PDA

Se full versjon : Omskolering av galopphest?

Tibia
12-07-2011, 22:12
Har lest en del tråder om emnet, men ender likevel opp med en del spørsmål.

Kjenner 2 omskolerte galopphester, disse er flotte, trivelige og ukompliserte hester. Den ene har relativt godt steg, den andre har ikke noe steg å skryte av. Dessverre har begge en tendes til å bli noe hissige på tur, og ris derav på noe sterke bitt på tur. Begge har helt grei hovkvalitet.

Vil gjerne høre om erfaringer dere som har omskolert galopphester har gjort dere.

Hvor lang tid må en regne med for å få en grei ridehest som går lette klasser i sprang og dressur? Er det gjengs at de forblir hissige på tur?
Er det lettere å omskolere yngre hester 2-3 år, enn de som er eldre? Eller er dette mer relatert til hestens personlighet?
Bør en styre unna de som har gått mange løp, og heller satse på de som ikke fungerte på banen?
Er det noen skader galopphester er mer utsatt for og som en bør lete ekstra etter?

Setter stor pris på om noen vil dele erfaringer med meg.
Tar også mer enn gjerne i mot tips om trenere/oppdrettere/eiere som er kjent for å ha hester som egner seg særlig for omskolering til ridehester (tenker både på anatomi og psyke).

goytil
12-07-2011, 22:33
Jeg er i hvertfall veldig fornøyd med min galopphest, jeg har ikke fått omskolert han så mye akkurat. Men han lærer veldig fort og han er arbeidsvillig. Nydelig dyr. he he

Jeg kjøpte jo min av Knut O Arnesen, intrykket jeg fikk var at han ikke solgte deg en hest du ikke kom overns med. Snodig type.

Shenzi
12-07-2011, 23:26
Ikke kjøp galopphest om sommeren/midt i løpssesongen. Da selges den som regel pga skade, og ikke fordi den ikke lenger duger/skal byttes ut.
Følg nøye med på eventuelle problemer med bein. Ta alltid bøyeprøve med egen veterinær.

Hvor lang tid det tar avhenger jo selvsagt av hvor flink du er, og hvordan du legger opp løpet. Jeg red tur på min i et par år før jeg begynte med dressur og sprang, og er derfor fortsatt på et midt-på-treet LC dressurnivå. Sprang får vi til ganske greit da.

Min var stresset og slitsom på tur i begynnelsen, nå er han nesten som en fjording. Rir på vanlig tredelt trinse eller sidepull, hvor jeg da rir på løse tøyler. Stang eller andre sterke bitt har han aldri hatt sin munn, og kommer ikke til å ha det heller.
Galopp på tur er det man eventuelt må være obs på, spesielt i begynnelsen. Husk at de er opplært til å kjempe om å komme først, og mange kan være stri å stoppe i galopp om de går bak andre. Men det er selvsagt individuelt, og man må bare prøve seg fram.
Jeg kan galoppere bak andre med min, men jeg er nødt til å vite at den foran meg har kontroll, da han stikker om den andre stikker. Som regel galopperer jeg foran, da har jeg full kontroll hele veien, også i høyere tempo.

Min fullblods står på utegang, og har roet seg noen hakk siden han flyttet ut. Mye utegang (10-12 timer om dagen), og psykiske oppgaver (som sprang og dressurtrening) ser jeg på som viktig. Fullblodshester har mye energi i seg, og trenger å bevege seg. Spesielt i begynnelsen, de er vant til å jobbe hardt, et liv som hobbyhest er mye mye roligere enn det livet de kommer fra. Å få ut opplagret energi i paddocken hele dagen med hestevenner er viktig. De er også lærevillige, og liker å få oppgaver. Min ble mye roligere når jeg begynte så vidt å ri han på banen, man kunne nesten bokstavelig talt se at han tenkte og funderte veldig på hva jeg hadde bedt han om.

