PDA

Se full versjon : Overgrep

Torhild
27-09-2011, 22:56
http://www.rogalandsavis.no/nyheter/fra_retten/article5751883.ece

Herregud!!! Det første jeg tenker her er at når han begynner så tidlig, hvordan vil han bli som voksen????? :mad: Stakkars barn!!!

Lopke
27-09-2011, 23:05
OMG!!! dette er helt grusomt.

Det første jeg tenker er at gutten må selv ha opplevd en del overgrep, jeg kan på en måte ikke helt tro at noen bare er født sånn.
Jeg nekter å tro at pedofili er en medfødt legning som homofili.

Det neste jeg tenker på er at denne personen heller aldri blir frisk og må skjermes fra samfunnet resten av livet. Jeg tror heller ikke på at det finnes behandling for så syke mennesker.

Keeta
27-09-2011, 23:07
Herregud!! :( Er enig med Lopke..

Trinings
27-09-2011, 23:20
Herregud!! :( Enig med Lopke jeg også! her er det ikke mye håp :(
tenker på de stakkars barna :'(

Lopke
27-09-2011, 23:30
mine tanker går også til foreldrene hans.. stakkars dem (om de ikke er like forskrudde)

julnil
27-09-2011, 23:32
Jeg tror heller ikke på at det finnes behandling for så syke mennesker.

Joda: lobotomering og kastrering....

Lopke
27-09-2011, 23:47
Joda: lobotomering og kastrering....

når jeg skriver at det ikke finnes behandling så mener jeg såklart løsninger som er lovlige og brukt i det norske behandlingssyten.
Jeg visste ikke at man lobotomerte overgripere idag?

Snakker vi helt off the record og vi kan lage våres egne lover her, så kan jeg likegodt si rett ut at et menneske som kan voldta små barn (selvom vedkommende ikke er noe annet enn et barn selv) så støtter jeg tanken om dødsstraff i sånne tilfeller.

Men det er jo politisk ukorrekt og kommer aldri til å skje.. så da får vi bare håpe at de virkelig stenger ham inne på ubestemt tid for frisk blir han aldri. (og slett ikke av livsvarig forvaring heller)..

jilmavi
27-09-2011, 23:50
Sjølvsagt utfører ein ikkje lobotomi lenger!

Lopke
27-09-2011, 23:56
Sjølvsagt utfører ein ikkje lobotomi lenger!

he he.. skulle nok puttet inn et smilefjes der. Den setningen var såklart ironisk kjære deg :D

jilmavi
27-09-2011, 23:59
Ja, det var mest eg som blir indignert over at folk kan ønske slike ting på andre, uansett kva dei har gjort for å fortene det.

Maria
28-09-2011, 00:03
Sykt ja... Har heller ikke troa på at noen kan være født sånn. Må være en veldig vanskelig sak å behandle, man kan liksom ikke gi gutten noen år i fengsel for så å slippe han ut igjen. Stakkars barn :(

Jorryt
28-09-2011, 00:12
Dette er dypt, dypt tragisk. Jeg tør ikke tenke på hva denne overgriperen selv har vært utsatt for som barn. Folk rundt han må ha sviktet totalt. Jeg tror heller ikke på at pedofili er medfødt, jeg tror det er "tillært adferd".

irenee
28-09-2011, 00:16
I helga så ble jo ei ti år gammel jente gjort overgrep på her i byen av en gutt i 20årene..går hjem fra skolen, også bli misbrukt. Fy faen.. sjuke sjuke mennesker. Er veldig enig med deg Lopke!

Lopke
28-09-2011, 00:19
Ja, det var mest eg som blir indignert over at folk kan ønske slike ting på andre, uansett kva dei har gjort for å fortene det.

Ser poenget ditt, men tro du meg... når man selv får barn (og ja det ER noe i det..) så blir man virkelig helt syk i hodet sitt av å tenke på at noen kan finne på å tvinge seg opp i noe så smått og uskyldig som man selv har båret frem og elsker over alt på jord. Jeg er ikke 1 sekund i tvil om at jeg er i stand til å begå meget uhyggelige omrokeringer på et slikt menneske, om det hadde vært mitt barn og jeg fikk sjangsen.
Jeg lå søvnløs om natten da alvdalsaken gikk i media og jeg nettopp hadde født. Jeg kan love deg at beskytterinstinktet slår inn for fullt når man selv får barn. Da tenker man ikke rasjonelt og korrekt alltid. Så jeg kan godt forstå at man kunne ønske seg slike personer nullstillet.
Beklager for det...

