PDA

Se full versjon : Hva bruker dere av sikkerhetsutstyr?

KatrineB
24-01-2007, 23:01
Egentlig sier jo overskriften det hele, men jeg er veldig nyskjerrig ;-)
Vil gjerne høre om folk bruker alt, noe, eller ingenting.

-Sikkerhetsstigbøyler
-Sikkerhetsvest
-Alltid sko med hæl hvis dere har vanlige stigbøyler
-Bruker dere alltid hjelm, eller rir dere noen ganger uten? Eller ikke i det hele tatt?`Hvorfor/hvorfor ikke?

Eller noe mere jeg ikke vet om 8-)

Liz
24-01-2007, 23:14
Bruker alltid hjelm og alltid ridesko.

Hanna
24-01-2007, 23:26
alltid hjelm, (nesten) alltid ridestøvler/sko. om sommeren bruker jeg ofte "tursko" som ligner veldig på mange ridesko.
bruker sikkerhetsvest i sprang/terreng og noen ganger på tur, pluss at jeg skal kjøpe sikkerhetsbøyler (sånne med bøy på én side).

Anita&Svarten
24-01-2007, 23:32
Sikkerhets stigbøyler, Hjelm og ridestøvler/sko(med chaps).

JiviDream
24-01-2007, 23:37
Bruker alltid hjelm. Også ridesko med hæl. Ellers er jeg ikke flink.

Løkki
25-01-2007, 00:23
Hjelm, refleks i mørket (mykje!), og ridesko med hæl (untatt om sommaren når det er kjempevarmt, da rir eg i joggesko).

Rosita!
25-01-2007, 00:29
Alltid mye refleks i mørket hvertfall.
Og som regel alltid hjelm,hender jeg tar meg et par turer uten....
Sko å sånn er jeg ikke så nøye på nei

Silje og Tindra
25-01-2007, 00:36
Reflekser uansett tid på døgnet på vinteren. Sikkerhetsstigbøyler (Sprenger). Alltid hjelm. Sko med hæl om jeg rir med stigbøyler (selv om jeg har opplevd å få det gjennom stigbøylen også). :-)

Kurre
25-01-2007, 00:38
Hmmm...hjelm.(Nesten alltid,noen ganger ikke fordi jeg er litt teit.)

Maria
25-01-2007, 08:06
Refleks på tur, og alt det Bente nevnte til vanlig.

Malinas
25-01-2007, 08:15
Jeg bruker alltid hjelm og sko med hæl(ridestøvler eller ridesko). Sikkerhetsstigbøyler bruker jeg noen ganger, og sikkerhetsvest når jeg hopper og noen når jeg rir på tur.

Reflekser bruker jeg også såklart, både når det er mørkt/holder på å bli mørkt og når det er tåkete.

Liv&Lilja
25-01-2007, 08:48
Bruker alltid hjelm!! Som oftest sko med hel (hender jeg rir med joggesko om sommeren).
Brukte vest på stevner ifjor siden jeg var 16, men tror nok jeg kommer til å sløyfe det framover (vet det sikkert er dumt)...Men jeg starter ikke så høye klasser da...

Ellers som dere sier mye refleks når det er mørkt!

Marte og Zerafina
25-01-2007, 08:51
- hjelm, alltid!
- sikkerhetsstigbøyler.
- noen ganger/ oftest sikkerhetsvest.

- Og refleks når det er mørkt, selvfølgelig.

IngvildK
25-01-2007, 10:11
Hjelm, refleks vinterstid og som oftest sko med hæl - hender jeg rir med joggesko på sommern :)

Kaja
25-01-2007, 10:49
Hjelm bruker jeg alltid bortsett fra når jeg bader i vannet med hesten.
Hender jeg rir med joggesko, så er ikke flink på den fronten.
I mørket bruker jeg alltid refleks.
Når jeg rir på sprangtime eller hopper fro meg selv bruker jeg sikkerhetsvest.

Ingvild
25-01-2007, 12:01
Om sommarer rir eg gjerne i joggesko, fordi både rideskoa mine og ridestøvlane er fora. Ellers bruker eg ridestøvlar. Bruker alltid hjelm, uten unntak. Bruker også refleks i mørket, på beina, fortøy og vest til meg sjølv :-D

idaoglinndi
25-01-2007, 14:52
Bruker alltid hjelm. Sko er jeg ikke like flink, hender jeg rir en del med joggesko (mest om sommeren da). SIkkerhetsvesten er alltid på under sprangtrening og som oftest på på tur ;) Har sikkerhetsstigbøyler (fyttikatta for et langt ord!) og bruker refleks i mørket/på vinteren.

Marte+Quicky
25-01-2007, 19:50
Alltid hjelm, reflekser i mørket. Det er vel egentlig alt. Sløv på sko...

Mari
26-01-2007, 07:56
- Hjelmen er alltid på.
- Sikkerhetsstigbøyler når jeg rir med sal.
- Refleks om vinteren.
- Sko med hæl.
- Sikkerhetsvest når jeg rir/kjører (ihvertfall nå og da).

Svalgårds Cheri
26-01-2007, 09:53
Har nesten alltid hjelm (av og til uten på varme dager i dressur), og rir alltid med ridesko. Reflekser i mørket.

Jossa
26-01-2007, 11:07
Alltid sikkretshets stigbøyler,sko med hæl om vintern,noen ganger sikkretsvest. Om sommern rir jeg alltid med joggesko,jeg vet jeg er dum.

Sigrid
26-01-2007, 15:10
Sikkerhetsvest
Hjelm
Sikkerhetsstigbøyler
Sko med hæl
Refleks

+Falco+
28-01-2007, 21:08
Ridesko/leggchaps
Hjelm
Sikkerhetsvest
Sikkerhetsstigbøyler
Refleks i mørket

Sagitaria
28-01-2007, 21:31
Egnede sko
Hjelm (både ridehjelm og kjørehjelm)
Reflekser i mørket.

Ellers er det vel fri flyt. Leter etter sikkerhetsvest akkurat nå da..kjekt å ha.

Wilisia
29-01-2007, 20:29
Sikkerhetstigbøyler
Hjelm
Reflekser i mørket
Ridesko, noen ganger leggchaps
Vest på stevner xD
Rir uten hjelm under sånn tulleridning, altså om sommeren når jeg kun rir i grime og leietau. Rett og slett fordi at da bare hiver jeg meg på uten å ha noe utstyr på xD

Shadowfax
29-01-2007, 20:43
Det eneste som er banker's er vel hjelm.. Ofte ridesko, men litt forskjellig der i gården.
Rir ikke i mørket, så..
Ellers er det vel lite..

Siljur
31-01-2007, 16:32
Jeg bruker ALLTID hjelm, sikkerhetsvest, stigbøyler med strikk og sko (ikke ridesko, men funker) og reflekser om nødvendig..

:-D

KatrineB
31-01-2007, 22:10
Rett og slett fordi at da bare hiver jeg meg på uten å ha noe utstyr på xD

Uff jeg blir dårlig av sånt. Ikke jeg har noe med din ridning å gjøre ;-)
Men jeg har selv falt av hesten å fått et spark i hodet. Så hva om jeg ikke hadde hatt hjelm. Jeg var også "flink" til å slenge meg oppå hesten uten hjelm sommerstid. Men jeg fikk meg en smell i hodet (med hjelm heldigvis), som lærte meg at hjelm hører til under ridning- alltid.
Det er litt dumt når slike ting må skje, for man skal skjønne det.

Man kan gipse et brkken bein elelr arm. Men hodet.. Man kan få alvorlige varige skader. det skal ikke mye til.

En bekjent av meg hadde ei kjerreulykke, uten hjelm. Hun var gravid, falt ut av kjerra og landa på en hard grus vei. De måtte ta keisersnittt, hun hadde indre blødninger i hodet og måtte fjerne en bit av hjerneskallen for å lette trykket. Hun lå i koma en god uke.

