PDA

Se full versjon : Baby på 3mnd mobba på facebook

irenee
25-11-2011, 18:39
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostafjells/telemark/1.7887700

EvaV
25-11-2011, 18:45
Herregud for et lavmål; og ikke minst feigt gjort! Noen mennesker altså... Blir misantropisk av mindre!

duredillen
25-11-2011, 18:47
Hva fikk får seg til å gjøre :( idioter

Timmyjenta
25-11-2011, 18:52
Helt forferdelig..

ANjabla
25-11-2011, 19:04
Skjønner ikke at folk får seg til å gjøre slikt...

carambee
25-11-2011, 19:27
Noen som kjeder seg ser det ut som. På språkbruken kan jeg ikke tenke meg personen er så gammel heller..

Lopke
25-11-2011, 19:32
Utrolig lavmål.. stakkars mor.

missSullo
25-11-2011, 20:07
Har ikke ord! at det går an å synke så lavt !

JiviDream
25-11-2011, 20:16
Usmakelig, rett og slett.. Og fy så lite respekt man har for andre mennesker når man sier noe sånt. Håper ikke den personen var så veldig gammel, hvis ikke så er de jo bare stokk, stein dum.

Bea
25-11-2011, 20:41
Virker som en teit unge.

Harneshaug
25-11-2011, 21:12
Fy faen at det går an!!! Jeg blir bare kvalm...

Provoserer sikkert en del men iflg FH sine tidligre diskusjoner så var det jo her INGEN som vill beholdt et barn med Downs... I Danmark er de "utryddet" snart, dvs i fjor ble det ikke født 1 barn med Downs, så hvor enn usmakelig det er og i håpløse ordelag, virker det som ikke så mange er uenige men bare ikke tør å si det elelr vil si det?

Jeg har alltid engasjert meg i barn med Downs og jeg synes det er ufattelig trist at samfunnet er kommet så langt at det ikke er rom for annet enn egoister og fokus på seg selv og sine egne behov.

Selvsagt er ikke alle slik, det er jeg klar over, men jeg synes andelen mindre intelligente mennesker øker merkbart fra år til år og med det tenker jeg IKKE på de med hemminger!

Lopke
25-11-2011, 21:27
Man kan godt være sterkt uenig med idioten fra facebook og stadig være for et tilbud for å oppdage downs på et tidlig stadie.
Det du indirekte sier nå er at alle danskere mener det samme som denne mannen? og at alle i Norge som ønsker et slikt tilbud gjør det samme?

Synes det er like smakløst og lite gjennomtenkt Helen :(

Ingvild
25-11-2011, 21:29
Det er etter mi meining stor forskjell på å hetse ein forsvarslaus unge på facebook og å sjølv ikkje ynskje å setje eit funksjonshemma born til verda.

julnil
25-11-2011, 21:31
meningene er nok forskjellige. jeg ville selv valgt abort ved en så alvorlig funksjonshemming, men jeg synes ikke dette er bortkastet liv, eller en belastning for samfunnet selvom.
men for vår familie ville det blitt en belastning som jeg ikke ville kastet familien ut i, og dermed er mitt personlige valg abort.

Harneshaug
25-11-2011, 21:32
Man kan godt være sterkt uenig med idioten fra facebook og stadig være for et tilbud for å oppdage downs på et tidlig stadie.
Det du indirekte sier nå er at alle danskere mener det samme som denne mannen? og at alle i Norge som ønsker et slikt tilbud gjør det samme?

Synes det er like smakløst og lite gjennomtenkt Helen :(

Nei det gjør jeg overhodet ikke, det gidder jeg ikke svare på en gang. Men det handler om hva man synes er "greit" men likevel ikke greit.

Det som ble skrevet tar jeg som en selvfølge at ALLE tar avstand fra, noe annet vil jo bare være idiotisk. Men barn med Downs ER ikke ønsket når en hel nasjon aborterer de fostre som har den diagnosen.
Uansett hvor ubehagelig det virker så er det jo sant?

Edit; Om man ikke ser annet enn belastningene ved å ha et barn med Downs så er det nok et helt riktig valg å ta abort ja.
Akkurat på samme måte som at mange mennesker ikke fordrar barn generelt.

Lopke
25-11-2011, 21:42
igjen, det er ikke det samme å mene det han skrev på facbook og ikke selv ønske et barn med downs. Hvis ikke du ser forskjellen er det ikke vits å fortsette diskusjonen.

flaana
25-11-2011, 21:48
Jeg LIKER deg Helen!!

