PDA

Se full versjon : Beste fremgangsmåte for å få tak i fórrytter?

Ad Hoc
13-11-2011, 21:27
Jeg har prøvd mye for å få tak i fórryttere de siste par årene. Jeg har annonsert med alt fra det helt kortfattede til lange utredninger om hvor bra hestene og miljøet her er, og hvordan jeg vil legge til rette for at vedkommende kan lære og utvikle seg etc. Jeg har også prøvd litt mer spenstige overskrifter som "Alle muligheter for den som vil ri hesten vår!" og "Vil du konkurrere hesten vår?" (hvor vi tilbyr oss å dekke samtlige utgifter knyttet til instruksjon, kurs og stevner!). Jeg ser likevel bare ut til å tiltrekke meg to typer jenter; enten 12-åringer, som sikkert kan bli flotte ryttere, men som jeg ikke tør ta ansvar for siden det er snakk om unghester, eller halvhjerta ungjenter som sier de er veldig interessert, men som blir borte før de en gang rekker å komme for å hilse på. Sukk, hvor er de EKTE hestejentene? Er de en utdøende rase, er de travle hesteeiere selv eller har de blitt avhengig av ridesenter? Jeg har en liten privatstall, hvor vi har hatt 6-8 hester og 3-5 jenter i aktivitet. Vi har ikke ridehus, men vi har ridebane og får jevnlig instruksjon. Så litt "miljø" har vi jo å tilby.

Sukk, det er vel dessverre slik at det snarere er hestene enn rytterne som står i kø på fórrytterlista. Dere som har vært heldige, har dere noe tips til hvilke kanaler jeg bør bruke? Og hva ser egentlig fórrytterne etter?

jankaa
13-11-2011, 21:49
Jeg tror det har veldig mye å si hvor du holder til. På bygda tror jeg det er vanskeligere å finne forryttere, for det første fordi det er er vanskelig i forhold til transport, og også fordi miljøet er mindre, så det er ferre å velge i. Jeg vet i allefall at det er sånn det fungerer her i bygda, og at jeg ikke har sjangs til å finne en passende forrytter til min hest her i området.

hildevictoria
13-11-2011, 21:52
Tror det har veldig mye si hvor i landet man holder til iallefall :) også er jo alltid ridehus et pluss.

Ellers høres det du/dere tilbyr høres jo ut som en kjempemulighet, så rart det er såpass få/useriøse som tar kontakt. Kjenner til det selv, kanskje greit å spesifisere "aldersgrense" og ønsker kvalifikasjoner i annonsen.

Wendy-J
13-11-2011, 21:56
De hestene jeg har vært forytter på har det vært hesteeierne som har oppsøkt meg og spurt om jeg ville vært inteessert i å ri hestene deres. Det har da vært alt fra ren turridning til dressur og sprang for instruksjon.

Hva med å høre på et ridesenter i nærheten feks?

EvaV
13-11-2011, 22:04
I Oslo var det grei flyt på forryttere som var villig til å betale for å ri, men jeg var nok heldig med min også - som heldigvis forelsket seg i ponnien. I ny by er jeg på jakt igjen, og betalende fôrrytter kan jeg bare glemme virker det som, finner ingen som vil betale. Har et par kandidater som vil stelle mot å få ri, det er ei jeg syntes virker lovende, men det er absolutt noe i det du sier: hvor blir det av de ekte hestejentene? De fleste som dukker opp er ganske halvhjerta typer som setter høye krav... Jeg så på det som en stor ære å få lov til å være steller eller fôrrytter på en hest når jeg var ung. Føler meg gammel nå, hehe.

Belinda<3
13-11-2011, 22:41
Jeg ble nærmest pakka på en forrytter.. Begynte på samme skole som noen fra nabostallen, som var og lånte banen på stallen vår en dag og hadde med en annen fra sin klasse(paralellklassen) som forelsket seg i hesten min om man kan si det sånn, og da begynte de to fra nabostallen å mase om at hun måtte bli forrytter. Så etter en stund prøvde hun hesten min og siden hun faktisk red han veldig bra ble hun forrytter :)

Iberica
13-11-2011, 22:56
men det er absolutt noe i det du sier: hvor blir det av de ekte hestejentene?

Jeg tror de har hest/ponni selv - Det er jo så utrolig mye billige hester til salgs.

smulemor
14-11-2011, 01:11
tror nok som flere sier at hvor du holder til har mye å si, det samme med om det er mulig med kollektivt etc.

hadde du hatt en litt annen type hesterase så skulle jeg gjerne meldt meg som turrytter ved behov ;)

Felice
15-11-2011, 11:30
Jeg tror det finnes en logisk forklaring. Det finnes mange ivrige hestejenter ved, som du sier, 12-13 års alderen (jeg var selv en av dem). Så går det noen år, og på et tidspunkt (ungdomsskolealder) har jeg inntrykk av at det er et veiskille, der de fleste faller av og slutter helt eller delvis med hest, mens de som er igjen er så interesserte og "hestegale" at de A) allerede er etablert i et stallmiljø, og blir værende eller B) skaffer hest selv. Min teori ;)

jankaa
15-11-2011, 15:16
^Melder meg på den troen.

