PDA

Se full versjon : Hvilke reflekser bruker DU?

LeneHenriksen
28-10-2011, 09:28
Vi er jo kommet i en tid der reflekser tas mer i bruk, og mer vil det jo bli utover høst/vinter. Så hva bruker du av reflekser på deg og hesten?

Og bruker dere reflekser kun på tur eller bruker dere det f.eks også på banen (om banen er i nærheten av bil vei), når dere er på jorder (som gjerne dere kan gå rett ut på fra stallen) osv..

Roppis
28-10-2011, 09:51
Har dessverre ingen bane i nærheten, men reflekser er på når jeg skal ut å ri på tur eller om jeg skal ut å kjøre. Bruker refleks uansett på denne tiden pga jakt! Kan ikke være forsiktig nok føler jeg:)
Bruker ridedekken, beinreflekser, forstykke med refleks og evt halerefleks om jeg rir uten dekken. Hender jeg også har refleksgrime under hodelaget:) På meg selv har jeg hjelmrefleks og vest/ jakke. Har kjøpt det meste hos Børjes:)

Maria
28-10-2011, 09:53
Brukes kun reflekser når jeg skal ut langs fortau/veien, og det varierer egentlig litt hva jeg bruker. Men alltid refleksdekken og refleksvest, og om jeg skal ut på tur blir det bein og refleksfortøy også.

tipsy
28-10-2011, 09:53
Siden ejg må ut på veien for å komme til banen også, bruker jeg bestandig reflexer i mørket. Jeg bruker også et refleksteppe eller noe i grått vær som regel.

I mørket bruker jeg:
- Beinreflekser på alle 4 bein, enten i form av belegg med refleks eller bein-refleksbånd på utsiden av beleggene.
- Refleks rideteppe, helst gult. Eventuelt ett jeg har med tre store reflekser på hver side bak.
- Refleks-bryst på hesten
- Refleksvest/Refleksjakke på meg selv. Og når vinteren kommer er thermoridebiksa mi også med reflekser på beina og i knallgult stoff.

- På ponnien bruker jeg refleksgrime i stedet for refleksbryst.

Her kjører "alle" som idioter, jeg vil ikke at vi skal bli skadet fordi vi ikke synes.

Lykke
28-10-2011, 10:04
Bruker ikke når jeg rir på banen, som regel. Kan hende jeg slenger på refleksdekken som lendedekken, for at ponnis skal ha noe varmt over krysset.

På tur er det refleksdekken og fortøy for ponnis, og vest og refleksbånd på rytter (Sånne som ruller seg sammen!) Har ikke fått somla meg til å kjøpe beinreflekser til ponnis, da gamlestallen lå unna veien, så vi rei aldri nær biler. Nå derimot må vi langsmed fortau så og alltid, og da er reflekser et must.

LeneHenriksen
28-10-2011, 10:12
Bruker ikke noe akkurat nå da jeg venter på mine i posten. Men blir til og bruke refleks dekken (den til horze som også går foran), reflekser på alle fire bein og til hodelag/grime/tøyler/leietau/tømmer. På meg selv bruker jeg enten refleks vest eller refleksjakke, avhenger av hvor kaldt det er.

Bruker det på tur og når vi er på jordet (i tillfelle noe skulle skje og hesten stikker). Vil alltid bruke reflekser så fort det begynner og bli litt mørkt, eller om jeg veit det vil bli nokså mørkt innen vi er tilbake. På banen bruker jeg ikke noe (selv om den ligger tett inntill veien. Men både lyset på banen og fra veien lyser GODT opp.

xmiriam
28-10-2011, 10:26
Er jakttider her og, så reflekser skal på når vi beveger oss ut fra stallens område - uansett! Hadde til og med et par jegere som stod og speidet etter elg nede på jordene for noen dager siden..! Derfor går også min med refleksgrime ute, sånn for sikkerhets skyld.

Jeg bruker reflekskopper, beinreflekser, lendedekken, hodelagsrefleser og refleksvest. Mangler halerefleks og refleksfortøy for å ha "full pakke".

Bruker heller ikke på banen selv om den ligger noen meter unna veien. Banen er godt gjerdet inn og har egne lys og attpåtil en opphøyning mellom veien og banen - så om det skulle gå galt vil hesten løpe i stallen og ikke ut på veien. Kommer nok til å bruke lendedekkenet senere i høst/vinter som ridedekken, tenker jeg.

