PDA

Se full versjon : Han var psykisk syk

NightEffe
29-11-2011, 13:22
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10016366

Hva syns folk om dette?

linn_elvoey
29-11-2011, 13:40
Heh.. at det er noe psykisk GALT med en person som i kaldt blod dreper 77 mennesker, er det vel egentlig ikke nødvendig å svi av millioner for å kunne konstatere...

Bea
29-11-2011, 13:42
Haaper rapporten blir oversett.

Squaw
29-11-2011, 13:49
Det er vel det verste som kan skje for den det gjelder sikkert. Blir jo bare ansett som en gal mann uten forankring i virkeligheten med en slik vurdering?! Det er vel det denne frykter mest? Vet ikke helt hva jeg synes jeg.

Tibia
29-11-2011, 13:52
Dette åpner for forvaring. Trolig vil dette bety at han aldri slipper ut.

Lopke
29-11-2011, 14:10
At han blir dømt til forvaring på psykriatisk hospital på ubestemt tid er positivt fordi det var det siste han selv ville.
At det konkluderes at han bare var en gal skrulling med syke ideer ødelegger hele hans ego og alt han har skrevet. det viktigste for ham tror jeg er å bli hørt, bli lest om og bli tatt seriøst. Det blir han ikke når han "bare er syk".
I tillegg kan han sendes i fengsel når han engang blir "frisk".. ergo blir det for ham en straff som har en ubestemmelig tidsramme.
Hadde han fått 15 års fengsel istedet kunne han vært ute etter 10 år og blitt kjendis og hatt flere rettigheter enn en psykriatisk pasient.

Men at en mann som i årevis har planlagt og spekulert i hvordan han kunne drepe flest mulig virker på meg til å være ganske gjennomtenkt og fult klar over hva han gjorde. Han har jo nettopp gått stille i dørene lenge for at folk ikke skulle oppdage ham. Hadde han ikke vært klar over hvor galt det var det han gjorde ville han vært oppdaget lenge før.

Bare han råtner opp et sted og ikke kommer ut igjen er vel det viktigste uansett..

mallilen
29-11-2011, 14:12
Tja.. Jeg håper nå han blir idømt tvunget psykiatrisk jeg da.
Jeg tror, som Eli, at dette er det verste som kan skje for han personlig. At han blir sett på som gal, som utilregnelig, som SYK.
Han har jo selv sagt at han var forberedt på å tilbringe resten av livet i fengsel. I fengsel med andre mennesker som ikke har vrangforestillinger utav en annen verden, der han fremdeles kan føle seg normal og intelligent.

Breivik er uten tvil stolt. Og så lenge han har stoltheten sin i behold, vil han også være tilsynelatende normal. Det spørs om ikke korthuset raser litt om den stoltheten får seg en knekk, og den mindre friske mannen får komme frem.

Lobotomering ville muligens vært en fornuftig løsning i dette tilfellet? Såvidt jeg kan skjønne trenger vi fler asfaltblandere på autopilot her i landet. Eller noe slikt.

jilmavi
29-11-2011, 14:34
Dette åpner for forvaring. Trolig vil dette bety at han aldri slipper ut.

Nei, nettopp forvaring og fengselsstraff er jo utelukka. Derimot opner det for tvinga psykisk helsevern, som må fornyast av retten kvart tredje år. Skulle han bli erklært frisk på eit seinare tidspunkt, kan han etter ei ny runde i retten bli idømt fengselsstraff, etter det eg forstår.

Sussi
29-11-2011, 14:58
Nei, nettopp forvaring og fengselsstraff er jo utelukka. Derimot opner det for tvinga psykisk helsevern, som må fornyast av retten kvart tredje år. Skulle han bli erklært frisk på eit seinare tidspunkt, kan han etter ei ny runde i retten bli idømt fengselsstraff, etter det eg forstår.

Jeg har forstått det samme som deg . Han vil mest sansynlig bli dømt pga handlingene sine om han " friskmeldes" senere.

whisket
29-11-2011, 15:34
værste for han personlig slik han fremstår, Men overlevende fra utøya tror jeg ser dette veldig annerledes..... Sikkerheten er det jeg lurer på, selvom de sier at det skal legges opp for at det skal være sikkert så blir aldri ett psykiatrisk sykehus like sikkert som ett fengsel, selv ikke sikkret avdeling, Jeg bare lurer, Hjelpepleiere har ikke akkurat så mye å stille opp med for å stoppe han vis han prøver rømme? Da setter vi brått andre liv i fare for å HJELPE han psykisk.

Tvungent vern med døgnopphold: Pasienten må oppholde seg på institusjonen, og kan holdes tilbake der mot sin vilje. Ved rømming kan pasienten hentes tilbake av politiet.

Vi så hvor mye han rakk gjøre før han ble tatt på utøya...

synes det er tåpelig, I mine øyer blir han frikjent for handlingene grunnet diagnose. En diagnose jeg tror han bevist spiller på....

Ennovy
29-11-2011, 15:43
Hvordan i alle dager kan man med litt innsikt i saken og hans manifest, mene at han spiller på disse diagnosene? For det første mener han selv at han er mentalt frisk (veldig vanlig når man har de lidelsene han er diagnostisert med), så å unnskylde seg med det har han aldri gjort. For det andre kan man virkelig ikke mene at man er i nærheten av å være i vater når man dreper så mange på denne måten. At han er beregnende i form av at han planlegger, betyr ikke at han er strafferettslig tilregnelig. Det er vurdert at han er psykotisk og paranoid schizofren. Du begår ikke slike handlinger uten å være sprøyte gal.

Den største straffen han kan få er hvis psykiatrisk behandling fører til innsikt i sine egne handlinger, og dermed anger for det han har utført. Dette vil kreve medisinering i tillegg, noe jeg tviler på at skjer frivillig med det første. Tvangsmedisinering så lenge han ikke er utagerende og til fare for personalet, er vanskelig å få igjennom.