Tvillingmamma
15-11-2011, 15:33
Jeg har også opplevd veldig mye useriøst rundt. Ga opp unge jenter. Og glemte annonsa jeg hadde på dyrenett. Da kom det en henvendelse fra ei på samme alder som meg og ho holder jeg godt på. Fonni ut at slike ikke vokser på trær. Var mange flere intr for noen år siden ja. Da var vi mange om beinet med å ri hester uten store krav eller fasiliteter.

Grovegroven
04-12-2011, 20:03
Det kan du si, er mangel på det her i bygda iallfall. Vil nå si at eieren til Max var heldig med meg, var ei venninne av meg som stod på samme stallen og spurte om jeg ville ri igjen. Jeg likte ikke tanken på å bruke så mye tid på denne hesten (varmblodstraver), men nå om en ukes tid har jeg vært fôrrytteren hans i 2 år og jeg er i stallen 4-6 ganger i uka. Hadde andre alternativer, diverse varmblodshester som gikk litt opp i klassene og som stod på ridesentre med ridehus, men allikevel valgte jeg hesten som stod på utegang og som knapt hadde galoppert i løpet av livet sitt. :D

For å være ærlig aner jeg ikke hva fôrryttere nå til dags akkurat ser etter, men mest sannsynlig gode treningsmuligheter (helst ridehus), mulighet for å kunne delta på stevner også må vel gjerne hesten ha god kapasitet. Det jeg har sett av ryttere som selv legger ut annonser hvor de ønsker å være fôrrytter setter lista ganske høyt. Nå er jo jeg bare 18, men har alltid tatt det jeg kan få og har vært strålende fornøyd med det. Med andre ord, det er nok lettere å få rytter på en god varmblods som jevnlig går stevner enn en fjording som kun har gått på tur.

Malene_Fiola
04-12-2011, 21:37
Sett inn en annonse i Allers! :D

JiviDream
04-12-2011, 21:46
Jeg vet det er ett slit her med å få erfarne ryttere ihvertfall, for de fleste som er flink er allerede opptatt med andre hester eller sin egen.

Jeg er ikke så kravstor når jeg har sett etter hest, men for meg høres det jo helt luksus ut det du tilbyr. Kanskje det har noe med prisen å gjøre? Men du skriver jo om betaling av instruksjon, så blir litt usikker.

Bor du på ett sted med dårlige bussforbindelser kanskje? Vet det kan ha veldig mye å si.

jankaa
30-12-2011, 15:38
Hvilke søkeord bruker dere når dere søker på eks. finn.no etter fórhest?

Fórrytter
Forrytter
Fôrrytter
Hestepasser
Halvfór
Fórhest
Fôrhest
etc.

Jeg ville brukt fórhest/forhest, halvfór/halvfor, hestepasser, forrytter og evt fórrytter :-)

Lusker i trådene 24/7 takket være Tapatalk!

catie1
05-01-2012, 02:08
tenker iallefall selv å oppsøke ridesenter i nærheten for å se om der finnes noen aktuelle.

Winzerballade
05-01-2012, 09:03
Jeg var forrytter før fra jeg var 10 til jeg var 15. Det fungere kjempe fint,i 2010 kjøpte jeg meg ridehest. Ser problemet med at det blir færre forryttere.

Rikkerye
05-01-2012, 10:17
Jeg har hesten min bittelitt "usentralt" i Tromsø, så forryttermarkedet er ikke like stort som da jeg hadde Luna ved rideskolen. Jeg har løst dette ved at min förrytter ikke betaler noe for å ha henne. Heller en god förrytter som blir værende enn mye utbytting av uerfarne ryttere som egentlig heller burde brukt pengene på ridekurs. Jeg har vært så heldig at jeg har ei kjempeflink jente som tar godt vare på hesten, er til å stole på og hjelper meg mye i stallen. Hun deler også stallvaktene mine med meg, noe som er betaling i massevis.

Det er ikke fordi jeg har mange penger at jeg lar förverten min ha henne gratis. Det er rett og slett fordi jeg og hesten får mye mer positivt utbytte av samarbeidet slik som det er nå :)

Selvfølgelig er det mange "useriøse" på markedet om man annonserer etter forrytter som ikke trenger å betale. Det beste er kanskje å prøve å høre rundt i miljøet og få anbefalinger på flinke jenter som kanskje vil ha en hest å ri? Lykke til i alle fall! :)

GULLPER
05-01-2012, 13:17
Jeg slet også lenge med å finne forrytter/hestepasser, og jeg ga rett og slett opp.
Den gang stod jeg på en avsides stall med veldig dårlige buss forbindelser.

