PDA

Se full versjon : Lisa og Eddi

LisaFi
28-01-2007, 02:30
... OK.. Først og fremst, dette er ikke noe jeg er stolt av, og heller ikke noe jeg synes er bra... Det er mer en, eh illustrasjon på et stykke arbeid i den ikke så vakre delen av utdanningen til en allsidig travhest, øøøh..

Dette er traveren Lex Eddi i fjor vinter, når han egentlig var i relativt hard travtrening... Han fikk også behandling for stive skuldre, låst bekken, u name it... Det vil med andre ord si at han ikke var noe drømmeprosjekt der og da, og det som foregår er et forsøk på oppmykning og lydighetstrening..
Faren til Eddi er Lykkegutten, og Eddi er som mange andre av hans avkom relativt "tung i hodet" fra naturens side... (Vil gjerne "bæres"...)

På dette bildet driver jeg å trekker sjenkelen min for langt tilbake i et desperat forsøk på å få ham til å svare for den, (feil taktikk, I know, men... ) og bli lett i innvendig tøyle. Desverre svarer han motsatt av det jeg ville, og tar tak i innvendig tøyle...

http://img259.imageshack.us/img259/6505/frak750i037pd9.jpg

Dette bildet er tatt i et noe uheldig øyeblikk mtp skrittfrekvensen, men hesten kjentes bedre fra ryggen her, i alle fall. Sjenkelen min er LITT bedre her. Ellers tror jeg kanskje jeg drev og stilte om (bort fra fotografen) her, kan kanskje se sånn ut på blikket mitt, muligens også derfor hesten ser litt eh, "disunited" ut, fordi han går imot hjelperen mine og ramler litt avgårde i steden for å bli i balanse med meg rundt..

http://img259.imageshack.us/img259/9849/frak750i038ip0.jpg

Her skjer det i alle fall NOE. Hesten svarer endelig for sjenkelen min ved å bli myk i innvendig side, og jeg er i ferd med å gi ettergift for sjenkelen. Dessverre prøver han å støtte seg på innvendig tøyle, og formelig DRA meg ut av posisjon i salen. I etterkant fant vi ut at denne bogen var rimelig stiv, og det stemmer godt med det man ser på bildet her også, føler jeg. Om jeg gir ettergift på tøylen her nå, så letter rumpa mi ut av salen, så mye legger han seg på for å slippe å "slippe" i bogen..

Til tross for dette føler jeg at (til tross for - IGJEN, bilde tatt i uheldig øyeblikk) at hesten innvendige bakbein har svingt LITT lenger innunder her, takket være at han gir etter i "midja" om ikke annet.

http://img259.imageshack.us/img259/3821/frak750i039po6.jpg

Til slutt: det er ikke BARE strev og mas vi driver med, da, vi har det egentlig ganske koselig også:

http://img182.imageshack.us/img182/2091/frak750i041jx0.jpg

Og så et bilde av ham i sitt Rette Element... ;)

http://img182.imageshack.us/img182/3882/frak750i004rd2.jpg

Værsågod, nå føler jeg meg skikkelig tøff, som la ut bilder jeg egentlig skjems litt over, hehe...

Sagitaria
28-01-2007, 02:33
Så fine dere er :smile: Jeg trener en etter Lykke Gutten. At ikke han tipper fremover er et under :lol: så der skjønner jeg VELDIG godt hva du snakker om...

Therese
28-01-2007, 11:58
DET var nydelig hest!! *sikle*

Silje og Tindra
28-01-2007, 12:31
Fine bilder, og du har tatt tak i det meste selv. Men så lenge jeg hadde hatt det problemet med at sjenkelen havner for langt bak, tror jeg at jeg hadde latt sporene ligge? :-)

LisaFi
28-01-2007, 12:37
tihi.. ja, PEN, det er han, men ikke verden mest begavede dressurhest, akkurat. Tror aldri jeg har vært borti noen hest som lærer så tregt... Og glemmer det han har lært så fort...

Rett og slett litt "kort" muligens?

Er ikke akkurat trygg å kjøre med heller... Han har vært "prosjektet" mitt i tre år, nesten nå, men nå har han kommet til start og tjent sine første kroner, så jeg vurderer å levere ham tilbake til eierene som jeg fikk "leie ham på livstid" fra, når de trodde han ikke ble noen traver... Nå har han jo vunnet et løp til og med, så nå er prosjektet over, for min del...

Men til tross for at han er en liten "dumming" så MÅ man bare elske ham, fordi han er så sabla snill, pen, kosete og glad i folk, en skikkelig Elskebass, rett og slett. Det var rett og slett litt "alle elsker Eddi" tilstander her i sommer før han dro til Trøndelag for å bli løpshest på alvor... :lol:

LisaFi
28-01-2007, 12:41
Er egentlig HELT enig, Silje, men da tror jeg likeså godt jeg kunne droppet hele ridninga, for da får jeg ikke svar, og blir sittende å be og be uten å få noen reaksjon... :/

Litt vanskelig med slike som har ridning som "bigeskjeft"...

Therese
28-01-2007, 16:08
Da ville jeg faktisk fokusert på akkurat dette. Han vil vel ikke akkurat bli mer følsom hvis du må mase på han me sporene til og med?

Jeg ville tatt vekk sporene og trent på å vike for press (målet må jo være å få en hest som reagerer bare du legger foten inntil?), omså starte på bakken hvis det ikke sitter inne der allerede.

LisaFi
28-01-2007, 20:04
Han viker for press fra bakken, men skjønner ikke fra hesteryggen. Faktisk så virker det med sporene, jeg red ham med dem tre-fire ganger og etter det holdt det å bruke leggen...

Det er som sagt vanskelig med en hest som svarer på alt press med å gå fram, og er som en sTEIN i hodet... (Tung!) I tillegg er han som sagt en spesiell herremann, for du vet aldri hvordan han reagerer, blir han redd EN gang, er det bare å droppe hele treningsøkta, for da er det som å sitte på en kloning av en planke og et godstog. Han blir HELT stiv, og går RETT FRAM i det tempoet som passer ham...
I tilleg må jeg si at han på den tida der var fryktelig stiv i kroppen, og jeg måtte rett og slett ha litt "ekstra" for å få ham til å gi etter for sjenkelen. Det var med andre ord mer behagelig for ham å la være å høre etter på grunn av stiv kropp. Og det var jo nettopp den stive kroppen det varmålet å gjøre noe med...

I sommer gikk han i grei form i skritt og trav, og jobbet i versade i skritt, samt at han kan sjenkelvikninger.. (halvår etter at disse ble tatt, m.ao)

Edit for å legge til litt...

insolita
28-01-2007, 20:30
Han var vel søt vel! Er han veldig seig? Fikk et inntrykk av at han nesten snegler seg bortover der? Prøvd å still ut bøylene dine litt?

LisaFi
28-01-2007, 20:32
Ja, han er enten seig eller "stikk ut".. ikke noen mellomting, liksom..

Egentlig foretrekker jeg ganske mye lenger bøyler, men jeg tør rett og slett ikke med ham , da jeg MÅ ha de stigbøylene om han skulle komme i "stikk ut" modus...