Birgitte&Kongen
29-11-2011, 16:24
At han skjønte at det han planla (og gjorde) var galt (men, som han selv har sagt, "nødvendig") og noe enhver annen person som ikke skjønte hans forestillinger ville "tyste" på ham for umiddelbart, går ikke nødvendigvis på akkord med en diagnose som PS. Det jeg syns blir interessant å vite (hvis allmenheten noensinne faktisk får vite det), er hvor lenge denne psykosen har vært tilstede. Hvis man i det hele tatt kan dra en paralell til en annen sinnsyk ting de siste hundre årene; Hitler gjemte konsentrasjonsleirene sine for en hel verden i lang tid, og det er da vel ikke så stor tvil om at han hadde en vrangforestilling eller to?

Han tror ikke selv han er syk og vil ikke bli sett på som det heller, men samtidig så er det vel ganske sikkert at hans forestillinger om verden og Norge og seg selv er nettopp sinnsyke og, for den jevne mann i gata, fullstendig umulig å forstå at det i det hele tatt er mulig å ha slike tanker, for ikke å snakke om rettferdiggjøre dem. Når man går henn å tror man kan bli regent av Norge og europa, at Norge skal deles inn i reservater med avlsmål og at "alle andre" er blinde for hvor viktig og bra dette er for oss så har man nødvendigvis vrangforestillinger av en skala det er en stund siden man har sett i dette landet..

Jeg sier ikke at jeg er fullstendig enig med rettpsykaternes rapport, men nå er jeg heller ingen ekspert (og det er det vel ikke så altfor mange av oss som er heller, uten at jeg mener det negativt mot noen som har skrevet her på forumet før meg, jeg mener generelt i Norge), så i denne situasjonen velger jeg å stole på de instansene vi har her i landet.

Jorryt
29-11-2011, 21:01
Jeg er ingen psykiater, ei heller har jeg (heldigvis) aldri møtt eller snakket med Breivik selv. At han nå tvinges til behandling på psykiatrisk institusjon kan vel ikke komme overraskende på noen, hvis man tenker seg om.
Jeg har forstått det slik at hvis han erklæres frisk noen gang, så kan han overføres til soning i fengsel fordi han vurderes som farlig for samfunnet.
Jeg skjønner at pårørende og andre berørte reagerer på at han skal vurderes hvert 3 år, men man må jo forholde seg til regelverket som finnes, og de lover og regler som gjelder i Norge i dag. De gjelder jo for alle, også terrorister.

T.B.
30-11-2011, 00:22
En utbredt misforståelse hos mange (ikke noen her, ser jeg), er at psykiatriske pasienter er "dumme".
Har i årenes løp møtt en del pasienter som er lynende intelligente, men "sprøyte gale" - samtidig, og de har vært veldig syke.
Det er ikke uten grunn at begrepet "Den gale professoren" har oppstått.

Da jeg jobbet på Gaustad var jeg en gang på "Sterken" der, da en av gutta hadde vrikket ankelen, og han måtte tapes. Kan love at jeg ble passet godt på av personalet.
Har jobbet i 4 år på Dikemark, men var ikke på "Sterken". Folka som jobber der er dyktige.

Ja, det passet nok ikke ABB å få en alvorlig psykiatrisk diagnose, men ante meg at det ville komme, siden advokaten hans hele tiden har sagt at "han har en virkelighetsoppfatning som bare er forståelig for ham selv".

-Marit Petra-
30-11-2011, 10:28
Denne konklusjonen kom vel neppe som et sjokk for de fleste. Jeg synes det er positivt at han faktisk fikk denne diagnosen, så han kan behandles for sykdommen (selv om dette evt. skulle vise seg å være et dødfødt prosjekt). Tross alt er han fortsatt et menneske, og det at han bevisst gikk inn for å skjule seg, er vel ikke nødvendigvis et tegn på at han er frisk? Nå er jeg slett ingen ekspert på området, men har fått med meg at schizofrene ofte kan være svært intelligente, selv om de lever med vrangforestillinger av en annen verden.

Vestbø
30-11-2011, 10:41
Denne konklusjonen kom vel neppe som et sjokk for de fleste. Jeg synes det er positivt at han faktisk fikk denne diagnosen, så han kan behandles for sykdommen (selv om dette evt. skulle vise seg å være et dødfødt prosjekt). Tross alt er han fortsatt et menneske, og det at han bevisst gikk inn for å skjule seg, er vel ikke nødvendigvis et tegn på at han er frisk? Nå er jeg slett ingen ekspert på området, men har fått med meg at schizofrene ofte kan være svært intelligente, selv om de lever med vrangforestillinger av en annen verden.

Signeres. Jeg bodde en gang sammen med en person, som forøvrig var en av Norges høyest utdannede innenfor et visst område - og denne personen viste seg til slutt å være schizofren, da vedkommede sluttet å ta medisinene sine ble det nemlig fart i sakene.
Altså er psykisk ubalanse ikke det samme som å være uintelligent.

MBK
30-11-2011, 11:16
Jeg gir FAEN i om den fyren er frisk i hodet eller ikke - det avgjørende er at han aldri, aldri, aldri slipper ut. Mye verre var de jævla mediene som serverte sjokkoverskrifter lenge før rapporten var offentlig - det gjorde iallefall at det meste av ettermiddagen min ble tilbragt i senga i fosterstilling. Hadde satt pris på en noe mer forsiktig beskjed ja.

mallilen
30-11-2011, 11:23
Jeg stemmer for å sleppe'n laus jeg. Uten beskyttelse.

Heffalompen
30-11-2011, 11:37
Ja dette var vel ikke akkurat overraskende. Hvem ved sine fulle fem ville greid å gjøre noe slikt uten å eie noe anger etterpå og forklare at han kun gjorde det av kjælighet til folket sitt. Jeg håper han aldri slipper ut i samfunnet igjen, og i psykiatrien kan han jo bli på ubestemt tid og livet ut om nødvendig, mens i fengsel er det vel max 21 år? Personalet på sikkerhetsavdelinger har spesiel utdannelse/opplæring i hvordan man skal håndtere utagerrende eller farlige pasienter, og de er alltid mange på jobb samtidig. Og ABB vil uten tvil, om han blir idømt tvunget psykisk helsevern, bli sendt til 1 av de 3 høysikkerhetsavdelingene vi har her i landet, som er tilpasset særs pasienter i "høysikkerhetssonen". På den andre siden så er det også en reel mulighet om at han en dag vil bli en fri mann om han blir frisk. Slik jeg har forstått det så var han fra før syk, men også psykotisk i gjerningsøyeblikket. Så da var han ikke strafferettslig tilregnelig når det skjedde. Men kommer han under behandling og blir "bra" (mange med diagnosen Paranoid Scizofreni lever et godt og normalt liv ute i samfunnet med riktig medisinering), kan han da måtte sone for noe han gjorde da han var "syk"? Har ikke helt forstått dette her, men i landet vårt kan vi ikke straffe syke mennesker. Og siden han var syk og strafferettslig utilregnelig i det øyeblikket han utførte handlingen, så kan han vel ikke bli straffet for det i ettertid hvis han en dag blir frisk nok til å kunne skrives ut? Og blir han frisk nok så kan de vel generelt sett ikke holde han tilbake under tvunget psykisk helsevern. Jeg har ingen tro på at han noen gang vil slippe ut som en fri mann, men jeg er redd det en dag vil skje.....