Så, nå skremmer jeg deg kanskje, men det er meininga Roxanne ;-) Bare en anbefaling, for når det først har skjedd, er det for sent :sad:

Og bare tenk på at det var en shetlandsponni som drog denne kjerra, og hun fikk SÅ store skader

Hanna
31-01-2007, 23:12
ja, en gang falt jeg av på de 100 meterne på vei opp fra beitet til stallen. red i grime og leietau bare, men heldigvis hadde jeg på hjelm. Lukas ble skremt, og når jeg skulle stoppe, dro jeg i leietauet - noe som ikke hjalp noenting, unntatt at jeg dro meg selv ut på siden! :roll: så da mistet jeg balansen og deiset rett i bakken, og slo hodet. ble bare litt ør og det gikk litt rundt, men tenk uten.. :S
og vi hadde gått samme veien sikkert 50 ganger før den sommeren.

..de fleste ulykker skjer i hjemmet! :lol:

*skremme* :twisted:

KatrineB
01-02-2007, 22:15
Ja, der ser man ;-) Ulykker skjer når og hvor du minst venter det :shock:

Wilisia
02-02-2007, 20:21
Rett og slett fordi at da bare hiver jeg meg på uten å ha noe utstyr på xD

Uff jeg blir dårlig av sånt. Ikke jeg har noe med din ridning å gjøre ;-)
Men jeg har selv falt av hesten å fått et spark i hodet. Så hva om jeg ikke hadde hatt hjelm. Jeg var også "flink" til å slenge meg oppå hesten uten hjelm sommerstid. Men jeg fikk meg en smell i hodet (med hjelm heldigvis), som lærte meg at hjelm hører til under ridning- alltid.
Det er litt dumt når slike ting må skje, for man skal skjønne det.

Man kan gipse et brkken bein elelr arm. Men hodet.. Man kan få alvorlige varige skader. det skal ikke mye til.

En bekjent av meg hadde ei kjerreulykke, uten hjelm. Hun var gravid, falt ut av kjerra og landa på en hard grus vei. De måtte ta keisersnittt, hun hadde indre blødninger i hodet og måtte fjerne en bit av hjerneskallen for å lette trykket. Hun lå i koma en god uke.

Så, nå skremmer jeg deg kanskje, men det er meininga Roxanne ;-) Bare en anbefaling, for når det først har skjedd, er det for sent :sad:

Og bare tenk på at det var en shetlandsponni som drog denne kjerra, og hun fikk SÅ store skader

Ikke skrem meg sånn!! xD Off, ja jeg burde ha på hjelm, men så er liksom Roxanne så snill også. Ja, jeg vet alle hester kan bli skremt, men jah.. Vi får se hvordan det blir neste sommer ;-) Kan godt hende jeg blir nektet å ri uten uansett. Hm..

Mandarinhest
02-02-2007, 20:24
Hjelm og sikkerhetsstigbøyler.

JOHANNE
02-02-2007, 20:35
Hjelm, sikkerhetsvest og sikkerhetsstigbøyler.

Og i mørket ser vi ut som et vandrende juletre med lykt og alle mulihe reflekser :lol:

Hanna
02-02-2007, 23:38
i dag FIKK jeg en hel pose med reflekser :-D masse beinreflekser og dekken og vest... weeee

Astrid
04-02-2007, 22:12
Rir alltid med hjelm.
Hvis jeg skal ri på bane bruker jeg ridestøvler, men ellers er jeg litt sløv på valg av sko =/
Jeg har sikkerhetsstigbøyler på sprangsalen, så har alltid det når jeg hopper..
Ellers har jeg på sikkerhetsvest når jeg hopper, eller rir en veldig sprek hest..
Masse refleks i mørket! =)

Catharina
05-02-2007, 23:38
Jeg bruker alltid hjelm, sikkerhetsvest, som oftest ridestøvler. Og reflekser om det er mørkt ute. (:

Ingeborg
05-02-2007, 23:46
Bruker hjelm.. Spesielt etter at jeg føyk av vogna siste gangen.. tummla bortover og nedover og fløy litt da..
Når jeg rir, bruker jeg hjelm.. sikkerhetsbøyler har jeg ikke..
ikke vest, og heller ikke annet.. (men så rir jeg vel bare sånn en gang i året også..)

Anniken€Evita
09-02-2007, 19:00
Rir ALLTID med hjelm, uansett !
Sikkerhetsvest bruker jeg kun når jeg rir de på rideskolen.
Trenger ikke vest på ponnisen ..
Sikkerhetsbøyler har ikke ponnisen, men rideskole hestene har det, så innemellom.. :P
Men sko med hæl blir det hele tiden.. !

Andrea
09-02-2007, 20:05
Rir ALLTID med hjelm, uansett !
Sikkerhetsvest bruker jeg kun når jeg rir de på rideskolen.
Trenger ikke vest på ponnisen ..
Sikkerhetsbøyler har ikke ponnisen, men rideskole hestene har det, så innemellom.. :P
Men sko med hæl blir det hele tiden.. !

Om du vil kan jeg sikkert skaffe sikkerhetsbøyler.. ;-)

Fomle
28-02-2007, 19:35
Jeg bruker nesten altid hjelm, noen ganger jeghar måttet lånt den bort til noen som her ridd på en utrygg hest som har begynt å tulle når min har vert grei! ellers rir jeg med sikkerhetsbøyler(islandshestbøyler) og selfølgelig sko med heler!
Og til dere som rir uten "riktig" fottøy, en klok mann sa til meg en gang at om jeg skal velge mellom ridehjelmen og sko med hel, så ta for guds skyld skoa! for om du har "feil" sko og blir hengende i bøylen så hjelper ikke hjelmen deg noe særlig alikevel!!! Men så klart begge deler er det beste!!!

Fenris
28-02-2007, 20:05
rir alltid med hjelm, nesten alltid ridesko, litt joggesko om sommeren, men har sett folk som har blitt kastet av hesten, og hngen igjenn i stigbøylen mens hesten flyr ut... *grøsser* sikkerhetsvest har jeg ikke, men på ene rideleiren måtte vi det, og det var ingen i min størrelse, bare en ødelagt en, så måtte sitte å holde på den gjennom hele terreng rittet... blir jo enda farligere det da, men hadde ikke no valg...:rolleyes:

Vilde
01-03-2007, 10:33
Rir alltid med hjelm og som oftest med ridesko. På det kaldeste om vinteren rir jeg med det som er varmest, men passer alltid på å ikke ri med noe som kan sette seg fast. Ellers har jeg aldri ridd med sikkerhetsvest og tviler på at jeg kommer til å begynne med det heller.

Donnas
01-03-2007, 15:52
Hjelm er viktig! GPA er best!!

KatrineL
01-03-2007, 16:08
Rir med sikkerhetsvest, hjelm og ridesko. Red ikke med vest for, men det er paabudt med det til du er 16 aar der jeg rir. Men det er vel like greit. Man tar jo ikke noen skade av det.

Aina
02-03-2007, 16:34
Jeg rir med hjelm, ridesko med vernetupp, refleks og evt lys hvis det trengs.
Sikkerhetsvest bruker jeg kun hvis jeg rir ukjente unghester eller hingster.

Tornado
02-03-2007, 16:38
Hjelm, som oftest ridesko, sikkerthets-stigbøyler. Skulle hatt sikkerhetsvest, men har ikke vent meg helt til det enda.

Golden Vix
03-03-2007, 09:26
Hei!
Jeg er kanskje ikke den flinkeste med sikkerhet! *kremt*
Bruker hjelm, stort sett.... Har sikkerhetsstigbøyler. Takler ikke sikkerhetsvest, da føler jeg meg veldig låst. Så det har jeg ikke.
Har sko med hæl på. Golde ridesko, men bruker de bare når det er kaldt ute. Ellers rir jeg faktisk i joggesko!=S heeh!
Så er litt dum, vet det!

Goldiie
03-03-2007, 21:36
Ridebukse, ridesko og ridehjelm. Det er UAKTUELT å ri uten ridehjelm. Det er rett og slett galskap å ri uten hjelm.

lukka, solfari og greta
05-03-2007, 20:51
jeg bruker ridehjelm, ridesko (innimellom joggesko om sommeren) og som regel ridebukse ;-)

LivK
05-03-2007, 21:02
Har jo en gammel Vest liggans på Røysland jeg da, men orker ikke ut å hente den. Dessuten er den for liten. Hah :p
Bruker hjelm. Og har ridestøvler i stallen, men de er litt små nå (snart), så bruker stall - joggeskoa mine :p hehe

Azze
08-04-2007, 13:56
Hjelm og sko med hel, takler ikke joggesko, noe jeg aldri kommer til og venne meg til tror jeg, ankelen min får ikke nok støtte...Hater ankelen(e) mine! De er bare i veien:p

Sikkerhetsvest...Skal få tak i ny, den andre passer ikke, men får ikke solgt den unna! :s Noen som vet om noen som trenger??

