PDA

Se full versjon : Albin skutt og drept

whisket
06-10-2011, 18:26
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10030556

- Den kom noen hundre meter fra meg. Jeg tenkte om og om igjen «er den fredet, er den fredet?». Men jeg kom til at det ikke er noen regler som tilsier at den er fredet. Så jeg skjøt, sier Frost og bekrefter at han så at elgen var hvit.

- Men hadde du hørt om Albin?

- Jeg har vel hørt om denne hvite elgen, men det er en tre-fire år siden. Det var ikke noe jeg tenkte på der og da. Jeg er ikke interessert i om den er hvit, grå eller hva den er. Jeg er ikke villig til å delta i en spesiell fredning av et enkelt dyr. Han er en elg som alle andre. Jeg gjør ikke forskjell, sier den danske jegeren like blid.

fy faen, han skulle fått børsa så langt oppi ræva og fått tarmene blåst gjennom huet.

Blir så sinnsvakt forbanna at de kommer hit og respekterer ikke at ting er fredet, hele forbanna jaktlaget består av en gjeng useriøse bomser som har med en slik idiot på laget.

tipsy
06-10-2011, 18:34
Ble helt matt når jeg så at VG hadde laget en kondolanseprotokoll for elgen jeg....!

Ja, jeg synes det er synd fordi han var så unik...! Men en kondolanseprotokoll? Tror neppe den leste VG før, og tviler sterkt på at den gjør det nå....

Shenzi
06-10-2011, 18:45
Trist, men en elg er en elg.
Har hørt rykter om en til hvit elg et sted i Norge, og det finnes flere av dem i Sverige. Det kommer sikkert en ny Albin en gang i fremtiden.

MonaB
06-10-2011, 18:54
Det var og en sak å blåse opp...Elg er elg.

Amanthea
06-10-2011, 19:18
Litt trasig siden den i utgangspunktet var fredet, også velger han å skyte uansett. Sier litt om typen.

Marita
06-10-2011, 20:29
Sier som over her; elg er elg!
Ikke mer trist at Albin døde enn at enhver annen elg drepes!

MarenOgJoy
06-10-2011, 20:31
Den var vel ikke fredet heller? Var det ikke bare jaktlagene som hadde en slags avtale om at denne elgen ikke skulle skytes?

Men, ja, synd er det fordi den var et spesielt individ, men kondolanseprotokoll, VG? Seriøst?!

Tvillingmamma
06-10-2011, 20:34
Den var vel ikke fredet heller? Var det ikke bare jaktlagene som hadde en slags avtale om at denne elgen ikke skulle skytes?

Stemmer. Husker den ble sett her og fikk påmontert refleks den tiden jakta foregikk den gangen :D Synd at jaktleder ikke informerte så han fikk leve videre. Var ikke albino en gang viste det seg. Bare en hvit elg.

Birre
06-10-2011, 20:41
Ble helt matt når jeg så at VG hadde laget en kondolanseprotokoll for elgen jeg....!

Ja, jeg synes det er synd fordi han var så unik...! Men en kondolanseprotokoll? Tror neppe den leste VG før, og tviler sterkt på at den gjør det nå....

-Kan vel hende det vel? Dagen er jo ikke helt den samme...:rofl:

Engla
06-10-2011, 20:45
Synes synd på de brune å jeg :huh:

Roppis
06-10-2011, 21:09
Gikk hvit elg oppi skogene hos oss for 20år tilbake og den fikk ikke noe oppslag anna enn en artikkel i lokalavisa:P Der blei jaktlaget enig om at den skulle få leve og det blei respektert:) Blei nesten laga sagn og styr rundt om i bygda ta denne elgen:) er jo selvfølgelig litt spesielt med hvit elg men smaker sikkert det samme:p

Shenzi
06-10-2011, 21:15
Litt trasig siden den i utgangspunktet var fredet, også velger han å skyte uansett. Sier litt om typen.

Han sier han ikke visste at den var fredet. Men selvfølgelig, konspirasjonsteorier florerer jo alltid, som f.eks. at jaktlaget fikk inn en utlending for å få "anledning" til å skyte den...