LeneHenriksen
28-10-2011, 10:29
Og mulig jeg også går til innkjøp av refleks kopper for og ha mer på beina :)

irenee
28-10-2011, 10:35
Jeg hadde engang noen gode heldekkende belegg med refleks sydd på borrelåsfestene, og disse vil jeg ha igjen, men aner ikke hvor de ble kjøpt! Skal ha kopper også. Men pr dd har jeg kun refleks lendedekken...

LeneHenriksen
28-10-2011, 10:39
http://www.horze.no/ReflectRider-forbeinsbeskyttere/29302,no_NO,pd.html?dwvar_29302_color=BL&start=3&cgid=reflectivehorse

Tenker du på sånne irene?

Nimbus
28-10-2011, 13:13
Bruker reflekser på tur, også om jeg kun rir i skogen (i tilfelle jeg skulle miste hesten somehow og den løper ut på en vei...) Bruker refleks på tur/leietur også på dagtid om det er grått og overskyet.

Beinreflekser, halerefleks, bryste med "pigger", reflekser på grime/hodelag og tøyler, refleks på stigbøylene om jeg har sal, og helst ridedekken med noe mer. Vil ikke ha påkjørt hest :p

Om det er skikkelig mørkt har jeg på oen blinkelys også.

Skjóna
28-10-2011, 13:16
4 beinreflekser, refleksdekken med refleksfortøy, hjelmrefleks, reflekshansker og refleksvest. Og hodelykt. Bruker alt i mørket selv når jeg rir i skogen som er rett bak huset. For selvom jeg aldri har møtt en bil i skogen der kan det jo plutselig skje. Plutselig kan jeg bestemme meg for å ri veien hjem også, ikke alltid jeg planlegger hvor jeg skal ri på forhånd.

jankaa
28-10-2011, 14:07
To beinreflekser, refleksfortøy på hesten og vest på meg.. Det er i allefall det jeg har. Men, jeg skal gå til innkjøp av mer, for jeg har akkurat flyttet Ace til ny stall, og her må vi gå langs vei for å komme til ridebane/ridehus/turmuligheter. :) Skal kjøpe reflekslendedekken, hjelmrefleks og noen lykter å feste på salen hadde jeg tenkt (sånne røde som bikkjene ofte har). Kommer til å se skikkelig jalla ut, men heller det enn overkjørt!

Andrea&Gandur
28-10-2011, 15:31
-Bruker dette ridedekkenet: http://www.horze.no/Refleks-ridedekken/29326,no_NO,pd.html?dwvar_29326_color=OR&start=1&cgid=reflectivehorse Men har tenkt å gå til anskaffelse av et annet, da jeg synes det virker som om dette hemmer bevegelsene til hesten.
-Beinreflekser på alle 4 bein.
-Refleksjakke eller refleksvest på meg selv.

Akvinn4ever
28-10-2011, 15:41
Her er refleksene alltid på så lenge det kan bli mørkt mens vi er ute. Må gå langs veien for å komme til både turområder og bane. Bruker;
- Reflekser på alle 4 beina
- Refleks festet i dekken eller fortøy foran (skal gå til anskaffelse av refleksfortøy)
- Refleks festet i halerem på dekken
- Refleksvest på rytter

Vil gjerne ha på mer, men ser liksom ikke hvor jeg kan få festet det. Har reflekslendedekken, men ponni er klippet og må ha på mer klær enn det, og har enda ikke funnet en lur måte å feste lendedekkenet på da.

Rosita!
28-10-2011, 16:29
Bruker alltid refleks på tur i mørket.

- 4 beinreflekser
- Halerefleks
- Reflaksfortøy
- Hjelmrefleks

Avogtil refleksvest også , og hodelykt om jeg skal ri steder uten lys.

Felice
28-10-2011, 16:35
Synes det viktigste er at andre trafikanter skjønner at det er en hest som kommer og ikke fotgjengere, så det viktigste er refleksvest på rytter, fortøy, fire beinreflekser og noe i hale eller på lendet så også biler bak og fra siden har forutsetninger for å oppfatte dette.

Kakemonsteret
28-10-2011, 18:10
Bruker refleksvest og hodelykt på meg.
Bruker reflekssjabrak, beinreflekser(en på framben og en på et bakben), og refleksfortøy på hesten. Hender også jeg bruker refleks på hodelag/tøylene.
Skal få kjøpt meg refleks til å ha rundt hjelmen, og ett refleksdekken.