Selvsagt håper jeg virkelig ALLE tar avstand fra det som er skrevet på FB profilen. Men samtidig er det ikke 'plass' til annet enn normale mennesker i dagens samfunn.

Har vært med på terapiridning for mange år siden, og mange utviklingshemmede er jo helt fantastiske personligheter, bare man tar iniativ til å bli litt kjent med dem.

Harneshaug
25-11-2011, 21:50
Når man selv velger å ta bort et barn med Downs så rangerer man det som et belastningsbarn, ikke kom å si noe annet? Man tar ikke abort fordi man ble uønsket gravid men fordi man ble gravid med et uønsket barn. Hvorfor er det uønsket, jo fordi det blir for mye jobb, en belastning.
Det må da være mulig å inneha et snev av ærlighet?

For meg er det ingen diskusjon men en meningsutveksling.

Grethebella
25-11-2011, 21:50
For en nydelig gutt, og at folk kan være så forferdelige mot et lite uskyldig barn :) UFATTELIG!

Men å legge ut bilder av barna sine uansett hvor stolt man er av de skal man være forsiktig med mener jeg. Uansett om det er et lukket samfunn som FB... Jeg har ca 550 venner på FB, kjenner jeg alle 100%, selvfølgelig gjør jeg ikke det... av den grunn beskytter jeg barna ved å ikke legge ut bilder av de.

Harneshaug
25-11-2011, 21:57
Jeg LIKER deg Helen!!

Selvsagt håper jeg virkelig ALLE tar avstand fra det som er skrevet på FB profilen. Men samtidig er det ikke 'plass' til annet enn normale mennesker i dagens samfunn.

Har vært med på terapiridning for mange år siden, og mange utviklingshemmede er jo helt fantastiske personligheter, bare man tar iniativ til å bli litt kjent med dem.

Jeg tror nettopp dét er en utfordring. Det er for få som får oppleve å virkelig bli kjent med mennesker med ulike . De tror enten alle er tykke, siklende monster eller at hver en dag er som på "Tangrerudbakken".
Jeg mener jo bestemt at det er ikke akkurat de med diagnosen som sitter med de største hemmingene .

De er ikke fulle av fordommer og forutintatte meninger. Skulle man ta forstervannsprøver for å luke ut individer fra samfunnet så synes jeg virkelig det er satt fokus på feil punkt. Man skulle kunne tatt fosterprøve for å luke ut sykopater først....
Dog er jeg av prinsipp mot tukling med genmaterialet vårt, naturen har dens pussigheter på godt og vondt.

flaana
25-11-2011, 22:06
Jeg grøsser når jeg treffer oppdilla mennesker som kun ser MEG MEG MEG men jeg stortrives når 'han lange mannen' kommer for å kjøpe klinkegg. Den personlige hjelperen hans prøver iherdig å få han til å ikke kjøpe 20 brett i slengen :lol:

Godt vi er forskjellige alle sammen, heldigvis.

Harneshaug
25-11-2011, 22:19
Jepp :) Det er jo slik det SKAL være, vi SKAL være forskjellige!

Torhild
25-11-2011, 22:19
Det er etter mi meining stor forskjell på å hetse ein forsvarslaus unge på facebook og å sjølv ikkje ynskje å setje eit funksjonshemma born til verda.

Her kunne jeg tenkt meg en liker-knapp!
Et gammelt ordtak sier; å tale er sølv, men å tie er gull. Mao er det mye man kan tenke og mene, men å hetse et lite barn som allerede er født, det er lavmål!!

Torhild
25-11-2011, 22:21
igjen, det er ikke det samme å mene det han skrev på facbook og ikke selv ønske et barn med downs. Hvis ikke du ser forskjellen er det ikke vits å fortsette diskusjonen.

Også her ville jeg hatt en liker-knapp!

MonaB
25-11-2011, 22:38

Helt enig!!!

Shenzi
25-11-2011, 22:41
Jeg ville nok selv valgt abort om jeg ble gravid med et ikke-funksjonsfriskt barn.
Men når et individ først er født, så skal det selvfølgelig behandles med den samme respekten som alle andre!
Jeg har også stor respekt for dem som ønsker et barn hjertelig velkommen til verden, selv om de vet at det er et barn som vil gi ekstra utfordringer og motgang ift "vanlige" barn. Jeg ville ikke klart det (men selvsagt, det vet jeg jo ikke garantert før jeg eventuelt er i en slik situasjon).