Og som nevnt over, den var ikke fredet av myndighetene eller noe, det var bare en overenstemmelse mellom de lokale jaktlagene at han ikke skulle skytes.
Og siden det var en "selvfølge" for alle nordmenn, så er det ikke bare bare å huske å informere utlendingen om det.

Synes uansett ikke det er noe å rope opp om som jeg ser mange gjør (ikke nødvendigvis her, tenker mer på vg for eksempel).

Elg er elg, og nå er det elgjakt. Sånn er det med den saken...

heidi84
06-10-2011, 21:17
Skjønner ikke hvorfor folk og VG skal miste huet totalt fordi en jeger ville ha et flott trofè. Hadde jeg truffet på en hvit elg på jakt, ja da hadde jeg også fyrt av ;)

Siiilje
06-10-2011, 21:21
Han sier han ikke visste at den var fredet. Men selvfølgelig, konspirasjonsteorier florerer jo alltid, som f.eks. at jaktlaget fikk inn en utlending for å få "anledning" til å skyte den...

Og som nevnt over, den var ikke fredet av myndighetene eller noe, det var bare en overenstemmelse mellom de lokale jaktlagene at han ikke skulle skytes.
Og siden det var en "selvfølge" for alle nordmenn, så er det ikke bare bare å huske å informere utlendingen om det.

Synes uansett ikke det er noe å rope opp om som jeg ser mange gjør (ikke nødvendigvis her, tenker mer på vg for eksempel).

Elg er elg, og nå er det elgjakt. Sånn er det med den saken...

Han er sitert i VG, og her virker det som at han vet at den var "fredet"

Den kom noen hundre meter fra meg. Jeg tenkte om og om igjen «er den fredet, er den fredet?». Men jeg kom til at det ikke er noen regler som tilsier at den er fredet. Så jeg skjøt, sier Frost og bekrefter at han så at elgen var hvit.

whisket
06-10-2011, 21:44
Albin er administrativt fredet. Dette er noe lagene har gått inn for og ønsket, Noe alle aksepterte, helt til en stygg liten danske kommer å bestemmer annerledes.

Det er en grunn til at denne elgen var fredet på jegerne's eget ønske. Bare se i media det er overalt, even utenfor våre landegrenser. Så en helt vanlig elg var det langt ifra.

Elg er elg. Fredet er fredet.

Fyren og jaktlaget har byttet forklaring 5-6 ganger nå. Først fikk han beskjed om at den var freda, så hadde de glemt si ifra. Så sier dansken han ikke bryr se og at han er stolt for elg er elg. så sier jaktlaget det samme, så sier de det motsatte.. så sier dansken han hørte om elgen for neon år siden, neh pøh. idioter

Camilla & Loke
06-10-2011, 22:01
Syns det var utrolig dårlig gjort av dansken (rødpølsa), den forklaringen der må han lenger ut på landet med! MEN, jeg måtte flire av innslaget til TV2 nyhetene nå klokken 21. "Her vart Albin, skutt og drept i eige heim".. Priceless! Men jeg syns synd i alle dyr som jaktes på. Selv om jeg vet at slik er verden. Tenker bare på filmen om Bambi... :rolleyes:

jilmavi
06-10-2011, 22:22
Stemmer. Husker den ble sett her og fikk påmontert refleks den tiden jakta foregikk den gangen :D Synd at jaktleder ikke informerte så han fikk leve videre. Var ikke albino en gang viste det seg. Bare en hvit elg.

Ingen har vel gentesta han? Skulle gjerne visst kva for kvite, recessive fargar elgen ber på som ikkje er ein form for albinisme. Men kva veit vel eg om elggenetikk... :p

Shenzi
06-10-2011, 22:34
Han er sitert i VG, og her virker det som at han vet at den var "fredet"

Den kom noen hundre meter fra meg. Jeg tenkte om og om igjen «er den fredet, er den fredet?». Men jeg kom til at det ikke er noen regler som tilsier at den er fredet. Så jeg skjøt, sier Frost og bekrefter at han så at elgen var hvit.

