PDA

Se full versjon : klikkertrening: bilder og erfaringer

Sol
22-01-2007, 20:08
Som nyfrelst klikker, syns jeg det hadde vært moro å sett og hørt hva andre lærer hestene sine ved hjelp av denne metoden. ta med kameraet i stallen og knips noen skrytebilder, eller fortell hva dere driver med!!

Gjest-
22-01-2007, 20:09
woho ;)
Gjøre det samme da, sol :)

Sol
22-01-2007, 20:22
Må bare ansette en fotograf først! Gjerne på dagen, når hesten syns.. Men kan jo skryte litt da.
For dere som har vært inne på hjemmesida mi og lest om Bajas, veit dere jo hvor lite som skal til for å gjøre et morshjerte stolt. For dere andre er sikkert dette ganske middelmådig.
Bajas har lært komandoen STÅ. Denne virker både på bakken og på ryggen nå! En enestående flott kommando som etterhvert skal brukes fra trav til stopp og fra galopp til stopp. For en hest som aldri har kunnet det, er dette en STOR ting.
Bajas har også lært å flytte venstre fremfot forran høyre og motsatt. dette er nå vidreutviklet sånn at vi kan gå diagonalt begge veier, og slalom mellom hekkeplantene på plen!
Vi jobber nå med å flytte kommandoen for å bevege bare bakparten fram i riktig sjenkel-leie!
Fornøyd Lene??

Gjest-
22-01-2007, 20:25
:dusk:
Flinke dere er ;)

henny-penny
23-01-2007, 12:09
for en stund sida lærte jeg hesten min og sparke ball! kjempegøy, men veldig unyttig :-D ho blei kjempeflink etterhvert og vi kunne virkelig spille fotball sammen. det var bare det at etterhvert virka det som at ho blei litt sur og prøvde å bite. så jeg gjorde sannsynligvis en feil et sted. derfor slutta vi og begynte med tau. har kjempelyst å begynne igjen, for jeg vet hvor vannvittig bra det funker. trener masse klikkertrening med bikkja som er 13 år, og ho har gått fra å være den ulydige drittbikkja til å bli kjempe god og hyggelig. nå er ho omtrent den lydigste i bygda. ikke værst til å være 13 år?
har bare lyst til å lære litt mer og få litt mer respekt før jeg begynner igjen. men klikkertrening er supert!!!

Marte og Zerafina
23-01-2007, 13:22
Har veldig lyst til å beynne med klikkertrening, men vet ikke nok syns jeg..

Anne-Lise
23-01-2007, 13:58
Vi lærer litt om klikkertrening på skolen, og læreren min kom med et bra eksempel:

Det var altså en hest som skulle slaktes. De mente den var slem og farlig. Sur og skummel. Det var da ei dame som fant ut at hun ville gi hesten en sjangse, og hun fikk den gratis. Den var fryktelig sint på boksen, og det fant hun ut at hun skulle bruke klikkeren til å fjerne. Hver gang hun gikk mot boksen, og hesten hadde øra framme -> klikk + godbit. Hver gang hesten la på ørene gikk hun sin vei. Sånn holdt hun på veldig lenge, og det gikk sakte men sikkert framover. Hun økte kriteriene, og lærte etterhvert hesten å være blid på boksen, og snill mot alle. Etter lang trening ga det resultat, og nå er hesten visstnok kjempetrivlig :smile:

Edit : Neste gang vi har klikkertrening på skolen skal jeg ta med kamera, så kan jeg legge ut noen bilder her ;) Vi har blant annet lært en av hestene å stå på stubbe, mens vi lærer de fleste å stå i ro på boksen, og å "ta på grima selv" ved å stikke mulen nedi. :smile:

Gjest-
23-01-2007, 14:04
Så morro Anne-Lise! Du lærer dette på skole? Hehe, rart, trodde ikke klikker var så akseptert?
Gleder meg masse til bilder :)

Anne-Lise
23-01-2007, 14:12
Tror egentlig ikke at det var meningen at vi skulle lære dette. Men lærerne fant ut at det ikke gikk an å leie på hestene hver gang vi hadde adferdstrening (prosjekt til fordypning), så nå lærer vi om longering og klikkertrening. Lærern min er hundelærer i tillegg, og holder masse kurs om klikkertrening. Og da måtte vi jo ha om dette på skolen også :-D
Vi hadde jo klikkertrening i dag, men dumme meg glemte kameraet *slå i hodet*.

Sol
23-01-2007, 15:28
Ja nå er vi spent på bilder og flere lure treningstips!
Så moro at læreren din lærer bort dette. tenk så mangfe hester som kan nyte godt av det du...

Therese
23-01-2007, 15:51
Bruker ikke selve klikkeren, mest fordi jeg ikke har gidda å tatt den med enda. Men bruker så og si samme metode, bare med et ord som "klikker".
Jeg synes Eikdokka er veldig enkel å holde på med så det har fungert meget bra :smile:

Hun har lært hilsen, skjenkelvikning (både fra bakken og salen, fra holdt og skritt), rygging, løfte og holde fremføttene oppe (en og en :lol:), forsiktig muss (dvs. jeg lærte vekk skalle-ned-mennesker-for-å-få-godbit og erstattet det meg forsiktig muss), stoppe og stå, trave og vi er igang med å trene inn spansk skritt. Pluss at vi skal komme litt videre med hilsen, skjenkelvikning og diverse.

Solanju:

Vi jobber nå med å flytte kommandoen for å bevege bare bakparten fram i riktig sjenkel-leie!

