PDA

Se full versjon : Forsikring av hest

-Line-
05-04-2011, 11:56
Jeg lurer på om noen har noe tips til forsikring? Jeg ringte rundt til endel forsikringsselskap for å sjekke ut pris, de jeg satt med tilsutt var If og Agria.

Agria var definitivt billigere, og jeg tenkte på den, helt til jeg spurte om de dekket skader, hvis vi f.eks. hesten kom til å skade en bil på noen måte. Dette dekker ikke Agri, de sa at innbo dekket sånt. Så ringte jeg forsikringsselskapet der jeg har innbo forsikring, men de skjønte ikke hvorfor de hadde sagt dette, for dette dekket ikke de heller.

Så ringte jeg if, forsikringa var dyrere der, men der hadde de ansvarsforsikring i hesteforsikringa, og hvis det skulle oppstå sånne skader så dekker de dette.

Noen som har noen erfaring med dette? Hvor de har hatt brukt for en sånn forsikring?
Kommer hesten til å ødelegge noe sånt som en bil, blir jeg jo skikkelig gjeldsslave da, er dette en risiko verdt å ta? Noen som har noen erfaring rundt dette?

LeneHenriksen
05-04-2011, 12:18
Har ingen erfaring slikt med forsikring.. Men etter som jeg har hørt er Agria vanskelig og få pengen fra når det kommer til slike saker.. Om dette stemmer aner jeg ikke, som sakt noe jeg har hørt fra fler. Men samtidig er stort sett de fleste fornøyd hos dem..

-Line-
06-04-2011, 08:32
Takk for svar :)
Det er vanskelig å velge forsikring, har hørt at mange er fornøyd med Argia, men om ulykken skulle være ute og hesten skader noe annet med endel i verdi, er det fryktelig kjedelig at forsikringen ikke skulle dekke dette...

T.B.
07-04-2011, 04:36
Kjenner ikke så mye til hvordan forsikre hest - som ny eier på en ny hest - uansett forsikrings-selskap.
Jeg har hatt mine hester forsikret i Gjensidige siden 1983 - hester opptil nesten 30 års alder - og har aldri hatt problemer med å få dekning av de FÅ skadene jeg har hatt.
Det alvorligste var da min 21 år gamle, drektige hoppe måtte opereres for tarmslyng i 1985 - men det var da ingen problemer med å få alt dekket. Kan LOVE at dette ble behørig dokumentert av veterinærer - som var svært stolte av seg selv, for å ha redda hoppa og føllet.
Siden har mine hester vært svært så friske, så jeg er en "god kunde" - og hadde ingen problemer med å få fullforsikra en ny hest - 19 år gammel nl-hoppe.

Vet ikke om jeg har rett, men Gjensidige er både rimeligere og mindre restiktive enn andre selskaper - hvis man leser "den små skriften". Men det kan også hende at jeg har fått "fordeler", som kunde i nesten 30 år, uten for mye å belaste selskapet for - siden 1985.

Da et familiemedlem hadde hest forsikret i annet selskap, og vi sammenlignet dokumentene, ville nok det selskap jeg bruker kommet best ut - i forhold til våre hester.

Jeg kan ikke si noe for eller imot de enkelte selskaper - bare det råd at man MÅ/BØR forsikre sin(e) hest(er).

At min 27 år gamle hest enda ikke har hatt det minste behov for forsikring, kan fort endre seg, og da har jeg en laaangvarig avtale med selskapet, som dekker vet-utgifter opptil ca. 70.000,-. Men at hennes "verdi" er satt til kr. 0,- er jeg fullstendig klar over. Altså ikke erstatning for tapt hest - men hun kan få mye behandling før hun evt. skal få "slippe".

I tidligere tider var det bare Gjensidige som hadde "greie på" forsikring av hest - så kom Agira - og nå visstnok if.

Siden jeg har hus, bil, hytte, innbo osv. forsikret i et annet selskap, skal jeg jammen spørre dem om hvordan de forholder seg til mine to gamle hester (27 og 20 år), samt hund - som er forsikret i Gjensidige - siden 1983.
Tviler sterkt på at de vil opprette en "ny" forsikring på gamle gamper og gammal hund.
Tror jeg holder meg til det jeg har.

Guest
07-04-2011, 11:39
JEg ville også gått for GJensidige til hest. If sier selv at de ikke er store på hest, og at det lønner seg og ha det annet sted (Når vi kjøpte hus forsikret vi i IF og hadde tenkt å bake inn hesten også, og fikk da det svaret, at hest er ikke det de prioriterer ) Agria her jeg hørt så utrolig mye negativt om både til hest og til hund , at de ville jeg styrt langt unna. Har If til bikkja da, og fått utbetalt alt vi har sendt inn . Har bare trengt å bruke forsikringen på gjensidige en gang, og det var helt uproblematisk.

