PDA

Se full versjon : tips når fôrrytter ikke gjør som man får beskjed om?

-Line-
18-05-2011, 23:29
Jeg har fôrrytter på hesten min på 13 år. hesten hadde mista begge framskoa, og jeg snakket med henne, om at hun derfor ikke skulle ri han føre hovslageren hadde vært der.
Så jeg sa hun kunne ri en annen dag hvis hun ville i stedet, men så ble vi enige om at hun kunne dra i stallen å børste han ettersom hun gjerne ville det.

Hun var veldig klar over at hun ikke skulle ri, for hun ringte meg tidligere på dagen å spurte om hun kunne ha med seg ei venninne i stallen, ettersom de bare skulle børste.

Men når jeg var på vei hjem fra jobb kjører jeg forbi stallen. Dette hadde nok ikke disse jentene ventet, for de kom da hjem fra RIDETUR. hesten var gjennombløt av svette. Altså, ikke sånn at de hadde løpt hele veien, men godt over "middels" svett. Dette hadde jeg ikke reagert på i utgangspunktet, hvis han hadde sko så hadde dette vært greit. men det var jo ikke tilfellet, og hun skulle jo ikke ri i det hele tatt!

jeg stoppet å spurte henne om det, men da hadde hun ikke noe svar.

hun hadde også med seg venninna si, og det står klart i kontrakten vi har at hun ikke har lov til å la andre ri uten mitt samtykke, dette er hun også inneforstått med, ettersom hun har spurt meg om dette før. Det jeg ikke fikk vite føre etterpå, fordi han som eier gården hadde sett de ri begge på hesten, dvs. samtidig!

Jeg har tenkt å ta dette opp situasjonen med vedkommende, men er usikker på hva jeg skal gjøre.. Dette ser jeg på som ett stort tillittsbrudd, og jeg vet ikke om eg kommer til å stole på at hun skal ta vare på hesten min når jeg ikke har mulighet lenger.

hva ville dere gjort? Hadde dere sagt hun ikke trengte å komme igjen, eller hadde dere gitt henne en sjangse til? Jeg er litt rådvill i denne situasjonen. Og tenker kanskje at hun er litt for ung til å ha noe ansvar når hun gjør sånne ting...

Kakemonsteret
18-05-2011, 23:35
Gi henne sparken synes jeg. Måtte gjøre det selv her om dagen, forrytteren skulle ri på en liten og kort skrittetur(hadde ridd distanseritt dagen før, dermed var det viktig med fri), men så var hun borte i over 2 timer, hadde dratt med flere venninder.. hun fikk sparken, og fikk virkelig høre det også. Var også flere andre grunner til at hun ikke fikk fortsette, som hadde hendt i forkant.

Timmyjenta
18-05-2011, 23:42
Jeg hadde sagt klart i fra at dette ikke var akseptabelt, hun har jo brutt kontrakten og gjort noe som overhode ikke var lov.

Jeg har sagt opp fôrryttere for langt mindre enn dette, så ja, jeg hadde ikke stolt på henne igjen. Det er jo levende dyr det er snakk om her, ikke leketøy..

Frida&Jameel
18-05-2011, 23:46
Jeg ville tatt det opp med henne og foreldre ihvertfall. Man kan jo gi henne en sjanse til, men når hun har brutt flere punkter på kort tid virker ikke det lovende :(

Solan
18-05-2011, 23:50
Enig. Hadde gitt henne sparken. Når man regelrett driter en lang marsj i hestens velferd og hesteeiers fornuftige regler bare for å ha det gøy, da har man ikke noe i nærheten av hest å gjøre etter min mening. Hun visste godt at hun brøt reglene, så her er det null unnskyldning. Jeg hadde mistet tilliten til henne fullstendig om jeg var deg og ikke turt å la henne fortsette som fòrrytter.

Har akkurat vært vitne til ett lignende tilfelle selv, bare en god del verre. Så dette har jeg fått nulltoleranse for.

Amanthea
19-05-2011, 00:01
Hadde også gitt henne sparken. Så dårlig hestevett kombinert med uærlighet blir bare ikke bra. Du må bekymre deg og hesten vet ingen hva skjer med..

Nina
19-05-2011, 00:51
Hadde minfôrrytter gjort noe sånt hadde hu fått sparken ja. Jeg bestemmer over min hest, og greier de ikke å følge det så kan det være det samme..