Hva mener du med dette? Bare jeg som ikke skjønte helt.. *litt blond kanskje?*

Sol
23-01-2007, 18:54
Ehh.. eller kanskje jeg er litt dum til å forklare? Jo det jeg mente var at før kunne han flytte bakparten om jeg la press på lendet hans. ikke så praktisk for en rytter, da man praktisk talt må i spagaten med ene beinet for å gi signaler bakpå der. Så nå gir jeg samme kommando, og flytter meg bit for bit framover mot rett bak gjorden, der hvor det er naturlig å be han flytte bakparten når jeg rir.. Skjønte nå??
I dag har vi forresten gjort noe nytt!
Bajas har sal-skrekk, og det er en del av opplegget å klikke på salen. dette går seg til med tid og stunder. Men hva gjør man når salen er på? man setter seg IKKE oppi den, for det fikser han dårlig. Derfor begynte jeg å klikke inn "kom" i dag. Da brukte jeg stigbøylen for å "dra" han inn til meg Altså dra han sidelengs mot meg, slik at han flytter fram og bakpart samtidig. dette funka fint. Etterhvert skal jeg slutte å bruke stigbøylen, men bare bruke armen min å "dra" i løse lufta med, har jeg tenkt. Kjekt?? sikkert ikke, annet enn når jeg skal korrigere han oppbundet. Men det gir han forhåpentligvis et annet syn på salen...
Jeg bruker ordet "bra" og ikke klikker jeg heller.
må si at du terese jammen har fått til mye med hesten din. Får vi noen bilder???

Anne-Lise
31-01-2007, 21:04
Da har vi hatt litt klikkertrening igjen.
Denne gangen fikk vi ikke så god tid, så det ble bare småting. Vi brukte tre hester, Wiking og August (haflingere) og Minea (varmbl.). Alle tre skulle øve å stå i ro på boks uten å være bundet. Wiking skulle også lære å "ta på seg" grima :)
Neste gang blir det vel litt vanskeligere, og da skal haflingerne stå på stubbe. August kan det, så han må lære det på kommando, mens Wiking syns stubben er litt rar enda ;-)

Noen filmsnutter:

Wiking:

http://s33.photobucket.com/albums/d58/anne_lise/?action=view&current=P1015694.flv

http://s33.photobucket.com/albums/d58/anne_lise/?action=view&current=P1015695.flv

http://s33.photobucket.com/albums/d58/anne_lise/?action=view&current=P1015696.flv

http://s33.photobucket.com/albums/d58/anne_lise/?action=view&current=P1015697.flv

August:

http://s33.photobucket.com/albums/d58/anne_lise/?action=view&current=P1015698.flv

Minea:

http://s33.photobucket.com/albums/d58/anne_lise/?action=view&current=P1015699.flv

http://s33.photobucket.com/albums/d58/anne_lise/?action=view&current=P1015705.flv

http://s33.photobucket.com/albums/d58/anne_lise/?action=view&current=P1015706.flv

Sol
31-01-2007, 21:14
Så flink som Wiking blei med grima da! De andre filmene var litt uklare i forhold til HVA som skulle læres.. Var det å stå i ro med hodet fram? Så sånn ut på de tre siste filmene i allefall. var det du som gikk på skole, og lærte dette her? Tydelig at instruktør har oversikt over hvordan dette skal gjøres! Så flott å se at flere bruker metoden for å lære hester ting som er nyttige! :dusk:

Anne-Lise
31-01-2007, 21:22
Nå var jeg kun med på å trene Minea. Lærer glemte klikker forrige gang (som hun sa på en av de videoene), så vi måtte bruke stemme, og da ble alt bare tull egentlig. Så sist gang nå var hun masete og vimsete, så vi måtte gå tilbake på det å stå i ro med beina. Hodet kommer etterhvert. Hun har det også med å følge etter rundt i boksen, derfor vi gikk å tok litt på henne. ;)

Med August er jeg litt usikker, men tror greia var å få han til å stå i ro med beina. Litt vanskelig for han, alltid urolig. Står aldri rolig på midtgangen heller. Men det gikk vel bedre mot slutten der også :)

Tar med kamera neste tirsdag også, så det blir vel noen filmsnutter da også :-D

Therese
31-01-2007, 22:17
Ehh.. eller kanskje jeg er litt dum til å forklare? Jo det jeg mente var at før kunne han flytte bakparten om jeg la press på lendet hans. ikke så praktisk for en rytter, da man praktisk talt må i spagaten med ene beinet for å gi signaler bakpå der. Så nå gir jeg samme kommando, og flytter meg bit for bit framover mot rett bak gjorden, der hvor det er naturlig å be han flytte bakparten når jeg rir.. Skjønte nå??
I dag har vi forresten gjort noe nytt!
Bajas har sal-skrekk, og det er en del av opplegget å klikke på salen. dette går seg til med tid og stunder. Men hva gjør man når salen er på? man setter seg IKKE oppi den, for det fikser han dårlig. Derfor begynte jeg å klikke inn "kom" i dag. Da brukte jeg stigbøylen for å "dra" han inn til meg Altså dra han sidelengs mot meg, slik at han flytter fram og bakpart samtidig. dette funka fint. Etterhvert skal jeg slutte å bruke stigbøylen, men bare bruke armen min å "dra" i løse lufta med, har jeg tenkt. Kjekt?? sikkert ikke, annet enn når jeg skal korrigere han oppbundet. Men det gir han forhåpentligvis et annet syn på salen...
Jeg bruker ordet "bra" og ikke klikker jeg heller.
må si at du terese jammen har fått til mye med hesten din. Får vi noen bilder???

Jeg skjønte nå! Klarte bare ikke få den første formuleringen din rett inni hodet mitt.. Hehe.

Men ja, skjønner nå. Og jeg har gjort ca. det samme med Eikdokka. Bare at vi startet fra starten av siden hun ikke hadde helt lært å flytte seg for press sidelengs. Til slutt ble det bare for dumt å stå å knø med en hest på midtgangen som ikke kunne flytte seg over..

