PDA

Se full versjon : Hest og studier

|lisa|
19-01-2007, 16:22
Hvordan går det å ha hest, evt flere når man studerer ved høyskoler?
I tillegg så må man vel ha en jobb, slik at man greier seg økonomisk. Blir det for lite tid?

Jeg har skikkelige problemer med å finne ut hvor og hva jeg skal studere, og hest er en viktig faktor for meg.

Vanskelig dette her... :roll:

Ingvild
19-01-2007, 16:26
Dersom du studerer ein plass med hestemiljø der oppstallingsmoglegheitene er gode og ikkje for dyre skal det gå greit. Du får jo stipend og studielån, så økonomisk sett skal det også gå an å ha hest.

Her i Volda er det mange studenter som har hatt hest opp igjennom åra, og dei fleste trivest veldig godt (blant anna vår kjære Ragnhild ;-) ). Det vert sikkert litt vanskelegare (iallefall økonomisk) dersom du skal studere i ein stor by med dyre staller, og dette er kanskje noko du må ta hensyn til når du vel studiestad - dersom du har intensjonar om å ha med hesten.

Ta kontakt med rideklubbane på dei aktuelle studiestadane, og hør korleis det er med oppstalling etc.

|lisa|
19-01-2007, 16:41
Jeg er faktisk ikke så sikker på om jeg har lyst til å stalle opp på rideskole. Jeg har islandshester, så kombinasjonen er kanskje ikke den beste. Det beste hadde kanskje vært en mer privat stall med kanskje noen islandshester på.

Jeg må jo flytte alt etter hva jeg skal bli. Og det er store sjanser for at studiene blir i en storby. Kunne helst tenkt meg Trondheim, siden det ikke er så alt for langt unna.

Jeg har to hester selv nå, og jeg frykter det kan bli litt hardt økonomisk. Men det er ikke så moro å selge heller. Så derfor jeg lurer litt på dette, og spør de som studerer og har hest i tillegg ;-)

Liz
19-01-2007, 17:01
I de store byene er det som regel dyrt å ha hest, og man må ofte jobbe mye ved siden av studiene og tiden blir knapp osv.

Selv bor jeg i Bergen, studerer og har hest. Men jeg har også samboer, vi har delt økonomi og uten det hadde det aldri i verden gått å beholde hesten for meg.

Kan jeg spørre hva dere betaler i stall-leie Ingvild? Har kanskje ikke så mye med saken å gjøre, er bare interessert i å høre hvordan det er i å ha hest oppstallet på små studiesteder fremfor "store" byer. Vi skal jo flytte om et og et halvt år.

|lisa|
19-01-2007, 17:05
Ja, det er slik jeg frykter det kan bli. Men hvis jeg studerer i Trondheim tror jeg nok det kan ordne seg. For da kan jeg evt ha en hjemme. Men det er ikke sikkert at jeg bestemmer meg for det, for jeg vil gjerne studere noe jeg har lyst til å bli, uavhengig av plass.

Og ja, jeg bruker å ta sorgene på forskudd :lol:

Måne
19-01-2007, 17:35
Jeg vet om en hyggelig isis-Stall i Trondheim med grei stalleie. :)

|lisa|
19-01-2007, 17:37
Hvor da Måne? Du har studert i Trondheim, har du ikke det? Hadde du hest da?

Ingvild
19-01-2007, 17:37
Nei, men eg prata om rideKLUBBANE, som kan svare på kva for stallar som er i området. ;-)

Eg betaler 1500 kr i månaden i stalleige, inkludert grovfôr og kraftfôr (men eg kjøper eget kraftfor).

Her er andre stallar, ein som koster 2000 i månaden. Har eiga ridebane, men ligg litt utanfor allfarveg og uten dei gode turmoglegheitene.
Ein annan kostar 500 i månaden, ikkje inkludert fôr og ein må ta alt arbeidet sjølv (Dei har ei ordning der dei som har hest bytter på foring, utslepp etc). Ein annan igjen har gratis stalleige så lenge ein gjer arbeidet sjølv. Alle stallane (utenom den med eiga ridebane) har kort veg (maks 20 minutt) til rideklubben si ridebane, som er open for alle klubben sine medlemmar.