Tonje
08-04-2007, 14:03
Hjelm er alltid på.
Sikkerhetsstigbøyler.
Refleks når det er mørkt/skumt.
Sko er jeg ikke så nøye med egentlig. Kommer ann på.

Heidiii_
08-04-2007, 14:05
Bruker alltid hjelm(kan telles på hendene dee gangene jeg har ridd uten) og ridestøvler/sko. Rir kun i joggesko o.l når jeg rir uten sal. Bruker sikkerhetsvesten når jeg rir sprang. Og er veldig nøye med å ha refleks når det blir fort mørkt

Catharina
08-04-2007, 14:09
Jeg bruker hjelm, ofte vest, ridebukse, ridestøvler.

Annette
09-04-2007, 22:50
Hjelm alltid, sko med hæl/ridestøvler, sikkerhetsstigbøyler og sikkerhetsvest når jeg rir sprang.

-Marit Petra-
10-04-2007, 00:28
Omtrent bestandig hjelm, ridesko (selv om det hender joggeskoa er på), refleks når det er nødvendig, sikkerhetsstigbøyler og sikkerhetsvest når jeg hopper.

smulemor
10-04-2007, 01:52
hjelm og skikkelige sko er bestandig på (jeg kan til nød ta av hjelmen ved fotografering men det skjer jo hvert jubelår), refleks etter behov.
skulle gjerne hatt sikkerhetsvest og men jeg finner ingen som passer pga for mye pupper. hvorfor har de ikke funnet opp vester som er formpresset foran ?

lillekira
10-04-2007, 11:16
Så flinke dere er til å bruke sikkerhets-utstyr da. Flinke jenter.:digger:

Har blitt flink til å bruke hjelm nå da. Brukte det ikke før,men har blitt flink etter at araberhoppa kom på gården.
Sko er jeg ikke nøye på,og har ikke sikkerhets-stigbøyler.
Heller ikke vest. Men jeg bruker refleks da,om jeg skal ut i mørket;)

Kathypuz
10-04-2007, 12:49
Bruker sikkerhetsvest hvis hestene er litt "ustabile" eller hester jeg nesten ikke har ridd på før.
Har alltid brukt hjelm, utenom ei gang jeg og venninnene mine skulle spille inn en film da jeg brukte cowboyhatt:P

ZK
10-04-2007, 16:15
Bruker hjelm, ridestøvler, sikkertets stigbøyler, begynt å bruke vesten min, reflekser etter behov..

Wiindy
10-04-2007, 16:47
Bruker ridesko med hel, men hvis jeg skal ri på tur om sommeren rir jeg ofte i sånne joggeskoting... Rir Alltid med hjelm, og på sprangtimer rir jeg med sikkerhetsvest ;)

Maiken k
10-04-2007, 23:14
Jeg bruker:

Hjelm
Sikkerhetsvest når jeg rir på sprangtreninger og sprangstevner.
Refleks i mørket og hvis det er så tåkette at man ikke ser noe.
Sikkerhetsbøyler som hører til støvlene når jeg bruker sprangsalen.

Er dårlig til å bruke ordentlige sko. Rir veldig ofte i flate joggesko.. Værtfall tur og ganske ofte når jeg rir på banen uten instruksjon.

-Maiken

foresten; bruker som regel sikkerhetsvest når jeg rir "gale" eller ukjente hester på galloptur.. Brukte det også når jeg prøvde noen ponnier.. (:

Cezaree
04-06-2007, 17:53
ehh.. er ikke så veldig flink til å bruke sikkerhetsutstyr egentlig:rolleyes: , men jeg bruker stort sett hjelm og i perioder bruker jeg ridesko, men om sommeren bruker jeg ofte bare joggesko;)

Victoria
05-06-2007, 19:27
Alltid hjelm, sikkerhetsvest når jeg rir sprang, og refleks om jeg skal på tur når det er mørkt.

Augustina
05-06-2007, 22:16
-Rir alltid med hjelm, men må innrømme at jeg faktisk har ridd uten 2 eller tre ganger...
- sikkerhetsvest somoftest når jeg hopper, men liker best uten selvom det er smartest med..
-Rir alltid med sko med hæl
-alltid reflekser om mørkt

Helene D
05-06-2007, 22:40
-Alltid hjelm
-Sikkerhetsstigbøyler
-Sikkerhetsvest på veldig livlige hester
-Refleks i mørket

Bruker som regel ridesko med hel om jeg rir på banen, ellers er jeg veldig sløv med det egentlig.

ponnitrollet
09-06-2007, 16:50
Jeg tror jeg har sikkerhetsstigbøyler. Også bruker jeg hjelm. Kjøpte sikkerhetsvest, men har bare brukt den en gang.. Uhm jah. Ogsååå... Liker jeg egentlig ikke å prakke masse sikkerhetsutstyr på hesten :] Sånn som; Hjelpetøyler osv. For å hindre å falle av, så det kommer jeg nok aldri til å gjøre, samme hvilken hest jeg trener.

MariaR
09-06-2007, 16:56
Hjelpetøyler er vell kanskje ikke sikkerhetsutstyr, men heller et hjelpemiddel ;)

Rikke
09-06-2007, 17:15
Bruker egentlig bare hjelm jeg. Og ridestøvler. Egentlig er jeg veldig sløv å bruke de:rolleyes:
Sikkerhetsstigbøyler har jeg og, men nei.. De blir heller ikke brukt. Må få fiksa de først. Også refleks på vinteren da.

ponnitrollet
10-06-2007, 19:29
Hjelpetøyler er vell kanskje ikke sikkerhetsutstyr, men heller et hjelpemiddel ;)

Men uansett en måte å få bedre sikkerhet på ;]

Mandarinhest
10-06-2007, 19:38
Hjelm.

Tonje
10-06-2007, 19:40
Men uansett en måte å få bedre sikkerhet på ;]

Hvordan da?

IngvildK
10-06-2007, 20:32
Hvordan da?

Lurer jeg også på?

Thea og damene
12-06-2007, 23:25
Bruker hjelm og refleks når det er mørkt/tåkete.
Må innrømme at jeg ikke er så veldig flink til å bruke gode sko. Blir som oftest joggesko:oops:

lukka, solfari og greta
13-06-2007, 22:27
Hjelm, reflekser i mørket/tåkete, vanligvis ridesko men jogge og sånt rir jeg også med;)

Lisa C.
13-06-2007, 22:32
Sikkerhetsvest,sikkerhets stigbøyler hjelm (alltid) ridestøvler eller ridesko med hæl :)

Oda
14-06-2007, 13:22
Bruker ALLTID ridehjelm, aldri uten!
Bruker også sko med hæl(noen ganger vanlige joggesko), og ofte leggchaps. Om ridebukse kan regnes som sikkerhet, så rir jeg også bestandig med det. Bruker alltid masse reflekser når det er skumring/mørkt, og om det er sikkerhetsstigbøyler på salen jeg skal bruke(rir mange forskjellige hester), så bruker jeg selvfølgelig dem. Føles litt tryggere. ;D
Ellers, så har jeg ingen sikkerhetsvest, har hørt både negativt og positivt om dem, så jeg har valgt å klare meg uten, noe som har gått supert hittil.

Bente & Etanec
14-06-2007, 13:29
Jeg bruker hjelm, sikkerhetsvest, stigbøyler med tåhette, refleksvest + diverse andre reflekser på hesten om det er mørkt/tåkete, og GoreTex-sko med hæl (varme, vanntette og sikre å ri med).

Sparkling
14-06-2007, 19:27
Hjelm. Og reflekser når det er mørkt.

Opal
15-06-2007, 08:52
Hjelm. Og alltid sko med med hæl!

Telenor
16-06-2007, 22:21
Hjelm og skikka rideklær, og sikkerhetsvest ved sprang.

Rakel
16-06-2007, 22:24
jeg bruker hjelm, sikerhetsvest, refleks og ridestøvler med hel:)

Star-Carro
18-06-2007, 06:40
jeg bruker hjelm og ridetøy(hvis det teller også?)

