PDA

Se full versjon : Er Øl skadelig?

tipsy
05-11-2011, 20:06
Jeg driver og prøver å overtale Cheval til å spise Fenylbutazon-pulver.
Har nå prøvd flere forskjellige siruper uten stort hell..Og nå drar jeg på kurs i flere dager.

For å gjøre det lettest mulig for gubben hadde det vært artig å finne noe som kamuflerte smaken, så Henrik slapp å sprøyte i hesten...
Så i kveld helte Henrik litt øl (for morroskyld siden hesten viste så stor intr for ølboksen) over restene av morgenfôret og hesten slikket akkurat det stedet rent!

Så nå er spørsmålet, om dette ikke bare var en tilfeldighet; Er øl farlig, eller kan jeg bruke det i disse 7 dagene hesten skal ha medisinene? :p er selvsagt ikke snakk om mengder. *får rare bilder i hodet*

Hesten skal ha pulveret morgen og kveld :)

Jorryt
05-11-2011, 20:30
Jeg hadde ikke gjort det. Det er ikke værre enn å blande pulveret i en 20 ml sprøyte med vann, løfte hestens hode med den ene hånda, og putte sprøyta i munnviken og sprøyte det inn. Hold hodet noen sekunder, slik at den ikke kan spytte ut igjen. Jeg hadde ikke begynt å tulle med å tilsette noe som helst.

tipsy
05-11-2011, 21:02
Si det til en som i utgangspunktet er redd hester... Som skal være alene med dem, dattra og hundene når jeg drar på kurs i 5 dager... Tenker å gjøre mest mulig lett og minst mulig kjangse for søl.
Tror ikke jeg får plass til alt det puveret i en 20 ml? Har en 60 ml liggende som jeg i nødsfall skal bruke.

Vel, vi får se om han har spist opp nå...

Torhild
05-11-2011, 21:10
Sikkert ikke bra da, men heller sikkert ikke skadelig å små mengder. Men ville kjøpt Munkholmer eller et annet alkoholfritt øl da ;-)

Kjersti&Cha
05-11-2011, 21:23
Fant en blogg om det her (http://www.hest.no/blogg/blogg.html?bid=18173&blid=132571). Alkoholfritt øl er nok lurest ja ;)

tipsy
05-11-2011, 21:23
Vel, han hadde ikke spist opp.... prøvde noen dråper til, men spørs om det er nok til å kamuflere smaken.....
Lot fôret ligge igjen, han snuser ikke engang på det, så han kommer ikke til å røre det før han har spist opp høyet sitt.
Så gav han dosa for kvelden i en sprøyte selv, det ble litt klin og motvillig hest -.- men det meste gikk inn tror jeg. Etterpå var han så fornærma at han ikke ville ha gulerot engang, stod bare og så ut av vinduet... så tror det må være en fryktelig smak på det greiene...
Regner med at den vonde smaken går over etterhvert, så han i det minste spiser høyet sitt.... HATER å ha hest på medisiner....*grynt*

Torhild
05-11-2011, 21:26
Tøft! Siterer: Øl er kjent som styrkedrikk for mennesker, selv om alkoholen gjør øl gjerne mer skadelig enn sunn til tider. Øl er en god styrkedrikk for hester i trening og drektige hopper. Man kan gi hester på normal størrelse 2 flasker dagen inntil 3 dager før konkurranse. Det gir også god glans i pelsen pga mye b-vitaminer, og ølgjær hjelper høvene å gro. Men husk at man egentlig bare bør gi alkoholfri øl til hestene, siden det er straffbart å gi hestene alkohol og er skadelig for hesten på lik linje som oss mennesker.

Skjóna
05-11-2011, 21:33
Hehe, øldrikkende hest. :D Ville holdt meg til alkoholfritt ja. Eventuelt vørterøl. Hørt mange hester digger det.

Amanthea
05-11-2011, 22:01
Hunden min pleier å få eget hundeøl for kosens skyld, det er han helt på trynet glad i. Godt i sommervarmen for å få i ham ekstra væske er det også. :) Lettøl gjør nok mye av samme nytten, min er dog ikke glad i ting med kullsyre. Går ut fra at små doser alkoholfritt øl til hest går greit, masse godt for hud og hår i det!

tipsy
05-11-2011, 22:36
Tøft! Siterer: Øl er kjent som styrkedrikk for mennesker, selv om alkoholen gjør øl gjerne mer skadelig enn sunn til tider. Øl er en god styrkedrikk for hester i trening og drektige hopper. Man kan gi hester på normal størrelse 2 flasker dagen inntil 3 dager før konkurranse. Det gir også god glans i pelsen pga mye b-vitaminer, og ølgjær hjelper høvene å gro. Men husk at man egentlig bare bør gi alkoholfri øl til hestene, siden det er straffbart å gi hestene alkohol og er skadelig for hesten på lik linje som oss mennesker.

Haha! Amazing :p

Vel, i det han fikk nå er det litt alkohol da... Men det var nok ikke 1 dl engang, så regner med at han ikke er fyllesjuk i morgen om han i det hele tatt rører maten :p

Har fått noen dråper og slikke opp i krybba noen ganger, og det synes han er godt. (Noen ganger vil si max 5 ganger på 3 år eks.)
Hesten vil ikke ha sirup, men en øl? Jatakk :drool:

Dumme hesten min <3

Nå er jeg spent på om han får i seg maten i natt. Er masse sirup i den og noen få dråper øl. Så spørs om det blir litt merkelig smak da. Haha.
Vil bare ha i dyret medisinene sin. *desperat*
(Det ser i alle fall ut som medisinen fungerer. Ingen hevelser i beina i dag tidlig! Johoooo!)

tipsy
05-11-2011, 22:37
Hunden min pleier å få eget hundeøl for kosens skyld, det er han helt på trynet glad i. Godt i sommervarmen for å få i ham ekstra væske er det også. :) Lettøl gjør nok mye av samme nytten, min er dog ikke glad i ting med kullsyre. Går ut fra at små doser alkoholfritt øl til hest går greit, masse godt for hud og hår i det!

Eget hundeøl? Hvor får man tak i det? Aldri hørt om engang!

Vestbø
05-11-2011, 22:41
Da jeg fortsatt gikk i barneskoa mine, var det en traver på stallen som de pleide gi en flaske vørterøl før løp. Den var sprek som en fole til sine pensjonistdager.

xxAne
05-11-2011, 22:41
Eget hundeøl? Hvor får man tak i det? Aldri hørt om engang!

De selger det i hundebutikken her ihvertfall, så antar det er ganske vanlig?

tipsy
05-11-2011, 22:46
Haha. Da må jeg til hundebutikken og sjekke engang :D
Vørterøl var jo noe jeg drakk som liten (ja, sær:p) og fikk høre at det var sunt... men vet ikke om det finnes fakta på det liksom.

Hvis nå Cheval skulle vise fantastisk intr for dette får vi kjøpe noen Munkholm eller noe. Vil helst ikke ha alkis-hest eller skrump-lever...! Men, han viste ikke stor intr nå, så tror jeg må bite i det sure eplet og kjempe det i han.... Gubben blir ikke happy om det blir løsningen. Fryktelig dårlig timing å dra på kurs, men den jobben, den jobben....:( er jo den som betaler regningene.

Torhild
05-11-2011, 22:59
litt lunkent melassevann oppi funker heller ikke?
eller litt sukkervann?

tipsy
06-11-2011, 10:07
Har prøvd to forskjellige siruper.. mørke og lys. Ingen suksèe...;(

Så på Melasse på FK, og det var bare å få kjøpt i 30 kg.... og det trenger jeg jo ikke :p