PDA

Se full versjon : Distansesal - er det noe vits?

TicoTurid
02-04-2011, 12:42
Jeg orket ikke lete etter lignende tråd, så jeg lagde en selv..

Uansett, hesten min er nå kun hobbyhest/turhest pga. beinproblemer og jeg trenger en god sal å ri turer i. Jeg har tre saler fra før :rolleyes: En dressursal, en Wintec sal og en westernsal. Men problemet er at jeg vil ikke bruke dressursalen på tur, da den skal brukes på en annen hest og jeg ønsker ikke at den skal bli veldig våt eller ripet opp da den var dyr. Wintec salen begynner å bli romslig og skal også brukes på en annen hest og westernsalen er egentlig litt stor..

Grunnen til at jeg ikke kjøper ny allroundsal, er at jeg får vondt i knærene av å ri turer i den. Derfor lurer jeg på om distansesaler er bedre for knærene og om de er gode å ri i? Kanskje et dumt spørmsål, men greit å vite før man eventuelt kjøper :)

Er ikke sikker på om det heter distansesal eller ikke, men dere skjønner hva jeg mener ;)

Bente & Etanec
02-04-2011, 14:02
Hehe, ja en distansesal er mye bedre å ri i enn de engelske salene ;-) Vi som rir distanse skal kjenne comfort i flere timer, og det samme må hestene. Derfor er distansesaler bygget og fomet på en noe annen måte enn andre saler.
Jeg skrev en temablogg (http://hest.no/blogg/?bid=8422&blid=772626) for ikke lenge siden, om Specialized Saddle (http://www.specializedsaddles.com/),- den typen sal som jeg har til Etanec og som jeg nå venter på å få hjem til Macao også. De har litt forskjellige saler å velge mellom, og du kan også forme din egen sal i både utseende og farger.
Disse salene sitter du godt i, du sitter litt fast i dem og de er utrolig komfortable. Under salen er der salputer som er laget i et neoprenmateriale med kraftig borrelås som du kan klippe til og legge slik at salen ligger best mulig på hesten. Der er mindre neoprenmaterialer som er smalere som en bruker å bygge opp der det skulle trengest. Disse kan du ta av og på akkurat slik at salen ligger maks på hesten til enhver tid, og du kan utvide og smale inn salputene slik at salen passer alle typer rygger og hester - og du har en sal som du aldri trenger bytte ut igjen.

Jeg slet også mye med smerter i hele kroppen da jeg red med vanlig sal ( jeg hadde dressursal, men prøvde mange typer dressursaler og allroundsaler.. ), mest i hofter, korsrygg, knær og ankler. Men da jeg fikk prøve en slik sal som dette, kunne jeg plutselig ri milevis (!!) uten å få smerter!

Der er også en annen type distansesal som heter Podium (http://www.sellepodium.it/index.asp) ( disse selges også i DK ). Disse er mye lettere, men du sitter løsere i disse salene. Mange foretrekker disse fremfor Specialized salen, det kommer mer an på hva du foretrekker; sitte litt mer fast i salen eller litt mer løst.

Ferrari & Miriam
02-04-2011, 16:37
er vel en smakssak. Kjøp om du vil ha. Jeg har ridd flest mil i allroundsal, og syns det var helt greit for meg. Satt stødig med nok støtte, men ikke for mye til at jeg ble "sittende fast". Byttet om bare for å få en sal bedre tilpasset hesten :) Har du mulighet for å prøve en type distansesal, syns jeg du skal gjøre det før du legger penger i ny sal.

Bente & Etanec
02-04-2011, 16:53
Siden hun skriver at hun sliter med smerter i knærne når hun rir i allroundsal, ville jeg tro at en distansesal kan hjelpe henne også.
En Podium er jo ikke nødvendigvis så dyr, men den typen har jeg ingen erfaringer med. Specialized salen er dyrere, og det er kun den typen jeg kan skryte av og si noe mer om.
Jeg har ikke opplevd å ri i like gode saler som distansesalen kan tilby, men det kommer vel litt an på om man har litt problemer noen steder i kroppen eller ikke.
Like godt som saler kan gjøre deg godt å ri i, kan den for andre gi smerter.

Kakemonsteret
02-04-2011, 17:06
Jeg orket ikke lete etter lignende tråd, så jeg lagde en selv..

Uansett, hesten min er nå kun hobbyhest/turhest pga. beinproblemer og jeg trenger en god sal å ri turer i. Jeg har tre saler fra før :rolleyes: En dressursal, en Wintec sal og en westernsal. Men problemet er at jeg vil ikke bruke dressursalen på tur, da den skal brukes på en annen hest og jeg ønsker ikke at den skal bli veldig våt eller ripet opp da den var dyr. Wintec salen begynner å bli romslig og skal også brukes på en annen hest og westernsalen er egentlig litt stor..

Grunnen til at jeg ikke kjøper ny allroundsal, er at jeg får vondt i knærene av å ri turer i den. Derfor lurer jeg på om distansesaler er bedre for knærene og om de er gode å ri i? Kanskje et dumt spørmsål, men greit å vite før man eventuelt kjøper :)

Er ikke sikker på om det heter distansesal eller ikke, men dere skjønner hva jeg mener ;)

(min uthevning)
hjelper det ikke da å prøve med bredere stigbøyler, så du laster av vekta på en større flate? noe sånt http://distansritt.nu/Stigbyglarez.php

Ferrari & Miriam
02-04-2011, 17:16
ser den, Bente :)
Min erfaring derimot er f.eks at den ene salen gir meg vondt i knærne :p
Men hva med en dressursal til tur? Du skriver at du har en allerede, og ikke ønsker å bruke den til tur. Og da har du vel ingen problemer med å ri i dressursaler? Tenkte bare på pris og tilgjengelighet jeg. Ønsker du å invistere i distansesal er det jo ingenting i veien for det heller. Som sagt, har du mulighet for å prøve, så ville hvertfall jeg ha gjort det før et eventuelt kjøp.

