PDA

Se full versjon : hest som stikker under tømmekjøring.......

henny-penny
29-01-2007, 19:39
ååå, nå begynner jeg å bli rimelig frustrert her. har ei hoppe på 4 år, som er som engelen sjøl som regel. men i det siste har ho begynt å stikke når jeg tømmekjører. ho er tømmekjørt fra ho var 2 år og plutselig har ho begynt med dette. det som skjer er at ho går som en engel og hører helt på meg. så plutselig setter ho av gårde i galopp og sliter seg :twisted: det skjer så fort at jeg ikke rekker og reagere, og tømmene bare sklir rett ut av hendene mine. ho er knallsterk! dette begynner å bli et problem, for jeg kan jo ikke stole på ho :sad: ho er overhodet ikke hard i kjeften, men akkurat når ho sliter seg, stiver ho på en måte av nakken og biter seg fast i bittet så det er umulig å få kontakt. *FRUSTRERT* huff jeg vet ikke hva jeg skal gjøre nå.. er rimelig lei hele hesten nå... noen som vil kjøpe?? (hehe) :-D

Tone
29-01-2007, 20:09
Hvor tømmekjører du? Ville ha vært på et inngjerdet område til hun blir mer stabil! Løs hest med lange tømmer...Huff. Har du mulighet til å rekke å ta tak i bare ene tømmen? Eller sette deg ned på rompa? Da får hun mer å dra på og du kan bremse litt med beinan :roll:

Hun har jo nå funnet ut at hun kommer løs på denne måten og slipper å arbeide mer....

henny-penny
29-01-2007, 20:38
huff... det er det som er problemet... ingen inngjerda område å tømmekjøre på utenom beitet. men det er så stort at det hjelper ikke uansett. har prøvd mange ganger å ta tak i den ene tømmen, men hesten er jo stiv som en stokk. :mad: ho bare stikker ivei.. ja ho har virkelig skjønt at ho kan komme seg løs. dessverre. jeg holder på å bli gal snart. aner ikke hva jeg skal gjøre. har vært innom tanken på å skifte til hardere bitt midlertidig, men har ikke lyst til det heller liksom..
skal snart prøve å få sendt ho til tilridning kan jo hende noe løser seg da. men jeg trenger virkelig råd nå... huff. *ikke gøy å gå i stallen*
men takk for rådet. hadde det bare virka :cry:

Gjest-
29-01-2007, 20:41
Hva med å prøve noe lignende som taugrime? Har hørt dette kan være bra for unghester, da går man ikke på munnen heller, men bruker mer press...
Kan godt tenkes dette er et dumt forslag, men kanskje det kan prøves?

LailaE
29-01-2007, 20:47
Jeg har generellt veldig lite greie på problemer. Men jeg har da lært en ting når hesten plutselig endrer oppførsel, ofte noe som er vondt et sted. Og dette høres veldig ut som hesten min sin oppførsel på sitt værste.. Sjekk tenner/munn skikkelig er mitt råd.

Jeg fikk igjen den snille gode hesten min over natta etter å ha fikset på tennene hans.

Sagitaria
29-01-2007, 20:50
Ojoj. Jeg hang på slep etter min engang,fordi JEG snubla og tryna, og han ble redd. (stakkars lille hesten :S)

Hadde med meg en leier jeg, (en på hver side de første gangene) som gikk i hodet på han de første månedene. (denne karen er nøye belært ja, hadde god tid å temme på :lol:)

Så etterhvert turte jeg meg ut alene. Men jeg ville så absolutt hatt meg med noen på denne damen...

Sol
29-01-2007, 21:22
Har ei hoppe på 4 sjøl som er litt på samme måte. tror dette er siste krampetrekning når det gjelder drittunge-trass, rett og slett. I såfall er det VIKTIG at hun lærer at å stikke av ikke løser noen problemer. jeg har dessverre ikke noe peiling på kjøring, siden det er ridning jeg driver med.. hva med å huke tak i LisaFi.. ?hun er god på både kjøring og hester med unoter...
Håper du finner ut av det. For meg så høres det her ut som litt sånn "ædda-bædda..."

henny-penny
29-01-2007, 21:23
skal snart få dyrlege for å raspe tenner og litt sånn forskjellig, men det virker ikke som ho har vondt. men skal sjekke det.
det med leier kan være en løsning, men hvor lenge må jeg holde på da? kan leieren etterhvert gå lenger og lenger bak, så hesten tror den blir tømmekjørt aleine? får vel prøve å tømmekjøre en stund med leier da.. håper dyrlegen kjapper seg litt!
takk for svar.. bare kom med flere forslag.. trenger maaaaaasse råd akkurat nå!

Sagitaria
29-01-2007, 21:24
Når jeg hadde noen med, så hadde de langt tau. Slapp ut mer og mer etterhvert. La tauet over nakken (sånn at det IKKE kunne falle ned) og gikk lengre vekk fra hesten, men allikevel innen rekkevidde til å ta tak hvis det skulle bli problemer. Så etterhvert, fjerna leietauet, og gikk lengre og lengre ifra, og til slutt bak meg. :smile:

henny-penny
30-01-2007, 09:49
hadde klikkertrening kanskje vært en ide?
isåfall hvordan skal jeg legge opp treninga da? klike med jevne mellomrom når ho ikke stikker og samtidig ha leier i tilfelle ho skulle stikke?? forslag??