Lopke
30-11-2011, 11:48
Jeg gir FAEN i om den fyren er frisk i hodet eller ikke - det avgjørende er at han aldri, aldri, aldri slipper ut. Mye verre var de jævla mediene som serverte sjokkoverskrifter lenge før rapporten var offentlig - det gjorde iallefall at det meste av ettermiddagen min ble tilbragt i senga i fosterstilling. Hadde satt pris på en noe mer forsiktig beskjed ja.

Kanskje jeg tråkker litt feil nå, men hva mener du med sjokkoverskrifter??

MBK
30-11-2011, 11:54
Kanskje jeg tråkker litt feil nå, men hva mener du med sjokkoverskrifter??

Beskjeden om at han var "strafferettslig utilregnelig" kom ut på VG med stor, tjukk rød skrift flere timer før kl 13 - da rapporten skulle komme. Sannsynligvis en bagatell, men når man er litt trøkka ned fra før, så sitter man og venter på at kl skal bli 13, forbereder seg på det, forbereder seg på å få ting litt inn med teskje - og så får man DET slaget i trynet når noen har lekket til pressen, som slår det opp stort før man får sukk for seg. Sikkert en bagatell som sagt, men flere AUFere med meg følte det sånn i går.

Lopke
30-11-2011, 13:44
Altså mulig jeg er ufølsom nå, men at overskriften kom før kl 13 og ikke kl 13 kan ikke ha det store å si.. Alle visste at resultatet av den psykologiske vurderingen ville komme ganske snart. Hvis man ikke ville lese om det bør man ikke gå inn på VG, da overskriftene han omhandlet ham de siste dagene, både før resultatet kom og etter.

For det andre fristes jeg til å tro at uansett utfallet (som må følge norsk lov) så må det være folk som føler at han får for mild straff. Uansett hva de hadde skrevet.
Hadde han fått 21 år som er norges strengeste straff, så ville det også vært et hån. For etter deler av tiden ville han i teorien kunne vært en fri mann og gjort opp med staten og tatt sin straff. Han ville derfor hatt samme rettigheter som deg om meg innen tenkbar fremtid. I mellomtiden kunne han hatt erhvervet seg både utdannelse og kanskje hatt krav på andre goder (på min og din regning)

Jeg har problemer med å ta inn at kjente massemordere og seksualforbrytere vi leste om på tidlig 90 tallet nå er frie mennesker. Kanskje ikke noe den "yngre" garden husker, men jeg tror flere enn meg husker mange tidligere saker der disse folka nå vandrer fritt i samfunnet. Folk jeg mener skulle hatt livstid.
Hvis man blir skuffet over at han "kun" er diagnosert som psykisk syk under en av de tyngste diagnosene det er mulig å få og derfor kan bli sittende innelåst på ubestemt tid, så har man kanskje heller ikke skjønt at dette også kan være positivt.

MBK
30-11-2011, 13:55
Du er ikke ufølsom Lopke, du har bare ikke mistet din beste venn på Utøya, og jeg har respekt for det, absolutt ;) Sm jeg skrev - sikkert bare en bagatell. Problemet var at det IKKE skulles lekkes til pressen for bistandsadvokatene fikk varslet. Det skjedde altså likevel.

Birgitte&Kongen
30-11-2011, 14:49
Det skjedde, ja, men man kan dessverre ikke si at det er noe nytt at ting blir lekket til pressen og media i 2011 :-/ Det er alltid noen ikke klarer å holde kjeft. F.eks samme kveld som disse uhyriske ugjerningene ble begått ble gjerningsmannens identitet lekket i pressen, på facebook og twitter lenge før politiet gikk ut med det.

Jeg tror alle vil håndtere (og håndterte..) den psykatriske rapporten forskjellig og på forskjellige grunnlag. Selv mistet jeg et familiemedlem på Utøya og en god venn i Regjeringskvartalet og jeg er "glad" han ble regnet som utilregnelig. For meg hadde det vært værre, og mye mer skremmende, å prøve å forstå hvordan en psykisk frisk person kunne gjort noe så ufattelig. Som sagt så tror jeg det aller, aller viktigste nå er at han aldri kommer ut igjen, uansett hvor han ender opp.

Når det er sagt, og helt på siden, så syns jeg det er forjævlig at store økonomiske og menneskelige ressurser blir og vil bli brukt på en slik person. Antall kroner som i teorien vil bli brukt på "ingenting" de neste tiårene er hårreisende. Og det er oss innbyggere i landet som må ta regningen for hele "kalaset". Det er nok av andre personer og ting disse ressursene kunne blitt brukt på og som samfunnet faktisk ville fått noe ut av.

Linoo
30-11-2011, 16:18
Det jeg tror, er at han spiller taktisk. Han sa at han ble fornærmet, da han fikk denne dommen - rett og slett for å vise at han selv ikke mener dette. Mange som har slike lidelser er ikke glad i å innrømme det, slik som han står frem nå. Men så kan ikke Norge endre lovene, og lovene i Norge skal følges til punkt og prikke - uansett.

Lopke
30-11-2011, 16:39
jeg kan bare ikke skjønne at en innsatt syk eller ikke syk skal ha RETT på, mosjonsrom, internett, film, lesestoff osv osv....!!!!!

June og Travern
30-11-2011, 17:04
jeg kan bare ikke skjønne at en innsatt syk eller ikke syk skal ha RETT på, mosjonsrom, internett, film, lesestoff osv osv....!!!!!