Lykke til =)
Fullblodser er fantastiske hester, og jeg trives veldig godt med min =)

Goytil:
Hvem hest er det du har?

goytil
13-07-2011, 00:01
Caballo Loco heter han :)

Min er i hvertfall kanon rolig her hjemme, han var litt mer futten når vi var på ridesenteret. Jeg ville ikke byttet han ut for alt i verden, han er en nydelig personlighet!

Men vær nøye ja som Shenzi sier, det er nok mye rusk i maskineriet. Jeg ringte på mange hester når jeg skulle ha ny og det var utrolig mye rart! En kunne man ikke ta i tøylene til osv..

http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/262164_203527009693813_105253439521171_551962_1387 049_n.jpg

Karoline «3 Silver
13-07-2011, 00:34
Har ridd mye på en galopphest tidligere, i dressur da. Den har gått mye løp som liten, men er jo nå litt eldre. Hvor gammel hesten er når du starter omskoleringen tror jeg ikke har så veldig mye å si, hvis den først har gått de løpene. Jeg tror heller psyken har mer å si. Problemet med denne hesten var jo hovedsaklig at den svake siden var veldig svak i forhold til den sterke, i og med at galopphester (som travhester) kun løper en vei på banen. Jobben lå mye i å rette ut hesten, deretter kunne steg rides mer inn.

Den var jo helt klart litt heit, da spesielt i galoppen. Arbeidet da hele tiden med å prøve å ha den rolig, og forstå at det ikke var nødvendig å skynde seg.

Hvis du skal kjøpe en galopphest som har gått løp, ville jeg sjekket nøye før du eventuelt kjøper. Mange som skal selges som ridehest, har gjerne skader som gjør de ikke kan gå løp mer. I tillegg ville jeg sjekket litt opp i bakgrunnen, hvor mye løp den har gått, og når den starter. Husk at den gjerne har vært tidlig innridd, før den var ferdig utvokst.. Dette er jo noe som kan føre til problemer i kropp og ben senere.

Ellers er de jo kjempefine allround - hobby hester når de er omskolert, og fungerer som regel til det meste :)

Tibia
13-07-2011, 08:34
Tusen takk for svar alle sammen!

Goytil - kjenner en fantastisk hest derfra. Var også en til salgs nå for ikke så lenge siden, men den ble dessverre solgt før jeg fikk noen avklaring.

Shenzi - er det da best å kjøpe hester på høsten etter Derby?

Karoline - du skriver at en kunne ri inn steg? Vil det si at det er mulig å bedre steget på hesten? Slik at en ikke skal se seg helt blind på at den i utgangspunktet ikke har noe særlig til steg? Er obs på dette med at de er ridd inn for tidlig, derfor vil jeg ha en ung hest.

Har ikke helt bestemt meg enda. Men tør ikke å ta sjansen på en ny læremester, og har dessverre ikke muligheten til å kjøpe en hest til 150 000 akkurat nå. Så vurderer sterkt å kjøpe en frisk fullblods, og heller legge penger i beridning og instruktører underveis. Liker lette og edle hester, som har motor, men likevel er rolige. Viktig med en hest som er mye håndtert/ukomplisert, og dermed ikke lar seg skremme av trafikk/transport/hovslager osv. Ønsker en hest som kan brukes i sprang (trolig ikke mer enn 1.10), helt lett feltritt og dressur opp til LA. En fullblods burde passe til slikt bruk.

Shenzi
13-07-2011, 10:02
Jeg synes det er best å kjøpe på høsten ja, etter Derby. Da har eierne hatt hele sesongen på å prøve hesten, og vil selge før vinteren kommer når det viser seg at den ikke er god nok, og ikke er verdt å holde på en sesong til.
Min erfaring er i hvert fall at det gjerne er pga skade om de selges tidligere.