Twin Joy
20-06-2007, 23:27
Jeg bruker hjelm og sko med hel (ridesko eller ridestøvler), reflekser for det meste, men ikke midt på sommeren... sikkerhetsvest når jeg hopper

LisaFi
24-06-2007, 09:15
Hjelm.
Refleks om vinteren.

Hater vest, men bruker den når jeg rir montè, for da må jeg.

-Tina-
26-06-2007, 14:03
jeg bruker sikkerhets-stigbøyler, hjelm(hender at jg rir uten, mn dt er jo bare domt egentli), refleks i mørket, og sikkerhetsvest som oftest når jg hopper.

Tornado
29-06-2007, 04:36
Rir alltid med hjelm, men innrømmer at det hender jeg tar den av en skjelden gang å lufter håret på lengre turer / tar den av for bilder. Ellers har jeg sikkerhets stigbøyler og refleks i mørket.

Golden Vix
29-06-2007, 08:35
Rir Alltid med hjelm. Stort sett ridesko (sko med hæl) og alltid refleks i mørket

Wilisia
29-06-2007, 08:42
Bruker hjelm, vest under sprang på sværinger og noen ganger på tur, har sikkerhetstigbøyler på salene mine, ridesko og leggchaps ;)

steinur__
30-06-2007, 14:06
Rir alltid med hjelm.
Refleks om det er vinter(eller mørkt) og som oftest sko/støvel med hæl ; men det har blitt et par rideturer med joggesko.

TrollTuva02
25-07-2007, 20:18
jeg bruker altid hjelm, sikretsvest, støvler med hæl og sikerhetsstigbøyler. det sistenevnte hvist jeg rir min egen hest siden den andre hesten jeg rir noen ganger har vanlige stigbøyler..

Mathilde&Bellmann
29-07-2007, 18:25
Bruker noe.
HJELM bruker jeg alltid. Samma om jeg bare skal ri opp fra beitet.
Sko med hæl når jeg har stigbøyler. Når jeg rir barbakk rir jeg ofte med joggesko.
Når jeg hopper bruker jeg sikkerhetsvest av og til. Kommer ann på hesten.
Og reflekser på høsten og vinteren. Uansett om jeg er på banen eller ikke. Hesten kan stikke av hvis det skjer uhell og tar ingen sjangser :p

Virker litt vell "sikkerhetisk",men hvis noe skjer med hesten eller meg vet jeg ikke hva jeg skal gjøre . Og mobilen ligger ALLTID i lommen ;)

Alice
29-07-2007, 18:37
jogge sko,refleks om vinteren og hjelmen er altids på:)

Emilie
08-08-2007, 14:03
Bruker alltid hjelm (ikke på sillestående bilder barbak og sånt da..), omtrent alltid sko med hel/lærstøvler (joggesko eller no hvis jeg rir barbak...), alltid sikkerhetsstigbøyler (har bare det x), sikkerhetsvest i sprang og terrengritt og reflekser når det trengs.

Reaper
08-08-2007, 14:37
Bruker hjelm stort sett hele tiden.
Har sikkerhetsvest, men er ikke så veldig flink til å bruke den (spes om sommeren)

Også bruker jeg alltid ridesko med hæl da.

Også prøver jeg å være flink til å bruke reflekser når det er mørkt, eller bruker alltid når jeg har, heter det!:p

alexax
21-08-2007, 19:27
Alltid hjelp, noen ganger sikkerhetsvest ( Lengre turer, sprang- og felttrening)
og refleks alltid på den mørkeste tiden av året! Og sikkerhetsstigbøyler.. Har nok vært litt sløv med tanke på sko med hæl, har hatt noen rideturer i kulda på vinteren der jeg har tatt på noen kjempevarme treningssko jeg har( liiiiiten hæl) med tykke gode ullester i..Men jeg ser på hjelm, og refleks som det aller mest nødvendige sikkerhetsutstyret til mitt bruk iallefall :)

Rødhetta
21-08-2007, 20:08
Bruker alltid hjelm eller nesten alltid da;) Sko med høl slurver vi litt med her da, men stort sett ja! Har Islandske stigbøyler og det er sikkerhets stigbøyler godt nok syns jeg. Refleks er et must i mørke tiden jo fler jo bedre.

HesteHeidi
21-08-2007, 22:52
Bruker alltid hjelm og sikkerhetsvest (vel, kanskje ikke når det er dressurridning om sommeren), og hvis hesten har: sikkerhetsstigbøyler. Bruker også refleks når det er mørkt.

JiviDream
21-08-2007, 23:11
Fornyer svaret mitt litt jeg..
bruker hjelm, men skal ikke legge skjul på at jeg har hatt en del turer uten og.
har noen ridesko, men en dame som har "lånt" de, så jeg prøver å få de tilbake, i mellomtiden rir jeg med joggesko, og helst chaps på, om jeg ikke låner en venninne av meg sine stallsko.

Er vel egentlig bare det jeg bruker..

Big Mac
23-08-2007, 23:34
Jeg bruker SOM REGEL hjelm. :P Men er kjempe flink til å bruke refleks på kveldene da ;)
Ellers er jeg kanskje ikke så flink når det gjelder sikkerhet. Hehe.

Tabby
01-09-2007, 10:32
Jeg bruker Swing Pro Air hjelm og Riders Company sikkerhetsvest kl 3. Den er leddet og følger kroppen bra. Kjøpt i sverige og med god kurs om dagen, ga 850 norske kr.

IdaO
01-09-2007, 23:40
Bruker hjelm, bortsett fra opp fra jordet, og ridesko. Har funnet ut at jeg ikke er så flink med sikkerheten hvis jeg skal tro pennyklubbens sikkerhetshåndbok :lol:

ponnitrollet
02-09-2007, 10:08
Sikkerhetsstigbøyler som ikke funker? Eller.. aner ikke. XD Og hjelm.

Knekten
03-09-2007, 11:53
Jeg bruker hjelm hver gang jeg rir jeg, men må nok ærlig innrømme at jeg har "glemt" meg noen ganger og slengt meg på uten.. Men rir aldri på TUR uten nei! Reflekser bruker både jeg; vest + hodelykt... og hesten; fortøy m/refleks, beinrefleks, lendedekken m/refleks. Vurderer å få meg sikkerhetsvest siden jeg rir en del i traffik..

Akvinn4ever
09-09-2007, 01:35
Bruker ridehjelm og ridestøvler... Har sikkerhetsvest, men den er for stor under armene, så har enda ikke brukt den :P Rir på rideskole, så er forsjellig fra hest til hest om de har sikkerhetsstigbøyler.

Cecilie & Rocket
10-09-2007, 15:40
Bruker hjelm, sikkerhetsvest i sprang og ofte på tur, sikkerhetsbøyler og reflekser når det er mørkt:)

Mari og Örn
10-09-2007, 22:33
Jeg rir så godt som alltid med hjelm. Vil ikke si _alltid_ for en ytterst sjelden gang sitter jeg oppå uten hjelm (da antageligvis i forbindelse med fotografering ol.) men rir aldri hverken på tur eller bane uten.

Har hatt et par turer i Converse-sko, men syns stigbøylene virker så lange da, så liker best å bruke ridesko. Er ikke krise om jeg ikke har ridesko en dag, jeg kan fortsatt ri tur - altså litt annerledes enn med hjelmen.

Bruker selvfølgelig refleks i mørke tider!

Ellers er jeg veldig sær på at jeg IKKE liker å ri i t-skjorte og shorts og sånn. Det kan gå greit på bane, men på tur syns jeg det er direkte ubehagelig å ikke ha heldekkende klær. Så jeg kler på meg så tykke klær jeg orker, for tanken å treffe bakken (blir jo fort grus/asfalt/skogsti) med bar hud i et heidundrandes tempo hvis noe skulle skje, gir meg grøsninger. :shock:

Torhild
10-09-2007, 23:10
ALLTID hjelm, ridesko og leggchaps. Sikkerhetsstigbøyler på sprangsalen.