Så, dersom ein har tid til å ta noko av arbeidet sjølv, som utslepp og foring, kan ein få det ganske rimeleg. Reknar med det er slik mange andre plassar også.

Måne
19-01-2007, 17:49
Hvor da Måne? Du har studert i Trondheim, har du ikke det? Hadde du hest da?

Stemmer det. Jeg hadde med hest. Det er en liten stall ved Jonsvatnet. De bygde nye bokser i 2005, så det er nytt og fint. Trivelig miljø. Bane, greie turmuligheter (både klatreturer i skogen, og tøltegrusvei) Leia var på 1800 da jeg dro derfra. Jobbet på dugnad og hadde foring en kveld i uka, og en helg i måneden. Noe kronglete med buss tidlig i helgene, men det gikk seg alltid til. Syklet når det var føre til det. Da var jeg sprek, da! Hehe.

Bare å sende meg en PM, så kan du få telefonnummer hvis det skulle være interessant. Jeg trivdes godt der oppe, og det var ikke noe problem økonomisk. Så lenge man finner et sted med ikke altfor høy husleie.. ;)

Liz
19-01-2007, 20:22
Eg betaler 1500 kr i månaden i stalleige, inkludert grovfôr og kraftfôr (men eg kjøper eget kraftfor).

Hvor mye sånn ca bruker du på flis/spon i mnd da?

Ragnhild
19-01-2007, 20:28
Vel, jeg er jo blitt nevnt, så jeg kan jo svare. Jeg skulle jo ikke ha hest når jeg begynte å studere, for det hadde jeg ikke tid eller råd til. Det tok meg halvannen måned før jeg fant ut at jeg ikke hadde mulighet til å klare meg uten, så da blei det hest på meg. Nå sitter jeg i en spesiell situasjon økonomisk så jeg har tatt meg råd til å ha hest. Jeg hadde aldri satsa på å ha hest på bare studielån, da må du kunne ha stallplass, fôr og helst mer gratis. Jeg bor på et av de stedene i Norge det er billigst å være student, men jeg hadde allikevel ikke hatt sjans til å hatt hest dersom jeg ikke sitter i den situasjonen jeg sitter i. For å ta det konkret: Jeg får 6160 kroner i måneden, og med 2500 i husleie, 1500 i stalleie, ca. 2000 i mat og diverse ting som jeg trenger, sitter jeg igjen med 160,-. Og dersom det skulle kommet noe uforutsett (noe det gjerne gjør med hest), så har man et problem. Så nei, hest på studielån ville jeg aldri satsa på.

Nå veit jeg de som har hatt hest, jobb og studier, og det har gått bra, men det er aldri noe jeg ville klart. Hva med å velge et sted å studere, flytte dit uten hest og se hva du får tid og råd til? Det var jo ikke helt planlagt for meg, men det blei jo slik, og jeg fant ut at jeg hadde muligheten så da greip jeg den. Så det er en vurderingssituasjon enhver må ta for hva man orker og har kapasitet til. Det er jo ulik intensitet på studiene også, så det er vanskelig å svare konkret for alle studier (selv går jeg journalistikk om det skulle være av interesse).

