PDA

Se full versjon : Dyrt eller billig?

mema
11-11-2011, 22:17
Kjøper dere dyrt eller billig rytterutstyr, og hvorfor gjøre dere som dere gjør?
Hva kjøper dere billig og hva kjøper dere dyrere?

Er merker viktig?

Diskuter! :blid:

Skjóna
11-11-2011, 22:30
Fin tråd. Jeg har en evig mix av dyre og billige ting. I ridebukser foretrekker jeg merker som Top Reiter og Sonnenreiter, men jeg har også en knallgod bukse fra Børjes som kostet 1/3 av prisen på Top Reiter og Sonnenreiter. De dyrere buksene til horze og hööks er også veldig gode selvom de koster halvparten av Pikeur. Er veldig glad i Kingsland i overdeler, men det meste jeg har fra Kingsland er kjøpt på salg. Syns Kingsland har fine og funksjonelle klær som sitter bra på meg. I ridestøvler og sko foretrekker jeg Mountain Horse. Har mye rideklær fra horze og hööks også, det meste er i god kvalitet i forhold til pris. I hansker har jeg mest billige merker selvom favoritten er og blir roeckl. Så kan like gjerne selge de 20 andre parene jeg har og kjøpe et par til med roeckl. :) I hjelm foretrekker jeg Uvex. Er ikke av de dyreste, men heller ikke av de billigste. Min kostet vel 2700 tror jeg. Billighjelmer har jeg dårlig erfaring med. Merker er ikke superviktig, men dessverre er det ofte sånn at man får det man betaler for.

RakelF
11-11-2011, 22:32
Helst dyrt på salg:D Men ellers veldig forskjellig, sitter plagget som støpt på meg må jeg nesten ha det... Men til sist er det vel økonomien den dagen som bestemmer;)

Kakemonsteret
11-11-2011, 22:41
Kjøper stort sett dyrt på salg:) Prøver å slå til når det feks. er tilbud på pikeur, kingsland og MH, som jeg liker godt. Har jo Brumby her, og de har jo relativt mye merker, og titt og stadig tilbud.

Har jo heldigvis 3 hestebutikker å kjøre forbi bare på vei til skolen, finner stort sett alltid en butikk med salg på rytterutstyr :P

Bea
11-11-2011, 22:42
Jeg kjoper nok mest dyrt, iallefall " viktige" ting - som dekken, pad , og utstyr man bruker paa hesten generelt som hodelag ,benbeskyttere osv.
Et sitat som jeg bet meg merke i " I learned a long time ago that you pretty much get what you pay for in this world. I also learned that you can frequently gauge the skills and knowledge of a horseman by the quality of his gear and his attitude towards it. " Og dette er det mye i synes jeg, men da tenker jeg ikke MERKER men kvalitet. Godt laer feks er viktig for meg. jeg har ikke en veldig dyr sal feks, men den er laget med godt laer og gode materialer, solid bom.

Og ja, man faar som regel det man betaler for.

Edit: Oi lonner seg folge med, saa ikke at det gjaldt kun rytterutstyr !
Da sier jeg nei, det betyr ikke saa mye for meg men jeg liker ha kvalitets stovler og andre "viktige" ting ( som sporer ! ) Jeg bruker ikke ridebukser og bruker vanlige jeans i stallen ( pepe jeans haha :D ) Ellers bryr jeg meg ikke saa mye om merkeklaer i stallen :)

June og Travern
11-11-2011, 22:52
Jeg skulle gjerne hatt råd til å kjøep dyre ting, men det har jeg ikke. Ikke har jeg mulighet til å flakke rndt å lete etter tilbud heller så da blir det helst billig ja.
Dvs den ridebuksen jeg har nå er av bra merke (horka) men den er hunngammel... Kjøpte den london for ti år siden og den er lappet utallige ganger. Elsker den buksen. Men må ha ny... Akk. Passer ikke med økonomien min akkurat. Så det blir vel en billig bukse.

Tibia
11-11-2011, 23:03
Satser på kvalitet over kvantiet. Er heldig å ha en svært billig lokal hestebutikk, dermed koster det ikke så mye å kjøpe dyrt. Men sier selvsagt ikke nei til å kjøpe på salg.

Maria
11-11-2011, 23:15
Det varierer litt egentlig. Har en tendens til å velge kvalitet til hesten og ikke til meg selv. Men fottøy, jakker og slikt er stort sett alltid kvalitetsmerker, mens ridebukser blir mer kvantitet. Er ikke så nøye så lenge de har en grei nøytral farge, helskinn og sitter greit :) Bruker dem ihjel uansett så.

sisher
11-11-2011, 23:15
Er ikke merkebevist, og kjøper det jeg har råd til der og da.

Dekken har jeg handlet fra Skoies og er fornøyd med dem.

Annet eks salunderlag, hjelm og rideklær har jeg kjøpt når jeg er i utlandet.

Jatakk til salg både i innland og utland :)

T.B.
12-11-2011, 00:36
Da jeg etter noen år som stalljente skjønte at hest og ridning ville oppta mye av min tid = jobbe med terapiriding, ble jeg nødt til å anskaffe skikkelig utstyr, i tillegg til anskaffet hjelm i 1972.
I 1978 kjøpte jeg topp moderne ridebukser i Newmarket (England) - har dem enda, men de har ikke skinn, så de er ikke brukt på en del år.
I 1983 fikk jeg - som dyyyr bursdagspresang fra nyanskaffet mann - håndsydde lærstøvler fra Danmark.
De kostet den gang over 2000,- men de er blitt nøye pusset og holdt i stand, så de er like fine i dag.
I 1986 var jeg på 4 ukers kurs på Starum, og innså da at helskinnbukser var et must, så da ridegjengen var på Gjøvik-tur, anskaffet jeg et par helskinn-bukser - i dag kalt "gamle grå" - men de er like fine, og brukes enda.
Har en oilskinjakke og oilskinvest, anskaffet i 1984 - de er i daglig bruk. Slitte, men gode.
Ellers har jeg masse T-skjorter og collage-gensere, samt vester osv. som slites jevnt og trutt, og fornyes etter behov.
Ehh - selvfølgelig er nye hjelmer anskaffet siden 1972....
For å si det sånn: Kvalitet lønner seg - og "mote" gir jeg f... i.:blid:

tigergutt
12-11-2011, 00:41
Til hesten er jeg opptatt av komfort samt kvalitet.