Lisa C.
11-09-2007, 15:55
Bruker bestandig hjelm, sikkerhetsvest, sikkerhetsstigbøyler, også det utenom ridesko og leggchaps :)

stino89
11-09-2007, 17:10
Bruker ALLTID hjem og sko (dersom det ikke er barbak, da er jo ikke skoene like viktige). Bruker stort sett sikkerhetsvest også, selv om denne en skjelden gang blir liggende igjen i stallen. Refleks er en selvfølge når det er mørkt!

Natalie_s
11-09-2007, 22:51
Alltid hjelm, reflekser når det er mørkt, og vanligvis sikkerhetsvest under sprangridning og maratonkjøring.

alexax
15-09-2007, 10:41
Heretter er sikkerhetsvesten alltid på!
Var nylig i en alvorlig rideulykke, og kunne vært spart for mange kraftige smerter og skader hvis den hadde vært på. Er egentlig flink til å ha den på, men akkurat når jeg ikke hadde den på, var jeg i en ulykke. Typisk! Derfor..jeg anbefaler alle til å bli flinkere med det :) Man tenker ikke over konsekvensene egentlig, man er litt for sløv med det..Jeg kan i tillegg aldri mer risikere å ri uten, faller jeg av, så er jeg ille ute..da deler av kroppen min aldri vil tåle et slik slag igjen. Billig forsikring :)

IngaSN
15-09-2007, 10:45
hjelm og ridesko, og på vinteren bruker jeg fefleks på hesten hviss det er på kvelden...irriterer meg grønn over begge foreldrene mine, for ingen av dem bruker hjelm!aaarrg!

SiljeN
15-09-2007, 14:26
Jeg bruker alltid hjelm, ridesko og leggchaps.. Og hansker, da det er sikkerhetsutstyr for meg.. ;) Sikkerhetsvesten er vel på 90% av tiden min på hesteryggen..

Reflekser er alltid på hvis det er mørkt når jeg rir.. Og en hovskrape i lommene på vinterstid..

Cathrine_
15-09-2007, 22:35
Hjelm,ridesko og nå har jeg startet med hansker, ble lei av at jeg har sår over fingerne. Og refleks om det begynner og bli mørkt.

Sagitaria
17-09-2007, 21:50
nå bruker jeg en sånn: http://www.airowear.co.uk/zippa.php
i tillegg til hjelm.

Siv A
19-09-2007, 17:30
Bruker ALLTID hjelm, og sko med hel,omtrent alltid ridesko. Har en sikkerhetsvest jeg burde bruke mer ettersom jeg falt stygt av uten den for en mnd siden.
Og har sikkerhetsstigbøyler av forsj type på salene mine.
Har mobil i lomma på tur, men det er jo ikke sikkerhetsutstyr fordi om det kan være en ekstra sikkerhet.

Katrinesf
20-09-2007, 12:28
ALLTID hjelm, og omtrent alltid ridesko + shaps. Når jeg rir barbak kan det hende jeg bare rir med joggesko, da risikoen for å sitte fast i stigbøylene er litt liten, hehe..

Ellers rir jeg med mye reflekser på hesten om vintern, og når det er mørkt/seint på høsten og våren.

Sikkerhetsvest har jeg ikke, men det er noe jeg ønsker meg. Skal også kjøpe meg sikkerhetsstigbøyler: sånn med en strikk på den ene siden.

Ingrid&Brusen
20-09-2007, 16:54
Bruker kun sikkerhetsvest i sprang og feltritt.. Alltid hjelm, sikkerhetsstigbøyler med strikk ( etter å ha blitt dratt etter hesten et stykke "/ ), ikke så nøye på sko med hel hele tiden for jeg er såpass sikker på at jeg har helene ned, fordi jeg elsker korte stigbøyler :P Chaps er det sjeldent.. luftig og godt uten :P.. På tur alene er ALLTID mobilen med.. og når jeg trener på bana til musikk i lomma :P også er hansker nødvendig hvis hesten finner på at maten finnes eller den vil fram :P Synes det er litt ekkelt å ha sikkerhetsvest xP det er jo sikkerhet, men den er ekkel fordet :P

sofus&emma
22-09-2007, 02:23
Bruker alltid hjelm og ridesko eller ridestøvler.
Sofus har sikkerhetsstigbøyler også så det er bra ;). Grunnen er at den forrige forrytteren falt av han en gang og satte seg fast i stigbøylen. Kunne gått veldig galt, men gikk heldigvis bra. Etter det har han alltid brukt sikkerhetsstigbøyler ;).
Ellers rir jeg med sikkerhetsvest på ridekurset og hvis jeg hopper med Sofus og har planlagt det ;p. Bruker alltid reflekser på tur hvis det er mørkt.

Sikkerhet er viktig ;D

Lene & Liandor
28-09-2007, 00:08
Jeg bruker ALLTID, og det burde alle andre også, alle som en, hjelm og ridesko og støvlechaps. I sprangen rir jeg med sikkerhetsvest. I dressuren er jeg rimelig trygg på at klarer meg uten, selv om det alltid kan skje noe, men ridevesten hemmer hele sitsen min i dressuren så for meg er det utelukket. Samme med tur. Når det er mørkt og jeg skal på tur, så ser vi nesten selvlysende ut med så mye refleks som vi har på x) (Vi har en hel pussekasse full) xD

Rasken
29-09-2007, 22:33
Hjelm...thats it...

Rir i vernesko...det er vel sikkert nok? eller..

Kine&Bones
01-10-2007, 23:00
Alltid hjelm
Alltid sko med hæl (det har jeg blitt god til :D )
Alltid sikkerhetsvest når jeg rir hester som er heite eller sprang
Alltid reflekser i mørket
Alltid sikkerhetsknute når jeg binder en hest
Alltid leie en hest med leietau

Ellers er jeg dårlig på å ri med nesereim og hodelag bitt, noe som folk sikkert mener er en selvfølge, men det gjør ikke jeg:)

MarenElskerHera
12-11-2007, 16:49
Bruker hjelm når jeg rir, men ikke om jeg bare smårir litt på jordene osv. (stygg uvane, og jeg vet det) Bruker sko med hæl, men om sommern når det er skikkelig varmt rir jeg stort sett i joggesko ;) Masse reflekser når det er mørkt og sikkerhetsstigbøyler ;)

Bryghaug
13-11-2007, 09:37
Hjelm alltid, stort sett alltid ridesko/ridestøvler. Hansker. Masse reflekser i det halvåret vi er inni i nå.

Astrid og Embla
16-11-2007, 21:19
Alltid hjelm, refleks om vinteren,sko med hæl vis jeg har sal/stigbøyler.
Om sommeren rir jeg noen ganger uten sko xD.

Angeya
16-11-2007, 21:58
Jeg bruker både ridesko m/ hæl, sikkerhetsvest og hjelm. Selv om sikkerhetsvesten kan være ubehagelig - spesielt på vinteren -, er den veldig viktig. Falt av engang av shettisen min, og da falt jeg med ryggen mot en stein. Luften ble slått ut av meg, og det var helt forferdelig. Lurer på hva som ville hendt vis jeg ikke hadde vest på meg da :S

Nikita
17-11-2007, 17:25
ALLTID hjelm!
Har vest, bruker den på tur.

Litt vanskelig å bruke sikkerhetsstigbøyler på westernsal.... Så nei, det bruker jeg ikke :)

Bruker westernstøvler og de er det god hæl på. Nå når det er kaldt rir jeg med fora tursko, og de er det ikke noe særlig hæl på.

Refleks når det er mørkt (dekken, vest, bryst og på alle 4 bein).

Ellers så har jeg forsikret meg om at jeg sitter på en hest som er rolig og fornuftig og har god oppdragelse,- DET ER VIKTIG FOR SIKKERHETEN!

Ballerina<3
17-11-2007, 20:07
Jeg bruker alltid hjelm,
sikkerhetsvest i sprang og noen ganger på tur,
reflekser i mørket,
som oftes sko med hæl (henger jeg ikke gidder å bytte :P)

Puselusa
17-11-2007, 23:56
Hjelm og sko med h&#230;l n&#229;r jeg rir. Sikkerhetsvest ved sprangtrening, samt om jeg rir en hest jeg vet kan v&#230;re ustabil.
En haug med reflekser dersom jeg rir/kj&#248;rer i m&#248;rket.

CatharinaB
18-11-2007, 00:36
Hjelm, ridest&#248;vler, sikkerhetsvest og self&#248;lgelig reflekser.