Det du har begynt på, flytte hesten sidelengs mot deg ved å "dra" i luften har jeg tenkt på en god stund! Det er noe vi også skal prøve oss på etterhvert, må bare finne ut helt hvordan vi skal gjøre det og hvordan jeg skal "oppføre" meg for at det skal bli lett for henne å skille det ut fra diverse andre øvelser. Tror det blir gøy i allefall :-D Og tid har vi nok av siden vi er uten sal og magen har begynt å komme for fullt!

Nå har vi fått til skjenkel (tømme? :lol:) vikning også sånn helt skikkelig, altså flytte seg sidelengs under tømmekjøring uten at jeg trenger og legge piska inntil. Bruker bare tømmene og lar de tuch'e litt på sidene så flytter hun seg fint og plasserer beina riktig frem og til siden, men kun fra holdt hittil.

Bilder ja.. Litt vanskelig å få tatt bilder når jeg er helt alene. Men skal hyre typen når han kommer hjem! 3 bilder i sekundet burde jo lage fine bildeserier :-D Og hilsenbilder burde det ligge nok av fra oss her på forumet.. Hehe.

Utrolig spennende å lese om dere forresten, Bajas virker som en kar med personlighet!

Sol
31-01-2007, 22:26
Bajas er en hest med personlighet nok for ca fire hester ja! men jeg elsker han sånn som han er jeg da...

Gjest-
02-02-2007, 16:37
Idag tror jeg vi fikk et gjennombrudd i klikkertreningen! Har sliti litt med motivasjonen hennes, og trodde ikke klikker var noe for oss (enda). Men idag brukte jeg børsten... La den på bakken og hun snuste på den, jeg klikka hver gang. Var litt opp og ned på interessen, hun skjønner det kanskje ikke 100% enda. Men etterhvert prøvde hun litt annet, og endte opp med at hun skrapte på børsten til slutt, etter å ha gjentatt det noen ganger lot jeg henne være. Men det var så morro å se at hun troligen forsto hva greia var! Så vi gir ikke opp klikkertrening helt enda nei, må bare finne på mer spennende/forståelige ting :)

Sol
12-02-2007, 18:06
Therese:
Sånn gjorde jeg "dra"-øvelsen med Bajas:
Jeg begynte med å si "kom" strekke hånda mot hale/rompe/baken hans, trakk i lufta og lente overkroppen min litt bakover. funka veldig dårlig.. øra gikk rundt på han "snakkerù om nå mutter??" Så da måtte vi gjøre litt mer utav det. Brukte halen jeg. Tok tak, la litt press på og holdt. Han syns jo ikke dette var overvettes morsomt, men med en gang han "slapp seg" mot meg.. altså flyttet vekten, klikket jeg. MÅ legge til at Bajas er vant til halearbeid og at jeg "tukler" med svansen hans.. sikkert lurt å gjøre dette til en vane først, for halen er jo en litt personlig sak... bajas lærte fort hva denne dra-bevegelsen i lufta betydde, og om han glemmer det er det bare å hente litt hale, så kommer han så fint atte... Tror nok ikke han syns at halen skulle brukes til sånne formål kanskje?? fant ingen bedre måte å vise han på jeg..

Therese
12-02-2007, 22:54
Joda, haledulling er vi veeeldig flink med fra før av! Men det er nok ikke det mest populære akkurat nå for tiden, selv om det er helt fantastisk herlig til vanlig. Vi tippe det har noe med drektigheten å gjøre. ;) Kvinnfolk altså.

Men hvordan står du i forhold til hesten slik at den "ser" hva du gjør? Eller kanskje hesten vrir litt på hodet for å se?

Sol
12-02-2007, 23:02
Jeg står på siden i gjordleie jeg. Om jeg må ta halen, tar jeg tak i enden av den og går tilbake i gjordleie før jeg ber på nytt. Og jeg passer sef på å ikke røske hale og dra, men å trekker rolig og jevnt og passer på at han slapper mest mulig av i halemusklene sine sånn at det er kjipt men smertefritt!
Og han snudde og lurte fælt på hva pokker jeg trodde jeg dreivr med i børjan ja.. hehe.. Bajas liker ikke ting han ikke skjønner vitsen med. Men han liker pelletsen i lomma mi og gjør ganske mange helhjerta om enn motvillige forsøk på nesten hvasomhelst for å få et par av de.. Fantastisk fin måte å få i en kar vitaminer!! Hehe..
Skal love deg at om du hadde vært drektig hadde nok du og fått endel motforestillinger.. hihi..

Karen og Irpill
06-03-2007, 21:26
Klikkertreningen har blant annet hjulpet Irpill med å komme over hengerskrekken. Syns det er en veldig fin treningsmetode, en stund siden jeg har trent det nå, men må gjøre det snart igjen. Begge to syns det er en morsom treningsmetode :)
Anbefaler å bruke en lyd (som du ikke bruker tilvanlig) i stedet for klikker for da har du begge hendene frie. Husk å være konsekvent, lager du lyden må du gi belønning.

Sol
06-03-2007, 21:32
har du noen oppskrift på hvordan du hengertrente hesten din med klikker?? En hjemmeside/blogg eller no??? Eller gidder du komme med oppskrifta her?? Dette er nyttig!!!

Karen og Irpill
07-03-2007, 13:48
Ja det kan jeg gjøre. Det er som du sa veldig nyttig! Vet ikke helt om hvor jeg tok det fra, men det finnes flere metoder og gjøre dette på. Tror også jeg har gjort litt forskjellig.

For å lære hesten min klikkertrening så lærte jeg han og "ta på" en gjenstand (som i mitt tilfelle var et lokk). Jeg holdt den i veien for mulen hans og med en gang han kom bort i lagde jeg lyd (klikket) og ga belønning. Slik fortsatte jeg og ga etterhvert kommandoen ta på. (dette kan man lese mer om her: http://www.angelfire.com/ct2/klikk/oversikt.html)
Etterhvert når han ble trygg på denne øvelsen tok jeg lokket på hengerlemmen (ikke langt inn). Hvis han tok på lokket var det klikk/belønning. Og slik fortsatte jeg. Det er viktig og ikke flytte lokket for langt inn om gangen, husk at du skal dele inn oppgaven i mange små biter. Du trenger ikke å gå helt inn første gangen, det tar tid, men målet er jo at hesten skal bli hengeren.