Da hesten min er en ivrig kar som synes det er mye kjekkerer å gå fremover enn bakover, så ønsket jeg en erfaren rytter. Skrev en vell gjennomtenkt annonse og satt en alder på 16 år. Likevel fikk jeg masse "kan jeg pliis få passe hesten din, jeg har ridd siden jeg ble født" type mail.

Føler også at når man finner en som kan være aktuell, så har de litt lett for å bli kravstor.. F.eks vil drive med sprang treninger. Noe som jeg ønsker å drive med selv.

Men tilbake til det som det egentlig handler om.
Da jeg flyttet til et ridesenter som er litt mer sentralt hadde jeg enda ikke fått hestepasser.
En voksen dame (moren til en venninne av meg) så at jeg var i stallen hver eneste dag, selv om det ble lange dager etter skole og jobb.
Hun spurte pent om jeg trengte hjelp, og hun ville bare ride på tur. Ypperlig for meg og hesten min, og hun betaler ingenting.

Jeg føler på en måte at (utenom mitt heldige tilfelle) at hvis en rytter må betale, så blir de mer seriøs? Kanskje jeg tar feil, men det er vell ingen som vil betale f.eks 100 kr for å ikke gidde å gå i stallen. Hvis man ikke betaler, så kan man jo bare ta en klassiker som "jeg skal i middagsbesøk".

Og ja - HVOR blir de ekte hestejentene av?

Hennien
26-01-2012, 19:03
Selv føler jeg at det er for få som trenger forryttere. Er kanskje like erfaren som 15-18 åringer selvom jeg bare er 14 år, men enten er det for dyrt eller så er det noe annet. Har lett etter ny forhest i snart ett år, og har ikke stort andre krav enn at det ikke må være for dyrt. Man blir jo ikke akkurat fristet til å søke hvis det koster 500 kr i måneden for en gang i uken. Det er alt for mange som bare ser på alder istedet for erfaring. I noen tilfeller kan faktisk 12 åringen være ett bedre alternativ enn 18 åringen. Mitt tips er: se på erfaring, ikke alder!

Tvillingmamma
26-01-2012, 20:30
Selv føler jeg at det er for få som trenger forryttere. Er kanskje like erfaren som 15-18 åringer selvom jeg bare er 14 år, men enten er det for dyrt eller så er det noe annet. Har lett etter ny forhest i snart ett år, og har ikke stort andre krav enn at det ikke må være for dyrt. Man blir jo ikke akkurat fristet til å søke hvis det koster 500 kr i måneden for en gang i uken. Det er alt for mange som bare ser på alder istedet for erfaring. I noen tilfeller kan faktisk 12 åringen være ett bedre alternativ enn 18 åringen. Mitt tips er: se på erfaring, ikke alder!

Enig med du. Og det er faktisk bedre med unge jenter som ikke kan noe og heller lære dem opp sjøl. Så lenge de ikke tror de er verdensmestere er det helt supert. Og man lærer jo mye av å spørre da ;) men så unge folk vil jeg at foreldrene er ansvarlig da og viser seg litt. Er jo store dyr. Men jo mer erfaring jo mindre krav til foreldre.

berith
27-01-2012, 16:40
Hvorfor ikke prøve en 12-13 åring? La de få sjansen til og vise hva de kan. Jeg har vært heldig med mine ryttere fra de var ganske unge.11-12-13 åringer. Tre av dem jeg har hatt har kjøpt sine egne hester. Nå har jeg nok ei ung jente og hennes mor.(mora begynte som rytter i voksen alder og dattera på 13 er dyktig! Tør og ta sjansen! Det er det absolutt verdt! Tenk på når dere begynte selv. Selv var jeg 8 år og helt grønn da jeg begynte på en privatstall med tre hester. Der stod ei varmblods,en araber og ei fullblods. Fikk opplæring.Og etter ei stund red vi overalt vi "småjentene". Utrolig hvor mye og fort en "småtass" lærer. Men jeg ser også at jeg trolig var en tøffere 8 åring enn mange i dag. Og hadde foreldre som ikke nektet meg utfordringer. Utrolig gøy tid. Og interessen er like tilstede den dag i dag hvor jeg snart har holdt på med disse dyrene i 28 år:)

