PDA

Se full versjon : Umulig å mønstre

MBK
09-05-2011, 15:20
Jeg skjønner ikke helt hva jeg gjør galt. Hesten min er to år, veldig våken og litt rastløs av seg. Hun er veldig grei å mønstre i skritt, tråkker godt frem og går fint. Men de resterende momentene av mønstringen er et mareritt.

Hun er som regel grei å stille opp. Har ikke skjønt hvordan hun skal stå med beina, men hun står som regel ganske stille, særlig om jeg har en pisk i hånden. Men hun er veldig ustabil, plutselig kan hun være helt kanon, og ikke stå stille et sekund. Er dette vanlig for toåringer, eller forventes det at de er gjennomlydige?

I travet skjønner hun ikke at hun skal løpe sammen med meg, og nøler. Jeg har konsekvent øvd på en "ssssj"-lyd, og også hatt folk til å løpe bak henne med en pisk, slik at hun skal forstå, men hun tar ikke poenget.

Dette lover jo ikke så bra for utstilling. Vi har øvd i hele vinter (ikke hver dag selvsagt, i perioder heller ingenting pga min sykdom), men hun er høflig under leiing og håndtering ellers.

Noen tips til hva jeg skal gjøre? Hva gjør jeg om hun slår seg vrang blant 60 andre hester i utstillingsringen?

StallNes
09-05-2011, 18:23
Vi hadde ei hoppe ei tid tilbake som var eit mareritt heime til øving og ein skikkelig prest på utstillingen.

Uansett, eg har fått råd om at hesten skal stå i ro - oppstilt, når ein stopper opp feks og snakker med folk på tur.
Eg trur ikkje dei forventer så allverden av 2åringer, da eg blei ganske så sjokkert over oppførselen på enkelte hingster som stiltes på Eid i år (omtrent 0 av dei eg såg på sto i ro under individuell mønstring, med mykje makk i ræva)

Øv på å trave i ein trekant (soleisen som dei har på dei aller fleste utstillingplasser) og stopp opp for kvart hjørne før du vender hesten til neste "strekke". Det er iallefall det eg kommer på nett no! :)

Vestbø
10-05-2011, 09:28
Det forventes ikke at en unghest skal stå putt i ro. Dersom hun blir urolig inne i ringen, har du lov til å ta deg en liten runde/volte for så å stille opp på ny. At hesten fyrer seg opp, kan skje den beste uansett alder. Det er levende dyr, og det skjønner dommerene godt.

Når jeg har hester som er vanskelige å få til å gå fremover, enten i skritt eller trav, pleier jeg å mønstre "feil vei" inne på ridebanen. Da går jeg med hesten som normalt på høyrehånden min, men holder hesten på utsiden av meg og går selv mot venstre (på utstilling går man mot høyre). Dermed har jeg hesten hele tiden opp mot gjerdet, og har det som hjelpemiddel slik at hesten ikke får løpe bort eller snu seg vekk fra meg når jeg gir kommando. Bruk alltid dressurpisk som en forlengelse av armen, enten til å gi gass bakfra, eller som en bremsepedal ved å legge den over brystet på hesten. Er hesten frekk og dunker borti deg med mulen e.l kan du bruke piskeskaftet til å dunke tilbake over neseveggen. Bruk konsekvent lyder sammen med disse hjelperene. Straks hesten gjør noe riktig, så ros den mye. Alle hester elsker ros, uansett alder ;)

Dersom du er flink til å øve mye på den aktive delen av mønstringen, vil hesten etterhvert sette pris på å få stå i ro noen minutter. Aldri gå direkte på å øve stille-ståing, det er drepen for tenåringer. Legg gjerne oppstillingen til du har mønstret en stund.

Miljøtrening er det beste du kan trene på i tillegg til selve mønstringen, ta med deg hesten på unghestsamling etc. La den møte nye steder og nye hester, slik at den lærer at det er mer enn hjemmets 4 vegger.

Lykke til :)

MonaB
10-05-2011, 10:23
Min har sirup i rompa når det kommer til mønstring og det meste annet som skjer på banen, og det eneste som egentlig funker er å trene på tur. Da går han frem (litt for godt til tider). Håper det kan piffe ham opp litt og ta det med seg inn på banen.

MBK
10-05-2011, 11:42
Takk for gode råd!!

Nå er det igjen bare 10 dager til vi skal på utstilling da, så kanskje for sent for denne gang. Men tar med meg alle råd, for det er jo garantert ikke siste gang vi er på utstilling. Og mønstring er kjekt å kunne uansett.

Vestbø
10-05-2011, 12:36
10 dager er ikke nødvendigvis for sent på en såpass gammel hest. Jeg tør å påstå at "alle" unghestene jeg har hatt til temming/opptrening har løsnet på bare få dager. De går fra å være grønnsak, til å virkelig skjønne sakene sine på svært kort tid - det gjelder bare å presentere oppgaven for dem slik at de lett løser koden. Når de først skjønner hva du ber om, så gjør de det som regel med stor glede etterpå :)

MBK
10-05-2011, 12:49
Meget mulig. Problemet er vel heller at jeg og hesten befinner oss 10 timer unna hverandre frem til dagen før dagen. Men jeg skal videreformidle til fôrvert, og høre om hun kan terpe litt :) Tusen takk igjen!

MBK
26-05-2011, 11:57
Kan bare melde om at dyret var en drøm å mønstre, så jeg bekymret meg faktisk unødig :)