Tvillingmamma
07-04-2011, 17:37
Sendte papirene for å forsikkre gampen i Agria, men de lot aldri høre fra seg. Skal innrømme at å purre gikk i glemmeboka da mannen endte på sykehus. Andre ting var mer viktig liksom.

Har hesten forsikkret i Gjensidige og det er jeg godt fornøyd med. Prismessig var de også rimligst, men best løsning på samme tid! DA får man både pose og sekk i mine øyne ja.

Torhild
07-04-2011, 17:58
Jeg har mine 3 i Agria. Det jeg synes er positivt med Agria er at du får en personlig forsikringsagent å forholde deg til, istedenfor å bli satt over til en tilfeldig person. Min agent kan jeg ringe til når jeg vil, uansett dag og klokkeslett, og jeg får svar på alt jeg lurer på. Mye bedre istedenfor -tast 1 for det, tast 2 for det, vennligst vent du vil bli satt over, vennligst vent, du står i kø, beklager vår åpningstid er mellom det og det....

EvaV
07-04-2011, 18:06
Jeg har min i Agria, og har bare hatt direkteoppgjør, så å få penger da var ikke noe problem. Er ganske fornøyd, men så har jeg ikke prøvd noe annet heller!

Guest
07-04-2011, 22:22
Mye bedre istedenfor -tast 1 for det, tast 2 for det, vennligst vent du vil bli satt over, vennligst vent, du står i kø, beklager vår åpningstid er mellom det og det....

Har igrunn aldri opplevd det hos gjensidige. Har hatt endel hestebytte og endring av forsikringer i senere år, og det har bare vært og ringe, og gjøre det du skal. Ikke noe ventetid.

T.B.
08-04-2011, 02:40
Samme her. Da jeg skulle forsikre ny gammel-hest i Gjensidige, var det bare en hyggelig samtale, så var alt i orden.

skjell
08-04-2011, 07:00
Hunden og hestene mine er forsikret i Agris/Vís, og jeg er veldig fornøyd. Måtte operere hunden for over 30.000,- og det var aldri snakk om å ikke få noen penger. Det har og for meg vært billigere å forsikre i Agria enn i Gjensidige som var alternativet. De forrige hestene mine var forsikra i Gjensidige, men der var det grinete saksbehandlere og lite hjelp. Alt er selvfølgelig avhengig av hvem man tilfeldigvis møter, men jeg har hatt uflaks.

-Line-
08-04-2011, 09:48
Takk for svar, men nå er jeg spesielt intressert i dette med hvis hesten skulle ødelegge noe annet enn seg selv, hvordan forholde seg til det? Er det neon som har vært borti dette noen gang? kan jo bli dyrt, så lurer på hvem som dekker dette og ikke.. Hvis hesten skader seg står det jo ganske klart i de fleste forsikringer hva de dekker og hva de ikke dekker, men hva med om hesten skader noe annet enn seg selv av stor verdi, da for eksempel en bil om den skvetter på tur etc.? Det er det jeg blir mest usikker på, hvor stor vekt skal man legge på det når man tegner forsikring?

Ettersom så mange snakker så godt om Gjensidige, dekker disse denne type skader også? :)

Shenzi
14-04-2011, 09:26
Gjensidige!

Død og vanlig veterinærforsikring er et minimum av hva man bør ha av forsikring på hesten sin.

Shenzi
14-04-2011, 09:27
Om hest skader bil, så er det bilens forsikring som betaler skadene på bilen.
Med mindre rytter har opptrådt GROVT uaksomt, men det skal vel litt til.

Vil man ha noe forsikring utover det, så tror jeg man må kjøpe en ansvarforsikring eller noe.
Hesteforsikring går på forsikring av -hesten- og skader den får, ikke hva den eventuelt gjør skade på...

T.B.
14-04-2011, 23:36
Ja, da en løs hest med vogn laga bulk i bilen til far min (med vogna som fikk sleng), ble det dekket av fattern's forsikring. Kusken hadde ramla av da hesten tok ut.

overas
15-05-2011, 21:34
Jeg har også Gjensidige, har hatt endel vet.utgifter de siste mnd, men ingen spørsmål fra Gjensidige engang! Pengene kommer rett på konto noen få dager etter papirene fra vet er sendt inn! Har også eget nr til "agenten" han er veldig behjelpelig, men kanskje ikke den klokeste innenfor hestefaget. Det er nok Agria mye bedre på!

mcoogco
16-05-2011, 20:04
Jeg har hatt hest forsikret i Gjensidige og har nå Agria.