Sol
30-01-2007, 12:16
Om du vil klikkertrene henne, begynn med kommandoen "stå". Stå er når hesten står stille, med fire bein i bakken, og hodet vendt fram. Denne kommandoen skal lydes i alle situasjoner, både under stell, trening, foring sosv.. Og det beste er at når den er skikkelig etablert, gjør den det! Jeg får for første gang på de tre årene jeg har hatt Bajas han til å stå i ro under oppsaling, (nesten) oppsitting, og under meg. For han har dette nok vært en umulighet så lenge han har levd, og han er 8!!! Kommandoen stå skal for min del bli så godt etablert, at den kan fungere som en nødbrems i tillegg til one-rein.stop i framtida!
Jeg har forsøkt å forklare fremgangsmåten for å trene inn kommandoen på min hjemmeside under "klikkertrening". Du kan jo se om den er forståelig for deg..
ved å bruke klikker som et element i treningen får du en hest som ØNSKER å gjøre det som du ber om, fordi fordelene er så store. Pass på at du kun jobber i korte, korte økter i begynnelsen. Dette krever mye av hodet til hesten, siden det for den er en ny måte å lære på. 5 minutter er enormt lenge.. Prøv heller å trene kanskje 2, gi hesten 2 min fri, tren to minutter.. og bruk kommandoen HVER gang du håndterer hesten. husk at du forplikter deg til å gi den godbit når du sier klikkerordet/klikker for vel utført "oppdrag". Jukser du med dette, slutter hesten å holde sin del av avtalen!

stallflua
30-01-2007, 18:32
Hmm.... hester som lærer seg å stikke / slite seg fra kusken er alltid like surt! Først vil jeg spør om du bruker nesereim? Anbefaler på unghester ( tittelerer fortsatt di som unghest ) remont - nesereim når en tømmekjører... Da får de jobbe mye med bittet, men er vanskeligere å " ta tak". Har du fått sjekka tenna? I 4 års alderen skal hesten igjen begynne å miste noen av tennene, kanskje hun har noen som har begynt å bli løse? Er ikke alletider så lett å se slikt med det blotte øye... Så over til tømmekjøringa igjen....
Lag deg et mindre område hvor du kan holdepå å kjøre henne. Du har vell noen gjerdestolper ( plast ) og noe el - band liggende? Sett opp og bruk det!! Legg på sele og ut og tømmekjør... Ha noen med deg ( en eller to personer ) som kan gå men et laangt tau, festa i enten taugrime ( som ligger under hodelaget ) eller i bittet... Er viktig at til en ver tid er DU som kusk som " instruerer " hesten i hva den skal gjøre.... Hjelperene er bare der når hesten skal finne på å stikke ut. Gjør mye øvelser når du er på tur. Rygging, holdt, volter, sikk - sakk fremover veien ( forutsatt lite trafikk selvfølgelig ) o.l. Er bare din fantasi som kan stoppe hva en kan finne på.... Dette gjør at hesten får mere å tenke på, en hvis en går 3 km rett frem og snur hjem.....

Tone Kristin
30-01-2007, 22:52
Ikke hold i begge tømmene, ta takk i den ene bare og sett deg på ræva. Ikke gi hesten en sjans til å fortsette fremover. Når du har fått den på ei volte så holder du den der til den gir seg. Så fortsetter du bare videre. Om det bare er trass fordi den vil slippe unna arbeidet så gir den seg raskt når det ikke fører til noenting.

Om du ikke får snudd den så ville jeg prøvd å feste tømmene annerledes. Fest de fra saletten og ut igjennom bittet og igjennom saletten igjen. Da blir du mye sterkere og hesten må bøye halsen.

Sagitaria
30-01-2007, 23:01
men jeg kan ikke få poengtert det nok - ha MED noen! Det er farlig for en hest å løpe avgårde med tømmer hengende og slenge rundt seg! :S

Trodde jeg skulle DØ når min kom seg løs, nå var han jo en nusselig liten tass som bare løp hjem til mamma da..men det kunne gått veldig mye verre...

henny-penny
31-01-2007, 09:37
ja, ho stikker hjem, men likevel. hvis vi er på veien eller i skogen så tømmene henger seg fast, biler kommer eller ho tråkker på de osv...
ho har ikke stikki i vogn, for da klarer ho ikke slite seg, me jeg tørr jo ikke kjøre ho sålenge ho stikker i tømmekjøring.. huff, er så redd for at det skal utvikle seg videre så ho begynner å stikke uansett hva vi holder på med. :neutral:

igår rei jeg ho, og det gikk fint, men likevel. huff, kanskje det går å få stolper ned i snøen.. den er jo veldig tung og kram nå..
får ha med en som leier imens.
ååå vet ikke hva jeg skal gjøre. :cry:

LisaFi
31-01-2007, 12:41
Om du ikke har mulighet til å få med deg noen og tømmekjøre, og ikke har noe egnet inngjerdet område, ville jeg rett og slett IKKE ha tømmekjørt på ei god stund, jeg.