Han stilte seg selv spørsmålet «er den fredet, er den fredet?».
Vet ikke hvordan du tolker det til at han -visste- at den var fredet jeg? Han trodde kanskje, men hadde tydeligvis ikke fått konkret beskjed, annet enn for 4-5 år siden. Og valgte å skyte. Er sikkert mange andre jegere som ville gjort det samme om de ikke visste for sikkert. Så vidt jeg har skjønt var det ikke alle norske jegere som var enig i fredningen, selv om de respekterte den...

Sussi
06-10-2011, 22:41
Det er jakt. Han er en elg. Altså, hadde de skadeskutt ville jeg forstått reaksjonen. Hadde myndighetene fredet den ville jeg forstått. Men nei, jeg synes ikke det er forferdelig at en elg ble skutt under jakta!

Anananas
06-10-2011, 22:45
Det er litt morsomt at han har endret forklaring flere ganger da.
I går sa han at han var lei seg, og idag gav han blanke faen for en elg var en elg :roll:

Siiilje
06-10-2011, 22:50
Han stilte seg selv spørsmålet «er den fredet, er den fredet?».
Vet ikke hvordan du tolker det til at han -visste- at den var fredet jeg? Han trodde kanskje, men hadde tydeligvis ikke fått konkret beskjed, annet enn for 4-5 år siden. Og valgte å skyte. Er sikkert mange andre jegere som ville gjort det samme om de ikke visste for sikkert. Så vidt jeg har skjønt var det ikke alle norske jegere som var enig i fredningen, selv om de respekterte den...
Jeg tolker det fram til at han faktisk tenker gjennom om den er fredet eller ikke. Noe han garantert ikke ville gjort om det var en vanlig elg. Og siden han også sier at det ikke finnes noen regler for freding av elg. Men ser at man kan tolke det på flere måter nå :p

Issa
06-10-2011, 22:59
Albin var ikke fredet. Jegere i Norge, norske jegere, hadde en slags avtale om å ikke skyte han (ingen ville vel bli en kjendis' "drapsmann"). Men ser ikke helt hvorfor det skulle være mye mer fryktelig at en hvit elg dør, enn en brun en. Og skal man syns synd i de brune også, bør man vel syns synd i kua og grisen og? Og alle de andre dyrene som blir slaktet fordi mennesker skal ha mat? Eller er dere alle syns-synd-på'ere veganere?? Kanskje litt dobbelmoral ute og går her eller heller? ;)

Et dyr blir verken drept eller myrdet. Det blir avlivet.

Sussi
06-10-2011, 23:03
Albin var ikke fredet. Jegere i Norge, norske jegere, hadde en slags avtale om å ikke skyte han (ingen ville vel bli en kjendis' "drapsmann"). Men ser ikke helt hvorfor det skulle være mye mer fryktelig at en hvit elg dør, enn en brun en. Og skal man syns synd i de brune også, bør man vel syns synd i kua og grisen og? Og alle de andre dyrene som blir slaktet fordi mennesker skal ha mat? Eller er dere alle syns-synd-på'ere veganere?? Kanskje litt dobbelmoral ute og går her eller heller? ;)

Takk!

Lopke
06-10-2011, 23:06
slemme stygge dansken!!

Sussi
06-10-2011, 23:09
slemme stygge dansken!!

Vi må nok sende den tilbake til danmark. ;)

jilmavi
06-10-2011, 23:10

Jaså? Så viss ein fyr slår ihjel bikkja til kjærasten med ein del av ei bokhylle (true story), er det å avlive dyret, ikkje drepe det?

DRAP er eit ord me nyttar om menneskje, men å drepe kan ein nytte om alt.

Issa
06-10-2011, 23:27
Jo, ok, jeg ser den, da ble bikkja drept. Men elgen ble ikke skutt og drept - som om det var et skytedrama midt i Karl Johan. Den ble avlivet.

jilmavi
06-10-2011, 23:40
På kva måte vart elgen Albin (og andre elgar for den del) IKKJE nettopp skote og drepen?

Det er jo heilt tullete å nekte å bruke verbet å drepe om jakt. Jakt er å drepe, korkje meir eller mindre. Så får kvar og ein vurdere korleis dei stiller seg til det, men det er absolutt ingen vits i å bruke eufemismar som avlive.