Tror jeg også har brukt andre metoder, men det var denne jeg husket nå i farta som jeg har brukt. Kan skrive mer om jeg kommer på noe! :)

Sol
07-03-2007, 16:22
Den var jo riktig smart, og er herved notert bak venstre øre!!

Anne&gneistene
08-03-2007, 19:42
Jeg og Aromayo ble godt varme i Klikkertreningen før han dro..

Men har desverre ingen bilder! Men kan hende jeg skal begynne med klikkertrening på Gina kanskje, så kan ta noen bilder da :)

Gjest-
21-09-2007, 18:48
Dra opp denne tråden litt igjen.

Har vært en smule av og på med klikker trening, syns egentlig ikke det har funka så mye. Tidligere har jeg klikket på å gjøre rare ting som egentlig ikke har noe mening, og Milla mista fort fokuset.
Men idag prøvde jeg enda en gang, men denne gang i trening.
Og Milla lærte faktisk utrolig fort, var fokusert. Gikk fra å legge press på nese for å få henne til å rygge, og gjennom noen steg kunne jeg rygge henne ved å riste i tauet og holde hånda opp uten å røre ved henne. Denne gangen fulgte jeg henne med ryggingen, men planen de neste gangene er å ta det noen steg videre, og få henne til å rygge fra meg ved at jeg kun rister i tauet (og tilslutt bare bruker pekefinger), altså ikke går med henne.
Så får vi se hvordan dette går, men virker som om hun tar det fint om jeg bruker klikker i trening! :D

Hva med dere andre, skjer det noe på klikkerfronten om dagen?

Kaja
30-11-2007, 02:54
NÅ har jeg gjort det jeg fryktet jeg ville gjøre - gå mot mine egne prinsipper. Jeg har ALDRI brukt godbit i trening med Meeg, og i dag var et sidesprang, brukte det ikke i treningen, men prøvde såkalt klikkertrening da. Viste henne en pelletsbit, og brukte "flink" i et spesielt tonefall som jeg ikke bruker til vanlig i ros som klikker, siden jeg ikke har det. Begynte med å vise henne en pelletsbit, og hver gang hun sluttet å sikle på den "klikket" jeg (altså sa ordet) og hun fikk pelletsbiten osv. Hun tok det veldig kjapt, og etterpå måtte hun dytte på neven min for å oppnå klikkerlyd, og etterpå nusse meg.

Var egentlig en morsom avveksling for både meg og Meeg, siden Meeg fikk noe nam for lette ting, og jeg synes selv det var morsomt. Men det er ikke noe vi kommer til å fortsett med, men kanskje gjenta for moro skyld om noen måneder igjen eks. Hvorfor? Ikke fordi jeg har spesielt mye i mot godbit i trening, siden det fører til mange bra resultater. Mden fordi jeg og Meeg har kommet veldig langt og fått til mye uten. Og det er det som er mest naturlig for oss. Men å gjøre dette som avveksling, var utrolig lærerikt og moro! :)

Enda en grunn til at jeg er litt småredd for klikkertrening er at jeg er livredd at det skal ende opp med at hesten gjør ting for nammis, og ikke for meg. Så ja, dette var en moro avveksling, som sagt. Etterpå trente vi vanlig med bakkeøvelser for å se hvor lett hun tok ting etter jeg hadde vært borte så lenge.

Tornado
30-11-2007, 03:03
Jeg bruker klikkeren når jeg lærer Tornado triks av og til. Den var veldig grei å ha når jeg lærte han å løfte beina f.eks :)

DonPånnis
30-11-2007, 04:42
Bruker også klikkeren på min unghest, fytti han tar det rask til seg! Veldig fin og god måte å trene hest på, finnes ingen what so ever straff!

Man finner veldig mange stilige klikker videoer på youtube, verdt en titt! :)

LinnMerethe
30-11-2007, 15:29
Jeg syns denne videoen var bra,og morsom:)
En fin blanding av nyttige og festlige triks
http://www.youtube.com/watch?v=DmQJyXc2Fb0&feature=related

Thea og Ronja
30-11-2007, 22:46
Det jeg lurer litt på er hvordan man får hesten til ikke å bli avhengig av godbiten, eller begynner å tigge liksom?

Sol
30-11-2007, 22:49
det man gjør er å lære hesten akseptabel tigging. feks er den kommandoen jeg har klikket inn kommandoen stå. Bajas tigger som bare f*** når jeg har godbiter i lomma. han står godt planta med alle fire beina i bakken, hodet fram og venter.. om jeg er for treig, går han et skritt fram eller noe og stiller seg pent opp igjen"Mamma da, SE jeg er flink, GI meg mat da!";) Og når han sier det, så kan jeg si.. mm.. men i dag så må du tigge på en annen måte for å få godbit.. og måten i dag er bla, bla, bla....

Thea og Ronja
30-11-2007, 22:51
Hmm ja smart, for slik er nok Ronja og, har jeg godbit er det den som gjelder:p

Thea og Ronja
30-11-2007, 22:57
Kjenner jeg begynner å bli seriøst interessert i dette, bare ved å lese om det og se på filmer, virker utrolig morsomt, spennende og lærerikt ut! Og så morro det hadde vært å kunne! Hmm... Jeg har vel 2000 klikkere, bruker det på hundene;)Men av en eller annen grunn føler jeg det er enklere å lære dem det:pKanskje fordi jeg er litt trangsynt når det gjelder slikt da! Men hadde vært morro å prøve... Hmm Thea er i tenkeboksen!