Bea
25-11-2011, 22:59
Det jeg synes er usmakelig er at det er en regel for at "normale" barn kan aborteres foer uke 12 med mindre:
a) det er fare for kvinnens fysiske eller psykiske helse
b) kvinnen har en vanskelig livssituasjon
c) det er stor fare for sykdom hos barnet
d) graviditeten er et resultat av voldtekt eller incest
e) mor har psykisk sykdom eller psykisk utviklingshemming

mens barn med down kan aborteres frem til uke 23 !!!! Saa for "normale " barn er det feil, da fratas et virkelig liv osvosv, men et downs barn - heeelt ok.

Jeg tror ikke jeg ville abortert selv, men jeg vil aldri igjennom en abort igjen. Hadde det vaert feil som tilsa at barnet ville dodd ved fodsel- ikke vaert levedyktig blir det en annen sak.

julnil
25-11-2011, 23:12
mens barn med down kan aborteres frem til uke 23 !!!!

I Norge?

carambee
25-11-2011, 23:15
Det jeg synes er usmakelig er at det er en regel for at "normale" barn kan aborteres foer uke 12 med mindre:
a) det er fare for kvinnens fysiske eller psykiske helse
b) kvinnen har en vanskelig livssituasjon
c) det er stor fare for sykdom hos barnet
d) graviditeten er et resultat av voldtekt eller incest
e) mor har psykisk sykdom eller psykisk utviklingshemming

mens barn med down kan aborteres frem til uke 23 !!!! Saa for "normale " barn er det feil, da fratas et virkelig liv osvosv, men et downs barn - heeelt ok.

Jeg tror ikke jeg ville abortert selv, men jeg vil aldri igjennom en abort igjen. Hadde det vaert feil som tilsa at barnet ville dodd ved fodsel- ikke vaert levedyktig blir det en annen sak.

Jammen det ER jo feil på dem! Om det er downs eller hjertesvikt eller hva det er, så er det jo en større belastning både for familien og ofte for barnet. Tenk hvor mange som sliter med mobbing osv uten at de har en kromosonfeil, hadde moren visst det på forhånd, så kanskje hun hadde spart barnet for å bli født da og? Nå vet jeg at jeg skriver provoserende, men jeg sidestiller et ufødt menneske med andre dyr jeg altså. Gjør ende på lidelsen før det er for sent.
Hvorfor i all verden skal man tenke på andre enn seg selv når man tar valg her i livet? Kommer ikke til himmelen bare fordi man føder et barn med ds altså.

Jeg respekterer de som velger å få et barn som ikke er helt som oss andre, for all del, men jeg respekterer like mye de som velger å la vær.

Bea
25-11-2011, 23:18
Grensen mellom abort og fodsel gaar ved 23 uker. Naar UL er i uke 17 for abnormaliteter kan man jo regne ut selv naar aborten evt utfores.

Det er latterlig at det er saa daarlig tilbud til gravide uansett, en UL er ikke nok i et svangerskap. Her var jeg til kontroll hver 14. dag.

Harneshaug
25-11-2011, 23:18
Hvilke belegg har du for å si at et barn med Downs skal ha et liv med lidelse?? Jeg blir helt svett her altså... NÅ skal jeg å steike kvalkjøtt, hopper av her, klarer ikke å la vær å koke!

Bea
25-11-2011, 23:20
Jammen det ER jo feil på dem! Om det er downs eller hjertesvikt eller hva det er, så er det jo en større belastning både for familien og ofte for barnet. Tenk hvor mange som sliter med mobbing osv uten at de har en kromosonfeil, hadde moren visst det på forhånd, så kanskje hun hadde spart barnet for å bli født da og? Nå vet jeg at jeg skriver provoserende, men jeg sidestiller et ufødt menneske med andre dyr jeg altså. Gjør ende på lidelsen før det er for sent.
Hvorfor i all verden skal man tenke på andre enn seg selv når man tar valg her i livet? Kommer ikke til himmelen bare fordi man føder et barn med ds altså.

Jeg respekterer de som velger å få et barn som ikke er helt som oss andre, for all del, men jeg respekterer like mye de som velger å la vær.

Jeg er ikke kristen saa bryr meg ikke noe om aa komme til himmelen men det boer vaere like regler for et downs barn som et annet barn. Om det er usmakelig abortere et "normalt" foster etter 12 saa er det like usmakelig om det har downssyndrom.