BenteB
28-10-2011, 18:28
Brego har på refleksdekken, refleksfortøy og reflekser på framlabbene når vi kjører tur. Hunden har refleksdekken (han går i springer ved siden av vogna), og jeg har refleksvest. I tillegg har jeg satt på lys på den siden av vogna som er ut mot veibanen (altså venstre), et lys fremover og et bakover. Har også reflekser langs hele baksiden av setet på roadcarten, og hodelykt på meg selv som jeg skrur på når vi møter biler.

Føler meg veldig trygg på at vi er godt synlige fra alle kanter :)

Tvillingmamma
28-10-2011, 19:24
Meg:
*hjelmrefleks
*refleksjakke

Hesten:
*Refleks på alle 4 bena
*refleks på hodelaget
*refleks dekken
*refleks fortøy

Vogna
*Refleks i hjula
*refleks på bakkanten
*refleks på skjermene (innkjøpt, ikke fått montert ennå)

På banen (rir sjeldent bane om dagen) bruker jeg ikke refleks, dvs jakka mi er jo på og hjelmrefleksen sitter fast på hele sesongen. Men resten forblir borte. og jeg rir ikke når det er mørkt siden jeg rir på dagen.

xxAne
28-10-2011, 19:29
Refleksdekken på bikkja og hesten, og evt refleksvest på meg selv.

EvaV
28-10-2011, 20:59
Jeg har beinreflekser og fortøy som minimum på hesten, og vest og hjemrefleks på meg

Har ellers også refleksdekken, hodelagsreflekser, stigbøylerefleks, diverse bånd og hodelykt jeg også bruker etter behov

Calvintino
28-10-2011, 22:48
Vi ser ut som juletrær når vi går ut på tur :D

Meg:
Refleksvest
"blinkesak" bak på hjelmen.
Refleksbånd på armer og bein

Hesten:
Heldekkende refleksdekken (horze sitt)
Halerefleks
Hodelagsrefleks
Refleksgrime
Refleksleietau
Refleksbelegg
Reflekskopper
Refleksfortøy

T.B.
29-10-2011, 00:48
Her er det bare å signere: Alt mulig av reflekser på hest og rytter - også hodelykt (har fylt opp lager med ferske batterier).

Det som ER skummelt, er de joggere og ryttere som IKKE bruker refleks, siden man SER de som har, og kan risikere å kjøre på de som ikke har - grøss!
Har vært nær ved å "treffe" en "svart-jogger" allerede - grøss!

Camilla & Loke
29-10-2011, 01:21
På hesten:

Beinreflekser på alle 4 bein
Refleks bryst
Refleks sjakbrak
Tøylereflekser

På meg:
Hjelm reflekser
Refleksvest
Reflekschaps

Tvillingmamma
29-10-2011, 08:49
På hesten:

Beinreflekser på alle 4 bein
Refleks bryst
Refleks sjakbrak
Tøylereflekser

På meg:
Hjelm reflekser
Refleksvest
Reflekschaps

Kan jeg spørre hvor du kjøpte reflekschaps hen?

StallNes
29-10-2011, 10:51
Hesten:
- Beinrefleks på alle 4f bein
- Reflekssjabrakk
- Refleksfortøy
- Refleksgrime

Meg sjølv har eg vest på. Når hesten blir stor nok til å kjøres/rides så blir det dekken på!

Tibia
29-10-2011, 11:26
Rir minimalt på trafikkerteveier i mørket. Holder med til ridesitier/rideveier og innendørsbanene. Bruker likevel hodelykt, refleksvest og dette refleksdekkenet. (http://www.horze.no/Refleks-ridedekken/29326,no_NO,pd.html?dwvar_29326_color=OR&start=1&cgid=reflectivehorse)

ThereseH
29-10-2011, 14:18
Refleksvest og hjelmrefleks på meg. Beinreflekser og fortøy på hesten. Refleksdekken skal kjøpes inn.

Kakemonsteret
29-10-2011, 14:32

Ullared har reflekschaps, vet jeg.

