PDA

Se full versjon : Mann skal straffes med syre i øynene

Felice
12-05-2011, 22:47
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10093737

Dette blir jeg bare kvalm av å lese. Er det moralsk riktig å ta igjen på denne måten?

Sigrid
12-05-2011, 23:02
Det er litt sykt ja.. Det hadde vært én ting om hun gjorde det for å ta hevn, men når han blir dømt til det slik som dette blir helt feil. Selv om jeg ikke synes så innmari synd på han..

Amanthea
12-05-2011, 23:03
Moralsk riktig? Niks.
Skulle det ha hendt i utgangspunktet? Niks.
Om det kan være preventivt? Håper da virkelig så!

Dressopia
12-05-2011, 23:08
Får helt vondt av å lese og se det bildet.. Men ett øye for øye, tann for tann. Er vel ikke akkurat en rettslig straff som burde praktiseres, men ser man fra offerets sted kan jeg se hennes rettferdighets tanke viss man skal si det sånn. Men sånt skal jo ikke skje, hverken som handling fra gjerningsmann eller fra rettsystemet. Sykt.

sisher
12-05-2011, 23:12
Moralsk riktig? Niks.
Skulle det ha hendt i utgangspunktet? Niks.
Om det kan være preventivt? Håper da virkelig så!

Helt enig!

Guest
12-05-2011, 23:14
For meg blir det helt villt å gjøre et annet menneske til torturist på den måten. Hva gjør det med dama og helle syre i øynene på en annen, selvom han gjorde det samme ... og hva sier det om deg selv, når du er i stand til å gjøre akkurat det du fordømmer at en annen gjorde mot deg ? Dewt er enorm forskjell og ønske det samme for en som har skadet en, som faktisk å skade personen selv. da er du igrunn akkurat likedan ... det er snakk om å tråkke over grenser. Syre i øynene er så grusomt, at er man i stand til å gjøre det med overlegg på den måten ...

Smileyvero
12-05-2011, 23:16
For meg blir det helt villt å gjøre et annet menneske til torturist på den måten. Hva gjør det med dama og helle syre i øynene på en annen, selvom han gjorde det samme ... og hva sier det om deg selv, når du er i stand til å gjøre akkurat det du fordømmer at en annen gjorde mot deg ? Dewt er enorm forskjell og ønske det samme for en som har skadet en, som faktisk å skade personen selv. da er du igrunn akkurat likedan ... det er snakk om å tråkke over grenser. Syre i øynene er så grusomt, at er man i stand til å gjøre det med overlegg på den måten ...

Må bare signere den!

Helga
12-05-2011, 23:25
Primitiv lov, primitiv avstraffing.

Anne&gneistene
12-05-2011, 23:33
Primitiv lov, primitiv avstraffing.

AMEN! kunne ikke sagt meg mer enig..

Harneshaug
13-05-2011, 00:10
Og primitiv handling utført i utgangspunktet.

mallilen
13-05-2011, 00:23
Fatter ikke hvorfor hun skal måtte dryppe syren selv. OM hun faktisk får seg til å gjøre det er hun egentlig ikke bedre enn han. Om hun IKKE gjør det.. hva da? Skal han gå fri? Kvinner er svake og så videre?
Selv om rassgjøken uten tvil fortjener å blindes av syre og ennå litt mer, er det ikke dermed sagt at dette er måten å gjøre det på. Jeg tror faktisk dødsstraff hadde vært hakket bedre her.

Nimbus
13-05-2011, 00:33
Jeg ser ikke for meg at jeg hadde klart å gjøre det. Men jeg klarer ikke å hisse meg opp over straffen (vedder på det vil virke mye mer prevantivt enn det meste annet, og slik behandling av kvinner er jo faktisk et økende problem), og skjønner heller ikke hvordan dere kan synes det er like ille å dryppe syre på noen som hevn for å ha blitt gjort til et blindt misfoster, og å gjøre det fordi en person ikke har lyst å gifte seg med deg...? Ser dere ikke forskjell på det altså, samme hva dere måtte mene om metoden?

Harneshaug
13-05-2011, 00:45
*Liker*

Tror kanskje man hadde tenkt anderledes om man var i samme situasjon selv...

Maria
13-05-2011, 00:46
Enig ^

tipsy
13-05-2011, 08:52
Jeg ser ikke for meg at jeg hadde klart å gjøre det. Men jeg klarer ikke å hisse meg opp over straffen (vedder på det vil virke mye mer prevantivt enn det meste annet, og slik behandling av kvinner er jo faktisk et økende problem), og skjønner heller ikke hvordan dere kan synes det er like ille å dryppe syre på noen som hevn for å ha blitt gjort til et blindt misfoster, og å gjøre det fordi en person ikke har lyst å gifte seg med deg...? Ser dere ikke forskjell på det altså, samme hva dere måtte mene om metoden?

Må være enig med deg... det er jo en forskjell der...! En grusom straff ja! Men det var i første omgang et helt uskyldig menneske som fikk ødelagt utseendet og livet sitt.

Martee
13-05-2011, 10:31
Helt enig med Nimbus.

Issa
13-05-2011, 12:16
Æsj, for et bilde å se for seg. Skulle tro eventuelle framtidige syrekastere ville tenke seg om en gang ekstra... Men moralsk riktig er det på ingen måte. Iran har vel en litt mer tann-for-tann-tankegang enn oss nordmenn.

jilmavi
13-05-2011, 13:22
Å bruke slik straff førebyggjande føresett at potensielle gjerningsmenn tenker rasjonelt. Eg er ikkje overbevist.

Men så er eg prinsipielt mot alle formar for korporell avstraffing òg. Det høyrer ikkje heime nokon stad.

MonaB
13-05-2011, 15:25
Enig med Jilmavi. Det blir litt som å denge ungen sin for at h*n slo til broren sin liksom... Helt på trynet.

Emma & Elana
13-05-2011, 21:41
Å helle syre i øynene hans... Skal vel heller si hele ansiktet? Stakkars jente, det var jo nokså ødelagt hele fjeset...

Hadde jeg kun lest historien hennes, hadde jeg ønsket at mannen skulle fått samme straff. Nå som det skjer, står jeg vel i bunn og grunn på mitt. Men det er drøyt, det skal jeg ikke sjule.

Belinda<3
15-05-2011, 23:05
Leste i papirutgaven av vg var det vel, at hun dama sa at hvis ikke hun skulle gjøre det skulle det utføres av leger.

Sånn utenom det har jeg ikke så mye og si, jeg tror at om jeg hadde vært i hennes situasjon ville jeg ha dusjet mannen i syre omtrent..