Til meg selv varierer det litt og er som flere andre her glad i kvalitetsting på salg. Synes det er morsomt med 4-5 ridebukser så jeg kan variere litt farger fra dag tid dag, så her holder jeg meg sånn midt på treet. Ridestøvler har jeg valgt kvalitet og ser på disse lærstøvlene som investering.

Sånn oppsummert når det gjelder meg selv blir vel litt som Ole Brum hadde sagt det; ja takk begge deler :)

Katrine
12-11-2011, 02:05
Her er det stort sett billig utstyr som gjelder. Særlig forbruksvarer som grimer og dekken (med en vallak som man skulle tro var 3 og en 3åring til er dekken forbruksvare ja!).
Men sal er jeg veldig nøye på, så jeg har passiersaler til de to ridehestene mine, som er tilpasset av saltilpasser.
Til meg selv er det billig-billig. På alle måter egentlig. Sparer inn der jeg kan! Så betaler jeg heller litt ekstra på en veterinær som stiller opp når han skal, og på fôr fra en bonde som jeg vet har spesialisert seg på hest, som gjerne er litt dyrere enn gjennomsnittet.

xmiriam
12-11-2011, 06:54
Jeg kjøper dyrt på salg om jeg kommer over noe fint, men ellers kjøper jeg utelukkende billig - rett og slett fordi jeg ikke har råd til å "kaste bort" noen tusinger på en ridebukse. Enda. Kjøper også gjerne dyre klær brukt om jeg også kommer over noe jeg trenger.

... Er ikke dette under rytterforum forresten? Da regner jeg vel med at det KUN er til rytter det er snakk om? :P

Siiilje
12-11-2011, 07:31
Jeg har en god blanding av alt :p Elsker Grand prix buksene fra Horze f.eks også bor jeg i KL jakka mi im vinteren :p
Det var en stund jeg var veeeldig opptatt av at jeg skulle ha det de andre hadde også, men det har jeg vokst fra meg! :) Så nå kjøper jeg det jeg har lyst på, men ser på prislappen før jeg løper til kassen.

Bente & Etanec
12-11-2011, 08:10
Jeg kjøper lett blanding jeg :) Det kommer litt an på hva det er, men ridebuksene mine koster rundt tusingen hver ( distanseridebuksene, og dem har jeg... *tenke tenke* ikke mindre enn 6 av :Plystre: Til mitt forsvar,- jeg har trengt nye etterhvert som jeg har blitt tynnere, og etter at jeg ble slik jeg er nå i vekt så trengte jeg eeh.. "noen" å bytte på.. altså 4 stk.. :flau: )
Av gensrer og jakker liker jeg godt Kingsland ( alltid på salg ) men CRW merket hos Hööks er også helt ok.
Av sko er jeg veldig bevisst på GoreTex fjellsko. Funker i all slags vær og alle årstider hihi.
Ridehjelm kjøper jeg jo sjelden da, men merket og typen jeg bruker er dyr..

Mens dekkener, saler og hodelag o.l. ( som er i biothane ) koster en god del. Der er ikke mange dekkenmerker som ligger rolig og bra på hestene mine, så det går stort sett i Bucas og Pessoa - men tenker å teste ut HW også på dem :)

Vestbø
12-11-2011, 08:20
Det meste er dyrt, av merker jeg vet holder kvaliteten oppe (Pikeur, Kingsland, Charles Owen, Sonnenreiter +++). Stevneklær, hjelm, sko/støvler og ridebukser til trening legger jeg en god del penger i. Også ullundertøy velger jeg med omhu (Kari Traa). Derimot kan jeg fire litt på kvaliteten når det kommer til hansker, sokker og annet smått som jeg likevel har lett for å somle bort.

Tvillingmamma
12-11-2011, 10:12
Kjøper kanskje en gang i året litt granne til meg sjøl. Og da velger jeg det som har god passform, sitter ogdt og kjennes ut som kvalitet i hånda. Men har til gode å finne dyre merker som har noe som sitter bra på meg så har ikke for mye der. Har pr nå kun ei ridebukse og den var dyr til å være meg, 599 s.kr. Ingen planer om å kjøpe flere heller pr nå. Vinteren bruker jeg kun overtrekksdressen så det er bare i mild årstid jeg trenger klær.

Hjelm har jeg vel ikke no dyr hjelm, men en helt ok hjelm med god kvalitet (handlet i Sverige og i Norge kostet den minst 600 kr mer enn jeg betalte i Sverige).

Hansker er jeg nøye med og forsøker å ha et godt parr pga helsa. Og pris blir litt ubetydelig, men hanskene mine varer jo ofte 2-5 år da!

Sokker er jeg også nøye på at er gode og slitesterke og samme med sko og støvler. siden benstillinga i bena mine ikke er god er bena veldig viktig å ta vare på.

Nimbus
12-11-2011, 10:55
Kvalitet foran kvantitet, i hovedsak. Men fullstendig uinteressert i merke. Jeg har to dyre ridebukser, til litt under 2000 per stykk. Regner med å ham dem i mange mange år. Har ariat ridesko og et par støvleskaft, som jeg ikke aner hvilket merke de er, men de er ikke noe ræl, holder seg fine, god kvalitet. Har en Bergans svartisen jakke og en rab dunjakke som jeg bruker i stallen, og et par brynje ullgensere. Mao er jeg ikke interessert i Kingsland etc, jeg gidder ikke betale ekstra for dårligere kvalitet fordi det er et ridemerke...

Hansker bruker jeg ikke, har tovede ullvotter til vinteren, og sokker kjøper jeg ikke dyrt, hööks sine med Furberg motiv er de søteste uansett. Har en dyr hjelm jeg ikke liker, og flere andre som jeg fikk gratis (ikke så dyre, men ikke billigræl, tror de ville kostet ca 1500 i butikk).