Jorryt
28-09-2011, 00:28
Jeg er ganske sikker på at jeg er i stand til å utføre handlinger som medfører lovens strengeste straff hvis noen hadde forgrepet seg på mitt barn... Bare tanken på det vekker slik avsky i meg, at når jeg står og kikker på min sovende, lille jente og tenker på hva noen kan få seg til å gjøre mot jevnaldrende småbarn, så triller tårene. Jeg er ikke et øyeblikk i tvil om at jeg hadde ofret livet for den sovende vesle skjønnheten!

julnil
28-09-2011, 00:30

Nei, er vel vanskelig å skjønne..

Mandarinhest
28-09-2011, 00:35
Det er helt utrolig! Men samtidlig så er jeg faktisk ikke sjokkert. Det er så mye som skjer i dagens samfunn, og det er klart at mye av det er ting vi ikke ser.

Jeg har iallefall tro på at pedofili er en legning på lik linje med homofili. Ikke at det kommer til å bli "greit" med tia. Men jeg vil tro at en som er ung kanskje ikke har en sperre og har en medfødt trang som ikke kan stoppes..?
At det kan være tillært er iallefall enda mere sykt! Og tenk hvilke tanker en har om barn-voksen-seksualitet.
Kan en slik adferd, som er skrevet om over, være en måte å få makt på. Og ta igjen for det denne gutten har opplevd. Eller kanskje søker etter identitet.

T.B.
28-09-2011, 00:43
Hmmm - ja, jeg får også tanker om spesialkonstruerte nøtteknekkere....

Lopke
28-09-2011, 00:58
Jeg har iallefall tro på at pedofili er en legning på lik linje med homofili. Ikke at det kommer til å bli "greit" med tia. Men jeg vil tro at en som er ung kanskje ikke har en sperre og har en medfødt trang som ikke kan stoppes..?
At det kan være tillært er iallefall enda mere sykt! Og tenk hvilke tanker en har om barn-voksen-seksualitet.
Kan en slik adferd, som er skrevet om over, være en måte å få makt på. Og ta igjen for det denne gutten har opplevd. Eller kanskje søker etter identitet.

Litt forvirrende det du skriver nå for du mener at pedofili er medfødt og igjen at man kanskje tar igjen for tidligere opplevelser?
Jeg skal innrømme at tanken på at pedofili er medfødt lyst/legning ikke tiltaler meg overhodet. Og jeg vil aldri akseptere den som en legning.
Vi kan se bort fra at det er kriminelt for det har homofili også været engang. Men statistikker viser at mange som har opplevd overgrep selv blir overgripere. Barne/ungdoms seksualiteten er også noe som utvikles jo eldre man blir. Ofte ut fra opplevelser man har hatt. Hva man føler seg trygg på og hvem man har vært eller er sammen med og hva som føles riktig og feil.

Det er logikk i mitt hode at et barn som opplever overgrep i barndom får et forstyrret forhold til sex og hva som tenner personen som voksen.
Men om man åpner opp for at pedofili er en medfødt legning ser det svart ut.. Ikke nok med at folk skal fødes inn i syke seksuelle forestillinger, så skal de også ha rettigheter, vernes om og stakkars mej. Og da kan jeg ikke skjønne at statistikken sier overgrep avler overgrep, vold avler vold osv.. Man er et produkt av sin fortid, på godt å vondt.

Harneshaug
28-09-2011, 01:42
Det er vanskelig å argumentere for at pedofili ikke er medfødt når man mener homofili er det, at det er noe som ligger i en, noe ingen er "skyld" i pga oppvekst eller miljø.

Før noen går i taket er det selvsagt ingen sammenligning av disse to, her snakker jeg KUN arv!

Uansett er poenget at om overgrep skaper overgripere (noe som bør være bevist over enhver tvil) så MÅ ringen stoppes en plass. Det ER faktisk ingen unnskyldning at man har blitt utsatt for overgrep så lenge mange har bevist at man kan være meget gode omsorgspersoner og foreldre i ettertid, men at det dessverre slår ut hos enkelte andre.

Da tror jeg det som tipper ene eller andre veien avgjøres av den oppfølging og den kretsen man har rundt seg i ettertid. Det kommer ALDRI til å bli like viktig i mine øyne å beskytte overgriper som offer. En plass må det slutte :(

Lopke
28-09-2011, 02:08
Det er vanskelig å argumentere for at pedofili ikke er medfødt når man mener homofili er det,

hvorfor det?

Harneshaug
28-09-2011, 02:17
Fordi det kan opptre som en legning. Ikke alle pedofile, så langt derifra, er overgrepsoffer.

Den moralske forskjellen derimot er et helt annet tema.

whisket
28-09-2011, 02:24
ofte så stammer jo slike folk fra familier med problemer enten hele familien eller kun med seg selv. Mangel på venner og på det sosiale generelt tror jeg er en stor faktor for hvorfor noen blir så forvirra at de gjør slike handlinger.