Tvillingmamma
27-01-2012, 17:07
Hvorfor ikke prøve en 12-13 åring? La de få sjansen til og vise hva de kan. Jeg har vært heldig med mine ryttere fra de var ganske unge.11-12-13 åringer. Tre av dem jeg har hatt har kjøpt sine egne hester. Nå har jeg nok ei ung jente og hennes mor.(mora begynte som rytter i voksen alder og dattera på 13 er dyktig! Tør og ta sjansen! Det er det absolutt verdt! Tenk på når dere begynte selv. Selv var jeg 8 år og helt grønn da jeg begynte på en privatstall med tre hester. Der stod ei varmblods,en araber og ei fullblods. Fikk opplæring.Og etter ei stund red vi overalt vi "småjentene". Utrolig hvor mye og fort en "småtass" lærer. Men jeg ser også at jeg trolig var en tøffere 8 åring enn mange i dag. Og hadde foreldre som ikke nektet meg utfordringer. Utrolig gøy tid. Og interessen er like tilstede den dag i dag hvor jeg snart har holdt på med disse dyrene i 28 år:)

Av erfaring med voksne så er jeg enig med deg. Lettere å lære en ung jente opp enn å omforme en "utllært ekspert". Så jeg er enig med deg!

GULLPER
27-01-2012, 17:14
Kan svare for meg selv da, siden jeg påpekte alder i min annonse.
Dette er fordi jeg synes hesten min blir for sterk både psykisk og fysisk for en liten jente, kontra en voksen erfaren person.
Hesten min er snill, og lett å håndtere og alt det der, men han er fortsatt en hest. Man vet aldri!
Han har sine egne meninger, og om han ikke får beskjed om hva som er rett eller galt, så gjør han det som måtte passe han.

En annen grunn for alderen er også fordi av tidligere erfaringer er det dårlig med oppfølging av foreldre.
Det synes jeg er viktig når det er personer under 18 år som skal håndtere min hest.

Jeg var selv 10 år da jeg begynt å passe hester privat, men jeg hadde alltid mamma med meg.
Hun var ikke særlig begeistret for disse store dyrene, men hva om det hadde skjedd meg noe, og ingen hadde vært der å kunne hjelpe meg?

Jeg var bare 15 år når jeg fikk min hest (som jeg har den dag i dag) og mamma følger enda opp selv om jeg fyller 19 år i år.

Så, i bunn og grunn, er det tryggheten som har gjort at jeg har satt alder på min annonse.
Hadde det som tidligere nevnt kommet en ung jente med oppfølging, ja da hadde hun fått lov å prøve seg.

Tvillingmamma
27-01-2012, 17:38
Oppfølging er virkelig nødvendig om noen skal ri og er unge. Uten det ville jeg ikke gjort det. Hester er ikke no leketøy og man tenker ikke konsekvenser i ung alder (som oftest, eller bredt nok).

Gjis
28-01-2012, 23:09
Jeg må si meg enig med tvillingmamma om at oppfølging av en voksen er viktig om man skal være ung hestepasser/forrytter. Det er sterke dyr vi driver med, selv ponnier, og absolutt ikke et leketøy. Og en tenåring har nok ikke alltid den samme ansvarsfølelsen eller konsekvenstankegangen som en litt eldre person har. Sånn er det jo bare. Men så er det jo noen som er veldig voksne og ansvarsbevisste i ganske tidlig aldre. Så jeg hadde nok selv sett an hesten jeg hadde trengt forrytter/hestepasser til og hva vedkommende skulle få lov til å gjøre med hesten før jeg bestemte meg hvilken aldersgruppe jeg syntes hadde vært nedre "grense" for hvor jeg ville gå. Og evt også om jeg alltid ville være i nærheten når forrytter/hestepasser var der, eller ikke.

Lenes Lyn
30-01-2012, 03:08
Jeg er enig her.. hva har skjedd med "ungdommen nå til dags"???

Da jeg var 12-13 år hadde jeg eneansvaret for spranghester.. red for eiere som nesten aldri kom i stallen. Men jeg var så ansvarsbevisst, var i stallen hver dag, hadde de kolikk ja, så var jeg der hele natten, lånte heller aldri bort hesten til noen, red aldri (nesten) i vill gallopp uten kontroll etc etc.. jeg var virkelig mitt ansvar bevisst.

Jeg har selv prøvd flere forryttere på Lynet.. forskjellig alder..jeg syns de er alt for uansvarlige, useriøse og egentlig virker de ikke interessert i hesten i det hele tatt. Jeg har prøvd å tatt betalt og også prøvd å latt de få ri gratis. Jeg har gitt de mye ansvar og jeg har prøvd med detaljerte "dette-får-du-ikke-lov-til"-liste.. syns liksom ikke noe av det virker.. Hadde ei voksen som skulle ri, Oj, glemte visst at jeg skulle fore også, jeg.. Litt yngre: fikk ikke tid til å ri idag, jeg.. (selv om de har vært i stallen hele dagen og sosa)

Så for meg, det å ha en forrytter fører bare til stress og jeg slapper ikke av i det hele tatt.. føler at jeg allikevel må i stallen bare for å sjekke at han har fått mat, liksom.. Nei, jeg har igrunn funnet ut at det beste nesten er å la han (eller meg, da) få en ekstra fridag i uka og heller ta arbeidet selv.