Har forresten lyst til å trekke fram en fullblods:
Anne Cecilie Ore, hun blinde rytteren, red for en 5-10 års tid siden en fullblods i paralympics dressur. Hyde's Happy Hour het den, og gikk 19 løp fra den var 2 til den var 4 før den ble solgt som ridehest. Og endte da opp som dressurhesten til en handicap-rytter.
Så fullblodser duger!

Goytil:
Caballo Loco (eller Media som vi kalte han) har jeg faktisk ridd ;-)
Jobbet på stallen han stod på før han flyttet til Knut. Han er en herlig liten sak :)

Trinings
13-07-2011, 11:26
som flere sier her vær veldig obs på bein osv.

En venninde av meg kjøpte en fullblods nå ved juletider.(gjorde en feil ved å ikke ta bøyeprøve med egen vet.)
Han skulle bli sprang hest var planen og hadde blitt hoppet noe med på øvrevoll. og så veldig lovende ut.
hesten ble 7 i år og gikk ganske harde løp fra han var 2-6(så på sidene til øvrevoll)
han hadde visstnok aldri hatt noen skader untatt ett sår som nå var grodd.
hesten kom og var en veldig ålreit hest syns eier. og de begynte å hoppe smått, trene bommer og dressur på ridebane i tillegg til endel turer.
hesten fylte noe i frambeina fra tid til annen i begynnelsen, men det trodde de fleste var fordi han hadde mye større rom ute og sto lenger ute at han hadde herjet litt ekstra.
tida gikk og det fortsatte sånn, fyllninger en gang i blant + haltet osv. så kommer vi til påsken og hesten er stokk halt, tar litt tid men kommer seg litt igjen, men før eier rekker å trene hesten igjen så er han brått halt på ett annet bein. sånn fortsatte det(og ble værre) til nå i Juni som hesten rett å slett ikke orket mer. og måtte avlives pga alle bein problemene. (endte med at han omtrent var halt på alle bein)
i mellomtiden hadde eier ringt gamle eier og de sto på det samme at hesten var grei osv. men fant en treningsblogg og da sto det at hesten hadde støtt blitt sliten i beina i løp og ikke ville løpe. Venninda mi fikk sin vetrinær til å ringe Bjerke og det viste seg at hesten hadde en lang historikk der også med diverse plager.

ble langt dette men det viser at man virkelig kan gå på en smell:/

Karoline «3 Silver
13-07-2011, 13:30
Karoline - du skriver at en kunne ri inn steg? Vil det si at det er mulig å bedre steget på hesten? Slik at en ikke skal se seg helt blind på at den i utgangspunktet ikke har noe særlig til steg? Er obs på dette med at de er ridd inn for tidlig, derfor vil jeg ha en ung hest.

Klart du kan! :) Med riktig trening kan gangartene forbedres på alle hester, men det er jo en prossess som tar tid. Så klart vil ikke en galopphest kunne få de stegene en hest som er avlet for dressur kan få, fordi den heller er laget for å være hurtig. Men du vil helt klart kunne ri noe mer hvil i steget inn på den, og LA er ikke noe problem for en tidligere galopphest, så lenge du tar tid og trening til hjelp :)

dorab01
13-07-2011, 14:09
Hei alle sammen ønsker å komme med noen innspill her. Det at man ikke skall kjøpe hest på sommeren kan stemme. Men det trenger ikke å bety noe. Noen eiere bare plutselig bestemmer seg om at de ikke vill og thats it liksom. Hester som har vert ridd mye på tur er ikke stresset selv om de er aktive gallophester. Våre blir ridd masse på tur. En annen ting jeg anbefaler å kjøpe fra profesjonell trener grunnen er at de ofte ser at hesten er skadet og da selger de den. Mens mange amatører fortsetter å mekke med hesten. Gjør den frisk og så løper den igjen osv blir skadet igjen og så det samme om igjen om dere forstår hva jeg mener. Profesjonelle trenere gidder ikke dette og overtaler heller eieren til å kjøpe en ny hest.