June og Travern
29-10-2011, 15:52
Er leeeenge siden jeg red i mørket, men har følgende:
Refleksdekken (skal sy på nye reflekser på det)
Fire beinrefleks
Refleksfortøy
Refleks på festene på haleremmen til dekkenet (vanlig slik dinglerefleks man får feks hos gjensidige)
Stigbøylerefleks på venstre side
Refleksvest på meg

Kristine & SiljanGutten
29-10-2011, 18:24
- Oransje refleksdekken med sånn flapp som går foran brystet også
- Oransje beinreflekser
- Reflekskopper
- Lys på hodelag og bryst (sånne sykkel-lys)
- Refleksvest på meg

Elis&Merita
29-10-2011, 22:39
Har på refleks hver gang vi skal ut å ri når det er mørkt, vi må uansett ri på veien for å komme oss til ridebane. Hesten har beinreflekser på minst 2 bein, som regel på 4. Har også refleks på nesereim og tøyler, refleksfortøy, stigbøylerefleks og bruker reflekslendedekken om det er kaldt. Påmeg selv er det refleksvest og hjelmrefleks, gjerne hodelykt også.

Var også på Clas Ohlson en dag og fant reflekstape, så den skal testes ut i vinter :)

Camilla & Loke
30-10-2011, 02:55

Hmmm, husker ikke helt men de er ikke sånn heldekkende reflekschaps, var muligens feilformulert. Er kun refleks striper nedover på sidene. Mener jeg kjøpte de på tilbud hos hooks eller horze til 99 kr. Men kan ikke se at de har de nå lenger:/

Og edit en gang til: Var Hooks jeg kjøpte de hos, men de har ikke de lenger, søkte både på artikkel nr og navn:/ 220075 Leggchaps m.refleks

Edit: Er disse som jeg har på bilde her
http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/222800_10150222215150190_523740189_8801636_8274069 _n.jpg

Elis&Merita
30-10-2011, 08:43
Jeg var innom en nettbutikk for en stund siden som hadde reflekschaps, men jeg klarer ikke å finne den igjen :/

Tvillingmamma
30-10-2011, 09:09
Om reflekstape kan funke så kan man jo faktisk bruke det på bena sine. Hm, lurer på om jeg må prøve det ut. Kjipt å ikke finne igjen sånne smarte ting. men det er ofte det de fjerner.

Belinda<3
30-10-2011, 09:45
På hesten er det:
Refleksdekken(fra horze, som dekker hale og bryst også)
Beinreflekser på alle 4
Kopper(må få kjøpt nye siden de var for store til gamle ponnis så er tråkket i stykker..)
Hodelagsreflekser

+ har også fortøy og halerefleks, bruker det om jeg ikke har på dekkenet

Meg:
Refleksvest
Hjelmrefleks
Stort sett hodelykt

Har ikke begynt med alt enda da, men har stort sett på dekken, bein og vest ihvertfall. På tur vel og merke, bruker ingen ting på bane siden den ligger mellom stallen og skogen :p

Elis&Merita
30-10-2011, 09:50
Om reflekstape kan funke så kan man jo faktisk bruke det på bena sine. Hm, lurer på om jeg må prøve det ut. Kjipt å ikke finne igjen sånne smarte ting. men det er ofte det de fjerner.

Tenkte å prøve ut reflekstapen neste gang jeg skal ut å ri, på pakken står det at den kan brukes på sko, jakker og slik. Men usikker på om den tåler vask? Må vel bare prøves ut. Er helt sikker på at jeg så en nettbutikk med reflekschaps, men skal prøve å søke videre :)

Tvillingmamma
30-10-2011, 10:05
ellers er det en billig forsikkring å bytte tape etter vask. Spennende å høre når du har prøvd den litt.

Elis&Merita
30-10-2011, 10:06
Skal teste den ut, så skal jeg komme tilbake med resultat :)

Tvillingmamma
30-10-2011, 10:19
*liker*

Batmat
31-10-2011, 08:47
Jeg rir med heldekkende refleksdekken og har alltid refleksbeskyttere på alle fire bein, reflekskopper på frembeina, og vest på meg selv. :)

dede
31-10-2011, 23:32
Beinreflekser på 4 bein til hesten og refleksvest og hodelykt på meg selv. Må også venne hrimfari til lyktene på stigbøyler. Har kjøpt et set små ledlamper på Clas Olsson med strikk som kan henges på stigbøyler og enten ha fast eller blinkende lys i rødt og hvitt. Geniale! Her er link http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=165304938

T.B.
01-11-2011, 01:07
Her er det vel bare å si - som hvert eneste år: Bruk ALT dere har av reflekser!

