PDA

Se full versjon : Alternativ til klikker?

IngvildK
21-01-2007, 21:57
Finnes det alternativer til klikker? Om man f.eks. kan bruke et ord, som "Bra" og bruke samme prinsippet som med klikker?

Gjest-
21-01-2007, 22:00
Jepp. Ord, eller en tungelyd eller hva som skulle falle inn. men man burde tenke på å velge et ord/en lyd man ikke bruker ellers. De sier det at om man klikker (eller bruker klikkeordet) skal man ALLTID gi en godbit når man holder på å lære hesten i klikker. Dette kan jo bli litt kjedelig om man velger et ord man sier ofte eller nå og da, hesten kan til slutt føle seg lurt ;)

IngvildK
21-01-2007, 22:06
Så foreksempel.. Hera gjør noe som fortjener et "klikk" og jeg sier utedo samtidig som jeg gir henne en bit gulrot. Vil det fungere, tror du?

Utedo var altså det første ordet jeg kom på som jeg aldri sier ellers i stallen.. x)

Gjest-
21-01-2007, 22:08
Så foreksempel.. Hera gjør noe som fortjener et "klikk" og jeg sier utedo samtidig som jeg gir henne en bit gulrot. Vil det fungere, tror du?

Utedo var altså det første ordet jeg kom på som jeg aldri sier ellers i stallen.. x)

Ja, altså, du sier ordet med en gang hun gjør noe riktig, eller noe du finner morro (dette er noe du burde tenke nøye igjennom så du ikke oppmuntrer til uvaner;)), deretter kommer godbiten "så raskt du klarer" ;) Men kan være greit med et kort og enkelt ord, og ikke ut e do ;) hehe....

IngvildK
21-01-2007, 22:14
Hvor kort bør det være? Går det med fint? (Passer inn i en stall men likevel et ord jeg ikke bruker ofte..)

Hm, ting skal testes på tirsdag ;D

Gjest-
21-01-2007, 22:20
Hvor kort bør det være? Går det med fint? (Passer inn i en stall men likevel et ord jeg ikke bruker ofte..)

Hm, ting skal testes på tirsdag ;D

Trenger ikke passe inn i en stall for å fungere ;-) om du så sier rock hver gang for å klikke, så funker det likebra. Kanskje tenke på å ha litt klang på det, noe som stikker seg ut fra annet :-)
Vil gjerne ha oppdatering på hvordan dette går :-D

IngvildK
21-01-2007, 22:22
Tusen takk for hjelpen, Lene :-D Skal leke litt neste gang jeg er i stallen ja. Få ponnis til å vike for press og slikt. Oppdatering kommer ^^,

Ragnhild
21-01-2007, 22:24
Tror en lyd vil være det beste, slik at hesten får så kjapp og konsis respons som mulig. Å stå og si "telefonkatalogen" eller "onomatopoetikon" hver gang hesten gjør noe bra vil antagelig bare resultere i at hesten ikke får det med seg. Om jeg skulle valgt ord ville jeg valgt et enstavelsesord med en litt skarp lyd. F.eks: Bra eller jepp. Må få høre hvordan det går ja :)

Therese
22-01-2007, 18:23
Jeg bruker "bra" som lyd, har ikke trent etter klikker prinsippet bevisst men det har bare blitt slik. Eikdokka forbinder "bra" med belønning av en eller annen form, er ikke hver gang det er godis.

Synes det er en fin måte å trene på!

Kan ikke trene slik med Vårgò enda, først må vi avklare helt hvor grensene går ;-) Når hun har lært seg å holde avstand og ikke være masete blir jeg nok å bruke den metoden på henne også.

RenateSJ
22-01-2007, 18:32
Jeg sier braaa hele tida, så for meg hadde det blitt litt feil å bruke det som klikker.