Jeg anbefaler følgende når en skall kjøpe hest fra galloptrener:

- Rng treneren få informasjon fra hesten
- Kom til avtalt tid og prøve ri hesten
- Om du liker hesten KOM UNANMELDT til stallen for å se på den igjen.
- Bruk din egen veterinær! Eller en som er kjent!¨
- Prøve ri hesten i forkjellige situasjoner.

De trenerne som ikke tillater prøveridning IKKE KJØP!!!

Om du har gjort alle de overnevnte punktene så har du som regel gjort ett bra kjøp. Stemmer kjemien i tillegg er det som regel ett velykket kjøp. Bruk god tid å bli litt kjent med hesten. Som regel så er disse hestene litt til sidesatt om de skall selges som ridehester og da synes treneren det bare er greit om noen kommer og ønsker å bli litt kjent med hesten, slik at ikke han må bruke betalt arbeidskraft på en hest som uansett blir solgt.
Det finnes trenere som er helt ok å kjøpe hest av og trenere som ABSOLUTT ikke er det. Jeg kan hele lista i hode her er noen eksempler det er helt greit å kjøpe hest av: Jacob fretheim, Zoltan Benedek, Lisette olai olsen, halvard Soma, Knut o Andersen, Arnfinn Lund. Og så har jeg mange jeg aldri ville ha kjøpt hest fra som har totalt ødelagte hester og som jeg ikke ville ha tatt i med illtang en gang. Og hos en gallophest når du kjøper den direkte fra banen så er det ikke det som tells hva hesten kann men stegene på den lynnet på den og kjemien mellom dere to.

Om noen er interessert så vet jeg forresten om en stor fullblods vallak som er til salgs som hadde vert ett fint ridehest emne.

Tibia
13-07-2011, 15:00
Tusen takk for mange gode tips.

Det er helt uaktuelt for meg å kjøpe en hest som ikke har vært gjennom en skikkelig undersøkelse hos veterinær, inkludert bøying, røntgen-bilder, blodprøver og skikkelig mønstring.
Også helt uaktuelt med en hest som jeg ikke får prøve flere ganger i ulike settninger.
Har en liste med krav til evt ny hest, sum av summarum går dette ut på at hesten skal være helt frisk og ha en anatomi/et eksteriør som ikke gir økt fare for feilbelastning/slitasje, hesten skal være ukomplisert, og ha et godt og kaldt hode.

Skriv gjerne litt mer om vallaken som er til salgs, evt send PM :)

Shenzi
13-07-2011, 15:07
Dorab01:
antyder du at folk som -ikke- står på den listen av trenere du nå nevnte ikke er bra å kjøpe hest av?
For jeg savner en person eller fler der...

Trinings
13-07-2011, 15:11
Dorab01:
antyder du at folk som -ikke- står på den listen av trenere du nå nevnte ikke er bra å kjøpe hest av?
For jeg savner en person eller fler der...

Mens jeg så navn jeg ikke ville hatt på lista.

xmiriam
13-07-2011, 15:13
Ei venninne i stallen hadde en eks-galopphest, og omskolerte hesten til dressur. De kom opp på LA-nivå (ikke startet såvidt jeg vet), men etter det slet hesten med å sette beina under seg og jobbe bakfra fordi hesten var så langbeint. Typisk galopphest-eksteriør med andre ord. Hun var også veldig fram på tur, litt heit når vi red hjemover. Så om du vil litt opp i klassene innenfor dressuren, lønner det seg nok ikke å ta den mest høyrektangulære hesten du finner :p hehe

Ellers får du ha lykke til i jakten! Det er mange helt tvers i gjennom fantastiske løpshester/eks-løpshester der ute :D

dorab01
13-07-2011, 15:57
Nei jeg sa at de som er på listen er ett utvalg av trenere jeg godt hadde kjøpt ridehest av. Du kan gjerne sende meg pm om hvem du mener ikke burde stå på listen. Jeg har to stykker jeg aldri hadde kjøpt av de hadde jeg ikke vurdert en gang.

