PDA

Se full versjon : Valget 2011

Lopke
12-09-2011, 20:27
Spennende valg i år.
Noe dere har på hjertet ang årets valg?

Stemte du?

jules
12-09-2011, 20:33
Ja, jeg stemte.

Squaw
12-09-2011, 20:51
Stemte! Undret meg over at jeg ikke måtte vise legitimasjon? Har alltid måttet gjøre det før?

tigergutt
12-09-2011, 20:53
Har stemt.

Undret meg over at jeg ikke måtte vise legitimasjon? Har alltid måttet gjøre det før?

Det måtte jeg

Hönnu
12-09-2011, 20:57
Har selvfølgelig stemt. :) Syns fint lite om folk som har muligheten, men likevel ikke stemmer

Nina007
12-09-2011, 20:59
Selvfølgelig! :)

jules
12-09-2011, 21:04
jeg hadde legimitasjonen på vei opp, men da stod naboen baki døra og mente at "hu der trenger ikke vise legimitasjon"

Nina
12-09-2011, 21:05
Ble selvsagt syk i natt, og fikk ikke reist for å stemme da jeg ikke orket reise til nabokommunen der jeg er folkeregistrert. :( Ergrer meg over at jeg ikke forhåndsstemte forrige uke slik jeg hadde tenkt.

Harneshaug
12-09-2011, 21:10
Jepp har stemt og skal nå bort til ordførerkandidaten jeg har stemt på i kommunen her på Valgvake. Han er så nervøs stakkar :lol: Vi skal spise ost og kjeks og følge med på nett og tv :) Spennende, blir nok å sitte oppe til alt er over ...

VesleVesla
12-09-2011, 21:13
Selvfølgelig :)

MonaB
12-09-2011, 21:18
Jepp.

Lopke
12-09-2011, 21:20
Måtte ikke vise legitimasjon her heller. Tror nok det har noe med om man vet hvem folk er. Så ingen som viste legg i våres valglokaler da jeg var innom. Alle kjenner jo alle her.

Marita
12-09-2011, 23:20
Jeg stemte:)
Men litt rart med valgvake ikveld, da forhåndsstemmene (0,5 mill) ikke blir telt opp før tirsdag/onsdag?

Tibia
12-09-2011, 23:23
Selvsagt!

Skjóna
12-09-2011, 23:26
Klart jeg stemte. Det er viktig. Har stemt hver gang siden jeg fikk stemmerett.

Ina91
12-09-2011, 23:36
Stemte på fredag, hadde mulighet til å gjøre det på skolen, så det var veldig greit! Hadde kommet til å stemt uansett, men ble bare enda enklere da ;-)

jilmavi
13-09-2011, 00:12
Sjølvsagt! Må jo røysta, så eg får rett til å syte, klaga og kritisera i dei neste fire åra òg! :D

dreamo
13-09-2011, 00:31
Selvfølgelig stemte jeg :)

T.B.
13-09-2011, 00:38
Så klart man stemmer!
Hadde førstegamgs-stemmende datter, og hun satt og finleste alle tilsendte valgbrosjyrer - før vi dro avgårde.
Vet ikke hva hun stemte - hun fikk selv vurdere sitt valg - og jeg kommer ikke til å spørre henne heller.

Birgitte&Kongen
13-09-2011, 01:12
Borgerplikten er selvsagt utført! Tar det som en selvfølge å stemme og folk som ikke "gidder" blir jeg litt provosert over ;)
Også gleder det meg at ting ser bra ut i Oslo foreløpig :D

Harneshaug
13-09-2011, 03:06
Strålende valg :D Kanonfornøyd med generell framgang og ikke mins at MINUS i år ble positivt :D

RebeccaK
13-09-2011, 09:13
Stemte ja. Og resultatet står til forventningene. Endelig kanskje det blir litt styr på ting her i kommunen.

Lucretia
13-09-2011, 14:57
Jepp, både jeg og samboer stemte. Jeg måtte vise leg, men ikke han... Snodig. Og det er veldig lite sannsynlig at det er fordi de kjente ham igjen, vi kjenner ingen der vi var og stemte. :p

tipsy
13-09-2011, 15:10
Fikk aldri valgpapirene jeg... trodde man fikk det tilsendt selv om man bodde i utlandet?