Lopke
25-11-2011, 23:33
Kanskje derfor de har tilbud om ul før uke 12 i dk... så man slipper den sene aborten de tilbyr i norge.

Issa
25-11-2011, 23:49
Er enig i at det er stor forskjell fra å hetse et barn og barnets foreldre på face, og å ikke ville ha et barn med downs selv. Selvsagt er det plass med de med downs i samfunnet vårt. De skal og blir tatt vare på, og lever fullverdige liv. Men ingen kan påstå at det ikke er mer jobb for foreldrene, med et slikt barn. For å nevne EN enkelt sak, kan de godt bruke bleier til de er både 7 og 8 år, uten å skjære alle over en kam. JEG hadde ikke tatt på meg dette ansvaret om jeg fikk velge. JEG vil ha et funksjonsfrist barn som ikke trenger mer oppfølging enn det som er "normalt". Selvsagt er man ikke garantert - noen gang! Men selv om jeg ikke akkurat ønsker meg et barn med downs, ville jeg ALDRI ALDRI ALDRI ha hetset noen som har fått et :( Det er ingenting med den babyen som gjør den mindre verdt enn andre babyer.

For å dra et veldig fjernt eksempel: JEG ville aldri hatt en ekstraver, det er alt for mye arbeid å omskolere den. Men all respekt til de som har en og har omskolert en, jeg ville aldri ha disset noen av dem.

julnil
25-11-2011, 23:54
Grensen mellom abort og fodsel gaar ved 23 uker. Naar UL er i uke 17 for abnormaliteter kan man jo regne ut selv naar aborten evt utfores.

Det er latterlig at det er saa daarlig tilbud til gravide uansett, en UL er ikke nok i et svangerskap. Her var jeg til kontroll hver 14. dag.

Uke 18 er høyeste grense i Norge, ikke 23. Om man mister fosteret før uke 23, regnes det som abort, og ikke en tidlig fødsel. Men det er noe helt annet enn å få utført en abort..

Bea
25-11-2011, 23:57
Uke 18 er høyeste grense i Norge, ikke 23. Om man mister fosteret før uke 23, regnes det som abort, og ikke en tidlig fødsel. Men det er noe helt annet enn å få utført en abort..

Hvor finner du at det er uke 18 ? Har en veninne som hadde abort i uke 20, i Norge.
I england er grensen uke 24, usikker paa hva den er her.

julnil
26-11-2011, 00:27
Hvor finner du at det er uke 18 ? Har en veninne som hadde abort i uke 20, i Norge.
I england er grensen uke 24, usikker paa hva den er her.

Vel bare det at jeg er kvinne, har hatt svangerskap og fødsler, så har jeg nok informasjon om dette.
Men om du vil lese det sort på hvitt, så er abortloven en fin plass ;)

http://www.lovdata.no/all/hl-19750613-050.html

Om din venninne har hatt selvbestemt abort i uke 20, så vil jeg gjette at det enten er løgn, eller at det var noen helt spesielle omstendigheter, der fosteret ville bli født med store smerter, at alle organer lå på utsiden av kroppen, eller at et svangerskap ville sette mors liv i stor fare...

Hovslager
26-11-2011, 00:50
Noen meninger om at facebook ikke leverer ut data med mindre lovbruddet er så stort at det medfører strengere straff enn bøter?
Facebooks talsperson i Norden, Jan Fredriksson beklager det som har skjedd, og sier at de alltid jobber på spreng for å bedre sikkerheten.

Likevel sier han at Facebook bare vil gi opplysninger til politiets etterforskning, hvis forbrytelsen det handler om kan straffes med mer enn bøter.

Betyr det at man kan herje som man vil på facebook, bare man holder seg under en viss grense?

Shenzi
26-11-2011, 01:25
Tydeligvis

Den Røde Fare
26-11-2011, 03:05
Etter utgangen av attende svangerskapsuke kan et svangerskap ikke avbrytes med mindre det er særlig tungtveiende grunner for det. Er det grunn til å anta at fosteret er levedyktig, kan tillatelse til svangerskapsavbrudd ikke gis. Loven er enkel nok den, barn med downs kan ikke aborteres senere enn 18 uke med mindre det er tilleggsting.

Saken er tragisk, når det kommer til om jeg ville tatt abort om jeg fikk et funksjonshemmet barn, så nei, i utgangspunktet ikke.

julnil
26-11-2011, 03:53
Det jeg ikke skjønner, et hvorfor foreldre absolutt må eksponere barn på face? Er jo en kjensgjerning at det er lett å misbruke...