Nå skal vi jo flytte på egen stall nå, da.. så da blir det litt annerledes, da har jeg jo oversikten uansett.

Nå høres det ut som om jeg er kontrollfrik, men jeg er egentlig ikke det, har gitt de ganske frie tøyler og latt de få "leke" seg litt da jeg mener det er sunt både for hest og rytter. Men et visst nivå av ansvar, ja, det syns jeg man bør forvente.

Grovegroven
31-01-2012, 16:50
Jeg er enig her.. hva har skjedd med "ungdommen nå til dags"???

Da jeg var 12-13 år hadde jeg eneansvaret for spranghester.. red for eiere som nesten aldri kom i stallen. Men jeg var så ansvarsbevisst, var i stallen hver dag, hadde de kolikk ja, så var jeg der hele natten, lånte heller aldri bort hesten til noen, red aldri (nesten) i vill gallopp uten kontroll etc etc.. jeg var virkelig mitt ansvar bevisst.

Jeg har selv prøvd flere forryttere på Lynet.. forskjellig alder..jeg syns de er alt for uansvarlige, useriøse og egentlig virker de ikke interessert i hesten i det hele tatt. Jeg har prøvd å tatt betalt og også prøvd å latt de få ri gratis. Jeg har gitt de mye ansvar og jeg har prøvd med detaljerte "dette-får-du-ikke-lov-til"-liste.. syns liksom ikke noe av det virker.. Hadde ei voksen som skulle ri, Oj, glemte visst at jeg skulle fore også, jeg.. Litt yngre: fikk ikke tid til å ri idag, jeg.. (selv om de har vært i stallen hele dagen og sosa)

Så for meg, det å ha en forrytter fører bare til stress og jeg slapper ikke av i det hele tatt.. føler at jeg allikevel må i stallen bare for å sjekke at han har fått mat, liksom.. Nei, jeg har igrunn funnet ut at det beste nesten er å la han (eller meg, da) få en ekstra fridag i uka og heller ta arbeidet selv.

Nå skal vi jo flytte på egen stall nå, da.. så da blir det litt annerledes, da har jeg jo oversikten uansett.

Nå høres det ut som om jeg er kontrollfrik, men jeg er egentlig ikke det, har gitt de ganske frie tøyler og latt de få "leke" seg litt da jeg mener det er sunt både for hest og rytter. Men et visst nivå av ansvar, ja, det syns jeg man bør forvente.

Kjedelig når man kommer borti "disse", da føler man jo at man ikke kan stole på noen lenger. Jeg har alltid vært slik som du beskriver deg selv når du hadde ansvaret for andre hester, men helt fra jeg var liten av har vi alltid hatt dyr (eh, katt) som jeg måtte gi mat og slippe ut når han skulle på do, så har jeg bare på en eller annen måte blitt sinnsykt strukturert når det gjelder dyr, både mine egne og når jeg får ansvar for andres. Når jeg var 13 trente jeg ei ung fjordinghoppe som såvidt var innridd liksom, men det hadde jeg ingen problemer med, hehe.
Jeg er jo fremdeles fôrrytter den dag i dag, men snakker veldig mye med eieren. Sier ifra om jeg finner sår på gampen (uansett hvor lite det er), om han kjennes urein, at vi må ringe hovtrimmer osv. Betaler stalleia i noen måneder nå, men ellers har jeg fått være der helt gratis og jeg møter alltid opp uansett.

Han er akkurat som min egen hest, men jeg flyr ikke rundt overalt i full galopp, tenker fornuftig til enhver tid. Eier stoler såpass mye på meg at hun dro på ferie i 2 uker ifjor sommer og lot meg ta fulle ansvaret (riktignok stod han på sommerbeitet da, men uansett.) Lurer på hvor disse ekte hestejentene har blitt av ja… Ikke bare i min alder, men når vi var 11-12 var vi ganske så ordentlige!

MIS
11-02-2012, 13:36
Jeg har ikke fått lest grundig igjennom alle innleggene her, men hvor holder dere til dere som ønsker fôrryttere? Jeg har alltid hatt nok av hester å henge fingrene i, men nå som jeg har vært borte fra hest en stund ser jeg på det å være fôrrytter som en naturlig måte å komme inn i miljøet igjen. Nå har jeg aldri aktivt lett etter en slik mulighet, men jeg har inntrykk av at det alltid er flust av jenter som vil ri, men kanskje ikke alle er like ansvarsfulle og seriøse, jeg vet ikke :) Jeg jobbet for en tysk trener utenfor Bergen som hadde et stort problem (før meg da, skryte skryte!) med praktikanter og lærlinger, de var voldsomt interessert før de fikk jobben, og det var ikke måte på hvor opptatt de var av hest og ridning, men så var det det med å jobbe da, det er ikke populært nå til dags. Og noen dager er det viktigere å gå på senteret fremfor jobb, ikke sant? ;)

Jeg burde kanskje lage en egen tråd, men hvordan burde jeg gå frem for å skaffe meg en mulighet til å trene/bli fôrrytter? Jeg er en voksen rytter med et anker i dressur, men jeg føler jo at allverdens muligheter ligger åpne for meg nå som jeg skal flytte nær storby og jeg ikke har hest selv!