Katrinesf
01-12-2007, 00:29
Jeg fikk ikke Zara interessert nok jeg :( Prøvd med forskjellige godis, men nei. Hun finner det mye mer interessant å stå å se dumt på meg, eller tusle vekk fra meg... What to do?

Noen virker det bare ikke for??

DonPånnis
01-12-2007, 01:06
Prøv veldig enkelt. Feks. klikk hver gang hun kommer borti med nesen på en ting du setter fremfor henne, veldig viktig at man ikke går for fort frem eller blir for kravstor. Regelen i klikkertrening er at man skal ALLTID, ALLTID gi godbit etter klikk. Flest vil ¨toche targeten¨ rimelig raskt hver gang man tar den frem, ha god tålmodighet om hesten ser noe forvirret ut forsatt, hold den veldig nær nesen og øk avstanden etterhvert.

Prøv med gulrotbiter, rosiner bruker jeg ofte og noe sukkerbiter - ikke så mye av dem.

Katrinesf
01-12-2007, 12:38
Prøv veldig enkelt. Feks. klikk hver gang hun kommer borti med nesen på en ting du setter fremfor henne, veldig viktig at man ikke går for fort frem eller blir for kravstor. Regelen i klikkertrening er at man skal ALLTID, ALLTID gi godbit etter klikk. Flest vil ¨toche targeten¨ rimelig raskt hver gang man tar den frem, ha god tålmodighet om hesten ser noe forvirret ut forsatt, hold den veldig nær nesen og øk avstanden etterhvert.

Prøv med gulrotbiter, rosiner bruker jeg ofte og noe sukkerbiter - ikke så mye av dem.

Det var akkurat det jeg gjorde. Hadde med meg ett hvitt bøttelokk, og holdt det foran henne. Hun var nær den, og jeg klikket, og gav gobit. Gjorde dette 5-6 ganger, men etter første gangen, så var det så vidt hun gadd å ta imot godisen.. Så mista hun interessen.

Ikke prøvd med sukkerbit eller rosiner, for det er jo ikke særlig bra for hesten/tennene?

JiviDream
01-12-2007, 13:34
Hvem er gjesten som skriver her??

Sol
01-12-2007, 14:52
Lene(franskelene)

Katrinesf
01-12-2007, 14:56
hvem gjest? Åja, svarte litt sent jeg :p

Yrla
03-12-2007, 22:05
jeg har lyst til å trene hoppa vi skal ha med klikkertrening':) og det syns eier hadde vært helt supert også..:D (vi bruker det på hunden vår, å det fungerer jo kjempe fint!!!)

men hvordan roser man når man helst ikke skal gi goditer fra hånda... hjelepr det med bare ros og klapp på de?:) eller skal man kaste godbitene på bakken kanske? her i denne dype snøen, så finner de kanskje ikke igjen det man slipper ned.. :) hehe

Falo
09-12-2007, 10:21
Jeg har lyst til å begynne med klikkertrening. Men problemet er bare, hva gjør man når man ikke har klikkeren med? Hesten blir jo vandt med klikkeren, og får klikk og i begynnelsen godbit når den gjør noe bra.

Guest
09-12-2007, 19:32
Klikkertrening er mer enn bare å klikke og gi godis, og det er viktig og sette seg inn i hele prinsippet. Man blir ike avhengig av å ha med seg en klikker, for hesten lærer seg og aldri vite når et klikk kommer. Og man bruker normalt klikkertrening som en helhet, altså i den daglige treningen/nylæringen. Mange velger og bare bruke det til triks, og det er selvsagt helt ok, men man vil faktisk ha mye mer nytte av prinsippet om man bruker det i all trening.

For det man faktisk ellers forteller hesten er at : NÅ skal vi leke triks, klikke og ha det gøy... eller NÅ skal vi bare trene dressur, og da får du nøye deg med et klapp på halsne. Hvorfor ikke gjøre dressurtreningen like morsom for hesten som trikstreningen ;) ?

Ang godbiter , vil du ikke gi hesten godbiter fra hånden, så kan den legges på bakken, eller man kan finne et virkelig godt kløpunkt i stedet. Når det er sagt, så finner du neppe mer veloppdragne dyr rundt mat enn nettopp klikkertrente. Og om hesten blir nappete eller ei ved foring fra hånd, avhenger faktisk av den som forer sin konsekventhet..

du som hadde en hest som ikke var intr i godis... skal godis funke som belønning, så må det være noe hesten faktisk kan dø for. Noe som den virkelig vil ha .... hvis ikke, så er det ikke god nok belønning. er det noe annet den virkelig liker ? NEi, sukker gir ikke hestene hull i tennene (Er jo ikke sunnest for resten av kroppen, men de får ikke hull i tennene av det ....kilde til det er min dyrlege med spesialutdanning i tenner ) evt kan du klø henne på et sted hun elsker å bli klødd ;)=

KatrineB
10-12-2007, 06:35
Jeg bruker ordet "bra" i et veldig positivt tonefall, i stedet for klikker. Hesten min vet å ikke tigge, og at belønning kan være både mat, klapp, kløing eller bare ettergift/pause, etter hun har fått høre ordet "bra" :)

Gullegod
03-07-2008, 09:26
Jeg har altså prøvd meg på klikketrening for første gang, og vi tok litt bilder av det hele. Om man vil, kan man lese om det her:
http://www.hest.no/blogg/?blid=121852&bid=11741

Utrolig hvor fort de lærer, for meg var det som en helt ny verden åpnet seg av å forstå hvordan man kan bruke denne metoden.

Jeg også vil se flere bilder/filmer av hva dere har fått til med hestene deres ved hjelp av klikketrening :D

Hilde
03-07-2008, 09:41
Fröya lærte å spille fotball i går. Det er en gutt på 10 år som låner henne litt nå i sommer og i går klikkertrente de på å spille fotball. Det gikk veldig bra. Selv har jeg klikket henne litt på spansk skritt.