Sent from my iPhone using Tapatalk

Harneshaug
26-11-2011, 04:42
Fordi enkelte foreldre kanskje er stolte og glade for barnet sitt og ikke ser den helt store forskjellen? Man deler det fort og greit med venner og familie og i dette tilfellet var det en venns slettede gamle profil som var blitt misbrukt.
Hvorfor skal du eksponere fjordingen din, alle de mislykkede prøvehestene? Eller alle dårlige traverne, stygge båtene, NAV-søknadene, veskehundene eller kattene? Hvorfor skal man eksponere seg selv?

Vi lever i 2012, jeg ser ikke at angrepet skal komme DEN veien? Er da ingen som poster: Herregud for et marsipantryne!, Er den dratt ut med tang eller?, hvor lenge over tiden gikk du egentlig :O når det kommer til friske unger. At man poster bilder fordi man er stolte over avkommet enten det er et barn eller en ny hest skal det liksom gi folk retten å være stygge på en totalt usaklig bakgrunn?

Da har jeg i så fall MYE å ta igjen!

Shenzi
26-11-2011, 06:22
Hissig Harneshaug?

At man ikke poster bilder av barna sine på facebook har da ingenting med at "da er det lov å mobbe" å gjøre?
Det er selvsagt ikke greit å skrive stygt om folks barn på facebook, på samme måte som det ikke er pent å skrive stygt om andres hester på facebook.

Men jeg, om jeg hadde hatt barn, hadde ikke postet bilder av barnet på facebook, samme hvor stolt jeg er av det. Fordi jeg ikke ønsker at bildet skal misbrukes, fordi jeg ikke ønsker å gi retten til bilder av mine barn til Facebook, og fordi mine barn skal få velge selv hva slags bilder av dem som havner på internett når de bare blir gamle nok. Av de samme grunnene poster jeg aldri festbilder heller, hverken av meg selv eller andre.
Enkelte ting bør aldri postet på facebook! (desverre er det alt for mange som ikke tenker konsekvens, og poster "endel" mer enn hva de bør...)

Hesten min derimot er overeksponert på facebook, men det er en forskjell på å poste bilder av mennesker(barn) og dyr.

Bea
26-11-2011, 10:44
Jeg deler mye paa fb fordi jeg bor i et annet land enn venner og familie og da er det morsomt for de se litt " ekstra". Signerer Harneshaug forovrig.

Bea
26-11-2011, 10:46
Vel bare det at jeg er kvinne, har hatt svangerskap og fødsler, så har jeg nok informasjon om dette.
Men om du vil lese det sort på hvitt, så er abortloven en fin plass ;)

http://www.lovdata.no/all/hl-19750613-050.html

Om din venninne har hatt selvbestemt abort i uke 20, så vil jeg gjette at det enten er løgn, eller at det var noen helt spesielle omstendigheter, der fosteret ville bli født med store smerter, at alle organer lå på utsiden av kroppen, eller at et svangerskap ville sette mors liv i stor fare...

Etter utgangen av attende svangerskapsuke kan et svangerskap ikke avbrytes med mindre det er særlig tungtveiende grunner for det. Er det grunn til å anta at fosteret er levedyktig, kan tillatelse til svangerskapsavbrudd ikke gis

jilmavi
26-11-2011, 10:53
Tipper Harneshaug reagerte på den litt dårleg skjulte beskyldninga som låg i det julnil skreiv; at viss ein legg ut bilete og tekst om borna sine på FB så kan ein nesten skulde seg sjølv...

Hovslager
26-11-2011, 11:27
Det er vel en mulighet for overtydning her?
Det er en kjensgjerning at bla facebook er hissig brukt i mobbing. Dette vet alle. Og derfro er det noen av oss som velger å roe ned eksponeringen av ungene.
På den andre siden er det helt klart at man har rett til å være på facebook,med det livet man har uten at noen har rett til å trampe ivei og kommentere det på en mildt sagt lei måte.

-ansvaret- for dette her har facebook, som ikke vil bistå politiet, slik at de kan få tak i kødden som har skrevet dette. Kødden har det største ansvaret, men når facebook velger å beskytte han, er de medskyldige.

tipsy
26-11-2011, 13:02
Det er helt tragisk :( Blir så lei meg inni meg. Håper også at noen finner den kødden og setter han på plass! Tragisk at h*n slipper unna med sånnt!