Noe synes jeg de har rett på, feks mosjonsrom men internett ? ABB er jo ganske opptatt av internett og spredning av manifest osv så der burde de virkelig gripe inn og unngå at han ikke får skrevet noe på nett noe sted noen gang. Han burde jo ei heller ha tilgang til feks VG og Dagbladet siden de avisene skriver mye om han og helt sikkert kommer til å skrive om han lenge enda.

Suser rundt med Tapatalk på iPad

Sussi
30-11-2011, 18:30
Det som undrer meg er at så mange rundtforbi kan sette psykiaterens diagnoser under tvil. Disse menneskene er utdannet for å kunne kartlegge dette og jeg har i alle fall ingen kompetanse til å betvile de sakyndige.

Lopke
30-11-2011, 21:06
Nei si det du Sussi, er helt enig.
Og så er det vel heller ingen av oss som har lest de 250 sidene med analysen heller.
Tviler på man egentlig kan diagnosere ut fra hva VG velger å fortelle oss :D

MBK
30-11-2011, 21:17
Vet ikke VG alt da ;) hehe

Anananas
30-11-2011, 21:38
En ting er sikkert, og det er at man ikke skal tro alt media skriver og kommer ut med. Har noen av dere sett siste episode av "Overeksponert" på NRK? Kan være lurt.

Så lenge han aldri slipper ut og blir fri - er jeg fornøyd.

SaraM
30-11-2011, 21:56
Hvordan i alle dager kan man med litt innsikt i saken og hans manifest, mene at han spiller på disse diagnosene? For det første mener han selv at han er mentalt frisk (veldig vanlig når man har de lidelsene han er diagnostisert med), så å unnskylde seg med det har han aldri gjort. For det andre kan man virkelig ikke mene at man er i nærheten av å være i vater når man dreper så mange på denne måten. At han er beregnende i form av at han planlegger, betyr ikke at han er strafferettslig tilregnelig. Det er vurdert at han er psykotisk og paranoid schizofren. Du begår ikke slike handlinger uten å være sprøyte gal.

Den største straffen han kan få er hvis psykiatrisk behandling fører til innsikt i sine egne handlinger, og dermed anger for det han har utført. Dette vil kreve medisinering i tillegg, noe jeg tviler på at skjer frivillig med det første. Tvangsmedisinering så lenge han ikke er utagerende og til fare for personalet, er vanskelig å få igjennom.

Det som undrer meg er at så mange rundtforbi kan sette psykiaterens diagnoser under tvil. Disse menneskene er utdannet for å kunne kartlegge dette og jeg har i alle fall ingen kompetanse til å betvile de sakyndige.

Gidder ikke skrive noe selv når dere har fått ned alt jeg tenker ;-)

stino89
30-11-2011, 22:16
Uff, jeg skal ikke prøve å mene så mye her. Jeg har tillit til at rettspsykiaterne har gjort jobben godt - de har hvertfall "litt" mer kompetanse til å si noe enn oss hjemme i stuene.

Jeg synes det er helt greit om han blir dømt til psykisk helsevern, men dette er jammen til å bli forvirret av. I den ene artikkelen sies det at han kan holdes innelåst livet ut (http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.7896082), en annen at han kan få slippe ut om fem år (http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7897309). Videre er det visst ikke helt skjelden at folk rømmer fra Dikemark, i følge denne artikkelen (http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10024130). Det er litt skremmende synes jeg.

Det blir litt vanskelig å forholde seg til det hele, så jeg tror jeg skal sitte på gjerdet en stund uten å ta så mye stilling. Det er mye synsing i mediene nå, og litt vanskelig å fatte hvordan dette skal fungere i praksis om han blir dømt til psykisk helsevern. Jeg bryr meg mindre om hvordan han har det, hvilken diagnose han har eller ikke har, hvor han blir innelåst etc, det jeg synes er viktig er at folk skal få føle seg trygge for denne mannen. Om han slipper ut kommer det til å skape masse frykt - uavhengig av om han er farlig eller ikke - og det synes jeg ikke folk fortjener.

Ennovy
01-12-2011, 01:14
Det blir garantert strengere sikkerhetstiltak for ABB enn andre pasienter har hatt på Dikemark. Han kommer ikke ut om fem år, det sier seg selv. Media liker dog å hause dette voldsomt opp.

stino89
01-12-2011, 02:24
Det har du sikkert rett i Ennovy, og akkurat nå er det så mange som snakker uten å ha tenkt seg om og synser i alle retninger. Derfor velger jeg å avvente litt før jeg mener så alt for mye om temaet. Jeg er sikker på at de riktige menneksene tar de rette beslutningene - selv om jeg blir litt forvirra.

T.B.
01-12-2011, 05:20
Har ikke orket/giddet lese ALT det som stod om ABB i avisene i dag, bla mer eller mindre velfunderte betraktninger om psykisk sykdom, som det tydelig er lite kunnskap om og mye fordommer omkring.

Kan nevne et par eksempler:
En i klassen min gikk ut av gymnaset (som det het den gangen) med 13 av 14 6'ere og en 5'er (i gym). Alle spådde ham en lysende karriere - men da jeg traff ham igjen noen år senere, var han pasient på psykiatrisk institusjon.
En pasient jeg behandlet på psykiatrisk sykehus var arving i et stort familiekonsern i millionklassen, og et skolelys. Han hadde dessverre utviklet schizofren paranoid psykose, og mente seg forfulgt og overvåket av CIA, KGB og FBI - samt av utenomjordiske, som ville "stjele hans enestående hjerne" ved at han ble bestrålt. Ingen vits i å si et ord om at han kanskje tok feil, og siden han likte å få "nøytral massasje", måtte jeg være meget forsiktig, samt følge hans minste instruksjon om hvor og hvordan han skulle behandles. Stort sett var han fornøyd, og avdelingen hans mente at han hadde nytte av behandlingen - men gu'hjælpe meg for et spetakkel det ble de par gangene jeg ikke "fulgte ordre", og ble dermed ansett for å være "i allianse" med hans forfølgere - og det ble laaange pauser i behandlingen - inntil han anså meg for å være "trygg" igjen - siden han egentlig likte å få fysikalsk behandling. Kan love at behandlingen av denne pasienten foregikk i nøye samarbeide med avdelingspersonalet, og i noen perioder måtte det være personale tilstede, siden han kunne bli voldelig. Og for å si det sånn: Han var absolutt ikke aktuell som rytter, selv om terapiridning kan hjelpe mange.

