PDA

Se full versjon : Uvitende meg...

Torhild
20-01-2007, 18:15
Jeg har aldri verken tøltet eller passet med en islandshest, knapt ridd de engang, men jeg spør likevel...

Altså på andre ridehester er det jo mye snakk om å få hesten lang og dyp, til tøylen, opp med ryggen osv. Men hvordan blir dette da med islandshesten? Når den setter avgårde så er jo hodet høyt oppe (har også skjønt at man skal løfte opp hendene litt på de nettopp for å få den over i... tølt??), hvordan blir det da med bæring? Vil den ikke autamatisk senke ryggen? Hva med muskler?

Bare lurer jeg, ingen negativ undertone her :smile:

Kurre
20-01-2007, 19:00
En Islandshest skal så absolutt være "til tøylen",dvs mellom hjelperene.
Den skal ikke unndra seg virkningen av bittet i hverken den ene eller andre retningen.

Hvordan den skal gå med nesen,hvor sammenpakket i formen,lav i nakken etc DET er noe som diskuteres mye OGSÅ innen Islandshestkretser,da amnge gjerne vil ha dem til å se mer ut som vanlige dressurhester enn den gangartshesten de faktisk er.
De tror at korrekt ridning kan måles ettersom man får hesten til å bukke på nakken eller ikke.

Ryggvirksomhet og bakbensaktivitet har lite med hva slags form hesten går i.
En hest kan bruke sine bakben og sin rygg svært godt også i en høy form.
Vi er også ute etter å ri hestene med NAKKEN som det høyeste punkt,men mye av forskjellen ligger vel i at vi vil ha en mer åpen halsvinkel.
Dette har også å gjøre med bygningen på hestene.mange av våre kjære ponnier har ikke hals nok til å kunne gå som en "stor brun dressurhest" og samtidig greie å puste og svelge normalt.

Den lange,lave formen rides i skritt,trav og om hesten er slik konstruert at det er fysisk mulig for den i galopp.
Denne dype varianten av denne "formen" er opprinnelig et uttøyingsverktøy.
Den virker (vist ved forsøk gjort i Sverige) hverken styrkende eller muskeloppbyggende.
Den beste metode for å bygge en sterk rygg og bruke så mye av ryggmuskulaturen som mulig er å skritte hesten på lang tøyle på ujevnt underlag,gjerne i skogen.
Man legger hesten lang og dyp for å tøye ut muskulaturen etter endt jobb/i en pause i jobben.
Det vil vi også gjøre med lavageitene,men (i allefall noen av oss) vil ikke ri ALLE hester ned til denne formen,da de er nok på framparten som det er.
Man tilpasser arbeidsformen til hva den enkelte hest trenger.

Tølt,blir et kapittel,til en viss grad,for seg.
igjen,ta fokus VEKK fra hvor hodet til hesten er.
Alt innen rimelighetens grenser,selvfølgelig,men ved å ta dem for dypt ned og pakke dem ihop,så fjerner du mye av bevegelsene og skulderfriheten i tølten.
Hesten bruker deler av underhalsmuskulaturen bl annet til å tølte med.
I tølt vil ryggen bølge opp OG ned og må få lov til det.
Embla beskriver dette en mill ganger bedre enn jeg har tenkt å prøve meg på..så jeg er da så frekk å sitere fra tråden "tanker om riding på Islandshest (eller noe slikt)

"hestens grunngangarter er det ingen konflikter i hvordan den optimalt skal bruke overlinja. Vi sier at hesten må "runde" seg, komme opp i ryggen osv. Dette gjelder uansett islandshest eller større dyr.

I tølt bruker hesten ryggen noe anderledes. Den fjærer mer gjennom ryggsøylen, og har en slags bølgende bevegelse fra manken og bakover. Man kan se dette på bilder, når hesten står på ett frambein i tølt, løfter det andre og "svever" bak (det momentet vi så gjerne vil ha på bildet!), da er den på det laveste i fremre del av ryggen (mellom skulderbladene) og på det høyeste i krysset. Altså ingen ting som tyder på samling eller bærighet. Motsatt, når hesten står på ett bakbein, "svever" med frambeina (dette er bildene vi alltid kaster, så mulig dette er vanskeligere å se for seg.... ). Da er den på det høyeste i fremre del av ryggen, det ser ut som om den vinkler leddene mye i det bakbeinet den står på, krysset er lavt og underhalsmuskulaturen mykere. Altså mange fysiske tegn på samling.

Hesten skifter altså på å gå med ryggen senket og oppe i tølt. Hvis vi kun trener hesten "rund", mister hesten smidigheten her, altså evnen til å "bølge" noe gjennom ryggen. Mange har sikkert opplevd at ved å trene mye trav for å få denne "sikrere", kan ofte gjøre tølten mer stiv og nærmere grisepass....

I flygende pass holder hesten ryggen strekt og rett, uten store bevegelsene, den er beina som går

Det at hesten bruker kropp og rygg så forskjellig avhengig av gangarten den er i, gjør at en må balansere ridningen sin, og ri slik at alle gangartene kan utvikles. Må man velge, er det alltid tølt som må være gangarten nr 1. En smidig tølt virker alltid positivt inn på de andre gangartene. Trav har skjelden stor positiv effekt for tølt, mens galopp kan virke løsgjørende for både trav og tølt.

