religiøse byggninger finner man mcdonals... Hele landet er overvektig, helsemessig og tankemessig. De tror the almighty god skal redde dem fra fettet.

MonaB
29-11-2011, 19:30
Ikke ofte jeg er veldig enig med whisket... Har litt inntrykk av at mange amerikanere rett og slett er litt mindre smarte. Folk med sunt folkevett trøkker vel ikke i seg hamburgere fire ganger daglig og skyller ned med to liter brus? Det er ikke det at de som er overvektige er LITT overvektige heller, enkelte ser jo ut som de har lagret fett for femten vintre fremover.. Det er skremmende, og JA, jeg synes de bør gjøre noe med det, men fosterhjem? Tjah... Er mer for en generell holdningsendring og mer info om kosthold og ernæring i skolene. Er jo tydelig at det skorter et eller annet sted..

Torhild
29-11-2011, 19:44
Siterer: De feite barnas land
Antall overvektige barn i USA er tredoblet de siste 30 åra. Nesten ett av tre barn i USA er overvektige eller lider av sykelig fedme, og tallet øker. Blant barn med afro- og latinamerikansk bakgrunn er nesten 40 prosent overvektige.

Helt utrolig!!!
Først og fremst skulle samfunnet og SKOLENE tatt tak i dette. Kun sunn mat på skolen, ingen pommes frites og hamburgere! Og mer gymnastikk allerede fra 1. klasse, gjerne en time hver dag. Og selvsagt samme reglene i barnehagene!!!

Andrea&Gandur
29-11-2011, 22:10
Minner meg om et program jeg så med Jamie Oliver (Jamie slanker USA). Nitriste greier. Barna visste ikke hvordan grønnsaker så ut engang. Vil anbefale dere å sjekke ut serien.

Harneshaug
29-11-2011, 22:13
Jaja... vi er på god vei her også så det er bare å passe på ;)

heidi84
29-11-2011, 23:45
Men dette er jo omsorgssvikt på høyt plan og ingenting kan rettferdiggjøre det, uansett om det er mindre begavede foreldre eller spise-kulturen sin feill... Barns helse er og blir foreldrene sitt ansvar!

Tibia
29-11-2011, 23:50
Må vel egentlig si meg enig i Heidi84 sine innlegg.

Lopke
30-11-2011, 00:33
Det er det helt klart! men skoler har da også et ansvar?
OG løser det noe å opprette fosterhjem til hmm..... 400 mill mennesker i USA.. hvor mange er unger.. la oss si 100 millioner. og dvs 30 millioner unger er sykelig overvektige da.?

Finnes det 30 millioner fosterhjem? nei!
Kunne man innført litt andre spisekulturer på skoler og andre offentlige etater? Ja!
Kan staten gå som et godt eksempel? Ja
Er presidenten feit? Nei :D

Kan de sette ned pris på sunn mat og ikke selge fastfood til 10 kr? Ja..
Bør vi gjøre det samme i Norge? Ja..

(for vi kommer rett etter...)

T.B.
30-11-2011, 04:28
Veeel, riktignok er det ille i USA, men jeg fikk omtrent sjokk for noen år siden, da jeg var på et Badeland her i Norge.
Min lille flis av en datter skilte seg nesten ut, siden mange av ungene som badet var det jeg vil betegne som "bælfeite". Synd å se at små barn omtent disset av flesk - på "lavkarbo"......?

Ja, "barnemenyer" på de fleste spisesteder er ikke akkurat sunn kost - skal tro hvor ungene har lært seg å IKKE like det meste av sunn kost? - og restaurantene følger opp.
Hellstrøm!!!!

Hovslager
01-12-2011, 13:53
Mere aktivitet er vel løsningen. Ut i skogen og opp i trærne.

Mine unger har ikke vært særlig aktive på idrettsarenaen som små (opp til 12 år) men har hatt typiske idrettsskader allikevel. Og det av å ut og hoppe og opp i trærne. I følge legen hadde jeg gammeldagse barn :D
I dag skal ungene ikke slå seg, ikke skjære seg, ikke ikke, ikke. Så det er ikke lett å være aktiv som liten da.
Vi voksne må, om vi vil at de absolutt ikke skal slå seg, være med ut og følge med.

Mestringsfølelse ser ut til å være undervurdert i oppdragelsen i dag. Og det er mye mestring i å klatre. Eller i å tenne ett bål.

Bea
01-12-2011, 14:11
Veeel, riktignok er det ille i USA, men jeg fikk omtrent sjokk for noen år siden, da jeg var på et Badeland her i Norge.
Min lille flis av en datter skilte seg nesten ut, siden mange av ungene som badet var det jeg vil betegne som "bælfeite". Synd å se at små barn omtent disset av flesk - på "lavkarbo"......?

Ja, "barnemenyer" på de fleste spisesteder er ikke akkurat sunn kost - skal tro hvor ungene har lært seg å IKKE like det meste av sunn kost? - og restaurantene følger opp.
Hellstrøm!!!!

Var nok ytterst faa paa lavkarbo for noen aar siden da dette er forholdsvis nytt i Norge.