Tvillingmamma
11-02-2012, 13:58
Jeg burde kanskje lage en egen tråd, men hvordan burde jeg gå frem for å skaffe meg en mulighet til å trene/bli fôrrytter? Jeg er en voksen rytter med et anker i dressur, men jeg føler jo at allverdens muligheter ligger åpne for meg nå som jeg skal flytte nær storby og jeg ikke har hest selv!

Muligens litt OT til selve tråden? Men jeg svarer alikevel. Det finnes utrolige steder vi med hest averterer etter forryttere samt sjekker. Det å henge opp lapp på butikken kan også være en idé. Selv nå har jeg tenkt litt sånn at jeg heller vil kontakte annonser. Ellers har jeg hatt anonse her ute på forumet, dyrenett, rubikk, finn.no og gjennom kjente. Nå finnes det også gruppe på FB for de som søker forryttere eller de som søker om å være. Ellers går det jo på rykteflommen også (Kjenner ei på osterøy som har både fjording og v.blods som har søkt etter folk om du er intr ;) ).

Som eier så setter jeg nok pris på både mail, sms og tlf om jeg ønsker forrytter eller via andre i stallen. Og så et personlig møte mellom evt kommende forrytter, meg og hesten (har erfart at flere mener dette er unødvendig). Videre vil jeg gjerne se kjemi mellom hest og vedkommende, gjerne på en bane eller begrenset område. Og så vil jeg gjerne være med i stallen de første dagene, vite at turer har gått bra, se at rutiner passer og at kjemien ikke skjærer seg. Samt snakke om det vedkommende har opplevd om noe skulle oppstå den ene eller andre veien.

Gajota
19-03-2012, 10:33
Helt klart, beliggenhet har MYE betydning, og så tydeligvis også hvilken type hester man har ;)
Jeg har i perioder over flere år, også søkt etter hestepassere/ryttere til mine hester, GRATIS, og ser jo tydelig, hva som mangler her for at jeg skal få noen som er ordentlige og stabile.
Og det som mangler her er: Større ridebane, buss til døra, skikkelige ridehester (type varmblodsridehester/sportsponnier, som starter stevner) ridehus, at jeg vil betale de for å komme, at jeg vil være barnevakt og ridelære.

Ja jeg har da hatt flere intresserte forbi, bla. en mor med sin datter,(10 år) som skulle være veldig flink og samtidig ikke stor og derfor et supert emne til å ri min yngste datters 3'er ponni og få litt skikk på han, (sto tydelig i annonsen og ble sagt på telefon, at han var til tider frisk og andre ganger så treig at han nesten la seg under trening) Starter med at de får ødelagt en ridegjort på første prøvedagen, ikke så mye som et beklager, fra mora. Tilbake i stallen før jeg rekker å si noe, kvitterer de med å si jamen han tar vi, to ganger i uka, dette gikk jo veldig bra... Hoster og sier, at vi får starte med EN dag i uka og så vil jeg igrunn gjerne se henne mestre han litt bedre før jeg slepper de av syne. enden på visa, blir, at jeg MÅ i stallen hvergang hun skal ha han, for å forsikre meg om at alt går riktig for seg, OG stå på banen og undervise jenta, lære bort hvordan man faktisk skal ri riktig i trav (hun hadde gått på rideskole i mange år)
Når da attpå til mora velger å bare sette av jenta på tunet og si, at hun kommer tilbake om x tid og henter jenta, så kan jeg stå der og være barnevakt også... Da ble det nok for meg, og jeg skrev mora en sms der jeg forklarte, at hvis de skulle fortsette å ri ponni, så jeg meg nødt til å ta meg betalt, ettersom dette var mere rideundervisning og barnepass noe som faktisk koster kassa alle andre steder, det var ikke mange kronene jeg forlangte, men da mor kom tilbake og hentet jenta var svaret, at vhis jeg skulle ha betalt da var det ikke aktuelt, da fikk hun heller nøyes med en time i uka på rideskolen... Makan til oppførsel og misbruk av andres venlighet.