Men hvorfor ikke bare si KLIKK
Det er kort, og ganske lett å høre. ;-)

Sol
22-01-2007, 19:36
Jeg vurderer faktisk å kjøpe meg en klikker, å klikke inn den. brukt ordet "bra" opg det fungerer ganske bra det.. men tar meg i å si det på feil steder også, og da underminerer jeg jo igrunn min egen teknikk....
Eller så må jeg slutte å si "bra" ellers

Silje og Tindra
22-01-2007, 20:36
Svigermor bruker ordet "KLIKK" og fraråder bruk av klikker for å trene hesten, iallfall om du har tenkt å vidreføre det til hesteryggen. Stemmen har du alltid med deg og den kan alltid brukes, mens en klikker kan glemmes og bli vanskelig å manøvrere samt få til å høres når du er ute og rir (f.eks. i galopp?)

Hun har trent en god del klikking nå, og fått til en god del..

Sol
22-01-2007, 21:17
Godt poeng, og har tenkt det sjøl. Så er det kanskje valg av ord som er feil da... For min del altså!

IngvildK
23-01-2007, 19:48
Introduserte klikk for ponniting i dag, med godbit like etter. Vi begynte heelt enkelt, fikk henne til å gå atmed meg. Sa stopp og stoppet, men det gjorde ikke Hera. Hadde heldigvis pisken med meg som jeg la over neseryggen hennes, og da stoppet hun - jeg sa klikk og godbit ble gitt.
Skal gjøre mer en annen dag, men det virket nå som om hun skjønte poenget (;
Men et spm... Når skal man slutte å gi godbit etter "klikket"? Om man i det hele tatt skal slutte?

Therese
23-01-2007, 19:57
Jeg bruker ikke "bra" med det spesielle toneleiet andre ganger enn i trening så det fungerer bra for oss ;-)

Gjest-
23-01-2007, 20:01
Introduserte klikk for ponniting i dag, med godbit like etter. Vi begynte heelt enkelt, fikk henne til å gå atmed meg. Sa stopp og stoppet, men det gjorde ikke Hera. Hadde heldigvis pisken med meg som jeg la over neseryggen hennes, og da stoppet hun - jeg sa klikk og godbit ble gitt.
Men et spm... Når skal man slutte å gi godbit etter "klikket"? Om man i det hele tatt skal slutte?

En ting jeg reagerer på her. Du bruker pisk, og korrigerer. Dette er noe man ikke skal gjøre i klikker. Greia er at hesten må få lov å prøve, og den vil prøve, og med en gang den gjør det riktig, så klikker du. Man skal ikke korrigere om hesten gjør det feil, for den prøver! Og korrigerer du, så vil hun kanskje ikke helt skjønne morroa med klikker, eller like det så mye.

Man skal gi godbit helt til hesten 100% har skjønt øvelsen du har lært henne. Deretter kan du trappe ned, og heller gi godbit når den gjør det ekstra bra f.eks, og til slutt så trenger du ikke belønne lenger. Men klikkeren skal ikke brukes uten at du gir godbit! Om du så klikker ved en feiltagelse, så bør du fremdeles gi den godbiten for å si det slik.
:)

Sol
23-01-2007, 20:33
Enig med Lene. Du skriver på en måte en kontrakt med hesten din når du bruker klikker. Den kontrakten inneholder en del elementer:
* klikker-trening er en lek. Alt skal være positivt og morsomt. Det er ikke lov å si nei, slå, holde igjen, kjefte, korrigere
*klikker skal alltid følges opp med en godbit. Klikker du, får hesten mat evt kos.
* når hesten kan den øvelsen du har klikket inn, og gjør den riktig hver gang, er det ditt ansvar å finne på noe nytt å klikke for. Du skryter ikke av en 14 åring som har syklet siden han/hun var 7, men du skryter av en 7 åring som har syklet en uke, og fremdeles vingler avgårde. deretter lærer du 7 åringen noe annet du kan skryte av den for. Sånn er klikker også
*klikker gir hesten den tiden den trenger for å skjønne hva du ber om. her hjelper det ikke med snarveier eller halvveis gjennomføring.
*klikker er en frivillig treningsform. Man skal ikke trene bort ting som kan være forbundet med smerte eller gjøre ting som er til fare for seg eller hesten!

Om man ikke forstår disse prinsippene for klikker, bør man ikke bruke det som treningsform heller!