EvaV
19-05-2011, 01:35
Jeg ville tatt det opp med foreldrene og tatt det derfra. Jenta er jo bare 13, så det er vel foreldrene som har skrevet under kontrakten?

Anananas
19-05-2011, 01:41
Selv om hun er 13 år burde hun vist at slik gjør man ikke. Jeg gjorde hvertfall aldri det når jeg var 13!

Ville sagt henne opp, men også snakket grundig med henne om det - og selvfølgelig med foreldrene hennes. Slik gjør man ikke.

Barbro
19-05-2011, 01:43
Ville og sagt henne opp.. Men leser at det er hesten som er 13, ikke jenten... eller?

Anne&gneistene
19-05-2011, 01:59
Jeg ville nok aldri ha "ansatt" en 13 år gammel jente som fòrrytter i utgangspunktet, det er ikke alle i den alderen som tenker like langt, og er flinke til å tøye grensene.

Timmyjenta
19-05-2011, 09:27
Men leser at det er hesten som er 13, ikke jenten... eller?

Jeg leste det også som at det var hesten som er 13, men tror hun mener jenten når jeg leser det på nytt nå. Men skal ikke si det sikkert:p

xxAne
19-05-2011, 10:01
Jeg hadde en hestepasser som red hesten min uten lov når hun var skadet og ikke skulle ris, da var det sparken med en gang. Har de brutt tilitten såppas så klarer ihvertfall ikke jeg å stole på dem igjen.

xxAne
19-05-2011, 10:02
Jeg ville nok aldri ha "ansatt" en 13 år gammel jente som fòrrytter i utgangspunktet, det er ikke alle i den alderen som tenker like langt, og er flinke til å tøye grensene.

Syns det er dumt å dømme folk etter alder, jeg startet med forhester da jeg var 13 selv og det er stor forskjell på hvor modne 13åringer er.

Shenzi
19-05-2011, 10:38
Gi henne en sjanse til.

Og forklar -hvorfor- det hun gjorde var galt, og -hvorfor- du setter de reglene du gjør.
Og da mer enn "Fordi det er min hest", eller "fordi jeg sier så".

Hun er bare 13, hun har myyyye igjen å lære. Hun ser ikke konsekvensene av det hun gjør.
Jeg tenkte heller ikke så langt når jeg var 13, men jeg ble fortalt hvorfor jeg ble bedt om å gjøre ditt og datt, og hvorfor jeg ikke fikk lov til å gjøre slik. Og da gjorde jeg det også.

Neste gang hun gjør noe som du har sagt ikke er lov (og gitt henne en grunn på hvorfor), da synes jeg du kan be henne finne seg en annen hest...

Nina
19-05-2011, 11:10
Jeg synes ærlig talt en 13-åring bør være i stand til å ta i mot en enkel beskjed. Jeg har jo bare hatt unge fôrryttere pga ponniens størrelse, men alle har forstått såpass. Det finnes mange unge og fornuftige hestejenter der ute, så da kan man jo holde seg unna de som tydeligvis ikke greier å høre etter.

Engla
19-05-2011, 11:15
Nulltoleranse for slikt. Har hatt forrytter en gang, og hun fikk jeg vite av ei venninne at hun (brå)stoppet hesten ved å enten kjøre han inn i veggen, eller oppi baken på en annen hest. Hesten var helt forferdelig å ri etter hun hadde hatt han, var stresset og anspent og jeg merket at det var noe som ikke stemte. Valgte å fortelle hva jeg hadde hørt, når hun da ikke avkreftet dette men begynte å gråte og se skamfull ut, merket jeg godt at dette faktisk stemte, og sa henne da opp siden det ville være vanskelig å stole på henne etter det (kan legge til at denne hesten har vært skole hest, og herjet nok med fra før, hadde han ikke hatt den fortiden han hadde, så hadde muligheten for en ny sjanse kanskje vært litt annerledes).

Ved å ta seg tid til å gi en forklaring, og at du ikke tør å la henne holde på med hesten, kan det muligens skape et såpass stort ubehag at hun tar seg sammen til neste forhest, og skjønner at det er en grunn til at eieren har de reglene de har og hest ikke er noe som skal herjes med for moro skyld.

Så noe jeg tenker på er om du kan slappe av de dagene hun har hesten for deg eller ikke?

-Line-
19-05-2011, 11:20
Takk for svar. Det gikk kanskje litt fort i svingene når jeg skrev, men det jeg mente var at jenta er 13 :)
Jeg har vanskeligheter for å stole på henne nå, men jeg skal møte henne i dag, og snakke med henne. Så da får vi se hva hun sier, og ta det litt derifra.