Har også hatt jente(r)(14-15år) som iiih så gjerne ville komme, enda de viste at det kun var snakk om turer og litt koseriding på banen, som ikke er verdens største.
Vi var veeeldig enige om, at avtaler vi en fast dag, så er det den dagen og da MÅ man komme, og er man hindret så sier man fra minst 2 dager før eller morgenen om det er fordi man har blitt syk, men huff, det var fort glemt.
Når man overlot ansvaret til jenta selv, og ikke sto klar i stallen til å hjelpe henne, og fortelle hva hun måtte gjøre, fange hesten og måke boksen, ja da sto hun jo bare i stalldøra og titta når man kom en time senere, da var det ikke måka og ingen hest fanget inn, for man viste jo ikke hva man skulle gjøre, og hesten kom ikke inn av seg selv... En annengang får man høre av andre på stallen, at det har vært forsøkt hoppa med hesten (VELDIG tydelig sagt fra, at den ikke skal hoppes med) og så fulgte en del tid med lite oppmøte og så ble det avslutta.
Andre har vært forbi, (21år) prøvet hesten, ridd tur, prata en del før og etter, skrytt av å ha kjempe mye fritid og gjerne ville komme et par ganger i uka, og veldig godt skjønt, at jeg trengte litt avlasting og fri fra stallen. Avtaler dager og allerede første dagen møter man ikke opp, svarer ikke på sms, eller oppkald, er som sunket i jorda, da ble det sendt ut sms etter 2 dager uten svar, at hun bare kan glemme å ta kontakt for dette var for useriøst.
Men så har jeg da også vært heldig innimellom å finne et par stykker som faktisk var seriøse og møtte opp til avtalte dager, selv kan/kunne styre i stallen og huske at hestene både skulle måkes hos og ha mat satt frem. Men når en bare har hobby koseturhester og bor langt fra all kollektiv trafikk og ikke har ridehus eller vil betale folk for å få ridetimer, ja da ER det ikke lett altså :/

Så en kan ikke si, jeg ikke har prøvet flere aldrer, og jeg lar mere en gjerne unge jenter få slippe til og kan gjerne undervise de på banen også, men da skal det være avtalt på forhånd OG de MÅ møte opp til avtalt dag, og da er det jo ganske stor sansynlighet for, at hvis ikke det er nyttig for hestene mine eller meg, at jeg da faktisk vil kreve en form for betaling også, ikke mye, men et lite symbolsk beløp.

Ellers vil jeg si meg helt enig med Tvillingmamma i følgende: Som eier så setter jeg nok pris på både mail, sms og tlf om jeg ønsker forrytter eller via andre i stallen. Og så et personlig møte mellom evt kommende forrytter, meg og hesten (har erfart at flere mener dette er unødvendig). Videre vil jeg gjerne se kjemi mellom hest og vedkommende, gjerne på en bane eller begrenset område. Og så vil jeg gjerne være med i stallen de første dagene, vite at turer har gått bra, se at rutiner passer og at kjemien ikke skjærer seg. Samt snakke om det vedkommende har opplevd om noe skulle oppstå den ene eller andre veien.

Herreguuud dette ble veldig langt og rotete, men poenge mitt var, at det ER ikke lett, særlig ikke hvis man ikke har dyra det riktige stedet, med rette faciliteter ;)

Om noen føler seg fristet, til å ri turer i andebuskogene så skrik ut :)

Glettingur
08-05-2012, 20:21
Jeg har prøvd å få tak i fôr rytter og en som vil være med på ridetur. Det er virkelig umulig.
Hadde to jenter som prøver rei hestene, fordi vi ønsket noen som kunne ri dem på tur. etter å ha skritta 30 runder på minibanen vår, så ba moren min jente om å trave, da var svaret at de ville skritte litt til.. De hadde ridd i 5 og 6 år, og faren sto å roste de opp i skyene fordi de var så flinke. De trave to runder, så tok de ned i skritt igjen. De ville gjerne ri hestene våres på tur da. Men når de er så redde for å trave så sender man ikke to jenter ut på tur. Hestene våres er utrolig snille de gjør egentlig ingen ting, men de kan bli litt ivrige og hvertfall når de er to. De forstod ikke helt at de ikke fikk lov til å låne hestene våres. Hestene våres er ikke rideskole hester. Det rant inn med mail, men når folk skriver " kan jeg pliiiiis få lov til å ri?" så er det ikke aktuellt. Det er sikkert mange flinke unge jenter, men jeg har et ansvar da jeg setter noen opp på hestene. Jeg kan ikke ta risikoen ved å sende de ut på tur alene.

Jeg prøver nå å få med meg en på ridetur en eller flere ganger i uka, jeg bor 3 km fra toget, 2 km fra bussen og det er god bussforbindelse ( midt på dagen går det buss hvert 15 min, på kvelden hver 30min og veldig sendt på kvelden hver time.). Jeg finner ingen som er interessert. Det jeg skal ha som "betaling" er at de gjør rent boksen til hesten de/den aktuelle dagene + pusser og saler opp selv. Det er noen som er interessert men de har ikke peiling på gangartsridning eller så er de så useriøse at de ikke svarer på mail til slutt.