Siden ikke to tilfeller av psykisk syke er like, skal jeg ikke uttale meg om ABB - men jeg fikk et par flashbacks til disse to tilfellene - bare for å si noe om hva psykisk sykdom kan være.

Ser at de vurderer å beholde ham på Ila, og tilknytte psykiatrisk kyndige dit, siden de allerede har tilrettelagt stedet for hans sikkerhetsnivå, i stedet for å måtte bygge om mye på "Sterken" på Dikemark - det er etter min erfaring en fornuftig praktisk løsning.

Jorryt
01-12-2011, 09:47
Pressen er jo interessert i å tjene mest mulig penger, så de maler jo på de overskriftene som selger. Ja, lovverket åpner for at slike pasienter KAN slipper ut om 3 år, eller 5 år eller 10 år, for den del. Men, alle som vil skjønen, skjønner jo at denne mannen slipper aldri ut fra den institusjonen han blir plassert i, så lenge han fremdeles hevder han skal bli enehersker i VEst Europa, og drepe x antall hundre/tusen personer. Om han blir dømt til fengsel eller behandling spiller ingen rolle for meg, så lenge denne sprøyte gale mannen aldri slipper ut igjen.
Ja, det kan hende at 9 av 10 som dømmes til tvungen psykisk helsevern slipper ut etter få år, men NOrge har aldri sett sett et lignende tilfelle som ABB, så det er ingen å sammenligne med. Drapsdømte som får 21 år sitteer heller ikke i fengsel i 21 år, mange slipper ut etter ca 10 år. MEn, igjen, ingen kan sammenlignes med ABB, så det er ikke relevant hva som har skjedd med andre med samme diagnose/dom

flaana
01-12-2011, 11:54
Det som egentlig skulle vært gjort med denne fyren her, egner seg ikke på trykk.

Håper han aldri blir så 'frisk' at han slipper ut...

mallilen
01-12-2011, 17:27
Joda. Slepp fyren løs uten vakthold. Koster samfunnet mindre også.

T.B.
02-12-2011, 03:41
Tjahh - hva med en "handletur" i sjappene et par kvartaler unna moskèen på Grønland - skal tro om han tør det....
Skal tro hvor mange millioner denne fyren kommer til å koste OSS...??

Harneshaug
02-12-2011, 03:59
Om han blir erklært "frisk" så slipper han ikke ut, da er han frisk nok for fengsel. Resten er bare mediahauising.....

Ennovy
02-12-2011, 08:26
Hvorfor skulle det være spesielt farlig for han på Grønland????

Anananas
02-12-2011, 09:38
http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7899941

Birgitte&Kongen
02-12-2011, 12:31
Tjahh - hva med en "handletur" i sjappene et par kvartaler unna moskèen på Grønland - skal tro om han tør det....
Skal tro hvor mange millioner denne fyren kommer til å koste OSS...??

Signerer det første der som en god idé. Og det siste og, men mer som et "huff ja.."

T.B.
02-12-2011, 23:35
Fordi i området rundt Grønland er det flere som har sagt at de vil "ta" han - i motsetning til på Vindern....
Regner med at de fleste skjønte at dette var en (morbid) spøk.

Ser at flere - bla politikere - ikke har særlig greie på psykiatri - siden de ikke tror at en "sinnssyk mann kan legge planer i årevis" - det kan jeg underskive på at de kan.

Kan ta et eksempel: En godt voksen mann hadde vært innlagt i nesten hele sitt liv, etter at han som tenåring hadde prøvd å ta livet av sin mor. Så ble han - endelig, for hans vedkommende - ansett som ferdig behandlet og ikke lenger til fare for seg selv eller andre og utskrevet. Det første han gjorde, etter ca. 40 års innleggelse kan dere bare gjette...

Synes forøvrig "synd" på ABB når/hvis han blir medisinert, og kanskje får bare en litt mer realistisk virkelighetsoppfatning, så han SKJØNNER hva han har gjort.
Får håpe det psykiske helsevernet tar denne "faren" i betraktning og kan takle noe sånt.

Ennovy
02-12-2011, 23:45
En spøk at han bør gå seg en tur eller en spøk at folk på Grønland vil drepe han i motsetning til de på Vindern?

T.B.
03-12-2011, 03:24
Veeel - kort tid etter ugjerningen ble det sagt, offentlig og til norsk media - av folk rundt Grønlands-området - at han ikke burde vise seg der - hvis han ville beholde livet.
Siden noen her på FH - litt "spøkefullt" antyder at "en billig løsning på problemet" er å slippe fyren løs - hvorav man ikke kan misforstå utfallet av dette - så er Oslo-øst et område i byen som er mer sannsynlig for at han "forsvinner" enn andre.

For å si det sånn: I de årene jeg jobbet i psykiatrisk institusjoner og bla. kjørte pasienter til sine hjemadresser når de skulle på permisjon, var det oftere at jeg hadde personale med i bilen hvis pasienten skulle ha permisjon i Olso-øst enn Oslo-vest. (Kanskje like greit at pårørende ikke visste at pasienten var på permisjon...)

Man kan ha fått en viss innsikt i psykiatrien siden 1980.

Saken med ABB er så spesiell og grotesk at den savner sidestykke - selv om jeg også har vært i kontakt med "psykotiske mordere".
Akkurat nå er jeg glad at jeg ikke lenger er i jobb som fysioterapeut i tung-psykiatrien.

Veel - jeg tviler på at fysioterapi og rideterapi er noe som er "anywhere near" hva ABB har i tankene - eller som hans voktere og behandlere overhodet vurderer.

Ellers er jeg vel i samme gruppe som de som mener at "den mannen må aldri slippes fri!"

Ennovy
03-12-2011, 08:56
Det der må være noe av det mest fordomsfulle pisspreiket jeg har lest her inne på lenge. Som om han ligger dårligere an hos innvandrere enn hos andre folk? Ja, det var vel et par idioter som uttalte seg på tv om dette, men om du innbiller deg at ikke folk på beste vestkant er kompetent til å ta livet av han, tar du skammelig feil. De bare unngår å uttale seg på tv (og det er jo ikke en vinkling media ønsker anyway). Kanskje du burde forsøke å få fatt i informasjon som er litt mer nyansert? Hørt om AUF-ungdommer som har truet en ung jente grunnet en facerape? Fikk du med deg at hun ble banket opp som følge av samme hendelse?