Astrid
01-11-2011, 01:17
Syns ett minimum er refleksvest og refleks på alle bein. Meeen, jeg bruker som regel også refleksfortøy, refleks i venstre stigbøyle og som oftest ett refleksbånd i halen + at jeg har ett par tepper med litt refleks på som jeg stort sett bruker når jeg rir. Vi blir hvertfall sett fra alle vinkler :D

Nathaliee
01-11-2011, 12:11
Bruker refleksdekken (heldekkende fra Horze), beinreflekser på alle bein, kopper på frembeina og refleksvest og hodelykt på meg selv :)

T.B.
02-11-2011, 00:20
Hehh - ja, dere ryttere er "livsfarlige" - som lyser opp som juletrær, så alle bilister ser dere på mils avstand - mens de "stakkars svartkledde joggerne" ikke syns på 5 meters avstand en gang....!!!

Senest i kveld møtte jeg 3 "flinke" turgåere på vei til stallen - men også to køla svarte - så jeg skvatt som fa... da jeg plutselig fikk dem i lyset fra bilen.

Har forresten fått med meg at reineiere har begynt å sette reflekshalsbånd på mange av dyra sine - høyst prisverdig!
Synd at det ikke fins "elg- og rådyr-eiere".....
Men "selv-eiende folk" burde ha det minste vett i huet til å ta på seg en bitte liite refleks - kjører med hjertet i halsen hver gang jeg skal til/fra stallen :-(

Gitte&Kongen
02-11-2011, 11:28
Refleks shabrack: http://www.bole.no/Hem/Produkt/nb-NO/6530001/Schabrak-Reflex-allround-svart-neongult.aspx

Elis&Merita
02-11-2011, 15:29
Fant reflekschapsene som jeg snakket om litt tidligere i denne tråden: http://www.bole.no/Hem/Produkt/nb-NO/6900674/Shortchaps-i-polyester-Reflex.aspx

Lille Kylling
03-11-2011, 04:05
Refleksdekken, fortøy og beinreflekser på hesten:-) og vest eller refleks bukse/jakke:-) så syns godt:-)

Tvillingmamma
03-11-2011, 06:46
Refleks shabrack: http://www.bole.no/Hem/Produkt/nb-NO/6530001/Schabrak-Reflex-allround-svart-neongult.aspx
Jeg har bare fonni denne i allround, noen som vet om en eller anna også fører den i dressur eller som pad som passer under dressursal?

Fant reflekschapsene som jeg snakket om litt tidligere i denne tråden: http://www.bole.no/Hem/Produkt/nb-NO/6900674/Shortchaps-i-polyester-Reflex.aspx
Takk! Der var dem.

Nina&Løvehjerte
03-11-2011, 08:00
Refleksvest og hodelykt på meg og hesten får beskyttere forran med refleks og reflekslendedekken.

Gitte&Kongen
11-11-2011, 19:56
Jeg har bare fonni denne i allround, noen som vet om en eller anna også fører den i dressur eller som pad som passer under dressursal?

http://www.riktig-hestesportbutikk.no/no/ridekatalog.html side 54 i katalogen, der har de refleksshabrack i Dressur modell :)

Tvillingmamma
11-11-2011, 20:06
Takk Gitte&Kongen :)

trineck
13-11-2011, 09:17
Bruker fire beinreflekser, fortøy og refleks på pannereima fast på hesten, samt reflekslendedekken innimellom, men varierer (har vært så varmt her til nå).
Jeg selv har alltid refleksvest, og stort sett hodelykt.

Rir alltid litt langs vei, så det må på uansett. Har på refleksvest for å hente i luftegården når det er mørkt og, for må gå i veien..

Grovegroven
05-12-2011, 12:00
På meg er det hodelykt og refleksvest, hesten får reflekser på alle beina, refleksfortøy og reflekslendedekken. Tror beinrefleksene snart spiller på sitt siste vers, så skal kjøpe de fra Horze, de vil iallfall ikke sprekke i kulda. :lol:

jankaa
05-12-2011, 18:40
Nå har jeg gått til innkjøp av mye refleks. Så nå rir jeg med reflekser på alle fire bein, refleksdekken med slik 'flapp' forran (horze), hjelmrefleks, refleksvest, og refleks rundt ene armen. Hvis noen kjører på oss nå er det jaggu ikke vår skyld!