Hanna&Brá
26-11-2011, 13:54
Jeg er veldig enig med Harneshaug jeg da.
Jeg synes mennesker med Downs Syndrom er fantastiske. De er som krydder blandt alle vanlige, kjedelige mennesker. De er snåle, artige, rett på sak, ærlige, herlige mennesker! De byr på utfordringer også, selvfølgelig. Som foreldre til et barn med downs har man "små" barn hele livet. Noen klarer mye selv, andre har dårlig språk og er lite selvhjulpne.
For mange år siden hadde jeg besøk av en mann med downs en gang i uken. Han red på hesten min. Den vanligvis litt fyrrige, villige Irja, forandret seg til en super-pålitelig og traust hest med han på ryggen. Hun gikk forsiktig, passet godt på hvor hun satte beina sine og var tydelig redd for å snuble. Mannen storkoste seg og elsket "Jan" og "mamma" som han kalte Irja og meg. Disse timene er noe jeg ser tilbake på med glede og jeg skulle gjerne gitt denne mannen et ridetilbud igjen om jeg hadde hatt hest som passet til formålet.

Jeg er delvis oppvokst i nærheten av boliger for psykisk utviklingshemmede og kjenner derfor til flere, og deres familier. Veldig mange av dem har helt fantastiske foreldre og støtteapparat rundt seg. Det var som om de var skapt for oppgaven, men jeg tror nok heller at de har vokst med oppgaven. For flere kunne fortelle at det tok tid å vende seg til situasjonen, men alle var skjønt enige om at de var tildelt en gave utenom det vanlige bare de hadde fått vendt seg til tanken. Dette var foreldre som noen og enhver hadde hatt et og annet å lære av, om det å være menneske, syn på livet osv.

Jeg tror altså at det er sunt for samfunnet å ha borgere som er litt utenom det vanlige. Originalene i by-bildet her er nesten helt borte, mens det før var mange av dem. Originalene finnes sikkert fortsatt, men er nå sperret inne rundt omkring, for i dette samfunnet skal alle være normale.

Før ble mennesker med psykisk utviklingshemming tvangs-sterilisert. Dette er ikke lenger lov, men damene står ofte på p-piller.
Jeg kjenner til et par der begge var psykisk utviklingshemmet, de valgte å få barn, og ikke bare et, dessverre... Begge barna har også psykisk utviklingshemming, de ble tatt hånd om av barnevernet fra fødsel av, og besteforeldrene, to meget ressurssterke mennesker, må kjempe med nebb og klør for å få lov til å treffe dem... Det synes jeg er leit.. En ting er at det blir født mennesker med psykisk utviklingshemming ut fra to friske mennesker.. Men at disse igjen skal ha rett til å få barn på lik linje med alle mennesker for så å bli fratatt dem ved fødsel, det er forferdelig trist. Foreldrene hadde ikke vært i stand til å ta seg av barna, så at barnevernet måtte inn var riktig. Men at disse barna skulle få lov til å bli født til et sånt liv i utgangspunktet synes jeg blir feil. Dette var to planlagte og ønskede barn fra foreldrenes side.... Pga deres diagnoser har de liten innsikt og forståelse for konsekvenser...
Hva mener dere om dette?

Hovslager
26-11-2011, 14:08
Generelt tror jeg ikke at man mener at det er galt å ha downs.
Men det er mye jobb med unger og enda mere med de som har en funskjonshemming av ett eller annet slag. Og det å respektere andres valg er jo egentlig løsningen på debatten.

Det må være lov å mene at man selv ville velge å ikke få ett barn med funskjonshemming, og å synes at barn som er født med funskjonshemming ikke på noen måte skal mobbes for det.

Harneshaug
26-11-2011, 18:25
Tipper Harneshaug reagerte på den litt dårleg skjulte beskyldninga som låg i det julnil skreiv; at viss ein legg ut bilete og tekst om borna sine på FB så kan ein nesten skulde seg sjølv...