Skulderfrihet er vel noe alle hester trenger, ikke bare gangartshester? Syns det ser ut som mange på store hester sitter og rir på skulderbladene. Og at endel av "oss" (ikke så ille i norge) sitter og rir på lenda... "

Altså: Ulike gangarter stiller ulike krav på hesten.
Når det gjelder Pass,så er det en ekstrem-gangart.
Som når en traver går for full spiker på travbanen eller en galopphest som virkelig strekker ut.
her er det KUN skyvekraft som propellerer hesten fremover.
Spenningen i kroppen gjør at den holder passen.

Håper noe ble klarere?
Og blir så avgjort ikke fornærmet.Jeg har vært akkurat der du er selv og brukt noen år på å lære.
Og SOM jeg har lært.

|lisa|
20-01-2007, 19:15
Bra skrevet Kurre og lærerikt :-D Men nå ble jeg litt glad her, for nå ser jeg vi gjør noe rett. Her er det mye skritting i naturen på lange tøyler, så da er det bare å bygge videre på det ;-)

Silje og Tindra
20-01-2007, 19:50
:tilber:
Nok et supert innlegg fra Kurre! Og som Lise ble jeg veldig glad for å se at lange tøyler og ulendt terreng er en vinner, for da blir det fler ekle skogsturer på oss :-)

Kurre
20-01-2007, 20:39
Siden jeg har sakset store deler fra Embla,så skal takk rettes dit takk hører hjemme.

Takk,Embla. ;-)

Sagitaria
20-01-2007, 20:44
Slenger meg på uvitenheten her:

Jeg har en kaldblods som tølter. Fy det går unna. :lol: og to som passer. (heldigvis ikke når de skal trave, bare når de EGENTLIG skal skritte..)

De skal vel egentlig ikke kunne sånt, vel????

Kurre
20-01-2007, 20:48
At de tølter rent er uvanlig.
Veldig uvanlig,men det forekommer.
At de kan tølte i ren takt i høyt tempo er...unikt?

At det kommer deisende en dose grisepass er IKKE uvanlig. (Det kalles grisepass når det ikke er svevemoment.)
Passen her skyldes stort sett stiv hest og gjerne kombinert med litt stress.

En traver som stiver seg av i ryggen vil svært ofte bruke mye pass.Når stivheten (eller evt smerte) gir seg,så slutter de med det.

Sagitaria
20-01-2007, 20:56
At de tølter rent er uvanlig.
Veldig uvanlig,men det forekommer.
At de kan tølte i ren takt i høyt tempo er...unikt?

Nå har jeg ikke ridd så mye isis-tølting, så jeg vet ikke om det er rent. Men en form for tølt er det... (min kollega har ridd mer isis, hun som påpekte at det var tølt,jeg tenkte ikke over det faktisk)

At det kommer deisende en dose grisepass er IKKE uvanlig. (Det kalles grisepass når det ikke er svevemoment.)
Passen her skyldes stort sett stiv hest og gjerne kombinert med litt stress.

En traver som stiver seg av i ryggen vil svært ofte bruke mye pass.Når stivheten (eller evt smerte) gir seg,så slutter de med det.

Jeg tror trygt vi kan fastslå at her er det STRESS ja.. :lol: Er de to mest travle gutta mine..(Ikke så lenge siden veterinær gikk over begge, og de har ikke vondt noe sted, og dette har de drevet med...lenge.siden før min tid her..)

Kurre
20-01-2007, 21:01
Jepp,stresset hest spenner seg dermed blir det pass.

Få sluppet spenningen i ryggen,så slipper passen.

Lopke
20-01-2007, 21:04
JEG HAR TØLTET, SÅ DET SÅ!!!!

(bare måtte si det)

Og DET VAR PÅ ISLAND PÅ EKTE ISLANDSHESTER!!!

SÅ DET SÅ!!

HA!!

Siljur
20-01-2007, 22:34
KURRE, sier bare :tilber:

Sagitaria
20-01-2007, 22:37
For å roe dem ned må jeg nok bedøve. Eller la dem løpe det de orker. Men da drar jeg ut ikveld, og kommer ikke tilbake før om ei uke. hihi.

Kurre
20-01-2007, 23:42
Enkelte ting er det best bare å leve med.

Sagitaria
20-01-2007, 23:45
Sant :smile: er jo ikkeno galt i at de gjør det, har bare ikke sett disse gangartene hos kaldblods før. Sikkert vanligere enn jeg tror dog.

Kurre
20-01-2007, 23:48
Mer vanlig hos de varme...mer stress,mer spenninger...

embla
21-01-2007, 21:50
Siden jeg har sakset store deler fra Embla,så skal takk rettes dit takk hører hjemme.

Takk,Embla. ;-)

Hehe, bare hyggelig det :smile:

Bare moro å høre at det en skriver er forståelig ;-)

Siljur
23-01-2007, 18:50
Men Embla.. Hvoran beveger hestene ryggen i grisepass og passaktigtølt da?? :oops: :oops:

Kurre
24-01-2007, 01:12

Takk,Embla. ;-)

Hehe, bare hyggelig det :smile:

Bare moro å høre at det en skriver er forståelig ;-)

Veldig!
Om du kunne sjekke innboksen din også,så har du fått PM vet jeg... ;-) (mase,mase)