Har hesten vært i vogn? Er den kjøretam, altså? Da går det jo i alle fall an å la den løpe litt, uten at du mister den.

Jeg antar at du har sjekket "alt" av muligheter for vondter nå, altså..

Men siden sjansen for at hesten ødelegger seg på noe vis om den flyr løs på denne måten er så stor, at da hadde jeg heller ridd (eller kjørt). Et eneste tramp på tømmen, så er ikke den munnen seg selv på lange tider etterpå. Det vil du vel ikke?

Personlig skjønner jeg ikke helt hvorfor man ønsker å tømmekjøre i lange tider, om det er for å temme hesten for vogn, bør den i vogn (dvs progresjon i treninga) når det begynner å gå fint. Om hesten aldri får "nye" arbeidsoppgaver kan det hende den kjeder seg, og ikke skjønner poenget`? En oppvakt unghest kan faktisk reagere med tullefakter på for lite utfordringer også..

Om du heller ikke har en bane etc, slik at du får tømmekjørt type dressur, lange tøyler etc, ser jeg altså ikke helt nytten av det, og kanskje er det da rett og slett på tide å legge det bort ei stund før noen ødelegger seg? Ri litt oftere, evt sette litt ned på kraftfôr om hesten blir brukt litt mindre ei stund? Evt ta ei kjempekort økt der du avslutter mens det fremdeles går bra, bare for at det positive inntrykket sitter igjen i hesten.
OG så prøver du noe nytt.

Det er liksom ingen vits i å gå seg fast i et dårlig mønster?

Jeg har opplevd dette med mange hester at det ikke alltid nytter å "kjinne" på det som er dårlig for at det skal bli bedre, ofte kommer ting av seg selv, om en legger det bort en stund, og så plutselig tar det frem igjen senere.

Den jeg trener nå var HYSTERISK redd for biler, til og med på lang avstand, og da trente vi dressurridning og lydighet ei stund, nærmet oss gradvis E6 på trygg avstand, kjørte intervaller langs rettstrekka ved E6 og latet som ingenting, og en dag kjørte jeg bare plutselig under undergangen og opp i bygda der vi må kjøre på vanlig vei, og gjett hvem som møtte både biler, busser og lastebiler uten tull, da?
- Når han kom hjem etter den turen formelig SÅ du på ham hvor stolt han var av seg selv.
Men han tror jeg hadde blitt enda mer livredd om jeg hadde pusha på med biler FØR han var klar...

Næsj, dette var kanskje ikke til så fryktelig stor hjelp?

Tone
31-01-2007, 19:30
Veldig fornuftig hode på de skuldrene dine, LisaFi :skål :dusk: :mrgreen:

Ang taugrime så har jeg sett at hest har sprunge avgårde fra menneske med taugrime og hesten var/er trent til å lyde presset! Bare å låse av hals og skuldre så vi stakkars små og svake mennesker ikke klarer å vri hesten rundt!!!

Mange gode forslag her med leiehjelp,inngjerdet område eller la sela og tømmene ligge en stund å støve ned :-D

henny-penny
31-01-2007, 19:35
ja, kanskje det hadde vært en ide å la det ligge en stund og heller holde på med andre ting... jeg tør ikke kjøre ho når ho holder på sånn i tømmekjøringa, men er jo alltids andre ting man kan gjøre :-D
har tenkt såvidt på å kanskje sende ho bort til tilridning i løpet av sommeren.. kanskje det skjer noe da ;-)

MariaR
13-02-2007, 07:46
ååå, nå begynner jeg å bli rimelig frustrert her. har ei hoppe på 4 år, som er som engelen sjøl som regel. men i det siste har ho begynt å stikke når jeg tømmekjører. ho er tømmekjørt fra ho var 2 år og plutselig har ho begynt med dette. det som skjer er at ho går som en engel og hører helt på meg. så plutselig setter ho av gårde i galopp og sliter seg :twisted: det skjer så fort at jeg ikke rekker og reagere, og tømmene bare sklir rett ut av hendene mine. ho er knallsterk! dette begynner å bli et problem, for jeg kan jo ikke stole på ho :sad: ho er overhodet ikke hard i kjeften, men akkurat når ho sliter seg, stiver ho på en måte av nakken og biter seg fast i bittet så det er umulig å få kontakt. *FRUSTRERT* huff jeg vet ikke hva jeg skal gjøre nå.. er rimelig lei hele hesten nå... noen som vil kjøpe?? (hehe) :-D

*abbonere på tråd siden det er dette jeg sliter med med Prinsessa når vi er på tur. Låse nakken og bare løpe avsted, artig.. :roll:*

Gina
13-02-2007, 19:38
Som noen andre sa; begynn med kommandoen "STÅ!" ;)