Vinur er klikket på alt mulig. Om trent alt han kan er lært inn med klikker. Jeg har sluttet å bruke klikkeboks, da det var så mye å holde styr på både godbiter, klikker, tøyler/leietau og pisk på en gang. Så nå sier jeg bare "klikk" da dette er et ord jeg ikke bruker i den daglige omgangen med dyrene.

En litt morsom historie ang dette, var da vi hadde lange tøyler kurs med Ellen Ofstad tidligere i sommer. Jeg gikk på krykker og hadde derfor lånt bort hestene mine til tilreisende som ikke hadde med egen hest. Hun ene som lånte Fröya hadde tydlig vis ikke vært noe særlig borti dette før og det hele ble litt komisk da hun fikk beskjed om å si K.L.I.K.K til hesten. For at hesten ikke skulle tro at hun fikk "klikk" når Ellen sa det, stavet hun nemmelig ordet. Dette gikk ikke helt hjem hos damen, som til stor latter fra oss andre gikk rundt og stavet K.L.I.K.K til Fröya. Tilslutt måtte jeg lattermildt forklare henne at, jo da, visst er hesten min ganske smart, men jeg tror ikke hun kan stave!

Nina007
03-07-2008, 11:20
Jeg lurer på en ting. Hvorfor vil dere bruke klikkertrening? Hvorfor ikke bare belønne hesten med go'bit uten å si klikk? Og er det noen av dere som har kommet så "langt" at dere kun klikker og ikke gir go'bit? For det er vel det som er målet...?? Ellers kan dere vel bare bruke godbiter uten klikket?!?

Jeg bruker ikke klikkertrening på mine hester, men jeg bruker godbiter. Og hestene mine er like villige til å gjøre alt mulig for go'biten, som min venninnes klikkertrente hester er for hennes klikk+go'bit... :)

Heidi&Chianti&Lauvinia
03-07-2008, 11:54
Jeg lurer på en ting. Hvorfor vil dere bruke klikkertrening? Hvorfor ikke bare belønne hesten med go'bit uten å si klikk? Og er det noen av dere som har kommet så "langt" at dere kun klikker og ikke gir go'bit? For det er vel det som er målet...?? Ellers kan dere vel bare bruke godbiter uten klikket?!?

Klikkertrening er basert på innlæringsteori. Dvs teorien om hvordan vi alle lærer. Markøren (klikkeren) og belønningen er bare toppen av kransekaken. Dvs i praksis trener jeg etter prinsippene med positiv forsterkning, og bruker da en klikker som markør, og en belønning, for å forsterke ytterligere. Fordelen en klikker gir framfor bare å gi godbit, er at du kan markere akkurat det du vil belønne. Det greier man ikke like godt bare med godbiten, da kan det bli mer diffust hva man faktisk belønner.

VILLIGHET skal ikke ha noe med godbiten å gjøre i det hele tatt, men av treningssituasjonen i seg selv.

Det er dessverre en stor misforståelse at man skal komme dit at man klikker uten godbit. Man skal IKKE klikke uten belønning. Derimot skal man gradvis slutte å klikke ettersom øvelsen sitter, og klikke bare innimellom for å opprettholde iveren.

Om man velger å bruke en klikker , eller bare gi godbit er kort og godt en smakssak, men med en klikker klarer man å bli mye mer presis. Men trening med positiv forsterkning har fot meg mindre å gjøre med klikket og belønningen, enn hele prinsippet rundt det , forsåtelse for hvordan man lærer noe ....

Nina007
03-07-2008, 16:06
Om man velger å bruke en klikker , eller bare gi godbit er kort og godt en smakssak, men med en klikker klarer man å bli mye mer presis. Men trening med positiv forsterkning har fot meg mindre å gjøre med klikket og belønningen, enn hele prinsippet rundt det , forsåtelse for hvordan man lærer noe ....

Men hvorfor blir en mer presis av å klikke? Og hvorfor er det mindre presist å belønne med ros/go'biter?

Den klikkertreningen jeg har sett virker heller motsatt av å være presis. Det blir liksom bare rot med "klikking" og go'biter hele tiden.
Som feks. da jeg så på ei som skulle få hesten sin til å trave. Etter myye masing travet hesten 1 steg. Og da var det klikking, full stopp og go'bit. Dette gjorde jo at hesten lærte seg at den kun skulle trave et steg og så stoppe og motta belønning. Og det var nettopp det denne hesten gjorde. Den ville ikke trave mer enn et steg så lenge jeg så på.
Er dette riktig? I min "verden" ville jeg heller rost hesten mens den travet - for å forsterke at det var nettopp trav jeg ville at den skulle gjøre. Og ikke stoppe opp for hvert steg for å motta go'bit...

Mathilde
03-07-2008, 16:13
Jeg driver ikke med klikketrening selv, men jeg tror det er meningen at man skal stille høyere krav til hesten etter hvert.

Altså, i 1. klasse får man mye ros for at man kan 2+2 eller stave navnet sitt, men man forventer ikke den samme rosen i 10. klasse. Bare en tanke.

Heidi&Chianti&Lauvinia
03-07-2008, 18:23
Det blir mer presist fordi at med en markør, kan du si til hesten din at DET gjorde du utrolig bra, i stedet for å si at *du er flink.* da vil hesten også gjenta det den har gjort, fordi den forstår at det er rett.

det er ikke noe galt i å bruke bare godis heller, eller ikke godis i det hele tatt. Mange måter å trene på. Men skal man først trene med godis, så er en markør en god hjelp.

Nå trenger man ikke lære hesten å trave, det kan den fra den er født. Men vi må lære den å trave på kommando, og da kan man fint belønne overgangen. Men når overgangen faktisk kommer på en kommando , må man også øke kravene, og det høres det ikke ut som om denne personen har forstått. Da lager man seg problemer. En klikkerklok hest som ikke får et klikk etter ett travsteg, vil raskt prøve ut hva den kan gjøre for å få et klikk, og flere travsteg vil være en logisk greie å prøve.