Tibia
13-07-2011, 15:58
Send gjerne PM-tips om hvilke trenere/eiere/oppdrettere som anbefales.

Hvilke pris er det i dag vanlig å måtte betale for en slik hest? De jeg vet om har betalt fra 15 000 - 25 000.

Astrid
13-07-2011, 16:44
Kjøpte min ei uke etter at den gikk sitt siste løp, som 4 åring. Snillere hest skal man lete lenge etter! Fått bare skryt av lynnet hans :)
Har hatt han i snart 2 år nå, men dessverre ikke fått brukt han så mye pga skader (ikke løpshestrelaterte). Men er sikker på at vi hadde kommet oss langt i dag med jevnlig trening! Utrolig lettlært og lærevillig hest :) Såklart veldig sprek når han har blitt brukt så lite, men sist jeg red han (3 gangen på 8-9 måneder) red jeg han på skrittetur på helt slakke tøyler sammen med den andre hesten min uten antydning til tull :) (verden er litt mer skummel når han er alene, men det vet jeg gir seg når jeg får han skikkelig i form igjen)
Jeg har vært heldig da.. Kjøpte han uten veterinærattest og uten å prøveri han.. Det hadde ikke vært vits i, jeg skulle ha han uansett :D Betalte forresten 15.000.
Eneste jeg har å utsette på han er dårlige hover, men så lenge man får skoa til å sitte noenlunde, så går det bra :)

To dager etter han kom:
http://i273.photobucket.com/albums/jj227/Astridmn/Faithen/DSC05309.jpg
Gal gal fullblods som tenker kun på å løpe :p

Den andre hesten min er forresten også tidligere galopphest, men er nå 19 år da. Hatt han siden han var 13, og han er den roligste hesten jeg noen gang har ridd på tur.. Aldri reagert på noe i trafikken! Og det er ikke mange ganger jeg har hatt behov for å ta i tøylene :) Han gikk løp til han var 6-7 år, deretter startet sprang opptil 130, og hos meg blitt brukt som altmulig hest (sprang på lavere nivå, dressur, tur, snørekjøring, tømmekjøring, osv). Eneste gangene han blir hissig å ri er når man hopper :p Det jeg har å utsette på han er at han har angst for å være alene, knytter seg veldig fort til andre hester..
Den ene rides forresten på tredelt muffe og den andre på "baby-hack".. Tror aldri jeg kommer til å få behov for noe sterkere :)

goytil
13-07-2011, 20:26
Shenzi : Jobbet du hos hun Chatrine eller hva hun heter på Øvrevoll? Jeg var der å så på hest også, snakket med Knut om det og han sa at hun hadde hatt Caballo før.

Shenzi
13-07-2011, 21:26
Jepp, stemmer, har jobbet hos Cathrine :)

Og eier selv hest som har vært i trening hos henne. Så dette er en trener jeg kan anbefale å kjøpe av.
(men selvsagt, jeg kjente hesten godt når jeg overtok den og visste hvilke problemer jeg gikk til).

hvem hest så du på når du var der? Gjerne ta det på PM, så slipper vi å OT'e tråden helt :)

goytil
14-07-2011, 09:38
Jeg ville nok ikke anbefale henne, men det kan jo være jeg var uheldig.

dorab01
14-07-2011, 23:32
Litt enig der med goytil men mer ønsker jeg ikke å si på åpent nett.

