PDA

Se full versjon : Å ri distanse i bomløs/bomfri sal?

TinaBJ
17-07-2011, 23:19
Noen som har noe erfaring med bruk av bomløs/bomfri sal på distanseritt?

Bente & Etanec
18-07-2011, 01:39
Ja, der er mange distanseryttere som rir bomløst :)

Bente & Etanec
18-07-2011, 01:43
Deres erfaringer varierer veldig. Noen liker dem godt mens andre ryttere opplever at salene sklir. Så det er nok litt avhengig av hva type bomløs sal du har, om den ligger rolig eller ikke.

carambee
18-07-2011, 02:50
Hva med hesteryggene? Det rides vel lett en del når dere traver? Det sies at de fleste (alle?) bomløse ikke er egnet for lettridning..

Bente & Etanec
18-07-2011, 09:42
Vi lettrir mye og sitter sjelden nede i salen, også i galopp. Det er som regel gode saler man må bruke på de lengre distansene, saler som koster litt. Nå husker jeg ikke i farten hva den type bomløs sal heter, som jeg vet en del rir med. Men om du har kjenskap til merker så rams gjerne opp noen så skal jeg si fra om navnet dukker opp :)

Ta f.eks. Podium salen (http://www.hestoghobby.synonym.dk/), den har bom da - men den er bygget for at rytter skal stå mer i salen enn noe annet.
Disse salene har eget salunderlag som de aller fleste bruker.
Den jeg har lagt min elsk på er Specialized salen (http://www.specializedsaddles.com/), den er godå sitte ned i og stå i - en sitter mer fast i den salen enn i Podiumsalen. Noe som passer min revmatiske kropp perfekt :) Disse salene har også spesielle salunderlag for dem som vil bruke det, men for det meste har jeg brukt reinsdyrskinn, og har * bank i bordet * aldri opplevd at hesten min har fått vond rygg etter bytte til denne saltypen og reinsdyrskinn :)
Bomløse har jeg liksom alltid fått høre at sklir, særlig da Barefoot Cheyenne salene. Men ser at dem som rir med det merket jeg ikke klarer huske, klarer seg fint i bakker.

Bente & Etanec
18-07-2011, 10:05
Torsion heter det bomløse merket, fant utav det nå :)

carambee
18-07-2011, 13:30
Jeg rir lett i min bomløse sal selv jeg, og har ikke enda funnet tegn på at det plager hesten, men er "livredd" likevel. Høres ikke ut som det er så farlig, kommer jo an på vekt og balanse hos rytter også.

Barefoot Cherokee er jo bare en "lefse", man finner mye som sitter bedre enn de tror jeg.

Bente & Etanec
19-07-2011, 11:51
Ja der er nok mange forskjelige bomløse saler på markedet, gjelder nok bare å finne den rette til akkurat sin egen hest :)

KatrineB
24-08-2011, 04:37
Jeg har ridd 60 km i Barefoot Cheyenne. Varierte på lettridning og å stå. Hesten var fin i ryggen både under og etter rittet, dyrlegen gikk over den og det var ikke noe galt. Dagene som kom etter var ryggen fortsatt fin. Men selv trives jeg ikke i bomløs, og den glir framover. Men hesten min har ikke hatt plager av den, er faktisk den eneste salen som ikke har gitt den plager, til tross for den har ligget lengre fram enn den burde. Den bomløse salen min kunne også gli til siden, men det har riktig nok alle salene på henne gjort, både med og uten bom. Regner med grunnen er hun har en større skulder enn den andre, i føle Kaden som så bilder av henne (Han som lager specializes salene). Nå kan det også sies at jeg har prøvd mye forskjellige saler (med untak av Podium og Specialized, som vi bare har prøvd på ryggen og virket for lange), og absolutt alle salene har sklidd fram, det er ikke bare den bomløse som har gjort det. Og jeg får ikke følelsen av at den bomløse skal "snurre rundt", at den sitter løst. Sklir heller ikke når jeg stiger opp. Jeg vil påstå at barefoot cheyenne er en god bomløs sal, men at jeg har en hest som er umulig å finne sal til. Så ja, jeg kan anbefale den etter erfaringene jeg har. Har prøvd den på andre hester og da lå den fint.

Bente & Etanec
24-08-2011, 10:32
Katrine, du har ikke prøvd Specialized saler som er 16" men kun 17" saler som nok blir for lange til henne ja.
INternational salene er de eneste som ikke kommer i 16", men Eurolight salene f.eks. som er nesten helt lik International starter på 16" ( 16" i vårt mål altså ).
Der er ei som rir distanse her som har 16" Eurolight, hun bor på Eiesland eller rundt der omkring.
Ville bare nevne det, for de aller fleste som sier at Specialized saler blir for lange til hesteryggen har ikke prøvd 16" sal - kun 17".