Men har billige vinterridestøvler da, mountainhorse rimfrost rider. Synes de er gode, men ser jo at kvaliteten er noe helt annet enn ariatene. Har begynt å bli ødelagt etter bare en sesong.

carambee
12-11-2011, 10:57
Lett blanding, men i senere tid har jeg heller brukt litt mer penger på merker jeg vet jeg blir fornøyd med. Har kjøpt billige ting som blir liggende ubrukt, dermed er jo egentlig de penge kasta bort.
Mer nøye på utstyr til hesten egentlig.
Tenker kvalitet, ikke merke i den forstand

Ada-Marlene
12-11-2011, 11:01
Det meste av utstyr kjøper jeg hos Rytterbutikken.no. De er ikke billige, men utstyret er deretter! Kjempegod kvalitet:) Ridebuksene er til å gå i hele dagen, du får ikke lyst til å ta dem av, kjempegode:)

Ellers hvis jeg trenger noe der og da så stikker jeg ned på mølla og ser om de har det jeg trenger.
Fikk en fin helskinnsridebukse til 4-600 kr.

Jeg sparer helst opp til fine ting fra Rytterbutikken da:)

mema
12-11-2011, 13:01
Jeg kjøper dyrt på salg om jeg kommer over noe fint, men ellers kjøper jeg utelukkende billig - rett og slett fordi jeg ikke har råd til å "kaste bort" noen tusinger på en ridebukse. Enda. Kjøper også gjerne dyre klær brukt om jeg også kommer over noe jeg trenger.

... Er ikke dette under rytterforum forresten? Da regner jeg vel med at det KUN er til rytter det er snakk om? :P

Jo stemmer, tenkte kun rytterutstyr da jeg lagde tråden. Vi kan jo kanskje lage en under utstyr også som omhandler hesteutstyr?

Jeg er glad i å matche, men merker er ikke så viktig. Passform, kvalitet og funksjonalitet er det viktigste for meg. Har litt Kingsland og liker det veldig godt fordi det passer kroppsfasongen min og det holder veldig godt i vask. Men alt er kjøpt på lagersalg, for har hverken råd eller lyst til å kjøpe det til fullpris. Akkurat nå ønsker jeg meg en blå kingsland fleecegenser men da venter jeg til januarsalget.

Av støvler sverger jeg til Mountain Horse, som er dyrt for meg men sikkert billig for andre. Har mountain horse supreme high rider pluss mountain horse stella polaris til vinteren. Har også et arvet par ridestøvler som jeg bruker på tur og slikt.

Når det gjelder hansker så sverger jeg til monteringshansker som koster rundt 20 kroner. ;D De er virkelig helt fantastiske å ri med, selvom de kanskje ikke er superstilige. De sitter som støpt til huden og er gode å bruke til stallarbeid. Til stevner har jeg et par hvite hvpolo hansker som desverre har elendig kvalitet. :/ Ønsker med et par Roeckel men klarer ikke helt å forsvare det ønsket når monteringshandskene er helt perfekte å ri med. Så det må bli når jeg virkelig ikke har noe annet å bruke penger på. :p

Ridebukser sverger jeg til Horze Grand Pris til rundt 700,- og når jeg finner så perfekte ridebukser til den prisen er det bare å glemme å bruke over 1000, på ridebukser. De sitter virkelig perfekt. Derfor passer jeg også på å kjøpe meg et par av disse hvis de kommer på salg. Hadde jeg ikke funnet disse hadde jeg nok gått for noe dyrere. Jeg er lang og tynn og typiske billigmerker sitter ikke noe pent på meg. :/ Når det skal nevnes har jeg en 7 år gammel domino bukse fra Borjes til 300,- som fremdeles holder koken.

Av undertøy bruker jeg Kari Traa som er dyrt men fantastisk. Strømpene til Kari Traa er også perfekte å ri med! De holder utrolig godt også, så føler at de er verdt pengene.

Hjelm har jeg en billig til under 500,- fra Horze, men sparer til en charles owen wellington som jeg skal kjøpe fra ebay til nesten halve prisen.

Kort oppsummert går jeg for en god blanding og må jo si at kvalitet til hesten går forran mitt behov for pene klær. Jeg liker å planlegge hva jeg trenger slik at jeg kan spare og lete på nettet etter hvor jeg faktisk finner det billigst. Da blir det ikke så mange impulskjøp og jeg kjøper ting jeg virkelig har lyst på.

Et spørsmål til:

Hva er deres forhold til bruk og kast av rideklær? Bruker dere det til det er utslitt eller legger dere det bort bare fordi dere finner noe dere har mer lyst på?

EvaV
12-11-2011, 13:13
Jeg kaster ikke stallklær før det er så hullete og slitt at det ikke er brukenes lenger. Klær og sko jeg bruker i stallen er for det meste vanlige klær som er skitne uansett, eller for slitt eller hullete til at jeg bruker de til vanlig. Unntaket er et par klubbjakker, ridebukser, ridestøvler og et par ridesko med vernetå. Ridebukser har jeg til de blir hullete eller ikke passer lenger - akkurat nå har jeg mer enn nok- hele 6 par ridebukser (dog, ett par er veldig hullete- har hatt de siden jeg var 12-13år, og et annet par er for lite og utrolig ubehagelig - så det brukes aldri). Ridestøvlene var relativt dyre, fikk de til 16års dagen min; rideskoa fikk jeg til jul i fjor fordi jeg trengte noen vernesko uansett. Hjelmen er fra hooks og var julegave - fordi den forrige hjelmen falt fra hverandre. Hadde jeg hatt litt penger til overs hadde jeg kanskje investert i noen dyrere og finere rideklær, men med økonomien jeg har nå nedprioriterer jeg det.

flaana
12-11-2011, 13:38
Jeg har vel ett par Kingsland fleecehansker, ett par Roeckl hansker og en Racesafe vest ellers er alt billig-dritt som regel.

Kjøper helst ikke Kingsland, sikkert god kvalitet, menneh... Klær jeg bruker i stallen er ofte utslitte andre klær. Spesielt gensere får et nytt liv i stallen. Bruker til det er HELT ustitt, og da er det såvidt jeg får meg til å kaste, blir jo glad i de og sååå utrolig behagelig å gå med :giggle:

EvaV
12-11-2011, 14:12
Å, jeg har også et par Roeckl hansker! Kjøpt i 2005, meget velbrukte - mista de i skogen en høst og fant de igjen på tur våren etter, hehe. Å si at de er slitt er en underdrivelse, men de henger såvidt sammen. Så det er også noe som står høyt på lista over ting jeg skal spandere på meg når jeg "blir rik" :D

xmiriam
12-11-2011, 14:16
Hva er deres forhold til bruk og kast av rideklær? Bruker dere det til det er utslitt eller legger dere det bort bare fordi dere finner noe dere har mer lyst på?
Kan jo svare på denne her og: Jeg bruker rideklær til de ikke passer eller blir ødelagte og/eller virkelig utslitte. Jeg har ikke verdens tykkeste lommebok, så jeg kan ikke kjøpe noe nytt bare fordi det var finere enn det jeg hadde fra før av :P Sliter også litt med å kaste klær (både rideklær og vanlige klær) da jeg har på følelsen at kanskje jeg får brukt det igjen en vakker dag. xD

Nikita
12-11-2011, 15:05
Jeg går utelukkende for kvalitet, det vil som oftest si dyrt.