Knekten
21-11-2007, 09:20
Jeg bruker hjelm og sko med hæl..
Har stocksal med stigbøyler som glir av hvis det skulle være noe..

Julie og Kamy
21-11-2007, 09:40
Alltid hjelm og sikkerhetsstigbøyler

Siriga
21-11-2007, 23:25
Ridesko eller ridestøvler, hjelm offcourse, Sikkerhetsbøyler når jeg ikke bruker westernsalen og ALLTID reflekser når det er mørkt, kanskje litt vel mye reflekser. Hodelykt når det er mørkt også.

Hangover
22-11-2007, 21:18
Jeg bruker Hjelm, ridesko, sikkerhets stigbøyler og selfølgelig reflekser på tur:)

Elis&Merita
22-11-2007, 21:29
Jeg rir så godt som alltid med hjelm. Vil ikke si _alltid_ for en ytterst sjelden gang sitter jeg oppå uten hjelm (da antageligvis i forbindelse med fotografering ol.) men rir aldri hverken på tur eller bane uten.

Har hatt et par turer i Converse-sko, men syns stigbøylene virker så lange da, så liker best å bruke ridesko. Er ikke krise om jeg ikke har ridesko en dag, jeg kan fortsatt ri tur - altså litt annerledes enn med hjelmen.

Bruker selvfølgelig refleks i mørke tider!

Ellers er jeg veldig sær på at jeg IKKE liker å ri i t-skjorte og shorts og sånn. Det kan gå greit på bane, men på tur syns jeg det er direkte ubehagelig å ikke ha heldekkende klær. Så jeg kler på meg så tykke klær jeg orker, for tanken å treffe bakken (blir jo fort grus/asfalt/skogsti) med bar hud i et heidundrandes tempo hvis noe skulle skje, gir meg grøsninger. :shock:

Slenger meg på den jeg! Bruker sikkerhetsvest innimellom da... Og hansker!

Elisabeth&Caisy
24-11-2007, 22:38
Jeg bruker ridesko, sikkerhetsvest, hjelm, sikkethetsstigb&#248;yler og sef&#248;lgelig mye refleks n&#229;r det er m&#248;rkt...:)

Mitzimarie
26-11-2007, 09:14
Ridest&#248;vler, ridebukse, hjelm og ridehansker :)
P&#229; sprangtimer & feltritt er det ogs&#229; sikkerhetsvest s&#229;klart! :)
+ reflekser og s&#229;nt da ;D

Fancypants
26-11-2007, 09:20
Jeg bruker vel egentlig bare hjelm og sko/st&#248;vler med h&#230;l. Hansker ogs&#229;, om det regnes som sikkerhet - men ikke alltid.
Sikkerhetsvest har jeg faktisk ikke, og jeg har aldri ridd med det heller.
Ellers s&#229; pleier jeg &#229; bruke sikkerhetsstigb&#248;yler, siden de har de i rideskolen =)

Liselotte
26-11-2007, 09:44
Hjelm, ridesko, refekser på høsten/vinteren.

Skulle gjerne brukt sikkerhetsvest også, men min er for liten. Kjøpte ny, men den er for stor xS Blæh.

Cecilie & Rocket
26-11-2007, 10:39
Jeg bruker hjelm, ridestøvler og sikkerhetsbøyler :)

+ sikkerhetsvest på sprangtreninger og feltritt og selvfølgelig rekflekser når det er mørkt;)

taaketussa
26-11-2007, 10:51
Alltid ridesko, som oftest hjelm. Reflekser n&#229;r det er m&#248;rkt.
Hender jeg dropper hjelmen n&#229;r jeg rir Archi. Syns den er m&#248;kkaplagsom &#229; ha p&#229; og jeg vet at Archi aldri vil gj&#248;re noe for &#229; skade meg. Ja jeg vet at alt mulig kan skje.

Pseudonym
30-12-2007, 23:05
hjelm, sko med hel, og reflekser n&#229;r det er m&#248;rkt eller n&#229;r jeg skal ri etter &#229; ha vert p&#229; skolen.

Lykke93
06-01-2008, 15:52
Ridestøvler, refleks og sikkerhetsvest er alltid på!
Hjelmen er alltid på untatt når jeg rir opp fra beite!
er jo til tider veldig ubehagelig med både vest og hjelm, men sikkerheten først!

Martee
11-02-2008, 14:34
Jeg bruker alltid hjelm og sikkerhetsvest. Uansett hva, så rir jeg aldri uten hjelm. Jeg rir også med ridesko med hæl. Har jo selvsagt ridd i joggesko også, men det er definitift tryggest med ridesko.
Har også på meg en refleksvest når jeg er ute å rir, man vet jo aldri hva som kan skje, plutselig er det mørkt eller så er det tåke et sted.
Rir med sikkerhets stigbøyler også ; D

HanneBF
11-02-2008, 14:46
Rider alltid med ridestøvler.. det der med Chaps og ridesko er jeg ikke noget fan av.
Rider aldrig med sikkerhedsvest..
Har helt alminnelige stigbøjler på min egen sadel, men det er vidst nok noe sikkerhedslignende på de sadlene vi har på job...
Rider med hjelm når jeg rir inn heste/på helt "grønne" hestene... Eller noen ganger på de som er ville/dumme

Marthe
11-02-2008, 17:03
Rir alltid med hjelm. F&#248;r red jeg ogs&#229; med sikkerhetsvest n&#229;r jeg hoppet, men det var kun fordi det er p&#229;budt f&#248;r ryttere under 16.
Ogs&#229; reflekser hvis jeg skal ri p&#229; tur i m&#248;rket. Og ridest&#248;vler. Liker ikke sko og chaps :S

Helene92
11-02-2008, 18:55
Rir alltid med hjelm. Og så snart jeg får sikkerhetsvesten min skal jeg bruke den i sprang og på galopptur. Bruker sikkerhetsstigbøyler (med strikk eller Bow Balance-bøylene), alltid refleks når det er mørkt, alltid sko tilpasset ridning..:)

HannaC
11-02-2008, 19:23
Hjelm
Ridesko/ridest&#248;vler med h&#230;l
Sikkerhetsvest om n&#248;dvendig
Bruker ikke refleks da jeg ikke rir p&#229; tur i m&#248;rket;)

Camilla & Loke
12-02-2008, 21:20
Alltid hjelm, Ridesko/støvler, sikkerhetsvest (som reddet ryggen min og ribbeina mine etter ett fall i oktober) Svært god inverstering!

Siiilje
12-02-2008, 21:23
Bruker alltid hjelm! Bruker vest p&#229; tur og n&#229;r jeg hopper. har alltid p&#229; meg sko med hel, s&#229; fremt jeg ikke rir barbakk :p har ikke sikkerhetsstigb&#248;yler.

Lene & Liandor
19-02-2008, 20:17
Jeg selv bruker alltid hjelm og ridesko når jeg rir. Sikkerhetsvest pleier å være på i sprang, men akuratt nå hopper vi veldig små hinder (ikke noe ordentlig trening) og da gjør vesten bare vondt verre for selve sitsen min.. Men den er ellers alltid på.

Søstra mi hadde helt refleks-shopping-dilla da hun hadde eide hesten jeg nå eier, så vi har alt som finnes innen reflekser, så vi lyser opp hver gang vi skal ferdes på kveldstid :P

Mayen
19-02-2008, 22:41
Alltid hjelm, sko som er egnet (tror jeg iallefall? mener bestemt jeg er flink til det :) ) og refleks om det er nødvendig..

Linoo
21-02-2008, 22:06
-Sikkerhetsstigb&#248;yler
-Sikkerhetsvest
-Alltid sko med h&#230;l
- Hjelm!
- Refleks i m&#248;rket, er helt dilla etter refleks. Har det nesten hele ponnien dekt :)

Det er alt jeg kommer p&#229; i farten. Noen ganger om sommeren kan det henne at jeg ikke gidder &#229; bytte til ridesko, s&#229; da rir jeg i joggesko ;P

Trallala
22-02-2008, 18:23
Jeg bruker alltid hjelm n&#229;r jeg rir uansett! Setter meg ikke opp p&#229; en hest uten hjelm. Ellers pleier jeg alltid &#229; ha ridesko og hansker. Ellers bruker jeg vel ikke noe annet...