Malene_Fiola
19-05-2011, 11:37
Greit nok at de kanskje ikke forstår alt, men hva om den ene gangen hun ikke forstår så går det riktig ille? Det er flust av hestejenter der, så jeg hadde sett etter ei ny ei :)

GryCat
19-05-2011, 11:46
Ved å ta seg tid til å gi en forklaring, og at du ikke tør å la henne holde på med hesten, kan det muligens skape et såpass stort ubehag at hun tar seg sammen til neste forhest, og skjønner at det er en grunn til at eieren har de reglene de har og hest ikke er noe som skal herjes med for moro skyld.

Så noe jeg tenker på er om du kan slappe av de dagene hun har hesten for deg eller ikke?

Vill sagt opp, og gitt en grundig forklaring der du som Engla indikerer, gir en meget god forklaring på hvorfor det blir så feil for hesten. Kanskje hun klarer å se på hesten som noe annet enn en "ting". Men enkelte mangler evnen til å føle empati med andre (også dyr) og vil bare fortsette. Hvis jeg ikke tar feil disse hestejentene, hopper xxAnes forrige hestepasser fortsatt fra hest til hest relativt hyppig. Vil tro hun fortsatt ikke har særlig empati med hestene.

Tone
19-05-2011, 20:03
Hva skjedde? :)

Emma & Elana
19-05-2011, 20:25
Ville ha sparket henne med en gang, og gitt en god forklaring på hvorfor.
Jeg er 14 nå, men som 13åring at jeg var ganske så ansvarlig (tror jeg hvertfall, hehe). Skulle ikke hesten ris, så skulle den ikke ris. Hadde den vondt, så hadde den vondt og skulle få litt ekstra kos :P
Men hvertfall. En 13åring kan være ansvarlig, det går på forståelse for andre og å kunne ta i mot beskjeder. Hadde hun vært 10, greit, men 13, da burde man faktisk kunne ta i mot beskjeder :)

Anne&gneistene
19-05-2011, 23:07
Syns det er dumt å dømme folk etter alder, jeg startet med forhester da jeg var 13 selv og det er stor forskjell på hvor modne 13åringer er.

hvis du leser igjennom innlegget mitt igjen, så ser du kanskje at det står "..det er ikke alle", grer ikke alle 13 åringer under en kam her.. ;)

xxAne
19-05-2011, 23:14
hvis du leser igjennom innlegget mitt igjen, så ser du kanskje at det står "..det er ikke alle", grer ikke alle 13 åringer under en kam her.. ;)

Ikke nødvendigvis retta mot deg, mere mot de som kommenterte etter :)

StineJ
20-05-2011, 17:34
hadde ikke klart å stole på henne igjen, og kvittet meg med henne.

Ada-Marlene
20-05-2011, 17:48
Hadde som flere sier her snakket grundig med henne, sånn at hun kanskje ikke gjør sånne feil igjen. Eventuelt tatt det derfra og sparket eller beholdt henne, noen tar jo seg sammen. Men det blir jo en lærepenge!
Man er veldig forskjellig mentalt, så hun kunne like gjerne vært 18 for den sakens skyld, til dere andre.

Jeg hadde fôrrytter en kort periode, jeg sa hun skulle ri en rolig rur, helst bare skritte hesten rundt (da hun skulle ri med andre og hoppa ikke er i god form etter en "pause" ) Jaja, det var heeelt i orden. Kommer opp senere og finner hesten inntørka i svette helt gjennomsvett fra topp til tå.
Hun blir aldri mer enn klam, selv om jeg rir 3 timer med alle gangarter. Så det hadde tydeligvis gått hardt for seg.
Ikke lenge etter sa hun opp pga hesten måtte gå barfot og trengte en rolig start med leieturer..

Jadda, snakk om å være voksen.

Iberica
20-05-2011, 18:54
Synes ikke at alderen har noe å si. Har man sagt at hesten ikke skal ries så skal den ikke ries - uansett årsak. Hun hadde også fått en grunn til hvorfor den ikke skulle ries - den hadde mistet sko.

En 13-åring klarer fint å forholde seg til at de ikke skal drikke alkohol og røyke og de klarer helt fint å høre på foreldrene når de sier at de de må vente med å spise sjokolade til etter middagen. Da klarer de også å forholde seg til en såpass enkel instruks som at "hesten skal ikke ries".