Ferrari & Miriam
24-08-2011, 10:41
bare et spørsmål til deg Bente =) blir hele salen kortere i 16", eller er det bare selve setet som "krymper", mens bæreflaten er lik? Sliter jo også med at de blir for lange til min hest.

Bente & Etanec
24-08-2011, 11:14
Skal spørre Kaden om det, men trodde plent at salen ble noe kortere. Har hørt kommentarer på at " hesten min kunne ikke hatt større sal enn denne " - og det er fra person som har 16" ( ikke hun med Shanty og Selina ) Eurolight. Men om det stemmer, det inntrykket jeg har fått da - det vet jeg ikke hundre prosent sikkert. Så jeg mailer Kaden og hører :)
Får nok svar i løpet av kvelden tenker jeg.

Lykke
24-08-2011, 12:18
Så lenge salen passer hesten, og rytter burde det da være veldig samme, hvordan sal man bruker (?)
Er jo også forskjell på hvilke bomløse saler som ligger godt på forskjellige hester. Jeg har en hest som er brei over ryggen, uten manke. Barefoot cheyenne ligger helt perfekt på henne, og sklir absolutt ikke. Selv i sykt bratte bakker.. Alle bomløse saler er ikke like :))

KatrineB
24-08-2011, 15:39
åååh? Vet ikke om jeg tørr å bli glad nå.. Men kanskje er det håp da? :) Håper du får rett svar fra Kaden. Jeg har spart på skattepengene mine til sal i håp om at det skjer et mirakel, hehe. De pengene skal stå på sparekontoen om det så blir enda noen 7 år. Jeg trenger sårt en sal som passer:(

KatrineB
24-08-2011, 16:34
Så lenge salen passer hesten, og rytter burde det da være veldig samme, hvordan sal man bruker (?)
Er jo også forskjell på hvilke bomløse saler som ligger godt på forskjellige hester. Jeg har en hest som er brei over ryggen, uten manke. Barefoot cheyenne ligger helt perfekt på henne, og sklir absolutt ikke. Selv i sykt bratte bakker.. Alle bomløse saler er ikke like :))

Da rir du med den :) Jeg synes folk er litt for "hysteriske" når det kommer til bomløs sal. Klart du kan lettri :) Det er flere som rir bomløst i distanse uten problem. Nå har jeg jo ikke startet de store klassene selv, men 60 km må jo være en grei test for en slik sal, og hesten min klaget ikke på den. Så jeg synes du skal starte med den salen så lenge du og hesten trives med den :)

Bente & Etanec
24-08-2011, 17:01
åååh? Vet ikke om jeg tørr å bli glad nå.. Men kanskje er det håp da? :) Håper du får rett svar fra Kaden. Jeg har spart på skattepengene mine til sal i håp om at det skjer et mirakel, hehe. De pengene skal stå på sparekontoen om det så blir enda noen 7 år. Jeg trenger sårt en sal som passer:(

Skal si fra så fort han svarer meg :)
Ja får nok rett svar, han vet jo at jeg lett kan dobbeltsjekke med Amanda hehe. Evnt. kan du jo høre med Sissel Harbakk om å få prøve hennes 16" Eurolight og se om den kan passe til Firanka :) De er jo på de fleste rittene, og om du skal til Gyland den 1.oktober på ritt så er de nok der de også.
Nå kan jeg ikke si noe sikkert uten å ha snakket med dem, men hør med henne ( evnt. kan jeg hjelpe meg kontakt om du ikke vet hvem hun er ).

Bente & Etanec
24-08-2011, 17:54
bare et spørsmål til deg Bente =) blir hele salen kortere i 16", eller er det bare selve setet som "krymper", mens bæreflaten er lik? Sliter jo også med at de blir for lange til min hest.

16" Specialized sal er i inch ( 2.54 cm ) kortere enn 17" Specialized sal.
Så da kan dere jo prøve en 16" om dere vil, det burde være lett å få prøvd en slik siden dere begge er i distansemiljøet :)

( Men bare lurer,- er virkelig Ferrari kortere i ryggen enn Shere Khan? )

June og Travern
24-08-2011, 18:16
Jeg har ikke ridd distanse med min gamle barefoot cheyenne men jeg har ridd MYE med den de årene jeg har hatt den, også på løpshest i trening noe som ble ganske lange turer hver dag. Aldri noe problem.

Kunne godt tenkt meg å ridd distanse med hesten jeg har nå, jeg må bare slanke meg masse og få hesten opp i form først men det er absolutt bomfrisalen jeg vil bruke til formålet.
Jeg synes også det er mye hysteri rundt disse salene, men jeg har hatt hest hvor selv de mest perfekt tilpassede bomsalene gav ryggproblemer etter kort tid. Hun kunne rett å slett ikke ha sal med "puter" sånn som bomsaler har. (og en bomsal MÅ jo ha puter)

Ennovy
24-08-2011, 18:16
Barefoot cheyenne har jeg sett tilfeller av med trykkskader etter stigbøylefestene, så denne vil jeg ikke anbefale til turer der man skal ri mye i lett sete.