SiljeE
22-02-2008, 18:27
Alltid hjelm n&#229;r jeg trener hester og sikkerhetsstigb&#248;yler (s&#229;nn med strikk p&#229; siden).

Azze
22-02-2008, 20:41
Hjelm og sko med h&#230;l. Ellers s&#229; bruker jeg vest n&#229;r jeg hopper. Men tenker lite p&#229; sikkerhet egentlig, m&#229; innr&#248;mme det! ;)

Pernooh
01-03-2008, 14:15
Jeg rir alltid med hjelm, ridest&#248;vler, sikkerhetsvest p&#229; tur og i sprang.

Chevy&Hedda
01-03-2008, 14:16
Jeg rir alltid med hjelm og sikkerhetsstigb&#248;yler. Og reflekser i m&#248;rket.

Martee
11-03-2008, 09:32
Alltid hjelm, Ridesko/st&#248;vler, sikkerhetsvest (som reddet ryggen min og ribbeina mine etter ett fall i oktober) Sv&#230;rt god inverstering!

Sikkerhetsvesten er en veldig god investering, den har reddet meg mot alvorligere skader mange ganger. Siden jeg da har v&#230;rt av 7 ganger, s&#229; hjelper den.

Ellers bruker jeg, hjelm, ridesko / st&#248;vler, Chaps, sikkerhetsvest + reflekser : )
Rir aldri uten hjelm, selv opplevd at hjelm redder liv !

-Christina
17-03-2008, 09:31
Stort sett sikkerhetsstigbøyler, alltid hjelm og ridesko/chaps el. , sikkerhetsvest i sprang og terreng :)

Karen
18-03-2008, 15:39
hjelm, reflekser i mørket og ofte ridesko..

Ruth
18-03-2008, 16:57
Hjelm og ridesko.

Dunjar
18-03-2008, 18:33
jeg rir alltid med hjelm. Bruker masse reflekser da jeg rir i m&#248;rket, eller i t&#229;ke. Alltid fott&#248;y egnet til ridning.
Bruker sikkerhetsvesten min da jeg rir aleine, og bestandig p&#229; tur.

Therese&Gro
18-03-2008, 18:38
alltid hjelm og ridesko! .. noen ganger sikkerhetsvest
ogs&#229; bruker jeg reflekser hvis det er m&#248;rkt/elgjakt ;)

Hjelmen redda livet mitt engang og jeg rir alltid med hjelm, selv om jeg bare skal ri 100 meter..

Solan
18-03-2008, 19:05
Bruker hjelm selvsagt!
Har en sikkerhetsvest jeg kan bruke, men siden Solan er sykmeldt s&#229; har jeg ikke f&#229;tt pr&#248;vd den p&#229; hesteryggen enda.
Ogs&#229; bruker jeg jodphurs/fjellsko og leggchaps.

olstadstina
21-03-2008, 21:57
Bruker alltid hjelm (med noe f&#229;&#229;&#229; unntak) og masse reflekser n&#229;r det er m&#248;rkt...ellers er jeg egentlig blitt veldig lat... (og ja jeg vet det er dumt &#229; la v&#230;re og det er til mitt eget beste) men jeg er megselv!! ikke noe &#229; gj&#248;re med det.

LeneHenriksen
26-03-2008, 09:47
Bruker ALLTID hjelm og sikkerthetsstigbøyler.. Og sikkerhetsvest viss jeg skal hoppe, også pga et stygt fall jeg hadde med den gammle fòrhesten min..

Annbjørg
26-03-2008, 10:01
Med min unghest bruker jeg hjelm og for det meste sikkerhetsvest. Men når jeg rir den gamle er jeg kanskje for lite flink til å tenke på min egen sikkerhet. Har aldri vest når jeg rir han. Hender også jeg rir uten hjelm, men det er helst i smug:P Så mange som blir sinte om de ser det. Stoler kanskje alt for mye på han, men når jeg har vokst opp sammen med han og har aldri opplevd noe negativt gjennom de 18 åra er det enkelt å ta litt lett på sikkerheten min. Bruker selvfølgelig reflekser i mørket.

Gudhild
28-03-2008, 12:13
rir alltid med hjelm og sikkerhetstigbøyler,så sant det er min sal da.
Refleks i "mørten" og tåka.
Har bare den gamle sikkerhetsvesten,så den blir sjelden brukt.Detter fortere av med den for å si det sånn.
Men skal kjøpe meg med klosser etterhvert,så da skal det nok bli bedre:)

gutten78
05-04-2008, 17:06
Bruker alltid hjelm &#229; ridest&#248;vler/sko:)

Hafslinger Energi
06-04-2008, 18:13
Bruker alltid hjelm (ogs&#229; n&#229;r jeg kj&#248;rer), ridesko/st&#248;vler, sikkerhetsstigb&#248;yler og reflekser p&#229; vinteren s&#229; klart!

MariW
06-04-2008, 18:20
Alltid hjelm, nesten alltid ridestøvler/sko, men om sommeren rir jeg noen ganger med joggesko.Bruker sikkerhetsvest i sprang og noen ganger på tur. Og rir med alltid med reflekser på tur når det er mørkt.

Hannah
09-04-2008, 20:02
*Alltid hjelm bortsett fra til/fra beite
*Alltid sko med hæl hvis jeg rir med sal
*Alltid reflekser i mørket
*Sikkerhetsvest alene på tur med araberen, ikke når jeg rir de andre
*Sikkerhetsvest når jeg hopper med ukjente hester + Zarif
*Hjelm når jeg eller veninner kjører
*Sikkerhetsstigbøyler bruker jeg som oftest
*Når jeg rir Zarif på skikkelig løpetur, merker han er vrang, eller han har stått flere dager er det sikkerhetsvest

Dagsvinni
13-04-2008, 19:46
Rir ALLTID med hjelm, er uaktuelt &#229; sitte seg opp&#229; hesten uten! :)
Bruker ogs&#229; sko med h&#230;l, sikkerhetsstigb&#248;yler, og refleksutstyr om h&#248;sten/ kvelder.

Asbjørg
14-04-2008, 09:16
Bruker alltid hjelm, skikkelig fottøy og sikkerhetsstigbøyler. Skal jeg ri langs hovedveien bruker jeg stort sett refleksvest uansett om det er mørkt eller ikke. Har fått tilbakemeldinger fra billister om hvor godt vi synes:)

Stigbøyler med sånn bøy på siden kaller jeg ikke sikkerthetsstigbøyler lenger. Ramla av en gang og ble sittende så fast at både chaps og sko måtte tas av mens jeg hang der etter en fot og dingla... Brukte solide sko med hæl, og den kila seg skikkelig fast! Kan ikke få takka hesten min nok for at han stod i ro den gangen:klemme: Trenger jeg si at de stigbøylene ble pent plassert i søppelbøtta da vi kom hjem?

jen86
15-04-2008, 08:03
Alltid hjelm, og refleks p&#229; tur om det er m&#248;rkt

Kristin&Lillebror
17-04-2008, 17:10
Bruker hjelm og ridestøvler heile tida. Når det er mørk og me skal på tur tar eg på refleks på meg og hesten. :)

Silje&Fjellrosa
30-12-2008, 21:31
Hjelm:
-Ridning
-Kjøring
-Tømmekjøring
-Longering

Ridestøvler/-sko:
-Nesten all ridning

Sikkerhetsvest:
-Kjøring
-Sprangridning
-Diverse m/ukjent hest
-All ridning av unghest

cs3 Mountain Horse stigbøyleinnlegg + støvler.
;)

Sigrid
30-12-2008, 22:03
Ridehjelm, sikkerhetsvest noen ganger når jeg hopper, ikke noen sikkerhetsstigbøyler.. :p

Chocolate
30-12-2008, 22:29
Hjelm, sikkerhetsvest når jeg hopper og sikkerhets stigbøyler. (Bare på Rosita sin.)