Men samtidig så mener jeg ikke det kan unnskyldes på noen måte ved at personen var misbrukt selv eller ei. Alle mennesker utøver handlinger man selv må stå for. Og etter min mening skulle straffen verdt ekstrem om slike ting.

Jeg tror det er både og, jeg tror du må ha visse " egenskaper" som du blir medfødt med, men jeg tror selve pedofilien er en vei man i psyken velger eller ender med, ved å ta mange dårlige valg og særtrekk som personen har og bygger videre på enten bevist eller i fleste tilfeller ubevist.

Harneshaug
28-09-2011, 02:30
Om jeg da spør hvorfor?

Noen tenner på sko
Noen tenner på bleier
Noen tenner på samme kjønn
Noen tenner på barn
Noen tenner på milf
Noen tenner på dyr
Noen tenner på latex

INGEN sammenligning mellom preferansene, men mener dere da at ALT kommer fra miljø og ikke arv? HVOR går skillet, hva bestemmer? Er det slik at de ufarlige preferansene (de lovlige) er noe man er født med, mens de moralsk forkastelige (sett ut fra dagens samfunnsnormer) er en sykdom eller kun resultat av overgrep?

T.B.
28-09-2011, 05:31
Hvis man har lest en smule historie - selv bibelen og koranen - står det dokumentert at "herskere har unge jomfruer" - og hva "ung" er, kan man bare gjette på.
Ja, selvmordsbombere skal jo "få 70 jomfruer"..... Tipper de ikke er ansett å være mye over 16....
I enkelte Afrikanske land med mye AIDS, "tror" man at man kan bli "helbredet" hvis man "tar" en jente-baby.
Ja, det finnes mange syyyke ting - som ikke er historie, men høyst aktuelt i dag.

Uansett forhistorien til en pedofil, så er hans "hellige overbevisning" at små jenter "vil ha ham", og at lovens satte seksuelle lavalder er "kunstig".
Ja, dette ble mye "-" - men det er fordi det ikke er mine ord.

Både unge jenter og gutter har - dessverre - blitt misbrukt i alle de år.
Og jeg er like lysten på å anvende en nøtteknekker - fysisk eller medisinsk - på en god del....

tipsy
28-09-2011, 08:49
når jeg skriver at det ikke finnes behandling så mener jeg såklart løsninger som er lovlige og brukt i det norske behandlingssyten.
Jeg visste ikke at man lobotomerte overgripere idag?

Snakker vi helt off the record og vi kan lage våres egne lover her, så kan jeg likegodt si rett ut at et menneske som kan voldta små barn (selvom vedkommende ikke er noe annet enn et barn selv) så støtter jeg tanken om dødsstraff i sånne tilfeller.
Men det er jo politisk ukorrekt og kommer aldri til å skje.. så da får vi bare håpe at de virkelig stenger ham inne på ubestemt tid for frisk blir han aldri. (og slett ikke av livsvarig forvaring heller)..

Er så hjertens enig. Bare tanken på at noen kan utsette barn for dette får meg til å bli uvell og fysisk kvalm.

Ser poenget ditt, men tro du meg... når man selv får barn (og ja det ER noe i det..) så blir man virkelig helt syk i hodet sitt av å tenke på at noen kan finne på å tvinge seg opp i noe så smått og uskyldig som man selv har båret frem og elsker over alt på jord. Jeg er ikke 1 sekund i tvil om at jeg er i stand til å begå meget uhyggelige omrokeringer på et slikt menneske, om det hadde vært mitt barn og jeg fikk sjangsen.
Jeg lå søvnløs om natten da alvdalsaken gikk i media og jeg nettopp hadde født. Jeg kan love deg at beskytterinstinktet slår inn for fullt når man selv får barn. Da tenker man ikke rasjonelt og korrekt alltid. Så jeg kan godt forstå at man kunne ønske seg slike personer nullstillet.
Beklager for det...

:klapp: Jeg har aldri noen sinne forstått overgripere. Jeg har vokst opp i en familie hvor sånne blir omtalt som avskum, for det er hva de er. Men når jeg ble mamma ble følelsene enda sterkere. Jeg skulle gjort mye vondt i livet til den som la en finger på mine barn. Eller la en finger på unger i det hele tatt når jeg var i nærheten! Tanken får det til å koke i meg....!

Jeg er ganske sikker på at jeg er i stand til å utføre handlinger som medfører lovens strengeste straff hvis noen hadde forgrepet seg på mitt barn... Bare tanken på det vekker slik avsky i meg, at når jeg står og kikker på min sovende, lille jente og tenker på hva noen kan få seg til å gjøre mot jevnaldrende småbarn, så triller tårene. Jeg er ikke et øyeblikk i tvil om at jeg hadde ofret livet for den sovende vesle skjønnheten!