Så ja, det får nesten bli en vurderingssituasjon for hver enkelt. Lykke til med valget av studiested iallefall! :)

Ragnhild
19-01-2007, 20:30

Jeg står på samma stall for Ingvild, så jeg kan jo svare for min del. Jeg kjøpte en palle med flis fra FK da jeg kom hit (18 sekker). Jeg fikk Janko i oktober, og jeg har pdd. 5 sekker igjen (hadde det ikke vært for at jeg har kjøpt nye..). En sånn palle kosta meg.. Gruble.. Ca. 1300 kroner inkl. frakt. Så da er det vel bare å sette i gang og regne da. Tror ikke man ender opp med den største utgifta. Flisa holder lenge når man har renslige hester :)

|lisa|
19-01-2007, 20:41
Ja, jeg skjønner. Men det er jo bare å prøve og se hvordan det funker. Hvis det ikke funkjer er det jo bare å kjøre hjem hesten. Som sagt tidligere så bor jeg bare 12 mil unna Trondheim, så skulle det bli for ille så kan jeg dra hjem hver helg og kanskje en dag i uken eller noe sånt :-D Vi har hestene hjemme på gården så det er ikke noe problem med stallplass eller noe sånt. Men man må jo bare prøve. Det er vanskelig å vite hvordan det blir på forhånd. Og så er islandshestene veldig nøysomme så de er ikke så dyre å fôre på i forhold til mange andre raser ;-)

Silje og Tindra
19-01-2007, 21:06
Jeg har vært student i Oslo i 29 måneder nå - i straks 1 måned av disse har jeg hatt hester. De første 21 månedene hadde jeg helt ræva økononmi - trass i jobb.

Nå, de siste 9 månedene har jeg hatt bedre økonomi enn noen gang, fordi jeg har noe å jobbe for. Jeg jobber som regel 2 dager i uka (helg) og drar inn mellom 3700 - 7000 pr. måned, alt etter som, samt at jeg har et lite lager oppspart i tilfelle noe skjer.

For to hester - en på utegangsstall i Lørenskog, med gode turmuligheter, opplyst ridebane, roundpen, grovfôr inkludert, og en på unghestflokk i Trøgstad med helpensjon (alt av fôr, tilsyn osv. inkludert) betaler jeg 2750 kr. pr måned - altså mindre enn mange andre betaler for èn hest her i Oslo.

Ut over dette kommer ridetimer, hovslager og eventuelt veterinær/nytt utstyr.

Når det kommer til tid, så har jeg ikke egentlig forsøkt det så mye enda, siden mitt studie ikke er i full gang igjen enda. Men jeg har allerede laget meg en leseplan for hver dag og har et ca. skjema som jeg prøver å følge - når på døgnet jeg leser dette spiller ingen rolle, bare det blir lest. :-)

|lisa|
19-01-2007, 21:09
Ja, nettopp:) Det ER motiverende med hest! :-D

Hva jobber du med da? Får du noe stipend?

Silje og Tindra
19-01-2007, 21:11
Jeg får samme stipend som Ragnhild (fult stipend og lån) og jobber på McDonald's ;-)

|lisa|
19-01-2007, 21:16
McDonalds er visst en populær arbeidsplass :lol: Mange som jobber der.

Huff, jeg gruer meg til lånet :sad: Jeg liker ikke å ha gjeld. Men det ordner seg vel :smile:

Ingvild
19-01-2007, 23:03

No svarte jo Ragnhild for meg då, men kan jo svare sjølv.. Eg kjøpte ikkje noko flis før rett før jul, henta gratis på ei sag.. Eg veit ikkje kor lenge det held med den pallen som vi har kjøpt no (9 sekker kvar, ca 600 kr på kvar). Lassi er litt meir grisete enn Janko, bruker vel kanskje i underkant av ein sekk i veka..

Hege
20-01-2007, 00:45
Jeg studerer på masternivå nå, jobber i snitt ca 13 timer i uka og har hesten 5 dager i uken. Fungerer fint, men jeg er raka blakk hele tiden. Men aldri i livet om jeg vil selge hesten! Mye bedre å ha egen hest, og være blakk og ha dårlig tid :)

|lisa|
20-01-2007, 22:05
Alt for hest! ;-) ;-) Det er tidkrevende og dyrt, men så morsomt. Vet ikke hva jeg skulle gjort uten :razz:

Miraz
21-02-2007, 21:19
Dette lurer eg også på, og eg har 2 hester! Ikke aktuelt å selge/sette bort noen av de..En mulighet er å forsette å bo her på voss og pendle daglig til Bergen, turen tar litt over en 1,5 time..Men har ikke lyst å bo hjemme hele studietida..Kabalen går ikke opp når eg har to hester, og må ha hybel, strøm og mat + andre rekninger(mobil, hovslager osv)...Må nesten bare vinne i lotto..