Tusen takk og ja :) Ser jeg blir sint og det er ikke for angripe noen her men jeg blir oppriktig talt fysisk dårlig av et så forkastelig menneskesyn. Lurer virkelig på hvordan slike mennesker har det inni seg? De kan bare ikke ha det godt med seg selv. Har verdens beste lille venn her ute på 8 år og han er så skjønn! Han er med på alt det samme som søskenene holder på med, går på skolen og kan både lese og skrive, har en fantasi en hver forfatter hadde missunt han, er høflig, hjertevarm og så god. Han har en omsorg for alt levende som er bare rørende. Klart han kan bli sint og være vanskelig men på langt nær så mye som "funksjonsfriske" barn!
Kunnskapen om Downs nå er så god, det er støtteapparat i alle kommuner og om forldrene er villig til å la de få lov å lære og "henge med de andre" ungene så tilpasser de seg fantastisk godt. De lærer seg blandt venner at de faktisk må oppføre seg på lik linje med andre, de får ingen spesialbehandling av vennene sine fordi det feiler dem noe, her får du henge på om du skal være med :lol: og det finner de seg i skal du tro! De er derimot mye flinkere å lure foreldrene! og spiller på ting de ikke "klarer" :lol:
Akkurat som andre unger hehe...

Shenzi
26-11-2011, 19:25
OK, jeg leste utsagnet fra Julnil annerledes.

Basta2
26-11-2011, 21:27
er der nogen som tenker på kor mye ekstra et handicappet barn krever?? OG dei med downs?? tenker dokke på at størsteparten ender opp på institusjoner fordi mamma og pappa ikkje makter at passe de 24/7 med alt det tilhøre?? SÅ innen nogen beskylder NOGEN for NOGET så syns eg faktisk mange bør tenke seg om en ekstra gang.. Syns det er ti gange bedre at ta abort enn at sette et barn i verden som ender opp uønsket el sagt på en annen måte ufrivilligt oppgjid... ut over det så mener eg der er STOR forskjell på at traksere folk på FB å på at ta en abort sjøl..

julnil
26-11-2011, 21:37
Jeg personlig (og min mann) er veldig bevisst på hva vi legger ut på facebook, vi synes ikke at barna skal eksponeres. Dette handler ingenting om hvordan barne et psykisk eller fysisk.
Vi synes rett og slett ikke at barn skal eksponeres på facebook.
Jeg bruker facebook til mindre personlige ting som hest og hund, for ingen av disse kommer til å føle konsekvensene av at noen hater dem og sier stygge ting om dem.
Om noen stjeler bildene og lager seksuelle bilder av dyrene, så kommer dette heller ikke til å anfekte dem psykisk.

I svangerskapene var vi også veldig bevisst på hvilke skader/tilstander på et foster som skulle til for at vi ville velge abort (om det skulle være noe galt).
Vi hadde også tatt et valg på forhånd for hvilke svangerskapsuke ved en for tidlig fødsel, som skulle være grensen for at vi ville få utført livreddende behandling.

Harneshaug: skjønner godt at dette er et tema som vekker følelser, for det dreier seg om mennesker. Men jeg sier ikke at de er mindre verdt enn andre, jeg (sammen med min mann) har bare tatt våre avgjørelser på hva vi mener er det beste for oss og vår familie. Vi er beviste på hva vi vil, og det å si "nei" er like legitimt som å si "ja".

Lopke
26-11-2011, 21:47
Syns det er ti gange bedre at ta abort enn at sette et barn i verden som ender opp uønsket el sagt på en annen måte ufrivilligt oppgjid...
Jeg er av den overbevisningen at de fleste (sikkert ikke alle) men langt de fleste ikke føler et handicappet barn som uønsket. Og man vokser nok med oppgaven fordi man må. Og de fleste klarer å ta vare på ungene sine selv. Uten å vite i prosent hvor mange barn som ender opp på institusjon osv. Det har jo mye med hvilken grad av utviklingshemming man har.
Men jeg er for at man selv kan velge. Som Julnil sa, like legitimt å si nei som ja.

julnil
26-11-2011, 22:20
Jeg mener at man også må tenke på de barna man har. For det går sterkt utover de funksjonsfriske barna når man har et handikappet barn å ta seg av.

Og jeg snakker ikke ut av løse luften, jeg er tante til funksjonshemmet barn, og jeg har i mange mange år nå sett hva for en belastning som en hel familie utsettes for.
Og dette er snakk om fysisk funksjonshemming, som ikke er så omfattende som downs syndrome, CP eller andre alvorlige skader.
Ville verden vært den samme uten mine tantebarn? Nei !!!!
Må vi som forelde selv få lov å ta det riktige valget for akkurat oss og vår familie? Ja :)

MonaB
26-11-2011, 22:46
Min tante har kraftig CP, men aldri om jeg ville vært foruten henne. Det feiler da ikke hodet hennes noen verdens ting, selv om kroppen er som den er. Klart det begrenser hverdagen hennes litt siden hun f.eks ikke kan bli med på fjelltur og sånt som familien ofte gjør sammen, men seriøst, dama kjører bil, har en datter, jobber så mye hun klarer osv. Om farmor hadde valgt henne vekk dersom hun hadde visst hvordan tante skulle bli født? Antageligvis, og det er faktisk litt trist å tenke på. Selv om jeg er for valgfrihet, og at hver enkelt velger det som er best for seg og sine.

