PDA

Se full versjon : Galoppfatninger - fatte fra hvilken gangart?

Silje og Tindra
21-01-2007, 11:30
Hvilken gangart er den beste å trene galoppfatninger ut i fra - trav eller tølt? Hesten er jevngod i begge gangarter, men har lett for å falle på fremparten.

Siljur
21-01-2007, 14:12
Jeg pleier å fatte fra trav jeg... Men tror ikke det er noe galt i å fatte fra tølt heller. Men når jeg skal ha hesten ned fra galopp, tar jeg han ned i tølt.
:smile:

Cecilie_Stormur
21-01-2007, 14:31
jeg synes det er lettere å fatte fra tølt hvis hesten er på framparten, synes ofte hesten blir enda tyngre og framtung om man fatter fra trav. (de har gjerne en tendens til å være mer framtunge i trav enn i tølt..)

Ida_Blær
21-01-2007, 15:35
Enig med cecilie her!:) Hvis hesten har en tendens til å bli framtung, så tror jeg det beste er å fatte fra tølt:)

Flashback
21-01-2007, 15:50
Med min lille teoretiske tankegang tenker jeg egentlig at hesten blir mer uren i galopp / tølt hvis man fatter fra tølt. Galoppen blir mer tølopp, og tølten mer galte. :)

Elisabeth E
21-01-2007, 18:12
Med min lille teoretiske tankegang tenker jeg egentlig at hesten blir mer uren i galopp / tølt hvis man fatter fra tølt. Galoppen blir mer tølopp, og tølten mer galte. :)

Viss det er tilfellet, da får man ri mer!
Det er mange som glemmer at man faktisk må ri galoppfatningen, og lar man hesten løpe seg i gang da blir kvaliteten på galoppen deretter.

Enig med de som sier at tølt er allright å fatte fra, de fleste hestene jeg har ridd (med unntak selvfølgelig) blir lettere framtunge fra trav.
Ellers er det ikke noe i veien med å fatte fra skritt.

Cluet er en velridd, lydig hest.

Måne
21-01-2007, 19:44
Jeg foretrekker å fatte fra skritt, om hesten kan det.

lukas
21-01-2007, 19:47
Hvis jeg skal prøve å fatter fra tølt blir det som oftest en slags pass-galopp-aktigting.. så vet ikke jeg.. Gjør som regel fra trav, men er jo bra å gjøre begge deler

Silje og Tindra
21-01-2007, 20:56
Jeg foretrekker å fatte fra skritt, om hesten kan det.
Jeg tror ikke jeg skal påstå at Frøya kan det. Mulig hun "kan" det nå, med mer energi - og et lite lager av overskudd, men det er likevel ikke noe jeg vil påstå hun -kan-.

Jeg får terpe litt på det der med å være presis med hjelperne mine, så skal vi nok se det blir fart på sakene. Bokstavelig talt. :-)

Shadowfax
21-01-2007, 21:13
Fatter både fra tølt og trav. På Gloi feks er det lettest fra tølt, da han har en tendens til å "eksplodere" over i galopp..

Silje og Tindra
25-01-2007, 01:41
Etter litt utprøving i forigårs kom jeg frem til at vi lar fatninger fra tølt ligge, så lenge vi ikke trenger dem for noe essensielt. Hun svarer her med å ruse seg opp og gå over i hurtig-trav, og om jeg legger til pisk for å få en klarere beskjed, så blir det bukk.

Fra trav derimot, er det så og si ingen problemer - iallfall ikke av den karakteren der :-)