Astrid og Chiquita
22-02-2007, 00:00
Jeg har studert ved NTNU et år og tok med meg hesten til Trondheim. Jobbet minimalt i skoleåret, men brukte hele sommerferien på jobbing. Satte av disse pengene til stalleie. Ellers greide jeg meg fint på lån og stipend, med pappa i bakhånd ved store veterinærutgifter osv.

Nå studerer jeg ved høyskole, men går nettbasert utdanning slik at jeg har mulighet til å bo hjemme hos sambo:), jobbe og ha hest. Fungerer veldig greit! Og det ER verdt det å holde på lidenskapen sin, hvem vet om man får muligheten senere. Ingen har dødd av å jobbe litt ved siden av. Selvdisiplin blir viktigere og viktigere for arbeidsgiverne, og studiene fikser hestejenter som regel supert;)

Mari
27-12-2007, 21:39
Eg slit allereie no med å betale stalleiga. I tillegg kjem forsikring, skoing, veterinær, kjøp av utstyr..... Ser litt svart på å ha hest medan eg studerer, men det kan jo endre seg :p

CalixLavec
29-12-2007, 01:17
Eg slit allereie no med å betale stalleiga. I tillegg kjem forsikring, skoing, veterinær, kjøp av utstyr..... Ser litt svart på å ha hest medan eg studerer, men det kan jo endre seg :p

Har litt samme følelsen jeg og..Lever liksom fra lønning til lønning.. Og jeg kan helt ærlig si at alt jeg tjener går til hesten og det som måtte følge med den!! Han koster meg ca 3500 i mnd ikl. alt.
I tillegg er jeg veldig usikker på hva jeg skal neste år med tanke på han. Har bestemt meg for å studere til veterinær, men kommer ikke inn i Norge, ergo må hesten enten bli med meg til et annet land (Danmark/England) eller bli igjen i Norge med min lillesøster som også driver med hest. Men samtidig er jeg AVHENGIG av å gå i stallen hver dag å drive med hest så det går egentlig ikke det heller. Samtidig vet jeg ikke om det alltid passer å måtte gå i stallen så og si hver dag når jeg skal gå på et så tøft studie...Greit nok at det er over et halvt år til, men for hesten sin del må jeg liksom planlegge fremover=/

Noen som har/holder på med dette studiet og kombinerer/valgte å ikke kombinere det med hest??

Chevaleresse
29-12-2007, 16:54
Tja... Ikke det samme, men kjenner ei som studerer medisin i Polen. Og hun tok med hesten dit. Gikk helt fint det. Men det er KREVENDE økonomisk og tidsmessig da...

Mvh Torill

CalixLavec
30-12-2007, 13:39
Tja... Ikke det samme, men kjenner ei som studerer medisin i Polen. Og hun tok med hesten dit. Gikk helt fint det. Men det er KREVENDE økonomisk og tidsmessig da...

Mvh Torill

Ja det kan jeg tenke meg! Dessuten tror jeg ikke kjæresten blir få fornøyd hvis vi skal flytte sammen til høsten også er jeg aldri hjemme fordi jeg skal være med hesten på fritiden=p

Silje og Tindra
30-12-2007, 13:42
.. da hadde jeg vurdert å finne meg en samboer som respekterer dine hobbyer og livsstilsvalg. ;-) Jeg er sjeldent hjemme før åtte på hverdagene, og er alltid borte et par-tre-fire timer i helgene, og samboer sier ingenting, for han vet det er viktig for meg. Jeg har sagt at han skal si i fra om han synes det blir for mye, men jeg har enda ikke hørt noe..

Jeg studerer ikke lenger da, jobber, men likevel.