IngvildK
23-01-2007, 21:38
Aha. Ok. Ingen korrigering. Notert til fredag :)
Så greie dere er og hjelper :mrgreen:

Sol
23-01-2007, 21:55
Det er jo bare fordi vi syns at alle burde prøve dette! er jo såå kult! Og jeg lærer jo også av det alle andre gjør med sine hester!

Gjest-
23-01-2007, 22:00
Aha. Ok. Ingen korrigering. Notert til fredag :)
Så greie dere er og hjelper :mrgreen:

såklart, er jo bl. a. det vi er her for? ;-) Og som solanju sier, alltid interessant å se hvordan andre gjør det, så keep going, og skriv rapport til oss :-D

Karen
24-01-2007, 20:19
kan ikke "klikk" høres ut som smattelyder?
hva med klakk :lol: ?
har bestemt meg for å begynne med klikkertrening, etter å ha sett nesten alle filmene til Ellen Ofstad.. sitter med store øyner, men klarer ikke se for meg Herkula sånn :roll:
Herkula vet jeg trenger dette.. nettopp fordi hun går litt i mot press, avhengi av resten av "flokken" osv..
har trent lydighetstrening nesten hver dag, i et år snart.
før var hun stressa, gikk i mot allt press/trykk noe som endte med steiling, hopping over gjerde (på 140 :???: .. med meg oppå..) full-galopp osv..
nå skritter og traver vi på lange tøyler (selvfølgelig har hun lyst til å spring mye fortere enn det jeg vil, NOEN ganger..) hun begynner å bli veldig flink på sjenkelvikning..
er det enkleste for meg da, å bare fortsette med det jeg har hodt på med?
eller begynne med klikkertrening.
har 3 andre hester som er litt lettere å holde på med..
så det er kanskje nok for meg å holde på med dem..
;-) :roll:

Sol
24-01-2007, 20:32
om du syns du har fått framgang før, er det ingenting mot hva du vil få MED klikker. Du kan bruke Bra, takk, flott, klikk, klakk, hopp... et ord som er kort og greit, og som du ikke bruker ellers.
hadde begynt med den vanskeligste, for min erfaring er at trøbbel-hestene(les: Bajas) responderer enda fortere enn vanlige hester. de har som regel slitt med motivasjonen. her er det bare ros å få og ingen kjeft, korrigering, eller laange kjedsommelige rutiner.
om du setter deg små mål, og ikke jobber mer enn noen minutter, kanskje 5 min i begynnelsen, så pause og 5 minutter til, går dette FORT altså. i november hadde jeg en het som ikke kunne ris. nå kan han stå i ro mens jeg går på, og ris på lange tøyler framover, bakover, stoppe, og sideveis uten å bli stresset. Og jeg er dårlig i kroppen min, så jeg har ikke jobba hver dag, eller laange økter. hadde jeg gjort det, hadde han nok kunnet enda mer!

AvitasOleo
25-01-2007, 00:41
Jeg bruker DYKTIG med ganske lys stemme, for mine hester er dette den lyden som gjelder. Jeg valgte å bruke et ord som jeg ikke sier sååå ofte som flink men heller ikke bruke et ord som faller meg helt rart å si. Det å bruke selve klikke boksen er det både fordeler og ulemper med.. Slik jeg ser det så har man alltid stemmen med seg, også hendene..så dersom en situasjon eller tilfeldighet plutselig skulle by på det du har strevet for å få så lenge så risikerer du å ha klikke boksen i jakka inne i stallen eller lomma tom for godis. Du kan da heller ved å bruke ¨deg¨ selv der og da både ¨klikke¨og gi belønning i form av kløe. For hesten spiller det ingen rolle hvilken lyd det er..