Om noen er interessert så ser det ut som om vi skall selge en av hoppene våre til en meget billig penge egentlig kun en symbolsk sum. Så om noen er interessert si ifra. Grunnen til at hun gies bort er følgende litt om henne:

Hun er 7 år gammel og en veldig pen hoppe av fantastisk avstamming (om noen ønsker å avle på henne) Hun var en veldig god treåring men så ble hun syk og hun døde nesten innlagt lenge på veterinærhøyskolen og de var usikker på om hun ville overleve. Etter dette ble hun tatt av banen og ble bedeket hun ble transportert ett sted og der var hun innblandet i en henger ulykke. Hengeren veltet og hun mistet føllet. Etter dette kan hun under ingen omstendigheter transporteres i en henger. Hestebil går bra der reagerer hun ikke. Etter dette kom hun tilbake på banen igjen og vi brukte ett år på å få henne ok og løpsklar. Hun fikk noen plasseringer men var ikke seg selv. Etter enda ett år når hun var blitt bra hadde hun en ulykke på banen i løp. Hun datt og det var ett fryktelig stygt fall men hun kom fra det uten en skramme. Men hun øsnker rett og slett ikke å gå løp mer etter dette har hun ikke vert seg selv.
Hun elsker å hoppe derfor kommer vi til å prøve henne en siste gang i hekke løp om det tenner gnisten hennes (det gjør den i trening). Hun har stål bein som aldri har vert skadet. Hun elsker å stå ute både alene og med selskap. Og kan godt stå ute hele dagen. Hun er kjempe snill å ri både på banen og på tur. Inne om det er mange mennesker forran boksen hennes kan hun veve det er det eneste hun gjør av uvaner. Hun liker å bli kost med i boksen men er ikke glad i å bli børstet. Sånn det var hele henne i helt ærlighet. Hun er en flott hest som fotrjener ett fint liv selv om hennes i seg selv ikke har vert det beste. Om noen er interessert er det bare å sende en pm.

Tibia
15-07-2011, 19:36
Tusen takk for tips. Men hoppe er dessverre utelukket, har allerede en med stor H :D

PennyLane
17-07-2011, 23:26
Hei alle sammen ønsker å komme med noen innspill her. Det at man ikke skall kjøpe hest på sommeren kan stemme. Men det trenger ikke å bety noe. Noen eiere bare plutselig bestemmer seg om at de ikke vill og thats it liksom. Hester som har vert ridd mye på tur er ikke stresset selv om de er aktive gallophester. Våre blir ridd masse på tur. En annen ting jeg anbefaler å kjøpe fra profesjonell trener grunnen er at de ofte ser at hesten er skadet og da selger de den. Mens mange amatører fortsetter å mekke med hesten. Gjør den frisk og så løper den igjen osv blir skadet igjen og så det samme om igjen om dere forstår hva jeg mener. Profesjonelle trenere gidder ikke dette og overtaler heller eieren til å kjøpe en ny hest.

Jeg anbefaler følgende når en skall kjøpe hest fra galloptrener:

- Rng treneren få informasjon fra hesten
- Kom til avtalt tid og prøve ri hesten
- Om du liker hesten KOM UNANMELDT til stallen for å se på den igjen.
- Bruk din egen veterinær! Eller en som er kjent!¨
- Prøve ri hesten i forkjellige situasjoner.

De trenerne som ikke tillater prøveridning IKKE KJØP!!!

Om du har gjort alle de overnevnte punktene så har du som regel gjort ett bra kjøp. Stemmer kjemien i tillegg er det som regel ett velykket kjøp. Bruk god tid å bli litt kjent med hesten. Som regel så er disse hestene litt til sidesatt om de skall selges som ridehester og da synes treneren det bare er greit om noen kommer og ønsker å bli litt kjent med hesten, slik at ikke han må bruke betalt arbeidskraft på en hest som uansett blir solgt.
Det finnes trenere som er helt ok å kjøpe hest av og trenere som ABSOLUTT ikke er det. Jeg kan hele lista i hode her er noen eksempler det er helt greit å kjøpe hest av: Jacob fretheim, Zoltan Benedek, Lisette olai olsen, halvard Soma, Knut o Andersen, Arnfinn Lund. Og så har jeg mange jeg aldri ville ha kjøpt hest fra som har totalt ødelagte hester og som jeg ikke ville ha tatt i med illtang en gang. Og hos en gallophest når du kjøper den direkte fra banen så er det ikke det som tells hva hesten kann men stegene på den lynnet på den og kjemien mellom dere to.