Men "fint" å se at medias strategi om å skape fremmedfrykt og fordommer funker da. Du er forresten veldig dyktig på å få stappet mest mulig (kjent) informasjon inn på kortest mulig plass.

T.B.
04-12-2011, 03:08
Hehh - ja, kanskje en bold rype- eller reinjeger fra Vestkanten så for seg at han ble sluppet fri på vidda - uten rød lue, siden han har så ufattlig grundig har degradert denne kant av byen.....

Nå håper jeg at de fleste her inne skjønner ironien.

Hvis man har hatt å gjøre med psykiatrien siden 1980, har man erfart en del i praksis.
Men når folk fikk vite at jeg jobbet i psykiatrien, var ofte første spørsmål: Hvor ofte har du blitt slått ned?
Og mitt svar: Aldri.
Hvis man har utdannelse og praksis, har man fått en del faglig kunnskap - og fakta - som man forholder seg til.
Dette har ikke noe med media å gjøre, og informasjon fra andre kilder enn selv-erfart, har jeg ikke hatt behov for å innhente.

Ellers gjentar jeg bekymring for ABB's mentale helse hvis han blir medisinert, og får den aller minste faktiske innsikt i sin ugjerning - det vil være straff nok - uansett hvor han havner. Vil da tro at han må bevoktes døgnet rundt - med fare for at han vil "selvdeterminere" = ta selvmord.

Det er forøvrig ca. 17 år siden jeg hadde tjeneste på "transporten" og bla kjørte klienter hjem til permisjon.
Hva jeg erfarte som fakta, kan vel ikke andre vurdere, som ikke har hatt samme jobb, selv ikke i nyere tid.

For noen år siden hadde vi med en deltager fra "Sterken" til "Sommerfestivalen for psykiatriske pasienter" - han hadde med seg 8 personale, men fikk en fin uke, og fikk være med på positiv idrettslig aktivitet.

Birgitte&Kongen
04-12-2011, 03:29
Det der må være noe av det mest fordomsfulle pisspreiket jeg har lest her inne på lenge. Som om han ligger dårligere an hos innvandrere enn hos andre folk? Ja, det var vel et par idioter som uttalte seg på tv om dette, men om du innbiller deg at ikke folk på beste vestkant er kompetent til å ta livet av han, tar du skammelig feil. De bare unngår å uttale seg på tv (og det er jo ikke en vinkling media ønsker anyway). Kanskje du burde forsøke å få fatt i informasjon som er litt mer nyansert? Hørt om AUF-ungdommer som har truet en ung jente grunnet en facerape? Fikk du med deg at hun ble banket opp som følge av samme hendelse?

Men "fint" å se at medias strategi om å skape fremmedfrykt og fordommer funker da. Du er forresten veldig dyktig på å få stappet mest mulig (kjent) informasjon inn på kortest mulig plass.

At folk uttaler seg trenger da virkelig ikke være på grunnlag av hva media har skapt av fordommer og frykt?! Før man vet hva slags erfaringer de forskjellige har plukket opp i løpet av livet sitt så burde man kanskje la være å angripe?

Syns det er interessant å lese om erfaringene dine, T.B. Psykiatri har alltid interessert meg litt over gjennomsnittet (dessverre ikke "skoleflink" nok på vgs til å pelle meg inn på psykologutdanning eller noe i den duren). Har jobbet en del med terapiridning selv og sett en del personer og tilstander som har vært interessant og spennende, men selvsagt ingen ting i nærheten av det man finner på de "heftige" avdelingen på eks Dikemark og Gaustad. Men nok til å finne det interessant iallefall :)

T.B.
04-12-2011, 05:11
Ja, siden jeg i alle år jobbet med ridning som terapi, har jeg opplevd mange gode erfaringer - men jeg hadde jo også pasienter "på benken", som måtte behandles med aller største varsomhet, og som jeg aldri ville turt å ta med i Stallen - selv om de kanskje ville ha opplevd dette som et positivt tiltak. Men det var ikke mulig å få nok personale fra avdelingene med på dette - det ville svekket sikkerheten i avdlingene mht. annet personale.
Sånn var det bare.

Men så har jeg hatt med hundrevis av pasienter å gjøre, og de aller fleste har vært langt fra farlige - og mange har hatt god effekt av mine tilbud innen ridning - samt svømming, skiturer, alpinkjøring, ballspill og mye annet innen sunn fysisik aktivitet.

Ja, jeg hadde en ung jente til behandling, og hun var med på alt jeg hadde av fysiske tilbud, da hun var sprek som ei loppe - i kroppen, og var slett ikke farlig - for noen. Men i hodet hennes var det et "vepsebol" - stakkar. Hun skravla ustoppelig, med de merkeligste uttalelser og bisarre sammenhenger som bare fantes i hennes forvirrede hjerne. Hun tidde bare stille når hun fikk løpe, så fort hun kunne, på ski eller i terrenget - og heldigvis var jeg (den gang) så sprek at jeg - såvidt - klarte å holde følge med henne.
Dessverre vet jeg ikke hvordan det har gått med henne, for hun ble flyttet til annen institusjon - og i dag hadde jeg ikke klart å følge henne en meter. Men jeg husker henne godt, for etter at vi en gang hadde et skikkelig kappløp på Geilo, fra Prestholtseter til Havsdalen - sa hun, da vi hang pesende over stavene i bånn av slalåmbakken: "Jeg trodde ikke du skulle tatt meg igjen - grattis for å ha trena meg! Nå skal jeg treffe James Bond, for han har sendt meg signaler, via CIA om at vi skal møtes!" - Jeg overlot til medfølgende personale å ta seg av denne "avtalen" - og de fikk en temmelig heftig natt, siden dama skulle ut og møte J.B.....

Denne unge jenta var "besatt" av James Bond, og hadde ingen realitetsorientering, da hun trodde at hun var "med" i filmene - sprek og vakker, som hun var.