Nå er det slik at ikke alle hester lar seg like lett motivere av kløing, som hoppa mi. Hun er kosette når hun vil men ikke nok til å bruke det som belønning....så med hun må jeg alltid ha med meg godbiter. Vallaken min derimot er litt rundere i kantene så på tur går det helt utmerket å klø som belønning da han digger å bli tatt på, koset med og klødd. Har begynt med litt godis nå... Det er veldig praktisk å kunne ha med seg begge deler...fremfor å være avhengig av ¨ utstyr¨. Det er når du ikke har med hverken boks eller mat at de byr seg frem...garantert og typisk. :lol:

Henriette444
25-01-2007, 13:29
Hva slags ting er det dere lærer hesten med klikkertrening da? Kan sikkert være utrolig mye, men litt sånn generelt... Og hva gjør dere om hesten ikke reagerer slik dere ønsker??

Gjest-
25-01-2007, 13:33
Hva slags ting er det dere lærer hesten med klikkertrening da? Kan sikkert være utrolig mye, men litt sånn generelt... Og hva gjør dere om hesten ikke reagerer slik dere ønsker??

ikke reagerer slik man ønsker.. haha, sliter litt med det, Milla er interessert, men mister faktisk interessen fort når jeg venter på at hun skal gjøre noe riktige veien.
Om hesten ikke reagerer så skal man ikke rette opp for å få hesten til å gjøre det riktige veien, og dette følger jeg i alle fall. Reagerer hun ikke slik jeg vil, slutter jeg heller av :)
Har ikke lært så mye til min enda, men skal få klikket inn "STÅ" til å starte med :) Og så tenkte jeg etterhvert å se om jeg får klikket inn skritt/trav/galopp på kommando.

Sol
25-01-2007, 13:36
ja. kløing og foring paralelt og stemme-klikk har sine fordeler. Særlig med en hest som krever at du har begge hendene på "rattet" mesteparten av tiden

Hilde
25-01-2007, 14:20

Det er viktig at du FØR du begynner med øvelser, lærer hesten at "klikk" betyr "Godbit på vei". Altså krever du ingen ting i starten. Kun klikker og gir godbit. Når du ser at hesten har fortsått poenget, kan du begynne å trene.

AvitasOleo
25-01-2007, 22:58

Jeg bruker klikker i stort sett alt jeg gjør med hesten, vertfall i en innlæringsperiode av nye ting. Jeg begynte med de små ting på Oleo, ting som hester skal lære....ha på grime, bli leid, løfte ben, rygge og vike. Nå når alt det ansees som en selvfølge at han skal kunne klikker jeg ikke lenger for det. Vi driver nå med lange tøyler dressur men før det startet jeg bare med at han først lærte kommando FREM. Jeg satt lange tøyler på grimen hans og ba om det samme. Da han svarte helt forstått på FREM så la jeg til å vende samtidig som han går frem. Nå har han lært å gå frem på kommando, vende og å trave på kommando. Man benytter tilfeldigheter og situasjoner...

Måten jeg lærte han kommando for å trave var at jag hadde han løs på banen...fikk han til å løpe etter meg samtidig som jeg sa traave...og klikket for det. Etterhvert satt jeg han i line og ba han om det uten at jeg travet sammen med han...fikk ingen respons så jeg tok to travsteg sammen med han og han koblet det med en gang. Etterhvert så ventet jeg bare til han hadde tenkt seg ferdig å til slutt begynte å trave...og klikket for det.

Dersom hesten ikke forstår eller gir noen respons så må man gå et steg tilbake for å friske opp...for så igjen gå videre, evt gi hesten litt tid til å finne ut av hva du mener... Nå når han går frem, vender og lyder kommando trav så skal jeg spørre han om kontraversader og versader.. Dette er også noe han har lært fra før så å overføre dette til lange tøyler bør ikke bli noe problem...og jeg klikker han hele veien. (ber ikke om samling, det er han for ung til)
Til sommeren tenkte jeg at jeg skulle kjøre han inn og vil ha nytte av det arbeidet jeg nå gjøre med lange tøyler dressur...og den dagen han skal rides inn så vil vi også ha glede av arbeidet i lange tøyler fordi han har lært alle kommandoer så jeg overfører bare dette til ridning.