Sent from my ST17i using Tapatalk

Tone
06-12-2011, 12:20
Refleksvest, hodelykt og blinkelys på venstre arm.
4 beinreflekser,Y-refleks, lendedekken(når vi rir), og blinkelys framme i Y-refleksen. Av og til reflekshodelag/refleks på nesereim/tøyler (kommer litt an på hvilken hest og hvilket hodelag). Refleksbamser henger fast framme i bogtreet på arbeidsselen + blinkelys.

Jepp vi ser ut som juletrær, men vi vises :giggle:

Er det gammelt at man skal ha minimum 7 reflekser på hest&rytter, fra forsikringsselskapene? Og ja jeg har arrestert noen på stallen som skulle/har vært ute med lite eller ingenting av reflekser!

Timmyjenta
06-12-2011, 20:11
Hesten:
Refleks på alle fire bein.
Fortøy/heldekkende refleksdekken
Under kjøring så har jeg fortøy- ikke dekken og blinkende lys i pannereimen.

Meg:
Refleksvest
Blinkende lys på hjelmen/armen.

T.B.
07-12-2011, 00:37
Godt å lese om alle "juletrærne"!
Her er det også full mundur på hest og rytter - og en rytter har med seg to til fots - og de har selvfølgelig også vester.

Nå snør det her - men har hittil vært sjeleglad jeg ikke har kjørt på svartkledde joggere, som det mysser av :-(

Gudhild
07-12-2011, 19:15
Jeg har heldress i refleks og knall orange. Bruker jeg ikke den så har jeg i hvert fall knall gul eller orange jakke med refleks. Hodelykt, Refleks på hestens bein, refleksdekken, refleks på hodelag, refleksbryste og reflekser på salen..

Bruker alltid refleks selv om jeg rir langt unna allfarvei. Vet aldri når jeg kan dette av og hesten stikker av.

jankaa
07-12-2011, 22:13
Finnes det noe minimumskrav til refleksbruk, i forhold til skader/forsikring?

NinjaChristin
09-12-2011, 21:02
Minst beinreflekser og reflekser på meg selv, men også ofte refleksdekken på hesten.

Jeg er ikke så glad i refleksvest. Flere ganger har jeg møtt gående eller joggende langs vegen med kun refleksvest på seg, og blir ofte overrasket over at det var en person og ikke et skilt.. Det blir alt for stor og stille flate til at man oppfatter at det er en person. Bruk heller arm- og beinreflekser sammen med brikker.

HannaC
09-12-2011, 21:23
Ute på tur har jeg refleksvest, refleks rundt hjelmen, refleksfortøy og refleks på hestebeina :)

Anne&gneistene
09-12-2011, 21:42
Bruker refleksfortøy, beinreflekser på alle 4 bein, (hodelykt) og refleksvest. Har pleid å bruke på hjelmen og på armer også, men finner de ikke igjen. Hadde relfeksdekken en gang også, men har ny og mindre hest, så må nok kjøpe nytt ;)

Anananas
09-12-2011, 22:15
Når vi rir på tur blir det refleksdekken, refleksfortøy, beinrefleks på alle fire beina og kanskje på hodelaget om jeg har. På meg selv er det refleksvest, refleks på beinet og refleks + lys på hjelmen :)

Hvis vi kjører har vi selvfølgelig reflekser på vognen også.

ekatrine
10-12-2011, 18:54
På tur har hesten refleksbelegg, dekken, fortøy og reflekser på hodelaget og tøylene. Jeg har alltid refleksbånd på støvlene, refleksjakke som er på uansett når jeg er i stallen og refleks+hodelykt på hjelmen. Har også sånne gule reflekshansker fra MH, men foretrekker å bruke votter.
Dersom vi har med bikkja på tur så har hun også ett tynt refleksdekken og blinkende lys, og dersom hun er med i bånd har jeg langt bånd med reflekstape med 40cm mellomrom.
Vi synes med andre ord godt i forhold til de andre på stallen her som til nød tar vanlige reflekser på beina til hesten, noen ganger refleksdekken og kun refleksvest og hodelykt på seg selv:P

Vi rir mye langs svingete grusveier der bilene kommer i stor fart og ikke har mulighet til å stoppe med mindre vi synes godt på lang avstand, og jeg blir ofte sjokkert over folk som går på tur eller rir der uten noen form for reflekser. Har selv sett at en bil måtte bråstoppe fordi den ikke så to personer med hver sin hund som kom gående i mot.