Jeg har kun en pad til salen, 5 dekken, et sett med beinbeskyttere (prof.choice) osv. Altså ikke noe overflod, da jeg heller har god kvalitet på det i stedet for å ha masse som er billig. Man får som regel det man betaler for :)

Kvalitet koster, men da har jeg heller færre ting. Man "trenger" jo ikke mer enn noen få dekken, eller en-to padder til å ha under westernsalen.

Hva andre folk gjør bryr jeg meg ikke noe om :)

Mandarinhest
12-11-2011, 16:10
Her går det kun i billig. Og det trenger ikke å være rideklær en gang. Bruker gjerne fjorårets jakke i stallen, eller en genser jeg ikke liker mer.
Kaster når det er helt utslitt, og kjøper ikke nytt bare for at jeg "må" ha!

Men nå har jeg gått søm og tekstil, så jeg kan ved en rask titt se om kvaliteten er god eller ikke. Jeg tviler sterkt på at Kingsland har bedre sømmer enn Horze. Nå kommer alt an på bruk og passform. Og sånn sett forstår jeg at dere som rir flere hester om dagen må ha noe bedre enn det aller billigste.

Min eldre ridebukse er 5 år, og den passe sånn akkurat. Skulle gjerne hatt ny, men det trengs ikke enda...

Tvillingmamma
12-11-2011, 18:24
Et spørsmål til:

Jeg kaster ikke noe klær før det er utslitt. Rideklær eller andre klær slites med helsa og lappes om mulig. Kjøper heller ikke fordi jeg har lyst på, men fordi jeg trenger. Har ikke overflod av rideklær nei.

Chevaleresse
12-11-2011, 18:49
KJøper lite rideklær, kun ridebukser. Og da har jeg en god del, men de som er mest behagelige er de billige fra hooks, de slites desverre frot da, så kjøper vel et nytt par hvert år. Ellers bruker jeg de utslitte klærne mine i stallen. Og så har jeg skikkelige arbeidsklær da, så har ganske dyre stalljakker og varmedresser, men det er ikke et hestemerke. Av sko har jeg to par lave ridesko (billige) og ellers går det i ulike varianeter av muckboots. Tror jeg har 6 eller 7 par nå... Men noen er blitt hullete da... Bruker også en del arvede ullgensere som bare holder og holder (hjemmestrikk).

Her brukes alt til det er helt utslitt, men siden jeg jobber mye i stallen og ute så slites ting ganske raskt desverre...

Kakemonsteret
12-11-2011, 19:11
Et spørsmål til:

Bruker de fleste rideklær til det er hull i de, eller de er vokst fra. Men samtidig kjøper jeg stadig inn nytt, så ender med at jeg alltid bruker det nyeste og peneste. De mindre pene klærne brukes mest ved morgen/kvelds foring, da er det få som ser meg uansett. Men om jeg skal ri, tar jeg som oftest på meg den fineste ridebuksa ol..

Skjóna
12-11-2011, 19:22
Jeg bruker også de fleste rideklær til de er utslitte eller har fått dårlig passform etter mange vask. Det som jeg blir lei av før det blir slitt selger jeg. Bruker det meste av det jeg har og syns det er viktig at fargene matcher sånn noenlunde. Prøver å spare de fineste rideklærne til kurs og sånn, men det blir til at jeg bruker det ellers også. Liker å se ordentlig ut selvom jeg sjelden møter noen oppi skogene her.

stino89
12-11-2011, 19:34
Rir ikke for tiden, men utstyret er nå der:

Har ganske dyr hjem (Charles Owen) og sikkerhetsvest (Racesafe), mens støvlene er sånn semidyre. Har alltid brukt billighansker, men etter at jeg kjøpte et par Rockl er det nok det jeg kommer til å satse på videre. Frelst!

Ridebuksene er stort sett ganske billige (har noen fra skoies jeg liker veldig godt), samme med strømper - men prøver å matche sånn nogenlunde da. Gensere er stort sett vanlige gensere som jeg ikke synes jeg kan vise meg offentlig med lenger... Av ytterklær har jeg mest billigere stalljakker (eller gamle hverdagsjakker som er degradert), det dyreste er vel min elskede HL dunvest :) Så hos meg er det en god blanding av semidyrt og billig, elsker som så mange andre å kjøpe dyrt på salg :D

Nikita
12-11-2011, 19:47
Oi, så først nå at det var snakk om klær og ikke hesteutstyr. Til meg selv så kjøper jeg det jeg synes er fint/tøft og det jeg liker. Jeg bruker ridebukser til de går opp i sømmene, eller fargene er så famlet at de ikke har jevn farge lenger.. jeg har bare 1 ridebukse av gangen, og den går jeg med hver dag i stallen (5 dager i uka) i ca. 3-4 år. Nå går den opp i sømmene den jeg har, så nå må jeg snart kjøpe ny. Når jeg først har funnet en jeg liker, så vil jeg helst slippe å kjøpe ny. De jeg har hatt er kjøpt på Hooks, kosta rundt tusen, så ikke de billigste.

Jeg har et par skikkelig gode cowboyboots som ikke var billige. Jakker, gensere og t-skjorter kan jeg gjerne kjøpe billig. Som sagt så ser jeg ikke så mye på pris, men hva jeg synes er fint. Merker bryr jeg meg IKKE om! Jeg kjøpte visst en Kingsland jakke nå i høst, og jeg ble fortalt at det var Kingsland av ei i stallen. Jeg visste ikke at det var det.. vet knapt hva Kingsland er :D På sommeren liker jeg å gå i Ed Hardy :)

Siden jeg er westernrytter, så er jeg ikke så opptatt av merker. Føler vel det er mer de som rir dressur og sprang som er opptatt av det.