KatrineB
24-08-2011, 18:49
Takk for at du prøver å hjelpe, Bente :) Jeg vet ikke hvem hun er. Hva heter hesten? Jeg er litt flinkere med hestenavn :) Mye mulig salen hadde fungert, om putene klippes rett etter setet slik som Janne har gjort på sin. Jeg tror ikke det blir noe Gyland, da jeg jobber den dagen, og har uansett ikke sal å starte med. Innmari plagsomt, den salen jeg har nå ligger fint med tanke på hvordan putene og formen er i forhold til ryggen hennes, og er behagelig for henne, men den sklir fram. Litt av problemet et at magen alltid er større en skuldrene, siden hun har så smale skuldre, så jeg tror magen alltid vil dytte salen fram. Hun har så lite markerte skuldre. Kanskje jeg bare skal innse at hun har for kort rygg til en rytter som meg, at hun hadde gjort seg bedre som barneponni hvor det kan brukes ponnisal. Jeg får jo ikke plass i en slik sal, selv om jeg hadde slanket meg mange kg. Kanskje jeg bare skal innse at jeg er for stor til hesten min :(

Bente & Etanec
24-08-2011, 19:18
Takk for at du prøver å hjelpe, Bente :) Jeg vet ikke hvem hun er. Hva heter hesten? Jeg er litt flinkere med hestenavn :) Mye mulig salen hadde fungert, om putene klippes rett etter setet slik som Janne har gjort på sin. Jeg tror ikke det blir noe Gyland, da jeg jobber den dagen, og har uansett ikke sal å starte med. Innmari plagsomt, den salen jeg har nå ligger fint med tanke på hvordan putene og formen er i forhold til ryggen hennes, og er behagelig for henne, men den sklir fram. Litt av problemet et at magen alltid er større en skuldrene, siden hun har så smale skuldre, så jeg tror magen alltid vil dytte salen fram. Hun har så lite markerte skuldre. Kanskje jeg bare skal innse at hun har for kort rygg til en rytter som meg, at hun hadde gjort seg bedre som barneponni hvor det kan brukes ponnisal. Jeg får jo ikke plass i en slik sal, selv om jeg hadde slanket meg mange kg. Kanskje jeg bare skal innse at jeg er for stor til hesten min :(

Kan du ikke få en unge til å trene Firanka da? Slik at magen slankes? For hun var jo fin da jeg så henne sist, så det burde jo ikke være en umulighet å få magen såpass liten at den ikke vil dytte salen din frem?
Der er jo mange tøffe ponniryttere å spore opp.
Hun som jeg vet eier en 16" Eurolight er eier av to KA hester som heter Shanty og Selina.

KatrineB
24-08-2011, 19:43
Har mange flinke ponniryttere på stallen. Men uansett om magen blir på det slankeste, så er magen bredere enn skuldrene, og vil alltid skutte salen fram om du skjønner. Hun har så smale skuldre, så kroppen er smal framme og blir bredere bakover. Før jeg slapp henne på beite ble hun plutselig alt for tynn (så ribbeina på henne), likevell gled salen fram. Hun har bare en litt snodig kroppsfasong som ikke lar salen ligge der den bør. Joda, da vet jeg hvem du mener :)

TinaBJ
25-08-2011, 12:22
Da rir du med den :) Jeg synes folk er litt for "hysteriske" når det kommer til bomløs sal. Klart du kan lettri :) Det er flere som rir bomløst i distanse uten problem. Nå har jeg jo ikke startet de store klassene selv, men 60 km må jo være en grei test for en slik sal, og hesten min klaget ikke på den. Så jeg synes du skal starte med den salen så lenge du og hesten trives med den :)
Hvordan pad bruker du når du rir på ritt? :)

KatrineB
25-08-2011, 15:09
Fant ikke link, men har brukt noe som ser ut som vanlig voilock, men inni er det anti-skli og det er puter man kan bytte ut, enten ha tynne eller bredere puter inni noen lommer, en voilock som gir veldig bra frihet til ryggraden. Utenom det har jeg hatt en cheyenne formet barefoot pad, men den syns jeg ikke ligger så bra, den krøllet seg lett under salen og ble skjev.

KatrineB
25-08-2011, 15:12
Dette er en nyere versjon, men den er ganske lik denne: http://www.bomfrisal.no/webfotos/Aussie%20E-pad%20std.JPG

June og Travern
25-08-2011, 16:31
Paddene til cheyenne ex. grandeur og de billgere etterligningene hos hooks bør man modifisere ved å lage stropp på manken slik at man får dratt den godt opp- da sklir den heller ikke.