2 tilfeller med Gjensidige, det ene var når hoppa mi brakk foten. Hadde bilder og hesten stod reg. på min far (som var storkunde) og de utbetalte fort som svint.

Min egen da 2åring som hadde vært forsikret i omkring 1 års tid fikk tannproblemer. De mente at jeg merket noe med tennene hennes ca 10 desember eller noe, og skaden ble "funnet" i januar på det 2 veterinærbesøket. De mente at hun skulle ha vært forsikret i minst 9 mnd for at de skulle dekke skaden (som har kostet meg rundt 120 000 kr de siste årene med ukentlige/måntlige tannrasper)
De mente at hun hadde vært forsikret i 8 mnd og 3 uker når jeg merket "problemet". Var ikke mulig å diskutere det med de engang, til tross for at den første veterinæren konkluderte med alt ok, og nr 2 sa "oj steike" når hun så problemet.....

Jeg skal ALDRI mere bruke Gjensidige igjen! Makan til idioter!

Hesten min ble for 3 vintre siden dehydrert og full kollikkbehandling i helgen, regninga kom seg på 13 000 kr, og direkteoppgjør med agria. Veldig god service, oppfølging og ingen problemer. Er veldig fornøyde med de :)

Martee
16-05-2011, 23:58
Jeg skal ha forsikring i Agria neste gang. Hadde i Gjensidige nå sist. Hesten minble avlivet nå i Mars og attest fra dyrlegen ble sendt inn til Gjensidige. Hele sykdomsperioden hesten hadde, er det jeg som har eid hesten. Omstendighetene rundt hesten min havnet under kriteriene dems for sykdom også. De snakket både med meg og dyrlegen. Hun og jeg sa akkurat det samme. Med hvordan perioden med sykdom hadde begynt og utviklet seg. Det var ikke noe å redde der, så det eneste valget var avlivning.

Begrunnelsen jeg fikk av gjensidige synes jeg er uklar. De skylder på at hesten ikke har vært forsikret hele tiden. Noe den har vært. Jeg tok over forsikringen fra gamle eierene. Men jeg orker ikke diskutere det med Gjensidige. Tror ikke jeg kommer noen vei allikevel.

Shenzi
18-05-2011, 09:57
Synes ikke du kan klage på Gjensidige når du ikke engang prøver å kjempe for at du har rett...
Forsikringsfolkene gjør feil de også (som alle andre mennesker), og de klarer å innrømme når de gjør det.

Jeg skal ALDRI mere bruke Gjensidige igjen! Makan til idioter!

Det samme har jeg hørt uttalte MANGE ganger om Agria. Lurer på hvem av dere som har rett *le*

Martee
18-05-2011, 10:22
Synes ikke du kan klage på Gjensidige når du ikke engang prøver å kjempe for at du har rett...
Forsikringsfolkene gjør feil de også (som alle andre mennesker), og de klarer å innrømme når de gjør det.

Vil ikke si at jeg klager over det. Jeg deler bare min erfaring. Jeg har snakket med en av damene i Gjensidige på telefon i ettertid fordi jeg ville høre begrunnelsen en tur til. Jeg kunne selvfølgelig ha prøvd å tatt det opp med dem igjen, men jeg kommer ingen vei med det. Så da synes jeg ikke det er noe vits å prøve igjen.

Silje&Tenjar
18-05-2011, 10:32
Bare positive erfaringer med Gjensidige. Både på hest og hund. :)

Anita&Svarten
18-05-2011, 10:46
Jeg har egen ansvarsforsikring som dekker skade hestene måtte volde. Er nok det du må ha :)

Shenzi
18-05-2011, 11:53
Vil ikke si at jeg klager over det. Jeg deler bare min erfaring. Jeg har snakket med en av damene i Gjensidige på telefon i ettertid fordi jeg ville høre begrunnelsen en tur til. Jeg kunne selvfølgelig ha prøvd å tatt det opp med dem igjen, men jeg kommer ingen vei med det. Så da synes jeg ikke det er noe vits å prøve igjen.

Send skriftlig.