Jeg gjør oppmerksom på at disse historier stammer fra ca. 80-tallet, og er omskrevet slik at de ikke er gjenkjennelige.

At ABB har vrangforstillinger om mangt og mye - det er helt klart, og hvorvidt det er å ønske at han - med medisiner - får innsikt i sine uhyrlige gjerninger - bør man vurdere å iverksette.

Det jeg skrev om pasienten som var totalt hinsides normal virkelighet, var faktisk "lettere" å behande når han enten var umedisinert - og dermed "blomstret" i sine paranoide verden - eller var tungt medisinert, så han var så sløv at han ikke reagerte på noe. Han var "skummel og farlig" når han var "delvis medisinert", i perioder da man prøvde ut hvor hans grense-medisinering lå.

Vil tro at ABB ligger i omtrent denne kategorien av pasient - og selv om jeg ikke har vært i nærheten av tilsvarende psykisk sykdom OG kriminell handling, vil jeg tro at det personale som skal ivareta ham, har minst like mye erfaring, og kunnskap innen psykisk helsevern - som jeg har fått et lite innblikk i - som en skarve fysioterapeut.

Å uttale at jeg ikke har peiling og skriver "pisspreik" - sagt av annen innskriver, får man bare vurdere ut fra hva jeg har "utlevert" av erfaring gjennom over 30 år i psykiatrien.

Ja, at jeg valgte å jobbe som fysioterapeut i psykiatrien, var pga. at jeg - for mange pasienter - gjorde en forskjell - en vei videre og en kropps- og verdi-forståelse, gjerne med hester, som fikk dem til å jobbe videre med sine liv.

Jeg har aldri skilt mellom øst- og vest-bydeler på prisipielt grunnlag - men har opplevd det ganske reelt og praktisk - og at det er "politisk ukorrekt" er jeg fullstendig klar over.

Vil tro at ikke mange her har hatt jobb som pasient-sjåfør i psykisk helsevern, og kan uttale seg om hvordan avdelingspersonalet vurderer sikkerheten ved hver transport. Det har jeg faktisk geie på, selv om det stilles spøsmål om dette.

Og bare så det er sagt: Det går helt greit - i 999 av 1000 transporter.

Hvis noen er interessert, kan jeg si noe om hva som gikk galt ved transport nr. 1000 - på pm.

Ennovy
04-12-2011, 12:16
Det går an å ha erfaringer selv om man ikke har arbeidet med terapiridning, fysioterapi, psykiatrien og er deltidsbruker av rullestol. Det går også an å ha erfaringer uten å ha runda 50. Man kan faktisk også vite en hel del om sikkerhetsvurdering av transport av psykiatriske tilfeller også uten selv å ha sittet i bilen. Eller om psykiatriske pasienter/fanger.

Psykiatrien har forøvrig endret seg en del fra 80-tallet, deriblant også medisineringen. Det er mye mellom pillefjern og medikamentfri, og selv om det å finne korrekt dose og kombinasjon av medikamenter fremdeles tar noe tid, er legemidlene i dag en god del bedre enn de var på 80-tallet. Dagens antipsykotika er en forbedret utgave (selv om noen fremdeles får førstegenerasjons fordi det funker best for de), og sjansen for at de med dagens midler kan fungere tålelig bra når de er korrekt medisinerte, er høyere.

Medisinering av ABB er det for tidlig å si noe om, men dersom de prøver seg på å tvangsmedisinere han, vil jeg tro at dette vil bli dratt opp for retten. De har foreløpig ikke rapportert om utagerende atferd, og så lenge han ikke er til fare for seg selv eller andre, er det ikke bare-bare å sette han på tvangsmedisinering. Øker f.eks selvmordsfaren er det selvsagt en ny vurdering. Poenget mitt er at man ikke skal ta det for gitt at han blir medisinert. Foreløpig ser det ikke ut til at han ønsker å medisineres frivillig i hvertfall.

Sikkerheten vil selvsagt være av en helt spesiell art. Ikke bare må han hindres i å kunne skade andre, men andre må også hindres i å skade han. Sikkerhetsrisikoen vil være så mye høyere for han, at jeg ikke engang gidder å bekymre meg for rømningsfaren. Trengs det utbedring av stedet han eventuelt blir innlagt på, så blir nok også dette gjort. Ingen regjering vil være gniene på pengeboka til utbedring for å sikre at ABB får sin straff. ABB er et særtilfelle vi aldri har hatt maken til, så at det pr. i dag ikke ligger et skreddersydd alternativ klart er helt naturlig.

Hvordan jeg vet en del om psykiatri/fengsel er ganske så irrelevant for tråden, da den handler om ABB og psykiatrien, ikke om meg.

At folk uttaler seg trenger da virkelig ikke være på grunnlag av hva media har skapt av fordommer og frykt?! Før man vet hva slags erfaringer de forskjellige har plukket opp i løpet av livet sitt så burde man kanskje la være å angripe?

Det er noe vanskelig å ikke ha fått med seg en god del av erfaringene til T.B. Jeg er selv ganske så langt til høyre rent politisk, men å begynne å dra inn innvandrere i denne saken er rett og slett bare søkt. De er på lik linje som alle oss andre her i landet, berørt av saken, noen mer personlig berørt enn andre.

Det er langt fler enn innvandrere som kunne tenke seg å drepe ABB, og jeg kan virkelig ikke begripe en slik uttalelse. Den er virkelig drøy. At det er skille mellom ulike bydeler er det da ingen som er uenige med, men at det er direkte overførbart til hvor trygg ABB er i området...? Det er fordomsfullt, og jeg ser virkelig ikke relevansen i forhold til ABB. Hvilke erfaringer med muslimer er relevant for å påstå at ABB lever farligere blant dem? Jeg hadde vært enig om ABB var en muslimsk aktivist som erklærte hellig krig mot Arbeiderpartiet, men det er han altså ikke. Det er ikke slik at de etnisk norske står sammen og holder hender mens de snakker om en rettferdig rettssak, mens muslimene sitter å gnikker på våpenet sitt, klar til å plaffe han ned. Det er mange etniske nordmenn som er for dødsstraff, og det er mange muslimer som er i mot det.

T.B.
06-12-2011, 01:46
Ja, ABB har nok ikke noe ønske om å komme tilbake til gården oppi Østerdalen - der er det mange jegere....
Men han har jo antydet at han kan bli "avrettet som royal martyr" - hvis han ikke får mulighet til "selvdestruksjon"....