En klikkertrent hest PRØVER hele tiden på ting, hvis den ikke forstår hva vi mener, vil den lete etter rett svar.

Nina007
03-07-2008, 21:39
Det blir mer presist fordi at med en markør, kan du si til hesten din at DET gjorde du utrolig bra, i stedet for å si at *du er flink.* da vil hesten også gjenta det den har gjort, fordi den forstår at det er rett.

Hva mener du egentlig med dette? Markør = klikk?? Er det å klikke den eneste måten å si til hesten at den har gjort noe utrolig bra? Når jeg sier at hesten min er flink tror den også at den har gjort noe utrolig bra :) Hvordan lærer du hesten din forskjell?

En klikkertrent hest PRØVER hele tiden på ting, hvis den ikke forstår hva vi mener, vil den lete etter rett svar.

Men det gjør da min hest også. Og den er ikke klikkertrent. ::\'):

Hilde
03-07-2008, 22:26
Nina: Here we go agein...

En markør er at man forteller på en veldig presis måte at nøyaktig DER var det bra. Det kan være bitte små ting man vil forsterke. Ikke store ting som å gjennomføre et helt dressurprogram, men kanskje så lite som å snu hodet bitte litt den veien.

Man bruker en klikker eller et "klikkerord" for å være mer presis. Det er ikke så stor forskjell på det du gjør og det jeg gjør. Nå bruker jeg ikke klikkeren lenger men et klikkerord. Når man begynner med klikkertrening inngår man en avtale med den man trener om at dette signalet ALLTTID betyr at rosen/klappen/godbiten eller hva det nå er vedkommende individ er mest villig til å jobbe for, kommer. For en motivasjon MÅ det være uansett.

For å ta det fra begynnelsen: Når man lærer/trener noen i noe kan man benytte seg av en eller flere forskjellige forsterkere/motivatorer. Det kan være positiv forsterking - man tilfører noe positivt ved ønsket atferd f.eks ros/godbit, negativ forsterking - man fjerner ubehag ved ønsket atferd - f.eks slipper ut på tøyle eller stopper å trykke med sjenkel.

Som skrevet over er "klikkertrening" en litt mer avansert form for positiv forsterking. Det vil si at man kjøper seg tid med å bruke signalet. Ta for eksempel å lære en hund å sitte på komando. Ved å bruke et signal er det lettere å belønne nøyaktig i det hunden sitter eller om hunden har litt vanskelig for det, i det den har tenkt å sitte. Noen trenger ting inn i mindre porsjoner og man må belønne for langt mindre krav i starten. Om man skal vente til hunden har satt seg og så leite fram godbiten fra lomma og gi den, har mange hunder reist seg for lenge siden og det er at den reiste seg man belønner og ikke at den satte seg. Eller man må ty til metoder som å trykke på rompa for å få hunden til å sette seg slik at man kan få belønnet den. Med klikkertrening (egentlig shaping - men det henger sammen), venter man til hunden har tenkt å sette seg/er på vei ned med rompa helt tilfeldig. Nøyaktig DA klikker man. Først forstår ikke hunden helt hva det er man klikker for, men etter et par ganger går det som regel et lys opp for den - "AHA!!! - når jeg setter meg ned, DA skjer det saker og ting". I fra hundens synspunkt er det den som "trener" deg. Den vil etter hvert prøve seg fram med forskjellige ting for å se hva det er som utløser den ønskede atferden - nemmelig at du gir den det den vil ha. Men jeg vet at du ville sagt "bra!!" nøyaktig i det hunden satte seg og da driver du faktisk med klikkertrening du også. Du bruker bare ordet "bra" i stede for som jeg ordet "klikk".

Det som er ekstremt viktig med klikkertening er timing. Dette er noe man må lære seg. Etter hvert som både treneren og den som blir trent blir bedre i dette, går det ekstremt kjapt å lære nye ting. Veldig mye kjappere enn tradisjonelle metoder.

Og ja, jeg har hatt noen trøblete perioder med Vinur. Til info "traver" (egentlig litt blanding av grisepass, tølt og trav) han nå på longje. Problemene har nok både med at jeg ikke er god nok trener, hans lynne og valg av belønning å gjøre +++ en rekke andre ting som fysiske utfordinger som f.eks gangarter. Selvfølgelig vet jeg at kravene skal økes! Men av og til sitter ting langt inne. Vinur grisepasser eller tølter nå han er fri. Derfor var det i starten viktig å belønne han for å i det minste forsøke (Grisepasse er fryktelig vanskelig å gjøre på volte og så lenge han ikke har funnet travet helt og ikker er sterk og myk nok, er dette en kjempeutfordring for han og det gjør han frustrert) Dette for å gjøre det mer positiv enn å bare drive å jage han rundt. Derfor fikk han belønning for å skifte takt og kun etter ett steg i starten. Nå får han av og til etter et par steg og ellers etter noen runder. Det kommer ann på om det er selve fatningen som trenes på eller om det er det å trave rundt som er temaet den dagen. Kravene til kvalitet på takten økes også gradvis. I det siste har vi faktisk jobbet litt med galoppfatninger. Da belønner jeg for å fatte galopp (krever et par tre steg) og ikke at han skal galoppere runde etter runde. Det er han nemmelig ikke sterk nok til ennå. Derfor mange overganger mellom trav og galopp og belønning når det er bra. For meg er det nemmelig viktigere at de skrittene som tas er av best mulig kvalitet og at det forbinnes med noe positivt enn å jage rundt en vrangstilt, grisepassende, redd og frustrert hest i 20 minutter. Dessuten bruker jeg nå skjeldnere godbit men kløing og ros i stede. Dette fordi han blir så stressa av godbit. Fröya der i mot fungerer best på godbit. Jeg bruker også ros som betyr "dette er riktig, men du må fortsette litt til før du får belønning". Da sier jeg "bra" eller "flink hest". Om han eller hun da stopper opp, får de ingen belønning men blir bedt om å fortsette umiddelbart. Det er KUN ordet KLIKK som betyr at jeg er så fornøyd at det fortjener en godbit/kløpause.