Elisabeth j
10-12-2011, 21:30
Her er jeg og ene gampen på vei ut på tur i kveld.

http://2.bp.blogspot.com/-vbN_E9GOk30/TuOvVkdEH3I/AAAAAAAAA8w/riT0_UT7xW4/s1600/IMG_8103.JPG

Hesten:
4 Beinreflekser (horze)
Refleksdekken (horze

Meg:
Har på meg bukse med refleksstripe og jakke med refleksstriper.

Skal investere i reflekskopper og refleksgrime også som vi kan bruke på tur.

Hönnu
13-12-2011, 09:47
Bruker beinreflekser på alle 4 beina, fortøy og refleksvest på meg selv. Har et reflekslendedekken, men syns det stort sett bare er i vegen :p Så bruker vi hodelykt om det er mørkt :)

JeanetteU
18-12-2011, 01:26
Jeg bruker refleksgamasjer på frambeina. Refleksridedekken. Refleksjakke. og refleksfortøy :blid:

Lille Kylling
19-12-2011, 11:34
har råsa reflekskopper, råsa beinreflekser til alle fire pluss råsa refleksfortøy, dekken og vest:-) og vi syns!!

bruker også feste masse reflekser bak, på siden og draga på vogna i tilegg hvis jeg kjører:-)

Karolinee
20-12-2011, 23:23
Bruker alltid refleksvest og fortøy. Om jeg finner beinreflekser og lendedekkenet bruker jeg det også, men det virker som det har bein å gå på for det ligger aldri der det skal ;p
Ønsker meg veldig en refleksjakke da!

paddaogkarine
29-12-2011, 21:55
Hvis det er veldig mørkt har jeg vel på det meste, fortøy (eller hva det heter), dekken, refleksvest - eh ja det er det :p Har slike til bena også, men de sitter ikke noe godt. Rir som oftest med andre i mørket så da er vi godt synlige. Rir også med vest og fortøy om det begynner å mørkne eller om det er tåke :)

Pelle og Tone
02-01-2012, 12:42
Her er det mørkt og bilene kommer fort. Jeg rir med refleksdekken (det til Horze som går hele veien rundt), alle beina+ kopper på frambeina evt også grime om vi leier. Vest på meg og hodelykt på hjelmen (også med refleks). Har også delt inn i farge; orange til hesten, gul til rytter.

irenee
27-01-2012, 21:32
Drar opp denne jeg, noen som husker hvor man får kjøpt slike overtrekksgamasjer med refleks? Sånne poser til å ha utenpå belegg?

Eliseb
28-01-2012, 00:04
Rir med det som ligger lett tilgjengelig i stallen, men alltid refleksvest, reflekshansker, stort sett refleksfortøy og/eller beinreflekser. Bruker også hodelykt, som synes lenge før refleksen. Når jeg veit det er mye biler ute, og veldig mørkt/dårlig sikt, bruker jeg også refleksdekken fra Horze, det oransje som går hele vegen rundt :)

Borkus
31-01-2012, 19:24
Skal jeg i nærheten av vei så er vi godt utrustet med reflekser, uansett om det er dagslys, mørkt eller gatelys.
Bruker refleksjakke/vest, på hjelmen, som regel på buksa også. Hesten har på alle fire bein + kopper, refleksdekken, brøste, på hodelaget og på stigbøylene. Om jeg er i vogn så har hesten på det samme (jeg også), men vogna er også godt utrustet med reflekser bak og på sidene.

Blir veldig irritert over hvor ofte jeg møter på hester uten refleks, ja- de går under gatelys, men jeg ser de fortsatt ikke før jeg omtrent er oppå de.. Tenk at folk er villige til å risikere liv og helse på seg selv og sin dyrebare hest? Og tenk på hvor grusomt det vil bli for meg om jeg kjører på noen og må leve med det resten av livet?!
Nei, makan til uansvarlige og egoistiske mennesker! Og det er skremmende mange av disse, jeg møter på minst èn hest hver dag som er uten reflekser, og jeg ser de mye senere enn jeg burde selv om de er rett under en gatelykt :(

Dressopia
03-02-2012, 01:43
Refleksdekken, vest, fortøy, beinbånd, og kopper :)

xHelene
21-02-2012, 21:13
Bruker beinrefleks (og noen ganger reflekskopper) på hesten, og refleksvest på meg selv:)

frida-apollo
22-02-2012, 10:01
Jeg pleier å bruke refleksvest selv og beinrefleks på hesten (brukte fortøy men det har blitt ødelagt..) :) Nå på vinteren pleier jeg også å slenge på et refleksdekken.