Og - uten at jeg har den aller minste mulighet til påvirkning av situasjonen - vil jeg foreslå at han forblir på Ila - med tilknyttet psykiatrisk ekspertise, som kommer dit - istedet for at han flyttes til Dikemark, hvor det må gjøres adskillige "tilpasninger" - med gjerder og sperringer, for å holde "pressen" ute.
På Ila er det allerede tilpasset - med adskillig lavere bemanning, men mye høyere sikkerhetsnivå og redusert tilgang til post, mobil og internett.
Denne ABB kommer allikevel til å koste "oss" mye mer enn noen av oss er villig til å "betale".....

Shenzi
06-12-2011, 02:00
Denne ABB kommer allikevel til å koste "oss" mye mer enn noen av oss er villig til å "betale".....

Det er prisen vi må betale for å tilhøre en stat som er imot dødsstraff.
Noe jeg personlig er glad for at Norge er, da jeg mener at ingen har rett til å dømme noen andre til døden, selv ikke staten.

Men når det er sagt, så tenker jeg noen ganger at det hadde vært enklest om situasjonen hadde krevd at ABB ble skutt på Utøya...

T.B.
06-12-2011, 03:34
Ja, ifølge pressen var han sekunder fra å bli skutt av beredskapstroppen - hadde han gått èn meter lenger frem med sitt våpen, uten å gi tilkjenne overgivelse, ville han blitt "tatt". Men: "Feigingen" kasta våpnene og løfta henda over hodet - i siste sekund. Kanskje noe han også hadde "planlagt", siden han visste at man ikke skyter en som overgir seg.
Mener ikke å være kynisk - men hvor mange millioner vil dette sekundet komme til å koste "oss"?

At fyren enda er i live - og i sin psykotiske tilstand opplever seg selv som en "helt" som enda har en heroisk "kamp å utføre".

Jeg får flashback til han pasienten som jeg behandlet, og som var "ravende gal" - og oppfattet seg selv som "verdens frelser", hvis bare CIA, KGB, FBI og "aliens" ikke fikk fatt i hans brilliante hjerne ved å stråle ham og overvåke ham. Dere vil ikke tro hva han sa til meg, mens jeg masserte han på ryggen og leggene - og ofte satt en solid vokter like ved - i tilfelle han "flippa".

Det er derfor jeg stiller spørsmål om det er "tjenelig" at ABB får medisinering - som kan få ham til å innse hva han virkelig har gjort: Tatt livet av nesten 100 mennesker. HVIS han innser det, vil det kreve mye kapasitet (og penger).
Enn så lenge ville han ta livet av flere hundre - flere hundre tusen, og etter hvert som han avhøres, økes hans liste av "personer som bør frarøves livet"......

Er forholdsvis glad for at jeg ikke lenger jobber i tungpsykiatrien.

Lopke
06-12-2011, 09:32
Jeg er glad han ikke ble skutt på utøya. Hadde han vært død idag ville vi ikke visst at han høyst sannsynlig var alene om dette, at han var en idiot som satt på rommet til mamma i flere år og oppførte seg som en tulling.
Vi hadde gått i en helt annen usikkerhet om hvem og hvor mange som var med på dette, Store sikkerhetstiltak og etterforskning som ville kostet staten (oss) mye mer enn når man har galningen bak murene.
Vi kunne spekulert i evigheter om hvis denne såkalte "gruppa" slo til igjen osv osv..

Birgitte&Kongen
06-12-2011, 13:22
Du har et godt poeng der, Lopke. Det har nok vært bra for mange å få svar på hvem, hva, hvorfor (hvis det i det hele tatt er mulig å svare på..) osv, svar vi aldri ville fått hvis han ikke hadde overgitt seg det siste sekundet. Hadde man bare hatt dette såkalte manifestet å forholde seg til i ettertid så hadde det vel nesten blitt untakstilstand i landet til de fant mer ut av ting :P

jilmavi
06-12-2011, 13:38
Den som tykkjer det er problematisk å bu i ein stat der menneskeverdet og menneskerettane til dei kriminelle vert respektert, står fritt til å flytte til eit anna land. For meg er det merkelig å drive å rekne på kva ABB kjem til å koste samfunnet i kroner og øyre under behandling og/eller soning og/eller etterpå. Det virker ganske uvesentlig. Den høgaste prisen har me jo alt betalt. Eg betaler gladelig prisen for å bu i ein rettsstat som utøver kriminalomsorg.

Birgitte&Kongen
06-12-2011, 13:55
Jilmavi, for min del er det ikke det at det er merkelig eller feil, det er det at jeg rett og slett syns det er helt forjævlig med tanke på hvor mange andre i dette landet som står i endeløse helsekøer for å bli utredet for det ene og det andre, men så mangler helsevesenet kapasietet og kapital. For det kan ikke skyves under en stol; velferdsstaten norge har mange svinn på skogen når det gjelder helsevesenet.

jilmavi
06-12-2011, 17:11
Men det er då ein heilt skild sak.

T.B.
07-12-2011, 00:27
Hmm - kanskje psykiatrien nå får et sårt tiltrengt løft - siden det har vært nedskjæringer og nedleggelser i alle de år jeg har jobba der - med mange triste skjebner (som jeg vet om) i kjølvannet av dette.

Men det er vel for mye å håpe på - for "vanlige" pasienter.

Ja, i løpet av årene siden 1980 har jeg vært med på å "redde" Stallen på Gaustad fra nedleggelse minst fire ganger - siste gang stilte jeg opp i NRK-radio for intervju, og det er ikke så mange år siden.

Men at det er kommet diskusjoner om psykiatrien der på sin plass - som alltid.

catie1
05-01-2012, 18:35
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10074557

Er han virkelig syk?

mallilen
05-01-2012, 19:05
Selvfølgelig er han psyk! Ingen som er psykisk friske går og gjør hva han gjorde, uansett hvor kalkulerende det er.
Hvorvidt diagnosen som ble stilt er riktig kan absolutt ikke jeg uttale meg om, men frisk kan han virkelig ikke være....

Birre
05-01-2012, 19:07
Om han er syk? Han er hvertfall ikke frisk!