PDA

Se full versjon : Passer ikke salen?

Maria
29-01-2007, 16:09
Ja, hesten jeg er hestepasser til, Sonita. Hun låner salen til en annen hest på stallen, som ikke blir brukt pga. forkalkninger. Men til saken, av og til, så stikker Sonita bare, og bukker litt(ikke ille). Men er ikke så deilig og bli stukket med. Dette skjer spesielt når jeg skal svinge henne i galoppen. Av og til, så stikker hun fra holdt til og med. Men på Søndag, så ridde jeg henne barbak, hun gikk så utrolig bra! Travet ble mere flytende og sitte i også.

Salen er passelig nok, men når jeg henger den på salhengeren, så ligger den skeivt, noe som da vel gjør at den er skeiv? Den kjennes skeiv ut oppå henne også. Hun stikker spesielt i svingene på venstre hånd,
tror dere dette kan ha noen sammenheng?

Jeg har faktisk fått skrekk for og fatte galopp på henne, på grunn av dette. I morgen har jeg time for instruktør, skal spørre om jeg kan få ri henne barbak istedefor, og kjenne hvordan dette går.

Hege
29-01-2007, 16:15
Du kan jo få noen til å se på salen og hesten. Det er kjempe viktig at salen passer. Gjør den ikke det, kan det få store konsekvenser for hesten.

Maria
29-01-2007, 16:37
Hun får ikke vondt når jeg presser på ryggen hennes, rører ikke på seg når den skal på, og legger ikke på ørene.
Men tror jeg skal be stalleier/ridelæreren min og så på det jeg.

Ingvild
29-01-2007, 16:46
Hun får ikke vondt når jeg presser på ryggen hennes, rører ikke på seg når den skal på, og legger ikke på ørene.
Men tror jeg skal be stalleier/ridelæreren min og så på det jeg.

Lassi heller reagerar ikkje på trykk, men salen hennar passer ikkje. Få nokon som kan det til å sjå på det ja! Det kan også vere smart for deg å sjå saltilpassingsvideoen på hest.no :)

Maria
29-01-2007, 16:52
Ok, skal se ;).

Er bare det at salen passer jo, men er akkurat som om ene bommen er skeiv/mindre enn den andre =/

Sigrid
29-01-2007, 23:54
Salen er skjev ;-) Husker jeg fra når jeg red Bella! Hver gang jeg hadde en dårlig dag, så hele ridningen en pest og en plage pga. salen xD

Sigrid
29-01-2007, 23:55
Ok, skal se ;).

Er bare det at salen passer jo, men er akkurat som om ene bommen er skeiv/mindre enn den andre =/

Salen har jo bare en bom?

Therese
30-01-2007, 00:35
Hun tenker kanskje på at putene er skeiv.

Salhengeren kan jo være skeiv da, men hvis salen er skeiv på hesten også er det nok salen som er skeiv ja.

Torhild
30-01-2007, 00:59
Veldig mange saler er skjeve uten at vi tenker over det. Stiger du oppå fra bakken på venstre side av hesten? Javel, da blir sansynligvis salen skjev etter noen år. Salen blir jo belastet mye mer på den siden enn på den andre siden.

Sliter du med ryggproblemer selv? Sitter DU skjevt i salen (kjenn etter neste gang du rir, om begge sitteknokene dine har likt press i salen, på hver sin side)? Javel, salen har større tjangs for å bli skjev...

Dette er en av farene med å kjøpe brukt sal...