Om noen er interessert så vet jeg forresten om en stor fullblods vallak som er til salgs som hadde vert ett fint ridehest emne.

dette skal jeg ta med meg, kan godt hende neste hest blir fullblods. :)
Hvor høy er vallaken du nevner?

Lunah
30-07-2011, 05:08
Ikke la deg skremme av hester som har gått mange løp nødvendigvis. I allefall ikke hvis du ser de har gått gjevnt og ikke er strøket ofte fra løp.

Jeg kan nevne min Murray Walker http://www.ovrevoll.no/English/engelsk-info/Sok-etter-hestrytterlop/Sok-etter-hest/?modus=1&search=Murray+Walker som et eksempel 22 år ung, frisk som bare det. 4 bein som fungerer utmerket, selv med 143 løp bak seg. Full av energi og livsglede. Gikk løp ut 11 års sesongen sin, gikk som spranghest på hobbynivå klubbstevner opp til 110 cm. men mest 80 - 100 cm. Dressuren er ikke helt hans sterke side og ikke min heller, men øvelser opp til LA går han.

Han kunne og kan fremdeles koke litt på tur. Det er helt greit at en hest galopperer side om side med han, bare den har hodet bak hodet hans. Han kan godt ligge bak og trave, og også galoppere rolig/middels tempo med ryttere som kjenner han. Man må bare være obs på at han ikke bytter galopp og gir i samme omgang, da kan det fort gå litt fortere enn man hadde tenkt. Men da er det bare å få stoppet han så kan man deretter skritte på lange tøyler. Eneste gangene han virkelig koker over er hvis noen galopperer fort bak og opp på siden og forbi (jada, nå som han er 22 år også) Alene på tur tuller han aldri, og det har han vel egentlig aldri gjort de 14 årene jeg jar ridd/kjent/eid han. Vike litt for skumle steiner og slik hender det han gjør men det er alt.

Så jeg tror hvis jeg skulle kjøpe meg en fullblods ridehest så hadde jeg personlig heller kanskje sett etter en litt eldre hest. Men det spørs jo hva den skal brukes til. Men samtidig så vet jeg at Murray er once in a liftime, jeg håper bare det er flere av de av hans kaliber som jeg kan få kjøpt en gang i fremtiden. De gamle er eldst

Min stjerne Avanti Quantas jeg mistet for 5 år siden, var alltid snill som dagen var lang. Dressur, sprang, feltritt tok alt på strak arm uten noen konsekvent omskolering, vi bare gjorde ting vi hadde lyst til å prøve ut. Hjerte av gull, stolte hun på deg og forsto deg, gjorde hun akkurat det du ba henne om. Både som løpshest og ridehest var hun ingen problemer å ha hvor som helst i rekka, eller galoppere side om side med andre. Fortalte du henne at hun skulle løpe forbi ga hun alt, men hvis jeg ba henne om å bare ligge rolig side om side var det ingen problemer.

Golden Stepper, 5 års hoppa mi hu er hopper med stor H hvis man galoppere rolig hun føler seg "klemt" fordi hesten ved siden av er for nærme da irriterer hun seg grusomt, er hun brunstig sparker hun. Unnatatt med Murray, han er det aldri noe problem å gå ved siden av og nesten oppå. Men det er aldri noen problemer og skritte og trave ved siden av noen, kun i rolig galopp. Ellers veldig lite tull alene med henne på tur etter hun ble "voksen". Som 3 åring var hun ikke gøy på tur alene, kastet seg rundt, nekta å gå og var staere en en shettis :P Nå etter å ha lagt bort noen unghestfakter er alt somregel ok. Traktorer, biler, sykelister, skiløpere, lastebiler, rulleski kan passere uten noe spesielt oppstyr.