Hoppa mi er langt over dette nivået i utdannelsen sin så henne ber jeg om andre ting, under ridning og lange tøyler. Hun kan alt det som Oleo nå lærer seg...men det fortsetter bare dit fantasien og fysikken setter begrensninger. Avita blir ikke klikket for å gå grunnleggende øvelser selv om hun får ros. Ros får hun for alt men klikk får hun bare for ting hun lærer seg...
Som Ellen Ofstad sier: Når man går i 1 klasse så får man ros for å legge sammen 2+2 men når du kommer på vidregående så kan man ikke lenger forvente å få ros for slikt, da kreves det mer av deg :smile:

Det beste er at hestene synes det er kjempe gøy...fordi de forstår...og da er det gøy for oss også...fordi vi gjør oss forsått ;-)

Se link om klikkertrening: http://www.ellenofstad.com/artikler/klikkertrening.html

Henriette444
25-01-2007, 23:12

Jeg bruker klikker i stort sett alt jeg gjør med hesten, vertfall i en innlæringsperiode av nye ting. Jeg begynte med de små ting på Oleo, ting som hester skal lære....ha på grime, bli leid, løfte ben, rygge og vike. Nå når alt det ansees som en selvfølge at han skal kunne klikker jeg ikke lenger for det. Vi driver nå med lange tøyler dressur men før det startet jeg bare med at han først lærte kommando FREM. Jeg satt lange tøyler på grimen hans og ba om det samme. Da han svarte helt forstått på FREM så la jeg til å vende samtidig som han går frem. Nå har han lært å gå frem på kommando, vende og å trave på kommando. Man benytter tilfeldigheter og situasjoner...

Måten jeg lærte han kommando for å trave var at jag hadde han løs på banen...fikk han til å løpe etter meg samtidig som jeg sa traave...og klikket for det. Etterhvert satt jeg han i line og ba han om det uten at jeg travet sammen med han...fikk ingen respons så jeg tok to travsteg sammen med han og han koblet det med en gang. Etterhvert så ventet jeg bare til han hadde tenkt seg ferdig å til slutt begynte å trave...og klikket for det.

Dersom hesten ikke forstår eller gir noen respons så må man gå et steg tilbake for å friske opp...for så igjen gå videre, evt gi hesten litt tid til å finne ut av hva du mener... Nå når han går frem, vender og lyder kommando trav så skal jeg spørre han om kontraversader og versader.. Dette er også noe han har lært fra før så å overføre dette til lange tøyler bør ikke bli noe problem...og jeg klikker han hele veien. (ber ikke om samling, det er han for ung til)
Til sommeren tenkte jeg at jeg skulle kjøre han inn og vil ha nytte av det arbeidet jeg nå gjøre med lange tøyler dressur...og den dagen han skal rides inn så vil vi også ha glede av arbeidet i lange tøyler fordi han har lært alle kommandoer så jeg overfører bare dette til ridning.

Hoppa mi er langt over dette nivået i utdannelsen sin så henne ber jeg om andre ting, under ridning og lange tøyler. Hun kan alt det som Oleo nå lærer seg...men det fortsetter bare dit fantasien og fysikken setter begrensninger. Avita blir ikke klikket for å gå grunnleggende øvelser selv om hun får ros. Ros får hun for alt men klikk får hun bare for ting hun lærer seg...
Som Ellen Ofstad sier: Når man går i 1 klasse så får man ros for å legge sammen 2+2 men når du kommer på vidregående så kan man ikke lenger forvente å få ros for slikt, da kreves det mer av deg :smile:

Det beste er at hestene synes det er kjempe gøy...fordi de forstår...og da er det gøy for oss også...fordi vi gjør oss forsått ;-)

Se link om klikkertrening: http://www.ellenofstad.com/artikler/klikkertrening.html

Takk for meget utfyllende svar :-D
Men når du lærer ham versade f.eks, når han har lært dette, kobler du så ordet versade på? Eller noe enklere som i hans hode betyr "versade", men i alle fall et ord på nettopp den øvelsen? samtidig med tøylesignaler.., så meningen er at når du kommer opp og rir, så bruker du "ridehjelperene" samtidig med "klikkerordet", og så forstår hesten hva du vil ha, og lærer å assosiere hjelperne dine med ordet, også fjerner du ordet når han forstår hjelperene?