Derimot er det feil å si at det var eit drap, for det bruker me som regel om menneske. Same sak med mord og å myrde. (Med unntak for tabloidjournalistar som skriv om mordersniglar kvar sumar).

Liisa&Ulvar
06-10-2011, 23:41
Albin er en spesiell elg som burde fått gått i fred.
Jeg bor i Østfold og for oss så er han en spesiell elg, ble rett og slett skikkelig forbanna når jeg fikk høre om det.
Han er ikke bare en elg-han er en hvit elg! Hvorfor kan ikke dyr som skiller seg ut få gå i fred?
Det er nok av andre elger i skauen, hvorfor kan de ikke ta de istedenfor?
Hvor ofte er det vi har hvite elger i norge som faktisk er friske? Veldig sjeldent! Bare det burde ha vært en grunn til og frede han.

Birre
06-10-2011, 23:52
Jeg bor i Østfold og for oss så er han en spesiell elg, ble rett og slett skikkelig forbanna når jeg fikk høre om det.
Han er ikke bare en elg-han er en hvit elg! Hvorfor kan ikke dyr som skiller seg ut få gå i fred?
Hvor ofte er det vi har hvite elger i norge som faktisk er friske? Veldig sjeldent! Bare det burde ha vært en grunn til og frede han.

Veldig enig med deg. Hvorfor kan ikke de som er litt spesielle og uvanlige tas vare på? Jeg synes dette var fryktelig trist!

Batmat
07-10-2011, 00:29
Enig med Birre! Det er så utrolig unødvendig. Spesielt siden Albin liksom var Norges elskede lille media-elg. Folk i Svinndal hadde et forhold til ham og omtrent alle her til lands visste hvem Albin var. Jeg ble lei meg da jeg hørte at han var død. :(

carambee
07-10-2011, 00:33
Syns dette var veldig trist, og veldig respektløst av han dansken. Det er tydelig at han har nok fått med seg ønsket fra jaktlaget, men ga blankt faen. Og hvorfor er det så mye å være stolt over egentlig? Må vel være den enkleste elgoksefellingen ever.

Denne ene elgen kunne fått vært i fred flere år til altså!

T.B.
07-10-2011, 00:59
Ja, synd at en triggerhappy danske ikke klaaarte å la være å plaffe ned Albin - enda han tydeligvis hadde en anelse om at han burde se seg om etter en gråbrun elg.
Hadde norske jegere villet det slik, hadde han vært skutt for minst 4 år siden.
Mener å ha hørt at Albin muligens hadde hvite avkom - noen som har sett de i det siste?

Er forresten glad at elgen jeg kjørte på ikke var hvit - ehh, ja, da hadde jeg kanskje sett den i skumringen - i tide.
Og rundt stallen vår går det en kølsvart elgokse - kanskje noen dansker som vil prøve seg på den...
Jeg hadde den på 20 meters hold her forleden - heldigvis satt jeg i bilen.

Shenzi
07-10-2011, 01:00
Litt OT men jeg m bare :p

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/321108_10150309186010957_536350956_8356408_6262880 25_n.jpg

Birre
07-10-2011, 01:41
litt ot men jeg m bare :p

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/321108_10150309186010957_536350956_8356408_6262880 25_n.jpg

hahahaha!

Tvillingmamma
07-10-2011, 07:35

Helt enig. Han rusla rundt her for et par år siden var det vel og det var ingen tvil, østfoldingene skulle ikke skyte ;) Og det er virkelig nok anna "vanlig" elg å ta av her ja.

tipsy
07-10-2011, 07:43
Jeg synes også det er synd, fordi han var hvit. Men det er jo ikke mer synd på han enn en grå elg...! På den siden skjønner jeg ikke hvorfor ikke Dansken kunne latt være å trekke av heller... men det var nok trofeet som lokket. Jeg skjønner ikke behovet for å henge opp et utstoppa hode på veggen, for meg er det litt makabert og det kommer ikke til å hnege hjemme hos meg. Uansett hva som skytes....

-Kan vel hende det vel? Dagen er jo ikke helt den samme...:rofl:

*ser det for meg* :rofl:

:kneggen:

Issa
07-10-2011, 10:05
Den "avisartikkelen" setter ord på det jeg mener :D

"Skutt og drept" er en tåpelig måte å beskrive en felling av et dyr på, lagd av VG for å skape en sjokkerende virkning.