Så jeg tror alt er veldig inviduelt. Sikkert ridd en ca 15-20 fullblods både ride og løpshester, 1 av de har jeg klasifisert som ikke helt god i topplokket, flott hest, grei på stallen, flott i løp, flott på ridebana, idiot og rett og slett skummel på tur.

Helt ærlig, jeg har møtt flere varmblods ridehester og fjordinger som har vært gira, dumme og skumle på tur enn fullblodser ;) Selv de rett fra galoppbanen.

dorab01
12-08-2011, 11:10
Liten oppdatering anngående hoppen som gies bort. Hun blir beholdt:) Hun løp sitt første hekke løp i går og ble nummer to slått med ca 10 cm. Hun gikk fantastisk mot GODE hester . Og det aller viktigste hun elsket det! Jeg har aldri sett henne så glad før som hun var etter løpet hun gikk rolig hjemm strålte i vaskeboksen gikk ut etter at hun var skrittet ferdig stupte hun over maten og var en fryd å være sammen med :) Endelig har vi funnet noe som hun virkelig elsker!!! Til sammen ligning bruker hun ca tre timer å roe seg ned etter vanlig løp er sur og spiser ikke maten sin på to dager og vever som en gal ettet løp. Så da blir det hekkeløp fremmover:) (Selv om jeg nok ikke kommer til å tørre å se på før siste hinderet er hoppet)

Opal
15-08-2011, 10:13
Liten oppdatering anngående hoppen som gies bort. Hun blir beholdt:) Hun løp sitt første hekke løp i går og ble nummer to slått med ca 10 cm. Hun gikk fantastisk mot GODE hester . Og det aller viktigste hun elsket det! Jeg har aldri sett henne så glad før som hun var etter løpet hun gikk rolig hjemm strålte i vaskeboksen gikk ut etter at hun var skrittet ferdig stupte hun over maten og var en fryd å være sammen med :) Endelig har vi funnet noe som hun virkelig elsker!!! Til sammen ligning bruker hun ca tre timer å roe seg ned etter vanlig løp er sur og spiser ikke maten sin på to dager og vever som en gal ettet løp. Så da blir det hekkeløp fremmover:) (Selv om jeg nok ikke kommer til å tørre å se på før siste hinderet er hoppet)

Så bra at hun har funnet noe hun trives med (og jeg hadde nok heller ikke turt se på....)

NightEffe
29-08-2011, 20:27
Jeg har to fullblodser som har gått løp. Den ene er svensk Anno Nittionio, han går 1.20 sprang, LA dressur og CIC* feltritt så en fullblods kan bli mer enn bare en brukanes ridehest. Den andre kjøpte jeg etter galopp sesongen var over i fjor. Vivat er også en super rolig og snill hest, men har ikke kommet så langt med omskolering da han har stått i seks måneder pga to store mage operasjoner. Fullblodsen er virkelig anbefale, begge mine har friske fine ben og er to herlige hester når det gjelder håndtering osv.

Bea
29-08-2011, 20:53
Den ene fullblodsen min gikk lôp lenge og vant bla derby, den gikk LA klasser som 12 âring og hadde ikke helseproblemer.
En annen fullblods jeg kjenner til var hekkelôper i mange âr, gikk middels dressur og nâr han var 21 âr vant han mye i western. Denne ble vel brukt til han var 24-25 âr tror jeg.
Er fullblodsen du har den brune du la ut bilder av forresten ?

NightEffe
29-08-2011, 21:10
spør du meg?=)

Bea
29-08-2011, 21:14
Ja :) vivat hôrtes kjent ut egentlig.
Jeg tror mange rundt Gardermoenomrâdet generelt rir mye fullblods i feltritt ? Red for saelleg pâ gardermoen ( med min fullblods) for 10 âr siden og hun er jo veldig glad i de!

NightEffe
29-08-2011, 21:22
Jeg rir for Sellæg =) Er den brune jeg har lagt ut bilder av ja (anno) =) Vivat har gått en del løp på Øvrevoll osv =)