Men dersom du f.eks skal lære hesten å rygge, og ender med at han kommer med et frambein i stedet, hva så? benytter du anledningen til å lære hesten å takke? Det er liksom ikke så kult om der kommer et bein i hytt og pine... i alle fall ikke om der er barn rundt om den av og til.. :???:

øhh..så rotete innlegg at jeg blir helt flau :oops: Jaja, det kan jo være du forstår hva jeg mener ;-)

Sol
27-01-2007, 12:19
Om du ber hesten om å rygge og den gjør noe annet enn du ber om gjør du INGENTING. Du må bare øve inn en ting om gangen, ellers skjønner ikke hesten bæret! Så om den løfter beinet, bare vent til den setter det ned. setter den det ned "på vei bakover" klikker du, fordi den er på vei til å gjøre det du vil at den skal.
I begynnelsen når du lærer inn noe nytt, må du først forestille deg hvordan kroppen til hesten vil bevege seg når den skal gjøre det du vil. Feks rygging da: FØR hesten faktisk løfter et bein og plasserer det bakover, er det en hel del ting som skjer. For det første vil hesten bevege minst ett øre bakover, for ørene til hesten er retningsstyrende for hvor den TENKER på å gå. Deretter vil det flytte vekten sin bakover, forberede musklene på å bevege kroppen bakover. dette krever litt trening for å se, men bør absolutt klikkes for. deretter flytter den kanskje ett bein opp fra bakken, men setter det ned på samme sted, dette er jo også en del av det bevegelsesmønsteret du ønsker. Men om hesten tar et lite skritt fram, til siden eller legger tyngdepunktet framover klikker du IKKE, for det er jo ikke endel av det du ønsker.
Når du så har fått hesten til å rygge pent bakover når du står feks forran den, er det en god ide å lære den det fra begge sider og fra bak den også. deretter kan man begynne å legge på kjøre og ridehjelpere som sjenkler og tøyler. nå KAN jo hesten kommandoen for rygging.
når du skal legge til en ny kommando/hjelper er det viktig at du presenterer dette i riktig rekkefølge. feks ved rygging da, så vil du lære hesten dette når du står bak den, ved hjelp av tøylene. da må du først få hestens oppmerksomhet bakover, dvs ett eller to ører. deretter må du gi signalet med tøylene, fordi det er dette hesten ikke kan fra før. Ta inn tøylene litt og vent noen sekunder. hesten skjønner ingenting sannsynligvis. det er helt greit, for du har jo flere kommandoer for dette. så når du har holdt tøylene rolig men stramt gir du lydsignalet for bakover. med en gang hesten skifter vekt for å begynne, klikker du, og gir ut på tøylene. deretter gir du den litt tid, og legger nytt press på tøylene.
det er viktig at du lar hesten få forsøke å finne ut av den nye måten først, før du hjelper den med den kommandoen den kan fra før. Ellers vil du måtte fortsette med stemmekommandoen. Når hesten kan dette med rygging på tømmerkjøringsvis, er det lett å sette seg opp, å bruke tøylene der. da kan du jo lære den det ved hjelp av vektforskyvning på samme måte. på den måten vil du få en hest som helst skal rygge på vekt, men som du kan hjelpe med tøyler Og stemme om det er nødvendig! på den måten vil du skåne hestens munn mot alltid å bli belsatet ved rygging.

Hanna
28-01-2007, 00:46
men hvis man rir da? litt upraktisk å ha med klikker i hånda under sprangtrening, f.eks, og ikke minst godbiter? hvis den skal få, stopper du hesten og lener deg frem for å gi godbiten?
hvordan fungerer dette f.eks. på tur (galopp osv) eller i sprang?

Sol
28-01-2007, 22:37
Jeg bruker ikke klikker-boksen, men ett ord. Mitt ord er "bra" og så lenge jeg ikke blir målløs(i følge min sambo ingen fare for det hehe)funker dette! I tillegg til godbiter bruker jeg kløing som forsterker/belønning, fordi jeg har en hest som syns at dette er en veldig bra belønning. Dette går fint an å gjøre i fart også!