Og som nevnt tidligere her, type stigbøyler kan også hjelpe rare bein :)

Biancha og Anne-Li
02-04-2011, 22:00
Har også den salen som Bente har, jeg sliter med knærne og har funnet ut at lengden på stigbøylene har mye og si. Jeg må ha dem så lange at de nesten er "for" lange, da får jeg ikke så mye press på knærne.Distanse salen er utrolig god, sitter veldig stødig i den og kan virkelig anbefale den.

Bente & Etanec
02-04-2011, 23:13
Har også den salen som Bente har, jeg sliter med knærne og har funnet ut at lengden på stigbøylene har mye og si. Jeg må ha dem så lange at de nesten er "for" lange, da får jeg ikke så mye press på knærne.Distanse salen er utrolig god, sitter veldig stødig i den og kan virkelig anbefale den.

Jeg har også lange stigbøyleremmer, føler av og til at jeg står litt på tåputene - og bruker støtdempende distansestigbøyler :)
Stigbøyler med støtdemping har jeg også tro på at kan forhindre vondt i knærne ja.

TicoTurid
03-04-2011, 00:05
Takk for alle svar, greit å vite hva andre tenker om dette :)

Jeg har tidligere vært litt dum og ridd en del med sprangstibøyler da de har vært innstilt på det og de er vonde å stille inn på nytt. Utrolig ubehagelig og heller ikke smart, hehe. Men jeg rir med lengre stigbøyler nå. Det som da er problemet, er at jeg får null knestøtte. Wintec saler er virkelig ikke gode å ri i, synes jeg da.
Det er jo litt dyrt med en ny sal, saler er som regel ikke billig. Men når jeg får vondt i knærene etter en 45 minutters ridetur, så er det kanskje best å gjøre noe før det blir enda værre. Dressursal er alltid et alternativ, siden det gir bedre støtte. Men er ikke så glad i å ri lange turer i de, vet egentlig helt hvorfor, men føler jeg ikke klarer å slappe helt.. Har ridd for mye på dressurtimer med de kanskje ;)

Men jeg likte forslaget med å prøve en sal før jeg kjøper en, og se hva jeg synes. Kunne vært en idè og prøve med bredere stigbøyler også, men det hjelper ikke på knestøtten. Så derfor tror jeg at jeg skal som jeg kan prøve en sånn sal, og se hva jeg synes :) Tror jeg kjenner ei som har en slik type sal.

Bente & Etanec
03-04-2011, 10:22
Hvor i Norge bor du da? Kanskje vi som er inni distansemiljøet kjenner noen som har forskjellige tyer distansesaler som du kunne prøvd :)
Huff, ja ri med sprangstigbøyler er vondt.. De er jo så korte, og det går hardt ut over knærne på turene.
Slike stigbøyler som er brede har støtdemping, noe som avlaster knærne dine - en super investering.
Der er jo også noen som selger sine distansesaler og distansestigbøyler, og da kunne du fått deg en noe billigere sal om det blir aktuelt med kjøp :)

Jeg ville forlenget stigbøyleremmene noen hakk og prøvd det, frem til du får prøvd en tur i en distansesal.
Vet også at der er en del som rir bomløst innen distanse, vet ikke om det er noe du hadde vært interessert i. Men ser uansett for meg at det beste er en sal med flyttbare kneputer ( det kan du gjøre med Specialized salen ).
Lykke til, håper du finner den rette tursalen og stigbøylene for bena dine :)

JanneogTanha
03-04-2011, 22:34
jeg sier bare: lange stigbøyle reimer(omtrent slik at du nesten ikke rekker ned:-p ) gode stigbøyler(brede,gjerne demping) og sykling.
Sykling styrker senene rundt knærene dine, har hjulpet meg masse. merker godt når jeg har syklet lite,da verker de mye.

TicoTurid
04-04-2011, 11:32
Jeg bor litt utenfor Hamar :)

Takk for alle tipsene. Jeg skal absolutt prøve enda lengre stigbøyler og kanskje kjøpe stigbøyler med demping i. Jeg trenger mest sannsynlig ny sal uansett, fordi jeg synes den jeg har ligger litt langt foran og kanskje sklir litt i nedoverbakker. Derfor tenkte jeg å undersøke alle typer. I tillegg er vel distansesaler kanskje enda bedre for ryggen til hesten også. Ikke at Turid har ryggproblemer, men kan jo forebygge det så godt som mulig :)

Sykling høres ut som en god idè, og nå får vi spinningssykkel i kjelleren, så jeg bør nok bruke den litt ;)

KatrineB
05-04-2011, 08:50
Sykling er fantastisk!! Jeg hatt problemer med knærne på alle hester og i alle saler etter 10 min. Pga det gikk jeg til fysioterapaut, og det var visst slitsasje skade som kort sagt skyldes noe annet galt med beina mine. Etter tips fra Janne her begynte jeg å sykle, og jeg klarte (ikke uten lidelse, men det gikk!) og fullføre en 6 mil på hesteryggen. Og jeg som nesten gråt under 4-mil. Nå har jeg ikke syklet i vinter, så nå sliter jeg rimelig mye med knærne igjen, til og med når jeg ikke rir, men bare sitter i sofaen. Så ja, sykling er GODT for knærne, så nå skal jeg ta fatt på sykkelen igjen :)