Ellers skulle jeg helt klart stemt! Synes det er greit å bruke stemmeretten når vi er så heldige å ha en ;)

Lurer litt på hvorfor folk er så hemlighetsfulle ang hva de stemmer? Ikke for at man skal la noen bestemme hva man stemmer, men det er jo mer hysj-hysj enn koden til bankorta til folk jo! :lol:

Forstå meg rett; Jeg synes folk skal kunne svare på/la vare på svare på hva de vil. Men synes det er rart at dette er så hemmelig for enkelte, mens de gladelig deler ut all annen info. Facebook ex :mumse:

Ina91
13-09-2011, 15:12
Jeg har absolutt ikke noe imot å si hva jeg stemmer. Har vært på vors og diskutert politikk, og sagt rett ut hva jeg skal stemme. Har og fortalt det etter at jeg har stemt og, til andre :-) Men respekterer folk som ikke sier det og, er opp til hver enkelt!

EvaV
13-09-2011, 16:41
Det er nå hemmelig for at ingen skal oppleve å bli trakassert pga hva de valgt, helt greit det Folk får velge selv hva de vil dele med andre, syntes absolutt ikke det har noe med at de ikke tør å stå fram.

Stemte Miljøpartiet de grønne jeg, kos det.

tipsy
13-09-2011, 23:26
Det er nå hemmelig for at ingen skal oppleve å bli trakassert pga hva de valgt, helt greit det Folk får velge selv hva de vil dele med andre, syntes absolutt ikke det har noe med at de ikke tør å stå fram.

Stemte Miljøpartiet de grønne jeg, kos det.

Jeg er helt enig i at man skal kunne si hva man vil, eller la være å si det man ikke vil dele med andre. Men folk legger ut de utroligste ting. Både muntlig og i blogger og på fjesboka. Da skjønner jeg ikke hvorfor noen blir fornærma over å bli spurt hva de stemte :p Man skal jo ikke oppleve å bli trakasert uansett spør du meg.
Selv ville jeg stemme AP. Men jeg har til dags dato ikke spurt folk hva de stemmer :p Bare fordi "sånnt gjør man ikke" :o Av en eller annen merkelig grunn. Sett noen bli direkte fornærma over spørsmålet fra andre.

For all del, det er hemmelig valg, og ingen MÅ si hva de stemmer. Men jeg har aldri fått høre noen virkelige gode grunner for å la være å si det. For meg blir det litt sånn "jeg tør ikke å stå fram med valget jeg har tatt", og da kan man begynne å lure på om det egentlig er riktig valg?

Men hvis noen som ikke vil si hva de stemmer har en god grunn for det, er jeg veldig åpen for å høre det! :)

Og jeg stemte Arbeiderpartiet, hvis noen lurte. De fikk over 52% oppslutning i min kommune. Jeg er forøvrig også medlem av AP.

Jeg er litt enig med deg. Ikke på at de ikke tør, eller kansje litt. Men en del ting er jo privatsaker og jeg har respekt for at folk ønsker å holde noe privat. Det raker jo vitterlig ikke meg i grunnen. Men det gjør jo egentlig ikke noe andre driver med heller.... så lenge det ikke angår meg personlig, noe som er veldig skjeldent av folk rundt meg ;)
Men som sagt over, folk legger jo ut om alt mulig annet...:p

Så bare undrar ;)

Spent på om det blir noen gode forandringer og hvilke negative forandringer som kommer med byttene i Sarp/Frstad. Og vil løfter holdes? :p

Lopke
13-09-2011, 23:52
Akkurat det med hemmelig stemming synes jeg også er en snodig greie. For all del, folk trenger ikke fortelle meg hva det har stemt, det er jo opp til dem. Men jeg diskuterer både høyt og lavt med mange om diverse saker. Det er aldri noen tvil om hva disse personenen mener om det eller det. Men når det kommer til snakk om "partiet" de støtter, så blir det litt hemmelig likevel. Det skjønner jeg ikke helt, for man stemmer vel det partiet som har samme kjernesaker og holdninger (så langt det er mulig) med det man mener og ofte ytrer offentlig selv. Hvorfor er det da plutselig hemmelig hvilket parti man velger? snodig.. men men..

