PDA

Se full versjon : Vil ha gratis barnehage til etnisk norske barn.

Gudhild
28-04-2011, 19:11
http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/politikk/mahmood-vil-ha-gratis-barnehage-for-etnisk-norske-barn-3480057.html

Er ikke invandrere nok mislikt fra før?

"Det er litt kinkig å rette inn tiltak bare mot etnisk norske, særlige ettersom det er de som gjerne har best råd også, sier Jan Bøhler."

Noen som forstår denne forresten?

Hva mener du?

NinjaChristin
28-04-2011, 21:19
Dette er først og fremst tenkt for innvandrertette områder, der norske flytter fra, og det er nok et godt tiltak. Da kan man i alle fall prøve å holde språket i barnehagen norsk, og ikke somalisk.

Han er svært bekymret for skoleflukten fra Groruddalen og tror han har funnet en løsning som kan sikre norskspråklige miljøer i barnehager og skoler: Gratis barnehage og aktivitetsskole (SFO) for etniske nordmenn.

– Vi har i stor grad lyktes med å få barn med innvandrerbakgrunn inn i barnehager, men de som de kommer for - de etnisk norske barna - er ikke der lenger. De har flyttet, sier Mahmood.

Dog er jeg usikker på om jeg er enig i at etnisk norske er de med best råd.

Lopke
28-04-2011, 22:24
Vet ikke helt hva jeg tenker om dette men noe sier meg at det kan være sosialt belastede nordmenn (etnisk norske såklart :D) som vil ha mest utbytte av et slikt tilbud. Jeg tror kanskje at mange nordmenn som har råd, velger å flytte som før pga andre ting enn billigere barnehage.
Og da står man kanskje igjen med hele NAV gjengen både norske og utenlandske. Men ikke så ressurssterke..
Bare en tanke altså..

Mumimamma
29-04-2011, 10:57
Enig med Lopke der.. Det kunne fort bli en uheldig sammensetning av dette.

Og det koster jo litt å ha barn i barnehage og SFO ser jeg. Har to barn, ei i barnehage og ei på SFO, så ingen søskenmoderasjon i år og over 47000kr fradragsberettiget i foreldrefradrag på selvangivelsen min i år..:eek: Dog er max fradrag for to barn 40000kr..

Lille Kylling
29-04-2011, 13:20
Om de først skal gjøre det tiltaket bør det nå gjelde for alle der, ser ikke hvilket gyldig grunnlag de har for at dette kun skal gagne de etnisk norske som bor der! Ellers er jeg generelt imot "spesial" behandling av invandrere iallefall før det er vist at norge klarer ta vare på de som bor her, noe de forøvrig svikter greit på!