Basta2
26-11-2011, 22:53
Det jeg mener er at hvis man velger fra syns jeg ikke det er fair at nogen skal dømme en på den bakgrunn hvis du er fult og fast innstillet på at et liv med en handicappet ikke er en ting du føler du kan makte 110% så mener jeg fredeles det er ditt valg og ingen skal fortelle deg at du er et dårligt menneske for det.
dem som jeg har møtt med handicappet unger siger alle det samme " jeg ville ikke unnvære mitt barn men jeg ville ikke ønske for nogen at få handicappet barn".

MonaB
26-11-2011, 22:58
Nei, det forstår jeg.

Men det er noe i det at man trenger ikke alltid åpne kjeften, noen ganger kan man smile og holde meningene sine for seg selv, med mindre man blir spurt.

julnil
26-11-2011, 23:00
" jeg ville ikke unnvære mitt barn men jeg ville ikke ønske for nogen at få handicappet barn".

Nei, er en viktig setning det der, og det sier mye..

Guest
27-11-2011, 00:05
Jeg mener at man også må tenke på de barna man har. For det går sterkt utover de funksjonsfriske barna når man har et handikappet barn å ta seg av.

Det gjør det ... men merkelig nok vokser disse barna ofte opp til å bli fantastiske mennesker med stor omsorg og empati, og varme mennesker som ser folk rundt seg ....

julnil
27-11-2011, 00:45
Det har du helt rett i mathea m. Det finnes INGEN firkantig boks å putte dette temaet i, for det er fryktelig komplekst. Man kan tilogmed være uenig med seg selv. Men noen ja/nei-valg må tas, til syvende og sist. Det ene like rett som det andre, avhengig av så mange aspekter.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Guest
27-11-2011, 01:16
Det er helt sant.

Lopke
27-11-2011, 11:31
hæ?

Jorryt
27-11-2011, 12:07
tDe fleste mennesker er vel såpass oppegående at selv om de ikke ønsker å få et funksjonshemmet barn selv, så aksepterer de ikke slik trakassering, verken av funskjonsfriske eller funksjonshemmede barn.
Det er ikke vanskelig å forstå at det krever mye av familien rundt et slik barn, og det må nødvendigvis gå utover noe og/eller noen, på lik linje er det heller ikke vanskelig å forstå et et barn med Downs er en berikelse både for familien og for samfunnet. Det er fordeler og ulemper, hvis man kan kalle det det, ved det meste her i livet. Ingen har rett til å dømme andre for deres valg, spesielt ikke når man selv ikke har vært i en lignende situasjon. Det er veldig lett å sitte å si at sånn og slik hadde jeg gjort i en gitt situasjon, men hvis man en dag kommer i den situasjonen, så er det ikke sikkert man reagerer som man hadde tenkt. Det handler om respekt og menneskesyn, og å akseptere at andre mener noe annet enn seg selv.

Bea
27-11-2011, 12:41
http://laguna.blogg.no/

Hovslager
27-11-2011, 14:19
tDe fleste mennesker er vel såpass oppegående at selv om de ikke ønsker å få et funksjonshemmet barn selv, så aksepterer de ikke slik trakassering, verken av funskjonsfriske eller funksjonshemmede barn.
Det er ikke vanskelig å forstå at det krever mye av familien rundt et slik barn, og det må nødvendigvis gå utover noe og/eller noen, på lik linje er det heller ikke vanskelig å forstå et et barn med Downs er en berikelse både for familien og for samfunnet. Det er fordeler og ulemper, hvis man kan kalle det det, ved det meste her i livet. Ingen har rett til å dømme andre for deres valg, spesielt ikke når man selv ikke har vært i en lignende situasjon. Det er veldig lett å sitte å si at sånn og slik hadde jeg gjort i en gitt situasjon, men hvis man en dag kommer i den situasjonen, så er det ikke sikkert man reagerer som man hadde tenkt. Det handler om respekt og menneskesyn, og å akseptere at andre mener noe annet enn seg selv.
Amen.