Jeg fikk tilbake feil sum på hesten min som måtte avlives, fordi jeg nylig hadde hevet summen, men det var ikke registrert enda da hesten døde, så jeg fikk utbetalt den gamle summen (som jeg først trodde var riktig jeg også, da jeg trodde det var 20 dagers karantene, noe det ikke er ved ulykke).
Jeg ringte først og spurte om det, og vedkommende jeg snakket med da sa bare at "om du har fått så så mye, så var det nok det du skulle få". Jeg ble ikke så veldig klok av den samtalen, så jeg sendte en mail hvor jeg forklarte situasjonen. To dager etter fikk jeg telefon om at jeg selvsagt hadde rett og resten av pengene ble satt inn på konto umiddelbart.

marii
18-05-2011, 13:03
bare sier en ting, er det noe med beina som blir skada. så kan du se langt etter og få igjen noen ting fra agria... så if er absolutt bra og gjensidige;)

-Line-
18-05-2011, 21:58
Jeg har egen ansvarsforsikring som dekker skade hestene måtte volde. Er nok det du må ha :)

I hvilket selskap har du tegnet den? Og hva betaler du for det i året? Dekker den alle typer skader? :)

Anita&Svarten
19-05-2011, 09:33
I hvilket selskap har du tegnet den? Og hva betaler du for det i året? Dekker den alle typer skader? :)

Jeg er i privat selskap, Jernbanenes bank og forsikring. Gjensidige har nok og en slik forsikring. Den jeg har dekker alle typer skader ja. Husker ikke eksakt hva jeg betaler, men er bare et par hundre i året. Men de er visst veldig rimelig i forhold til andre + at jeg har fordeler der, så vil nok variere litt ifra andre selskap. Er jo bare å høre med de forskjellige hva de dekker og hva de tar og be om uforpliktende pristilbud eller noe. Veldig greit å ha hvertfall :)

Nina
19-05-2011, 10:37
Jeg har aldri hatt problemer med utbetaling fra Agria. De punget ut for operasjoner, rehabilitering og alt når jeg hadde syk hund. Aldri noe spørsmål, og det var veldig greit med direkteoppgjør så man slapp å legge ut mange tusen hos dyrlegen.

Felice
21-05-2011, 18:52
Har Gjensidige, og aldri hatt problemer med dem :) Har riktignok ikke prøvd noe annet på hest.

mcoogco
21-05-2011, 23:20

Det samme har jeg hørt uttalte MANGE ganger om Agria. Lurer på hvem av dere som har rett *le*

Jeg for min del sendte utallige klager, samt veterinærene som behandlet hesten sendte forklaringer og klager, til ingen nytte.
Drittselskap synes jeg iallefall ;)

Aldri Gjensidige til hesten, og overhode ikke IF for bila!

xmiriam
09-06-2011, 14:38
Drar opp denne igjen jeg:
Jeg skal snart kjøpe hest, og hun blir selvfølgelig forsikret i hue og ræva så langt det er mulig. Men jeg står da mellom Gjensidige og Agria. Leser jo her at de fleste har et eller annet å påpeke blant begge to, så jeg føler meg fint lite klokere :p

Jeg ser også at Gjensidige ikke dekker ledd/sene/slitasje og andre beinskader osv. Er det en god nok grunn i seg selv til å velge Agria? Eller bør jeg gå for gjensidige?

Bleh, jeg leser meg sprø, men er ikke nærmere en løsning at all. Heldigvis har jeg halvannen måned igjen :D

Shenzi
09-06-2011, 22:01
Etter de ryktene jeg har hørt er det veldig vanskelig å få penger fra Agria også når det gjelder ting på bein...
Har ikke testet det selv riktignok.

Changlia
05-07-2011, 05:15
Alle hestene på stallen hos oss er forsikret hos Agria, og vi har ikke hatt noen problemer med eventuelle utbetalinger og oppgjør derfra :) (omtrent alt har vært skader o.l. på bein, så i vårt tilfelle stemmer ikke påstanden ovenfor her)
De har visst også utvidet forsikringene sine, sånn at de nå dekker ting som ikke ble dekket tidligere.

Opal
06-07-2011, 08:51
Etter de ryktene jeg har hørt er det veldig vanskelig å få penger fra Agria også når det gjelder ting på bein...
Har ikke testet det selv riktignok.

Dette har jeg også hørt - fra en veterinær. De har blant annet konsekvent begynt å skrive 0 ved bøyeprøve hvis hesten skal forsikres i Agria når det er en halv grad ettersom Agria visst nok tar forbehold om begge bakbein dersom hesten har et utslag på 0,5 på det ene.

Viking
07-07-2011, 16:55
Jeg har mine forsikret i Gjensidige og fikk dekket skader på sene, seneskjeder og samt en operasjon som fjernet en bursae i hasen. Var en traume som forråsaket skaden den skaden. Ikke enkelt å bli klok på de forskjellige vilkårene og hvilken forsikring som skulle passe best for din hest.

Shadowfax
07-07-2011, 20:02
Har mine i Agria, og hadde ingen problemer med å få dekket beinskaden til Bruni. Fikk vel igjen ting vi egentlig ikke skulle hatt også.