Skjóna
20-05-2011, 19:23
Gi henne sparken! Sånn oppførsel er helt uakseptabelt. Jeg hadde klikka i vinkel. Når man er 13 år er man for pokker i stand til å vite forskjell på rett og galt. Bør være det ihvertfall.

Reiner
22-05-2011, 16:51
Gi henne sparken! Sånn oppførsel er helt uakseptabelt. Jeg hadde klikka i vinkel. Når man er 13 år er man for pokker i stand til å vite forskjell på rett og galt. Bør være det ihvertfall.

Helt enig med denne. Jeg hadde blitt drit forbanna. Og jeg mener at en på 13 bør vite forskjell på ja og nei.

-Line-
22-05-2011, 17:25
Som så mange andre her mener, så er jeg enig. Det er vanskelig å få tilbake noen tillitt etter sånt. Jeg kan jo ikke drive å dra i stallen å sjekke hele tiden heller, da kunne jeg jo like gjerne ridd selv, og poenget med fôrrytter blir borte. Så utfallet ble at jeg heller får se meg rundt etter noen andre :)

stino89
22-05-2011, 19:36
Det synes jeg høres fornuftig ut :)

For min del er det hvertfall stor forskjell på å gjøre en feil og gjøre bevisst det motsatte av det eier har sagt. Har man en ung eller uerfaren fôrrytter synes jeg man bør finne seg i at det blir litt rot med dekken en dag, eller at vedkommende har misforstått noe annet. Da forklarer man hvordan det skal være og hvorfor det må være sånn, også blir det forhåpentligvis riktig neste gang :)

Noe annet blir det når man gir en tydelig beskjed om noe som skal eller ikke skal gjøres, som her, "hesten mangler sko og skal ikke ris", da må man kunne forvente at fôrrytter forholder seg til den beskjeden! Hvis ikke er man ikke moden nok til å ha ansvaret for en halvfôrshest. Alle kan gjøre feil, men tillitten må være på plass, og fôrrytter må respektere det eier sier.

Lykke
31-05-2011, 14:55
Jeg tror nok jeg hadde tatt en prat med henne, og forklart henne hvorfor det hun gjorde var feil, og hva konsekvensene kan være.. Prøvd å få det til å gå skikkelig inn på henne.. Etter det hadde jeg nok sagt henne opp, i og med at tilliten faktisk er brutt, kontrakta er brutt.. Det er greit å gjøre småfeil, som Stino89 sier, men det hun gjorde er rett og slett uakseptabelt. Hun hadde fått beskjed, og det skal man holde seg til.. Og 13åringer vet det.

Husker jeg fikk min første fôrhest som 12åring. (Ble 13 etter en mnd). Jeg var så livredd for å gjøre noe feil, for å gjøre hesten vondt. Jeg turte nesten ikke ta i hesten om eieren ikke hadde sagt det var greit.:rolleyes:
Ble en god del meldinger fram og tilbake, Når jeg lurte på ting.. Men eieren satte veldig pris på det, i og med at hun visste at jeg aldri ville gjøre noe bak ryggen hennes..

Så, at fôrrytteren din brøt kontakten har nok ingenting med alderen å gjøre, men med individet.. ;)

Bea
05-06-2011, 00:38
Hadde gitt hun sparken ja . Hadde selv en forrytter ( 16 âr og jeg var 17! ) som red hesten min nâr han var halt pâ felrittbane. En annen dag kom hun red hesten nâr hun ikke skulle selvom hun visste jeg hadde sprangtrening samme kveld. Begynnte med smâ ting og utviklet seg til store ting, betalte ikke for seg, stjal tingene mine ( bâde hesteutstyr og klaerne mine og skoene mine som jeg brukte til vanlig) samt gjorde skadelige ting for hesten..
Er man ikke gammel nok til â skjônne slikt â ta deg pâ alvor sâ er man ikke moden nok til â ha ansvaret alene heller.