Elis&Merita
30-12-2008, 22:49
Alltid hjelm, sko med hæl, hansker og sikkerhetsstigbøyler. Refleks på tur og sikkerhetsvest i sprang:)

Linoo
31-12-2008, 10:59
Hjelm, sikkerhetsvest (sprang), sikkerhets stigb&#248;yler og tretorn ridest&#248;vler ;)

minikyvik
01-01-2009, 11:46
hjelm, reflekser på tur når det mørkner. Sikkerhetsvest i sprang, og evt hester eg ikke stoler på, og sikkerhetsstigbøyler.

tonjekristin
01-01-2009, 16:26
Bruker alltid hjelm og sko med hæl, pluss sikkerhetsvest med mindre jeg rir veldig små ponnier. Nå har jo jeg en kaldblodshoppe som spretter rundt som en kanin også, da, og med harde grusstier og slikt er det godt med vest! Pleier også å ri med sikkerhetsstigbøyler, men hoppa har ikke det nå. Tenker å ta med mine opp så fort som mulig. :)

Ingus
01-01-2009, 16:35
Jeg bruker alltid hjelm når jeg rir. Hele sommerhalvåret bruker jeg lærridestøvler med hel også, men på vinteren må jeg ha varmere sko, og de jeg har nå har ikke hel desverre.

På sprangsalen tror jeg at jeg har sikkerthetsstigbøyler, også hopper jeg alltid med sikkerhetsvest, men hopper veldig sjeldent nå.

På tur i mørket er reflekser alltid på :D (Ja, regner det som sikkerhetsutstyr).

Excite
01-01-2009, 16:50
Hjelm (med noen sjeldne untak som bading og småe impuls turer)
Alltid sikkerhets stigbøyler
Refleks når det er mørkt
Burde kansje innvestere i noen gode ridesko med hæl snart, og vist hesten fortsatt er like sprek når jeg begynner å ri igjen så skal jeg vurdere sikkerhetsvest også :roll:

EvaV
01-01-2009, 16:58
Jeg bruker
-hjelm
-reflekser n&#229;r det er eller kan bli m&#248;rkt/skumring.
-enten stallsko (som regel med h&#230;l) eller ridest&#248;vler med h&#230;l
-sikkerhetsstigb&#248;yler

Har en sikkerhetsvest som jeg alltid brukte p&#229; sprangtrening f&#248;r, men den er egentlig for liten og bruker den sjeldent.

Leia
02-01-2009, 00:16
; Hjelm - Alltid p&#229; plass n&#229;r jeg rir
; Sko med hel
; Sikkerhetsvest - Sprang
; Reflekser i m&#248;rk/skumring/t&#229;ke, You name it. - Det er bedre med for mye enn for lite!

Skjóna
05-03-2009, 13:27
Alltid hjelm og alltid reflekser når det er mørkt. Og stort sett alltid sko med hæl.

Gulponnis
05-03-2009, 13:30
Hjelmen er alltid p&#229;, utenom noen unntak n&#229;r man skal hente inn dyr fra beite og det er langt &#229; g&#229;.

Jeg rir ikke noe s&#230;rlig med sikkerhetsvest, kun p&#229; slike hester man har grunn til &#229; ikke f&#248;le seg trygg p&#229; og n&#229;r jeg rir sprang.

Reflekser er alltid p&#229; n&#229;r det er m&#248;rkt med mindre jeg bare skal p&#229; ridebanen.

Andrea & Juni
05-03-2009, 17:34
Alltid hjelm og sikkerhetsstigb&#248;yler.

Vest n&#229;r jeg hopper.

Sko med h&#230;l om jeg rir med stigb&#248;yler.

Reflekser om det er m&#248;rkt.

Julie og Kamy
05-03-2009, 17:46
Sikkerhetsstigbøyler har jeg på mine, men kommer jeg på andre sine spiller det liten rolle hva de har. Bruker hjelm, men OM jeg skal ta bilder eller skritte pittelitt kan det være jeg rir uten:p

A&Eb
05-03-2009, 20:35
Ridehjelm er alltid p&#229;
sko med h&#230;l + leggchaps (kansje ikke p&#229; tur en gang i blandt)
aner ikke om stigb&#248;ylene mine er noe sikkerhetsgreier, men er litt b&#248;yelige + har s&#229;nn innleg slik at jeg ikke mister de s&#229; lett.

har sluttet &#229; bruke sikkerhetsvest i sprang, n&#229; er det kun p&#229; stevner.. f&#248;ler meg s&#229; usikker med den p&#229; for &#229; si det s&#229;nn, da driter jeg i om jeg sitter p&#229; hesten eller detter av, konsentrerer meg mye bedre om at n&#229; m&#229; jeg holde meg p&#229; hesten..

Kristine & SiljanGutten
05-03-2009, 20:51
Jeg bruker ALLTID hjelm.. s&#229; bruker jeg somregel ridesko og har sikkerhetsstigb&#248;yler p&#229; sprangsalen, men ikke p&#229; dressursalen.. Varierer litt hvilken jeg rir i alt etter hva jeg skal.. Som regel sprangsal p&#229; tur.. Og reflekser p&#229; h&#248;st og vinter eller hvis jeg er ute n&#229;r det er p&#229; vei til &#229; bli eller er m&#248;rkt:)

Hanne&SiljanGutten
05-03-2009, 22:31
Jeg bruker ALLTID hjelm.. så bruker jeg somregel ridesko og har sikkerhetsstigbøyler på sprangsalen, men ikke på dressursalen.. Varierer litt hvilken jeg rir i alt etter hva jeg skal.. Som regel sprangsal på tur.. Og reflekser på høst og vinter eller hvis jeg er ute når det er på vei til å bli eller er mørkt:)

Signerer, da det er samme sal og slikt det er snakk om. :p

Også bruker jeg som oftest sikkerhetsvest.

Diih94
05-03-2009, 22:35
Bruker som regel alltid hjelm. Noen unntak om jeg kj&#248;rer eller om jeg har glemt hjelmen noe plass xD! Brukte sikkerhetsvesten min hver gang f&#248;r, men har blitt veeeldig lite flink med den n&#229;.. :rolleyes: Bruker vanlige stigb&#248;yler. Ridesko er noe jeg bruker i offentligheten :D alts&#229; nesten aldri hjemme :P Bruker de om det er v&#229;tt da..:P

Helenepia
06-03-2009, 00:40
Bruker;
Hjelm - Alltid
Sko med h&#230;l og st&#248;vleskaft/chaps
Sikkerhetsstigb&#248;yler(s&#229;nne ledda greier)
Reflekser n&#229;r det er m&#248;rkt p&#229; tur

hildechristine
06-03-2009, 22:37
Alltid hjelm
Sko med h&#230;l, helst ridest&#248;vler.
Reflekser n&#229;r det er m&#248;rkt
Bruker ogs&#229; (omtrent) alltid overdeler med lange armer.

Therese&Gro
06-03-2009, 22:42
Alltid hjelm, sikkerhetsvest engang i blant, og reflekser n&#229;r det er m&#248;rkt.

Stine & Prins
31-03-2009, 18:10
bruker alltid hjelm. har sikkerhetsstigb&#248;yler. er ikke flink med sko da, mest fordi at jeg ikke finner noen gode ridesko:p bruker reflekser i m&#248;rket.

Pernooh
05-05-2009, 09:47
Jeg har alltid hjem, og sikkerhetsvest p&#229; tur/hester jeg ikke kjenner. Reflekser i m&#248;rket, og alltid hodelag p&#229; tur (rir aldri ut p&#229; tur i grime). Jeg har ogs&#229; alltid ridest&#248;vler, av og til ridesko.

Edit: Og ALLTID hansker.

Siiilje
05-05-2009, 09:51
Har jeg skrevet her f&#248;r? Is&#229;fall bruker jeg vest n&#229;r jeg hopper, og har ALLTID p&#229; hjelm, uansett. Bruker ridesko eller st&#248;vler, har jeg bare joggesko, rir jeg barbak. rir ogs&#229; alltid med ridebuskse.
Men bruker ikke sikkerhetstigb&#248;yler da..

Sjarmis
06-05-2009, 15:06
Alltid hjelm, sko med h&#230;l og sikkerhetsstigb&#248;yler. Og refleks n&#229;r det er m&#248;rkt. Kommer ikke p&#229; mer.. :p

Camilla & Loke
07-05-2009, 23:15
Alltid hjelm
Sikkerhetsvest visst jeg vet vi skal løpe
SKAL kjøpe sikkerhets stigbøyler

Shania
08-05-2009, 22:31
hjelm, sikkerhetsvest, stort sett jakke med armer, sikkerhetsstigbøyler, reflekser, ridesko med hel,