Azawakh
07-10-2011, 10:48

Hihihi, genialt!

Pluto
07-10-2011, 11:14
Hahahahahhahaha :) Lo også godt når jeg så "Hvil i fred Albin", og "send dine kondolanser til Albin her". Måte på å ta av liksom. Trist at dansken kunne la være å skyte han, men gjort er gjort. (og elg er elg :P )

jilmavi
07-10-2011, 11:52
Den "avisartikkelen" setter ord på det jeg mener :D

"Skutt og drept" er en tåpelig måte å beskrive en felling av et dyr på, lagd av VG for å skape en sjokkerende virkning.

Elgen vart drepen av eit skotvåpen... Det er jo ein faktisk skildring av det som hendte. Skulle VG ha skrivi at elgen vart avliva? :roll:

Jakt er å drepa, så enkelt er det. Då får me ha mage til å seie det som det er istadenfor å nytte eufemismar som «felt» og «avliva».

jilmavi, som mer enn gjerne et dyr som er skote og drepne på lovleg vis.

Star-Carro
07-10-2011, 13:00
Jeg syns det er tragisk at dansken ikke kan respektere det de har avtalt og at Albin var "fredet". Det syns jeg er direkte dårlig gjort! Men på en annen side, så elg er elg, og det finnes flere albinoer.

Bea
07-10-2011, 13:31
"Skutt og drept i sitt eget hjem" HAHAHA

Issa
07-10-2011, 13:37
:lol:

irenee
07-10-2011, 14:00
Elg e elg.

Hovslager
07-10-2011, 19:07
Velg dine kamper med omhu, er det noe som heter.
At elg blir skutt under elgjakt er kanskje ikke verdt all verdens reaksjoner?

Basta2
07-10-2011, 19:30
Skjønner ikke hvorfor folk og VG skal miste huet totalt fordi en jeger ville ha et flott trofè. Hadde jeg truffet på en hvit elg på jakt, ja da hadde jeg også fyrt av ;)

ENIGE!!! Men nå er det jo en Danske som har drept den så nå har medierne en årsak til å selge aviser vettu ;) hadde en Nordmann skutt an tviler eg på den fikk så mye omtale ;) Elg er Elg :)

T.B.
08-10-2011, 01:02
Ja, hvilken "bragd" dansken gjorde - skyte en kritthvit elg i høstskogen - uten å vente på vinteren - da hadde det kanskje ikke vært såå lett å se ham....

Jeg har passert gråbrune elger i skogen, på få meters avstand, uten å ane at de var der, hadde det ikke vært for at hesten spissa ører og prusta - og veeeldig gjerne ville hjem...

Er jeg den eneste her som har tatt elg med bil - noen som har vært nær å kjøre på stort dyr?
Det er en opplevelse jeg ikke unner noen.
Visstnok fikk beboerne på gamlehjemmet på Gulsvik mye god mat av elgen "min" - men indrefileten beholdt viltnemnda, for den ble visstnok så veldig skadet etter påkjørselen - he he.

Rikke
08-10-2011, 11:38
Vi får nok aldri vite hvorfor denne elgen ble skutt. Han ble informert om denne elgen og at det ikke var ønskelig å skyte den, og du skal ha ganske god tid på å vurdere et skudd under elgjakt med tanke på at man ikke prøve å felle vilt i flukt. Med andre ord, du skyter ikke elgen med mindre den står eller går.
Sett fra en anne vinkel.. det var fult lovlig å skyte den og elg er elg. I tillegg er det syke mengder med elg akkurat nå, at hvis du spør meg skulle kvotene vært mye større.
Når man ser fellingslistene for elgjakta på nett, og ser hvor mange som er felt på et område på kort tid, skjønner man at det er nødvendig å få ned antallet. Heller felle flere elg med hjelp av rifle enn med bil..

Hovslager
08-10-2011, 14:56
Heller felle flere elg med hjelp av rifle enn med bil..
Ja.