Til slutt må jeg få oppklare at NEI målet er IKKE å klikket uten å gi godbit. Målet er å ikke klikke i det hele tatt. Det vil si at øvelsen er så innarbeidet at man ikke lenger trenger å forsterke den men vedkommende gjør det uansett.

Heeelt til slutt - Nina, nå vet jeg hva jeg skal kjøpe til bursdagen din. ;)

Nina007
03-07-2008, 23:06
Jeg leser det som står men forstår ikke vitsen. En kan fint klare å gi godbiten i tide uten å måtte si klikk... Godbiten skal jo komme innen max 3 sek uansett.

Og det med at det er så presist.... synes det jeg har sett ser veldig upresist ut...

Hva er vitsen med klikkertrening? Er det bare det å kunne belønne hesten i tide? I såfall kan det gjøres på mange andre måter også..

Hørte faktisk i dag om ei som hadde vært på klikkertrening med hunden sin. I løpet av treningen fant hundeeier ut at det var lettere å ikke "klikke" men rose hunden på "vanlig" måte. Og klikkerinstruktøren var helt enig....

Hilde
04-07-2008, 00:11
Nå er det ikke så veldig mye klikkertrening du har sett da. Og det du har sett har ikke vært veldig bra (meg). 3 sekunder er aaaalt for lang tid. Spesielt om du skal shape fram en atferd. Jeg vet ikke mer hvordan jeg skal klare å forklare deg dette. Jeg har prøvd mange ganger før og jeg får inntrykk av at du ikke vil forstå og at du uansett har gjort deg opp en mening. Og ja, om man overhode ikke forstår prinsippet og klarer å time det, så er det nok bedre med "vanlig" trening. For klikkertrening er ikke lett og det ligger ikke for alle.

Dette med klikkertrening kalles også delfintrening da det f.eks brukes til trening av delfiner. Hvordan ville du gått frem om du skulle lære en delfin å hoppe over ei stang som hang høyt over vannet på komando?

Heidi&Chianti&Lauvinia
04-07-2008, 11:23
Hva mener du egentlig med dette? Markør = klikk?? Er det å klikke den eneste måten å si til hesten at den har gjort noe utrolig bra? Når jeg sier at hesten min er flink tror den også at den har gjort noe utrolig bra Hvordan lærer du hesten din forskjell?

ok ... å diskutere klikkertrening gidder jeg faktisk ikke, jeg kan forklare deg hva det er, men det er ikke dermed sagt jeg mener at klikkertrening er det eneste som finnes på denne jord, når det er snakk om klikk/godbit. Hvis du leser hva jeg skriver, så spesifiserer jeg at man bruker den metoden man synes passer for seg, ikke at klikkertrening er det eneste som er bra. Nå kverulerer du bare for å kverulere. Og det gidder jeg faktisk ikke bruke tid på. Hvis du ikke ser vitsen med klikkertrening, hvorfor da engasjere seg sånn ? da lar du væe å bruke det.

Som jeg prøvde å forklare deg, så er klikkertrening basert på innlæringsteori. Man kan fint bruke de prinsippene uten markør og belønning. Foreksempel. Men skal dyret lære på en god måte, kommer man ikke utenom de prinsippene. Det er slik vi lærer ,enten vi er en mus, eller et menneske. Å bruke en klikker er bare å forsterke noe.

Ja man kan fint klare å gi en godbit uten klikk, ingen har da noen gang sagt noe annet, men som du sier, den skal komme innen 3 sekunder allikevel.. .på tre sekunder rekker faktisk hesten å gjøre veldig mange detaljer, og ved bruk av en markør, altså da klikket, kan du si til hesten EKSAKT hva den gjorde rett, og ikke *en av de fem tingene du gjorde nå, er riktig*

Og det med at det er så presist.... synes det jeg har sett ser veldig upresist ut...

da har du kanskje ikke sett noen som KAN dette, utføre det ... for da ville du sett hvor presist det er.

Hva er vitsen med klikkertrening? Er det bare det å kunne belønne hesten i tide? I såfall kan det gjøres på mange andre måter også..

Mne ingen har da sagt noe annet, vi velger alle den treningsformen som passer oss.. jeg har trent mange dyr ved hjelp av klikkertreningens basisprinsipper, uten å bruke en klikker i det hele tatt. Dessverre tror folk at klikkertrening er kun bruk av klikker og godbit. Men det er som sagt bare en bonus. KLikkertrening er innlæringsteori. Altså læren om hvordan vi lærer.

Hørte faktisk i dag om ei som hadde vært på klikkertrening med hunden sin. I løpet av treningen fant hundeeier ut at det var lettere å ikke "klikke" men rose hunden på "vanlig" måte. Og klikkerinstruktøren var helt enig...

Men da passet kanskje ikke den treningsformen til det mennesket og den hunden. Da må de finne noe annet som passer dem.

Jeg bruker markør i nylæring og *perfeksjonering,* utover det bruker jeg læringsprinsipper, og vanlig ros ...

Men er du så i mot klikkertrening, så la være og bruke det ... det er da ikke værre enn det. Andre metoder er like så bra, du bruker det som passer deg, jeg bruker det som passer meg. jeg har brukt disse prinsippene etterhvert på så mange dyr, med godt hell, og ser hvor lett det spesielt er å trene OM ting, med disse prinsippene, da dyrene forstår de så lett. Derfor velger jeg i stor grad og bruke de.