Issa
12-11-2011, 21:18
Mjaa jeg går mer etter hva som er pent og/eller funksjonelt enn pris og merke. Nå er merkeklær ofte pene og funksjonelle da (ikke alltid), og da slår jeg til om jeg har råd. Men jeg kjøper sånt bare på salg da :D Elsker KL sine fleecejakker f.eks. Men Høøks har mye jeg syns er pent, derfor har jeg en del derfra, samme med horze. Skulle gjerne hatt et par ridebukser i god kvalitet, som sonnenreiter, men jeg har bare ikke råd nå. Da får de fra Høøks holde. Pikeur-buksene ligger mest i skapet som en påminnelse om pre-isis-tiden min :giggle:

Nikita
12-11-2011, 21:30
Hehe... Jeg hadde hatt Sonnenreiter hvis jeg hadde fått dem over rompa :D Liker dem veldig godt! Kjøpte faktisk en for en del år siden (dakota), men etter noen år i skapet, så solgte jeg den.. Det får da være måte på hvor mye en skal ha liggende som en gang i framtiden "liksom" skal passe :rofl:

mallilen
12-11-2011, 21:33
Billig på salg, helst :p JEg er av typen som virkelig ikke evner å ta vare på noe som helst, og kan ende opp med å male stua med finbuksene på. "Jeg skal jo bare..." :roll:

Siden jeg er en sånn en virrevims som da surrer rundt med hvasomhelst hvorsomhelst, nytter det ikke med dyre ting. De gangene jeg har prøvd, har det gått max to uker før plagget hadde flekker av tomatsaus/spillolje/maling/u name it. Med andre ord: jo billigere jo bedre. Da har jeg råa til å bytte ut også :p

idaoglinndi
12-11-2011, 21:41
Ting som hjelm, støvlar, hanskar og sikkerheitsvest investerar eg gjerne litt pengar i :) Har difor Charles Owen hjelm, Racesafevest, relativt dyre MH ridestøvlar og brukar omtrent kun Roeckl-hanskar. Sikkerheitsutstyr skal vere ordentleg trygt og helst halde lenge difor brukar eg gjerne nokre ekstra kroner på det :) Er kresen på ridehanskar og støvlar og likar best kvalitetsutstyr der :)
Er også glad i ordentlige ridebukser med heilskinn, men svergar no til Horze sine Grand Prix bukser, som er nesten like gode som Pikeur, men kostar under halve prisen, hurra! :) Som fleire andre er eg også glad i dyrt på salg, og har litt Kingsland, men for det meste går det i utslitte hettegenserar og gamle jakker som eg ikkje synest er fine nok til å bruke til vanleg i stallen. Så lenge det er varmt og tørt og ikkje fullt av flekkar og hol dug det for min del :) Er nøyare på at hesten skal ha fine ting enn at eg har det!

T.B.
12-11-2011, 23:41
Når det gjelder spørsmålet om bruk og kast, er jeg blitt ganske så sjokkert i årenes løp.
Vi har som regel dugnad i stallen en gang i året, og da er det helt utrolig hva vi har funnet av "etterlatt" utstyr og klær.
Først har vi varsel om dugnaden, så man ber folk ta vare på tingene sine, og ha dem på sine plasser - for det som ikke fjernes blir da lagt i en glemmekasse. Så blir folk varslet om at tingene i glemmekassa må sjekkes innen 14 dager - ellers blir det hivd, eller folk kan forsyne seg.

Og det er utrolig hva som IKKE blir hentet: Et par kliss nye hvite ridebukser med helskinn, masse hjelmer, hansker, ridestøvler, oilskinjakker, termodresser, vester, andre ridebukser, regntøy, flott stevnebag, leggchaps, ullundertøy mm mm. (Jeg har "tatt vare" på noe av det - for å si det sånn - og ingen har meldt det savnet...)

Skal ikke begynne å ramse opp alt utstyret til gamper som vi finner, men kan nevne 4 sadler, 12 dekkener osv osv.

Er det fler enn meg som blir lettere sjokkert?

Og jeg som "gromler" i stallen bare en hovkrok, et leietau eller en ridevante er på avveie....

Skjóna
13-11-2011, 00:03
Jeg er helt enig TB. Folk bør lære seg å ta vare på tingene sine. Jeg har et høyt forbruk selv, men har stålkontroll på utstyret mitt for det. Nå har jeg hestene mine hjemme, så ingen glemmekasse eller noe sånt, men roter jeg noe bort merker jeg det med en gang. Sånn som her om dagen da lærbalsamen min var vekk. Lette og lette og fant den til slutt bak kommoden i salrommet.

Grovegroven
13-11-2011, 01:27
Kvalitet fremfor kvantitet, men merker er helt uvesentlig. Har riktignok en god og tykk vinterjakke fra KL, men den betalte jeg kun 500 kr for, haha. Eneste som jeg er nøye med er hjelm, sikkerhetsvest og fottøy (ridesko/støvler helst fra MH, veldig god erfaring derifra.) Bukser skal se fine ut, men når det gjelder gensere, t-skjorter osv, så brukes det utslitte firmagensere som jeg får fra broren min. :lol:

Elis&Merita
13-11-2011, 10:08
Utstyr som hjelm, sikkerhetsvest og sko (veldig fornøyd med mountain horse) legger jeg gjerne litt penger i. Men når det gjelder ridebukser, hansker, og strømper er det forbruksvare hos meg uansett hvilken pris, så kjøper billig og bytter ut oftere. Når det gjelder gensere og jakker bruker jeg de som jeg ikke bruker til vanlig lenger. Har også noen jakker fra Horze som jeg er fornøyd med. :)

Nina_ck
13-11-2011, 11:43
Jeg må bare innse at jeg er en liten utstyrssnob.. Men til mitt forsvar så har jeg jobbet flere år i en hesteutstyrsbutikk, slik at jeg ikke har kjøpt alt til full pris:) Jeg elsker Pikeur og Kyra K (heter vel ikke det lenger) ridebukser, Roeckl ridehansker, Ariat ridesko og støvelskaft. Jeg har også flere jakker fra MH og Kingsland. Fleecejakkene til MH er en stor favoritt her.