og bare for å dra en liten sammenligning. I Norge skal alt være så åpent, vi kan snoke i folks privatøkonomi i lange baner på nett, det blir diskutert og postet og skrevet om den ene og den andre hva de har i formue, lønn og hva man har betalt i skatt. Noe jeg ser på like "personlig informasjon" som hvilket parti man støtter. Men men.. :S

Takr91
14-09-2011, 01:05
Stemte Kystpartiet jeg, for det første fordi de skal ha tilbake 007-ruta mellom Alta og Hammerfest, bedre veier, scooterløype og andre ting som engasgjerer meg. Og et lite pluss er jo at venninna min er med i det, men det var selvsagt ikke det som avgjorde valget, heller det at de hadde så mange fine saker som engasgjerer unge som eldre i Alta. Hadde jeg ikke stemt Kp ville jeg nok stemt Høyre tror jeg, da de hadde mange like saker. Det ble forsåvidt Høyre som kom til makta her i Alta, og Kp fikk 4 mandater inn i kommunestyret :D Glad for regimebytte ja, virkelig. Spesielt da han ordføreren vi hadde tidligere har brukt så mye penger på tull som Nordlyskatedral, badeland osv. Han så på det som viktigere og billigere enn å fikse veier og fikse gamlebassenget vi hadde her. Og så ville han ha bomring i Alta, 4-5 forskjellige plasser i selve Alta (og det er mye i vår lille by!) og han har nordlys på hjernen så han ville pynte bruer osv med nordlysdill-dall :p

Lykke
14-09-2011, 19:26
Jeg stemte! For første gang :P
Måte vise legitimasjon.
Var faktisk vanvittig flink, dro 2 timer for å stemme. (Er registrert i Asker, bor i Nes)
Så og si ingen i min vennekrets stemte, selv om de har stemmerett hele gjengen.

jilmavi
14-09-2011, 20:05
Hemmelig val er ei ordning som skal trygge individets rett til å røyste fritt og redusere risikoen for valfusk. Det er primært for at ingen skal kunne påvirke deg på nokon måte i vallokalet når du skal røyste, og for at ingen skal kunne påverke andre, direkte eller indirekte, når dei skal røyste. For oss i Noreg verker det kanskje trivielt og rart, men det er faktisk eit viktig demokratisk prinsipp som er svært aktuelt utanfor landegrensene våre.

Eg skjøner faktisk godt at folk vil vere tilbakehaldne med kva dei røyster, kanskje spesielt i lokalval.

Lopke
14-09-2011, 21:06
Hemmelig val er ei ordning som skal trygge individets rett til å røyste fritt og redusere risikoen for valfusk. Det er primært for at ingen skal kunne påvirke deg på nokon måte i vallokalet når du skal røyste, og for at ingen skal kunne påverke andre, direkte eller indirekte, når dei skal røyste. For oss i Noreg verker det kanskje trivielt og rart, men det er faktisk eit viktig demokratisk prinsipp som er svært aktuelt utanfor landegrensene våre.

Eg skjøner faktisk godt at folk vil vere tilbakehaldne med kva dei røyster, kanskje spesielt i lokalval.

Er helt med på den, ditt første innlegg altså.. Hva folk tenker og velger å gjøre opp til valget en en ting. Og ingen skal såklart påvirke andre. Og såklart skal stemmeboksen være lukket osv osv..
Det jeg synes er litt underlig er folks "hemmelighetskremmeri" etter omkring hva de stemte på. Ikke person men parti. Og jeg tenker især stortingsvalg her. Man snakker jo ofte politikk med venner. Nesten alle mine veninner har null problemer med å diskutere og begrunne hvilke saker de mener er viktige og hvilke som er helt på trynet. Det snodige synes jeg da er når man ikke vil fortelle hvem man stemmer på. (uten at det er noe problem for meg i hverdagen :D)