Jeg lånte bort hesten min en gang til ei jeg trodde var litt seriøs, og hun hadde hest på stallen vår. Jeg fikk igjen en hest som så ut til å ha bada i svette. Han var griseridd om man kan kalle det,det. Han hadde ikke brukt klokker på 5-6år og hun satte på 250g uten at jeg visste det, og hun visste at hun ikke fikk lov. hun la hesten min i pass selvom hun heller ikke fikk lov til det. Dagen etterpå hadde jeg en hest som var så støl at jeg så at det var vondt for han å gå. Når hun først hadde gjort alt det der, kunne hun hvertfall tøye han og ikke bare sette han ut i luftegården og dra hjem. Dette var et menneske godt oppi 20 årene.

finnes det noen seriøse fôr ryttere eller ryttere som vil være med på tur??
Håpet mitt er at til høsten starter det mange studenter på universitet og da er det kanskje håp om å få med en person på tur :)

Mumua
23-08-2012, 22:11
For å supplere litt her, jeg har full forståelse for at det er vanskelig å finne gode forryttere, og forstår absolutt det dere beskriver med ungjenter som mister interessen. For min del er jeg det jeg vil kalle en ekte hestejente, alltid elsket hester og vært minst like glad i å stelle med og for dem som å ri. Jobbet mange år som stallpike som ungjente der jeg måket, foret og stellet mot å få en liten ridetur etterpå. Tok litt kurs osv. I voksen alder tok jeg det opp igjen når jeg fikk mer fritid og har passet hester for mennesker som av ulike grunner ikke har kunnet ta vare på dem selv (ved sykdom) i korte og lengre perioder. Ofte under disse periodene ble det minimalt med riding, men mye stell og omsorg. Nå som jeg har bosatt meg på nytt sted var jeg ute etter å få begynne litt med hest igjen. Alternativet for meg ble å skulle hjelpe til litt som forrytter. Problemet var og er (for min del) at det finnes ungjenter som får seg hester og som ikke orker å ta vare på dem, og at hele opplegget er ett svare kaos. Så det viste seg at det å være forrytter var jammen ikke så greit det heller. Jeg fikk rett og slett hesten slengt i fanget med forventninger om at jeg skulle være tilgjengelig til enhver tid og på kort varsel, til tross for en avtale som kun innebar annenhver helg. Grunnen til at jeg ikke kunne ha han oftere er rett og slett fordi jeg ikke har mulighet, å det var det gjensidig forståelse for når avtalen ble inngått. Men jeg satser for min del på å finne noen som er mer seriøse, pluss at jeg hiver meg på ett par kurs for å være helt oppdatert og kvalifisert :) Håper dere som trenger det finner ekte hestejenter som tar godt vare hestene deres, og som ønsker å være der over tid :)

I tillegg vil jeg bare legge til at da jeg dro dit for å møte hesten og eieren for første gang så fikk jeg ikke engang vite hvilken boks som var hans. Ei heller hvilke rutiner han hadde, og da jeg kom inn i stallen (fordi det var ingen som kom å møtte meg da jeg kom, så jeg måtte lete meg frem, til tross for at jeg hadde jenta på telefon, men hun var opptatt med å skravle med en venninne) fikk jeg bare slengt hovskrapen i armene og beskjed om at jeg kunne bare ta han. Så gikk de. Så der sto jeg, med en helt ukjent hest, i en helt ukjent stall, helt alene. Jeg børsta og godsnakket med hesten, prøvde å bli litt kjent med han i den grad det er mulig iløpet av ti minutter. Fikk beskjed om å sale han opp, å ta han med på ridebanen å ri han. Jeg ante forøvrig heller ikke hvor ridebanen var, så måtte lete meg frem. Der ville jeg gjerne gå noen runder med han først i leietau for å se hvordan han oppførte seg, for så å kanskje ri han lett. Men den gang ei, fikk beskjed om å hive meg oppå, fikk skritte ett par runder før hun insisterte på at jeg skulle trave og galoppere, uten at de var der for å følge med en gang. Da sa jeg pent at jeg gjerne vil bli bedre kjent med hesten før jeg begynte med alt mulig, at jeg gjerne red han og tok han med på tur, men at det var uaktuelt å begynne å hoppe med han før vi var blitt kjent. Jeg fikk null instrukser, ikke svar på det jeg spurte om, å fikk beskjed om å ta han dagen etter, alene. Det blir for useriøst.

smulemor
24-08-2012, 00:02
Mumua... jeg hadde ikke giddet å sale opp hesten en gang hvis jeg hadde kommet til et sånt sted. jeg er imponert over deg ;)

Tvillingmamma
24-08-2012, 10:55
Mumua... jeg hadde ikke giddet å sale opp hesten en gang hvis jeg hadde kommet til et sånt sted. jeg er imponert over deg ;)

Absolutt enig dette. For en oppførsel. Du var mer enn tålmodig ja.