Absolutt. Mang en gang har jeg stått ved senga til min egen lille jente og blitt overveldet av følelsene. Jeg kan bare ikke tenke sånnt tanker med henne rundt, for tårene triller og jeg føler meg maktesløs. For desverre er det barn som opplever sånnt. Hva skal til for å få stoppet det?

I denne konkrete saken blir jeg følelsesmessig kald inni meg. Håper han blir luket vekk for all tid. Hva som sviktet han i oppveksen aner jeg ikke, men hjertet mitt blør for de barna som han har latt gjennomgå. De vil ha sår på sjelen for all fremtid. Nå håper jeg bare staten tar sitt ansvar og ser til at han ikke får skadet flere....

Lopke
28-09-2011, 10:39
TB, religion og gamle myter og forestillinger fra Afrika har jo ingenting med pedofili å gjøre. Det er uvitenhet og tradisjoner som tilhører en gammel tid. Men jeg ser ikke helt hva det har med dagens norske pedofile å gjøre sånn egentlig. Det er da to forskjellige debatter.

Det som er veldig vanskelig i slike overgrepssaker er at samtidig med at man ønsker dem langt under jorden og ryddet vekk for alltid..
Så er veldig mange overgripere (tror jeg, især så unge) også er ofre for noe lignende. De har også vært et lite barn engang, som kanskje ble forgrepet på. Den man ønsker å beskytte over alt på jorden, altså de små, blir de samme man ønsker døde senere. Det synes jeg er vanskelig å tenke på.
Hvis ens eget barn ble utsatt for noe sånt, og gud forby, men det skjer jo for veldig mange barn.. så kan ens eget barn selv bli overgriper engang..
Derfor tenker jeg på foreldrene til et sånt barn. Det må være vanskelig å forholde seg til.
Hadde man bare kunne stoppet den syke ringen av overgrep som avler nye overgripere på en måte.

Derfor tror jeg ikke på ideen om at pedofili er medfødt Helen. Selvom ikke alle pedofile er overgripere så er lysten der.
Og hva vet vi om at noen pedofile ikke har opplevd overgrep selv? Psyken kan gjøre mye rart med et lite barn. Man kan fortrenge...
Man trenger ikke ha blitt utsatt for massive voldtekter for å få et forskrudd forhold til sex. Kanskje noen bare har opplevd tilnærmelser av en voksen i en fase i livet der seksualiteten formes, uten at noen vil kategorisere det som overgrep.
Jeg har bare vanskelig for å ta inn at noen mennesker fødes onde... helt uten inngrep fra omverdenen.

Mandarinhest
28-09-2011, 10:52
Litt forvirrende det du skriver nå for du mener at pedofili er medfødt og igjen at man kanskje tar igjen for tidligere opplevelser?
Jeg skal innrømme at tanken på at pedofili er medfødt lyst/legning ikke tiltaler meg overhodet. Og jeg vil aldri akseptere den som en legning.
Vi kan se bort fra at det er kriminelt for det har homofili også været engang. Men statistikker viser at mange som har opplevd overgrep selv blir overgripere. Barne/ungdoms seksualiteten er også noe som utvikles jo eldre man blir. Ofte ut fra opplevelser man har hatt. Hva man føler seg trygg på og hvem man har vært eller er sammen med og hva som føles riktig og feil.

Det er logikk i mitt hode at et barn som opplever overgrep i barndom får et forstyrret forhold til sex og hva som tenner personen som voksen.
Men om man åpner opp for at pedofili er en medfødt legning ser det svart ut.. Ikke nok med at folk skal fødes inn i syke seksuelle forestillinger, så skal de også ha rettigheter, vernes om og stakkars mej. Og da kan jeg ikke skjønne at statistikken sier overgrep avler overgrep, vold avler vold osv.. Man er et produkt av sin fortid, på godt å vondt.

Det blir vel streng tatt forvirrende når du ikke leser hva jeg skriver?
Jeg skriver at jeg har tro på at peofili kan være medfødt. Men også tillært hvis de har hatt en fortid som tilsier noesånt!

Jeg tenker på alle de som faktisk tenner på unge, som legger dette til side. For å prøve å leve et normalt liv sammen med noen som er like gamle som seg selv/eller eldre. De får unger og går til jobb hver dag. Men inni seg selv vet de at de er pedofil, og snur hodet en ekstra gang når de ser unge mennesker.
Pedofili er ikke er ord som du får lagt på deg etter at man har gjort et overgrep mot en unge.

Hebefile, pedofile og nepiofile er noe jeg aldri vil forstå meg på..Spesielt sistnevnte kanskje..