Øyvind
08-10-2011, 15:12
Vi får nok aldri vite hvorfor denne elgen ble skutt. Han ble informert om denne elgen og at det ikke var ønskelig å skyte den, og du skal ha ganske god tid på å vurdere et skudd under elgjakt med tanke på at man ikke prøve å felle vilt i flukt. Med andre ord, du skyter ikke elgen med mindre den står eller går.
Sett fra en anne vinkel.. det var fult lovlig å skyte den og elg er elg. I tillegg er det syke mengder med elg akkurat nå, at hvis du spør meg skulle kvotene vært mye større.
Når man ser fellingslistene for elgjakta på nett, og ser hvor mange som er felt på et område på kort tid, skjønner man at det er nødvendig å få ned antallet. Heller felle flere elg med hjelp av rifle enn med bil..

Det har jo skytter allerede uttalt seg om. Elgjakt handler om å vurdere viltet kjapt som pokker før det blir borte. At elgen hadde rulla seg i en brunstgrop så den ble mer gråaktig var ene påstanden som ble skrevet i vg etter hendelsen. Uansett, han vurderte viltet, plasserte skuddet og fant ut at oisann, det var den hvite elgen. Men han angrer ikke i etterkant, og han har heller ingen grunn til det. Hadde han vært freda hadde det vært noe annet. Det er ikke en gang en albino-elg, bare en hvit elg.

Lopke
08-10-2011, 19:55
Jeg skulle ønske folk reagerte like kraftig hver gang man leste om en voldtekt i Oslo (eller hvilken som helst by såklart)... de er så old news at vi knapt nok gidder å lese artikkelen.
Og her skriker folk om drap/drapstrusler (ja han har fått det) og voldelige angrep pga at han skjøt feil elg.

Hvor mange bryr seg om biffen man spiser er en brun eller svart ku?

Ja jeg ser den, den var "liksomfredet" og han skulle såklart ikke gjort det. Men get real, det er ikke så mye værre at denne elgen som har fått et navn ble skutt enn at den brune broren han sikkert hadde som jeg velger å kalle Egil, ble skutt i fjor.

stino89
08-10-2011, 20:30
Signerer Lopke, der skrev du alt jeg har tenkt i denne saken.

Elgen skulle ikke vært skutt hvis de hadde en avtale om å la han leve, men er det ikke viktigere ting å engasjere seg i? For elgens del spiller det jo mindre rolle hvilken farge den hadde, død elg er død uansett. Det koker jo ned til vårt menneskelige, egoistiske tanker der VI har gjort denne elgen til noe spesielt og samtidig tillagt den en rekke egenskaper. Jeg leste litt i kondolanseprotokollen (!) til Albin og der var det flere som omtalte denne elgen som et stort forbilde. For hvem og for hva, spør nå jeg.

Lopke
08-10-2011, 21:48
:lol: forbilde???

stino89
08-10-2011, 22:16
Åjada. Jeg håper ikke folk er seriøse, men på en annen side, det skulle ikke forundre meg. Det tar litt av:

"Du kommer alltid til å være mitt største idol... We meet again sometime<3<3<3<3"
"kommer til å savne deg veldig mye Albin. du var et forbilde for oss alle. "

Så jada. Han må ha hatt noen flotte egenskaper :lol:

"Nå har du gått til de evige jaktmarker,men her er du savnet!!!"
"Albin.kos deg i de evige jaktmarker" ... Stakkars, som om det ikke er ille nok å bli skutt én gang....

Lopke
08-10-2011, 22:22
omg...

Solan
08-10-2011, 23:33
Evige jaktmarker?? :rofl:
Nå poppet det opp ett bilde av mine avdøde hunder som jager Albin over skyene. :p

Shenzi
09-10-2011, 00:52
Lurer på hvordan reaksjonene hadde vært om han ble drept i en ulykke med bil jeg?

Sussi
09-10-2011, 01:03
Jeg lurer på hvor mange som egentlig var klar over denne elgen før de fikk vite at han var skutt!

Basta2
09-10-2011, 19:03
åå halle mi altså er jo mer tragisk hvordan folk reagere enn at den er død hvad blir det neste?? Minnestatue?? Egen vei oppkalt ette den?? el en nationaldag i året hvor vi minnes Albin å griner snot??

Get over it altså lol