Jeg synes rett og slett at passformen til feks Pikeur buksene er helt herlig og at de er utrolig slitesterke. Jeg har vel ridebukser som jeg kjøpte i 2003 enda som jeg fremdeles bruker.. Hjelm synes jeg også er utrolig viktig, så jeg har nå en Charles Owen (etter at min GPA gjorde jobben etter at jeg landet i grusen med hodet først)

T.B.
13-11-2011, 22:24
Fniiis - bukse kjøpt 2003 - den er jo bare barnet i forhold til min "gamle grå", som er kjøpt i 1986..... ;-)
Men vil tro at den buksa er eldre enn de fleste her - for ikke å snakke om ridestøvlene, som er fra 1983 - og like fine.
Det er tydelig at kvalitet og å ta vare på utstyret lønner seg.

Ja, forresten - til hesten har jeg en lærgrime som er fra 1996 - også pusset og tatt vare på.

Forøvrig ansees jeg vel som en "dårlig kunde" hos rytter-/heste-utstyrs-forretninger...

kjersti *
14-11-2011, 12:38
Bitt, sal og dekken kjøper jeg det som passer og fungerer dvs for det meste merkevarer som har en tendens til å være dyre.

Det meste annet har jeg i lang, lang tid kjøpt inn på studentbudsjett, så det er ikke så mye dyrt utstyr. Unntakene er for det meste det jeg har kjøpt på salg eller har fått i julegave av min fantastiske kjæreste som f.eks i år gav meg kingsland jakke, boblevest og ullvest. I fjor fikk jeg ridefrakk fra pikeur og til jul i år får jeg ridestøvler :;): Det er hans måte å motivere meg når ting går på tverke.

Nina_ck
14-11-2011, 15:58
Fniiis - bukse kjøpt 2003 - den er jo bare barnet i forhold til min "gamle grå", som er kjøpt i 1986..... ;-)

He he, jeg ser den.. Men for meg, så kan jeg da forsvare å bruke 1500,- på en ridebukse ;) Jeg tar også godt vare på utstyr mitt, da holder det seg så mye lenger.

Det meste annet har jeg i lang, lang tid kjøpt inn på studentbudsjett, så det er ikke så mye dyrt utstyr. Unntakene er for det meste det jeg har kjøpt på salg eller har fått i julegave av min fantastiske kjæreste som f.eks i år gav meg kingsland jakke, boblevest og ullvest. I fjor fikk jeg ridefrakk fra pikeur og til jul i år får jeg ridestøvler :;): Det er hans måte å motivere meg når ting går på tverke.

Så utrolig snill kjæreste du har :)

Pier
20-11-2011, 13:42
Utstyr må være funksjonelt og av god kvalitet og da må man ofte opp i pris. Dekken har en tendens til å bli dyre da jeg vil de skal holde lenge og ligge godt på hesten. Billige dekken har en tendens til å gnage på hesten min.
Bruksutstyr som schabracker og ridebukser blir billigere da det går mange av dem. Bruker også opp hanskene mine, men der er det kun en ting som gjelder og da må jeg betale det det koster. Ingenting annet enn dem fungerer for meg. Men jeg kjøper ikke dyrt utstyr hvis de billige fungerer like bra.

Amanthea
20-11-2011, 19:08
Jeg satser også på kvalitet fremfor kvantitet, men jeg er flink til å kjøpe ting på salg. Andre hansker enn roeckl og andre sko enn MH blir det neppe uansett, men mine favorittbukser er de fra Börjes. :D Hjelm kjøper jeg billig siden en kakk er nok til at den skal byttes ut uansett. Er dog ikke så nøye på utstyr til hest, nå har jeg ikke hatt egen hest ennå, men slikt som grimer og leietau akter jeg å kjøpe billig. Sal og dekken derimot, der SKAL det kvalitet opp på bana. Men ja, salg er min venn. :lol:

Jossa
12-01-2012, 18:14
Dyrt! Kun Kingsland og Pikuer det går i her!

RebeccaK
12-01-2012, 19:06
Kvalitet og passform er viktigst. Spesielt på hjelm, hansker og støvler/sko. Jeg ser sjelden på merker, men kjøper det jeg liker og som passer meg. Sånn setthar det blitt et par merketing hos meg og.

Iberica
12-01-2012, 19:57
Kvalitet foran kvantitet. Jeg er også ganske opptatt av at ting skal matche, så begynner å få endel ting etterhvert. Og det er rett og slett fordi jeg har "samlet" på kvalitetsutstyr siden jeg begynte å ri.

Dessverre er det ikke alltid at dyre varer samsvarer med kvalitet.

Jeg har en blå GPA hjelm (søppel i mine øyne) og brukes nå kun til skogsbruk, eller hvis jeg har blåe klær på meg.
Har en uvex hjelm som jeg rir i til daglig (helt ny) også har jeg en Charles Owen Wellington classic som jeg bruker til treninger/stevner. Begge er i svart.
Har en Pikeur Candela og en Pikeur Laguna(stevne) ridebukse, og de elsker jeg over allt på jord! Bedre passform og kvalitet skal man lete lenge etter!

Så at det var en som nevne horze ridebukser tidligere i tråden, og jeg har noen av de også. Ikke helt fornøyd og derfor samler de også støv i klesskapet mitt. Vet ikke hva jeg skal gjøre med de da jeg synes at det er tull å kaste klær og det er jo heller ikke akkurat klær som man typisk gir til Fretex ell UFF.

Hadde en MH allværs-jakke tidligere som jeg var kjempefornøyd med. Dessverre så ble den ødelagt av hornet på westernsalen min, så den ble dessverre kastet. Har ikke funnet meg noen ny god jakke dessverre så nå går det mye i Bergans.

Sparer til Ariat sko og Cavallo ridestøvler, men de koster dessverre endel penger. Jeg har også store føtter (str 40) og finner derfor sjelden noen av disse brukt på finn.no. Har MH ridestøvler (richmond high rider) og de har jeg brukt 3 ggr og de passer meg overhodet IKKE. Vet ikke om det er kombinasjon av leggmuskler og høge skaft, men de passer meg ikke og ligger derme begravd nederst og innerst i skapet mitt. :/

Når det gjelder gensere så blir det helt random og gjerne så rir jeg i samme skjorte som jeg har brukt på jobben.

Line
12-01-2012, 20:02
Dyrt! Kun Kingsland og Pikuer det går i her!