Harneshaug
28-09-2011, 11:40
Man kan ikke alltid la vær å tro noe fordi det er ubehagelig.
Det er foreldre til små barn som også er pedofile av natur, som aldri forgriper seg på små barn og som heller ei er blitt utsatt for overgrep. Hva hjernen kan skjule er jeg fullstendig klar over, spesielt siden jeg har en mor som har dette som jobb. (altså ikke spes. pedofili men å koble hjerne og kropp sammen for dem som har opplevd traumer)

Klart NOEN pedofile har vært utsatt for overgrep, men som jeg sa... LANGT fra alle. Pedofili er en seksuell legning omtalt fra mange tusen år tilbake, det er ikke noe nytt og jeg tror det kan være en legning ut fra det som jeg har lest om emnet.

Der er mange som går med svært store sykiske problemer fordi de er pedofile men IKKE praktiserer det, som jobber med seg selv hver eneste dag, som går til behandlinger og sykologer for å holde seg selv i sjakk. Som har familie med egne barn. De har ikke vært utsatt for overgrep, de tenner på barn.

Hjernen er en merkelig instans.

Lopke
28-09-2011, 12:10
Nei det er så sykt at man ikke kan forstå det.
Jeg tror ikke man er født sånn, men det er min mening ;)

Skulle gjerne visst om det er gjort noe forskning på tema, om det kan bevises at det er medfødt?

Harneshaug
28-09-2011, 12:19
http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&view=article&id=5422&catid=119&Itemid=69

Lopke
28-09-2011, 12:32
http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&view=article&id=5422&catid=119&Itemid=69

spennende! og trist :(
Men noe jeg tenker er at denne forskningen er gjort på voksne mennesker. Hjernen kan jo skades og forandres under utvikling fra barn/voksen?
Siden man ikke kan forske på pedofile småbarn blir det sånn sett vanskelig, men man bør vel ta med at hjernen kan ha tatt skade og forandrer seg ut fra traumer, overgrep og negative opplevelser ellers og?
Narkotika og medisinbruk, krigsopplevelser, kosthold, sykdommer, vitaminmangel, osv er jo også faktorer som kan endre hjernens fysisk?

https://www.onlinelege.no/svar/_forandringer-i-hjernens-hvite-substans_ref:eggcga48

Mandarinhest
28-09-2011, 12:59
Klart NOEN pedofile har vært utsatt for overgrep, men som jeg sa... LANGT fra alle. Pedofili er en seksuell legning omtalt fra mange tusen år tilbake, det er ikke noe nytt og jeg tror det kan være en legning ut fra det som jeg har lest om emnet.

Der er mange som går med svært store sykiske problemer fordi de er pedofile men IKKE praktiserer det, som jobber med seg selv hver eneste dag, som går til behandlinger og sykologer for å holde seg selv i sjakk. Som har familie med egne barn. De har ikke vært utsatt for overgrep, de tenner på barn.

Enig med deg ;)

Jeg har ikke noen tro på at pedofile selv har blitt missbrukt som barn. Hvorfor blir man tiltrukket av barn, når man selv har opplevd å bli missbrukt? Hevn? Det er godt mulig noen vil hevne seg....men jeg tror ikke de er pedofile..

Ennovy
28-09-2011, 13:03
Pedofili mener jeg er en legning som er medfødt på lik linje med homofili. Pedofile overgrep mener jeg kan utføres av folk som ikke har pedofil legning (men feks er misbrukt og gjør som de er lært). Baneheia er pedofilt overgrep (definert etter alder på ofrene), men jeg er ikke så sikker på at begge to har pedofil legning, altså tenner på barn.

Lopke
28-09-2011, 13:08
Enig med deg ;)

Jeg har ikke noen tro på at pedofile selv har blitt missbrukt som barn. Hvorfor blir man tiltrukket av barn, når man selv har opplevd å bli missbrukt? Hevn? Det er godt mulig noen vil hevne seg....men jeg tror ikke de er pedofile..

Hvorfor mange barn av voldsramte mødre finner en voldelig mann? de har sett moren sin blitt banket opp hele livet, likevel velger de samme typen.

hvorfor mange barn som blir slått av sine foreldre og ender selv opp med å slå sine barn?

Harneshaug
28-09-2011, 13:11
Det er jo ikke pga hevn, det er jo fordi de mangler den "normale" sexuelle relasjonen til jevnaldrende. Akkurat som en som blir slått som liten, slår selv som voksen, eller finner seg en partner som slår.
Kvinner som opplever vold i et forhold vil veldig ofte, om de klarer å gå fra mannen, finne en ny som slår. Slik er det bare. På samme måte ser det ut som de regelrett tiltrekker seg voldelige menn som da selvfølgelig vet akkurat hvilke signaler de skal se etter.
Dette er fakter, kroppspråk og kommunikasjonsmåte som er tillært gjennom erfaring.