C'est La Vie
07-06-2011, 03:20
ææææ jeg hadde slått for å drepe! Nei for fader, man skjønner jo den beskjeden når man er 13 år! Tenk, neste gang kan det gå skikkelig galt! Huff spark henne. Når man ikke er opptatt av hestens ve og vell, men mer opptatt av å more seg så bør man finne seg en hobby uten dyr

Gunslinger
07-06-2011, 11:16
Er man ikke moden nok til å følge en så enkel men viktig beskjed, er man langt ifra moden nok til å ha ansvaret for en hest, enkelt og greit. Jeg er ikke så mye eldre enn 13 jeg heller, men jeg er da i stand til å følge beskjeder jeg får og tenke på hestens beste for det. En feil iblant er en ting, men å ri hesten etter å ha fått beskjed om at den ikke skal ris, er bare uansvarlig og idiotisk. Skjønner virkelig ikke hva hun tenkte på. Ikke konsekvensene det kunne fått for hesten, tydeligvis.
Jeg hadde gitt henne sparken.

ponnitrollet
09-06-2011, 16:49
Man lærer jo ofte av sine feil. Det er utrolig dumt å bare drite i fôrrytteren fordi hun gjør en feil. Var selvsagt utrolig dumt gjort av henne å ri hesten når den hadde mista sko, men det er ikke sikkert hun forstod hvorfor hun ikke skulle ri når den hadde mista sko? Men så klart, er man fôrrytter får man bare akseptere de beskjeder man får, og det gjorde ikke hun.

Jeg aner ikke jeg, men jeg tror jeg hadde gitt henne en ny sjanse og om hun DA brøt noen regler ville jeg sparket henne :)

YlvaAas
10-06-2011, 16:23
Jeg tror nok jeg hadde tatt en prat med henne, og forklart henne hvorfor det hun gjorde var feil, og hva konsekvensene kan være.. Prøvd å få det til å gå skikkelig inn på henne.. Etter det hadde jeg nok sagt henne opp, i og med at tilliten faktisk er brutt, kontrakta er brutt.. Det er greit å gjøre småfeil, som Stino89 sier, men det hun gjorde er rett og slett uakseptabelt. Hun hadde fått beskjed, og det skal man holde seg til.. Og 13åringer vet det.

Husker jeg fikk min første fôrhest som 12åring. (Ble 13 etter en mnd). Jeg var så livredd for å gjøre noe feil, for å gjøre hesten vondt. Jeg turte nesten ikke ta i hesten om eieren ikke hadde sagt det var greit.:rolleyes:
Ble en god del meldinger fram og tilbake, Når jeg lurte på ting.. Men eieren satte veldig pris på det, i og med at hun visste at jeg aldri ville gjøre noe bak ryggen hennes..

Så, at fôrrytteren din brøt kontakten har nok ingenting med alderen å gjøre, men med individet.. ;)

(Markert skrift) høres ut som meg idag og sånn jeg antageligvis kommer til å være den første stunden når jeg finner den rette fôrhesten. Er rett og slett livredd for å gjøre noen feil (Ihvertfall da jeg var liten og moren min "truet" meg med å klippe av fingra mine hvis jeg ødela noe :p)

Lykke
15-06-2011, 13:17
Fôrhesten jeg har nå var jeg veldig sånn på i starten.. Livredd for å gjøre noe feil, gjorde ingenting før jeg fikk beskjed om det. Men, etterhvert fikk jeg beskjed av eier at det ikke gjorde noe om jeg gjorde feil, bare jeg lærte av det. (Dette gjelder småfeil, og ikke å gjøre ting jeg har fått beskjed om å ikke gjøre.) Har en ponni som tilgir så og si alt, men sier veldig ifra om jeg gjør feil.

Jeg mener det er bra å gjøre feil innimellom, for så å lære av dem. MEN, det er selvfølgelig grenser for hvordan feil man kan gjøre.. Hos meg er det for det meste feil som å legge for mye press på i feil øyeblikk, bruke for store signaler og lignende. ALDRI noe som skader hesten..
Men, å gjøre det motsatte av hva eier sier: Det er ikke akseptabelt. Spesielt når det har med hestens helse å gjøre!!

Belinda<3
06-07-2011, 03:51

Høres mistenkelig ut som meg når jeg akkurat hadde fått min første forhest :p Jeg fikk min første halvforhest som 13 åring og etter 1 og 1/2 år med den sluttet jeg fordi eier flyttet, og fikk attest på at jeg hadde vært den beste forrytteren hun hadde hatt på 15 år..

Jeg hadde sparket forrytter. Den ene gangen jeg selv har hatt forrytter var vel hun i 2 mnd eller noe, og jeg synes jeg hadde vært alt for tolerant. Helforhesten min kunne nesten ikke ris flere uker etterpå, fordi forrytter ikke hørte på en klar beskjed lignende den ts har gitt her..