Bare litt nyskjerrig, Emilie :) Når jeg ser etter ting så prøver jeg å finne hva som er BEST, og DYREST betyr slett ikke alltid best :) Noen ting er det jo stooore forskjeller på, og jeg kjøper også dyre kvalitetsmerker når det må til! Men jeg tolket deg som at du kjøper bare dyre ting fordi det er dyrt?

Iberica
12-01-2012, 20:07
Når jeg ser etter ting så prøver jeg å finne hva som er BEST, og DYREST betyr slett ikke alltid best :) :tilber:

MonaB
12-01-2012, 20:10
Har relativt dyre ridestøvler, Richmond high rider, og de er noe dritt. Elsker de billige syntetstøvlene noen var så snille å glemme i stallen så jeg kunne låne dem ;) Ellers har jeg en ordinær rimehjelm fra Horze, men stjeler Agnethe sin GPA når jeg kan :giggle:

Bitten&Betty
12-01-2012, 20:25
Har relativt dyre ridestøvler, Richmond high rider, og de er noe dritt. Elsker de billige syntetstøvlene noen var så snille å glemme i stallen så jeg kunne låne dem ;) Ellers har jeg en ordinær rimehjelm fra Horze, men stjeler Agnethe sin GPA når jeg kan :giggle:

Din lille snik!

Jeg er litt der at jeg egentlig driter i merker og slik. Jeg kjøper det jeg liker, og det jeg syns er behagelig å ha på. Ønsker selvsagt best mulig kvalitet, men om jeg kommer over ett par ridestrømper av ukjent merke som jeg syns er fine så kjøper jeg dem og gremmes ikke over at de ikke er Pikeur eller Kingsland.. Merkehysteri er noe forbanna tull og fører ikke med seg annet enn klasseskiller og i verste fall mobbing. Har sett og opplevd alt for mye slikt til at jeg orker å henge meg opp i merker.

Jeg har likevel en del Kingsland, av den enkle grunn at jeg liker kolleksjonene deres veldig godt, og klærne er gode å ha på. Av ridebukser så har jeg Pikeur, dette fordi de er knall gode å ha på, og har en utmerket kvalitet. Når det gjelder hjelm så har jeg ett venskelig hode å finne hjem til, og har forsøkt alt fra dyre til billige merker, før jeg omsider fant ut at GPA sine satt rimelig greit på meg, har ikke prøvd Uvex enda, men kommer kanskje til å teste ut en slik når jeg en gang skal ha ny hjelm. Gidder ikke bytte ut den jeg har før den har fått en skade, ser ikke poenget med å ha en drøss hjelmer :p

Men ja, jeg bryr meg ikke så mye om hvilket merke som står på, men velger heller kvalitet over kvantitet, og kvalitet er overhode ikke alltid det dyreste. Kingsland f.esk har myye som ikke akkurat kan skilte med god kvalitet (bare spør Helga her inne :lol: ), så det jeg kjøper derifra kjøpes fordi jeg syns det er pent og ikke fordi det er så fantastisk bra. Skal jeg ha noe som varer så velger jeg andre merker/produsenter! Jakker, gensre osv til å ri i pleier jeg som regel å kjøpe på sporstbutikker :)

Anne&gneistene
12-01-2012, 20:29
Alt til meg selv kjøper jeg som regel billig, fordi hesten får det dyreste og beste utstyret ;) Sal legger jeg gjerne mye penger i, om det er det som skal til for at den skal passe skikkelig til hesten min.

Er heller ikke av typen som liker å ha mye utstyr overalt, så jeg pleier å investere i et godt, dyrere hodelag og bruke det.

Rikkerye
13-01-2012, 01:13
Det er forskjell på å kjøpe dyrt fordi man vil ha passform og kvalitet og å sverge til det dyreste merket kun for å vise seg frem.

Jeg har en salig miks av billig og dyrt, og det dyreste er ikke nødvendigvis det beste. Man betaler ofte mye for merkenavnet. Likevel så vil jeg påstå at mange ting i den aller laveste prisklassen er udugelig -> F.eks saler til tusenlappen, Hööks og Horze har jo noen fine... Billigdekken fra Horze og andre er som regel helt forferdelige i passformen.

Det viktigste for meg er at passformen er riktig slik at hesten ikke må bruke utstyr som trykker noe sted. Jeg valgte for eksempel en Heimer sprangsal til 5500 kr over en rekke ulike dyrere merker til Luna. Grunnen? Heimer var den som passet best og en av de få alternativene med utskiftbart bomjern. Pessoa ble f.eks for svai. Heller en sal som passer enn en som er av et stilig merke og ikke ligger så godt. Det er jo heldigvis en vanvittig god sal til en latterlig lav pris, komfortabel både for meg og hesten, så er bare storfornøyd med den :) Ville derimot ikke nølt med å kjøpe en av de dyrere modellene om situasjonen var motsatt.

Gudhild
13-01-2012, 03:00
Jeg som er storsamler av ridebukser(tror jeg har like mange som det er uker i året) kan vel si at jeg har en salig blanding av gamle/hullete/slitte som er fra butikker som ikke eksisterer lenger, vanlige bukser som har konvertert til stallbukser til splitter nye pikeur/sonnenreiter. Ellers bruker jeg egentlig alle de andre klærne mine i stallen også. Kjøper mest billig for da kan jeg ha mange og det er ikke så farlig om jeg får noe på de som ikke går av i vask. Hjelmer og støvler kjøper jeg dyrt fordi om ting ikke er behagelige, så har det en lei tendens til å ikke bli brukt. Man kan selvsagt få kjøpt billige og gode ting også, men har ikke funnet noe som passer migrene-hodet mitt eller de overpronerte føttene mine. Men det spørs jo hva folk mener er dyrt og billig også...

Akvinn4ever
13-01-2012, 07:52
Blir som regel billig. Jeg liker ikke å bruke så mye penger på meg selv. Da bruker jeg de heller på hesten. Har bare billigridebukser fra hooks og horze, de dyreste hanskene jeg har kostet 170 kr tror jeg, og hjelmen er kjøpt brukt av en annen i stallen.

Har dyre ridestøvler og sikkerhetsvest da, men det har jeg ikke betalt selv.