Det som er fasinerende er når man da kommer til de som HAR blitt slått som små, som har alle forutsetninger for å bli likens som voksen, men som IKKE gjør det :) Den styrken de har, den besluttsomheten og den sperren/grensen de klarer å pålegge seg selv, den er i grunnen mer fasinerende.
Er det en styrke de har fått fra andre sider av familie/skole/venner/samfunn eller er de født slik?

Noen mangler evne til empati, konekvenstenkning og har lavterskel for det meste. Utrolig nok er disse vokst opp i helt normale hjem :(
Likevel torturerer de dyr, plager andre og utviser tidlige tegn på å bli sykopater. Jeg tror der er mye! i hjernen vi enda ikke har begreper om.

Lopke
28-09-2011, 13:15
Det tror jeg også Helen..

Harneshaug
28-09-2011, 13:18
Det tror jeg også Helen..

Husker enda en serie vi så på biologistudiet om hjernen, utrolig fasinerende!! Hvordan koblinger mellom handlinger, lukter, følelser (både fysiske/sykiske) kunne trigge handlinger eller minner.... Store deler av hjernen som daglig er totalt uvirksom som plutselig kan koble seg til og skape helt nye forstyrrelser/påvirkninger.
Angrer i dag fælt på at jeg ikke fortsatte dét studet :)

Lopke
28-09-2011, 13:23
Husker enda en serie vi så på biologistudiet om hjernen, utrolig fasinerende!! Hvordan koblinger mellom handlinger, lukter, følelser (både fysiske/sykiske) kunne trigge handlinger eller minner.... Store deler av hjernen som daglig er totalt uvirksom som plutselig kan koble seg til og skape helt nye forstyrrelser/påvirkninger.
Angrer i dag fælt på at jeg ikke fortsatte dét studet :)

men det er også derfor jeg ikke helt aksepterer teorien med at det er medfødt, men at det er påvirkninger som utvikler hjernen over tid.
Og man derfor også ser forandringer på pedofiles hjerner ifht normale mennesker.

Mandarinhest
28-09-2011, 13:31
Hvorfor mange barn av voldsramte mødre finner en voldelig mann? de har sett moren sin blitt banket opp hele livet, likevel velger de samme typen.

hvorfor mange barn som blir slått av sine foreldre og ender selv opp med å slå sine barn?

Tja, det er vel kanskje noe de kan velge selv? Om man har styrke?
Kan man da velge å være pedofil også? Som man velger en religion eller interiørstil? Nei, det tror jeg ikke.

Det er viktig å skille overgripere og pedofile. Desverre så er nok det skille ikkeeksisterende.

Nei, dette temaet er så langt fra meg som man kan få det.. Utrolig vanskelig...

Malene_Fiola
28-09-2011, 14:10
Skrekkelig nyhet å lese om ... men jeg kunne likevel aldri stemt for dødsstraff, det er ikke vår jobb å dømme hvem som skal leve og hvem som skal dø. Vi straffer jo både for å vise samfunnet at noe blir gjort, og for å skremme både oss og offeret fra å gjenta handlingen. Jeg hadde stemt mer kastrering og enten isolasjon, en lukket avdeling eller livstid eller noe slikt, har man gjort noe en gang (i hans tilfelle flere ganger allerede) er man truende til å gjøre det igjen, noe han har gjort. Vi må beskytte samfunnet, og gutten selv, det er ikke nødvendigvis straffen som er i fokus, mange faktorer som spiller inn, tragisk er det uansett...

Harneshaug
28-09-2011, 14:45
men det er også derfor jeg ikke helt aksepterer teorien med at det er medfødt, men at det er påvirkninger som utvikler hjernen over tid.
Og man derfor også ser forandringer på pedofiles hjerner ifht normale mennesker.

Men det er jo likevel medfødt? Det er jo ikke helt sikker forskning dette heller da, på 60 tallet mente de å kunne påvise homofili også i hjernen...
Defekter (om man vil kalle det det eller feilkoblinger) ER jo medfødte, men ikke så synlige som andre mer kartlagte hjerneavvik. Om du referer til Krystallsyken så er det en sykdom ja som forandrer hjernen over tid etter fødselen så der henger jeg med deg :)

mallilen
28-09-2011, 14:49
Jeg mener å huske å ha lest, for mange år siden, at det er forskjell på pedofil og pedofil overgriper på samme måte som det er forskjell på homofil og homoseksuell.
I litt "sære" blandinger kan men vel fint være både homoseksuell samtidig som man er heterofil. Altså er det forskjell på -fil og -seksuell. Jeg tror det er viktig å skille disse to.

Jeg mener ikke, på noen måte, at pedofile eller pedofile overgripere skal få ha samme rettigheter som f.eks homofile eller transseksuelle, men jeg mener derimot at det er på høy tid at selve legningen pedofil aksepteres som nettopp en legning og kan behandles og håndteres deretter. Man har jo eksempler på mennesker som aldri i verden ville finne på å gjøre et barn fortred, som har høy nok moral til å la være. Men som kanskje ikke forstår hvorfor h*n føler det slik?
Det er, i likhet med homofile, et avvik. Et avvik som jeg vil tro at for den som sliter med dette og VET at det er forferdelig galt å føle som de gjør, går rundt med en så voldsom skamfølelse at vedkommende tar det ut ved å overkompensere i en eller annen retning for å lette på skyldfølelses. Selv om h*n aldri har gjort noe galt, og mest sannsynlig heller aldri vil komme til å gjøre det.

Jeg søkte litt på dette for å finne en definisjon, og dermed popper denne skriften opp:

Homofile overgripere

Maskuline homofile menn er overrepresentert innen seksuelle overgrep mot barn. De utgjør kun fem prosent av samfunnet, men står for like mange overgrep mot barn utenfor familien som det samlede antall heterofile overgripere.[24] Psykolog Thore Langfeldt mener at undertrykt homofili kan gjøre menn til overgripere, og sier at nesten alle som misbruker mindreårige gutter seksuelt, er homofile menn. Blant menn som begår seksuelle overgrep mot unge gutter, hender det at de ikke vedgår sin homoseksualitet, og anser seg selv heller som pedofile, enn homofile.

Teksten har sitt opphav i denne artikkelen: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=140830

Ennovy setter, som så mange ganger før, ord på det jeg forsøker å formidle.

Pedofili mener jeg er en legning som er medfødt på lik linje med homofili. Pedofile overgrep mener jeg kan utføres av folk som ikke har pedofil legning (men feks er misbrukt og gjør som de er lært). Baneheia er pedofilt overgrep (definert etter alder på ofrene), men jeg er ikke så sikker på at begge to har pedofil legning, altså tenner på barn.

Harneshaug
28-09-2011, 15:00
Psykolog Thore Langfeldt mener at undertrykt homofili kan gjøre menn til overgripere, og sier at nesten alle som misbruker mindreårige gutter seksuelt, er homofile menn. Blant menn som begår seksuelle overgrep mot unge gutter, hender det at de ikke vedgår sin homoseksualitet, og anser seg selv heller som pedofile, enn homofile.

Ehm... jaha? Synes det er en noe lettvindt manneholdning om jeg får være så direkte.

Dvs at om du ikke erkjenner overfor deg selv at du er homofil, tør å være i et forhold og ha sex med en voksen mann så tar du smågutter? Kjøper ikke helt den jeg.

Lopke
28-09-2011, 15:01
Men det er jo likevel medfødt? Det er jo ikke helt sikker forskning dette heller da, på 60 tallet mente de å kunne påvise homofili også i hjernen...

Jeg mener da virkelig jeg har lest en artikkel om at man ser forandringer i en homofils hjerne ifht til heterofil. Ikke at dette er negativt.

Jeg mener er at man ikke har forsket på hjernen på barnet fra begynnelsen, men kun på voksne mennesker. Det er ikke sikkert hjernen var slik fra fødsel.
Det er mange faktorer som kan endre hjernens kjemiske sammensetning. Som man kan ha blitt påført under oppvekst.

Lopke
28-09-2011, 15:04
Dvs at om du ikke erkjenner overfor deg selv at du er homofil, tør å være i et forhold og ha sex med en voksen mann så tar du smågutter? Kjøper ikke helt den jeg.

Ikke jeg heller.. og synes det må være belastene å være homofil og bli satt i en slik kategori.
Å foretrekke en av sitt eget kjønn er lang fra å foretrekke et barn.. Da må man jo sammenligne heterofile og da. Og dra samme paraleller der.

Harneshaug
28-09-2011, 15:04
Artig om du hadde funnet den igjen :) Er spennende å lese og matnyttige med godt begrunnede artikler!
Jeg har ikke lest noe enda om at der er en fysisk forskjell i hjernen, om det er slik at hejrnen skulle skille ut andre stoffer hos en homofil enn en heterofil, så må likevel forutsetningen for at hjernen skal være i stand til dette, være der når en blir født og så kan det trigges senere i livet.

mallilen
28-09-2011, 15:12
Psykolog Thore Langfeldt mener at undertrykt homofili kan gjøre menn til overgripere, og sier at nesten alle som misbruker mindreårige gutter seksuelt, er homofile menn. Blant menn som begår seksuelle overgrep mot unge gutter, hender det at de ikke vedgår sin homoseksualitet, og anser seg selv heller som pedofile, enn homofile.