SecretViking
18-02-2012, 16:10
Bruker alle mine penger på hestefòr så velger heller de billige variantene :lol:
Viss jeg skal koste på meg noe dyrt må det være på salg, og det er enten vinterjakker eller kanskje bukser.. men for det meste går det i hooks og horze merker , det enkle er ofte det beste :)

JeanetteU
19-02-2012, 18:54
Jeg handler alltid billig, men også merkevarer om de er på salg. Hos oss er det ikke kvaliteten som er så veldig viktig på generelt utstyr, men på sal derimot så er det motsatt :snill:. Dekkena mine koster stort sett 400 kr og er fra Hooks eller Horze, men de holder i sesonger etter sesonger ! Så jeg er storfornøyd ;)
Ikke har jeg råd til så dyrt uystyr heller siden jeg er student..

Belinda<3
19-02-2012, 23:15
Varierer litt etter hva som passer :) Sko/støvler går det i MH, har 2 par sko og 2 par støvler derifra(vinter og sommer i begge) Har rare bein så kan ikke ha hva som helst (strl 40-42, høy vrist, bredt fotblad, vid legg..). Bukser går det i Horze Active, billigste modellen. Jakker og gensere er det mest KL, kjøpt på salg. Hansker MH eller Rockl. Hjelmen jeg har nå er middels dyr, men har bestilt (billig) Uvex. Så får vi bare se om den butikken gidder å faktisk sende hjelmen min..

Skal kanskje nevnes at jeg ofte kjøper på salg(for eksempel av 4 kl jakker er 3 kjøpt på salg og siste var skolejakke først), og omtrent ikke kjøper noe klær ellers utenom stallklær.

AnnaVB
26-02-2012, 21:16
Jeg har veldig lite rytterutstyr, og det jeg har er ikke "merkeklær".
Stallklærne mine består av CRW ridebukser og ridesko fra Hööks (God nok kvalitet for meg, de holder i flere år som oftest.)
Tykke store ullgensere, ski/snowboardbukse, lette tursko, turbukse, ullundertøy fra sportsbutikker (Som oftest når jeg finner på salg.)
Klær generelt som jeg ikke bruker utenom stallen lenger konverteres ofte til stallklær.
Singleter og undertøy fra Cubus og H&M

Det eneste jeg føler jeg mangler som jeg vil legge mye penger i er en skikkelig god stalljakke, og det kommer jeg til å kjøpe på en sportsbutikk, f.eks. Fjällräven.
Nå er det snart vår så tenkte å følge med på salg utover etter det, i mellomtiden har jeg kjøpt en CRW parkas, også på salg. :P
Kunne kanskje også tenkt meg noen Ariat ridesko etterhvert hvis jeg tar opp ridingen mer aktivt, men de jeg har holder mer enn nok til min sporadiske bruk for øyeblikket.

Til hesten min kjøper jeg kvalitet som passer, eller det som gir mest kvalitet for pengene.
Spiller ingen rolle om det er syrt eller billig da.

minikyvik
13-04-2012, 14:33
Handler sjeldent dyre ting til full pris, og det jeg bruker mest penger på er utstyret til hesten. Sal, dekken osv.. rideklær kjøper jeg på salg eller de litt rimeligere merkene, og de funker fint. Alle mine ridebukser er fra horze :)

ChristineU
13-04-2012, 19:26
Ridebukser har jg flere av, men bruker bare en, ei fra Catago kjøpt for hundre år siden (2003). Elsker kvaliteten på den. Aner ikke om den ellers er "bra" men den kosta 1100,- i sin tid. De fra Hooks har dårlig passform.

Jeg har ikke støvler, bruker sko og chaps. Har brukt Hooks lærsko m ståltupp i 5-6 år, og slitt ut et par MH stall/ridesko, sånne med plastikkdrit nederst. Glatt som faen, og morknet ved knytinga. Tror begge var kjøpt fullpris, selv om jeg spanet på salg ;)
Nå har jeg et par MH-sko uten for, kjøpt i Sverige. God passform og god å ri i. De skal tas bedre vare på :) neste skopar blir muligens Ariat, satser jeg på.
Chapsene er pr tiden merkeløse, men de er veldig tighte og gode å ri i.

Stalljakka er Kingsland kjøpt på salg. Dessverre har nabokatta skvetta på den eller noe sånt, og det kombinert med et dårlig glidelås heller vel mot å kjøpe ny av noe slag. Praktisk foran merke og pris.
Ullundertøy er type devold/sportsbutikk.
Dekkene er hovedsaklig horze avalanche, de regndekkene med halv hals. Resten er kjøpt brukt evt på salg, men er horze som er i bruk, de andre tar bare plass i stallen. Neste innkjøp blir horsewear-dekken.

Hodelag/griner har vært kjøpt tilfeldig. Nå bruker jeg kun taugrimer ol, så da er det å bestille fra Uk el USA. Hodelaget er bestilt derfra, samt bittet. Rir ikke ofte i det, men greit å ha kvalitet.

Salene er en Hilton, engelsk sal og en Continental equiflex. Passe dyr.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Nikita
13-04-2012, 20:34
Jeg pleier ikke å kjøpe så billige ting, men heller ha få ting.

Jeg har f.eks. kun EN ridebukse :D Ja, det er helt sant! Den var sånn litt dyr (1300,-).

Ellers så har jeg billig regnjakke fra Hooks, helt grei, har holdt i mange år nå.

Bootsa er vel også midt på treet, kosta samme som ridebuksa.

Gensere og t-skjorter kjøper jeg BILLIG, for der må jeg ha en del. Jeg bruker vel egentlig alt det jeg har til vanlig faktisk ;)

På vinteren har jeg kun ulltøy på overkroppen i flere lag, og det koster jo litt.

Jeg er IKKE opptatt av merker, og kjøper sjeldent dyre rytter merker. Siden jeg ikke driver med sprang/dressur, så synes jeg ikke det som selges der passer til "stilen" min :rofl:

Pier
21-04-2012, 20:55
Jeg bruker mer penger på utstyr som skal vare en stund ( slik som sal, vinterdekken o.l.) Det er fordi jeg ønsker en kvalitet som holder. Jeg kjøper også ganske dyre ridehansker og det har med kvalitet og komfort å gjøre. Ridebukser og annet utstyr til meg selv har en tendens til å bli billigkjøp da det slites fort uansett og så trenger jeg ikke å passe meg for å ikke bli for møkkete eller ødelegge.