Ehm... jaha? Synes det er en noe lettvindt manneholdning om jeg får være så direkte.

Jeg antar, uten å være sikker såklart, at også andelen godt voksne, gifte og tilsynelatende heteroseksuelle menn som reiser til land som f.eks Thailand og har sex med mindreårige gutter også regnes med her. Selv om det er mot aldri så mye betaling, må det likevel regnes som overgrep.
Jeg tviler på at utad heteroseksuelle menn heller vil være pedofile enn homoseksuelle, altså. Uansett hvor hardt det må være for dem å innrømme for seg selv (og andre) at de har en avvikende legning. Men, sjansen for at de TØR tenne på "smågutter" kan være større siden tilgjengeligheten er større et sted, samtidig som at prostituerte smågutter neppe noengang får greie på at mannen de har sex med er ordførerkandidat ett eller annet sted.

Harneshaug
28-09-2011, 15:15
Nå er vel det en jente da, men skjønner hva du mener. Jeg må tenke litt mer på den for jeg er ikke helt sikker på om jeg er enig.
Jeg tror selve tenningen ligger i alderen, for noen er det nettopp det at de ER prostituerte (gutter/jenter/damer/menn), men jeg tror ikke små guttebarn er et substitutt for undertrykt homofili?
Da får man jo et helt annet syn på homofile :(
I mine øyne har homofili ingenting med unger å gjøre!! Hjernen er vel med den også, ikke bare kroppen...

mallilen
28-09-2011, 15:28
Nå er vel det en jente da, men skjønner hva du mener. Jeg må tenke litt mer på den for jeg er ikke helt sikker på om jeg er enig.
Jeg tror selve tenningen ligger i alderen, for noen er det nettopp det at de ER prostituerte (gutter/jenter/damer/menn), men jeg tror ikke små guttebarn er et substitutt for undertrykt homofili?
Da får man jo et helt annet syn på homofile :(
I mine øyne har homofili ingenting med unger å gjøre!! Hjernen er vel med den også, ikke bare kroppen...

Problemet med artikkelen jeg linket til her, er at "barn" gjerne defineres som 0-18 år. Selv om den seksuelle lavalderen er 16, defineres man fremdeles som et barn.
Dette blir altså et definisjonsspørsmål, for norske menn (og andre) later jo til å reise til til nettopp Thailand for å ha sex med "guttebarn" på 14-15 år.

Uansett: Jeg er fremdeles overbevist om at man kan være "medfødt" pedofil. Om man tar en rask titt på en liste over merkelige legninger, så ser man jo kjapt at her er det mange og store avvik fra det vi pr idag definerer som normalen. Å tenne seksuelt på å bli kastet opp på? Hva har man opplevd, da, liksom?
Eller at man tenner på å kjøre tog? Se utstillingsdukker i vinduer? hva har toget så gjort for at man skal bli en seksuell avviker? Eller utstillingsdukkene?

Det er jo tydelig at man kan ha vært utsatt for grove overgrep som liten, uten at man av den grunn blir pedofil. Andre er pedofile uten å ha opplevd seksuelle overgrep. Det er vel rimelig klart at dette da i det minste er noe som ligger tilnærmet latent, og i mange tilfeller rett og slett bare mangler en "trigger"?

Harneshaug
28-09-2011, 15:32
Dét er jeg helt enig med deg i!

Lopke
28-09-2011, 20:44
Artig om du hadde funnet den igjen :) Er spennende å lese og matnyttige med godt begrunnede artikler!
Jeg har ikke lest noe enda om at der er en fysisk forskjell i hjernen, om det er slik at hejrnen skulle skille ut andre stoffer hos en homofil enn en heterofil, så må likevel forutsetningen for at hjernen skal være i stand til dette, være der når en blir født og så kan det trigges senere i livet.

http://www.dagbladet.no/2010/03/15/kultur/debatt/debattinnlegg/hjernevask/homofili/10862524/

http://www.aftenposten.no/helse/article2488169.ece

http://www.nrk.no/nyheter/1.6027760

http://www.kk.no/776305/homofili-er-medfodt

Lopke
28-09-2011, 21:04
Men jeg lurer på hva som ligger bak ordene "legning, fetisj og seksuell avvik"
Hva er medfødt og hva er ikke...?

Hovslager
30-09-2011, 14:26
Jeg forholder meg enkelt til slikt.
Uansett legning. Gjør du noe som andre opplever som isjafisja: fy på deg!!!
Da slipper jeg så billig unna alle andre bekymringer.

Lat hilsen.
(og så håper jeg dere fortsetter diskusjonen, for jeg liker å lese den. ;)